text_structure.xml
10.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekSawicki">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekSawicki">Serdecznie witam pana Marcina Staneckiego – głównego inspektora pracy i jego ekipę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekSawicki">Szanowni państwo, przystępujemy do realizacji porządku obrad – rozpatrzenia informacji głównego inspektora pracy na temat kampanii „Legitna praca” jako przykład działań edukacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy. Bardzo proszę o informację panie inspektorze.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarcinStanecki">Realizacja naszych obowiązków wynikających z ustawy jest możliwa dzięki działaniom prewencyjnym i promocyjnym skierowanym do różnych grup odbiorców, pracodawców, pracowników, a także młodych ludzi, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy. Nieprzypadkowo PIP od lat kładzie duży nacisk na edukację dzieci, młodzieży szkolnej oraz studentów. Jak wskazują dane Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, prawdopodobieństwo wystąpienia poważnego wypadku w pracy jest wyższe w przypadku osób w wieku 18-24 lata niż wśród starszych pracowników. Taka sytuacja wynika z różnych czynników, takich jak niedostateczne umiejętności, brak doświadczenia, czy niewystarczające przeszkolenie młodych ludzi do zadań, które są im powierzane.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarcinStanecki">W trosce o bezpieczeństwo młodych ludzi wchodzących na rynek pracy PIP rozpoczęła w 2022 r. ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną pod nazwą „Legitna praca”. Przekazany państwu materiał szczegółowo opisuje nasze działania edukacyjne, a prezentację na ten temat przedstawi dyrektor Departamentu Prewencji i Promocji pan Artur Sobota. Na koniec mam niespodziankę, zobaczą państwo filmy, które zwyciężyły w naszym konkursie filmowym. Wybór nie był łatwy. Myślę, że również państwo docenicie kreatywność i świeże podejście naszej młodzieży. A teraz oddaję głos panu dyrektorowi.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#ArturSobota">Rozpoczynając działanie postawiliśmy sobie cztery główne cele: upowszechnianie wiedzy o przepisach Prawa pracy dotyczących zatrudnienia, kształtowanie świadomości zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy, informowanie o możliwościach skorzystania z pomocy merytorycznej naszego urzędu, a także stworzenie kultury bezpieczeństwa wśród młodych pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#ArturSobota">Na potrzeby kampanii przygotowaliśmy stronę internetową. Od początku projektowania naszym najważniejszym celem była jej dobra wersja mobilna, od grafiki, kolorów, poprzez język i strukturę strony, wszystkie elementy zostały dostosowane do pokolenia Z. Widzicie państwo, żywe kolory, to co widać na reklamach skierowanych dla najmłodszych. Staraliśmy się wzorować na najlepszych wzorcach rynkowych i przede wszystkim żeby na telefonach komórkowych to dobrze wyglądało, w sposób atrakcyjny.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#ArturSobota">Żeby zachęcić młodzież do zdobywania wiedzy został przygotowany trzyminutowy film w formie relacji pierwszego dnia pracy, który w humorystyczny sposób przedstawia prawa przysługujące młodym pracownikom podejmującym aktywność zawodową. Jeśli państwo kojarzycie, to bohaterem filmu jest Wojciech Kaczmarczyk, prowadzący w serwisie YouTube kanał „Do Roboty”, który obserwuje blisko ponad pół miliona internautów. YouTuber zajmuje się tematyką pracy, sprawdza poszczególne zawody pod kątem możliwości uzyskania zarobków, przydatnego wykształcenia, pokazuje ich plusy i minusy, sam próbuje często jak wygląda ta praca na konkretnym stanowisku. Pełna wersja tego filmu została zamieszczona na stronie kampanii oraz na kanale YouTube PIP, natomiast skróconą wersję materiału wykorzystaliśmy na kanale „Do Roboty” właśnie tego YouTubera oraz w promocji na Instagramie.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#ArturSobota">By dotrzeć do młodzieży wprowadziliśmy również działania informacyjne w komunikacji miejskiej. Uczniowie i studenci regularnie korzystają ze środków komunikacji miejskiej i z badań wychodziło, że jest to miejsce, gdzie możemy w dobry sposób do nich dotrzeć. W ubiegłym roku w blisko 1900 pojazdach komunikacji miejskiej w 16 województwach i 45 miastach emitowane były rotacyjnie trzy spoty informacyjne, animacje o długości 30 sekund. Jednocześnie w blisko 1000 pojazdach eksponowano plakaty z kodem QR, pozwalające szybko wejść na stronę internetową kampanii, którą miałem okazję wcześniej państwu pokazać.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#ArturSobota">Od października do listopada 2023 r. PIP zrealizowała w ramach tej kampanii działania edukacyjne w internecie. Przez 35 dni w serwisach internetowych emitowane były krótkie filmy informacyjne oraz banery reklamowe. Uzyskano 1,4 mln pełnych trzydziestosekundowych obejrzeń reklam w serwisie YouTube, ponad 2 mln wyświetleń na TikToku, 1,2 mln wyświetleń na Instagramie oraz ponad 55 tys. kliknięć banery kampanii przekierowujące na stronę kampanii w promocji prowadzonej z wykorzystaniem sieci reklamowej Google.