text_structure.xml 46.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekSawicki">W posiedzeniu mamy przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń. Czy są jakieś zastrzeżenia do protokołów? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekSawicki">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie ma. Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekSawicki">Przystępujemy do realizacji porządku posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MarekSawicki">Szanując naszych gości, a także państwa posłów, bez zbędnej zwłoki bardzo proszę – informacja Głównego Inspektora Pracy dotycząca programu działania Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MarekSawicki">Pani inspektor, bardzo proszę o przedstawienie informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Jednym z priorytetów przy konstruowaniu tego dokumentu były zalecenia formułowane przez Radę Ochrony Pracy oraz komisje sejmowe. Uwzględniamy w nim również plany działania Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy, Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia Pracy oraz założenia strategii Unii Europejskiej na rzecz bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Szanowni państwo, zakładamy, że w 2024 r. PIP przeprowadzi 60 tys. kontroli. Planujemy też, że z różnymi formami działań prewencyjnych dotrzemy do co najmniej 35 tys. podmiotów, w tym do pracodawców i przedsiębiorców, pracowników, rolników indywidualnych, uczniów i studentów. Taka skala zaplanowanych kontroli jest wynikiem analizy potencjału ludzkiego i organizacyjnego PIP. Tradycyjnie większość naszych kontroli będzie wynikiem skarg kierowanych do inspekcji pracy. Wciąż wpływa ich do nas bardzo dużo, co z jednej strony może budzić niepokój, ale z drugiej strony świadczy o rosnącej świadomości pracowników, którzy szukają wsparcia u organów inspekcji pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Oczywiście prowadzone będą tzw. kontrole planowe. W tym roku przeprowadzimy na przykład kontrole ukierunkowane na przestrzeganie przepisów o czasie pracy pracowników administracyjnych w sądach i prokuraturach. Nowymi zadaniami na rok 2024 w zakresie prawnej ochrony pracy będą: przestrzeganie przepisów Prawa pracy w zakresie czasu pracy, urlopów wypoczynkowych w jednostkach samorządu terytorialnego, a także przestrzeganie przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Ważnym elementem naszych działań będzie realizacja zadań związanych z kontrolą legalności zatrudnienia, zarówno obywateli polskich, jak i cudzoziemców. Z perspektywy istotnej dla gospodarki branży transportowej kluczowe będzie prowadzenie kontroli w zakresie delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego. Jak zawsze uzupełnieniem działań kontrolno-nadzorczych są zadania o charakterze doradczo-prewencyjnym. Jedną z nowości stanie się w najbliższym czasie projekt informacyjny „Ekspozycja pracowników na niebezpieczne i szkodliwe dla zdrowia czynniki chemiczne w środowisku pracy”.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Szanowni państwo, na koniec pragnę przypomnieć, że w 2024 r. przypada 105. rocznica utworzenia inspekcji pracy w Polsce. Obchody jubileuszowe odbędą się pod hasłem „Nowoczesny wymiar ochrony pracy”. W ramach rocznicowych inicjatyw zaplanowaliśmy cykl konferencji naukowych organizowanych na terenie całej Polski, poświęconych najistotniejszym kwestiom związanym z zapewnieniem bezpiecznych i godnych warunków pracy w Polsce w kontekście nowych wyzwań, jakie stoją przed zmieniającym się światem pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Panie przewodniczący, szanowni państwo, to jedynie zarys planów Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2024. Szczegóły prezentować będziemy w dalszej części obrad Komisji. Jestem przekonana, że państwa wskazówki i refleksje pomogą dopracować nam strategię, mającą na celu poprawę bezpieczeństwa wszystkich świadczących pracę i podniesienie poziomu praworządności w stosunkach pracy. Szczegóły działań zaplanowanych dla PIP na rok 2024 r. przedstawi państwu mój zastępca pan Jarosław Leśniewski.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JarosławLeśniewski">Szanowni państwo, w latach 2022-2024 przyjęliśmy trzy kluczowe strategie, które będziemy w przyszłym roku również realizowali i kończyli, tj. strategia działań prewencyjnych dla sektora budowlanego, czyli tzw. budowlanka, zagrożenia chemiczne czynnikami środowiska pracy i wzmożony nadzór nad zakładami pracy. Na wstępie trochę o naszej kluczowej strategii, zarówno kontroli, jak i działań prewencyjnych, dla sektora budowlanego. Jest to nasza kluczowa strategia. W ramach wzmożonego nadzoru obejmiemy kontrolami budowy o szczególnym znaczeniu dla budownictwa. Przeprowadzimy kontrole w zakresie eliminowania zagrożeń wypadkowych. Poddamy również ocenie przestrzeganie przepisów BHP podczas wykonywania prac żurawiami wieżowymi i szybkomontującymi. Nadzorem obejmiemy również krótkotrwałe roboty budowlane. Wzorem lat ubiegłych zaplanujemy również nasze akcje kontrolne zmasowane w miesiącach czerwiec i wrzesień.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JarosławLeśniewski">Celem strategii, jak państwo wiedzą, jest radykalne zmniejszenie występujących zagrożeń wypadkowych przy wykonywaniu prac budowlanych. Szczególną uwagę zwrócimy na likwidację zagrożeń bezpośrednich powodujących zagrożenie dla zdrowia i życia. W uzasadnionych przypadkach przeprowadzimy rekontrole, natomiast część kontroli również rozszerzymy o zagadnienia Prawa pracy, jak i legalności zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JarosławLeśniewski">Pamiętamy również o działaniach prewencyjnych w budownictwie. W przyszłym roku będą to: szkolenia dla pracodawców, doradztwo inspektorów, promocja dobrych praktyk, działania prewencyjne wspierane będą promocją tematyki budowlanej w mediach. W przyszłym roku zaplanowaliśmy działania informacyjne w ogólnopolskich i regionalnych stacjach radiowych oraz w Internecie.