text_structure.xml
33.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TomaszKostuś">Pozwolę sobie przywitać naszego gościa specjalnego, prezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Mariana Banasia. Witam serdecznie. Witam wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Michała Jędrzejczyka. Witam dyrektora generalnego Najwyższej Izby Kontroli pana Jarosława Melnarowicza. Witam towarzyszących dyrektorów, ale również przewodniczącego Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników NIK pana Tomasza Kaczyńskiego. Witam również panią Elżbietę Augustyniak, radcę, to jest Wydział Administracji Państwowej Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów. Witam bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TomaszKostuś">Czy są uwagi do dzisiejszego posiedzenia? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TomaszKostuś">Przystępujemy do realizacji porządku obrad, a więc rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r., druk nr 425, w zakresie części budżetowej 07 – Najwyższa Izba Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TomaszKostuś">Proszę pana prezesa NIK o przedstawienie wykonania budżetu państwa w zakresie części budżetowej 07 – Najwyższa Izba Kontroli. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarianBanaś">Działalność NIK generuje nie tylko wydatki, ale też dochody, które są ubocznym efektem jej funkcjonowania. Plan dochodów na 2023 r. w ustawie budżetowej ustalony został na poziomie 749 tys. zł, natomiast realizacja zamknęła się w kwocie 1240 tys. zł. Zrealizowano 165,5% planu. Do wyniku uzyskanych dochodów przyczyniły się w szczególności wpływy z otrzymanego VAT-u wraz z odsetkami, skarg i odszkodowań wynikających z umów oraz wpływy z rozliczeń i zwrotu z lat ubiegłych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarianBanaś">Wysoka Komisjo, plan finansowy wydatków NIK został ustalony w kwocie 367 956 tys. zł. Poziom realizacji zamknął się kwotą 357 800 tys. zł, to jest wykonano 97,2% planu. Realizacja budżetu w roku 2023 oznaczała przede wszystkim wykonanie ustaleń określonych w ustawie budżetowej, utrzymanie dyscypliny wydatków w poszukiwaniu rozwiązań oszczędnościowych mających na celu wygospodarowanie środków niezbędnych przede wszystkim do realizacji zadań inwestycyjnych, utrzymanie aktywnej działalności Izby na forum INTOSAI i EUROSAI oraz współpracy z innymi międzynarodowymi organizacjami kontrolnymi, wykonanie budżetu zadaniowego w zakresie funkcji 1, zadania 1.7. dotyczącego działalności kontrolnej, oceny działalności organów administracji publicznej, Narodowego Banku Polskiego oraz jednostek organizacyjnych wydatkujących środki publiczne z punktu widzenia ustawowych kryteriów Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MarianBanaś">Celem realizowanego zadania jest wspieranie działań wpływających na sprawne funkcjonowanie państwa i pozytywne oddziaływanie na skuteczność wykonywania zadań finansowych ze środków publicznych poprzez wskazywanie zagrożeń, nieprawidłowości, nierzetelności i braku uczciwości w wykonywaniu zadań publicznych. Proces finansowania zadania, jak też program działań statutowych założony na rok 2023 został zrealizowany zgodnie z założeniami.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MarianBanaś">Jednocześnie nadmieniam, że w toku wykonywania budżetu przestrzegano ustawowych zasad gospodarowania środkami publicznymi. Wydatki dokonywane były z zastosowaniem ustawy – Prawo zamówień publicznych w sposób racjonalny, oszczędny i celowy, a pozyskiwane dochody odprowadzane były na bieżąco na rachunek dochodów budżetu państwa w terminach wynikających z obowiązujących regulacji prawnych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MarianBanaś">Na zakończenie chciałbym podkreślić, że realizacja budżetu NIK w roku 2023 była konsekwencją działań wszystkich służb Najwyższej Izby Kontroli, przed którymi wytyczono oszczędnościowy, racjonalny i celowy program gospodarowania środkami publicznymi.