text_structure.xml 10.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekSawicki">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekSawicki">Serdecznie witam wszystkich zaproszonych gości. Witam również współprzewodniczących obu połączonych Komisji. Witam szczególnie panie posłanki i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekSawicki">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2025 w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe, pkt 1 – dochody i wydatki w zał. nr 1 i 2, pkt 2 – wynagrodzenia w państwowych jednostek budżetowych w zał. nr 6.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MarekSawicki">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MarekSawicki">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o przedstawienie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe. Bardzo proszę. Pani dyrektor Miłkowska-Bartos Joanna. Tak?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Szanowni panowie przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie, z uwagi na przekazanie Wysokim Komisjom informacji o projekcie budżetu części 80 – Regionalne izby obrachunkowe na 2025 r. pragnę ograniczyć się jedynie do zasygnalizowania głównych liczb oraz wskaźników dotyczących tej części budżetu państwa. Planowana wielkość dochodów w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe na rok 2025 wynosi 1 799 tys. zł, to jest o 14 tys. zł mniej niż wynosił plan na 2024 r. i stanowi 99,2% planu roku bieżącego. Spadek ten jest spowodowany mniejszymi wpływami z tytułu wynajmu pomieszczeń biurowych. Głównym źródłem dochodów w 2025 r., podobnie jak w tym roku, będą wpływy z usług polegających na działalności informacyjnej, instruktażowej i szkoleniowej.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Wielkość wydatków to kwota 208 230 tys. zł i w stosunku do ustawy budżetowej na 2024 r., tj. kwota 186 811 tys. zł, jest to kwota wyższa o 21 419 tys. zł, to jest nominalnie o 11,5%. Zwiększenie to wynika z ponad pięciokrotnego wzrostu wydatków majątkowych, to jest o kwotę 4033 tys. zł w stosunku do roku bieżącego oraz wzrostu o 17,7% wydatków bieżących pozapłacowych. W stosunku do roku bieżącego wzrosły również wynagrodzenia wraz z pochodnymi w związku ze wzrostem dodatkowego wynagrodzenia rocznego naliczonego zgodnie z ustawowo określonymi zasadami oraz wzrostem funduszu wynagrodzeń pracowników o 5%.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Z kwoty wydatków 208 230 tys. zł główną pozycję stanowią wydatki bieżące, tj. kwota 203 014 tys. zł stanowiąca 97,5% wszystkich wydań. Pozostałe pozycje to wydatki majątkowe – 5030 tys. zł, co stanowi 2,4% oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie 186 tys. zł, tj. 0,1%. W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia z pochodnymi wynoszą 166 369 tys. zł, tj. 81,9%, a pozostała kwota tj. 36 645 tys. zł przeznaczona jest głównie na zakupy materiałów, wyposażenia, energię, delegacje służbowe krajowe, wynagrodzenia bezosobowe, remonty, różne podatki, opłaty i składki oraz odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Wielkość zatrudnienia to 1395 etatów pracowników, z tego 1182 osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń i 213 etatów członków kolegiów, w tym prezesów izb i ich zastępców. Średnie wynagrodzenie dla osób nieobjętych mnożnikowych systemem wynagrodzeń wyniesie 7247 zł, a dla etatowych członków kolegiów 13 944 zł. Wydatki majątkowe w kwocie 5030 tys. zł przeznaczone są na inwestycje budowlane lub związane z budownictwem inwestycyjnym – 313 tys. zł, zakupy inwestycyjne – 4717 tys. zł, w tym zakup sprzętu informatyczno-serwerowego – 4397 tys. zł oraz 3 samochodów osobowych wykorzystywanych podczas kontroli jednostek samorządu terytorialnego – 320 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JoannaMiłkowskaBartos">Panowie przewodniczący, panie posłanki i panowie posłowie, proszę o przyjęcie przedstawionych wielkości wydatków na 2025 r. w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe w kwotach przedstawionych w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. Dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MarekSawicki">Pytam, czy pan Damian Grzelka chce zabrać głos w sprawie załącznika 6? Tak?