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JarosławLeśniewski">Druga strategia to strategia zagrożeń chemicznych. W ramach strategii zagrożeń chemicznych prowadzone będą kontrole dotyczące ekspozycji pracowników na niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia czynniki chemiczne, w tym będziemy sprawdzali spełnienie przez pracodawców unijnych rozporządzeń REACH i CLP. Jednym z priorytetów będzie zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy pracownikom narażonym na działanie czynników rakotwórczych i mutagennych. Będziemy kontrolowali również problematykę czynników biobójczych, jak również kontrole dotyczyć będą organizacji praw związanych z wybuchem.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JarosławLeśniewski">Trzecia strategia to wzmożony nadzór, czyli trzyletni nadzór nad grupą wytypowanych przedsiębiorstw, charakteryzujących się największym nasileniem zagrożeń zawodowych. Długofalowe działania trzyletnie, kontrolne oraz doradczo-informacyjne i promocyjne nakierowane będą na skuteczną poprawę w tym trzyletnim horyzoncie czasowym.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JarosławLeśniewski">Trochę o zadaniach kompleksowych. Przede wszystkim, jak wspominała pani minister, jest to badanie skarg pracowniczych, nasza kluczowa w tym zakresie działalność, jeżeli chodzi o typowanie kontroli. Zwrócę uwagę, że 35% naszych kontroli zainicjowanych było skargą. W 2024 r. będziemy reagować na wszystkie sygnały, w tym przede wszystkim na nieprawidłowości dotyczące wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń, problematykę czasu pracy i stosunku pracy. Zwrócimy również uwagę na nowe rozwiązania legislacyjne, przykładowo pracę zdalną oraz nowe uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem. Zadaniem kompleksowym jest również kontrola problematyki określona w ustawie o emeryturach pomostowych. Pierwsza kontrola, jak państwo pamiętają, nasze działanie wsparcia dla firm nowopowstałych, niekontrolowanych do tej pory. Można powiedzieć, że to zadanie wpisało się na stałe w portfolio inspekcji pracy. Strategia pierwszej kontroli stwarza pracodawcom nowopowstałym, kontrolowanym po raz pierwszy, możliwość skorzystania z fachowej wiedzy inspektorów pracy. Są to kontrole audytowe. Na pewno wesprze ich to w tworzeniu praworządnych i bezpiecznych warunków pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JarosławLeśniewski">Następny slajd to kolejne zadania kompleksowe, gdzie kontrolujemy zarówno BHP, Prawo pracy, jak i legalność zatrudnienia. Cztery branże: opieka zdrowotna, górnictwo, handel i rolnictwo.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JarosławLeśniewski">Podmioty lecznicze – kontrole ukierunkowane będą na ocenę stanu przestrzegania Prawa pracy, w tym bezpieczeństwo i higienę pracy. W szczególności zweryfikujemy realizowanie przez pracodawców obowiązku ograniczenia możliwego wpływu zagrożeń mutagennych i teratogennych przy przechowywaniu i podawaniu tam, gdzie występują leki cytostatyczne.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JarosławLeśniewski">Górnictwo – w zakładach górniczych i firmach świadczących usługi dla górnictwa zwrócimy szczególną uwagę na organizację pracy w skróconych normach czasu pracy ze względu na warunki klimatyczne, także na pracę w godzinach nadliczbowych przy przekroczeniu NDS i NDN. Przede wszystkim zwrócimy uwagę na nieprawidłowości, które mogą skutkować zagrożeniami dla zdrowia i życia w tej trudnej branży.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JarosławLeśniewski">Będziemy kontynuowali również kontrole w placówkach handlowych, których celem będzie weryfikowanie czy przedsiębiorcy przestrzegają obowiązujących przepisów, w tym ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę, święta oraz niektóre dni.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JarosławLeśniewski">Dokonamy również oceny warunków i zasad prowadzenia określonych prac w zakładach produkcji rolnej.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#JarosławLeśniewski">Jeżeli chodzi o zadania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy to nasze dwa nowe zadania, nawet trzy, o których wspominała pani minister. Z uwagi na wzrastającą rolę w miksie energetycznym odnawialnych źródeł energii opartych na farmach fotowoltaicznych i wiatrowych w ramach czynności kontrolnych w przyszłym roku ocenimy zagrożenia elektryczne związane z możliwością porażeń w sieci stało- i zmiennoprądowych występujących na przykład w przestrzeniach wewnętrznych gondoli turbin wiatrowych czy zagrożenia pożarowe związane z eksploatacją farm fotowoltaicznych. Skontrolowana zostanie organizacja tych prac, prace pomocnicze, prace specjalizacyjne, a także prowadzenie eksploatacji urządzeń energetycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#JarosławLeśniewski">Drugim zagadnieniem są kontrole, którymi obejmiemy źródła wytwórcze pracujące w systemie dystrybucji energii elektrycznej, których energia elektryczna jest wytwarzana w procesach technologicznych spalania węgla, biomas, paliw RDF, jak również spalania paliw gazowych. Uzasadnieniem do podjęcia takich działań jest wprowadzenie na coraz szerszą skalę paliwa RDF oraz powrót do spalania różnego rodzaju biomas w ciepłowniach i elektrociepłowniach. Z tego powodu powstają nowe problemy w obszarze BHP związane z eksploatacją urządzeń energetycznych i na przykład wzrostem zagrożeń pożarowo-wybuchowych. Dodatkowo ujawniają się zagrożenia związane z czynnikami biologicznymi.