text_structure.xml 36.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Porządek dzienny został przesłany paniom i panom posłom oraz osobom zaproszonym. Porządek dzienny jest zgodny z tym, co podjęliśmy na prezydium Komisji. Dzisiaj rozpatrujemy dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w części przypisanej dla naszej Komisji, a więc części 25 – Kultura fizyczna i sport, funduszy celowych, części turystyka oraz rezerwy budżetowe i to, co było również w gestii wojewodów. W drugim punkcie mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności NIK za 2023 r. Czy są uwagi do porządku? Nie ma. Wobec powyższego przyjęliśmy porządek.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">Witam serdecznie na naszym posiedzeniu sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki pana posła Piotra Borysa. Witam serdecznie panią Monikę Jakóbczyk – dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego w Ministerstwie Sportu i Turystyki z wszystkimi innymi osobami towarzyszącymi. Jak zajdzie potrzeba, to będziemy przedstawiać. Witam serdecznie pana Michała Rynkowskiego – dyrektora Polskiej Agencji Antydopingowej. Witam uprzejmie reprezentującą Centralny Ośrodek Sportu główną księgową panią Magdalenę Latos. Nie widzę pana Rafała Szmytke z Polskiej Organizacji Turystycznej. Jest pani Małgorzata Wilk-Grzywna – wiceprezes POT. Witam serdecznie pełniącego obowiązki dyrektora Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego w NIK pana Sławomira Żyłę. Witam uprzejmie. Ministerstwo Finansów też jest w szerszym składzie, ale niech mi będzie powitać wolno panią naczelnik w wydziale Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej panią Edytę Prawicę. Witam serdecznie. Jest też pan Arkadiusz Ramęda, również naczelnik oraz inne osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, pierwsza uwaga. Panie i panowie posłowie i zaproszeni goście mieli możliwość dostępu, po pierwsze, do materiałów przygotowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, i oceny Najwyższej Izby Kontroli, ponadto jako materiał pomocniczy wystąpiliśmy również do Biura Analiz Sejmowych o stosowną opinię o wykonaniu budżetu w tych częściach, które są przedmiotem analizy. Te materiały dość szczegółowo opisują wydatkowanie budżetu państwa w częściach, którymi nasza Komisja się zajmuje. Stąd uprzejma prośba do przedstawicieli rządu o w miarę zwięzłe przedstawienie wykonania budżetu. Chciałbym, żebyśmy więcej ewentualnie czasu poświęcili na pytania, ewentualną dyskusję i sugestie związane z wykonaniem budżetu państwa, które mogą być przydatne w realizacji tegorocznej ustawy budżetowej. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PiotrBorys">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o budżet 2023 r., to w części kultura fizyczna wydatki wyniosły 3 474 000 tys. zł i to jest wzrost o 157% w stosunku do zrealizowanych wydatków 2022 r, a więc bardzo, bardzo istotny wzrost w wydatkach w części kultura fizyczna. Na część 25 wydatków kultury fizycznej składała się kwota 1 890 000 tys. zł. W tym ponad 94% stanowiły dotacje, w tym także dotacje majątkowe. Z tej części wydatkowej, jeżeli chodzi o dotacje, przeznaczyliśmy 120 000 tys. zł w obszarze sportu powszechnego, 355 000 tys. zł w obszarze sportu wyczynowego. W obszarze sportu osób z niepełnosprawnościami 16 000 tys. zł. Celowo nie wymawiam już końcówek tych kwot, mówię o kwotach głównych. Dotacje w obszarze infrastruktury sportowej wyniosły 13 000 tys. zł. Dotacja dla Polskiej Agencji Antydopingowej 8 886 tys. zł. Dotacja  dla Centralnego Ośrodka Sportu 54 667 tys. zł. Dotacja w zakresie przygotowania organizacji III Igrzysk Europejskich 2023 r. wraz z inwestycjami sportowymi wyniosła 439 000 tys. zł. Dotacja dla Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej 140 000 tys. zł. Z tej puli również przeznaczyliśmy dotację dla POT na promocję Polski w programie, który nas wszystkich interesował na poprzedniej Komisji, a więc promocji Polski przez polskich sportowców i kluby sportowe. Była to kwota 50 400 tys. zł. Wpłata z kolei na FRKF wyniosła 591 000 tys. zł. Pozostałe niewielkie już dotacje związane z takim podprogramem „Kibice Razem”, niezwykle popularnym w środowisku kibiców  i 12 klubów sportowych i 14 klubów kibica z niepełnosprawnościami oraz Erasmus Plus wyniosła 2685 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PiotrBorys">Z pozostałych wydatków w części 25, 97 000 tys. zł stanowiły wydatki związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem urzędu, wypłatą wynagrodzeń wraz z pochodnymi, wypłatą świadczeń olimpijskich, paraolimpijskich, i głuchych dla medalistów zawodów, m.in. „Przyjaźń”. Mówiliśmy o tych wydatkach także na poprzedniej Komisji.  