text_structure.xml 12.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Witam serdecznie państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekSawicki">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekSawicki">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekSawicki">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Uwag nie ma. Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MarekSawicki">Przystępujemy do realizacji porządku obrad, tj. rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na 2024 r. (druk nr 125) w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe: 1) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2; 2) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MarekSawicki">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Administracji i Spraw Wewnętrznych o przedstawienie części budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MarekSawicki">Mam stosowne upoważnienie, tak że bardzo panią proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AgnieszkaKida">Z upoważnienia ministra spraw wewnętrznych i administracji mam przyjemność zaprezentować informację o projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe. Z uwagi na przekazanie Wysokim Komisjom informacji o projekcie budżetu części 80 na 2024 r. w szerszym omówieniu w swoim wystąpieniu ograniczę się jedynie do zasygnalizowania głównych liczb oraz wskaźników dotyczących tej części budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#AgnieszkaKida">Planowana wielkość dochodów w części 80 wynosi 1813 tys. zł, tj. jest o 152 tys. zł więcej, niż wynosił plan na 2023 r., co stanowi 109,2% plan roku ubiegłego. Głównym źródłem dochodów w 2024 r. będą wpływy z usług polegających na działalności informacyjnej, instruktażowej i szkoleniowej, czyli zgodnie z działalnością statutową regionalnych izb obrachunkowych. Wielkość wydatków to kwota 186 811 tys. zł i w stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r., po nowelizacji, która wynosiła 151 397 tys. zł, jest to kwota wyższa o 35 414 tys. zł, tj. nominalnie o 23,4%.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AgnieszkaKida">Zwiększenie to wynika z ujęcia w 2024 r. dodatkowych środków na wynagrodzenia w kwocie 27 005 tys. zł (jest to wzrost o 20%) oraz ujęcia skutków przechodzących dotyczących regulacji wynagrodzeń pracowników regionalnych izb obrachunkowych, które zostały zwiększone od 1 lipca 2023 r., jak również kwoty 3518 tys. zł na wydatki bieżące, w tym wynagrodzenia bezosobowe członków regionalnych komisji orzekających i rzeczników dyscypliny finansów publicznych. Natomiast niższe są wydatki majątkowe – o 136 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#AgnieszkaKida">Z kwoty wydatków 186 811 tys. zł główną pozycję stanowią wydatki bieżące – 185 634 tys. zł – stanowiące 99,4% wszystkich wydatków izb. Pozostałe pozycje to wydatki majątkowe w kwocie 997 tys. zł, tj. 0,5%, oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie 180 tys. zł. W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia wraz z pochodnymi wynoszą 154 495 tys. zł, tj. 83,2% całości wydatków, a pozostała kwota, tj. 31 139 tys. zł, przeznaczona będzie głównie na zakupy materiałów, wyposażenia, na energię, delegacje służbowe krajowe, wynagrodzenia bezosobowe, remonty, różne podatki, opłaty i składki oraz odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#AgnieszkaKida">Wielkość zatrudnienia przewidziana w projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. to 139 etatów pracowników. Z tego 1182 osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń i 213 etatów członków kolegiów, w tym prezesów izb i ich zastępców. Średnie miesięczne wynagrodzenie wyniesie dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń 6820 zł, a dla etatowych członków kolegiów 13 130 zł.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#AgnieszkaKida">Wydatki majątkowe w kwocie 997 tys. zł przeznaczone są na zakupy głównie sprzętu informatycznego – 565 tys. zł oraz trzech samochodów osobowych wykorzystywanych podczas kontroli jednostek samorządu terytorialnego – 432 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#AgnieszkaKida">Panowie przewodniczący, panie posłanki i panowie posłowie, z upoważnienia ministra spraw wewnętrznych i administracji uprzejmie proszę o przyjęcie przedstawionych wielkości wydatków na 2024 r. w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe w kwotach przedstawionych w projekcie ustawy budżetowej na przyszły rok. Dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MarekSawicki">Czy jeszcze ktoś z państwa chce uzupełnić? Bardzo proszę. Przedstawiamy się.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#DamianGrzelka">Szanowni państwo przewodniczący, szanowne panie i szanowni panowie posłowie, w imieniu Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych nie chciałbym powtarzać tych wielkości, które już przedstawiła pani dyrektor Departamentu Budżetu. Zauważamy oczywiście to, że planowany wzrost wydatków na wynagrodzenia i pochodne o 20% dla pracowników regionalnych izb rachunkowych został uwzględniony w projekcie ustawy budżetowej oraz zostały zwiększone pozycje wydatków bieżących, głównie związane z tym, że regionalne izby obrachunkowe ponoszą wydatki związane z funkcjonowaniem organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#DamianGrzelka">Jednakże chcielibyśmy w imieniu Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych ponownie zwrócić uwagę na to, że wynagrodzenia pracowników regionalnych izb obrachunkowych, głównie wynagrodzenia pracowników niemnożnikowych… I tak jak tutaj zostało już przekazane, wynagrodzenia pracowników niemnożnikowych, czyli głównie inspektorów kontroli i pracowników Wydziału Informacji, Analiz i Szkoleń po uwzględnieniu 20% podwyżki średnio wyniosą 6820 zł, co jest niższe niż przeciętne wynagrodzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#DamianGrzelka">Chcielibyśmy zatem postulować o to, żeby ten wzrost wynagrodzeń co najmniej w tej grupie osobowej był wyższy i wynosił 30%, dlatego że ta baza płac od wielu lat była na dosyć niskim poziomie i wielu pracowników obecnie miało wynagrodzenia zbliżone do wynagrodzenia minimalnego. Jak wiemy, wzrost wynagrodzenia minimalnego też jest na poziomie 20%. To jest nasz pierwszy postulat ze strony Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, który zresztą większości z państwa też był już znany przy przedstawianiu sprawozdań z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu, które corocznie Wysokiemu Sejmowi przedstawiamy.