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#JarosławLeśniewski">Nowym zadaniem zaplanowanym na 2024 r. są kontrole w miejscach skupu i składowania złomu, gdzie wykonuje się wiele rodzajów prac, przy których występuje nasilenie zagrożeń zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#JarosławLeśniewski">Od lat jednym z naszych priorytetów jest badanie okoliczności i przyczyn wypadków –śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych. Podczas kontroli zwrócimy szczególnie uwagę na wypadki osób wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy i cudzoziemców. Pamiętamy również o kontrolach zawartych w druku ZUS IWA.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#JarosławLeśniewski">Wspominałem o naszej współpracy międzynarodowej. W 2024 r. będziemy brali udział w kampanii prewencyjno-kontrolnej pod auspicjami Komitetu Wyższych Inspektorów. Kampania jest elementem działań podejmowanych w Unii Europejskiej zgodnie z założeniami Wizji Zero, czyli ograniczenie liczby wypadków śmiertelnych związanych z pracą aż do całkowitego ich wyeliminowania. Stanowi także uzupełnienie założeń zawartych przez Komisję Europejską w dokumencie „Strategiczne ramy Unii Europejskiej dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwo i higiena pracy w zmieniającym się świecie pracy”. W tym zakresie przeprowadzimy kontrole według konkretnych wytycznych ustalonych przez grupę ADCO w budownictwie, transporcie drogowym, rolnictwie i leśnictwie.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#JarosławLeśniewski">Inspektorzy skoncentrują się także na działaniach szczególnie istotnych dla zmniejszenia wypadkowości. Mam tu na myśli organizowanie prac na powierzchniach leśnych zgodnie z obowiązującymi regulacjami, na prowadzeniu ścinki drzew wyłącznie bezpiecznymi technikami, wyposażenia pracowników w niezbędne oraz prawidłowo dobrane środki ochronny indywidualnej.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#JarosławLeśniewski">Jeżeli chodzi o zadania w zakresie BHP, z uwagi na pogarszającą się sytuację w sektorze robót prowadzonych na infrastrukturze kolejowej oraz liczne wypadki, zaplanowaliśmy również kontrole bezpieczeństwa prac związanych z budową i modernizacją sieci kolejowych. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego na liniach kolejowych odnotowuje się kilkadziesiąt zdarzeń związanych z pracami torowymi, a liczba wypadków w tym zakresie wzrasta. Ocenimy również operatorów wózków jezdniowych w zakresie bezpieczeństwa ich pracy i osób, które uczestniczą w pracach transportowych.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#JarosławLeśniewski">Tematem prowadzonym od zeszłego roku są kontrole związane z mikroklimatem. Będziemy badali poziom bezpieczeństwa pracy pracowników zatrudnianych zarówno w mikroklimacie gorącym, są to huty, kopalnie, piekarnie, jak i zatrudnionych w warunkach mikroklimatu zimnego, czyli magazyny, chłodnie. Pamiętamy również o kontrolach związanych z narażeniem na hałas i drgania mechaniczne w środowisku pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#JarosławLeśniewski">Kontynuować będziemy zarówno działania kontrolne, jak i prewencyjne w ramach realizacji krajowych i unijnych założeń określających konieczność ograniczenia narażenia zawodowego i populacyjnego na azbest. Przeprowadzimy również kontrole w zakresie ustawy o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Sprawdzimy również wypełnienie przez przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy – Prawo energetyczne.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#JarosławLeśniewski">Ważnymi naszymi kontrolami w tym zakresie, które są jednym z naszych priorytetów, są kontrole zatrudnienia i warunków pracy osób niepełnosprawnych zarówno w zakładach pracy chronionej, jak i w zakładach aktywności zawodowej oraz zakładach otwartego rynku pracy. Mają one na celu ocenę prawidłowości dostosowania przez pracodawców stanowisk pracy z uwzględnieniem różnych dysfunkcji tej grupy pracowników, a ocena stanowisk pracy jest konieczna w związku z korzystaniem przez pracodawców ze środków PFRON.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#JarosławLeśniewski">W ramach nadzoru rynku inspektorzy będą kontrolować: maszyny, urządzenia, środki ochrony indywidualnej oraz wyroby pirotechniczne. W 2024 r. sprawdzona zostanie grupa produktów mieszcząca się pod pojęciem „odzież ochronna”. Natomiast w przypadku maszyn skoncentrujemy się na urządzeniach wykorzystywanych w piekarniach i cukierniach.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#JarosławLeśniewski">W przyszłym roku kontynuować będziemy również kontrole przedsiębiorstw gospodarki morskiej, jak również przedsiębiorstw żeglugi śródlądowej. Kontrolę prowadzić będziemy w stoczniach produkcyjnych i remontowych, na jednostkach pływających oraz w halach produkcyjnych i na montażu w zależności od etapów zaawansowania budowy jednostek. Będziemy również odbierali zarówno statki, jak i obiekty zanurzalne pod względem zgodności z przepisami BHP.