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MarianBanaś">Szanowna Komisjo, zwracam się z prośbą o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w części 07 – Najwyższa Izba Kontroli za 2023 r.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MarianBanaś">Szczegółową realizację budżetu przedstawi pan doktor Jarosław Melnarowicz, dyrektor generalny NIK. Panie dyrektorze, bardzo proszę o zabranie głosu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JarosławMelnarowicz">W związku z powyższym w moim wystąpieniu chciałbym pokrótce przedstawić najistotniejsze informacje dotyczące wykonania budżetu państwa w części 07 – Najwyższa Izba Kontroli. W doręczonym państwu i zatwierdzonym sprawozdaniu w rozdziale 4 przedstawione zostały szczegółowo informacje dotyczące wykonania budżetu państwa, tak po stronie wydatkowej, jak i dochodowej. W związku z powyższym w moim wystąpieniu chciałbym krótko przedstawić najistotniejsze informacje dotyczące wykonania budżetu, rozwijając szerzej tylko wybrane obszary z uwzględnieniem czynników warunkujących realizację wykonanych zadań.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#JarosławMelnarowicz">Zgodnie z ustawą budżetową na 2023 r. plan dochodów wynosił 749 tys. zł, a realizacja osiągnęła poziom większy niż założyliśmy, ponad 1239 tys. zł, to jest 165,5% planu, na co wpływ miały czynniki stałe i zmienne niezależne od Izby. Głównym powodem takiego wzrostu były czynniki zmienne, których prognoza ze względu na ich specyfikę opiera się głównie na doświadczeniu oraz analizie dochodów z lat ubiegłych. Uzyskano na przykład wyższe niż przewidywano dochody z tytułu zatrzymania wadium czy też odnotowano wyższe zwroty z lat ubiegłych. Wpływy stałe wniosły do budżetu 268,5 tys. zł i w stosunku do planu były wyższe o 34,5 tys. zł. Wpływy o charakterze zmiennym wyniosły 971,1 tys. zł, w stosunku do planu były większe o 453,1 tys. zł. W stosunku do ogółu budżetu, którym dysponuje Izba, dochody są marginalne, ponieważ stanowią uboczny efekt działalności.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#JarosławMelnarowicz">W przedstawionym sprawozdaniu omówiliśmy szczegółowo wykonanie dochodów i wyjaśniliśmy różnicę między planem a wykonaniem. Omawiając natomiast wydatki budżetowe odniosę się do planu, który zgodnie z ustawą budżetową na 2023 r. opiewał na kwotę 367 956 tys. zł. Realizacja wydatków osiągnęła poziom 97,2%, a to w związku z innym niż pierwotnie założono przebiegiem niż realizacja, na co przede wszystkim złożyła się konieczność wynikająca z uwarunkowań rynkowych przeniesienia realizacji zaplanowanych zadań inwestycyjnych na lata przyszłe.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#JarosławMelnarowicz">Pragnę zwrócić uwagę, że największy udział w strukturze wydatków, ponad 81%, mają wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi oraz dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, co bezpośrednio wynika z realizowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli zadań statutowych. Przy przeciętnym stanie zatrudnienia na poziomie ponad 1591 etatów w roku 2023 na wynagrodzenia łącznie wydatkowano 289 854, 8 tys. zł. W 2023 r. zwiększono fundusz wynagrodzeń o wskaźnik 8,2% zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, jednak postępująca inflacja, która osiągnęła poziom 11,4% za 2023 r. spowodowała spadek siły nabywczej wynagrodzeń pracowników, ponieważ kolejny rok z rzędu podwyżka ustawowa nie pokryła skutków inflacji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JarosławMelnarowicz">Uszczegóławiając wydatki na wynagrodzenia osobowe pracowników dodam, że pierwotny plan określony został w ustawie budżetowej na 2023 r. z dnia 15 grudnia w kwocie 229 284 tys. zł z przeznaczeniem na wynagrodzenia osobowe, dodatki specjalne, premie, nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne i nagrody. Następnie ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy budżetowej na rok 2023, decyzją ministra finansów z dnia 21 sierpnia 2023 r. w sprawie zmian w budżecie państwa na rok 2023, wprowadzono zwiększenie planu finansowego wydatków o kwotę 3610 tys. zł. Zmiana poziomu planu wystąpiła w zakresie środków na wynagrodzenia i pochodne z jednorazowym przeznaczeniem na dodatkowy fundusz motywacyjny w wysokości 3,2% kwoty stanowiącej 5/12 planowanych na rok 2023 wynagrodzeń osobowych i uposażeń.