text_structure.xml
27.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekSawicki">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołów poprzednich posiedzeń Komisji wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekSawicki">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687) w zakresie części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekSawicki">Witam bardzo pana ministra Marcina Staneckiego, głównego inspektora pracy. Witam panią Urszulę Żurawską, dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Państwowej Inspekcji Pracy. Ministerstwo Finansów, jak dotrze, to też będziemy witać.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarekSawicki">Bardzo proszę, przystępujemy do zaopiniowania części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy. Proszę bardzo pana ministra Marcina Staneckiego o przedstawienie projektu budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2025.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarcinStanecki">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na 2025 r. został opracowany w oparciu o obowiązujące przepisy – rozporządzenie ministra finansów z 21 marca 2022 r., także z uwzględnieniem wskaźników makroekonomicznych określonych w założeniach do projektu budżetu państwa na rok 2025, oraz ustawę o Państwowej Inspekcji Pracy. W przekazanym dokumencie szczegółowo omówiliśmy nasz plan dochodów i wydatków na przyszły rok. Postaram się więc ograniczyć swoje wystąpienie do syntetycznej prezentacji projektu budżetu Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MarcinStanecki">Plan dochodów zakłada, że w 2025 r. do Państwowej Inspekcji Pracy wpłynie kwota 3062 tys. zł i będzie to o 55 tys. zł więcej w stosunku do planu na ten rok. Plan wydatków inspekcji na 2025 r. zakłada kwotę prawie 639 000 tys. zł, która jest wyższa od kwoty wydatków inspekcji pracy określonej w ustawie budżetowej na ten rok o 15,8%. Po uwzględnieniu przekazanego przez ministerstwo prognozowanego wskaźnika inflacji na 2025 r. realne wydatki wzrosną o niewiele ponad 11%.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MarcinStanecki">Projektując plan wydatków Państwowej Inspekcji Pracy na 2025 r., przyjęto wzrost wynagrodzeń pracowników inspekcji o 15% oraz zwiększenie zatrudnienia o 64 etaty. Na wzrost wydatków Państwowej Inspekcji Pracy składa się zarówno postulowana podwyżka wynagrodzeń, która ma na celu zatrzymać odpływ inspektorów pracy z naszej instytucji, jak i zwiększone wydatki majątkowe związane m.in. z budową siedziby Okręgowego Inspektoratu Pracy w Łodzi oraz adaptacją nowej siedziby na potrzeby inspektoratu w Kłodzku.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MarcinStanecki">Szanowni państwo, bardzo proszę o wyrażenie pozytywnej opinii dla projektu budżetu w części 12 – Państwowa Inspekcja Pracy na 2025 r. w zaproponowanym kształcie. Szczegółowe omówienie zaplanowanego budżetu przedstawi dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów pani Urszula Żurawska. Dziękuję za uwagę. W przypadku pytań pozostaję do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#UrszulaŻurawska">Szanowni państwo, strukturę organizacyjną Państwowej Inspekcji Pracy tworzą: Główny Inspektorat Pracy, 16 okręgowych inspektoratów pracy posiadających 43 oddziały oraz Ośrodek Szkolenia PIP we Wrocławiu. Państwowa Inspekcja Pracy jest pracodawcą dla ponad 2,6 tys. pracowników, wśród których największą pod względem liczebności grupę stanowią inspektorzy pracy. Wszystkie obecne i przyszłe zadania będą wykonywane przez ok. 1,5 tys. inspektorów pracy zatrudnionych obecnie w inspekcji. Tymczasem na polskim rynku pracy jest obecnie 11,5 mln etatowych pracowników, ponad 1 mln zleceniobiorców, 1,2 mln samozatrudnionych i przeszło 1 mln podmiotów gospodarczych zatrudniających pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#UrszulaŻurawska">Aby zobrazować przestrzeń, w jakiej się poruszamy, oraz nasze zasoby i możliwości, posłużymy się danymi liczbowymi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, wskazując na 768 tys. przedsiębiorstw podlegających kontroli PIP oraz pracujących w nich ponad 15 mln ludzi.