Tam w skład nich wchodzą również wydatki np. dla każdego olimpijczyka, który skończył 40 rok życia, a był medalistą. Olimpiady szachowe, nagrody dla zawodników, trenerów, instruktorów, za wybitne osiągnięcia, podatki od nieruchomości będące w trwałym zarządzie ministerstwa, ale także składki do organizacji międzynarodowych. Na osobowe wynagrodzenia przeznaczyliśmy łącznie 26 453 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PiotrBorys">Jeżeli chodzi teraz o dochody, to w części 25 jest niewielka kwota 3395 tys. zł. Jeżeli chodzi z kolei o część środków związanych z FRKF, ona została przeznaczona na dotacje, z których wykorzystano 1 559 000 tys. zł, między innymi na: przebudowę, remonty i dofinansowanie inwestycji obiektów sportowych – była to kwota 773 000 tys. zł; na rozwijanie sportu dzieci i młodzieży 693 000 tys. zł, w tym w zakresie sportu powszechnego 386 000 tys. zł; na zadania w zakresie sportu wyczynowego 306 000 tys. zł; na rozwijanie sportu wśród osób z niepełnosprawnościami 64 000 tys. zł. Z kolei zadania określone w przepisach o zdrowiu publicznym stanowiły wydatek 20 000 tys. zł i z tychże wydatków na rozwój turystyki społecznej, która też stanowiła przedmiot jednej z naszych podkomisji, kwota 7966 tys. zł. Jeżeli chodzi z kolei o zakres przychodów FRKF, wyniosły one łącznie 2 028 000 tys. zł, z czego wpływy z dopłat do stawek z gier losowych stanowiących monopol państwa to jest kwota 1 107 000 tys. zł. Wpływy związane z promocją pozazdrowotnych wyborów konsumentów stanowiły 117 000 tys. zł, a więc to pierwsze to jest Totalizator, drugie to jest podatek cukrowy. Z tego wpłynęły do funduszu cukrowego 117 000 tys. zł, dotacje z budżetu państwa z tej części 25 140 000 tys. zł, o czym wspominałem wcześniej i wypłata z budżetu państwa z FRKF 591 000 tys. zł. To są środki przeznaczone na „Olimpię”. Stan środków pieniężnych na koniec 2023 r., który zabezpiecza ciągłość finansowania zadań wyniósł 951 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PiotrBorys">Trzecia część to są środki Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, które głównie przeznaczone były na dotacje w 2023 r. Wykorzystano 24 225 tys. zł.  Przeznaczenie było głównie dla uczniów na zajęcia zdrowia publicznego, dofinansowanie między innymi programu „Umiem Pływać” oraz zajęcia z elementami gimnastyki  korekcyjno-kompensacyjnej. Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów był uzyskany w łącznej kwocie 25 556 tys. zł. Z czego tak naprawdę wpłynęły, bo głównie pochodził z opłat za reklamy napojów alkoholowych, tzw. kapslowe. Wiem, że to ma taki charakter techniczny, ale to jest mój obowiązek, żeby przedstawić każdy element wydatków i skąd pochodzi źródło. Więc FZSdU to głównie środki z tak zwanego kapslowego,  czyli z wpływów z tytułu reklam napojów alkoholowych. No i teraz stan środków pieniężnych na koniec 2023 roku w tym zakresie wyniósł 17 784 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PiotrBorys">Kolejny obszar, który chciałem tak zasygnalizować, o co prosił pan przewodniczący, ogólnie i w miarę krótko, to jest Centralny Ośrodek Sportu, który zrealizował przychody na poziomie 465 307 tys. zł, w tym 54 000 tys. stanowiła dotacja ze środków budżetowych właśnie z części 25 oraz 248 000 tys. zł stanowiły środki z FRKF właśnie przeznaczone z tej części inwestycyjnej. Łącznie koszty w COS wyniosły 453 627 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PiotrBorys">Jeżeli chodzi o budżet Polskiej Agencji Antydopingowej, w 2023 r. przychody wyniosły 10 277 tys. zł, w tym 8886 tys. zł stanowiła dotacja ze środków budżetowych z części 25, a koszty były w kwocie 13 204 tys. zł. To jest głównie efekt tego, że w czasie realizacji Igrzysk Europejskich strona przychodowa została ujęta w 2022 r., a kosztowa w 2023 r., stąd pojawiła się ta księgowa strata, chociaż ona nie jest stratą wynikającą w takim systemie ciągłym z braku środków finansowych, tylko po prostu z systemu naliczenia przychodów w 2022 r., a kosztów w 2023 r., w tej części, która dotyczyła Igrzysk  Europejskich.