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JarosławMelnarowicz">Na mocy wyżej wymienionej nowelizacji w części 07 – Najwyższa Izba Kontroli zwiększono środki w następujących paragrafach: § 4010 – wynagrodzenia osobowe pracowników o kwotę 3042 tys. zł oraz w § 4110 – składki na ubezpieczenia społeczne o kwotę 568 tys. zł. W 2023 r. zgodnie z § 8 zarządzenia marszałka Sejmu w sprawie wynagrodzenia pracowników Najwyższej Izby Kontroli stworzony został 3% fundusz nagród. Ponadto do zwiększenia puli na nagrody przyczyniły się generowane oszczędności z pozostałych pozycji wynagrodzeń, które zostały rozdysponowane zgodnie z porozumieniem zawartym ze związkami zawodowymi. Fundusz wynagrodzeń został zrealizowany w wysokości 231 761,3 tys. zł, to jest 100% planu po zmianach. Zmniejszenie planu wynagrodzeń wynikało przede wszystkim z przeniesienia środków na podstawie decyzji prezesa NIK na § 4140 – wpłaty na PFRON. Konieczność przeniesienia środków wynika z zaleconej przez Ministerstwo Finansów metodologii planowania.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#JarosławMelnarowicz">Należy tutaj dodać, że faktyczne średnie miesięczne wynagrodzenie z umów o pracę w przeliczeniu na jeden etat w 2023 r. wyniosło 11 042 zł i w stosunku do roku poprzedniego było wyższe o 1117 zł, czyli realnie 11,3%. Było to wynikiem podjętych przez pana prezesa działań w kierunku przeznaczenia części środków z wygenerowanych oszczędności na podwyżki w celu zapewnienia w jakiejś minimalnej mierze poziomu wynagrodzeń umożliwiających zatrzymanie doświadczonych kontrolerów oraz pozyskanie nowych pracowników z rynku na stanowiskach kontrolerskich. Na dzień 31 grudnia obsadzonych było ponad 1618 etatów, przy planowanych 1701. Biorąc natomiast pod uwagę średnie miesięczne wynagrodzenie sprawozdawcze, podkreślam – sprawozdawcze, wynikające ze składanego do Głównego Urzędu Statystycznego sprawozdania Rp-70, do którego wyliczenia stosuje się zasadę sumowania wszystkich i wszelkich wypłat dokonywanych dla pracowników wynikających ze stosunku pracy i klasyfikowanych w § 4010, czyli wynagrodzenie osobowe pracowników oraz 4040 – dodatkowe wynagrodzenie roczne, średnie miesięczne wynagrodzenie z umów o pracę w przeliczeniu na jeden etat wyniosło 13 735 zł.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#JarosławMelnarowicz">Podkreślenia wymaga fakt, że wyliczona w ten sposób średnia kwota wynagrodzenia stanowi jedynie wartość statystyczną, która wyliczona w powyższy sposób zawiera w sobie kwoty wypłaconych odpraw emerytalnych oraz nagród jubileuszowych, co przy wysokim średnim wieku oraz wieloletnim stażu pracy zatrudnionych pracowników, a także dużej liczbie przechodzących na emeryturę pracowników Najwyższej Izby Kontroli znacznie zawyża średnie wynagrodzenie prezentowane w sprawozdaniu Rp-70, które nie odpowiada rzeczywistym i realnym zarobkom zatrudnionych tam pracowników. Ten wątek na komisji senackiej ostatnio również był przez izbę bardzo mocno podkreślany, że wynagrodzenie czynnych kontrolerów, którzy na co dzień aktywnie biorą udział w działaniach kontrolerskiej w jednostkach kontrolnych niejednokrotnie jest średnią odbiegającą od informacji prezentowanej w sprawozdaniu Rp-70.