text_structure.xml
65.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Porządek dzienny został wysłany paniom i panom posłom. Czy są uwagi odnośnie do porządku dziennego? Nie stwierdzam. W porządku dziennym mamy dziś rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2024 – druk nr 125, w zakresie właściwym dla Komisji. Nie będę odczytywał po kolei tych wszystkich części budżetowych. Szanowni państwo, uprzejmie proszę o zabranie głosu pana ministra Sławomira Nitrasa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#SławomirNitras">Kolejne środki przeznaczone będą na dotację dla Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w kwocie 770 000 tys. zł na przebudowę, remonty i dofinansowanie inwestycji obiektów sportowych, dotację celową dla Centralnego Ośrodka Sportu w wysokości 57 000 tys. zł, dotację podmiotową dla Polskiej Agencji Antydopingowej w wysokości ponad 9000 tys. zł, dotację celową dla Polskiej Organizacji Turystycznej w kwocie 60 000 tys. zł na promocję Polski przez polskich sportowców lub kluby sportowe w sportach drużynowych, uczestniczące we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez polskie związki sportowe, biorące udział w międzynarodowych rozgrywkach sportowych. Na tę pozycję też chciałbym zwrócić państwa uwagę, bo też jestem ciekaw państwa oceny funkcjonowania tego programu realizowanego przez POT. Nie chciałbym dokonywać jakiejś oceny już teraz, ale można sobie zadać pytanie, czy wszystkie nasze działania, które były objęte tym programem, te o których było najgłośniej, czy były dobrą promocją Polski za granicą. Wydaje mi się, że powinniśmy się nad tym poważnie w przyszłości zastanowić.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#SławomirNitras">W ramach pozostałych wydatków niebędących dotacjami zabezpieczone zostały środki m.in. na dwudziestoprocentowy wzrost wynagrodzeń dla pracowników oraz dwudziestoprocentowy wzrost świadczeń dla medalistów igrzysk olimpijskich, paraolimpijskich itd.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#SławomirNitras">W ramach Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej zaplanowane zostały koszty realizacji zadań w wysokości 1 636 000 tys. zł i stanowi to ponad 109% w stosunku do znowelizowanej ustawy budżetowej na 2023 r. Środki funduszu zostaną przeznaczone na przebudowę i remonty i dofinansowanie inwestycji obiektów sportowych w kwocie 887 000 tys. zł, rozwijanie sportu wśród dzieci i młodzieży w kwocie 652 000 tys. zł, rozwijanie sportu wśród osób niepełnosprawnych w kwocie 69 000 tys. zł, zadania w zakresie zdrowia publicznego w kwocie 20 000 tys. zł, rozwoju turystyki społecznej sprzyjającej aktywności fizycznej społeczeństwa w kwocie 8000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#SławomirNitras">W ramach Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów zaplanowane koszty realizacji zadań wynoszą 28 000 tys. zł, co stanowi 112% w stosunku do ustawy budżetowej w 2023 r. Chciałem zwrócić państwa uwagę na moim zdaniem – taka jest moja ocena, niepoparta głębszymi analizami – nieco zaskakuje mnie poziom wpływów z tego funduszu. Nie jestem pewien czy jest on adekwatny do poziomu wydatków na reklamę napojów alkoholowych, piwa. Wydaje mi się, że możemy zastanowić się nad tym, czy nie istnieją jakieś sposoby omijania tego. W porównaniu do realnych nakładów na promocję jest to kwota po prostu mała. Jestem ciekaw państwa opinii w tej sprawie i chciałbym się zastanowić co z tym zrobić.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#SławomirNitras">W części budżetu 40 – Turystyka zaplanowane w projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. wydatki wynoszą niemalże 115 000 tys. zł, co stanowi 104% w stosunku do znowelizowanej ustawy budżetowej na 2023 r. Środki ujęte w części 40 zostaną przeznaczone na dotacje dla POT w wysokości 88 000 tys. zł, dotacje w zakresie upowszechniania turystyki w kwocie 12 000 tys. zł. W ramach pozostałych wydatków niebędących dotacjami tu również zostały zabezpieczone środki na dwudziestoprocentowy wzrost wynagrodzeń pracowników. Łączne wydatki ujęte w projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. w obszarze kultury fizycznej i turystyki wynoszą w sumie 4 347 000 tys. zł. Tak wysokie nakłady pozwalają na finansowanie i dofinansowanie realizacji programów wydaje mi się, że na satysfakcjonującym nas poziomie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#SławomirNitras">Jeśli wolno mi wyrazić opinię, panie przewodniczący, kończąc to statystyczne sprawozdanie z tego projektu, chciałbym państwa prosić i zadeklarować, korzystając z okazji, że to pierwsze nasze spotkanie w tej formule, jeśli to będzie możliwe, chciałbym uczestniczyć w posiedzeniach Komisji osobiście. Mam nadzieję, że kalendarz prac Komisji mi to umożliwi – jak najczęstszą obecność. Bardzo liczę na pomoc z państwa strony i jestem ciekaw państwa sugestii i opinii w zakresie realizowanych programów. Nie kryję, że chciałbym im się przyjrzeć, nie robić jakiejś szczególnej rewolucji, ale uczciwie się przyjrzeć efektywności realizacji programów przez ministerstwo i wszystkie uwagi z państwa strony będą przeze mnie naprawdę poważnie potraktowane. Bardzo uprzejmie dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#TadeuszTomaszewski">Po drugie, te dylematy, o których pan mówił, dotyczące podejścia ewolucyjnego, nie rewolucyjnego, do wszystkiego co było czynione, do poszczególnych programów, są w naszym planie pracy Komisji na pierwsze półrocze. W tym zakresie zrozumieliśmy się bez rozmowy i wpisaliśmy to do planu pracy Komisji, aby poświęcić więcej czasu np. programom inwestycyjnym czy funkcjonowaniu innych programów. Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów w poprzedniej kadencji doprecyzowaliśmy, tak aby lepiej funkcjonowała ściągalność, ale może rzeczywiście tak jest. Od razu wpadło mi w ucho, że to może być dobry temat do kontroli przez NIK, abyśmy zaproponowali, aby zajęli się tą sprawą i spróbowali wyrywkowo zobaczyć, czy podmioty uprawnione, zobowiązane do tego, wywiązują się z tego zadania.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#TadeuszTomaszewski">Po trzecie, jak wspomniał pan minister, cieszy mnie fakt, że ta dobra kontynuacja zwiększania nakładów na sport z budżetu państwa się utrzymuje. Jeszcze parę lat temu, jeśli chodzi o to, czym dysponował minister sportu, 2/3 pochodziło z tych dwóch funduszy, a 1/3 z budżetu państwa. Tym razem te proporcje są niemalże odwrotne – budżet państwa w większym stopniu się angażuje. Chciałbym, aby ten budżet państwa na stałe się angażował, bo na razie jest tak, że jest to robione poszczególnymi zadaniami. M.in. jest „Olimpia”, jako rezerwa celowa, wcześniej w ubiegłym roku mieliśmy duży projekt dotyczący organizacji III Igrzysk Europejskich. Ten nowy program dotyczący promocji poprzez sport wymaga przejrzenia, gdyż jest prowadzony przez POT z użyciem środków z funduszu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#TadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, przystępujemy do koreferatów. Mam część – Kultura fizyczna. Postaram się krótko nawiązać do wstępu, o którym mówiłem. Poprzedni rząd kontynuował zwiększenie nakładów. Obecny zwiększył nakłady na budżet zgłoszony w poprzedniej kadencji o 14% i jest to warte zauważenia i podkreślenia, na dobry start nowego pana ministra. Chciałbym zadać pytanie. Jeśli chodzi o administrację publiczną, ustawa dotycząca elektromobilności zobowiązuje wszystkie urzędy centralne do tego, abyśmy na dzień 1 stycznia 2025 r. mieli w swoim zasobie floty 50% samochodów elektrycznych. Są jakieś drobne nakłady na wydatki bieżące. Chciałem zapytać na jakim etapie dbałości o elektromobilność jesteśmy?