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PiotrBorys">Jeżeli chodzi, szanowni państwo, o część budżetową 85 – Budżety wojewodów w dziale 926 – Kultura fizyczna, o co także państwo prosiliście, to zostały wykonane dochody w wysokości 133 tys. zł oraz wydatki w kwocie 34 000 tys. zł. To mamy dokładnie ujęte na stronach nr 76 i 77 naszego sprawozdania. Pokazane są wydatki poszczególnych czterech województw czy wojewodów. Były to głównie inwestycje sportowe. Dla przykładu na Dolnym Śląsku w gminie Legnica dopłata do inwestycji tj. krytego basenu wyniosła 3700 tys. zł. Gmina Dzierżoń – modernizacja budynku 200 tys. zł. Gmina Bolesławiec – inwestycja w wodny ośrodek sportowy kwota 8000 tys. zł. W województwie łódzkim były to inwestycje w gminie Sulejów 599 tys. zł, w mieście Zgierz 1600 tys. zł. Gmina Koluszki – budowa budynku klubu sportowego 5000 tys. zł. Czy też miasta Skierniewice 7800 tys. zł. W województwie pomorskim odpowiednio gmina Słupsk otrzymała kwotę 953 tys. zł oraz 1300 tys. zł na budowę wielofunkcyjnych boisk. Gmina Ustka – 199 tys. zł. Pozostała również gmina Słupsk. Trudno jest mi oceniać część tych wydatków, dlaczego akurat 4 projekty Słupska otrzymały w tej części środki, ale widocznie taka była polityka wojewody pomorskiego w tym zakresie. Jeżeli chodzi o wydatki województwa pomorskiego. Mam tutaj środki dla gminy Biskupiec w kwocie 2850 tys. zł – budowa dwóch kortów tenisowych. Tak przekładają się wydatki z części 85 – Budżetu wojewodów w dziale kultura fizyczna. O co też szanowna Komisja prosiła.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PiotrBorys">Tak wyglądają te najbardziej syntetyczne, główne informacje w części całej kultury fizycznej. Jesteśmy do dyspozycji państwa. Jeżeli są szczegółowe pytania, odpowiemy. Odpowiedzą też państwo dyrektorzy i szefowie poszczególnych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o punkt dotyczący rezerwy celowej pozycja 57 – Środki na wsparcie przygotowania III Igrzysk Europejskich w 2023 r. to kontrolą objęto kwotę rezerwy w wysokości 112 898 tys. zł. Nie stwierdzono nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o część budżetową 85 to w wyniku kontroli wykonania budżetu państwa w 2023 r. w części 85, przeprowadzonych w urzędach wojewódzkich, w dziale  926 – Kultura fizyczna nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji dochodów. Natomiast w badaniu wydatków wojewodów w tym dziale NIK ustaliła m.in., iż w urzędzie wojewódzkim w Łodzi w rozliczeniu dotacji dla gminy na budowę klubu sportowego uwzględniono faktury na sumę 1400 tys. zł, wystawione przed zawarciem umowy dotacji, co stanowiło naruszenie art. 168 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#TadeuszTomaszewski">Dział 550 – Hotele i restauracje, w wyniku kontroli przeprowadzonych w urzędach wojewódzkich nie stwierdzono nieprawidłowości w dziale 550 – Hotele i restauracje oraz w dziale 630 – Turystyka. Jeśli chodzi o pozostałe części budżetowe oraz instytucje, które omawiane były przez pana ministra i znajdują się w porządku dziennym, to w tegorocznej kontroli budżetowej NIK nie były objęte kontrolą. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MariuszKałużny">Tak jak powiedziałem, przychody ogółem mamy 465 000 tys. zł wobec 150 000 tys. zł, które były w 2019 r. Pokazuję takie zestawienie kadencyjne. Wynagrodzenia wówczas były w 2019 r. 33–34 000 tys. zł i to trzeba było się nachodzić naprawdę na komisjach sportu, na komisjach finansów, żeby było 2–3 000 tys. zł więcej. Dzisiaj mamy 56 000 tys. zł przy założeniu, że kadra też się zwiększyła, bo dochodzą nowe obiekty sportowe, to potrzeba też pracowników. Dotacja celowa wówczas pamiętam 24 000 tys. zł, obecnie mamy tutaj prawie 55 000 tys. zł, bo 54 600 tys. zł. To jest też ogromny wzrost, no bo widzimy jakie są ceny energii, kwestia płac minimalnych, wszystko wzrosło itd. Pewnie chciałoby się, żeby dochody, przychody z działalności własnej rosły proporcjonalnie do tego jak rośnie dotacja, bo dotacja wzrosła o ponad 50% w tym okresie, o którym mówię. Dochody z działalności własnej chyba mniej więcej 30% wzrosły, ale tak jak mówię COS ma misję  i nie powinien być tylko nastawiony na zarabianie pieniędzy, a przede wszystkim na realizację tego, żeby były doskonałe warunki dla naszych wybitnych sportowców.