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#JarosławLeśniewski">Zadania w zakresie prawnej ochrony pracy – kontynuować będziemy czynności sprawdzające w zakresie zakazu zawierania umów cywilnoprawnych w warunkach wskazujących na istnienie stosunku pracy, a także przepisów o minimalnej stawce godzinowej. Od lat priorytetem pozostają kontrole związane z czasem pracy oraz wypłatą wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy. Są to najczęściej naruszane unormowania, co potwierdzają zarówno statystyki, jak i zgłaszane do naszego urzędu skargi, z których blisko połowa dotyczy właśnie tych kwestii. Będziemy realizowali krajową strategię kontroli w zakresie czasu jazdy, czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców na lata 2022-2023. W 2024 r. kontrole ukierunkowane na sprawdzenie przepisów o czasie pracy dodatkowo obejmą pracowników administracyjnych w sądach i prokuraturach.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#JarosławLeśniewski">Nowymi zadaniami, o czym wspominała pani minister, w zakresie prawnej ochrony pracy będzie przestrzeganie Prawa pracy z zakresu czasu pracy i urlopów wypoczynkowych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz przestrzeganie przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Nadal prowadzić będziemy kontrole w placówkach oświatowych. Mam tu na myśli przedszkola, szkoły podstawowe, zespoły szkół, ośrodki szkolno-wychowawcze. Przede wszystkim skoncentrujemy się na zagadnieniach związanych z nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielami, w szczególności w oparciu o umowy okresowe, a także kwestiach dotyczących wypłaty wynagrodzeń. Podobnie jak w latach ubiegłych, kontrolować będziemy również przepisy dotyczące PPK. Kontrolami obejmiemy zarówno młodocianych, jak i dzieci w wieku do lat 16. Ponieważ te przepisy już weszły, kontrole zaczęliśmy prowadzić w zeszłym roku. Zajmiemy się również kontrolą przepisów dotyczących pracy zdalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#JarosławLeśniewski">Jeżeli chodzi o legalność zatrudnienia podczas prowadzonych kontroli, zweryfikujemy legalność zatrudnienia zarówno obywateli polskich, jak i cudzoziemców. Działania ukierunkowane będą nie tylko na ujawnianie typowej pracy na czarno, ale także zadeklarowanej fałszywie, tj. wykonywanej faktycznie w wyższym wymiarze czasu pracy lub za wynagrodzeniem wyższym niż wskazany w umowie. Zadania ukierunkowane w zakresie cudzoziemców będą dotyczyły głównie cudzoziemców z państw trzecich, w szczególności obywateli Ukrainy, którzy przyjechali do Polski w związku z konfliktem zbrojnym toczącym się na terytorium tego państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#JarosławLeśniewski">Pamiętamy również o kontrolach w agencjach zatrudnienia. Będziemy kontynuowali kontrole w agencjach zatrudnienia, zarówno pracy tymczasowej, jak i u pracodawców użytkowników. Szczególną uwagę skupimy na zatrudnieniu przy pracy tymczasowej w ramach zatrudnienia cywilnoprawnego, tj. na ujawnianiu przypadków, w których powinna być zawarta umowę o pracę, jak również na problemie coraz częściej przez nas stwierdzanym – obchodzenia ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych, w szczególności poprzez wykorzystanie usług outsourcingu, które tak naprawdę są pracą tymczasową. Jak wspominała pani minister również kierowcy w transporcie międzynarodowym, wykonujący operacje transportowe, ze względu na nowe przepisy będą poddawani naszej kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#JarosławLeśniewski">Wspominaliśmy o tym – zadania prewencyjno-promocyjne, równie ważne, jak działania kontrolne. W 2024 r. kontynuowane będą działania na rzecz edukacji młodzieży szkolnej i akademickiej w zakresie prawa i bezpieczeństwa w ramach naszej ogólnopolskiej kampanii „Legitna praca”. Państwowa Inspekcja Pracy będzie prowadzić inicjatywy szkoleniowe, doradcze, informacyjne z wykorzystaniem środków masowego przekazu ukierunkowane na upowszechnianie wiedzy, przepisów dotyczących zatrudniania oraz kształtowaniu odpowiednich postaw pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#JarosławLeśniewski">Ważnymi adresatami działań PIP są pracodawcy z mikroprzedsiębiorstw i średnich zakładów pracy, przede wszystkim należący do branż wysokiego ryzyka zawodowego, a także firmy, w których miały miejsce wypadki. Właśnie dla tego typu firm inspekcja prowadzić będzie program prewencyjny, będący bezpośrednim wsparciem w dążeniu do poprawy bezpieczeństwa pracy w zakładach. Kluczowym będzie tutaj program „Efektywne zarządzanie ryzykiem zawodowym”. Z myślą o najmniejszych pracodawcach, przedsiębiorcach będziemy kontynuowali program „Zdobądź dyplom PIP”.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#JarosławLeśniewski">W ramach swoich ustawowych działań przewidujemy również przedsięwzięcia w sprawach ochrony pracy w rolnictwie indywidualnym. Istotnym elementem programu profilaktyki wypadkowej osób związanych z rolnictwem są wizytacje gospodarstw rolnych oraz miejsc prowadzenia prac rolniczych, które kontynuowane będą również w roku bieżącym. W celu popularyzacji wiedzy o zagrożeniach przy pracy w gospodarstwach rolnych będziemy prowadzili szkolenia, prelekcje, konkursy dla rolników i ich rodzin oraz osób mieszkających na wsi. Inicjatywy te realizowane będą zarówno samodzielnie, jak i we współpracy z partnerami.