</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o dział – kultura fizyczna i sport i ten nowy program, chciałem zadać pytanie przedstawicielom resortu. Planuje się 1 200 000 tys. zł. Jest mowa o tym, że to będzie 70% kosztów kwalifikowanych. Do jakiej kwoty te 70%, łącznie? Druga rzecz – ten program rozpoczęto w ubiegłym roku. Ile umów już podpisano, jakie zobowiązania są już podjęte przez rząd w kwestii tego konkursu? Czy jest tylko tyle, ile było w ubiegłym roku? To jest program wieloletni. Od razu uwaga, panie ministrze. Przejdzie pan do historii, jeśli będzie pan budował rozwiązania systemowe, które zostają po każdym ministrze. Te rozwiązania systemowe to programy wieloletnie. Każdorazowo każdemu ministrowi dedykuję program przygotowań do igrzysk olimpijskich, igrzysk paraolimpijskich, światowych igrzysk głuchych, jako program wieloletni. Po igrzyskach w Paryżu należy dokonać oceny, zrobić ewaluację i przyjąć rządowy program, przynajmniej na okres przygotowań olimpijskich, a mógłby być to program ośmioletni, bo są kadry młodzieżowe. To byłoby coś, dzięki czemu wszyscy wiedzieliby na czym stoją, a niekoniecznie związki, które realizują ten program u pana muszą zapukać, mówić że chcą więcej, czy mniej. Wszystko to da się ułożyć w wieloletnią strategię wspierania sportu, zwłaszcza olimpijskiego, który jest priorytetem.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o instytucje kultury fizycznej mam wątpliwość i proszę pana ministra, już na roboczo, w rozmowie z Polską Agencją Antydopingową o monitorowanie, czy zaplanowane pieniądze są wystarczające w sezonie przedolimpijskim na te próbki. Koszty rosną, a sytuacja jest szczególna. Musimy chronić dobre imię polskiej reprezentacji olimpijskiej na igrzyskach m.in. przez odpowiednią liczbę badań w różnych miejscach. Pewnie będzie trzeba udzielić szerszego wsparcia, ale są możliwości, zawsze jest rezerwa ogólna Rady Ministrów itd.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#TadeuszTomaszewski">W zakresie zadań kultury fizycznej, chciałbym aby pan minister lub ktoś mógł powiedzieć trochę o tym nowym programie. To cieszy, bo takiej kwoty na sport dla wszystkich do tej pory nie było. Te pieniądze sportu dla wszystkich pojawiły się, jak pojawił się fundusz, ale teraz są w poszczególnych obszarach, o czym mowa jest w materiale, ale chciałbym prosić, aby to rozwinąć.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#TadeuszTomaszewski">W ubiegłym roku, przy sprzeciwie części parlamentarzystów, wprowadzono takie rozwiązanie – art. 29 ust. 8, czyli możliwość zlecania zadań poza trybem przetargowym wynikającym z ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. Przewiduje się taki tryb. Nie sugeruję, że on jest inny, bo musi i tak spełniać wymogi ustawy o finansach publicznych. W innych jest jednak tryb – w części poza trybem. Może jest uzasadnienie do tego zadania.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#TadeuszTomaszewski">Przy okazji nowelizacji ustawy, ze zdrowiem, bo Komisja Zdrowia zasygnalizowała nam, że chce się temu przyjrzeć w pierwszym półroczu, wprowadziliśmy rozwiązania dotyczące bazy sportowych talentów. Na Komisji będziemy analizowali jak to jest wdrażane, bo trochę dookoła wprowadzono te rozwiązania, ale to rzeczywiście ważne dla przyszłości sportu polskiego, aby monitorować te polskie perełki, aby to dobrze było wdrażane.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o przygotowania do igrzysk olimpijskich, to nasze wspólne najważniejsze zadanie i zapewne, gdyby środków tu nie wystarczyło, to z historii pamiętam, że Rada Ministrów chętnie wspomagała to również z rezerwy ogólnej, jak brakowało środków budżetowych. Nie mam obecnie sygnałów, że brakuje, ale zawsze taka możliwość jest, jeśli chodzi o Paryż 2024.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#TadeuszTomaszewski">Z zadań, które są tu przewidziane, przed Nowym Rokiem wspólnie z panem ministrem, chcę powiedzieć o poprzednim rządzie, że przewidywał wzrost, jest dobra informacja dla medalistów igrzysk olimpijskich, paraolimpijskich, światowych igrzysk głuchych, z Los Angeles, którzy nie pojechali. Wszystkie te grupy były wprowadzone decyzjami parlamentarnymi, a ostatnio medalistów igrzysk szachowych wprowadzono decyzją pana premiera Glińskiego, poprzez parlament. Te 610 osób będzie otrzymywało nowe świadczenie od 1 stycznia w kwocie 4731 zł, czyli o 788 zł wyższe. Medaliści zostali potraktowani, tak jak sfera budżetowa, przy tym wskaźniku, który pozostał.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#TadeuszTomaszewski">Stara rzecz, ale dla pana może nowa – MSiT jest zarządcą Stadionu Narodowego. Władztwo ma Ministerstwo Aktywów Państwowych. Pan, panie ministrze, płaci z budżetu na ubezpieczenie Stadionu Narodowego 12 000 tys. zł, podatek od nieruchomości 8000 tys. zł, łącznie 10 600 tys. zł. Wiemy, że to wynika z tego zarządzania, ale może jest okazja do uporządkowania tego i niech ktoś, kto rządzi weźmie na siebie również kwestię odpowiedzialności lub odwrotnie, pan minister, skoro płaci, niech będzie miał tę rzecz zarządczą.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o COS, opowie o tym kolega.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#TadeuszTomaszewski">Fundusze. Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej od 1994 r. wspomaga polski sport, sport osób niepełnosprawnych oraz budowę, remonty i inwestycje sportowe. Chciałem zapytać pana ministra, a może bardziej panią dyrektor, jak wygląda obecnie rozdysponowanie funduszu, jeśli chodzi o inwestycje na 2024 r.? Chodzi o nowe inwestycje. Ile zostanie pieniędzy w funduszu na rozpoczęcie nowych inwestycji? Krótko mówiąc, ile jest podpisanych umów ze środków przewidzianych na inwestycje, zarówno strategiczne dla sportu polskiego, jak i programy, które były realizowane? Czy tam jest trochę pieniędzy, czy już zostało to rozdysponowane? Ten fundusz wcześniej był samoistny, teraz jest dobrze zasilany, również środkami z budżetu państwa – te 70 000 tys. zł i te 114 000 tys. zł z tzw. podatku cukrowego również do niego wpływa.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#TadeuszTomaszewski">Panie ministrze, chciałbym zadedykować panu jedno. Najpierw się łączyliśmy – mam na myśli sport z turystyką. Urzędnicy mówili, że nie można. Potem szukali dziury w całym. Mimo iż w funduszu przewidzieliśmy środki na rozwój turystyki społecznej, w planie funduszu, to nigdy go nie wykonaliśmy. W związku z powyższym cieszy mnie fakt, że będzie to 8 mln zł i mam nadzieję, że teraz urzędnicy, łącznie ze stroną społeczną, uruchomią te programy i będą zrealizowane, bo pieniądze były. Uprzejmie proszę o zwrócenie uwagi na ten element związany z turystyką społeczną. Dzięki funduszowi realizujemy wiele ciekawych projektów, np. program „Klub”. Ponad 1000 klubów nie dostało się do tego programu, ale pan minister przewiduje tu zwiększenie – jeśli spełnią te kryteria formalnoprawne, to może będą mogły. Powiem panu, że ten program jest realizowany już od kilku lat, a kwota, która jest w nim ujęta to 10 tys. zł. Gdybyśmy popatrzyli na kwotę płacy minimalnej, która od 1 lipca będzie wynosiła 4300 tys. zł, to tylko 2 trenerów. Oczywiście tam nie ma zatrudnienia na miesiąc, zwiększa się liczba podmiotów biorących udział w tym programie, ale kwota na klub jednosekcyjny to 10 tys. zł i 15 tys. zł na klub wielosekcyjny od wielu lat jest ta sama. Jak mówiliśmy, to są zmiany ewolucyjne, może fundusz będzie lepiej generował przychody, bo nie widzimy tu wszystkiego, ile będzie kumulacji, więc można to jeszcze w czasie zrobić.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#TadeuszTomaszewski">Druga prośba jest taka, aby w miarę jak najszybciej uruchomić konkursy na te zadania. Program dotyczący lokalnego animatora sportu i program „Szkolny Klub Sportowy”, który był prowadzony chyba przez Instytut Sportu – ci którzy się tym zajmują mówią, że ferie zimowe są tuż-tuż i te programy mogłyby właściwie już ruszyć. Fundusz to trochę co innego niż budżet. Budżet jak nie jest klepnięty, nie możemy wydawać funduszu łatwiej. W poprzednich latach wcześniej ogłaszano konkursy niż uchwalano budżet. Wiem, że teraz jest zmiana rządu. W związku z powyższym mam uprzejmą prośbę, aby w miarę możliwości te konkursy na zadania, które przewidziane są dofinansowania z FRKF były zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#TadeuszTomaszewski">Uprzejmie proszę też o przyjrzenie się jednej sprawie. Każdemu ministrowi jak zauważyłem bliżej serce bije do jakiejś dyscypliny sportu. Pan minister, jak my wszyscy, jak cały naród, bardzo lubił piłkę nożną. Muszę powiedzieć, że piłka nożna jest dobrze dowartościowana.