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#JarosławMelnarowicz">Drugą pozycją w strukturze pod względem wielkości wydatków jest grupa wydatków bieżących jednostki, które stanowią 9,2% budżetu ogółem. W tej grupie klasyfikowane są wydatki ponoszone na bieżącą obsługę działania instytucji. Na realizację wydatków w tym obszarze środki planowane są grupowo w § 4000 i dopiero w toku dokonywania wydatków są klasyfikowane w odpowiednich podziałkach klasyfikacji budżetowej, obejmującej wydatki na zakup materiałów i wyposażenia, środków żywności, energii, usług zdrowotnych, usług pozostałych, usług remontowo-konserwatorskich dotyczących obiektów zabytkowych, usług obejmujących tłumaczenia, usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii czy opłat z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych oraz administrowanie i czynsze za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#JarosławMelnarowicz">Wydatki realizowane w kwocie 32 820,2 tys. zł były niższe od określonych w ustawie budżetowej o 3927,2 tys. zł, na co przełożyła się m.in. realizacja działań oszczędnościowych oraz systematyczna analiza kosztów utrzymania. Wygenerowane oszczędności w grupie wydatków bieżących § 4000 przenoszone były do planu finansowego innych paragrafów, co pozwoliło na realizację dodatkowych potrzeb w pozostałych obszarach.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#JarosławMelnarowicz">Trzecią grupę wydatków stanowią pozostałe wydatki bieżące. Ich udział w strukturze to poziom 4,7% budżetu NIK. Grupa ta obejmuje 15 pozycji planu wydatków, w tym m.in. wpłaty na PFRON, zakup usług remontowych, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, szkolenia pracowników czy wpłaty na PPK finansowane przez podmiot zatrudniający. Plan określony w ustawie budżetowej w wysokości 14 346 tys. zł został wykonany w wyższej kwocie – 16 701,7 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#JarosławMelnarowicz">Szczegółowe omówienie wykonania znajdą państwo na str. 199 sprawozdania. Dodam, że w ramach realizacji strategii i prestiżowego miejsca pracy NIK przekazuje dla pracowników wpłatę do programu oszczędnościowego PPK na dodatkowym maksymalnym poziomie 2,5%, gdzie obligatoryjna wpłata wynosi tylko 1,5%. Tym samym pracownik od pracodawcy otrzymuje dopłatę do programu oszczędnościowego PPK w maksymalnej wysokości 4%.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#JarosławMelnarowicz">Kolejna pozycja w tej grupie to nakłady na usługi i roboty remontowo-budowlane, które w pozostałych wydatkach bieżących mają blisko 24% udziału. Nakłady na usługi remontowe ponoszono w celu utrzymania majątku Skarbu Państwa w należytym stanie oraz zabezpieczenia przed niszczeniem. Plan finansowy według ustawy budżetowej został ustalony w wysokości 4308 tys. zł i w trakcie roku budżetowego podlegał zwiększeniu o 25,2 tys. zł. Zakres remontów obejmował m.in. odnowienie pomieszczeń delegatury NIK w Białymstoku, remont pomieszczeń biurowych w siedzibie delegatury NIK w Gdańsku, remont elewacji tarasów w delegaturze w Łodzi czy prace remontowe w siedzibie delegatury w Bydgoszczy. Plan po zmianach zrealizowano w ponad 90,4%. Szczegółowe omówienie tej pozycji opisane zostało na str. 199.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#JarosławMelnarowicz">Nakłady remontowe w siedzibie w Warszawie, jak i siedzibach delegatur traktowane są priorytetowo, a to z uwagi na dbałość o utrzymanie mienia Skarbu Państwa w należytym stanie. Wydatki majątkowe, które zostały szczegółowo omówione na str. 200 sprawozdania to czwarta grupa pod względem wielkości budżetu. Została przeznaczona na nie kwota 11 074,7 tys. zł, którą wykonano w 69%. W tej grupie niemal 72% stanowią zakupy gotowych składników majątkowych, na które przeznaczono 7939,9 tys. zł. Między innymi zmodernizowano sieć LAN, system zdalnego dostępu, system TAP, system Service Manager, jak i system wideokonferencyjny. Pozostałe 28% wydatków tej grupy, to jest 3134,8 tys. zł z ogółu planowanych wydatków majątkowych przeznaczono na adaptację i modernizację obiektów Najwyższej Izby Kontroli. Między innymi wykonano przebudowę ogrodzenia terenu posesji oraz wymieniono okna dachowe w budynku delegatury NIK w Katowicach, wykonano instalację fotowoltaiczną w ośrodku szkoleniowym NIK w Goławicach, zmodernizowano ogrodzenie w delegaturze NIK w Rzeszowie czy wymieniono okno w budynku delegatury w Zielonej Górze. Dodam, że w strukturze wydatków pod względem lokalizacji działaniami inwestycyjnymi objętych było 10 z 15 delegatur.