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#UrszulaŻurawska">W 2025 r. planujemy podejmowanie działań nadzorczo-kontrolnych obejmujących swym zasięgiem te obszary aktywności zawodowej osób pracujących, w których występuje największe ryzyko utraty zdrowia lub życia. Ponadto planowane kontrole dotyczyć będą: emerytur pomostowych, czasu pracy oraz wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy, przestrzegania zakazu zawierania umów cywilnoprawnych w warunkach wskazujących na istnienie stosunku pracy, zatrudniania młodocianych oraz uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem. Nadal jednym z najważniejszych zadań PIP pozostaną kontrole wypadkowe sprowadzające się do badań okoliczności i przyczyn zaistniałych wypadków w pracy.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#UrszulaŻurawska">Do wymiernych efektów działań podejmowanych przez inspektorów pracy zaliczyć możemy zlikwidowanie bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia 72 tys. osób pracujących oraz odzyskanie zaległego wynagrodzenia i innych należności ze stosunku pracy na łączną kwotę 71 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#UrszulaŻurawska">Kolejnym bardzo istotnym zadaniem Państwowej Inspekcji Pracy jest badanie zgłaszanych skarg. W 2023 r. do urzędu wpłynęło ponad 43 tys. skarg, w których skarżący wskazali prawie 76 tys. problemów. Mimo znacznego spadku ogólnej liczby skarg liczba skarg przypadających na jednego inspektora pracy wynosi ponad 28. Dla zobrazowania skali zjawiska dodam, że największą liczbę skarg – ponad 8,4 tys. – rozpatruje Okręgowy Inspektorat Pracy w Warszawie, obejmujący swym zasięgiem województwo mazowieckie, w którym na jednego inspektora pracy przypada ok. 49 skarg.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#UrszulaŻurawska">Podobnie jak w latach poprzednich jednym z filarów, na których chcielibyśmy oprzeć zarządzanie inspekcją, jest poradnictwo. W roku poprzednim udzieliliśmy łącznie ponad 868 tys. porad prawnych i technicznych, z czego 356 tys. porad podczas czynności kontrolnych. Dodatkowo przedstawiciele PIP biorą udział w programach telewizyjnych, radiowych, angażują się w działania punktów konsultacyjnych poświęconych zagadnieniom prawnej ochrony pracy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#UrszulaŻurawska">Ważnym elementem pełnionej przez PIP misji jest wielokierunkowe oddziaływanie prewencyjno-promocyjne będące wsparciem działań kontrolnych. Wśród tych działań na uwagę zasługują: ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Legitna praca”, program prewencyjny „Efektywne zarządzanie ryzykiem zawodowym”, program „Zdobądź dyplom PIP” oraz różnorodne działania prewencyjno-promocyjne służące kształtowaniu bezpiecznych warunków pracy w rolnictwie indywidualnym.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#UrszulaŻurawska">Działania inspekcji dotyczą również współpracy międzynarodowej. W związku z nadchodzącą prezydencją Polski w Radzie Unii Europejskiej w pierwszym półroczu 2025 r. Państwowa Inspekcja Pracy będzie organizatorem posiedzenia plenarnego i dnia tematycznego Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy (SLIC) w Warszawie w dniach 14–15 maja 2025 r. W pierwszej połowie 2025 r. Państwowa Inspekcja Pracy będzie również gospodarzem spotkania przedstawicieli urzędów inspekcji pracy z krajów należących do Grupy Wyszehradzkiej w związku z przewodnictwem Polski w tej grupie.