text_structure.xml
36.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławSuchoń">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MirosławSuchoń">Witam panie posłanki i panów posłów. Witam zaproszonych gości, w szczególności pana ministra Piotra Malepszaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Witam pana Tomasza Warszę, dyrektora Departamentu Kolejnictwa MI, oraz pana Roberta Małka, radcę w Departamencie Kolejnictwa w tym ministerstwie. Witam pana Marcina Trelę, wiceprezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Witam reprezentację Najwyższej Izby Kontroli, w szczególności pana Łukasza Zgodę, doradcę prawnego w Departamencie Infrastruktury. Witam pana Rafała Banaszkiewicza, dyrektora i pełnomocnika zarządu ds. przygotowania inwestycji w PKP PLK, wraz ze współpracownikami. Witam panią Ewę Karasińską, dyrektora Departamentu Projektów Kolejowych CUPT, wraz ze współpracownikami. Witam pana Cezarego Mitrusa, dyrektora Biura Projektów i Rozwoju Cargotor, wraz ze współpracownikami. Witam pana Adama Musiała, dyrektora generalnego Polskiej Izby Kolei, wraz ze współpracownikami. Witam pana Adriana Furgalskiego, prezesa zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, wraz ze współpracownikami. Witam pana Kamila Sikorę reprezentującego Fundację ProKolej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MirosławSuchoń">Witam bardzo szeroką reprezentację naszych partnerów społecznych pracujących, działających w obszarze kolei wąskotorowej, w szczególności pana Michała Duraja, prezesa Piaseczyńsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei Wąskotorowej, pana Piotra Nowickiego, wiceprezesa Piaseczyńsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei Wąskotorowej. Witam pana Arkadiusza Kaczmarka, prezesa zarządu Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej „BANA”. Witam pana Michała Sztudera, członka zarządu Towarzystwa Przyjaciół Kolei Średzkiej „BANA”. Witam pana Tomasza Hałatkiewicza, dyrektora Zespołu Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych w Kielcach – tam jest Świętokrzyska Kolej Wąskotorowa – wraz ze współpracownikami. Witam pana Karola Śliwę, p.o. dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych, który to zarząd dróg jest, jak rozumiem, dysponentem Nadwiślańskiej Kolei Wąskotorowej. Witam pana Marka Firlę, naczelnika ds. administracyjnych reprezentującego Kolej Wąskotorową w Rudach, wraz ze współpracownikami. Witam pana Łukasza Łochowicza, kierownika Wydziału Torów i Dróg Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu, gdzie mamy Kolejkę Parkową Maltankę, wraz ze współpracownikami. Witam pana Filipa Bebenowa, członka Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych. Witam pana Kamila Czarneckiego, prezesa zarządu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, wraz ze współpracownikami. Witam panią Katarzynę Grolewską, zastępcę głównego księgowego Pomorskiej Kolei Metropolitarna SA Witam pana Marcina Rogozińskiego, przewodniczącego zarządu Stowarzyszenia Miłośników Kolei Wąskotorowych, oraz pana Pawła Gajdzicę, prezesa Towarzystwa Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Szanowni państwo, witam bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MirosławSuchoń">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MirosławSuchoń">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie przegląd lokalnych zarządców infrastruktury kolejowej innych niż PKP PLK i możliwości ich finansowania w programie utrzymaniowym – stan infrastruktury, potrzeby, rozwiązania (zarządcy kolei lokalnych, w tym wąskotorowych). Przedstawia minister infrastruktury. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MirosławSuchoń">Przystępujemy do realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę pana ministra Piotra Malepszaka o zabranie głosu i przedstawienie informacji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PiotrMalepszak">Szanowna Komisjo, szanowni państwo, mamy krótką prezentację dotyczącą naszego tematu. Będzie ona dotyczyła głównie pewnego uporządkowania, jeśli chodzi o liczby, które są związane z zarządcami infrastruktury kolejowej w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PiotrMalepszak">Wiemy, że rola PKP PLK jako zarządcy infrastruktury jest prawie 98-procentowa, jeśli chodzi o długość linii normalnotorowych. PKP PLK jako zarządca infrastruktury ma swoje programy związane z utrzymaniem infrastruktury. Pierwszy program utrzymaniowy był z 2018 r., drugi program był z 2023 r. Ten drugi jest na kwotę 49 mld zł w perspektywie do 2028 r.