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#JarosławMelnarowicz">Piątą grupę wydatków ukształtowały wydatki bezpośrednio wynikające z realizacji zadań statutowych, a związane są one z kosztami podróży służbowych, krajowych i zagranicznych. Łącznie wydatkowano w tym obszarze 6887,7 tys. zł. W strukturze daje to 1,9% ogółu wydatków izby. Na podróże służbowe krajowe wydatkowano 6395,2 tys. zł, to jest o 1594,9 tys. zł więcej od wykonania w roku 2022. Wydatki na podróże służbowe krajowe były również wyższe od zaplanowanych w ustawie budżetowej o 895 tys. zł, to jest o 16,3%. Wpływ na ten stan miała zmiana wysokości diet. Od 28 lipca 2022 r. nastąpił wzrost diety do 38 zł, a od 1 stycznia 2023 r. nastąpiło ponowne podwyższenie do 45 zł za dobę w krajowej podróży służbowej. Finalnie diety wzrosły o 15%, co bezpośrednio przełożyło się na wzrost poniesionych wydatków w tym obszarze. Dodam, że wnioski wyjazdowe każdorazowo są indywidualnie analizowane przez pryzmat zasadności, gospodarności, zgodnie z rachunkiem ekonomicznym oraz z uwzględnieniem okoliczności i uwarunkowań podróży.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#JarosławMelnarowicz">Na podróże służbowe zagraniczne wydatkowano 492,5 tys. zł. W stosunku do wykonania wydatków w roku 2022 jest to kwota niższa o 48,4 tys. zł. Wydatki na podróże służbowe zagraniczne były również niższe od zaplanowanych w ustawie budżetowej, zrealizowano blisko 51% zakładanego planu po zmianach. Wyjazdy zagraniczne kontrolerów wynikają ze współpracy zagranicznej, uczestnictwa w sympozjach, konferencjach i szkoleniach, co sprzyja wymianie doświadczeń i przekłada się na jakość przeprowadzonych kontroli. Na wysokość wydatków w tym segmencie wpływ miała również zmiana wysokości diety w podróży zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#JarosławMelnarowicz">Graficzną strukturę wydatków budżetowych Najwyższej Izby Kontroli w 2023 r. zaprezentowano na str. 196 sprawozdania, gdzie uwidoczniona jest ostatnia szósta grupa wydatków – świadczenia na rzecz osób fizycznych, które wykonano w wysokości 460,7 tys. zł, co stanowi 0,1% wydatków Izby. Na te wydatki składają się w szczególności dofinansowania na zakup okularów, odzieży roboczej, odpraw pośmiertnych czy zwrotu kosztów podróży dla świadków wezwanych na przesłuchania.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#JarosławMelnarowicz">Szanowni państwo, tradycyjnie w sprawozdaniu zaprezentowaliśmy wydatki budżetowe NIK w układzie zadaniowym, które niezmiennie od lat przypisane są do zadania 1.7. – ocena działalności organów administracji publicznej, Narodowego Banku Polskiego oraz jednostek organizacyjnych wydatkujących środki publiczne z punktu widzenia ustawowych kryteriów Najwyższej Izby Kontroli. Celem realizowanego zadania jest wspieranie działań wpływających na sprawne funkcjonowanie państwa i pozytywne oddziaływanie na skuteczność wykonywania zadań finansowych ze środków publicznych poprzez wskazywanie zagrożeń, nieprawidłowości, nierzetelności i braku uczciwości w wykonaniu zadań publicznych. Miernikami monitorującymi stopień realizacji tego celu są procent wydatków publicznych poddanych badaniu w danym roku w ramach kontroli wykonania budżetu państwa i odsetek wniosków pokontrolnych przyjętych do realizacji przez adresatów wystąpień pokontrolnych. Bardziej szczegółowe dane w tym zakresie zostały podane w sprawozdaniu na str. 203. Dodam, że proces finansowania poszczególnych działań przebiegał zgodnie z założeniami, jednocześnie w sytuacji postępującej inflacji dołożyliśmy wszelkich starań, aby zarządzanie budżetem przebiegało gospodarnie, rzetelnie i oszczędnie, co zapewniło płynne finansowanie bieżących zadań, a założony na rok 2023 program działań statutowych również został zrealizowany.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#JarosławMelnarowicz">Na zakończenie pragnę zapewnić, że w toku wykonywania budżetu przestrzegano ustawowych zasad gospodarowania środkami publicznymi. Wydatki dokonywane były z zastosowaniem ustawy – Prawo zamówień publicznych w sposób racjonalny, oszczędny i celowy, a pozyskiwane dochody odprowadzane były na bieżąco na rachunek dochodów budżetu państwa w terminach wynikających z obowiązujących regulacji prawnych.