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#UrszulaŻurawska">Jak już wyżej zaznaczyłam, w 2025 r. oprócz kontynuacji działań prowadzonych w strategicznych obszarach ochrony pracy będziemy realizować kolejne nowe zadania wprowadzone do Kodeksu pracy. Zwiększający się z roku na rok zakres odpowiedzialności i kompetencji PIP wymaga odpowiednich zasobów finansowych. Dlatego uwzględnione w przedłożonym projekcie środki budżetowe stanowią niezbędny warunek prawidłowej realizacji zadań powierzonych Państwowej Inspekcji Pracy. Pragnę podkreślić, że przyjęte założenia mają na celu zapewnienie warunków do realizacji statutowych działań, w tym przede wszystkim kontrolnych, oraz do realizacji planów inwestycyjnych mających na celu poprawę warunków pracy pracowników oraz utrzymanie w należytym stanie majątku Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#UrszulaŻurawska">Działalność kontrolna prowadzona przez inspektorów pracy przekłada się na uzyskiwanie dochodów, które na rok 2025 oszacowaliśmy na kwotę 3062 tys. zł. Główną pozycją planowanych dochodów są wpływy z działalności kontrolnej urzędu, w tym z tytułu grzywien i kar od osób fizycznych na łączną kwotę 1113 tys. zł, z tytułu grzywien i kar pieniężnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych w wysokości 1178 tys. zł. Oprócz dochodów z wyżej wymienionych tytułów urząd planuje pozyskać dochody z tytułu: sprzedaży zużytych, wycofanych z eksploatacji składników majątkowych w wysokości 400 tys. zł, wpływów z rozliczeń zwrotów z lat ubiegłych w wysokości 85 tys. zł, wpłat kar od kontrahentów z tytułu nieprawidłowej realizacji umów w wysokości 76 tys. zł oraz z tytułu innych dochodów w łącznej kwocie 210 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#UrszulaŻurawska">Plan wydatków Państwowej Inspekcji Pracy ustalono w kwocie 638 802 tys. zł. Po uwzględnieniu przekazanego przez Ministerstwo Finansów prognozowanego średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na 2025 r. planowane wydatki wzrosną realnie o 11%.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#UrszulaŻurawska">Struktura planowanych wydatków urzędu wygląda następująco: w 2025 r. w budżecie Państwowej Inspekcji Pracy zaplanowano: świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie 3977 tys. zł, wynagrodzenia osobowe i pochodne na kwotę 490 769 tys. zł, pozostałe wydatki bieżące bez wynagrodzeń osobowych i pochodnych na kwotę 106 482 tys. zł oraz wydatki majątkowe na kwotę 37 574 tys. zł. Największą pozycję w grupie świadczeń na rzecz osób fizycznych zajmują wydatki niezaliczone do wynagrodzeń, które są wypłacane zgodnie z Kodeksem pracy i dotyczą w szczególności: ekwiwalentów za używanie i pranie odzieży własnej, zwrotu środków za zakup okularów lub szkieł kontaktowych, ryczałtu za pracę zdalną oraz zakupu świadczeń na rzecz pracowników wynikających z przepisów BHP. W ramach świadczeń na rzecz osób fizycznych zaplanowaliśmy również wydatki na coroczne nagrody im. Haliny Krahelskiej przyznawane przez głównego inspektora pracy oraz zwrot kosztów dojazdu osobom wezwanym w celu przesłuchania w charakterze świadków.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#UrszulaŻurawska">Tak jak wcześniej wspomniałam, Państwowa Inspekcja Pracy to również pracodawca dla ponad 2,6 tys. pracowników. Dla obecnych oraz przyszłych pracowników inspekcji zaplanowaliśmy fundusz wynagrodzeń w kwocie 387 500 tys. zł. W projekcie budżetu PIP na 2025 r. zaplanowano nominalny wzrost funduszu wynagrodzeń osobowych, który wynika z: przyjętego wzrostu wynagrodzeń pracowników inspekcji o 15%, planowanego zwiększenia zatrudnienia o 30 etatów w związku z projektowanymi zmianami w obszarze nadzoru rynku, planowanego zwiększenia zatrudnienia o 34 etaty w związku z planowanymi nowymi zadaniami dla Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie przekształcania umów cywilnoprawnych