text_structure.xml 20.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie ma uwag. Uznaję zatem, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekSawicki">Przystępujemy zatem do realizacji porządku obrad, czyli do informacji głównego inspektora pracy na temat kampanii „Budowa. STOP wypadkom!” jako wsparcia działań kontrolnych w budownictwie. Proszę głównego inspektora pracy o przedstawienie informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ArturSobota">Strategia zakłada również, że planowane działania kontrolne oraz stały nadzór nad kluczowymi inwestycjami budowlanymi są wzmacniane działaniami prewencyjnymi, edukacyjnymi i promocyjnymi w formule kampanii społecznej. Oprócz działalności kontrolnej, nasi eksperci służą swoim wiedzą i doświadczeniem także w innych formach oddziaływania skierowanych do pracodawców, pracowników, kadry inżynierskiej i inwestorów. Nie mówimy tylko, co jest źle, ale również doradzamy, jak zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy na budowie. Uzupełnieniem kontroli są działania informacyjno-edukacyjne, które w założeniu powinny wpłynąć na zmianę podejścia do zagadnień bhp i zwiększenie świadomości osób odpowiedzialnych co do faktu, że bezpieczna praca opłaca się wszystkim. Nasze cele to: zwiększenie świadomości co do zagrożeń zawodowych w budownictwie, a zwłaszcza zagrożeń związanych z pracą na wysokości, w wykopach, przy obsłudze maszyn budowlanych, a także budowanie zaangażowania grup docelowych w działania na rzecz poprawy standardów bhp; popularyzacja i podnoszenie wiedzy w zakresie stosowania środków ochrony zbiorowej; upowszechnienie informacji na temat prawidłowego stosowania środków ochrony indywidualnej tam, gdzie zabezpieczenia zbiorowe nie mogą być zastosowane oraz promowanie dobrych praktyk dotyczących kompleksowego zarządzania bezpieczeństwem na budowie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ArturSobota">Działania prewencyjne realizowane w okręgowych inspektoratach pracy skupiają się na dwóch głównych obszarach. Po pierwsze, są to działania popularyzujące zasady bezpiecznej pracy w budownictwie, adresowane przede wszystkim do pracodawców, pracowników i przedstawicieli służb bhp. W pierwszych dwóch latach trwania kampanii „Budowa. STOP wypadkom” z udziałem przedstawicieli PIP odbyło się w sumie  516 wydarzeń dla ponad 1 tys. pracodawców, ponad 1 tys. pracowników i 356 przedstawicieli służb bhp. Po drugie, są to bezpłatne szkolenia adresowane do branży budowalnej. Część z nich jest realizowana przez inspektorów pracy bezpośrednio na placach budowy. W 2022/23 r. w całym kraju inspektorzy pracy przeprowadzili łącznie 765 szkoleń, w których uczestniczyło 15 tys. osób, w tym ponad 4 tys. pracodawców i przedsiębiorców niebędących pracodawcami, prawie 7 tys. pracowników i niecałego 1 tys. przedstawicieli służby bhp. Państwowa Inspekcja pracy od lat angażuje się również w „Tydzień Bezpieczeństwa” organizowany przez sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie. Nadmienić należy, że szkolenia miały miejsce głównie na budowach objętych specjalnym nadzorem, o którym wspomniałem państwu wcześniej. Współpraca firm z PIP w kolejnych edycjach „Tygodnia Bezpieczeństwa daje nam możliwość szerszego dotarcia do tego środowiska i prowadzenia skuteczniejszych działań prewencyjnych w branży.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#ArturSobota">Nasze działania kontrolne, prewencyjne i edukacyjne wspieramy działaniami w środkach masowego przekazu. Dzięki temu chcemy dotrzeć do grup docelowych naszych działań w budownictwie, czyli przede wszystkim pracodawców, pracowników i przedstawicieli służb bhp. Promocja bezpieczeństwa i higieny pracy w mediach pozwala również na dotarcie z przekazem kampanii do szerszej grupy odbiorców. Mam nadzieję, że dzięki tym działaniom możliwe będzie zwiększenie braku społecznej akceptacji dla zachowań niezgodnych z zasadami bhp oraz zwiększenie świadomości co do zagrożeń występujących nawet przy