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MariuszKałużny">Ostatni składnik, o którym chciałem powiedzieć, to są właśnie środki z FRKF, środki na inwestycje, rekordowe środki, gigantyczne środki. Pamiętam jak kiedyś 15–20 000 tys. zł było z FRKF na wszystkie ośrodki, to się wydawało, że były gigantyczne pieniądze. Tutaj mamy prawie 250 000 tys. zł i ponad 40 inwestycji we wszystkich ośrodkach. Także nie pamiętam tak dobrego budżetu i to, co myślę, że życzylibyśmy sobie wszyscy tutaj, jako członkowie tej Komisji, aby to tak po prostu było dalej, aby COS dalej mógł się rozwijać, bo jeszcze jest wiele potrzeb, pewne obiekty, które już są bardzo długo, potrzebują dalej remontów, pewne obiekty będzie trzeba pewnie wybudować. Także myślę, że to jest bardzo dobry budżet. Proszę o przyjęcie pozytywnej opinii na temat tego budżetu i tak jak powiedziałem, życzę panu ministrowi i całemu kierownictwu, żeby za 4 lata nas zaskoczyli i ten budżet był jeszcze kilkukrotnie większy, tak jak jest większy niż 4 lata temu. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#TadeuszTomaszewski">Dalej uruchomiono nowy wieloletni program, „Program Olimpia – program budowy przyszkolnych hal sportowych”. Ten program oceniam pozytywnie, natomiast jego wykonanie jest takie, jak państwo napisali, 10 obiektów, niecałe 10% tego, co zaplanowano do wydatkowania, ale to jest cecha pozytywna programu wieloletniego. Te środki nam nie przepadły, tylko są realizowane. Proces inwestycyjny to jednak są określone uwarunkowania. Po drugie start tego programu, później jak zajmowaliśmy się już funkcjonowaniem tego programu i te decyzje, które podjęło nowe kierownictwo, uelastycznienia tego programu, czyli można powiedzieć, wsłuchania się w beneficjentów, ci, którzy mają wykładać własne środki i podejmować decyzje, daje efekty pozytywne i ten program wieloletni, myślę, że zakończy się bardzo pozytywnie. Jeszcze raz podkreślam, program wieloletni, program rządowy, to jest atrybut systemowego działania, nie tylko jednoroczne działania, w wyniku których mamy osiągnąć określone zakładane cele. Dalej to, co pan minister mówił, te 140 000 tys. zł do Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej z podatku cukrowego, to też jest systemowe działanie, bo to mamy zapisane i to będzie przychodzić z tego podatku.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#TadeuszTomaszewski">Nowe rozwiązanie, które mieliśmy w ubiegłym roku, to jest te 60 000 tys. zł dotacji  dla Polskiej Organizacji Turystycznej na promocję Polski poprzez sport na arenie międzynarodowej. Tam prawie wszystko wydaliśmy, bo chyba z 58 000 tys. zł, niemniej jednak tutaj, panie ministrze, korzystając z pana obecności, chciałem zapytać, żeby pan przygotował odpowiedź, co w tym roku, na jakim etapie jesteśmy z tym programem. Mamy więcej środków, ale też jesteśmy w połowie roku i jeszcze nie mamy decyzji. Czy jest już umowa z POT, bo ona dalej dopiero operacyjnie będzie to realizowała?</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#TadeuszTomaszewski">Te uwarunkowania, o których mówię, spowodowały ten znaczący wzrost wydatków w części 25 budżetu państwa, ale to oczywiście, jak mówię, to są w mojej ocenie pozytywne działania administracji rządowej i ministra, który pozyskiwał te środki pod określone przedsięwzięcia.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o administrację, mówił o tym przed chwilą pan poseł, zrobiliśmy jakiś krok, ale ja jeszcze nie jestem zadowolony z tego poziomu płac w COS, bo ten poziom płac w COS wynosi 6700 zł, jeśli pamięć mnie nie myli, gdzieś sobie to podkreśliłem, a przy 4000 zł płacy minimalnej, no to to jeszcze mamy coś do zrobienia. Co prawda tam mamy 648 pracowników, wiadomo więcej zadań, więcej obiektów i tak dalej, ta kadra musi mieć poczucie stabilności, bo po pierwsze rynek nam wysysa też tych najlepszych, a przecież ta nasza perełka, sportowa perełka Polski, jeśli chodzi o przygotowania olimpijskie i w ogóle działalność na rzecz związków sportowych, klubów sportowych, musimy dbać o to, żeby również miała to zaplecze kadrowe, stabilne, a jak stabilne, to musimy dbać również o to wynagrodzenie. Oczywiście trudno porównywać średnią płacę w COS do średniej płacy w ministerstwie, bo to jest tak jak 6 tys. zł do 4 tys. zł mniej więcej, nie przepraszam, jak 10 tys. zł do 6 tys. zł, patrząc na kwoty w ministerstwie,  no ale w ministerstwie to też nie jest jakaś wielka kwota, te 10 tys. zł z haczykiem średniej dla ponad 200 pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o fundusze, tutaj też nie wykonaliśmy w granicach 80% wydatków na inwestycje. Jest mowa, że oczywiście jest ten proces inwestycyjny i tak dalej. Muszę jednak podzielić się swoją obawą, bo ten 2023 r. to był taki rok dynamiczny, rok pewnych wydarzeń politycznych i w związku z powyższym, te umowy były podpisywane tak – trzeba umowę, bo jest gwarancja, a potem się przedłuży, potem przecież one nie zginą w funduszu, będziemy dalej działać.