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#JarosławLeśniewski">Wspominaliśmy o tym – w ramach działań kontrolno-nadzorczych prowadzić będziemy również szkolenia i prelekcje na temat identyfikacji zagrożeń oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników chemicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#JarosławLeśniewski">Państwowa Inspekcja Pracy prowadzić będzie również różnego rodzaju działania prewencyjno-promocyjne na rzecz wykonywania przez obywateli Ukrainy legalnej pracy na terytorium RP. Prowadzić będziemy szkolenia zarówno dla obywateli Ukrainy, jak i pracodawców. Podobnie jak w latach ubiegłych, uzupełnieniem działań edukacyjnych urzędu będą nasze ogólnopolskie konkursy i konferencje tematyczne, a także udostępnienie wszystkim zainteresowanym publikacji i materiałów. Będziemy uczestniczyli w targach, wystawach, spotkaniach branżowych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Ofertę dla pracodawców puentuje i uzupełnia program profilaktyczny „Przeciwdziałanie negatywnym skutkom stresu w miejscu pracy”, który jest działaniem zaradczym w obszarze zagrożeń psychospołecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#JarosławLeśniewski">Rok 2024 to kolejne edycje naszego konkursu „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej”, w którym nagradzani są pracodawcy, dla których bezpieczeństwo pracowników jest jednym z głównych priorytetów, którzy wdrażają nowoczesne systemy zarządzania, dążą do ograniczania zagrożeń i aktywnie współpracują z pracownikami na rzecz podnoszenia standardów. Nagroda im. Haliny Krahelskiej i konkurs „Najaktywniejszy społeczny inspektor pracy” są natomiast formą docenienia osób realizujących służbę społeczną i angażujących się w działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i warunków pracy w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#JarosławLeśniewski">W materiale znajdą państwo również zadania własne okręgowych inspektoratów pracy. Na końcu jest lista programu działań, są zadania zgłoszone przez okręgowe inspektoraty pracy, które wynikają z ich specyfiki i sytuacji lokalnych. Zadania te realizowane są samodzielnie przez okręgowe inspektoraty pracy bądź we współpracy kilku okręgowych inspektoratów pracy, jeżeli problemy występują na terenie kilku okręgów. Wspomnę tylko kilka wspólnych działań, które w przyszłym roku będą okręgi realizowały, na przykład temat „Poprawa przestrzegania przepisów Prawa pracy, w tym BHP oraz legalności zatrudnienia w podmiotach gospodarczych prowadzących działalność handlowo-usługową w regionach turystycznych”. Aż 7 okręgów zgłosiło się do tego tematu.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#JarosławLeśniewski">Kolejne ciekawe tematy typowo regionalne: „Przestrzeganie przepisów Prawa pracy i BHP w przychodniach i gabinetach weterynaryjnych”, „BHP przy eksploatacji maszyn” czy też „Przestrzeganie przepisów BHP w zakładach kamieniarskich”. W 2024 r. będziemy kontynuować, wspominaliśmy o tym, aktywne działania w ramach członkostwa w Komitecie Wyższych Inspektorów (SLIC). Zaangażujemy się w grupy merytoryczne komitetu dotyczące m.in. nowych zagrożeń w obszarze BHP, bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników mobilnych, czynników biologicznych, chorób o długim okresie utajnienia, ogólnych aspektów egzekwowania prawa czy też priorytetowych założeń i ram strategicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#JarosławLeśniewski">Kontynuowana będzie również współpraca w ramach międzynarodowej grupy współpracy ADCO, jak również współpracować będziemy, jak co roku, z Europejskim Urzędem ds. Pracy (ELA) na rzecz skutecznego egzekwowania przepisów dotyczących pracowników mobilnych. Planujemy wzmocnić współpracę międzynarodową w obszarze legalności zatrudnienia z wybranymi partnerami – tutaj wspomnę tylko Niemcy, Austrię, Czechy, Francję i Holandię. Jak co roku będziemy uczestniczyli w projekcie „Eurodelegowanie”, jak również planujemy dalszą współpracę z partnerami w ramach Grupy V4, czyli Czechy, Słowacja, Węgry.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#JarosławLeśniewski">Szanowni państwo, kończąc podsumuję krótko nasze priorytety na 2024 r. Jak wspominaliśmy, są to 3 kluczowe strategie, w ramach których prowadzimy kontrole, czyli działania kontrolne i prewencyjne – budownictwo, chemia i wzmożony nadzór nad wytypowaną grupą podmiotów. W zakresie prawnej ochrony pracy to ograniczenie naruszania przepisów o czasie pracy i wypłacie wynagrodzeń, jak również umowy cywilnoprawne. W zakresie legalności zatrudnienia eliminowanie jak największej liczby przypadków powierzania nielegalnej pracy zarówno obywatelom polskim, jak i cudzoziemców. W odniesieniu do uprawnień pracowników tymczasowych priorytety to egzekwowanie zakazu wykonywania prac niebezpiecznych czy przestrzeganie maksymalnych okresów pracy tymczasowej.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#JarosławLeśniewski">Wszystkie te zadania, co od lat podkreślamy, które realizujemy i zaplanowaliśmy, w 2024 r. będą oczywiście wspierane działaniami informacyjnymi, prewencyjnymi, promocyjnymi i popularyzacyjnymi. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#MarekSawicki">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#MarekSawicki">Kto z pań posłanek i panów posłów chce zabrać głos na temat przedstawionego planu?</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#MarekSawicki">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#BartoszZawieja">Panie przewodniczący, mam pytanie – funkcja społecznych inspektorów pracy – czy państwo dysponują statystyką, czy społecznych inspektorów przybywa. Mam tu na myśli bardziej sektor prywatny, komercyjny.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#BartoszZawieja">Jeżeli chodzi o zakres wykonywania pracy, jeżeli chodzi o różny rodzaj służb mundurowych, mam tu na myśli, że państwo wskazali kontrole, które przeprowadza Inspekcja Transportu Drogowego. Jak zapewne państwo wiedzą ta instytucja nie ma takich uprawnień, jak policja, nie jest, mówiąc wprost, służbą mundurową, nie podlega tamtym odrębnym przepisom, które regulują ich stosunek pracy, a przez to, co się dzieje na wschodzie, na naszej granicy, doskonale państwo wiedzą, że ich czas pracy ostatnio się zwiększył. Czyli mówiąc wprost – pracują na trzy zmiany. Do tej pory tego nie było. Jak na przykład takie wypadki, odstępstwa – też to jest akurat odstępstwo od tego, co się dzieje na wschodzie naszego kontynentu – wpływają na skalę państwa kontroli czy ewentualną weryfikację? Na takim etapie uważam – to jest tylko moja skromna opinia – że ta służba, czyli ITD to jest może aż i tylko 900 inspektorów. Wykonuje tożsamą ciężką pracę w warunkach, wiadomo – wschodnich, wojennych, a te warunki pracy całkowicie się różnią chociażby od innych służb, które wykonują mniej więcej podobne kontrole. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#MarekSawicki">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#MarekSawicki">Bardzo proszę, pan poseł Witek Przemysław.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#PrzemysławWitek">Mam jedno pytanie, ono dotyczy jednego z filarów i państwo go wskazują jako jeden z głównych elementów. Dotyczy tak zwanej pierwszej kontroli. Zakładam, że państwo, jak dobrze zrozumiałem, prowadzili już taką formę kontroli. Chciałbym wiedzieć, trochę to zabrzmi zabawnie, ale czy po tych pierwszych kontrolach nakładaliście jakieś kary, w tym kary finansowe? Czy ma to bardziej charakter takiego pilotażu dla przedsiębiorców? Czy jest skierowane dla mikroprzedsiębiorców? Chciałbym o tym rodzaju działalności opowiedzieć na spotkaniach na przykład z lokalną radą biznesu czy gospodarczą w swoim mieście, czy w środowiskach biznesowych mikroprzedsiębiorców, bo to jest bardzo interesujące. Pytanie, czy na taką pierwszą kontrolę można was doprosić? Oczywiście wiem, że nikt się nie samobiczuje i kontroli raczej nie zaprasza, ale to może być ciekawe. Czy macie statystyki z tych działalności? Czy one są tylko namiastką? Pan inspektor, omawiając materiał, wskazywał to jako jeden z głównych filarów i waszych planów, więc to jest ciekawe. W zasadzie to pytanie chciałbym zawęzić tylko do tego. Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#MarekSawicki">Pan przewodniczący Kostuś Tomasz.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#TomaszKostuś">Chciałbym podziękować pani minister za bardzo dobrze przygotowaną prezentację, zarówno w wymiarze graficznym, jak i merytorycznym, podziękować za ambitne cele, zamierzenia i priorytety, o których pani minister mówiła, które pan inspektor uzasadniał. Brzmi to naprawdę atrakcyjnie.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#TomaszKostuś">Natomiast moje pytanie brzmi, czy jesteście państwo w stanie te wszystkie plany, te wszystkie zamierzenia, te wszystkie cele, te wszystkie priorytety zrealizować. Pytam w kontekście braków kadrowych. Ten temat był wielokrotnie podejmowany na posiedzeniu Komisji Kontroli Państwowej. Wielokrotnie pani minister mówiła właśnie o brakach kadrowych, o deficytach, o problemach, a jednocześnie przedstawiała pani minister pewne plany przeciwdziałania temu, mówiąc, akcentując na przykład współpracę ze środowiskiem akademickim, z konkretnymi uczelniami, które wyraziły chęć takiej współpracy. Chciałbym zapytać o te efekty współpracy ze środowiskiem akademickim i chciałbym zapytać, jak wygląda dzisiaj ten deficyt kadrowy i jak pani minister zamierza temu skutecznie przeciwdziałać. To jest pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#TomaszKostuś">Drugie pytanie, chciałbym też na chwilę wrócić do współpracy międzynarodowej, o której pani minister wspominała, a którą rozwijał w swoim wystąpieniu pan inspektor. Oczywiście cieszę się z tego, że ta współpraca jest sieciowana, że następuje wymiana doświadczeń w tym wymiarze Unii Europejskiej, w wymiarze współpracy z naszymi sąsiadami. Chciałbym zapytać, jaki jest budżet na 2024 r. przeznaczony właśnie na przedmiotową współpracę. Czy jest on większy niż ten z 2023 r.? Czy jest na tym samym poziomie? Czy te wszystkie instytucje, o których państwo mówiliście, które znamy oczywiście, czyli Komitet Wyższych Inspektorów czy Grupa Współpracy Administracyjnej ADCO, inne – na przykład Europejski Urząd Pracy, czy za członkostwo musimy płacić? Jeżeli tak, to ile wynosi składka członkowska? Rozumiem, że jest jakaś ewaluacja w tym zakresie prowadzona. Jak pani minister ocenia tę współpracę?</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#TomaszKostuś">Raz jeszcze tylko wrócę, to już jest ostatnia kwestia, do planowanej liczby kontroli w 2024 r., w roku bieżącym 60 tys. To jest naprawdę dużo. To jest bardzo ambitny, to jest bardzo śmiały plan. Chciałbym jeszcze dopytać, proszę nam przypomnieć, bo oczywiście o tym mówiliśmy i na ten temat wielokrotnie dyskutowaliśmy, jak to się ma do roku 2022 i 2023.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#TomaszKostuś">Wracając jeszcze do pierwszego pytania, jeżeli chodzi o deficyty, o braki kadrowe, chciałbym zapytać, gdzie jest stosunkowo dobrze, a gdzie jest najgorzej i gdzie działania interwencyjne w pozyskiwaniu wykwalifikowanych osób, inspektorów są podejmowane. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#MarekSawicki">Czy pani minister, pan inspektor chcą udzielić odpowiedzi?