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#JarosławMelnarowicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękując za uwagę, proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za rok 2023 w części 07 – Najwyższa Izba Kontroli. W razie pytań wraz ze współpracownikami pozostajemy do dyspozycji. Bardzo dziękuję za uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#TomaszKostuś">Zanim otworzę dyskusję, chciałbym również powitać dwie panie posłanki, które dołączyły do składu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej – panią poseł Urszulę Koszutską oraz panią poseł Marię Joannę Kozakiewicz. Witamy serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#TomaszKostuś">Szanowni państwo, otwieram dyskusję w przedmiotowej sprawie. Bardzo proszę o zadawanie pytań. Nie widzę. Jeżeli nie ma pytań, to zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#MarianBanaś">Natomiast, jeśli chodzi o wynagrodzenia, to wynagrodzenia są wypłacane zgodnie z uzyskiwanymi efektami. Jeżeli po prostu kontrolerzy rzeczywiście odnoszą sukcesy w kontrolach, to rzeczywiście kryteria tutaj są jasno postawione, że oni mają pierwszeństwo w uzyskiwaniu nagród.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#MarianBanaś">Natomiast chcę przy okazji podkreślić, panie pośle, że już od lat tutaj zwracamy uwagę, że nasze wynagrodzenia zdecydowanie odstają od wynagrodzeń innych urzędników, jak ministerstw, KPRM-u czy po prostu sędziów, prokuratorów, którzy o prawie 38% mają wyższe wynagrodzenie od naszych pracowników, więc te wynagrodzenia, jak również nagrody są stosunkowo skromne, ale staramy się je w sposób bardzo sprawiedliwy podzielić, żeby kontrolerzy wiedzieli, że właśnie tutaj za efekty w pierwszej kolejności nagrody wypłacamy. Co do szczegółów proszę bardzo pana dyrektora o więcej szczegółów w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#JarosławMelnarowicz">Jeżeli chodzi o nagrody – tutaj również padło takie pytanie – dzielone są zgodnie z podpisanym porozumieniem właśnie między innymi ze związkami zawodowymi i za rok 2023 był ustalony następujący układ, że 11% z puli, która została utworzona z 3% funduszu oraz oszczędności wygenerowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli poszło w tym zakresie dla kierownictwa, wiceprezesów, dyrektorów i audytorów, 19% było z puli prezesa dla pracowników i w głównej mierze – pan prezes pilnuje tego, o czym wspomniał – dla kontrolerów NIK i 70% tego całego budżetu otrzymali dyrektorzy poszczególnych jednostek organizacyjnych celem w tym zakresie podziału nagród dla swoich pracowników. W tym zakresie myślę, że odpowiedziałem bardzo precyzyjnie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#TomaszKostuś">Czy pan przewodniczący jest usatysfakcjonowany odpowiedzią?</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#WojciechSzarama">Teraz kolejna sprawa. Planowane dochody były na 150 tys. zł, wykonane 316 tys. zł. Z jakich tytułów się bierze zwiększenie tych kwot o ponad 100%?</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#WojciechSzarama">Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych są również wyższe od tych planowanych i chciałbym wiedzieć, jakie składniki majątkowe sprzedano i kto był ich nabywcą.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#WojciechSzarama">Teraz kwestia wadium, bo to jest taka dosyć ciekawa sprawa. Dlaczego zatrzymano wadium oferentowi, w związku z jaką sprawą?</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#WojciechSzarama">Zakup energii – tutaj mamy bardzo dużą różnicę, wzrost na zakup energii jest ponad 100%. Jest jeszcze wyższy niż skok cen energii. Czy coś dodatkowego zostało podłączone, czy nie?