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#TadeuszTomaszewski">Po drugie, chcę zauważyć, że odchodzące kierownictwo właściwie zadysponowało ponad 70% środków finansowych z 2024 r., pozostawiając nowym. Odpowiedź była taka, że no to tak się planuje, do przodu i tak dalej, żeby można było realizować te inwestycje. Nie, nie, z mojego doświadczenia wynika, że to jest dynamika roku wyborczego,  nie tylko tego, ale cztery lata do tyłu również i tak dalej, i tak się, że jak powiem do przodu  te pieniążki, ten i później nie wszystkie te inwestycje są przygotowane i stąd nie ma,  jeśli chodzi o realizację zadań.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#TadeuszTomaszewski">Druga rzecz w obszarze inwestycji to oczywiście w wielu miejscach brak takiej przejrzystości, czy można powiedzieć reguł, w wyniku których bierze się pod uwagę liczbę ludności, bierze się pod uwagę rozwój województwa, bierze się pod uwagę ilość dostępnych obiektów sportowych, no ma się jakieś kryteria. Jak popatrzycie państwo na te tabelki, to z nich wynika, że z całym szacunkiem, województwo podkarpackie jest tak trzy razy mniejsze ludnościowo od województwa wielkopolskiego, a w tych tabelkach jest półtora raza więcej docenione. Jawią się pytania potem. Myślę, że to mamy za sobą, bo po pierwsze informacja pana ministra, że wracamy do decentralizacji tych środków, że one będą dostępne. również tak jak wcześniej w samorządach województw. Po drugie te inwestycje strategiczne lub programy organizowane, które będą realizowane lub będą na nowo realizowane, będą miały właśnie te kryteria związane z przydziałem tychże środków finansowych. Cieszy fakt, że nadal jest duże zapotrzebowanie na te środki inwestycyjne, mimo, że w ostatnim mijającym okresie, to trzeba powiedzieć, było też wiele środków budżetowych w ramach Polskiego Ładu i innych, które na ten cel sportowy były również przeznaczane. Teraz ich nie ma, w związku z powyższym ta presja na fundusz będzie, bo tamte były korzystniejsze, łatwiejsze, bo w większym stopniu było dofinansowanie do tych obiektów sportowych z tamtych środków finansowych. Stąd tym bardziej musimy dbać o to nasze źródło, ale też i zgoda, zabiegać właśnie o ewentualne dodatkowe wsparcie funduszu, czy z budżetu państwa, czy z innych funduszy.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#TadeuszTomaszewski">Dla przypomnienia, pan minister też wspomniał, też dbam o własną historię trochę,  te dwa fundusze: Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Fundusz Zajęć Pozalekcyjnych powstały z inicjatywy sejmowej Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, zostały wdrożone i są stałym elementem, instrumentem funkcjonowania ministra. Dobrze, że teraz tych środków pozostałych jest zdecydowanie więcej, ale było tak, że dwie trzecie stanowiły środki z funduszy, a jedna trzecia to były środki, tylko środki budżetowe. Jeśli chodzi o realizację tych zadań w części 25, no to ta najistotniejsza,  czyli przygotowania olimpijskie, z tego wynika i z poprzedniej rozmowy na posiedzeniu Komisji, i tak dalej, że mieliśmy zabezpieczone, były też uruchomione te dodatkowe programy dotyczące stypendiów sportowych dla poszczególnych grup sportowców, trenerów. Mamy w ubiegłym roku kolejną grupę sportowców, którzy otrzymali świadczenia dla medalistów olimpijskich, mianowicie medaliści olimpiady szachowej. Tam parę osób zostało wprowadzonych. Te wszystkie świadczenia na rzecz osób fizycznych są wypłacane systematycznie i tutaj nie ma żadnych wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#TadeuszTomaszewski">Od czasu do czasu wraca sprawa, czy polskie związki sportowe powinny wypłacać stypendia, bo stypendium to jest element również historii emerytalnej ludzi. Zdarzało się również, że