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o FZSdU, generalnie ocena jest pozytywna. To dwa programy realizowane – nauki pływania. Prosiłbym o organizatorów tego konkursu, aby tym razem kierowali się w większym stopniu statystyką uczniów do których adresuje się ten program. W ostatnich latach było trochę przesunięcie, niekoniecznie uzasadnione – do mniejszej grupy statystycznej dzieci adresowano większe programy. Może było jakieś uzasadnienie. Może brakowało basenów. Moim zdaniem mamy dane statystyczne z poszczególnych województw. Pan poseł się uśmiecha – jak państwo mogli zauważyć, ani razu dziś nie użyłem ani jednej tezy politycznej i nie chcę używać. Proszę o dane statystyczne i aby popatrzyli państwo na dane statystyczne i proporcjonalnie do nich ogłaszali te konkursy. Tak samo gimnastyka korekcyjna finansowana jest z tego programu. Jeszcze wcześniej finansowany był program rozwoju sportów narciarskich. To był dobrze funkcjonujący program, jeśli chodzi o te wszystkie kwestie.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#TadeuszTomaszewski">Kończąc, wnoszę o pozytywne zaopiniowanie tych części, o których mówiłem, z sugestią do pana ministra, aby zechciał w rozmowie z Polską Agencją Antydopingową monitorować, czy jest wystarczająco środków finansowych i aby na roboczo zobaczyć czy te ważne programy dla środowiska wiejskiego są. Jeśli ich nie ma, to fundusz jest sprawą otwartą i w każdej chwili minister może uruchomić program. To nie jest budżet państwa.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#TadeuszTomaszewski">Bardzo proszę pana przewodniczącego Krzysztofa Grabczuka o zabranie głosu. Przelecimy całość, teraz koreferenci.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#JakubRutnicki">Dosłownie jedno zdanie, jeśli chodzi o program „Olimpia”. Myślę, że budowa hal sportowych jest bardzo ważna, ale budowa tylko hal łukowych o lekkim zadaszeniu wymaga głębokiego zastanowienia. Hale brezentowe – tak to nazwijmy – to mówiąc delikatnie nie jest najlepsze rozwiązanie, jeśli chodzi o kwestie ergonomii. Jeśli mówimy o rozwiązaniach jak fotowoltaika, to jest niemożliwe, aby na tego typu obiektach móc to zainstalować. Głos samorządu jest taki, że biorąc pod uwagę plany zagospodarowania przestrzennego, w wielu miejscach obiektów łukowych nie można realizować. Plany zagospodarowania tych rzeczy nie przewidują. Myślę, że to ważny program, ale powinniśmy dostosować go do realnych potrzeb w taki sposób, aby dużo dobrych hal w małych miejscowościach móc realizować, ze szczególnym uwzględnieniem szkół podstawowych. Może w gminie mamy pełnowymiarową salę gimnastyczną, ale gmina to nie jedna szkoła. Mamy wiele szkół, które jeśli mają, to często są to sale gimnastyczne, które pamiętamy z lat 60’ i 70’. Myślę, że powinniśmy iść w tym kierunku, gdzie nie ma pełnowymiarowej sali gimnastycznej przy dużej szkole, tam powinny być budowane jako pierwsze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#SławomirNitras">Jeśli mówimy o dysproporcjach, musimy poruszać się w sferze faktów i faktów wyborczych. Odnoszę się do preferencji dotyczącej piłki nożnej. Po wejściu do ministerstwa i przejrzeniu dokumentów, wiele informacji, które pojawiały się w przestrzeni publicznej albo były niespełnionymi obietnicami wyborczymi, albo nieformalnie komunikowanymi decyzjami o faktach, które realnie nigdy nie zaistniały. To tworzy dylematy na przyszłość, bo wielu potencjalnych beneficjentów ma poczucie, że te środki zostały im przyznane, a tak nie jest. Wiele z tych projektów budzi poważne formalne i merytoryczne zastrzeżenia. Mamy do czynienia z sytuacją dość niekomfortową. Z jednej strony ktoś uważa, że środki nie zostały przyznane, z drugiej strony one nie zostały przyznane, jeszcze z trzeciej sensowność, czy też strona formalna tych projektów pozostawia wiele do życzenia. Będziemy to spokojnie porządkować. Jeśli zobaczą państwo ten prawdziwy obraz, to środki kierowane na profesjonalną piłkę nożną okażą się często deklaracjami publicznymi zgłaszanymi w konkretnym czasie, nie do końca zgodnymi z rzeczywistością. Szczerze mówiąc, wolałbym nie używać takich kategorii.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#SławomirNitras">Odnoszę się do państwa uwag w zakresie piłki nożnej i segregowania dyscyplin w zależności od tego, które są lepsze czy gorsze. Kryterium powinno być takie – kto jest realnym beneficjentem tych środków. Jeżeli dzieci chcą grać w piłkę, to powinniśmy budować boiska piłkarskie, z których mogą korzystać. Zgadzam się z panami, że piłka nożna, profesjonalna, jako produkt, zarówno na poziomie reprezentacyjnym, jak i klubowym, to obecnie bardzo dobry produkt. Mówię to z pełną odpowiedzialnością. Ktoś, kto śledzi polską Ekstraklasę może zaobserwować, że poziom z roku na rok jest coraz wyższy. Można mieć uwagi co do liczby młodych Polaków biegających w pierwszych jedenastkach, ale ten poziom jest coraz wyższy. Wyniki pucharowe też to pokazują, że ostatnie lata pokazują wyraźny wzrost. Przede wszystkim to tak dobry produkt marketingowy – chwała tym wszystkim, którzy zbudowali markę Ekstraklasy – że on musi po prostu się utrzymać. To samo dotyczy reprezentacji. Jeśli ktoś w Polsce w sporcie zawodowym cieszy się naprawdę dużymi pieniędzmi, to jest to piłka nożna.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#SławomirNitras">Krótko mówiąc, nie widzę wielkiej przestrzeni na to, aby profesjonalną piłkę nożną dodatkowo wspierać ze środków publicznych. Przypomnę, że piłka nożna korzysta z ogromnego wsparcia, chociażby ze strony spółek Skarbu Państwa. Wolałbym to kategoryzować w ten sposób – to co służy dzieciom i młodzieży, sportowi amatorskiemu, a co zawodowemu. Jeśli tak postawimy sprawę, to nikogo nie będziemy dyskryminowali, a będziemy mówili podobnym językiem i będziemy chcieli osiągnąć podobne cele. Jeśli chodzi o programy, o których mówił pan przewodniczący i o tym, aby je jak najszybciej ogłaszać, zgadzam się z panem, ale proszę wziąć pod uwagę moment w którym jesteśmy – mógłbym dziś zlecić ogłoszenie wszystkich konkursów, ale to by oznaczało, że ja bym się temu nie przyjrzał, kierownictwo, które jeszcze nie jest skompletowane nie miałoby okazji na to spojrzeć i nie miałbym również okazji poznać państwa opinii w tej sprawie. Zrobimy wszystko, aby to uruchomić jak najszybciej, ale dajcie mi państwo szansę i również sobie, zastanowić się czy to wymaga jakichś korekt. Jeśli nie wymaga, nie będę miał oporów, aby to jak najszybciej zrobić. Jeśli wymaga korekt, będę chciał ich dokonać jak najszybciej, aby te konkursy mogły zostać ogłoszone jak najszybciej.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#SławomirNitras">Bardzo bliska jest mi przedstawiona przez pana przewodniczącego idea wieloletnich programów przygotowań do igrzysk. Nie mogę się do tego odnieść konkretnie, ale to coś, czemu bardzo poważnie się przyjrzę. Jeśli chodzi o stan przygotowań i naszą rolę, jeśli chodzi o najbliższe igrzyska w 2024 r., z całą pewnością mogę potwierdzić słowa pana przewodniczącego. Jeśli okazałoby się, że jest potrzeba dodatkowej pomocy, jesteśmy gotowi, do dyspozycji. Spotkałem się już z wieloma prezesami związków, oczywiście nie ze wszystkimi, czas był niewystarczający, nie udało mi się spotkać jeszcze z władzami Polskiego Komitetu Olimpijskiego, nie z mojej winy. Rozumiem, że władze zajęte były czymś innym, ale mam nadzieję, że ten okres już mamy za sobą i wszyscy skupimy się na przygotowaniach. Ze swojej strony mam świadomość wagi, oczekiwań społecznych i prawa sportowców, naszych reprezentantów, do tego aby mieć serwis na najwyższym poziomie. Jestem do pełnej dyspozycji i każdego, nawet najmniej istotnego sygnału nie zlekceważę.