</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#WojciechSzarama">Kwestia wydatków pieniędzy na obiekty zabytkowe. Tutaj również mamy do czynienia ze znacznym wzrostem. Pan dyrektor omówił pewne remonty, które zostały przeprowadzone w obiektach Najwyższej Izby Kontroli, natomiast mi chodzi tutaj o obiekty zabytkowe, w których dokonano. Może w tej chwili przerwę i wysłuchamy odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#TomaszKostuś">Po drugie, dziękuję za aktywność. Zadał pan 6 dodatkowych uszczegółowionych pytań w różnych kwestiach i zakładam, że to jest koniec, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#MarianBanaś">Natomiast, rzeczywiście tutaj nasi pracownicy jeszcze uszczegółowią odpowiedzi, zaczynając od pierwszego – planowane dochody. Bardzo proszę, pani dyrektor. W sprawach energii poprosimy pana dyrektora.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#BeataSzymańska">Następnie jeszcze pan pytał – wpływy ze sprzedaży składników. W paragrafie tym kwalifikujemy wpływy uzyskane ze sprzedaży zbędnych i zużytych składników majątku. Od pewnego czasu zmieniły się przepisy i w tej chwili, żeby móc przekazać nieodpłatnie innej jednostce budżetowej lub fundacji zainteresowanej zużytym składnikiem, na przykład stoły bądź krzesła, jeżeli takie mamy, najpierw musimy ogłosić na stronie internetowej sprzedaż. Jeżeli są zainteresowane osoby w licytacji, sprzedajemy. Z tego między innymi powstają dochody budżetowe, jak również z odsprzedaży sprzętu elektronicznego.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#BeataSzymańska">Następnie – odszkodowania, też nie jesteśmy w stanie przewidzieć dokładnie odszkodowań, jakie będą wnoszone do Izby. Są to bardzo zmienne czynniki, ponieważ nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak kontrahenci zareagują na dostarczanie nam zamówionych i zgodnie z umową… Jak wykonują umowy przede wszystkim. Stąd są te przekroczenia. Mieliśmy odszkodowanie na przykład za awarię instalacji wodnej, uszkodzenie składników majątku ruchomego, takie jak laptopy czy telefony. Mamy to ubezpieczone, jeżeli jest to zepsute, oddajemy po prostu do ubezpieczyciela i dostajemy z tego tytułu rekompensatę, co oczywiście jest odprowadzane na dochody budżetu państwa, bo nie możemy tego spożytkować. Wpływy z różnych dochodów – to właśnie to wadium z odsetkami. To właśnie postępowanie było przeprowadzane – modernizacja systemu TAP, tutaj się kontrahent nie wywiązał i myślę, że bardziej szczegółowo tutaj dyrektor Czech będzie mógł odpowiedzieć, który jest dyrektorem informatyki u nas, a tak ogólnie to zapraszam na str. 192 sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#WojciechSzarama">Jeśli chodzi natomiast o prace w budynkach zabytkowych, prowadziliśmy prace, posiadamy 15 budynków delegatur. Jeśli chodzi o budynki zabytkowe są to m.in. Kielce, Szczecin i Opole. Prowadziliśmy w 2023 r. prace w Kielcach, jeśli chodzi o pokrycie dachowe, jak również w Szczecinie, jeśli chodzi o pomieszczenie biurowe i archiwalne, stąd wzrost wydatków. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#TomaszKostuś">Pan poseł Przemysław Witek. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#TomaszKostuś">Czy jest potrzeba głosowania tego wniosku? Pan przewodniczący Szarama.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#WojciechSzarama">Tutaj kwestia honorariów, jest też taka pozycja. Kto otrzymał tę kwotę honorarium i za jaką pracę? I to wszystko.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#TomaszKostuś">Jest jeszcze tutaj prośba, pana wiceprezesa, tak?</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#TomaszKostuś">Jeżeli nie ma…</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#WojciechSzarama">Teraz, na koniec, panie przewodniczący, ponieważ uznajemy, że odpowiedzi były niewyczerpujące, oczekujemy dodatkowych informacji na temat nagród, dlatego że nagrody są na przykład w państwa wyjątkowym zainteresowaniu. Czytałem dzisiaj w jednej z gazet nawet o tym, jak dalece bulwersujące było przyznanie nagród w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Bardzo prosimy o szczegółową informację, jakie nagrody, w jakim trybie i w jakiej wysokości otrzymało kierownictwo Najwyższej Izby Kontroli, włącznie z panem prezesem. To będzie przedmiotem naszej dalszej analizy…</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#TomaszKostuś">Pan jeszcze, tak?