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PiotrMalepszak">Mamy też mniejszych zarządców, takich jak Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. Tego zarządcę bardzo mocno podkreśliliśmy na naszym wczorajszym spotkaniu w Komisji Infrastruktury, bo jest to przykład bardzo efektywnego działania lokalnego zarządcy, który działa w obszarze infrastruktury linii normalnotorowych i po gospodarsku podchodzi do zarządzanej infrastruktury, wykorzystywanej w ruchu codziennym.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PiotrMalepszak">Kluczowa kwestia naszego dzisiejszego spotkania to zaopiekowanie się mniejszymi zarządcami, głównie pewnym dziedzictwem kolei, historią kolei, czyli kolejami wąskotorowymi, które do tej pory nie mogły liczyć na finansowanie infrastruktury ze strony budżetu państwa. Trzeba tutaj wspomnieć, że jeszcze jednym zarządcą infrastruktury normalnotorowej w codziennym użytkowaniu tej infrastruktury jest Szybka Kolej Miejska na Pomorzu.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PiotrMalepszak">Poproszę pana dyrektora Przemysława Sierpnia z Departamentu Transportu Kolejowego o szybką prezentację podstawowych zagadnień dotyczących zarządców, ze szczególnym uwzględnieniem tematu, nad którym pracujemy. Chcielibyśmy osadzić ten temat również w realnych pieniądzach na utrzymanie, ponieważ dużo mówimy o historii, dużo mówimy o dziedzictwie, ale generalnie na kolei w tej kwestii dzieje się niewiele, a w różnych krajach, szczególnie na zachodzie Europy, tego typu koleje wąskotorowe są perełką nie tylko turystyczną, wykorzystywaną w ruchu turystycznym, ale służącą też do codziennego ruchu. Są one elementem codziennego transportu. W naszych, polskich warunkach też mamy przykłady infrastruktury, która mogłaby służyć w ruchu codziennym.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PiotrMalepszak">Poproszę pana dyrektora o przejście przez prezentację.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MirosławSuchoń">Panie dyrektorze, udzielam panu głosu. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PrzemysławSierpień">Szanowni państwo, zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego od 2023 r. było zarządzanych ponad 19 tys. km normalnotorowych linii kolejowych. Z tego 343 km były w zarządzie podmiotów innych niż PKP Polskie Linie Kolejowe. UTK zidentyfikował łącznie 14 zarządców. Jeśli chodzi o linie szerokotorowe, jest to 567 km, z czego 173 km były zarządzane przez podmioty inne niż PKP PLK. Zgodnie z przepisami zarządcy normalnotorowej infrastruktury kolejowej, czyli o szerokości torów 1435 mm, są zobowiązani do udostępnienia infrastruktury przewoźnikom kolejowym na zasadach równego traktowania.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PrzemysławSierpień">Są tutaj dwa wyjątki. Pierwszy dotyczy infrastruktury kolejowej przeznaczonej wyłącznie do przewozów osób wykonywanych przez przewoźnika kolejowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą, bez udostępniania jej innym przewoźnikom. Jest też drugi wyjątek. Jeśli jest to infrastruktura prywatna, to jest wykorzystywana wyłącznie do realizacji własnych potrzeb jej właściciela lub jej zarządcy, i nie jest ona związana z przewozem osób.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PrzemysławSierpień">Obecnie obowiązuje „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku”. Program ten został przyjęty uchwałą Rady Ministrów w 2023 r. Jest to następca programu, który, jak wspomniał już pan minister, został przyjęty w 2018 r. i obowiązywał w latach 2019–2023.