ze względu na płynności finansowe, tam były jakieś poślizgi i tak dalej, i powstaje pytanie, czy to w imieniu państwa nie powinien robić instytut, nasz instytut badawczy, Instytut Sportu. Ale tę sprawę to pozostawiam już w gestii ministra, ja tylko sygnalizuję odbywające się od czasu do czasu debaty w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#TadeuszTomaszewski">Przeznaczyliśmy też znaczące środki finansowe na rozwój sportu osób z niepełnosprawnościami, zarówno na to co związane jest z przygotowaniem do udziału w międzynarodowym współzawodnictwie oraz igrzysk paraolimpijskich, ale także upowszechnianie sportu. Te środki budżetowe, środki z funduszu są też uzupełniane środkami z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i tak, kiedy zajmowaliśmy się tą tematyką to sugerowaliśmy, żeby więcej korelacji było między donatorami tych środków, żeby lepiej ewentualnie osiągać określone cele.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o drugi fundusz, Fundusz Zajęć Pozalekcyjnych dla Uczniów, pan minister sparafrazował i powiedział, że to jest kapslowe. Kapslowe bardziej mi się kojarzy z gminnym funduszem rozwiązywania problemów alkoholowych. Tutaj jest to 10% podstawy podatku VAT za reklamę, ale wszyscy wiemy o co chodzi, że chodzi też o wszystko co się mieści pod kapslem. Stąd uszczelnialiśmy poprzednio tą ustawę. Pan minister Nitras mówił, że jego zdaniem jeszcze są tam środki, a powinno być więcej, niemniej jednak wynika z tego planu finansowego, że go wykonaliśmy. On rzeczywiście jest przeznaczany i służy tym trzem celom, czyli nauce pływania, gimnastyce korekcyjnej oraz zdrowiu, czyli promocji zdrowia. Do tych programów nie ma uwag, poza jednym, że też w tym programie nauki pływania był to rok, w którym z różnych powodów w różne tereny trafiło 3–4 razy więcej środków finansowych, a nie słyszałem o migracji dzieci, do których adresowany jest ten program. Niemniej jednak 2024 r., z tego co widziałem, wrócił do normalności i bierze się pod uwagę również tę populację dzieci, która w danym województwie jest. Warto zauważyć, że z tego funduszu korzystają zarówno podmioty pozarządowe, jak i jednostki samorządu terytorialnego. Generalnie w większym stopniu korzystają organizacje pozarządowe, bo tam jest korzystniejsza możliwość uzyskania dotacji i to słusznie, ale nie zamykamy tego funduszu również dla tych, którzy chcą w samorządach korzystać z tych środków.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o rezerwy celowe, to one w znacznej mierze, jak widać, były przeznaczone też na inwestycje właśnie związane z europejskimi igrzyskami. To jest ta dodatnia strona organizacji igrzysk, to co pozostaje w środowisku lokalnym, nie tylko w środowisku lokalnym, służy polskiemu sportowi. To są obiekty, na których mogą odbywać się imprezy mistrzowskie, ale też rangi międzynarodowej, bo skoro odbywały się tam zawody w ramach igrzysk, to zapewne również i te europejskie mogą się tam odbywać.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#TadeuszTomaszewski">Mam takie zasadnicze pytanie do NIK. Po pierwsze, co stało się z tym wnioskiem dotyczącym przekroczenia, czyli podpisania umowy z wykonawcami przed podpisaniem umowy w województwie łódzkim, jeśli pamięć mnie nie myli, co dalej się tam stało z tym, poza stwierdzeniem, że to jest łamanie dyscypliny finansów? Drugie pytanie tego typu – jak panowie podchodzicie do kwestii dotyczącej informacji z 4 czerwca, na waszych stronach: „sport dla wszystkich, pieniądze dla wybrańców”. Przeprowadzona przez NIK kontrola w MSiT dotycząca dysponowania środków sportu dla wszystkich, czyli tego konkursu, który miał charakter dwóch edycji. Po pierwszej krytyce była druga krytyka. Z tych wniosków pokontrolnych wynika, że minister nie przestrzegał reguł wewnętrznych, lekceważył wyniki prac komisji, zmieniał wyniki prac komisji. Tam publicznie  też chodziła sprawa takiego potraktowania priorytetowego, Krajowego Zrzeszenia LZS, ale muszę z całą odpowiedzialnością powiedzieć, zapoznałem się z protokołem kontroli tych programów w KZ LZS. Poprosiłem o udostępnienie i jedyna rzecz, która jest, to są tam cztery punkty drobne, ale sześć tysięcy zwrotów z całości. Generalnie NIK wszystkie programy, które były realizowane przez zrzeszenie oceniła pozytywnie. W związku z powyższym nie ma tam zastrzeżeń, zresztą one się w stosunku do beneficjenta nie pojawiają. Zastrzeżenia są tylko co do sposobu podejmowania decyzji. To dotyczyło 2023 r. Oczywiście kontrola była już po przeprowadzeniu tej kontroli budżetowej i z tym sobie tak za bardzo nie mogę poradzić. To jak panowie mi pomożecie ten supełek rozwiązać, żeby powiedzieć, że wszystko jest OK, tak jak piszecie pozytywna  na 5 czy pozytywna z gwiazdeczką i dopiszemy to, co żeście napisali w swoim raporcie? Bardzo proszę. Dziękuję. Tyle z mojej strony.