</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Zaczynając od kwestii dotyczących pytania pana posła Zawiei – służby mundurowe itd. i wzmożone kontrole w związku z sytuacją na granicy. Myślę, że jako inspekcja pracy, być może część z państwa nie wie, wspólnie realizujemy część tych kontroli związanych nie z kontrolami bezpośrednio na drodze, ale w przedsiębiorstwach, które były objęte strategią związaną ze sprawdzaniem prawidłowości dokonywania działań przez przedsiębiorstwa między innymi białoruskie. Rzeczywiście mamy wgląd co do tego, jak ta strategia jest prowadzona, natomiast nie prowadziliśmy – przynajmniej w tym momencie nie mam takiej wiedzy, chyba że w jednostkach lokalnych i bezpośrednio nie było nam to zgłaszane – kontroli bezpośrednio w Inspekcji Transportu Drogowego, jeżeli chodzi o przestrzeganie przepisów pracowników ITD, bo rozumiem, że pan poseł o to pytał w kontekście wzmożonego zapotrzebowania na ich pracę. Natomiast niezależnie od tego, że w pewnych okresach – i z tego, co się orientuję ustawa o ITD umożliwia prowadzenie takich akcji, które przewidują zwiększone zapotrzebowanie na prace, również w okresach i nocnych, i świątecznych – to niezależnie od tego muszą być przestrzegane przepisy o czasie pracy. Myślę, że to jest w tym momencie kluczowe, więc zakładam, że jeżeli byłoby takie zapotrzebowanie i byłyby naruszane przepisy, ze strony pracowników trafiłyby do nas sygnały. W tym momencie jestem w stanie powiedzieć, że takich sygnałów nie odnotowaliśmy. Gdyby była taka potrzeba, to oczywiście jesteśmy w stanie to uzupełnić w ramach informacji indywidualnej dla pana posła.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Co do społecznej inspekcji pracy – jej specyfiką jest to, że funkcjonuje wszędzie tam, gdzie są związki zawodowe, więc zasadniczo problem uzwiązkowienia w Polsce to jest problem, który dotyczy nie tylko Polski, ale i innych krajów, również Unii Europejskiej. Wiemy, że uzwiązkowienie spada, więc powoduje to automatycznie, że mało jest społecznych inspektorów pracy. Oni funkcjonują głównie w zakładach pracy, gdzie są duże podmioty i społeczna inspekcja pracy w ramach związków zawodowych jest tam powoływana. W sektorze małych i średnich przedsiębiorstw bardzo rzadko mamy do czynienia ze społeczną inspekcją pracy. Dlatego m.in. konkurs, który mamy dla społecznych inspekcji pracy, gdzie szkolimy społecznych inspektorów pracy, gdzie wspieramy ich w ramach ich działalności zawodowej, żeby mogli wykonywać swoje obowiązki i promujemy ich postawę. Tutaj jest więc kwestia uzwiązkowienia.</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Odpowiadając na pytanie pana posła Witka dotyczącego pierwszej kontroli, tak naprawdę, szanowni państwo, można przeczytać bardzo szczegółowe informacje na ten temat w naszym sprawozdaniu – w sprawozdaniu za poszczególne lata, również za 2023 r. Większość z państwa to sprawozdanie powinna otrzymać, ale jeżeli będzie taka potrzeba, to oczywiście dostarczymy. Tam jest rozdział poświęcony tej pierwszej kontroli. Ideą tego było działanie audytowe. Zasadniczo większość firm, która bierze udział w tej pierwszej kontroli, to są firmy z sektora mikro i średnich przedsiębiorstw, gdzie rzeczywiście ideą jest to, żeby uczyć, edukować, a nie karać. Zdarza się, że karzemy podczas pierwszych kontroli, ale tylko wtedy, kiedy stwierdzamy rażące naruszenie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, skutkujące bezpośrednim zagrożeniem życia i zdrowia pracowników, bądź na przykład kwestie związane z brakiem wypłat wynagrodzeń. To są tego typu sytuacje, gdzie również podczas pierwszej kontroli może się pojawić sytuacja związana z karaniem, ale zasadniczo są to kontrole audytowe, wspierające, pokazujące, co przedsiębiorca powinien zrobić, żeby prawidłowo zatrudniać pracowników. Szczegóły możemy oczywiście w ramach tego sprawozdania dodatkowo panu posłowi przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">W przypadku pana posła Kostusia tych pytań było sporo. Zacznę może od braków kadrowych. Oczywiście inspekcja pracy boryka się z brakami kadrowymi. Myślę, że takim światełkiem w tunelu po pierwsze są wszystkie działania, które podejmowaliśmy na przestrzeni ostatnich 3 lat. Zawierały one w sobie zarówno bardzo intensywne działania promujące zatrudnienie w Państwowej Inspekcji Pracy i to nie tylko w środowisku i we współpracy ze środowiskiem szeroko pojętym akademickim – tutaj mam na myśli i politechniki, i uniwersytety – ale również docieranie do różnych środowisk za pośrednictwem różnych przekazów.</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Zmodyfikowaliśmy sposób zatrudniania, może inaczej – docierania do potencjalnych kandydatów, co na przykład zaskutkowało tym, że w okręgowym inspektoracie pracy w Szczecinie, gdzie mieliśmy ogromne problemy z zatrudnieniem pracowników, w tym momencie udało nam się dzięki bardzo intensywnej pracy zapełnić braki kadrowe. Ale nie ma co ukrywać, że są okręgowe inspektoraty pracy, w których podejmowane działania nie przynoszą rezultatów. To są duże ośrodki związane chociażby z Warszawą, Poznaniem, Krakowem, gdzie rzeczywiście dostęp do rynku pracy zewnętrznego jest zdecydowanie bardziej atrakcyjny. Dotyczy to też na przykład Opola, które jest dosyć trudne, jeżeli chodzi o zatrudnienie pracowników i tam nasze nabory nie przynoszą żadnego rezultatu, bo bliskość innych ośrodków, typu Katowice, Wrocław, ten rynek pracy tam intensywnie drenuje.</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">W związku z tym rzeczywiście pod tym kątem nadal podejmujemy wysiłki. Po pierwsze, wewnętrzne związane z tym, w jaki sposób uatrakcyjnić naszą ofertę zewnętrzną, związane z tym, żeby nawiązywać współpracę z różnymi środowiskami. Ale nie ukrywamy tego, że tym istotnym czynnikiem też jest kwestia tego, że w pewnym momencie nasze podejmowane działania wewnętrzne nie przynoszą rezultatu z uwagi na to, że jest pewien poziom oczekiwań finansowych na rynku, szczególnie w zakresie takich profesji, jak kwestie dotyczące inżynierów, energetyków, budowlańców, specjalistów od budowy maszyn, gdzie ten rynek po prostu jest zdecydowanie bardziej atrakcyjny dla pracowników niż zatrudnienie w Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Dużą nadzieję wiążemy z tym, że poziom wynagrodzeń, który jest planowany w tym roku, jeżeli chodzi o wzrosty i ze względu na pozytywne stanowisko na razie zarówno Komisji Kontroli Państwowej, jak i Komisji Finansów Publicznych, powoduje, że będziemy w stanie podnieść atrakcyjność zatrudnienia w PIP i w związku z tym łatwiej nam będzie pozyskiwać pracowników do zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Jeżeli chodzi o kwestie współpracy międzynarodowej, oczywiście w części tych podmiotów, z którymi współpracujemy, uczestnictwo i współpraca jest bezpłatna, częściej płacimy składki członkowskie, natomiast one są porównywalne do tego, co było w latach ubiegłych. Te składki znacząco tutaj nie wrosły. Natomiast szczegółowe dane najwyżej panu posłowi prześlemy, bo nie jestem w stanie ich teraz tutaj z głowy podać.