oraz pracy platformowej. Postulowany na przyszły rok wzrost wynagrodzeń ma zapewnić w naszej instytucji konkurencyjne rynkowo wynagrodzenia. Dotyczy to zarówno płacy wysokiej klasy specjalistów, których już zatrudniamy, ale także tych, których chcemy w ten sposób zachęcić do podjęcia pracy w inspekcji. Obecnie niskie stawki wynagrodzeń, jakie jesteśmy w stanie zaoferować kandydatom na inspektorów, powodują, że niewiele osób decyduje się na podjęcie u nas zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#UrszulaŻurawska">Warto w tym kontekście zwrócić też uwagę na rosnącą liczbę zadań, którymi w ostatnich latach zostali obarczeni inspektorzy pracy, co nie znalazło odzwierciedlenia w adekwatnym zwiększeniu finansowania inspekcji pracy. Od 2011 r. w życie wyszło ponad 40 nowelizacji różnych przepisów nakładających nowe obowiązki na inspektorów pracy. W samym 2024 r. inspektorzy pracy w myśl tzw. ustawy Kamilka zostali zobowiązani do informowania Policji czy prokuratury o wykryciu przypadków niezgodnego z tymi przepisami zatrudniania pracowników zajmujących się m.in. edukacją, wychowaniem czy leczeniem małoletnich. Z kolei od 25 września tego roku inspekcja pracy zajmuje się ochroną sygnalistów przed działaniami odwetowymi pracodawców.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#UrszulaŻurawska">Szanowni państwo, zaplanowany fundusz wynagrodzeń dla pracowników obejmuje również wynagrodzenia osób objętych mnożnikowym systemem wynagrodzenia, trzyprocentowy fundusz nagród oraz fundusz na nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne. Kolejną pozycją wynagrodzeń osobowych jest dodatkowe wynagrodzenie roczne zaplanowane w kwocie 24 911 tys. zł i ustalone zgodnie z ustawą o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Inną pozycją w tej strukturze są pochodne od wynagrodzeń w kwocie 78 358 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#UrszulaŻurawska">Przedstawione państwu plany działalności nadzorczo-kontrolnej, promocyjno-prewencyjnej, zatrudnienie oraz infrastruktura wymagają nakładów finansowych, które chcę przedstawić w podziale na pozostałe wydatki bieżące oraz wydatki majątkowe. Na pozostałe wydatki bieżące w kwocie 106 482 tys. zł składa się grupa wydatków bieżących związana z: działalnością prewencyjno-promocyjną inspekcji, zakupem usług porządkowych i komunalnych, utrzymaniem i rozwojem systemów finansowo-księgowych i elektronicznego obiegu dokumentów, opłatami za administrowanie i czynszami za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe, wydatkami na zakup materiałów i wyposażenia oraz wydatkami na zakup energii. Do pozostałych wydatków bieżących zaliczamy również wynagrodzenia bezosobowe i honoraria, nagrody konkursowe dotyczące wydatków na nagrody pieniężne i rzeczowe dla laureatów różnego rodzaju konkursów, wydatki na krajowe i zagraniczne podróże służbowe, wydatki na zakup usług remontowych siedzib i pomieszczeń biurowych, odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz wydatki na szkolenia pracowników i wydatki związane pełnieniem funkcji pracodawcy przez Państwową Inspekcję Pracy – mam tutaj na myśli wpłaty na pracownicze plany kapitałowe.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#UrszulaŻurawska">W projekcie budżetu PIP na 2025 r. ujęto również plan wydatków majątkowych na łączną kwotę 37 574 tys. zł. Wśród wydatków inwestycyjnych jednostek budżetowych na kwotę 23 564 tys. zł planujemy następujące najważniejsze inwestycje: zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych istniejącej nieruchomości w Łodzi z przeznaczeniem na nową siedzibę okręgu w kwocie 21 726 tys. zł, zmianę sposobu użytkowania pomieszczeń serwerowni na archiwum w budynku usługowo-mieszkalnym w siedzibie OIP w Warszawie na kwotę 1020 tys. zł. Wśród wydatków inwestycyjnych dotyczących obiektów zabytkowych będących w użytkowaniu jednostek budżetowych zaplanowaliśmy przebudowę budynku na potrzeby nowej siedziby dla OIP Wrocław, oddziału terenowego w Kłodzku – w wysokości 7958 tys. zł. Z kolei wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych zaplanowano na łączną kwotę 6052 tys. zł i na wydatki te składają się: zakup sprzętu informatycznego i oprogramowania, zakup środków transportu oraz drobne zakupy związane z zakupami systemów nagłaśniania sal, elektronicznego depozytu, montażu kompensatorów mocy biernej czy drobnego wyposażenia.