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PrzemysławSierpień">Podstawą tego programu jest znowelizowana ustawa o transporcie kolejowym, która wdrażała przepisy dyrektywy 2012/34/UE. Najważniejszym punktem tej dyrektywy w zakresie programu utrzymaniowego jest obowiązek państw członkowskich do zbilansowania w okresie pięciu lat działalności zarządcy infrastruktury kolejowej. Polega to na zbilansowaniu rachunku zysków i strat. Mówiąc w uproszczeniu, ze środków publicznych powinna być finansowana różnica, której zarządca nie jest w stanie pokryć z opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PrzemysławSierpień">Aktualna wartość programu w latach 2024–2028 to 49 mld zł. Jest to kwota, która jest przeznaczona zarówno na PKP Polskie Linie Kolejowe, jak i na innych zarządców. To dwukrotnie więcej niż kwota w latach 2019–2023, kiedy była to kwota 24 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PrzemysławSierpień">Jeśli chodzi o sam program, obejmuje on PKP PLK oraz trzech innych zarządców, czyli PKP Szybką Kolej Miejską w Trójmieście, Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei, a także Euroterminal Sławków. W trakcie prac nad programem z udziału w programie zrezygnował Cargotor. Te cztery podmioty mogą być dofinansowane na poziomie budżetu państwa, gdyż są wskazane w decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej z 2016 r. Z 49 mld zł na dofinansowanie innych zarządców zabezpieczono kwotę prawie 331 mln zł. Widzą tu państwo, jak te środki są rozpisane w kolejnych latach obowiązywania programu.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PrzemysławSierpień">Chciałbym tylko wskazać, że Euroterminal Sławków w 2024 r. odstąpił od podpisania z nami umowy, więc nie ma umowy z tym podmiotem, natomiast z PLK, z SKM i z DSDiK zostały zawarte umowy wieloletnie na okres obowiązywania programu. Umowy są jawne, są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Aneksy, które wskazują przede wszystkim środki na kolejne lata budżetowe, również publikujemy na stronie ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PrzemysławSierpień">Jeśli chodzi o koleje wąskotorowe, UTK zidentyfikował 26 operatorów. Warto tu wskazać, że na podstawie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP koleje wąskotorowe w większości zostały przekazane samorządom lokalnym. Aktualnie zidentyfikowano ok. 700 km linii wąskotorowych, z czego czynnych jest ok. 400 km.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PrzemysławSierpień">Co warte podkreślenia, obecne przepisy ustawy o transporcie kolejowym nie pozwalają na dofinansowanie ze środków budżetu państwa działalności tych zarządców. Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło natomiast rozmowy z Grupą „W7”. To siedem podmiotów związanych z kolejami wąskotorowymi. Tutaj mają je państwo wymienione: Kolej Wąskotorowa Rogów–Rawa–Biała, Żuławska Kolej Dojazdowa, Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa, Koszalińska Kolej Wąskotorowa, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, Średzka Kolej Powiatowa oraz Kaliska Kolej Dojazdowa i Pleszewska Kolej Lokalna.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PrzemysławSierpień">Otrzymaliśmy postulaty tej grupy. Głównym postulatem kolei wąskotorowych jest nowelizacja przepisów ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym polegająca na tym, aby umożliwić dofinansowanie zarówno działalności, jak i przewozów, aby to dofinansowanie mogło być udzielane zarówno ze środków budżetu państwa, Funduszu Kolejowego, jak i ze środków jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PrzemysławSierpień">Ponadto jest oczekiwanie zarządców, aby również oni byli objęci programem wieloletnim, czyli żeby powstał program wieloletni na wzór programu utrzymaniowego, który obecnie obejmuje Polskie Linie Kolejowe, SKM i Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei. Obecnie propozycje te są w ministerstwie analizowane. W trakcie kolejnych spotkań będziemy szukali możliwości i narzędzi również w celu zabezpieczenia wsparcia tych kolei wąskotorowych. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#MirosławSuchoń">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę. Kto z pań i panów posłów chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#MirosławSuchoń">Skoro nie ma, nie widzę zgłoszeń, bardzo proszę przedstawicieli strony społecznej. Jeżeli państwo reprezentujący koleje wąskotorowe są chętni do zabrania głosu, to bardzo proszę o podniesienie ręki. Oczywiście umożliwię zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę, pan prezes Duraj.