text_structure.xml
12.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Proszę zalogować się do urządzenia poprzez legitymację, będziemy podejmować decyzje elektronicznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">Witam serdecznie wszystkich państwa posłów w naszym imieniu. Witam osoby reprezentujące dzisiaj Ministerstwo Sportu i Turystyki – sekretarza stanu, pana posła Piotra Borysa. Witam uprzejmie. Witam uprzejmie pana Piotra Gałązkę, dyrektora Departamentu Prawnego w resorcie oraz pana Artura Halotę, głównego specjalistę w Departamencie Prawnym Ministerstwa Sportu i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszTomaszewski">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie wniosku i poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz niektórych innych ustaw, zawartego w drukach sejmowych 742 i 749.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszTomaszewski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie stwierdzam. Wobec powyższego realizujemy porządek dzienny. W czasie drugiego czytania do ustawy zgłoszono wniosek o odrzucenie i 19 poprawek. Sejm skierował wniosek oraz poprawki do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Te wnioski, poprawki macie państwo zarówno na laptopach, jak i w wersji pisanej w materiale. W związku z tym uprzejma prośba o sprawny przebieg pracy nad tymi poprawkami. Po pierwsze, wnioskodawca przedstawia króciutko intencje poprawki. Następnie stanowisko rządu, Biura Legislacyjnego i decyzja poprzez głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszTomaszewski">Rozumiem, że nie ma uwag co do sposobu rozpatrywania. Przystępujemy do rozpatrywania wniosku i poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszTomaszewski">Mamy wniosek o odrzucenie projektu ustawy. Czy jest ktoś z Konfederacji? Stanowisko rządu?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#TadeuszTomaszewski">Głosowało 21 posłów. Nikt nie był za, 13 – przeciw, 8 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 1. Pani poseł Dorota Olko, klub Lewica.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#WojciechPaluch">Natomiast pragniemy zwrócić uwagę – abstrahujemy od zasadności tutaj oczywiście zawartej treści, słuszności wniesienia i uregulowania kwestii, o których wspomniała pani poseł – ale chcielibyśmy zwrócić uwagę, że mamy tutaj wątpliwości natury konstytucyjnej, ponieważ te poprawki jednak naszym zdaniem budzą zasadnicze wątpliwości natury konstytucyjnej. Wydaje nam się, że przekraczają dopuszczalny zakres poprawek zgłaszanych na tym etapie postępowania. Mamy etap drugiego czytania i w naszym mniemaniu ich przyjęcie może prowadzić do obejścia przepisów o inicjatywie ustawodawczej, ponieważ w żadnym wypadku nie widzimy tutaj związku z przedłożeniem pierwotnym rządowej inicjatywy i wydaje nam się, że propozycje te mają w istocie charakter nowej inicjatywy ustawodawczej. Oczywiście tutaj mamy bogate orzecznictwo na ten temat.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#WojciechPaluch">Pragnę też zwrócić uwagę na drugą doniosłą kwestię w tym zakresie, że naszym zdaniem ta propozycja, ta poprawka również oddziałuje na sądownictwo i tutaj mam na myśli, że w przypadku takiej propozycji poprawek, która oddziałuje, jak wspomniałem, na sądownictwo powszechne, taka poprawka podlegałaby zaopiniowaniu przez Krajową Radę Sądowniczą, która z mocy ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa jest uprawniona do opiniowania akurat wszelkich zmian, które powodują zmianę we właściwości sądownictwa powszechnego, jak i również w kompetencji pierwszego prezesa Sądu Najwyższego z uwagi na to, iż tutaj jednak również mamy do czynienia z tym oddziaływaniem na sądownictwo. Tu też moglibyśmy przytaczać bogate dosyć orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, w tym również kazus poprawki pana posła Zbonikowskiego, na kanwie której trybunał się wypowiedział. To są nasze takie główne zarzuty co do kwestii poprawki nr 1 związanej z poprawką nr 15.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#TadeuszTomaszewski">Przechodzimy do poprawki nr 2. Klub Parlamentarny Polska 2050 – Trzecia Droga, uprzejmie proszę.