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#SławomirNitras">Jeśli chodzi o te dodatkowe środki, wydawałoby się to niespotykany wzrost na dofinansowanie sportu dla wszystkich. Myślę, że państwo wiedzą z czego to wynika. Cieszę się, że tak to się skończyło. Środki, które pierwotnie rząd planował na to, też niezapisane w budżecie, ale w rezerwie, na wsparcie działań sportowych w związku z wyborami, znalazły się docelowo w budżecie ministerstwa i nie ma takiego wskazania. Nie kryję, że taki był mój cel. Wydaje mi się, że finansowanie zadań sportowych w związku z wyborami czy też uzależnianie finansowania od tego, kto i na jakim poziomie głosuje jest dalekie od normalnych, demokratycznych standardów. Widziałem takie rzeczy, ale raczej za wschodnią granicą, niż w cywilizowanym świecie. Cieszę się, że te środki znalazły się w budżecie ministerstwa. Jestem otwarty na wszelkie sugestie, w jaki sposób te środki powinny być wykorzystane. Cieszę się nawet, że nie są formalnie zapisane na sztywno i jestem otwarty na wszelkie sugestie.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#SławomirNitras">Ostatnia uwaga z tych, które zapamiętałem – dotycząca waloryzacji tych środków na kluby – to rozwiązanie wydaje się naturalne. Mając świadomość kwot i takiej urawniłowki, chciałbym pod rozwagę państwa podać możliwość wykorzystywania środków z jakąś celowością. Wpisując się mam nadzieję w oczekiwania pana przewodniczącego, wydaje mi się, że ministerstwo w większym stopniu powinno kreować pewne programy i postawy, szukać pewnej synergii z działaniami społecznymi, czy kreować postawy, a nie w taki automatyczny sposób przekazywać środki. Przykład orlików był przykładem inwestycyjnym. Nie chcę ograniczać się tylko do Polski, bo na świecie można wskazać przykłady, gdzie władza publiczna wykorzystując środki publiczne potrafiła w sposób masowy zachęcić obywateli do pewnych zachowań. Wydaje mi się, że powinniśmy zachować pewien margines, aby spróbować tego typu programy wykreować, które sprawią, że rzeczywiście w sposób masowy zaistniejemy w świadomości Polaków, aktywnie biorąc udział w tego typu przedsięwzięciach. To jest wszystko do dyskusji. Cieszę się na tę dyskusję i naprawdę z każdym z państwa bardzo chętnie będę współpracował. Jestem otwarty na różne formaty. Jeśli prezydium Komisji w pierwszej kolejności przyjmie zaproszenie, albo znajdziemy format do jakiegoś spotkania, jestem otwarty. Mając świadomość tego, że dzielą nas jakieś polityczne różnice – te słowa kieruję przede wszystkim do posłów opozycji – jeśli państwo będą chcieli spotkać się w formatach partyjnych, jestem gotowy na takie spotkania z poszczególnymi partiami po to, aby spokojnie, bez nadmiernych emocji rozmawiać o tym jak państwo widzą te kwestie.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#SławomirNitras">Przepraszam za to, że muszę państwa opuścić i życzę wszystkiego dobrego w nowym roku i wielu owocnych spotkań w przyszłym roku sobie i państwu życzę.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#ArkadiuszCzartoryski">Myślę, że warto powiedzieć kilka zdań. W wymiarze merytorycznym to budżet identyczny jak ten, który został przygotowany przez ministerstwo jeszcze kierowane przez ministra Kamila Bortniczuka. Nie wchodzą żadne nowe programy. Wszystkie programy zostały tu zawarte, włącznie z proponowanym finansowaniem i jego wysokością. Jedno ogólne zdanie ze strony ministra padło – że będzie się przyglądał tym programom, ale trudno aby tego nie robił. Każdy minister ma obowiązek przyglądania się tym programom. Wychwyciłem jedno zdanie, które jak rozumiem wynika z pewnego nieporozumienia. Oczywiście, że nie wszystkie podmioty wnioskujące do MSiT otrzymały pieniądze, które są zawarte w programach, ale to jest naturalny tryb pracy ministerstwa, oceny i podpisywania umów, który zawsze, co roku trwał kilka miesięcy. To tylko dowód tego, że w ministerstwie nie było robione nic na łeb na szyję, tylko ministerstwo pod nowym kierownictwie będzie mogło spokojnie w przypadku programów i wniosków składanych w „Sportowej Polsce”, „Olimpii” i innych dokonywać oceny i podpisywać umowy.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#ArkadiuszCzartoryski">Reasumując, cieszę się, że wszystkie te programy, które zostały zaproponowane przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, Zjednoczonej Prawicy i ministra Kamila Bortniczuka są kontynuowane, zwłaszcza program „Team 100”. Wychwyciłem, że w programie „Team 100”, czyli stypendiów dla najlepszych sportowców, juniorów, seniorów i trenerów mamy już za 2023 r. 2622 pozytywnie zaopiniowane stypendia. To absolutnie historyczny program, jeśli chodzi o indywidualne wsparcie sportowców. Podobnie największe programy w historii pod względem nakładów finansowych, czyli „Olimpia” i inne, które są kontynuowane.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#ArkadiuszCzartoryski">W koreferatach, jeśli dobrze zrozumiałem, padły dwa słowa delikatnej krytyki, zastanowienia się, ze strony pana ministra też słyszałem o temacie turystyki. Szanowni państwo muszą mieć świadomość, że 2023 r. był absolutnym skokiem, rekordem wzrostu turystyki przyjazdowej do Polski. Po pół roku wedle oceny instytucji niezależnych to był skok na poziomie 48% – najwyższy w Europie – ponad 200 tys. nowych miejsc noclegowych i skokowy wzrost przyjazdów do Polski. Wzrost jest spowodowany różnymi czynnikami. Dokonałbym dużego nadużycia, gdybym powiedział, że to jest dzięki działalności MSiT, ale nie możemy mówić, że jest jakiegoś rodzaju załamanie czy negatywne trendy. Trendy, przeciwnie, są pozytywne. Przykładowo w międzynarodowej prasie doceniane jest bezpieczeństwo Polski. Z takich krajów jak Niemcy, Czechy czy Słowacja mamy absolutnie rekordowe wzrosty. Z Czech wzrost 100%, z krajów arabskich w nasze góry, w Karpaty i Tatry przyjeżdżają goście z Arabii Saudyjskiej, Emiratów Arabskich. To olbrzymie, kilkudziesięcioprocentowe wzrosty.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, jeśli chodzi o program „Klub”, objął on blisko 6 tys. klubów. Propozycje, aby dokonywać jakiegoś wartościowania kto ma lepszy pomysł na funkcjonowanie klubu oczywiście będą związane z jakąś oceną. Nie mówię, że to nie jest dobry pomysł, powiedział to pan minister i przewijało się to w wypowiedziach panów przewodniczących, ale musimy zwrócić uwagę, że przy tak gigantycznej masie klubów, które złożyły wnioski, potrzebna jest gigantyczna, aby zajrzeć do maleńkich klubów w lokalnych społecznościach i sprawdzić czy lepiej czy gorzej realizują zadania związane ze sportem. Musimy mieć świadomość jaką obsługę musimy zastosować, jeśli byśmy chcieli zwiększyć wartościowanie.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#ArkadiuszCzartoryski">Jeszcze słowo na temat programu „Olimpia”. Pan dyrektor Żyłowski mnie skoryguje, ale zostało podpisanych około 600 takich umów z samorządami. To olbrzymia masa hal. Przypomnę, że jeśli chodzi o uwagi dotyczące planów zagospodarowania przestrzennego, to są hale przyszkolne. Program był dedykowany dla szkół. Mieliśmy kilkadziesiąt procent szkól w Polsce, które w ogóle nie miało żadnej sali gimnastycznej. Program miał na celu uzupełnienie dostępu do sali gimnastycznej dla młodzieży, która tej sali była pozbawiona. Obok tego programu, bo myślę że te uwagi dotyczą programu „Sportowa Polska”, również istnieje duży program „Sportowa Polska”, gdzie też można realizować obiekty sportowe, profesjonalne, bo chyba takie pan przewodniczący Rutnicki miał na myśli.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#ArkadiuszCzartoryski">Jeszcze jedno – nie przypominam sobie ani jednego projektu który obejmowałby halę z brezentu. Proszę zerknąć i zapytać ministerstwo, bo tam nie ma żadnej hali z brezentu. Te hale zawierają szatnie, łazienki. Chodzi o kształt budowli, ale krycie nie jest brezentem. Nie ma projektów, które byłyby kryte brezentem. Nie kojarzę żadnego z pomysłów z samorządów, które byłyby wnioskowane do nas, aby były to hale kryte brezentem. Tu raczej chodzi o inne obiekty i z innych programów. Owszem, realizowane są hale sportowe dla piłki nożnej z brezentu, czy pompowane powietrzem ciepłym w zimę, ale to są zupełnie inne projekty, nie „Olimpia”. Reasumując, cieszę się, że program inwestycyjny, którym jest „Olimpia”, jest w pełni realizowany.