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PiotrNowicki">Mamy pytanie do pana ministra Malepszaka, skoro jesteśmy na posiedzeniu Komisji. Panie ministrze, jak pan sądzi, jaki jest horyzont czasowy naszych prac nad propozycjami Grupy „W7”? Kiedy to się może odbywać? Prace się toczą, bardzo dziękujemy, ale czy sądzi pan, że to jest 2026 r., 2027 r., czy w ogóle… Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę. Czy ktoś z państwa jest chętny, aby na tym etapie zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MirosławSuchoń">Pani poseł Matysiak, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#MirosławSuchoń">Czy są inne zgłoszenia ze strony państwa posłów bądź naszych partnerów społecznych? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MirosławSuchoń">Panie ministrze, zanim oddam głos, też chciałbym dopytać o perspektywę czasową. Czy ewentualnie jest dzisiaj szansa na jakąś informację dotyczącą wdrożenia tych postulatów w większym zakresie czy przynajmniej ich części? Z jednej strony to jest jakaś możliwość komunikacji. Z drugiej strony myślę, że koleje wąskotorowe są obszarem szeroko pojętego dziedzictwa. W wielu miejscach dzięki kolejom wąskotorowym udało się osiągnąć doskonałe rezultaty gospodarcze. Służyły one rozwojowi naszych małych ojczyzn. Niestety był czas, kiedy było wiele pilnych spraw. Na szczęście pojawiły się towarzystwa, które sprawy kolei wąskotorowych wzięły w swoje ręce, niemniej jednak ta substancja wymaga ciągłych nakładów, dbania o to, rozwijania, przywracania funkcji, pewnie głównie społecznych. Na pewno więc te potrzeby powinny być i są widziane. Jest natomiast pytanie o to, czy jest tutaj jakaś perspektywa czasowa.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#MirosławSuchoń">Więcej zgłoszeń nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#MirosławSuchoń">W związku z tym pozwolę sobie oddać głos panu ministrowi. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#PiotrMalepszak">Odpowiedź będzie dosyć krótka. Do kwestii dziedzictwa podchodzimy bardzo poważnie, bo widzimy, jak ten obszar jest traktowany przez poważne koleje. To jest kawał historii. Cały przekrój lat 90., a nawet ostatnich 30 lat, jest po bardzo dużych przekształceniach, jeśli chodzi o segment transportu. Teraz pozycja naszej kolei i pewne stabilne finansowanie – jeszcze nie takie, które chcielibyśmy uzyskać, szczególnie w obszarze inwestycji w infrastrukturę – generalnie zapewnienie stabilności finansowania przez programy wieloletnie umożliwia nawet urwanie części tego tortu na potrzeby innych zarządców infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#PiotrMalepszak">Chcielibyśmy zakończyć te prace w 2025 r. – są one związane z nowelizacją trzech ustaw – żeby w 2026 r. dołączyć koleje wąskotorowe i wspomnianą PKM.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#PiotrMalepszak">Z PKM też rozmawiamy, jeśli chodzi o 19 km infrastruktury zarządzanej przez Pomorską Kolej Metropolitalną, chociaż akurat w obszarze Pomorza kwestie własnościowe są szersze, bo dotyczą przewoźnika, który operuje na Pomorzu, a jest jeszcze w grupie PKP SA. Jednym z elementów jest przeniesienie tego przewoźnika w ręce właściwe do zarządzania przewoźnikiem, czyli w ręce samorządów województwa.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#PiotrMalepszak">Jeszcze raz więc podkreślam, że nie chcemy tutaj… Ten temat toczy się już od dwóch lat. Pan prezes Nowicki zapoczątkował tę kwestię ponad dwa lata temu, jeszcze z panem ministrem Bittelem.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#PiotrNowicki">Przypominam, że był COVID i była wojna na Ukrainie.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#MirosławSuchoń">Panie ministrze, proszę kontynuować.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#MirosławSuchoń">Jeżeli jest potrzeba, otwieram drugą rundę. Czy są głosy?</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę, pan prezes.