drobnych pracach budowlanych. Działania w mediach zaplanowaliśmy na 3 lata kampanii. W 2022 r. skupiliśmy się na kampanii prowadzonej za pośrednictwem stacji radiowych. W kilkudziesięciu rozgłośniach ogólnopolskich i regionalnych emitowaliśmy spot radiowy adresowany przede wszystkim do osób podejmujących pracę w budownictwie. Zrealizowaliśmy ponad 3 tys. emisji w 67 ogólnopolskich i lokalnych stacjach radiowych. Dzięki szerokiemu doborowi stacji radiowych z przekazem kampanii zetknęło się prawie 3,8 mln osób z naszej grupy docelowej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#ArturSobota">Kampania radiowa uzupełniona została działaniem prowadzonym w internecie. W 2022 r. z komunikatami promującymi bezpieczeństwo pracy w budownictwie oraz kierującymi do strony kampanii bhpnatak.pl byliśmy obecni na 8 portalach o tematyce związanej z budownictwem. Nasze banery wyświetlane były również na stronach internetowych za pośrednictwem sieci reklamowej Google. Komunikaty związane z kampanią emitowane były także osobom poszukującym w wyszukiwarce internetowej hasła związane z budownictwem, bezpieczeństwem tudzież remontami i tematami pokrewnymi.  16 października ubiegłego roku rozpoczęliśmy kolejną edycję kampanii internetowej. Poza narzędziami wykorzystywanymi rok wcześniej, tematyka bhp była dodatkowo promowana w serwisie YouTube oraz na portalu ogłoszeniowym OLX. Tam też było wyszukiwanie kontekstowe związane z tematem budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#ArturSobota">W ubiegłym roku została również zrealizowana kampania telewizyjna. Emisja naszego 30-sekundowego spotu promującego bezpieczeństwo pracy była widoczna w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych, a także w stacjach tematycznych TVP i Grupy Polsat. W sumie w 97 stacjach tematycznych odbyło się ponad 7 tys. emisji naszego spotu. Warto wspomnieć, że poza emisją w stacjach telewizyjnych, spot był promowany również w autobusach komunikacji miejskiej w Warszawie. Dzięki współpracy z miastem w październiku ubiegłego roku na 1600 ekranach reklamowych systemu „Halo Warszawo” można było zobaczyć nasz spot.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#ArturSobota">W toku kampanii podjęto również współpracę z influencerem, który prowadzi na platformie YouTube kanał Mario Budowlaniec. Kanał ten, z ponad 540 tys. subskrybentami i ponad 300 opublikowanymi filmami instruktażowymi, jest największym i najpopularniejszym polskim kanałem o tematyce związanej w budownictwem. W ramach współpracy jeden z filmów przygotowanych na kanale poświęcony został promocji kampanii „Budowa. STOP wypadkom!”. Dotyczył on bezpieczeństwa pracy przy prowadzeniu prac remontowych, stosowaniu środków ochrony indywidualnej oraz pracy z elektronarzędziami. Od końca października 2022 r., kiedy film został opublikowany, obejrzało go ponad 113 tys. użytkowników.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#ArturSobota">Tematyka kampanii była również promowana na zasadach non-profit w mediach lokalnych. W samym tylko ubiegłym roku ukazało się ponad 300 informacji w telewizji, radiu, prasie i internecie inspirowanych przez pracowników okręgowych inspektoratów pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#ArturSobota">Tematyka bezpieczeństwa pracy w budownictwie promowana jest również z wykorzystaniem strony internetowej www.bhpnatak.pl, która na okres trwania kampanii „Budowa. STOP wypadkom!” stała się główną platformą informacyjną projektu. Wszyscy zainteresowani mogą na niej znaleźć informacje dotyczące celów i założeń kampanii, nieprawidłowości odnotowywanych w kontrolach PIP i statystyk wypadkowych. Na stronie zamieszczono również numery telefonów, pod którymi można uzyskać porady prawne w zakresie technicznego bezpieczeństwa pracy, przeznaczone dla pracowników i pracodawców branży budowlanej. Publikowana jest na niej również oferta bezpłatnych szkoleń dla pracodawców, lista kontrolna z komentarzem, która ułatwia pracodawcom ocenę stanu bezpieczeństwa na budowie, identyfikację zagrożeń, a także elektroniczne wersje wszystkich wydawnictw tematycznych wydanych przez PIP.