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#UrszulaŻurawska">Całość planowanych na 2025 r. wydatków w wysokości 638 802 tys. zł ujęliśmy w funkcji 14 budżetu zadaniowego – Rynek pracy w zadaniu 14.2 – Budowa nowoczesnych stosunków i warunków pracy w związku z realizacją celu „Doprowadzenie warunków pracy w kontrolowanych zakładach do zgodności z przepisami prawa pracy, w szczególności z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy”.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#UrszulaŻurawska">Szanowni państwo, podsumowując, pragnę podkreślić, że przedłożony projekt budżetu w części 12 – Państwowa Inspekcja Pracy nie tylko jest odzwierciedleniem wszystkich potrzeb jednostek organizacyjnych PIP wynikających z realizacji zadań statutowych, ale również wyrazem troski o zasoby personalne i posiadany majątek Skarbu Państwa. Dziękuję państwu za uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#MarekSawicki">Otwieram dyskusję. Pan przewodniczący Szarama.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#MarekSawicki">Pani poseł Marcelina Zawisza.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MarcelinaZawisza">Muszę powiedzieć, że bardzo cieszy to założenie wzrostu wynagrodzeń pracowników inspekcji o 15%. I mam pytanie w związku z tym, jak wygląda w tym momencie kwestia wakatów w Państwowej Inspekcji Pracy i w okręgowych inspekcjach. Ponieważ jeśli ma być zwiększona liczba etatów o 64, to jest też pytanie, jak do tej pory wyglądała kwestia rekrutacji, utrzymania pracowników i czy te środki wystarczą. Pytam – bardzo doceniając, że to tutaj się znalazło, i biorąc pod uwagę, że mają państwo ogromną rolę w bezpieczeństwie pracowników – czy to wystarczy, żeby zachęcić pracowników do przyjścia do inspekcji pracy i pozostania w Państwowej Inspekcji Pracy. I jak wygląda kwestia zatrudnienia tłumaczy? To znaczy, czy Inspekcja Pracy zakłada zatrudnienie tłumaczy, żeby nie trzeba było robić łączonych kontroli ze Strażą Graniczną na przykład, gdzie kwestie bariery językowej są po prostu dużym problemem? Prosiłabym więc o rozwinięcie tych dwóch rzeczy. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#MarekSawicki">Pan poseł Przemysław Witek.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#PrzemysławWitek">Nikt lepiej niż wy sami nie zna waszych potrzeb. W kontekście ukompletowania – a przecież pracujemy wspólnie w ostatnim miesiącu często – sami państwo zwracali uwagę, a my zgodziliśmy się z tym, że otwieramy trochę nowy obszar przy okazji kontroli zagadnień dotyczących chemikaliów, stykania się z chemikaliami. Wspominaliśmy – i tutaj jednak wszyscy byli zgodni – że pojawiają się nowe elementy, jak dzikie wysypiska, ale także sortownie odpadów, więc myślę, że na pewno wzmocnienie wam się przyda. Istotnym elementem jest to – i myślę, że 15% jest akceptowalne, także w takim wymiarze mentalno-społecznym – że kontrolerzy muszą, co zawsze mówiłem i nie tylko w odniesieniu do NIK, zarabiać więcej niż przeciętny urzędnik. Mają trudną pracę, kontrola bywa opresyjna, to się też odbija i na poczuciu wartości, i jakby na komforcie pracy. Więc z tym się zgadzamy.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#PrzemysławWitek">Jest jedna rzecz w tabelce, którą już mi pani Borys-Szopa wyjaśniła, więc pytał nie będę.