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#PiotrNowicki">W związku z tym patrzmy troszeczkę dalej niż tylko na dziedzictwo. Transport też jest wymiernym potencjałem tych kolei. W związku z tym są różne tematy z tym związane, a mianowicie nie tylko tory, ale również tabor, czyli następne pytanie, które będzie nas dotyczyło. Wkrótce to będzie tabor wąskotorowy. Tutaj też toczą się różne rozmowy, ale zwracam uwagę państwa posłów na to, że oprócz finansowania infrastruktury tematem będzie też tabor. Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#MirosławSuchoń">Zgłasza się pani poseł Matysiak. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#PaulinaMatysiak">Podbijam też głos pana prezesa Nowickiego. Interweniowałam u pani marszałek województwa łódzkiego właśnie w sprawie Kolei Rogowskiej. Tam województwo wycofało się ze swoich planów. Tak naprawdę chodziło przecież o regularny przewóz pasażerów. Warto podkreślić, że przecież w niektórych miejscach wąski tor może być wykorzystywany w codziennym użytku, w codziennych przewozach, a niekoniecznie tylko na jakieś okolicznościowe przejazdy.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#PaulinaMatysiak">Mam pytanie. Czy ministerstwo dostrzega potrzebę uwzględnienia, wykorzystania wąskiego toru i chęci wydatkowania środków samorządowych na taki cel, czy po prostu zostawia to tylko poszczególnym województwom? Być może wyjście ministerstwa i znalezienie funduszy, środków rządowych, na takie przewozy czy wsparcie ze strony rządowej uruchomienia takich przewozów dałoby impuls do większego zainteresowania się tematem przez samorządy wojewódzkie. Czy tutaj trwają jakieś prace? Czy pan minister z zespołem rozważa coś takiego? Jeśli tak, to poprosiłabym o szczegóły. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#MirosławSuchoń">Zgłosił się również pan przewodniczący Lamczyk. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#StanisławLamczyk">Panie ministrze, szanowni państwo, interesują mnie jeszcze dwa odcinki kolei, mianowicie Lipusz–Bytów. Pan minister na pewno wie. Mianowicie samorząd Bytowa ratował tę kolej przed rozebraniem i wtedy wydzierżawił. Jak ta sprawa wygląda?</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#StanisławLamczyk">W rozpisce nie widziałem wąskotorowej Żuławskiej Kolei, a wiem, że też inwestowali wspólnie z marszałkiem.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#MirosławSuchoń">Bardzo interesujący jest jeszcze wątek ze strony pana prezesa, dotyczący produkcji taboru kolejowego. Mamy znakomite polskie firmy. Na przykład Newag, gdzie pracuje wielu znakomitych inżynierów. Mam nadzieję, że kampania medialna, która się toczy, nie spowoduje dobicia tej firmy. Czasami mam wrażenie, że chodzi po prostu o niszczenie polskich firm w różnych kampaniach medialnych. Myślę jednak, panie ministrze – i to też już zapowiadam – że jeżeli w trakcie wizyty naszej Komisji w województwie małopolskim, gdzie będziemy przyglądać się m.in. budowie odcinka Podłęże–Piekiełko, będzie zgoda ze strony firmy Newag na to, żeby przeprowadzić również wizytację i zapoznać się z procesem produkcji znakomitego taboru kolejowego, to wtedy poruszymy kwestię ewentualnych możliwości produkcji w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#MirosławSuchoń">Pan prezes chciał jeszcze coś dodać w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#MirosławSuchoń">Zgłasza się jeszcze pan. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#KamilSikora">Chciałbym zapytać Ministerstwo Infrastruktury i pana ministra Malepszaka, czy znane są już jakieś pierwsze założenia planowanego dla kolei wąskotorowych programu utrzymaniowego, na przykład sposoby rozdzielania pieniędzy czy jakiegoś naboru wśród tychże kolei wąskotorowych, oraz tego, czy będzie to uzależnione od możliwości świadczenia usługi publicznego transportu zbiorowego na linii wąskotorowej, czy też po prostu będzie to program wsparcia tych wszystkich zarządców. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#MirosławSuchoń">Pani poseł Matysiak, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#PaulinaMatysiak">W tamtym rejonie, jeśli chodzi o tę kolej, były przeprowadzane ekspertyzy ukończone w ubiegłym roku, które analizowały różne warianty ruchu: wariant turystyczny, czyli utrzymanie tylko ruchu turystycznego, wariant dowozowy wolny, ruch turystyczny regularny z prędkością do 40 km/h i wariant dowozowy szybki, czyli ruch turystyczny i regularny z prędkością do 80 km/h. Tak naprawdę każdy z tych wariantów uwzględniał także podwariant obejmujący wydłużenie linii do Rogowa Arboretum. Myślę, że to jest ciekawy przykład, bo jak popatrzymy na inne części Polski, pewnie znajdziemy inne takie miejsca.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#PaulinaMatysiak">Pytanie: czy w ogóle jest chęć uwzględniania takich miejsc istniejącej infrastruktury, po których mogą jeździć pociągi, które mogą służyć pasażerom w tamtym regionie? Moim zdaniem jest to pytanie o fundusze, bo zazwyczaj rozbija się to o środki finansowe. Czy samorządy wojewódzkie mogą liczyć na środki finansowe na utrzymywanie takiej infrastruktury, a jednocześnie uruchamianie przewozów na wąskim torze? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#MirosławSuchoń">Czy są kolejne zgłoszenia w tej rundzie pytań? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#MirosławSuchoń">W związku z tym pozwolę sobie oddać głos panu ministrowi. Panie ministrze, bardzo proszę o ustosunkowanie się do podniesionych kwestii.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#PiotrMalepszak">Oddzielamy drugą sprawę, sprawę medialną, sprawę unieruchomionych pociągów. Tutaj toczy się postępowanie. Ta kwestia była poruszona przez Komisję. Dzisiaj nie zajmujemy się tym tematem, ale raz jeszcze podkreślam, że jakość tych pociągów jest bardzo wysoka. Biorąc pod uwagę potrzeby POLREGIO i innych przewoźników w następnych latach, zakładamy, że polscy producenci odegrają kluczową rolę szczególnie w odnowie parku taborowego u przewoźnika, jakim jest POLREGIO, który na dzisiaj potrzebuje 200 nowych pociągów, żeby móc zapewnić taką jakość obsługi klientów, jaką mają przewoźnicy samorządowi, którzy są bezpośrednio w rękach samorządów konkretnych województw. To jest jedna sprawa.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#PiotrMalepszak">Kolej Rogowska jest na liście 26 podmiotów. Są dwa aspekty. Jeśli chodzi o środki na infrastrukturę, to jest ten temat, nad którym pracujemy. Tu najpoważniejszym kandydatem, którego rozważamy do finansowania, są środki z Funduszu Kolejowego. W styczniu będziemy rozmawiać z Ministerstwem Finansów w tej konkretnej sprawie związanej z finansowaniem kolejnych podmiotów infrastruktury kolejowej, linii wąskotorowych.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#PiotrMalepszak">Druga sprawa to dofinansowanie przewozów. Rozmawialiśmy o tym wczoraj i podkreśliliśmy jeden aspekt. Z pewnymi mankamentami, ale generalnie program działa. Mamy autobusowe FRPA i 3 zł do wozokilometra. Tak samo bierzemy pod uwagę to, że kolej wymaga dofinansowania i wsparcia do przewozów, do uruchamianych połączeń w wersji kolejowego programu FRPA. Jednym z elementów w układance możliwości finansowania jest m.in. Społeczny Fundusz Klimatyczny, który w swoich założeniach ma wsparcie transportu niskoemisyjnego i wsparcie związane zarówno z zakupem taboru, z finansowaniem prac w infrastrukturze, w uzyskiwaniu synergii kolei z innymi środkami transportu, jak i z bezpośrednim wsparciem samych przewozów poprzez ich dofinansowanie.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#PiotrMalepszak">Mamy spory problem, jeśli chodzi o różne obszary kraju. Wczoraj też bardzo mocno podkreślaliśmy ten temat. Mamy właściwie dwa problemy. Stary tabor… Nawet jednak, jeśli ten tabor jest nowy, to linie nie są obsługiwane w takiej ofercie, jaka występuje dzisiaj w najlepszych województwach, a najlepsi to czołówka, którą regularnie wymieniam. To są koleje generalnie oparte o przewoźników samorządowych działających lokalnie. Obecnie, w tym roku, największe wzrosty notują Koleje Małopolskie, ale czołówka jest tutaj zawsze znana: dolnośląskie, łódzkie, wielkopolskie, śląskie. Teraz do tej grupy dołączają też Koleje Małopolskie, dobrze zarządzani przewoźnicy z nowoczesnym taborem, operujący w coraz lepszej infrastrukturze.