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#ArturSobota">Jak mawiają, obraz jest wart tysiąca słów. To znane powiedzenie zainspirowało nas do przekazywania specjalistycznej wiedzy w przystępny sposób. Na potrzeby kampanii przygotowaliśmy wiec 11 infografik promujących bezpieczeństwo pracy w budownictwie, wskazujących zagrożenia występujące w branży, nieprawidłowości odnotowywane w naszych kontrolach, statystyki wypadkowe, a także obowiązki pracodawcy i pracowników. Zapraszam wszystkich na stronę bhpnatak.pl, jeśli chcieliby państwo zobaczyć wszystkie nasze infografiki. Tutaj jest taka niewielka próbka. Powiem szczerze, że ta forma materiałów bardzo dobrze się sprawdza. W internecie teraz ludzie bardzo szybko przyswajają informacje, jeśli są one w formie bardziej obrazowej.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#ArturSobota">Jednym z działań realizowanych przez Państwową Inspekcję Pracy, które wpisuje się w kampanię „Budowa. STOP wypadkom!”, jest konkurs „Buduj bezpiecznie”. Ma on za zadanie promowanie pracodawców i wykonawców robót budowlanych zapewniających wysokie standardy bhp w procesie realizacji obiektów budowlanych. Do udziału w konkursie Państwowa Inspekcja Pracy zaprasza generalnych wykonawców i podwykonawców robót budowlanych, posiadających status pracodawcy. W konkursie doceniane są ponadstandardowe działania na rzecz bezpieczeństwa pracowników wykraczające ponad wymagany przepisami standard. W tym konkursie w ubiegłym roku uczestniczyło 152 pracodawców. Do etapu krajowego konkursu „Buduj bezpiecznie” zakwalifikowało się 16 budów finalistów. Uroczyste wręczenie nagród laureatom etapu krajowego odbyło się podczas otwarcia Międzynarodowych Targów budownictwa i Architektury BUDMA w Poznaniu. To jest znakomita okazja, bo wszyscy najważniejsi z branży są w tym miejscu. To jest wspaniałe wydarzenie dla naszych nagrodzonych, bo naprawdę mają się czym pochwalić, jeśli wygrywają konkurs organizowany przez Państwową Inspekcję Pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#ArturSobota">W 2023 r., który jest ostatnim rokiem strategii, nasze działania będą oczywiście kontynuowane. Będziemy nadal prowadzić działalność kontrolną i prewencyjną. Budownictwo jest jedną z dominujących branż w statystyce wypadków przy pracy. Aby to zmienić, Państwowa Inspekcja Pracy, wspólnie z partnerami kampanii, podejmuje różne działania na rzecz zwiększenia świadomości zagrożeń zawodowych w branży budowlanej, zaangażowania grup docelowych w działania na rzecz poprawy standardów bhp, popularyzacji i podnoszenia wiedzy w zakresie stosowania środków ochrony indywidualnej oraz promowania dobrych praktyk dotyczących kompleksowego zarządzania bezpieczeństwem na budowie. Współpracując z największymi firmami budowlanymi, inspekcja pracy angażuje się w wypracowanie i promocję standardów bezpieczeństwa pracy w branży, co w dłuższym okresie powinno pozytywnie wpłynąć na ograniczenie wypadków przy pracy oraz podniesienie kultury bezpieczeństwa na polskich placach budowy. Uczestnicząc w inicjatywach partnerów, np. takich jak „Tydzień Bezpieczeństwa”, przede wszystkim promujemy bezpieczeństwo osób pracujących na placach budów, zwracamy uwagę na zagrożenia wypadkowe, a także nieprawidłowości odnotowywane w kontrolach. Organizując bezpłatne szkolenia i przekazując specjalistyczne materiały adresowane do branży budowlanej, staramy się również wspierać pracodawców w tworzeniu bezpiecznych warunków pracy, a pracownikom dostarczać niezbędnej wiedzy dotyczącej bhp na budowie.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#ArturSobota">Dziękuję. Jeśli państwo pozwolą, bo wspomniałem wcześniej o naszych spotach… Mam nadzieję, że uda mi się… Może zacznę od tego naszego Mario Budowlańca, który zaangażował się w tę akcję. Wybrałem dla państwa fragment.