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#TadeuszTomaszewski">W związku z wyjaśnieniami przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, ale też kontrolą cząstkową, z którą miałem możliwość się zapoznać, bo z tego pierwszego podziału przez pana ministra środków na program „Sport dla Wszystkich”, była m.in. ta większa pula dla krajowego zrzeszenia, a ona wewnątrz jest kontrolowana, to można powiedzieć, została wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem. Chciałbym zaproponować, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała, bez gwiazdek w takim razie, czyli bez pisania tych gwiazdek, zgodnie z tym, co państwo powiedzieli. Mam zaufanie do NIK. W związku z tym,  jeśli będą inne fakty, to będziemy się nimi zajmować na posiedzeniu Komisji. W tej chwili proponuję zaopiniować pozytywnie te omawiane działy, czyli część 25 i wszystkie pozostałe z wykonania budżetu państwa i zwrócić się z uprzejmą prośbą do pana ministra o informacje pisemne. Już sygnalizowałem kwestię dotyczącą sportu dla wszystkich i środków dla Polskiego Związku Badmintona. To w mediach publicznych funkcjonuje, że pan minister podjął decyzję o zwrocie, a kiedy rozmawiałem z panem prezesem powiedział, że nic do dnia dzisiejszego nie przyszło. W tle jeszcze funkcjonuje w mediach podejrzenie o zwolnienie pracowników z tego powodu, że nie podpisali protokołu takiego, jak ktoś chciał. To z mediów – nie mam informacji ani od pracowników, ani nikogo, tylko mówię o tym, co w trawie piszczy. Myślę, że w takiej kwestii, to jeśli chodzi o środki publiczne, no to decyzja, możliwość ustosunkowania się i potem konsekwentnie realizowanie tej decyzji, ale uprzejmie proszę o informacje w tej sprawie na piśmie.  Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#TadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, mamy do przerobienia jeszcze turystykę. W związku z tym proponuję, żebyśmy przeszli do turystyki i łącznie pytania byśmy skierowali. Uprzejmie proszę pana ministra o dokonanie tak, jak poprzednio tego wprowadzenia. Opinia NIK już była w tej sprawie. Będzie tylko jeszcze koreferent.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#PiotrBorys">Oczywiście przygotujemy informację i opinię dotyczącą tego, o co prosił pan przewodniczący, jeżeli chodzi o kwestię kontroli w zakresie Polskiego Związku Badmintona i fundacji, bo ona ma charakter medialny. Tam faktycznie jest wniosek o zwrot środków. Doszukaliśmy się nieprawidłowości. Trwa tam kontrola Krajowej Administracji Skarbowej oraz NIK. Podobnie, jak państwo wiecie, bo to jest sprawa medialna, to jest już oczywiście poza przedmiotem dzisiejszej Komisji, to jest sprawa dotycząca skierowania wniosku do prokuratury przez NIK, jeżeli chodzi o kwestię rozstrzygania konkursów w systemie sportu powszechnego i narażenia, cytuję: „na straty dużych rozmiarów, przekroczenie kompetencji”. Jest sprawa jednego z COS, którym zajmuje się prokuratura i CBA. To jest COS w Dusznikach i sposób przeprowadzenia transakcji. Te rzeczy są gdzieś w mediach, dlatego troszkę w tych didaskaliach to sygnalizuję, bo to jest jakby elementem różnych działań służb i prokuratury, które trwają po prostu i które dotyczą lat poprzednich. Mimo wszystko one trwają, więc to tylko tytułem uzupełnienia.  Jeżeli będziemy mieli więcej informacji w tych sprawach, będziemy na bieżąco o tych sprawach rozmawiać.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#PiotrBorys">Natomiast jeżeli chodzi o kwestie związaną z turystyką, w ramach zadania naszego ministerstwa, środki w budżecie państwa w części 40 – Turystyka, łączne wydatki 106 000 tys. zł, które stanowiły 148% wydatków w stosunku do realizacji 2022 r., a więc bardzo wyraźny wzrost. Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa w części turystyka w kwocie tych 106 000 tys. zł, one w głównej mierze były wykorzystane na dotacje. W pierwszej części była to dotacja dla POT w kwocie 82 550 tys. zł oraz dotacje w zakresie upowszechniania turystyki, kwota 12 431 tys. zł. W pozostałych częściach w obszarze turystyki, niebędących dotacjami znalazła się kwota 11 000 tys. zł, która jest związana z utrzymaniem i funkcjonowaniem urzędu, głównie wynagrodzeniami pochodnymi oraz działaniami na rzecz wzrostu konkrecyjności polskiej turystyki, składkami do różnych organizacji międzynarodowych, w tym wynagrodzenia, stanowiły roczny wydatek kwoty 4365 tys. zł. Dochody są niewielkie. Wynosiły 194 tys. zł i one są związane ze zwrotami.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#PiotrBorys">Jeżeli chodzi o budżet Polskiej Organizacji Turystycznej w 2023 r., przychody stanowiły 141 000 tys. zł, z tym jak wspomniałem wcześniej, 82 000 tys. zł stanowiła dotacja z części turystycznej, 50 000 tys. zł stanowiła dotacja z części 25 – Kultura fizyczna  i była związana z promocją, o której wspomniał także pan przewodniczący. Łączne koszty w POT to 140 906 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#PiotrBorys">Jeżeli chodzi o kwestie związane z realizacją części 85 – Budżety wojewodów, w dziale 630 turystyka, o co też państwo prosiliście, dochody to 205 tys. zł, natomiast wydatki 5368 tys. zł, z czego 3800 tys. zł stanowiły sprawy związane, one są ujęte na stronie nr 37, z kontrolami działalności gospodarczej, z przeprowadzonymi egzaminami  dla przewodników turystycznych, górskich, kategoryzacjami obiektów hotelowych.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#PiotrBorys">Jeżeli chodzi o rozdział 550 – Hotele, o czym już przedstawiciele NIK wspomnieli, jest to kwota dochodów niewielka, bo 9 tys. zł, natomiast wydatki w wysokości 1795 tys. zł. Stanowiły to wydatki w tak zwanej strefie buforowej wtedy, kiedy po stanie wyjątkowym została wprowadzona strefa czasowego zakazu przebywania na obszarze dwóch województw – województwa podlaskiego i województwa lubelskiego. To stanowił przedmiot tych właśnie wydatków ze strony wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#PiotrBorys">Tak wygląda część ogólna, którą państwu przedstawiłem syntetycznie. Jeżeli będą pytania, odpowiemy przez przedstawicieli POT. Jeszcze tylko uzupełniając informacje dotyczącą promocji poprzez sport, bo o to pytał także pan przewodniczący, umowa jest w analizie i myślę, że do końca tygodnia uzyskamy już ostateczną odpowiedź ze strony Prokuratorii Generalnej, bo odesłano nam część uwag merytorycznych i mam nadzieję, że na początku lipca jeszcze, przed tą datą roku poprzedniego, zdążymy podpisać umowę główną i rozpocząć działania promocyjne w zakresie promocji polskiej turystyki z wykorzystaniem klubów sportowych i wizerunku polskich sportowców zgodnie z ustawą o POT, która została w ubiegłym roku przyjęta, która stała się podstawą wydatkowania tych środków.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#TadeuszTomaszewski">Wobec powyższego, chciałbym zaproponować przyjęcie opinii Komisji dla Komisji Finansów Publicznych. Ten tekst został paniom i panom posłom przekazany. Czy są uwagi? Poza jednym, mianowicie do przedstawienia powyższej opinii Komisja upoważniła pana wiceprzewodniczącego Krzysztofa Grabczuka. Protestów nie słyszę. Z zadowoleniem przyjął tę propozycję. Wobec tego mamy kompletną opinię.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#TadeuszTomaszewski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej opinii, której projekt został przedłożony?  Nie stwierdzam. Wobec powyższego stwierdzam, że Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki przyjęła pozytywną opinię wykonania budżetu państwa zarówno w części 25, w części budżetowej 83, w części budżetowej 85, części 40 oraz budżety wojewodów i plany finansowe funduszy oraz instytucji. Komisja również stwierdza, że w czasie dyskusji zapoznaliśmy się z opinią Najwyższej Izby Kontroli. Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałem tylko sprostować jedną rzecz. Na początku mówiłem, że mamy dzisiaj w drugim punkcie, bo tak pierwotnie planowaliśmy, informację o działalności stosownego departamentu i jej przyjęcie. Mamy czas do końca lipca, więc 12 lipca będzie ta informacja o pracy departamentu. Będziemy to mieć połączone, jeśli pamięć mnie nie myli, z planem pracy. W związku z tym będzie to osobne posiedzenie Komisji. Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>