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#ArkadiuszCzartoryski">Budżet dla sportu ogólnie jest okej. Trzeba zauważyć jedną nową rzecz, która w nim jest – wzrosty wynagrodzeń dla pracowników instytucji, chociażby COS, komisji antydopingowej i MSiT oraz stypendia dla medalistów olimpijskich. To jest dobry kierunek, zatem należy ocenić to pozytywnie. Mam tylko nadzieję na to, że na tej Komisji będziemy współpracowali w atmosferze pozytywnej zgody, która mimo różnic politycznych istniała też w poprzedniej kadencji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#AnnaKrupka">Druga kwestia, która budzi moją wątpliwość – relatywnie najmniejszy wzrost środków mamy, jeśli chodzi o sport wyczynowy. Rok jest bardzo ważny – to rok olimpijski. Zastanawiam się i nurtuje mnie, czy środki, które są zagwarantowane w tym budżecie wystarczą na przygotowania do igrzysk i wyjazdy naszych zawodników na igrzyska. Czy będą oni przygotowani i dofinansowani na należytym poziomie, takim jak powinno być, jak to było w 2021 r.? To tyle na razie, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#IreneuszRaś">Gdybym miał pokazać zmianę filozofii w funkcjonowaniu modelu zarządzania sportem, będzie większe zaufanie i partnerstwo. Te orliki są takim przykładem inwestycyjnym. Mówił o tym pan przewodniczący Rutnicki. Budowaliśmy to w 2012 r. i wypaliło. Przez to te boiska trafiały tam, gdzie lokalne społeczności wskazywały, gdzie miały być realizowane, a nie wskazywał tego palec Warszawy. Myślę, że przy miękkich projektach możemy próbować w tym kierunku pójść. Myślę, że to taka fundamentalna zmiana, którą wydaje się, że powinniśmy próbować wprowadzić, jeśli chodzi o zarządzanie sportem w kolejnych latach. To tyle mojej ogólnej wypowiedzi. Budżet według mnie jest, jeśli chodzi o kwoty, satysfakcjonujący. Myślę, że warto poprzeć ten budżet.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#ApoloniuszTajner">Jeśli chodzi o program „Klub”, to bardzo dobra inicjatywa, że powstał program, który wspiera kluby sportowe. Z perspektywy związku sportowego uważam, że to są kwoty i liczba klubów, które finansowane są z tego programu są zbyt szerokie. Z praktyki i doświadczenia wiem, że większości z tych – jeśli jest to 6 tys. – klubów nic taka kwota nie pomoże, nie przyniesie, a absolutna większość zapcha tymi kwotami jakieś dziury, które wystąpiły. Ja w tym programie szedłbym w takim kierunku, aby ograniczyć liczbę klubów, które będzie się wspierać, natomiast wspierać je wyższymi kwotami. Myślę, że związki sportowe są w stanie zaopiniować, w jaki sposób te kluby działają i wspierałbym tych najlepszych, najbardziej wyróżniających się. W takim kierunku bym poszedł. To nie jest temat na teraz, ale na następny rok można się przygotować analizując jak ten program działa. Najważniejsze jest to, że są już środki, które przeznaczone są na ten cel.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#ApoloniuszTajner">Absolutnym kluczem jest trener klubowy. Tam, gdzie jest trener klubowy, tam prowadzi się działalność sportową. Trener gromadzi wokół siebie dzieci i wsparcie trenerów klubowych jest bardzo istotne. Z tych kwot, które idą na klub, a potrzeb jest bardzo dużo. Przypomnę wszystkim, że kluby są finansowane przez lokalne samorządy, które mają dość swoich problemów finansowych. W związku z tym ten sport czy kultura zawsze są w jakiś sposób mocno niedofinansowane. Dotacje roczne na poziomie 15-30 tys. zł, jeśli samorządy dofinansowują, to zbyt mało, aby można było coś zrobić, jeśli chce się zatrudnić trenera w granicach 4 tys. zł brutto. W tych małych klubikach trenerami są albo nauczyciele wychowania fizycznego, albo inne osoby, byli zawodnicy, którzy mają kwalifikacje trenerskie i utrzymują się z innych zawodów. Budżet rodzinny trenera też się musi spinać. Chodzi o to, aby można było dodatkowo takiego trenera wynagrodzić i również za pośrednictwem związków sportowych za pośrednictwem odpowiednich kryteriów wynikowych klub i trenerzy byli wspierani. Widzę taką konieczność. Wielu z tych, którzy byli zawodnikami, wykształcili się i posiadają kwalifikacje instruktorskie i trenerskie ucieka do innych prac, ponieważ środki finansowe, które mogą zarobić w zawodzie są zbyt niskie.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#ApoloniuszTajner">Wracając jeszcze do programu „Klub”, włączyłbym do niego opinię związków sportowych, jako dokument potwierdzający właściwą działalność klubu. Związki zasięgałyby opinii okręgowych związków sportowych. W ten sposób wiedzielibyśmy, czy ten klub rzeczywiście działa, czy ma perspektywy, trenera, kadrę trenerską, jeśli to jest większy klubik, czy ma zawodników, ilu ma licencjonowanych itd. Na pewno w rozporządzeniach można ująć takie kryteria, aby dofinansowywać tych, którzy pracują najlepiej, a działalność w klubie sportowym to działalność na poziomie wyczynu dzieci i młodzieży, czyli sportu wyczynowego, jeśli chodzi o ten segment. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#MałgorzataNiemczyk">Jak mówił pan poseł i trener Apoloniusz Tajner, trzeba wzmocnić kluby. Jest wiele klubów, które wykonują bardzo dobrą pracę z młodzieżą i z dziećmi i osiągają bardzo dobre wyniki. W całym systemie dofinansowań te kluby nie są w jakiś sposób wyróżniane i nie ma promocji – może promocja to złe słowo – nie ma w spojrzeniu na indywidualnych zawodników, którzy są w tych klubach, dążenia aby dostali jak najlepsze wsparcie trenerskie i warsztat szkoleniowy. Niestety, ale kluby macierzyste często zatrzymują zawodników, aby otrzymywać wynik finansowy. W ten sposób często rozwój młodej, uzdolnionej młodzieży jest hamowany. Dotyczy to około 20-30 tys. młodych, wyróżniających się zawodników w klubach. Należałoby się temu przyjrzeć, bo pieniądze z „WF z AWF”, programów „Klub” oraz „SKS” to grubo ponad 200 000 tys. zł. Cieszy mnie, że minister mówi o szczegółowej analizie tych wszystkich programów i przejrzeniu ich, bo przy tak dużych nakładach finansowych tak słabe wyniki, o których mówiłam, bardzo martwią. Środki finansowe nie przekładają się na koordynację ruchową, ani na poprawienie umiejętności ruchowych, nie wspominając już o nadwadze i otyłości.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#MałgorzataNiemczyk">Chciałabym zwrócić uwagę na to, aby postawić na rozwój sportu amatorskiego, o którym wielokrotnie mówiłam. Szeroka piramida na dole powinna również skutkować rozwojem sportu amatorskiego na samej górze, ale wśród osób dorosłych. Te osoby bardzo często, poza ofertą fitnessu i siłowni nie za bardzo mają ofertę na rynku. Bardzo często na różnych etapach te osoby ze sportu powszechnego i wyczynowego odpadają. Chciałabym zwrócić państwa uwagę, bo nie widzę wyszczególnionej pozycji w budżecie, na Stadion Narodowy i środki finansowe na niego przeznaczone, bo chyba nie do końca wiemy, w jakim jest on stanie i w jaki sposób należy go naprawić. W sporcie wyczynowym ważne są kwoty wyjściowe. Kwoty, które mam na myśli były wskazane 8 lat temu w poszczególnych dyscyplinach sportu. Przez 8 lat niektóre pzs z niewiadomych powodów dostawały bardzo duże zwyżki finansowe, za którymi nie przekładały się wyniki osiągane ani na imprezach rangi europejskiej, światowej czy na igrzyskach. Wydaje mi się, że również w tym miejscu należałoby bardzo szczegółowo przyjrzeć się tym tematom.