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#ArturSobota">[Prezentacja filmu pt. „Remont przedsionka – rozbiórka i BHP na tak”]</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#ArturSobota">W dalszej części filmu nasz youtuber pokazuje konkretne roboty, bo w każdym jego filmie są jakieś konkretne prace budowlane. Stara się jednak bardzo podkreślać elementy bezpieczeństwa związane z wykonywaniem jego pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#ArturSobota">To obiecany spot telewizyjny.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#ArturSobota">[Prezentacja spotu telewizyjnego Państwowej Inspekcji Pracy]</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#ArturSobota">I na koniec, żeby domknąć już temat – spot radiowy.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#ArturSobota">[Prezentacja spotu radiowego Państwowej Inspekcji Pracy]</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#ArturSobota">Z mojej strony to wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MarekSawicki">Czy jeszcze coś, pani minister?</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MarekSawicki">Otwieram dyskusję. Kto z pań posłanek i panów posłów chce zabrać głos w dyskusji? Nie ma chętnych? Pani minister, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#MarekSawicki">Kto jeszcze z państwa chciał zabrać głos? Pan przewodniczący Kostuś, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#TomaszKostuś">Kilka pytań technicznych. Pani minister, chciałbym zapytać o to, czy kolejna edycja bardzo ważnego i potrzebnego programu jest w jakiś sposób poddawana ewaluacji. Innymi słowy, czy my możemy się odnieść do poprzedniego programu? Czy możemy ocenić jego skuteczność, jego efektywność? Czy mamy dane, na podstawie których możemy podsumować poprzednią edycję tego – jeszcze raz podkreślam – ważnego i potrzebnego programu? To jest pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#TomaszKostuś">Drugie pytanie. Pani minister podkreśliła rolę i znaczenie partnerów, powiedziała pani o tych dużych firmach. W tym materiale jest jeszcze wykaz wszystkich instytucji, które brały udział w tym programie pośrednio lub bezpośrednio. Nie widzę tutaj jednak samorządu, w szczególności samorządu ze szczebla wojewódzkiego. Mówię o urzędach marszałkowskich, o lokalnych parlamentach, jakimi są sejmiki. Tam przecież są duże możliwości promowania i popularyzowania, czy też włączenia ich w naturalny sposób do tego typu akcji. Można by multyplikować te środki, zwiększając zasięgi i liczbę odbiorców.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#TomaszKostuś">Chciałbym jeszcze zapytać o zestawienie poszczególnych województw. Jeden z rozdziałów poświęcony jest temu, jak to wygląda w poszczególnych inspektoratach. Nie znalazłem na przykład nic na temat województwa opolskiego, które mam wielką przyjemność reprezentować. Czy w statystyce wypadkowości, szczególnie wypadków śmiertelnych, jest takie porównanie, w którym są przedstawione wszystkie województwa? Czy można się z tym zapoznać? Tyle. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#TomaszKostuś">Przepraszam, jeszcze jedno pytanie. Rzeczywiście jest tu istotny wzrost, jeśli chodzi o poprzedni rok. Mówię tutaj o materiałach telewizyjnych, radiowych czy papierowych. Chciałem zapytać o koszty. Ile to kosztowało? Ile to kosztowało w latach ubiegłych? Czy pani minister ocenia, że te pieniądze są dobrze wydatkowane? A dodatkowe pytanie jest takie, którą z form ocenia pani najlepiej pod względem skuteczności i efektywności w ramach tej szeroko pojętej prewencji? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#MarekSawicki">Pan przewodniczący Gosek. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#MarekSawicki">Jeszcze ktoś z pań i panów posłów? Nie? To pani minister. Bardzo proszę. Pan dyrektor czy pani minister?