</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#DamianGrzelka">Szanowni panowie przewodniczący, szanowne panie posłanki, panowie posłowie, w imieniu Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych chciałbym się głównie odnieść do problemu wydatków płacowych, który sygnalizujemy Wysokim Komisjom już od dłuższego czasu, dlatego że przedstawione i zaplanowane na 2025 r. wzrosty wynagrodzeń uwzględniają głównie wzrost wynagrodzeń o 5%, taki jaki jest planowany w całej strefie budżetowej. Natomiast dane, które są – można je łatwo zweryfikować – pokazują, odnosząc się chociażby do danych za rok 2023, że wynagrodzenia w regionalnych izbach obrachunkowych były znacznie niższe od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, a jeszcze bardziej znacznie niższe od przeciętnego wynagrodzenia w innych podmiotach w organach kontroli, takich jak Najwyższa Izba Kontroli czy Państwowa Inspekcja Pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#DamianGrzelka">Niski poziom wynagrodzeń, szanowni państwo, wskazuje nam jasno, że na 2025 r. dla pracowników objętych niemnożnikowym systemem wynagradzania przeciętne wynagrodzenie wyniesie 7247 zł, to jest znacznie mniej niż obecnie przeciętne wynagrodzenie, które już mamy w 2024 r. – obecnie jest już na poziomie ponad 8000 zł. Chcę zwrócić tutaj szczególną uwagę na sytuację niskich płac pracowników niemnożnikowych. Są to pracownicy wydziałów kontroli, inspektorzy kontroli, wydziałów informacji, analiz i szkoleń, jest to zdecydowana większość pracowników regionalnych izb obrachunkowych. Na skutek niskich płac rezygnują z zatrudnienia. W 2023 r. z regionalnych izb obrachunkowych odeszło łącznie 151 pracowników. Jak analizowaliśmy była to najwyższa liczba odejść z pracy w stosunku w ogóle do historii działalności izb, tak sobie porównałem – w 2013 r. były to 53 odejścia, a w 2023 r. ta liczba stanowi aż 151 osób, z czego 101 osób są to inspektorzy wydziałów kontroli, wydziałów informacji, analiz i szkoleń.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#DamianGrzelka">Należy zwrócić uwagę, że ta grupa pracowników niemnożnikowych, czyli niebędących członkami kolegium, są to pracownicy wykwalifikowani o wyższym wykształceniu, najczęściej prawniczym lub ekonomicznym, niejednokrotnie posiadają aplikacje i za oferowane wynagrodzenie po prostu szukają nowych miejsc pracy i rezygnują z pracy. Jest problem z prowadzeniem naborów, żeby wykwalifikowaną kadrę na te możliwości finansowe zatrudniać, co po prostu łączy się ze znacznym tutaj takim w miarę możliwości organizowaniem tej pracy, ale coraz trudniej jest tę pracę organizować i coraz trudniej jest zatrudniać nowych pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#DamianGrzelka">Tutaj chciałbym zwrócić uwagę po prostu na to, że jeżeli ten wzrost nie będzie wyższy niż standardowy, czyli ten, który jest planowany ogólnie w ustawie budżetowej, to będzie to jeszcze większa bolączka dla regionalnych izb obrachunkowych. Stąd w uchwale Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych w założeniach do projektu budżetu wnosiliśmy, aby ten wzrost był na poziomie 20% w stosunku do budżetu na rok 2024, czyli stanowił kwotę 24 392 tys. zł. 5% wzrost obejmuje 6098 tys. zł. Dziękuję bardzo. Zwracam się z uprzejmą prośbą o uwzględnienie tego wniosku Krajowej Rady.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#MarekSawicki">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#MarekSawicki">Kto z pań posłanek? Pan przewodniczący Szarama, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#MarekSawicki">Pan poseł Witek, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#MarekSawicki">Kto jeszcze chce zabrać głos w dyskusji? Bardzo proszę, pan poseł Tomaszewski.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#WłodzimierzTomaszewski">Dlatego perspektywa ustrojowa jest taka, że regionalne izby powinny być pomocnikami, zwłaszcza dla radnych, dla jednostek organów wykonawczych w samorządach i jeżeli chodzi o radnych to nie tylko tych wybranych do organów stanowiących, ale także i w jednostkach pomocniczych. W związku z czym to jest bardzo przyszłościowa kwestia dotycząca ustroju, ale także i dobrej gospodarki. Samorządy przez pierwszy okres swojego funkcjonowania wykazywały się bardzo dużą gospodarnością. Dzisiaj moim zdaniem coraz bardziej brakuje wzorców w związku z czym tu jest bardzo ważna rola właśnie regionalnych izb obrachunkowych. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MarekSawicki">Czy jeszcze ktoś z pań posłanek i panów posłów chce zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MarekSawicki">Czy ktoś z państwa chciałby się do tego ustosunkować? Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#MarekSawicki">Jeszcze pan poseł Szarama? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#MarekSawicki">Jednocześnie proponuję, żeby Komisje reprezentował na posiedzeniu Komisji Finansów pan poseł Łącki Artur, jeśli wyraża zgodę.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MarekSawicki">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#MarekSawicki">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>