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#MałgorzataNiemczyk">Chciałabym poznać wiele szczegółów dotyczących realizacji programu „Olimpia”, na który jest bardzo dużo środków finansowych, gdyż bardzo wiele podmiotów zgłasza mi problemy związane z nawierzchnią oraz niemożnością zmiany projektów zadaszenia. Grzewcze problemy są różne. Bardzo często jest mowa o dmuchawach, ale największym problemem jest nawierzchnia. Bardzo dużo jest dzieci, które nie są w odpowiedni sposób rozwinięte sportowo, a przy nieprawidłowych nawierzchniach będzie to powodowało narastającą liczbę kontuzji i problemów zdrowotnych. Program „Promocji Polski przez sport” – na poprzednich posiedzeniach Komisji mówiłam, że jego realizacja będzie powodowała, że określone kluby sportowe będą otrzymywały zwiększone środki finansowe. Ma to miejsce już obecnie. Są one finansowane przez spółki Skarbu Państwa, co wiąże się z tym, że rywalizacja i równość w poszczególnych prowadzonych ligach jest niemożliwa. W sposób łatwy można przewidzieć kto będzie medalistą, w pierwszej trójce.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#MałgorzataNiemczyk">Jeśli chodzi o podatek piwny, o którym wspominał pan minister, już wcześniej rozmawiałam z ministrem finansów – panem Andrzejem Domańskim na ten temat. Kwota, o której mówią stacje telewizyjne w formie reklamy to około 700 mln zł. Z tego 10% powinno trafiać do sportu. Trafia raptem 1%. Nie wiem gdzie wartość medialna tych wszystkich programów związanych z alkoholami znika nam z budżetu.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#MałgorzataNiemczyk">Jeśli chodzi o Centralny Ośrodek Sportu, są niepokojące doniesienia dotyczące Zakopanego, kolejki, hali lodowej oraz budowy trybun na Igrzyska Europejskie, które tam miały miejsce. Otrzymuję wciąż informacje, że mimo iż pzs w składanych wnioskach do ministerstwa informują, że będą korzystały z bazy COS, później korzystają z obiektów prywatnych. Ten procent wykorzystania COS przez pzs wymaga moim zdaniem analizy. W mojej ocenie należałoby się temu przyjrzeć i spowodować, aby te przychody były zdecydowanie większe, szczególnie wśród tych pzs, które nie odnotowują spektakularnych wyników sportowych, a korzystają z prywatnej bazy sportowej. Uważam, że wzrost stypendiów sportowych jest dość niski. Od dawna chyba nie były podnoszone. Chciałabym uzyskać informacje, kiedy i w jakim okresie stypendia były podnoszone.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#MałgorzataNiemczyk">Ostatnie moje pytanie dotyczy programu profrekwencyjnego, który PiS ogłosił jeszcze przed wyborami. Czy będzie realizowany w miejscowościach, w których frekwencja miała przekroczyć 60%? To były małe miejscowości, czyli znów jest nierówny dostęp do środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#MałgorzataNiemczyk">Pani poseł Krupka mówiła o wiceministrach. Wiceministrów i sekretarzy stanu jeszcze nie ma powołanych. Z doniesień medialnych wiemy mniej więcej kto będzie pełnił poszczególne funkcje. Wydaje mi się, że nie było to ładne z pani strony. Gdyby rząd można było utworzyć wcześniej, to pewne rzeczy byłyby rozwiązane.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#MałgorzataNiemczyk">Jeśli chodzi o orliki, do wszystkich budżetów osobiście składałam poprawki, aby były środki na modernizację i naprawę tych obiektów sportowych. Pamiętam dokładnie, że rokrocznie były one systematycznie odrzucane. Bardzo proszę, aby pracownicy ministerstwa zwrócili uwagę na te imprezy promocyjne i piknikowe, których w ostatnim czasie było bardzo wiele i które bardzo dużą część środków przeznaczonych na sport wyprowadzają na rzeczy nie do końca związane ze sportem, poprzez fundacje i różnego rodzaju stowarzyszenia. Mam pewną uwagę. Nie do końca czuję różnicy między „Narodową Bazą Talentów”, „Programem Sportowe Talenty” i tworzoną bazą sportowych talentów. To wszystko chyba jest w Instytucie Sportu. Czy mogliby państwo powiedzieć czym te rzeczy do tej pory się różniły albo jakie były wspólne części. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#JakubRutnicki">Pan minister mówił też o kwestii programu „Olimpia” czy też programu w ramach „Sportowej Polski”, gdzie jest możliwość budowy nowej hali gimnastycznej, ale znów są te dysproporcje, gdyż w „Sportowej Polsce” mamy wskaźnik G i te wielkości dofinansowania są uzależnione od poziomu bogactwa, dochodu na mieszkańca danej gminy. W programie „Olimpia” mamy możliwość 70% dofinansowania. Myślę, że to wszystko trzeba pozbierać. Nikt nie kwestionuje tego, że jeśli mamy 1 200 000 tys. zł na program „Olimpia”, to powinniśmy go kontynuować, tym bardziej że to program wieloletni. Musimy się zastanowić, czy adaptacja boisk wielofunkcyjnych ich zadaszenie i pozostawienie tego typu nawierzchni – o czym mówiła pani przewodnicząca Niemczyk – jest właściwe. Wiemy, że te boiska wielofunkcyjne nadają się do uprawiania sportu amatorskiego, ale jeśli chodzi o przeprowadzenie lekcji WF, możemy dyskutować czy tego typu nawierzchnia jest najbardziej optymalna. Powinniśmy do tego podejść bardzo kompleksowo, aby zmodyfikować te programy w taki sposób, aby niwelować białe plamy, jeśli chodzi o brak tego typu obiektów sportowych. Trzeba podejść do tego kompleksowo i sensownie.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#JakubRutnicki">Jeśli chodzi o program rewitalizacji, przebudowy i remontu orlików, mam pytanie. Widzę nowe technologie. To się zmienia, bo mamy granulat. Jak tu wszyscy jesteśmy, każdy z nas orlika wielokrotnie używał, my lub nasze dzieciaki. Po powrocie do domu zazwyczaj guma jest wszędzie. Zdaję sobie sprawę, że trudno zastąpić ten granulat ewentualnie innym produktem. Są też ekogranulaty, ale to kwestia kosztów. Widzę też nowe technologie i chcę zapytać o to naszych specjalistów ze strony ministerstwa, bo widzę, że nowe orliki powstają jako bezzasypowe i nie ma już granulatu. Część z nich ma sztuczną trawę, która jest wykonana w takiej technologii, że nie potrzeba tego granulatu. Myślę, że to też jest jakieś tam rozwiązanie. Czy nie warto byłoby ewentualnie pójść w tym kierunku?</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#JakubRutnicki">Szanowni państwo, myślę że jeśli chodzi o projekty ogłaszane, jeśli chodzi o infrastrukturę sportową, wszyscy się zgadzamy, że to jest potrzebne. Od wielu lat, gdy z państwem współpracujemy, apelujemy o pewne kwestie. Zdaję sobie sprawę, że ministerstwo nie jest z gumy. Czasami, gdy te dziesiątki, setki wniosków jest składanych, jest problem z ich obrobieniem.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#JakubRutnicki">Nie ukrywam, szczególnie jako osoba, która jeździ po terenie, że jeśli ogłaszamy program sportowej infrastruktury przyszkolnej, to zawsze każdy burmistrz i dyrektor mi mówi – jak by to było idealnie, gdybyśmy ogłaszali te projekty np. w marcu czy w kwietniu i byli po rozstrzygnięciu przetargowym na początku czerwca czy pod koniec maja, w taki sposób, by front budów mógł być zrealizowany podczas wakacji. Często dotyczy to boisk wielofunkcyjnych, które są przy szkołach. Jeśli dobrze pójdzie i ten front robót budowlanych będzie dobrze zrealizowany, to możemy zrobić to podczas przerwy wakacyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#JakubRutnicki">Zdaję sobie sprawę, że jeszcze wiele prac w ministerstwie będzie realizowanych, aby w jakiś sposób pozmieniać te podstawowe rzeczy, ale taka wielka prośba – szczególnie tam, gdzie to jest możliwe i dotyka to infrastruktury przyszkolnej, warto to brać pod uwagę, nawet rozbijając tę „Sportową Polskę” w taki sposób, aby sportowa infrastruktura przyszkolna mogła być realizowana w czasie wakacji. To by nam idealnie pasowało. Myślę, że jeśli chodzi o infrastrukturę, będzie jeszcze mnóstwo pytań. Gdy w lutym lub w marcu się spotkamy, to pewnie poświęcimy specjalne posiedzenie Komisji tej sprawie i będziemy chcieli zwrócić państwu na to uwagę. Jak powiedział pan minister, dobrze abyśmy dyskutowali na ten temat. Państwo mają doświadczenie, jako urzędnicy, a my bardzo często jeździmy w teren i rozmawiamy z samorządowcami, wuefistami i osobami, dzięki którym można wypracować naprawdę fajne rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#JakubRutnicki">Pan przewodniczący, tak jak ja, jest posłem z Wielkopolski. Jak zadziałał mały projekt rewitalizacji szatni, jeśli chodzi o urząd marszałkowski w Wielkopolsce, to widać. Mały projekt „Szatnia na Medal” – dzięki niemu przez 4 lata zrewitalizowaliśmy ponad 300 tego typu obiektów. Myślę, że warto o tym pamiętać. Szanowni państwo, będziemy tego bardzo pilnować. Mówię to jako poseł z Wielkopolski. Nikt nie dyskutuje o wadze infrastruktury sportowej, ale dysproporcje między poszczególnymi województwami i to, jak te inwestycje były rozlokowywane, mówiąc bardzo delikatnie, budziło nasze wątpliwości. Pragnę państwa zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, aby tego typu dysproporcji w najbliższych latach nie było. Myślę, że sport nie ma barw politycznych, a potrzeby wszędzie są bardzo duże. Na pewno będziemy tego pilnowali. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#MarekMatuszewski">Druga kwestia – z wielkim smutkiem, jako poseł z województwa łódzkiego wysłuchałem, że pani poseł zasiadająca w prezydium, również z województwa łódzkiego, tak płacze nad tym, że są imprezy, pikniki, fundacje, stowarzyszenia. Szanowni państwo, znam i państwo też znają większość fundacji i stowarzyszeń. To są bardzo porządne organizacje. Panią też widuję, pani poseł. Nie wiem, dlaczego pani jest tak przeciwko fundacji, bo na imprezach też się gdzieś tam mijaliśmy, gdy organizowała je jakaś tam fundacja. Dla dobra dzieci uprawiających sport i dla dobra sportu. Nie kładźmy tak wszystkich do jednego kubła, że fundacje czy tam stowarzyszenia to coś złego.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#MonikaJakóbczyk">Jeśli chodzi o 70% dofinansowania w ramach „Olimpii” i pozostałe tematy związane z infrastrukturą sportową, pan przewodniczący zapytał o przyznane dofinansowania na najbliższy rok i kolejne lata. Pani przewodnicząca również zapytała o program „Olimpia”. Poproszę dyrektora Departamentu Infrastruktury Sportowej pana Marcina Żyłowskiego, aby łącznie odpowiedział na pytania w zakresie „Olimpii” i pozostałe dotyczące infrastruktury sportowej.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#MonikaJakóbczyk">Jeśli chodzi o pytanie pani przewodniczącej o program frekwencyjny, odpowiedział na nie już pan minister. Program będzie realizowany, ale nie będzie łączony z frekwencją. Będzie to szersze ujęcie tego programu i 532 750 tys. zł zostanie przeznaczone na zadania w ramach sportu dla wszystkich, w szczególności w zakresie sportu dzieci i młodzieży. Od razu łączy się to z pytaniem pani minister…</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#MonikaJakóbczyk">Jeśli chodzi o rozwój turystyki społecznej, pan przewodniczący z troską zawsze podchodzi do tego zadania. Chciałam powiedzieć, że w tym roku naprawdę pięknie się to zadanie realizuje. Niedługo będziemy sprawozdawać wykonanie budżetu za 2023 r. i nie będzie tu, jak pan przewodniczący kiedyś zauważył, przemilczenia, bo będzie o czym mówić. Programy zostały ogłoszone, realizują się, wydatkowane są środki i nie ma podstaw do niepokoju, że w 2024 r. w jakikolwiek sposób będzie to zagrożone.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#MonikaJakóbczyk">Pan przewodniczący poruszył też temat organizatora sportu w środowisku wiejskim. Ten program jest realizowany w ramach programu ogólnego. Pani przewodnicząca dodatkowo zapytała o „Narodową Bazę Talentów” i „Sportowe Talenty”. W tym zakresie pozwolę sobie oddać głos pani dyrektor z Departamentu Sportu dla Wszystkich, która będzie mogła o tym opowiedzieć bardziej szczegółowo.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#MonikaJakóbczyk">Pani minister zapytała o środki na sport wyczynowy. Jeśli chodzi o dotacje na sport wyczynowy, w projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. w porównaniu do ustawy na 2023 r. są one wyższe o 98 000 tys. zł, z czego 66 000 tys. zł to zwiększenie w budżecie części 25, 32 000 tys. zł w FRFK na sport wyczynowy – młodzieżowy. Dodatkowo jest 5000 tys. zł na sport wyczynowy osób z niepełnosprawnościami. Odnosząc się jeszcze do pytań pani przewodniczącej, poruszyła pani kwestię wzrostu stypendiów sportowych. Na początku grudnia została podpisana nowelizacja rozporządzenia ministra sportu i turystyki w sprawie stypendiów sportowych i od 1 stycznia 2024 r. zmianie ulegną górne granice płatności od których zależy wysokość stypendiów sportowych, przy podstawie która zgodnie z ustawą o sporcie wynosi 2300 zł. Za zdobycie złotego medalu igrzysk olimpijskich, paralimpijskich i igrzysk głuchych sportowiec otrzyma od 2024 r. roku stypendium w wysokości…</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#MonikaJakóbczyk">Jeśli chodzi o Stadion Narodowy, ten temat poruszał pan przewodniczący. Zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego trwały zarządca ma obowiązek płacenia podatku od nieruchomości. Mamy zabezpieczone środki na podatek od nieruchomości oraz ubezpieczenie Stadionu Narodowego. Stadionem zarządza spółka celowa do tego powołana, z którą jest zawarta w tym zakresie umowa. Prace bieżące realizowane są przez tę spółkę.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#MonikaJakóbczyk">Pan przewodniczący mówił też o nowych technologiach w inwestycjach. Przy okazji omawiania inwestycji pan dyrektor Żyłowski do tego się odniesie. Dziękuję i pan dyrektor Żyłowski może zabrać głos, jeśli mogę prosić.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#MarcinŻyłowski">Było pytanie o „Olimpię” i 70% dofinansowania – jakie to maksymalne kwoty. Maksymalna kwota, jaką można uzyskać to 2800 tys. zł, przy założeniu że koszt całkowity hali obejmującej boisko z polem do gry 20x40 m będzie wynosił 4000 tys. zł. Minimalny wariant, jaki jest objęty programem to 9x18 m, a maksymalny 20x40 m i od tego 70% daje poszczególne limity.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#MarcinŻyłowski">Jeśli chodzi o technologię na orlikach, to dość ciekawy temat. W najbliższym czasie czeka nas rewolucja, jeśli chodzi o technologię sztucznych traw, ponieważ w związku z decyzją Komisji Europejskiej z września tego roku w ciągu 8 lat będziemy musieli odejść od stosowania wypełnień granulatowych. W związku z tym, że jest polityka usuwania mikroplastiku ze środowiska będziemy musieli wypracować – cała Europa będzie musiała, nie tylko my – takie rozwiązania techniczne, które zakładają wypełnienia boisk bądź cale systemy boisk bez granulatów. To duża rewolucja. Będziemy się posiłkowali w takim aspekcie technicznym, opracowaniami dobrych praktyk, zasobami Instytutu Sportu, który ma w swoich strukturach komórkę, która zajmuje się nawierzchniami sportowymi. Liczymy, że ta współpraca się rozwinie i coś wspólnie wypracujemy. Powoli trzeba myśleć o tym, że boiska z wypełnieniem granulatowym odchodzą do lamusa. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#MartaSzulińska">Jeśli chodzi o pytanie pana przewodniczącego dotyczące organizatora sportu w środowisku wiejskim i „Aktywną Wieś”, jest to realizowane przez Krajowe Zrzeszenie Ludowe Zespoły Sportowe. W tym roku LZS dostał 14 000 tys. zł na ten program. Zadania, które wchodzą w skład tego projektu są realizowane od lat i obejmują działania na terenie całego kraju. Jest to wsparcie imprez, festynów rekreacyjnych, sportowych wydarzeń o charakterze patriotycznym, zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży. Rocznie w tym zadaniu własnym LZS uczestniczy ponad 250 klubów z całego kraju. LZS organizuje również centralne obozy sportowe dla młodzieży utalentowanej z najpopularniejszych dyscyplin w środowisku LZS oraz sieć organizatorów sportu wiejskiego, czyli działalność sportowa na terenie gmin, powiatów i województw, które legitymują się uprawnieniami organizatora sportu, instruktora lub trenera i posiadają doświadczenie w działalności sportowej na rzecz dzieci i młodzieży o zasięgu gminnym, powiatowym czy wojewódzkim. W tym roku z deklaracji złożonej przez LZS na początku roku pod umowę wynika, że było ponad 280 organizatorów, ponad 60 ośrodków szkolenia sportowego młodzieży, ponad 700 klubów punktujących we współzawodnictwie młodzieżowym i ponad 200 tys. bezpośrednich użytkowników tych działań. Ten program jest realizowany i to wszystko się dzieje. Trwają zaawansowane prace i jeśli LZS się do nas zgłosi i będzie wpisywał się w ramy programów, które będą ogłaszane, to nie widzę przeciwskazań, ponieważ jest to program od wielu lat realizowany.