</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Jeśli chodzi o odpowiedź na pytania zadane przez pana posła, to najważniejsza kwestia jest taka, że kampania była przewidziana na 3-letni okres. Tak jak wspomnieliśmy, ona łączy w sobie zadania kontrolno-nadzorcze z działaniami prewencyjno-edukacyjnymi. W związku z tym rzeczywiście po każdym roku naszych działań następowała ocena skuteczności i ewaluacja tego, w jaki sposób te działania dają poszczególne efekty. Rzeczywiście jednym z elementów, które zostały wprowadzone jako nowe w trakcie naszego procesu ewaluacji małych placów budów – bo podkreślaliśmy, kontrole i działania mające dotrzeć do naszych odbiorców, dotyczą małych i dużych placów budów – było mapowanie placów budów pod kątem tego, co się dzieje na placu budowy, a nie pod kątem konkretnych realizowanych przez nas kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Rzeczywiście zmieniliśmy więc trochę podejście m.in. ze względu na wykonywaną w trakcie analizę. To się dzieje na bieżąco i rzeczywiście staramy się dostosowywać naszą ofertę do rzeczywistości, którą obserwujemy na budowach oraz realizowanych inwestycjach. Pokazujemy tu państwu tylko wycinek naszej działalności, ale jej niewątpliwym elementem jest temat największych zagrożeń budowlanych w Polsce. To wybrzmiewa też w przygotowanym materiale. Chodzi np. o budowę tunelu pod Świną, gdzie dzięki naszemu stałemu nadzorowi nie doszło do zdarzeń związanych ze śmiercią pracowników. To jest niewątpliwie ogromny sukces całej ekipy, w tym także naszych inspektorów pracy. Ostatnio naszym stałym nadzorem objęty był też Gazoport i wszystkie budowy, które miały tam miejsce. Pokazujemy więc państwu tutaj tylko wycinek naszych działań, które rzeczywiście systematycznie oceniamy i analizujemy. W PIP jest zespół budowlańców. Oni też analizują nasze działania pod tym kątem. To się dzieje.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Jeżeli chodzi o porównanie, to ostateczne porównanie będziemy robili po zakończeniu tej 3-letniej kampanii, więc po roku 2024. Wtedy rzeczywiście zobaczymy, jak to wpłynęło na naszą skuteczność. Niewątpliwie jednym z elementów, na które czekamy i mamy nadzieję, że uda się to nam wypracować w najbliższym czasie, są proponowane przez nas zmiany legislacyjne dotyczące wzmocnienia pewnych obszarów, żeby nasze działania nadzorczo-kontrolne i prewencyjno-promocyjne były bardziej skuteczne.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Co do kwestii angażowania różnych podmiotów, to było to realizowane na zasadzie intuicyjnej oceny, jakie środowiska są zainteresowane naszym materiałem. Staraliśmy się aktywnie angażować różne grupy partnerów do współpracy. Akurat wydaje mi się, że samorządy to nie był taki partner, który byłby otwarty na współpracę z nami. Może to też był błąd po naszej stronie. Sugestia jest słuszna. Staraliśmy się zainteresować różne środowiska naszą działalnością w tym zakresie. Budżet PIP na działalność prewencyjno-promocyjną nie jest duży. Zanim pan dyrektor Sobota powie o szczegółach, to chciałabym podkreślić jedno – dużą część tych rzeczy realizujemy własnymi zasobami. To jest coś, co zasługuje na ogromne podkreślenie. Rzeczywiście, te wszystkie materiały edukacyjno-informacyjne są wydawane przez Państwową Inspekcję Pracy. Oczywiście angażujemy youtuberów i nowoczesne media do tego, żeby ten przekaz docierał do jak najszerszego kręgu odbiorców. Tam są potrzebne środki finansowe. Natomiast dużą część rzeczy robimy własnymi siłami, korzystając z zasobów PIP.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Nie chcę państwa zagadać. Może najpierw o kosztach powie pan inspektor Sobota.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#ArturSobota">Jeśli chodzi o tego influencera, o którym pan wspominał, to…</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#MarekSawicki">Wobec braku chętnych do kontynuowania dyskusji oraz wyczerpania porządku obrad, zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję pani minister, panu ministrowi, panu dyrektorowi i państwu posłom.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>