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#PrzemysławWitek">No i co? Życzę wam tylko, żeby tak ochoczo jak my potraktowano ten projekt na Komisji Finansów, która się mieni ważniejszą, przynajmniej w kontekście tej sprawczości. To chyba tyle. Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#MarekSawicki">Czy jeszcze ktoś z pań posłanek? Pan przewodniczący Kostuś, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#TomaszKostuś">Szanowni państwo, w zasadzie po wystąpieniu pana wiceprzewodniczącego Szaramy powinniśmy zakończyć dyskusję, ale żeby nie było tak łatwo, żeby nie było tak prosto, pozwolę również zadać pytanie. Mogę, panowie? Dziękując za te podwyżki, dziękując za zwiększenie etatów, dziękując za tę troskę o pracowników, chciałbym nawiązać do wydatków majątkowych, a w szczególności do inwestycji. Pani dyrektor mówiła o 31 000 tys. zł właśnie na inwestycje, które chcielibyście w 2025 r. zrealizować. W zasadzie dwie pozycje, a więc Łódź i Kłodzko, konsumują w zdecydowanej większości te środki. No może jeszcze poza Warszawą, tu jest 1000 tys. zł. Natomiast Opola nie widzę, ale o Opolu akurat w tym momencie nie chciałbym dyskutować.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#TomaszKostuś">Chciałbym zapytać o Katowice. To jest poz. nr 6 „Budowa instalacji paneli fotowoltaicznych na dachu budynku Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach”, kwota 100 tys. zł. Chciałbym zapytać, czy ta inwestycja ma charakter taki incydentalny, jednorazowy, czy może kompleksowy. Innymi słowy – czy Państwowa Inspekcja Pracy myśli o tym, by na swoich budynkach w niedalekiej przyszłości zainstalować właśnie fotowoltaikę, w środku pompy ciepła? Innymi słowy – czy jesteście, czy możecie być partnerem na przykład dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, czy innych podmiotów, które mogą udzielić wsparcia na tego typu instalacje, tak ważne, tak potrzebne? A więc cieszą Katowice, pytanie, czy można to rozszerzyć, czy może to mieć charakter kompleksowy. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#MarcinStanecki">Jeżeli chodzi o wakaty, to mamy w tym momencie 120. Jeszcze w lipcu mieliśmy ich ponad 190. Mamy 90 aplikantów, więc jakby powoli liczba tych wakatów się zmniejsza. Rzeczywiście jest duży problem i tu pani poseł bardzo trafnie zauważyła – mamy duży problem z pozyskaniem inspektorów, którzy mają wykształcenie techniczne. Tu mamy bardzo duży problem, bo jesteśmy niekonkurencyjni. Podwyżki dwudziestoprocentowe w tym roku trochę polepszyły sytuację, bo przed tą podwyżką kwot podinspektor zarabiał 5300 zł brutto, co nie jest kwotą satysfakcjonującą, bo przypominam, że inspektor musi odbyć roczną aplikację we Wrocławiu. To jest tak, że opuszczamy dom rodzinny. Ja też dom rodzinny opuszczałem chyba 1 września, a syn mi się urodził 1 sierpnia, więc już po miesiącu. To jest tak, że opuszczamy dom, musimy jechać do Wrocławia, zdać egzamin wewnętrzny, po drodze mnóstwo kolokwiów, potem egzamin państwowy (ustny, pisemny), który mogę powiedzieć, że łatwy z pewnością nie jest. I koszt wykształcenia jednego inspektora obecnie to jest ok. 140 tys. zł. Pomimo że mamy umowy zobowiązujące do odpracowania tych pieniędzy, to mija okres tych trzech lat i bardzo często inspektorzy – którzy są bardzo łakomym kąskiem na rynku, są bardzo atrakcyjni – po prostu odchodzą z Państwowej Inspekcji Pracy, bo mają wiedzę i są pożądani na rynku. Jest to więc duży problem, dlatego chcielibyśmy być na tyle atrakcyjni finansowo, żeby tych inspektorów utrzymać. Żeby nie było tak, że my kształcimy, państwo inwestuje w tego inspektora, mijają trzy lata, a my tracimy fachowca i na nowo go kształcimy – bo to paraliżuje pracę urzędu.