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 3. Klub Parlamentarny PiS, uprzejmie proszę. Pani poseł Anna Krupka.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#AnnaKrupka">Natomiast wy, szanowni państwo, mówicie o równości. Mówicie o parytecie. Jeżeli tak chcecie spierać kobiety zarządzające polskim sportem, to proponuję, abyście zaczęli od Ministerstwa Sportu i Turystyki. Moje pytanie, ile kobiet zasiada w kierownictwie tego resortu? Zero. O tym jest także ta poprawka.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#JarosławLichocki">Otóż generalnie prosimy państwa posłów o nieprzedstawienie poprawek, które stanowią konsekwencję legislacyjną w tym przypadku wyłącznie odesłań. Proszę zwrócić uwagę, że w poprawce nr 17 dotyczącej art. 12 jest tylko korekta odesłania. Jeśli kilka klubów zgłosi taką poprawkę korygującą odesłanie, to my wówczas mamy problem z uwzględnieniem na przykład dwóch poprawek, które się nie wykluczają, dodania art. 7a powiedzmy i 7b, ale w sytuacji, jak państwo proponujecie korektę odesłań w artykule kolejnym, który będzie odsyłał do wyżej wspomnianych artykułów, to one obie nie mogą być uznane za przegłosowane pozytywnie. W tej sytuacji dochodzi do sytuacji, w której wykluczają się dwie poprawki, stanowiące niejako roboczą konsekwencję dwóch koncepcji, które mogą funkcjonować niezależnie, więc prosilibyśmy o wycofanie zarówno poprawki nr 17, to jest poprawka zgłoszona przez Klub Parlamentarny PiS i poprawka nr 18 – przepraszam, poprawka nr 16, ale to do tego dojdziemy za chwilę – Klub Parlamentarny Koalicji Obywatelskiej. Na przyszłość prośba o niezgłaszanie takich konsekwencji.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#TadeuszTomaszewski">Głosowało 21. Za poprawką 8 osób, przeciw – 13, nikt się nie wstrzymał. Poprawka uzyskuje negatywną rekomendację.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#TadeuszTomaszewski">Przechodzimy do poprawki nr 4. Bardzo proszę, Klub Parlamentarny PSL – Trzecia Droga.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 4 wycofana.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 5. Klub Parlamentarny Koalicji Obywatelskiej, uprzejmie proszę. Kto z państwa przedstawia? Pani poseł Małgorzata Niemczyk.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 6, Klub Parlamentarny Polska 2050 – Trzecia Droga.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 7. Pani Dorota Olko, Klub Parlamentarny Lewica.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 8. Klub Parlamentarny Koalicji Obywatelskiej.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#MałgorzataNiemczyk">Proponujemy także zmianę w projekcie, która zakłada pozostawienie funkcjonalności ewidencji Sportowe Talenty, która umożliwi klubom sportowym, związkom sportowym i polskim związkom sportowym, zwanym dalej PZS-ami, pozyskiwanie danych pozwalających na wyszukiwanie talentów sportowych. Oznaczać to będzie, że dane z ewidencji obejmują: rok urodzenia, wiek, płeć, masę ciała ucznia, wzrost ucznia, wyniki uzyskane przez ucznia, datę przeprowadzenia testów, gminę, powiat, województwo. Udostępnione będą jak do tej pory klubom sportowym, związkom sportowym i PZS-om zainteresowanym identyfikacją talentów. Kluby, związki, PZS-y mają dostęp jedynie do zanonimizowanych danych, czyli nie mają dostępu do imienia, nazwiska, numeru PESEL, adresu szkoły ani oznaczenia klasy ucznia. W przypadku, gdy wyniki testów sportowych wzbudzają zainteresowanie danego klubu, związku czy polskiego związku sportowego, mogą one zgłosić to zainteresowanie w systemie obsługującym ewidencje. Takie zgłoszenie wraz z danymi kontaktowymi podmiotu je wysyłającego zostanie przesłane do szkoły, która przekaże je rodzicom, opiekunom ucznia lub uczniowi, jeżeli jest on pełnoletni. To do tych osób będzie należała decyzja czy zechcą skontaktować się z podmiotem wyrażającym takie zainteresowanie. Rola narzędzia pozwalającego na wyszukiwanie talentów sportowych jest niezwykle istotna w kontekście komunikowanych przez ministra sportu i turystyki założeń strategii rozwoju sportu, Igrzyska Olimpijskie Warszawa 2040. W tym kontekście proponowana zmiana ewidencji Sportowe Talenty, zakładająca pozostawienie funkcjonalności wyszukiwania talentów sportowych, jest uzasadniona. To właśnie dzieci, które obecnie są w szkołach, będą nas reprezentować w walce o medale w 2040 r.