</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Natomiast, jeżeli chodzi o ocenę naszej współpracy międzynarodowej, po pierwsze, myślę, że jesteśmy bardzo dobrze postrzegani jako Państwowa Inspekcja Pracy. Od momentu, kiedy jestem Głównym Inspektorem Pracy miałam okazję uczestniczyć wielokrotnie w spotkaniach różnych gremiów i rzeczywiście nasze doświadczenia ze względu na to, że jesteśmy jedną z większych inspekcji pracy, która ma szereg zadań do realizacji. Myślę, że program, który państwu przedstawiliśmy, jest tak obszerny właśnie chociażby dlatego, że PIP ma w tej chwili ok. 55 zadań ustawowych, które mamy w zakresie swojej działalności. Jesteśmy więc unikalni na skalę światową co do zakresu zadań, jakie realizuje inspekcja pracy, co powoduje, że nasze doświadczenia często są przedmiotem prezentacji na różnych gremiach międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Chociażby jako ciekawostkę powiem państwu, że nasze dwie kampanie, które były realizowane, prewencyjno-promocyjne zostały docenione, uhonorowane przez Europejski Urząd ds. Pracy, jako modelowe realizowanie zadań prewencyjno-promocyjnych. W związku z tym oceniamy tę współpracę również jako taką, która nam pomaga m.in. w kwestiach implementacji dyrektyw, wymiany doświadczeń dotyczących nowych zjawisk na rynku pracy czy to w kontekście pracy zdalnej, pracy platformowej. Tak naprawdę to jest zdecydowana korzyść, którą czerpiemy jako inspekcja pracy – wzajemna wymiana doświadczeń, korzyści, czerpanie ze swoich doświadczeń wzajemnie w ramach Unii Europejskiej. Z kolei myślę, że sami mamy też wiele do zaprezentowania – aktywnie uczestniczymy w różnych zespołach i gremiach, co świadczy o tym, że mamy wysoki poziom merytoryczny naszych pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Jeżeli chodzi o liczbę kontroli, to ona jest porównywalna do kontroli, które realizowaliśmy w ubiegłym roku. Oczywiście w różnych tematach będzie różne zaangażowanie inspekcji pracy, dostosowane do naszych możliwości kadrowych i organizacyjnych. Natomiast przeanalizowaliśmy kontrole pod kątem przede wszystkim naszych zasobów kadrowych, organizacyjnych i jesteśmy w stanie tę ilość zrealizować. Ona jest porównywalna do tego, co było w ubiegłym roku i ubiegłoroczną ilość kontroli zrealizowaliśmy bez uchybienia temu, co było zaplanowane, więc myślę, że racjonalnie do tego podeszliśmy.</u>
          <u xml:id="u-1.76" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Jeżeli pan poseł będzie chciał jeszcze jakiegoś uzupełnienia, w zakresie tych finansów na pewno… Natomiast myślę, że wyczerpałam zakres pytań, który był wskazany. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.77" who="#MarekSawicki">Czy pan zastępca?</u>
          <u xml:id="u-1.78" who="#MarekSawicki">Komisja zapoznała się z informacją Głównego Inspektora Pracy dotyczącą programu działania Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.79" who="#MarekSawicki">Mam taką małą propozycję, ponieważ do pełnej godziny mamy jeszcze kilka minut, czy klub Prawa i Sprawiedliwości jest gotowy do uzupełnienia porządku obrad o uzupełnienie składu prezydium? Czy niekoniecznie w tej chwili? Nie macie przewodniczącego, bo wyszedł na chwilę, rozumiem, że ktoś musi podjąć decyzję.</u>
          <u xml:id="u-1.80" who="#MarekSawicki">W związku z tym, że wyczerpaliśmy…</u>
          <u xml:id="u-1.81" who="#MarekSawicki">Proszę o zgłoszenie kandydatury na członka prezydium Komisji Kontroli Państwowej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość zgodnie z uzgodnieniami międzyklubowymi w ramach struktury Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.82" who="#MarekSawicki">Rozumiem, że pan poseł Sobolewski się zgłasza?</u>
          <u xml:id="u-1.83" who="#MarekSawicki">Czy są inne zgłoszenia? Jeśli nie ma innych zgłoszeń, zamykam listę.</u>
          <u xml:id="u-1.84" who="#MarekSawicki">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za tym, żeby…</u>
          <u xml:id="u-1.85" who="#MarekSawicki">Czy pan poseł Gosek wyraża zgodę, bo taki widzę zaniepokojony?</u>
          <u xml:id="u-1.86" who="#MarekSawicki">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za tym, żeby skład prezydium naszej Komisji został uzupełniony…</u>
          <u xml:id="u-1.87" who="#MarekSawicki">Panie pośle, takiego poparcia to chyba jeszcze w Sejmie nikt nie miał. Jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-1.88" who="#MarekSawicki">Gratuluję. Zapraszamy do prezydium.</u>
          <u xml:id="u-1.89" who="#MarekSawicki">Informuję, że następne posiedzenie jest o godzinie 17.00.</u>
          <u xml:id="u-1.90" who="#MarekSawicki">Dziękuję pani minister, dziękuję wszystkim współpracownikom, panu ministrowi i zapraszam na kolejne posiedzenie Komisji, gdzie tematem będzie Państwowa Inspekcja Pracy. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>