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#ArturSobota">Poza internetem oczywiście też działaliśmy. W latach 2022-2023 w całym kraju zorganizowano 1045 szkoleń, w trakcie których przeszkolono blisko 55 tys. osób. Oprócz młodzieży byli też nauczyciele, którzy z nimi pracują oraz zorganizowano ponad 1,5 tys. różnych działań popularyzujących tematykę kampanii „Legitna praca”, w których uczestniczyło ponad 20 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#ArturSobota">Pierwsze doświadczenia z pracą to często praca sezonowa w okresie wakacyjnym. Z naszymi działaniami informacyjnymi byliśmy obecni w miejscach wzmożonego ruchu turystycznego oraz miejscowościach wypoczynkowych. Tu na przykład mamy zdjęcie z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Olsztynie, gdzie działania prowadzono pod takim lokalnym hasłem „Patent na pierwszą pracę”, żeby się kojarzyło z Mazurami i właśnie z przebywającymi tam młodymi ludźmi. Oczywiście z „Legitną Pracą” byliśmy również obecni w szkołach i na uczelniach. W samym tylko ubiegłym roku liczba uczniów, którzy uczestniczyli w zajęciach prowadzonych samodzielnie przez nauczycieli, przeszkolonych przez naszych ekspertów, wyniosła blisko 70 tys., a w spotkaniach z pracownikami Państwowej Inspekcji Pracy wzięło ponad 20 tys. uczniów. W zajęciach na uczelniach i spotkaniach z ekspertami uczestniczyło ponad 700 studentów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#ArturSobota">Dla skutecznego dotarcia do naszych odbiorców otrzymaliśmy wsparcie od partnerów. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Naczelna Organizacja Techniczna, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Związek Harcerstwa Polskiego, Ochotnicze Hufce Pracy reklamowali naszą kampanię. Jeśli chodzi o harcerzy, to byliśmy obecni na ich zlotach, szkoliliśmy opiekunów ich grup, którzy są odpowiedzialni za przygotowanie obozów w okresie wakacyjnym. To są osoby, które często są zmuszone też zatrudnić pracowników, zorganizować im pracę i chcieli wiedzieć, w jaki sposób dobrze to zrobić. Bardzo fajnie nam wyszła ta współpraca z harcerzami. Ponadto, żeby zachęcić młodzież do samodzielnego pogłębiania wiedzy z zakresu prawa pracy i BHP, organizujemy konkursy wiedzy. Na przykład w ostatniej edycji konkursu „Poznaj swoje prawa w pracy”, którego plakat reklamujący widzicie Państwo na ekranie, wzięło udział ponad 10 tys. uczniów z blisko 400 szkół. Wspólnie ze Związkiem Rzemiosła Polskiego od lat organizujemy ogólnopolski konkurs wiedzy o zasadach bezpieczeństwa i pracy „Bezpiecznie od startu”. Tam też do finału, który odbył się w Warszawie, dotarło blisko 50 dzieci i to były osoby świetnie przygotowane do tego testu wiedzy.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#ArturSobota">Widząc popularność wśród młodzieży, kręcenie najróżniejszych filmów, postanowiliśmy ogłosić konkurs wideo „Legitna praca wokół kamery”. Zadanie konkursowe polegało na nakręceniu krótkiego filmu, do 90 sekund, w którym autor miał zachęcić rówieśników do zatrudnienia zgodnie z prawem i w bezpiecznych warunkach. Do naszego konkursu zostało zgłoszonych blisko 100 filmów, z których komisja wyłoniła zwycięzców w kategoriach wiekowych 14-15 lat i 16-19 lat oraz przyznała po dwa wyróżnienia w tych dwóch kategoriach wiekowych. Mieliśmy jeszcze w planie trzecią kategorię wiekową dla studentów, ale okazało się, że nasza propozycja nagrody w wysokości 2000 zł dla takich osób już trochę starszych nie okazała się atrakcyjna i nie mieliśmy zgłoszeń akurat w tych kategoriach.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#ArturSobota">Na koniec, jak szef obiecał, spróbuję odtworzyć państwu filmy, które zwyciężyły w naszym konkursie. Mam nadzieję, że uda się to zrobić z dźwiękiem, bo mieliśmy problemy. Pierwsze miejsce w kategorii 16-19 lat.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#ArturSobota">To jeden z zwycięskich filmów, ale zaraz postaram się odtworzyć drugi. Pierwsze miejsce w grupie wiekowej 14-15 lat.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#ArturSobota">Jeszcze z wyróżnionych.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#ArturSobota">Już. Jeszcze wyróżnione. To są krótkie formy, 90 sekund.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#ArturSobota">Jeszcze jeden, żeby pokazać wszystkich wyróżnionych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#ArturSobota">Z naszej strony to wszystko, co zaplanowaliśmy na dzisiaj. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#MarekSawicki">Poseł Urszula Koszutska (KO):</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#MarekSawicki">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia Komisji został wyczerpany. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>