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#WojciechPaluch">Natomiast chcielibyśmy się odnieść do poprawki nr 13 i przy okazji również do tej poprawki nr 14, która byłaby bezprzedmiotowa w przypadku przyjęcia tych poprawek. Pragniemy zauważyć, że treść poprawki nr 13, jak i również nr 14 naszym zdaniem nie pozostaje w związku z projektem złożonym w Sejmie przez stronę rządową. Chcielibyśmy po prostu poznać, czy jest jakikolwiek związek właśnie z przedłożeniem rządowym, ponieważ naszym zdaniem ta treść merytoryczna zawarta w nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe jednak nie ma związku z treścią projektu.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#WojciechPaluch">W tym momencie doszłoby może do niezgodności z art. 118 ust. 1 i art. 119 ust. 1 i 2 konstytucji z uwagi na to, że jednak stanowią one nowość normatywną, wychodzącą poza zakres projektu ustawy, o czym również wielokrotnie Trybunał Konstytucyjny mówił.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#WojciechPaluch">Natomiast chcielibyśmy zwrócić uwagę, dlaczego stanowi bezprzedmiotowość w przypadku przyjęcia poprawki nr 8, która związana jest z poprawką nr 13 i 19, poprawka nr 19 mówi o wejściu w życie, ponieważ nadajemy całe nowe brzmienie art. 7. Art. 7 zmierza, jak wspomniałem, do nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe i w tym stanie rzeczy przyjęcie jednej zmiany, całego nowego brzmienia art. 7 wyklucza przyjęcie drugiej zmiany art. 7. Nie możemy po prostu mieć dwóch nowelizacji tej samej ustawy. Abstrahuję już od zakresu merytorycznego zawartego w art. 13 i 17. Natomiast tak zostało skonstruowane polecenie nowelizacyjne, tak zostało również to powiązane z poprawką nr 7, o której pani wiceprzewodnicząca przed chwilą wspomniała. Tutaj innego zabiegu legislacyjnego czy techniki łączenia nie mogliśmy nie zastosować.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#TadeuszTomaszewski">Zmiana nr 9. Uprzejmie proszę Klub Parlamentarny Koalicji Obywatelskiej.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 10. Klub Parlamentarny Polska 2050 – Trzecia Droga, uprzejmie proszę.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#JarosławLichocki">Pani poseł wyjaśniała, że chodzi tutaj o wymogi związane z niezależnością. Natomiast pytanie, czy też tego rodzaju bardzo restrykcyjne obostrzenia nie będą powodować znaczącego zawężenia kręgu możliwych kandydatur na tego pełnomocnika. Bierzemy pod uwagę, że to nie chodzi o rzecznika jednego kraju dla wszystkich podmiotów, tylko pełnomocnik będzie powoływany we wszystkich związkach.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#TadeuszTomaszewski">Zmiana nr 11.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 12, Klub Parlamentarny Polska 2050 – Trzecia Droga.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 13 już była.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 14 w związku z przyjęciem bezprzedmiotowa.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 15 już przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 16 wycofana.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 17 wycofana.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 18. Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska. Wynagrodzenie.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#TadeuszTomaszewski">Poprawka nr 19, klub parlamentarny…</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#TadeuszTomaszewski">Przystępujemy do zgłoszenia posła sprawozdawcy. Proszę o kontynuację tej misji pana posła, dotychczasowego sprawozdawcę. Pan Apoloniusz Tajner wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#TadeuszTomaszewski">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam…</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#TadeuszTomaszewski">Pan poseł Stanisław Tomczyszyn.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>