</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#TomaszKostuś">Szanowni państwo, co do historii, co do genezy naprawdę szkoda czasu. Myślę, że oglądający nas pracownicy NIK, ale również wszyscy ci, którzy śledzą posiedzenia Komisji, mają tutaj jasno wyrobione zdanie. Nie chciałbym niepotrzebnie wydłużać dyskusji. Dla mnie wypowiedzi pana prezesa, wiceprezesa, dyrektora generalnego absolutnie zamykają temat. Ale jeżeli pan poseł, jeżeli pan wiceprzewodniczący tak bardzo chce jednak dodatkowych informacji, choć zakładam, że dla znakomitej większości członków naszej Komisji – raz jeszcze to podkreślę – te wyjaśnienia są absolutnie wystarczające i zamykają temat, ale jeżeli pan poseł, jeżeli pan przewodniczący bardzo chce, to rozumiem, że dodatkowo na piśmie taka informacja będzie jeszcze uzupełniona.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#TomaszKostuś">Naprawdę na koniec – przepraszam, bo działam troszeczkę pod presją, bo równolegle odbywają się Komisje – dostrzegłem, panie prezesie, że pan przewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników NIK, pan Tomasz Kaczyński, chciałby również w tej kwestii zająć stanowisko, wyrazić swoją opinię. Zwłaszcza, że mówimy o sprawach, które były wielokrotnie przedmiotem debaty i mówiąc delikatnie, dyplomatycznie sporów na posiedzeniach tej Komisji w sprawach właśnie dotyczących nagród, w sprawach dotyczących właśnie uposażenia kontrolerów i pracowników NIK. Ale bardzo proszę krótko, syntetycznie, bo już znacznie wydłużyliśmy czas procedowania w tym przedmiotowym, merytorycznym zakresie dzisiejszego posiedzenia Komisji. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#TomaszKaczyński">Dlatego bardzo prosimy o to, żeby deklaracje padające tutaj o wsparciu, mogły się w jak najszybszym czasie przełożyć na konstruktywne zmiany i na konstruktywne myślenie o roli Izby w najbliższych latach. To jest kluczowe, proszę państwa, nie rozpatrując już kto, gdzie, kiedy i co zawinął i komu nogę podłożył. To nie jest w tej chwili istotne. Jesteśmy tu, gdzie jesteśmy, ale problem mamy cały czas ten sam i niestety się pogłębia. Tak że tutaj liczę głęboko na państwa wsparcie w tej kwestii. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#TomaszKostuś">Jest sprzeciw? Jest sprzeciw czy nie ma sprzeciwu?</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#TomaszKostuś">Szanowni państwo, poddam wniosek pod głosowanie, jeśli wniosek nie uzyska większości, będzie to równoznaczne z negatywną opinią Komisji. Będziemy głosować nad wnioskiem w przypadku… Przepraszam, bo tu mamy jeszcze sprawę dwóch pań posłanek, które dzisiaj dołączyły i niestety jeszcze nie są w systemie, dlatego w przypadku tutaj wskazanych pań będzie to głosowanie ręczne. Tak?</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#TomaszKostuś">Szanowni państwo, kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2023 r. w zakresie części budżetowej 07 – Najwyższa Izba Kontroli, kto jest za? Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Nie widzę. Zamykam głosowanie. Proszę… Za – głosów 6, przeciw – głosów 2, wstrzymało się – 0. Stwierdzam, że Komisja do Spraw Kontroli Państwowej pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu państwa w 2023 r. w części 07 – Najwyższa Izba Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#TomaszKostuś">Proponuję, aby Komisję na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych reprezentował – mam tak napisane – Tomasz Kostuś. Czy są jakieś głosy przeciw? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#TomaszKostuś">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#TomaszKostuś">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#TomaszKostuś">Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>