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#MartaSzulińska">Jeśli chodzi o pytanie pani przewodniczącej o „Sportowe Talenty” i „Narodową Bazę Talentów” i na czym to polega. „Narodowa Baza Talentów” to próby sportowe przeprowadzone na dzieciach, które brały udział w programach realizowanych przez MSiT, czyli nie obejmowały całej populacji dzieci i młodzieży. Obecnie, w związku ze zmianami, które weszły w tym roku w podstawie programowej, nauczyciel wychowania fizycznego będzie miał obowiązek przeprowadzenia na przełomie marca i kwietnia czterech prób sprawnościowych. To da nam wyniki całej populacji i stanu zdrowia i sprawności fizycznej dzieci i młodzieży w klasach w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Taka jest różnica, że jest to wprowadzone ustawą, jest zmiana podstawy programowej i będziemy mieli dokładne badania całej populacji. Powiedziałam chyba wszystko na temat sportu powszechnego, tak więc dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#MagdalenaLatos">Dodatkowo w maju tego roku otrzymaliśmy również zarządzanie nieruchomości dotyczące internatu sportowego. Ten internat sportowy również jest w takim stanie, że niestety musimy prowadzić na nim prace modernizacyjne, abyśmy mogli przeprowadzać na tych obiektach pełen proces treningowy. Na przyszły rok, jeśli chodzi o budżet COS w Dusznikach ma zapisane 10 000 tys. zł dotacji na bieżące utrzymanie i zarządzanie obiektami sportowymi. W tym roku również dla Duszników otrzymaliśmy finansowanie z FRKF, które zostało wykorzystane na poziomie prawie 1700 tys. zł. Między innymi została zakupiona fabryka śniegu, aby trasa biathlonowa była utrzymywana i można było z niej korzystać. Aby pełen proces treningowy mógł się odbywać w Dusznikach niestety niezbędna jest bardzo duża praca modernizacyjna w zakresie internatu sportowego. Cały przyszły rok będziemy przygotowywali wszelkie dokumentacje potrzebne, aby ten proces modernizacyjny mógł mieć miejsce. Jeżeli chodzi o trasy na Kubalonce, faktycznie pieniądze w budżecie na modernizację tych tras jeszcze się nie pojawiły, z uwagi na to, że czekamy na podpisanie umowy na ich realizację i infrastruktury. Gdy otrzymamy oficjalną decyzję pana ministra i będziemy mieli podpisaną umowę na dofinansowanie tej modernizacji, pieniądze zostaną ujęte w planie finansowym COS.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#MagdalenaLatos">Kolejne pytanie dotyczyło terminu zakończenia budowy hali lodowej w Zakopanem. Termin zaplanowany to koniec przyszłego roku. Z informacji od dyrektora COS w Zakopanem wynika, że termin nie jest zagrożony, wszystko jest zgodnie z planem. Przewidujemy oddanie tej hali pod koniec przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#MagdalenaLatos">Jeśli chodzi o pytanie pani przewodniczącej, nie bardzo wiem, bo nie otrzymałam konkretnych pytań, ale dostałam informację, że są jakieś niepokojące informacje…</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#ArkadiuszCzartoryski">Pojawił się jeden nowy wątek. Pani przewodnicząca Niemczyk zwróciła uwagę, że pomimo tych nakładów mamy problem z otyłością, chorobami cywilizacyjnymi dzieci i młodzieży. Chyba dobrze to zrozumiałem. Rozumiem, że pojawi się nowy program. Wszystkimi siłami, obydwoma rękoma będę popierał taki program, który pani przewodnicząca Niemczyk na Komisji zaproponuje, aby ten problem otyłości, wad postawy, wad kręgosłupa, cukrzycy wśród dzieci – to są fakty – zniwelować i znieść. Do tej pory w tym zakresie infrastruktury zaproponowaliśmy „Olimpię” przy szkołach. To największy inwestycyjny program w historii MSiT, jeśli chodzi o nakłady na inwestycje. Zaproponowaliśmy różne programy – „SKS”, „Sportowe Wakacje”, „Klub”. Jak słusznie zwróciła uwagę pani dyrektor, nie należy mylić sportu wyczynowego, nawet dzieci i młodzieży, z upowszechnianiem sportu w najmniejszych i małych środowiskach.</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#ArkadiuszCzartoryski">Zaproponowaliśmy te programy, wprowadziliśmy też ustawę do Sejmu, która spotkała się z życzliwym przyjęciem większości sejmowej, która ogranicza dostęp do energetyków, słodzonych. Nie było to proste, ale pan minister Kamil Bortniczuk skutecznie przeprowadził tę ustawę, pomimo tego, że świat sponsoringu wśród słodkich, gazowanych, energetycznych napojów jest silny. To zostało wprowadzone. Dotykało to nasze dzieci, które teraz w znacznie większy sposób będą chronione. Ta ustawa wchodzi od nowego roku. Myślę, że pani przewodnicząca, korzystając ze swojego ogromnego doświadczenia zaproponuje nowy, solidny program dla dzieci i młodzieży, który ten problem otyłości rozwiąże. Nie będzie to łatwe, bo będzie wymagało np. współpracy z ministerstwem edukacji. Nie tylko MSiT jest za to odpowiedzialne, ale również resorty zdrowia, edukacji, kultury i wiele innych instytucji. Sami, jako Komisja z MSiT tego nie rozwiążemy. Tak było z energetykami. To dotknęło gospodarki, przemysłu, handlu, reklamy, sponsoringu w sporcie również. Spotkaliśmy się z opiniami, że jak to – teraz te firmy typu Redbull i inne nie będą mogły sobie zarabiać na tego typu rzeczach? Nie jest to proste, ale kibicuję pani przewodniczącej.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#JakubRutnicki">Chciałem tylko, aby pan dyrektor doprecyzował odpowiedź, jeśli chodzi o infrastrukturę, jeszcze chcę go trochę pomęczyć. Ta kwestia granulatu to mała duża rzecz. Jeśli mówimy o wielkim programie rewitalizacji orlików i wymiany nawierzchni, chciałem zapytać czy w wyniku decyzji komisji za 8 lat nie będzie można realizować nowej inwestycji z granulatem, czy w przeciągu 8 lat muszą zwinąć się wszystkie inwestycje, które posiadają taki granulat? To bardzo ważne, bo jeśli będziemy realizowali nowe projekty i ogłaszali je w tym roku, to one powinny być już w innej technologii. Pytam o to dlatego, bo byłem pod wrażeniem. Jeżdżę i obserwuję i są granulaty ekologiczne, ale mam pewną obawę dotyczącą tego co by to było, gdybyśmy zaczęli stosować korek na wszystkich tego typu obiektach. Ta technologia jest już dostępna i z chęcią się zainteresuję Instytutem Sportu i tym, co tam nowego słychać, aby państwa nie zanudzać. To już taka mocno specjalistyczna wiedza. Szczególnie jeśli chodzi o kraje skandynawskie ten korek zaczyna się tam bardzo mocno pojawiać. Czy tego typu granulaty będą dostępne, czy jakikolwiek granulat będzie zabroniony? Proszę o dosłownie trzy zdania, bo musimy to szybko komunikować samorządowcom, co będzie w aspekcie kolejnych lat i jaka technologia powinna być stosowana w aspekcie nowych projektów, które za chwilę będą państwo ogłaszali.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#TadeuszTomaszewski">Po analizie otrzymanych dokumentów, wysłuchaniu ministra sportu i turystyki, przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki i przeprowadzonej dyskusji, Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2024 w zakresie swojej właściwości.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#TadeuszTomaszewski">Do przedstawienia powyższej opinii na forum Komisji Finansów Publicznych, Komisja upoważniła posła Apoloniusza Tajnera. Serdecznie dziękuję za przyjęcie tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#TadeuszTomaszewski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej opinii? Nie stwierdzam. Wobec powyższego stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię dla tej części.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#TadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, serdecznie dziękuję za udział w tej merytorycznej dyskusji. Życzę dobrego zdrowia i samych sukcesów sportowych w nowym 2024 r.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>