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#DamianGrzelka">Dodatkową uwagę należy zwrócić również na to, że nie są zwiększane wydatki rzeczowe, poza tymi, które zostały tutaj wspomniane. Chcielibyśmy też, ale to już jest dodatkowy element, żeby mówić również o tej grupie wydatków, bo rosną wydatki utrzymania każdej jednostki, wydatki na energię, koszty podróży pracowników, a rola regionalnych izb obrachunkowych, przeprowadzanie kontroli wiążą się z kosztami delegacji. Jednakże najbardziej prosimy państwa o uwzględnienie… Biorąc pod uwagę też, że śledziliśmy transmisję poprzedniego posiedzenia Komisji dotyczącego Najwyższej Izby Kontroli, w przypadku której baza wydatków na wynagrodzenia od wielu lat jest dużo wyższa niż w regionalnych izbach obrachunkowych, a charakter tych zadań jest dosyć podobny.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#DamianGrzelka">Oddałbym jeszcze głos wiceprzewodniczącemu.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#MarekSawicki">Proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#GrzegorzCzarnocki">Niemniej, dzisiaj słuchaliśmy debaty, która była wcześniej na posiedzeniu Komisji, o wynagrodzeniach w Najwyższej Izbie Kontroli i o tym, jak te wynagrodzenia się dewaluują i odbiegają od stawek rynkowych. NIK też wykonuje zadania, oczywiście w szerszym zakresie, ale w pewnej mierze również dokładnie takie same jak nasi inspektorzy. Naprawdę trudno nam jest nad tym przejść do porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#GrzegorzCzarnocki">Szanowni państwo, podkreślam, że 37% podwyżki dla NIK przeszło jednogłośnie. Państwo, w szczególności osoby, które na posiedzeniu Komisji są nie pierwszy raz, wiedzą doskonale, kiedy przedstawiamy wyniki kontroli, że otrzymują one państwa wysokie oceny merytoryczne. Podkreślam, że również nasi inspektorzy kontroli, tak samo jak inspektorzy NIK, mają wyższe wykształcenie, uprawnienia radców prawnych, wyższe wykształcenie ekonomiczne, administracyjne. Może świadectwem ich kwalifikacji i kompetencji będzie to, że przecież inspektorzy regionalnych izb obrachunkowych prowadzą wspólne kontrole z inspektorami NIK.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#GrzegorzCzarnocki">Nie dalej jak kilka miesięcy temu jako ekspert pan przewodniczący uczestniczył w przygotowaniu programu kontroli NIK. Tam, gdzie NIK, ze względu na większą bazę, oczywiście większe fundusze, angażuje się w działalność międzynarodową, izby również uczestniczą. Nie dalej jak w listopadzie Najwyższa Izba Kontroli organizowała spotkanie dotyczące kontroli europejskich samorządów – nasi przedstawiciele również tam byli, zabierali głos.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#GrzegorzCzarnocki">Szanowni państwo, zapewniamy państwa, że nasi ludzie nie odstają merytorycznie od pracowników NIK. Wydaje mi się, że nasza sytuacja finansowa… Nie mówimy o wielokrotności przeciętnego wynagrodzenia, tylko mówimy de facto o tym, że uciekamy przed minimalnym wynagrodzeniem; nie mówię o pracownikach obsługi, tylko o pracownikach wydziałów merytorycznych, czyli wydziałów kontroli, wydziałów analiz. W tej chwili wynagrodzenia zatrudnianych ludzi są na poziomie ok. 5 tys. zł, brutto oczywiście. To są naprawdę pieniądze, za które nie sposób pozyskać doświadczone osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#GrzegorzCzarnocki">W związku z tym, żeby już nie przedłużać, szanowni państwo, wiemy, że polityka rządu jest taka, żeby w przypadku sfery budżetowej podnieść wynagrodzenia o 20%. Bardzo się z tego cieszymy, ale w przypadku tych grup, szczególnie w ostatnich latach niedocenianych – a uważam, że pracownicy izb się do takiej grupy zaliczają – chodzi o to, żeby to wynagrodzenie wynosiło nawet nie 37% NIK, tylko niech to będzie 30% wzrostu wynagrodzeń. W przypadku naszej skali mówimy o ok. 13 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#GrzegorzCzarnocki">Panie przewodniczący, to są naprawdę nieduże pieniądze, które pozwolą nam na to, żebyśmy te zadania wykonywali lepiej. Podkreślam, że jesteśmy odpowiedzialni i kontrolujemy gospodarkę wszystkich samorządów. To jest w tej chwili już blisko 400 000 000 tys. zł. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MarekSawicki">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#MarekSawicki">Proszę panie posłanki i panów posłów o zgłaszanie się do dyskusji. Nie widzę chętnych. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#MarekSawicki">Zatem przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#MarekSawicki">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem rządowego projektu ustawy na rok 2024 w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#MarekSawicki">Proszę o wynik. Głosowało 24 posłów. Za – 24, nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię dla Komisji Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#MarekSawicki">Jako naszego reprezentanta proponuję pana posła Wojciecha Saługę.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#MarekSawicki">Jeśli nie będzie innych zgłoszeń, uznam, że propozycja została przyjęta. Nie widzę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#MarekSawicki">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam                      posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>