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#MarcinStanecki">Co do tłumaczy, to mamy z tym kłopot. Ale ogólnie musimy dokonywać selekcji kadr i nastawiamy się na wzrost liczby inspektorów. W szczególności taki dla nas problematyczny jest okręg w Warszawie, gdzie mamy te 10 tys. skarg, a limit kontroli wynosi 6599. Nawet biorąc więc pod uwagę limit kontroli, to oni mają więcej skarg, niż w ogóle przewidywaliśmy możliwości kontrolnych. I to jest też tak, że w Warszawie czy to inżynier, czy chemik, czy budowlaniec – po prostu wszystkie ręce na pokład i wszyscy rozpatrują skargi. Dlatego też te kontrole z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy – powiedzmy sobie szczerze – już nie są priorytetem, bo wszystkich rzucamy do rozpatrywania skarg. Natomiast kwestia tłumaczy jest problemem, bo chociażby na jednej z dużych budów inspektorzy mówili, że spotkali ponad 50 narodowości. Ogólnie w naszym kraju mamy już do czynienia, jeżeli chodzi o cudzoziemców, ze 150 narodowościami. Więc problem językowy będzie narastał, bo nasz kraj się zmienia – chociażby sam fakt, że wzrosła liczba Hindusów o 40%, Filipińczyków o 23%. To powoduje, że nawet trudno powiedzieć, jakich tych tłumaczy brać. Poza tym nie mamy możliwości finansowych na ich zapewnienie. A kontrole ze Strażą Graniczną są dla nas zdecydowanie korzystniejsze w zakresie legalności zatrudnienia, bo jest to formacja umundurowana z bronią, mają możliwości, żeby było ich więcej niż kilku – w porównaniu do nas, gdzie niestety standardem jest kontrola jednoosobowa, bo nie mamy możliwości prowadzenia kontroli wieloosobowych. Są takie miejsca, gdzie chodzimy więcej niż jednoosobowo, ale raczej to jest wyjątek niż reguła. To powoduje, że to wszystko jest bardzo trudne do zrealizowania.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#MarcinStanecki">Natomiast z tą fotowoltaiką – powiem szczerze, nie pomyślałem o tej współpracy. To jest bardzo cenna rada od pana posła i wezmę sobie ją do serca, i będę o tym pamiętał. Natomiast wiele tych budynków – ja nie objechałem jeszcze wszystkich, do Opola jadę we wtorek wieczorem, więc będę w Opolu w poniedziałek albo we wtorek, nie pamiętam, bo ten kalendarz mam taki dynamiczny…</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#MarekSawicki">Szanowni państwo, bardzo proszę, pani poseł Wioletta Kulpa.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#MarcinStanecki">Na pewno – powiem tak – ta siedziba jest nam niezbędna, jest to dobre miejsce, na ulicy Zgierskiej. Dotychczasowa siedziba, gdzie jest Państwowa Inspekcja Pracy w Łodzi… Od lat się mówiło o potrzebie nowej siedziby. Odkąd przyszedłem do pracy w inspekcji, była mowa ciągle o potrzebie nowej siedziby. Cieszę się, że wreszcie, po dwudziestu paru latach, ta siedziba powstanie, natomiast niestety z przykrością powiem, że nie pamiętam tych szczegółowych rozliczeń. Ale przedstawimy je na piśmie. O, przepraszam, mamy już, może pani dyrektor przeczyta.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#MarekSawicki">Zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej na rok 2025 w zakresie części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy. Czy ktoś z członków Komisji jest przeciwny zgłoszonemu przeze mnie wnioskowi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#MarekSawicki">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687) w zakresie części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#MarekSawicki">Proponuję również na posła sprawozdawcę pana posła Tomasza Kostusia. Czy są inne zgłoszenia? Nie ma innych zgłoszeń, więc życzę powodzenia.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#MarekSawicki">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Dziękuję paniom posłankom, panom posłom. Dziękuję również panu ministrowi, pani dyrektor. Dziękuję sekretariatowi Komisji i pracownikom Sejmu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>