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#PiotrMalepszak">Jeśli chodzi jeszcze o Lipusz–Bytów, to normalnotorowa linia, o której też już wcześniej rozmawialiśmy. Tu zakładamy prosty mechanizm, że linia wraca do PLK i możemy normalnie zainwestować w naprawę tej linii, z myślą o relacji i przewozach na trasie w kierunku Korzybia. W ramach pakietu pomorskiego podpisaliśmy porozumienie, w którym zakładamy etapowe przywrócenie tej infrastruktury do ruchu pasażerskiego poprzez etapowe odtworzenie jej przyzwoitych parametrów.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#PiotrMalepszak">Jeśli chodzi o tabor wąskotorowy, to pan prezes Nowicki wspomniał m.in. o Newagu. Wiemy, że to jest problem i infrastruktury, i taboru, i ludzi, którzy ten tabor utrzymują, i tych bardzo rzadkich kompetencji, które są unikalne, jeśli chodzi o utrzymanie i remonty tego taboru. Dzisiaj mówimy głównie o infrastrukturze, ale to są też kwestie Funduszu Kolejowego. Jak Fundusz Kolejowy ma mechanizm wspierający przewoźników w obszarze remontów taborów, tak tutaj też bierzemy pod uwagę, że to wsparcie dotyczyłoby również remontów taboru wąskotorowego.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#PiotrMalepszak">Tyle na teraz. Jeśli są jakieś pytania, chętnie odpowiem.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#MirosławSuchoń">Zgłasza się pani posłanka Barbara Oliwiecka. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#BarbaraOliwiecka">Troszkę w innej kwestii. Poruszyliście państwo temat taboru dla kolei wąskotorowej, ale pan minister i pan przewodniczący wspominali również o dobrych polskich firmach, które produkują pojazdy, które, jak tu padło, nawet w kolejach regionalnych dziennie robią ok. 800 km i są sprawne. To jest bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#BarbaraOliwiecka">Akurat w tym punkcie chciałabym zwrócić uwagę na szereg polskich firm, które obsługują cały nasz przemysł kolejowy. Są to firmy, które dostarczają wszystkie komponenty, które są potrzebne do budowy pojazdu, również do wnętrza. Niestety docierają do mnie głosy różnych firm na rynku, że polskie firmy są traktowane trochę po macoszemu, że współpraca z przewoźnikami, z polskimi firmami produkującymi pojazdy nie układa się najlepiej.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#BarbaraOliwiecka">Jest też szereg prawnych problemów do rozwiązania. Proszę sobie wyobrazić, że są na przykład przewoźnicy, którzy nie mają wykupionych praw autorskich do wzoru. Chciałabym poruszyć ten temat z prezesem POLREGIO. Dwukrotnie umawialiśmy się i próbowaliśmy zorganizować spotkanie podkomisji stałej ds. transportu kolejowego. Rozumiem, że zdarza się sytuacja, że nie możemy się spotkać, ale to nie jest jedyny przewoźnik, który ma tę sprawę nieuregulowaną. Jest szereg przewoźników regionalnych, którzy nie mają uregulowanej choćby takiej drobnej sprawy. Skutkuje to tym, że ci przewoźnicy zamawiają tkaninę wyłącznie w jednej zagranicznej firmie.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#BarbaraOliwiecka">Szanowni państwo, Koleje Mazowieckie po raz kolejny rozpisują bardzo duży przetarg z pieniędzy KPO i FEnIKS. Elementy wyposażenia wnętrz oczywiście nie są ujęte w przetargu na zakupy nowych pojazdów. Nie ma też żadnych wskazań, rekomendacji, które wspierałyby polskie firmy. W efekcie w Kolejach Mazowieckich po raz kolejny będziemy mieć fotele czeskiej firmy i tkaniny austriackiej firmy, mimo że polskie firmy dopominają się, proszą o to, żeby ich uwzględniać na zasadach handlowych, żeby w ogóle uwzględniać ich w tego typu przetargach. To są miliardy, które nie trafią do polskich firm, które tutaj zatrudniają pracowników. Takie sytuacje wciąż mamy na rynku. Myślę, że temu też warto się przyjrzeć.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#BarbaraOliwiecka">Są też dobre przykłady. Dobrym przykładem jest na przykład ostatnia współpraca z PKP Intercity, gdzie faktycznie doszło do weryfikacji sposobu kontaktu z dostawcami. Jest tutaj duża poprawa. Prezes PKP Intercity faktycznie wprowadził szereg zmian i te procesy są bardziej transparentne. Takie sygnały docierają do mnie też od dostawców.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#BarbaraOliwiecka">Naszą ideą jest oczywiście rozwój kolei, ale, pamiętajmy, z zachowaniem… Z szacunkiem i z tworzeniem równych warunków dla wszystkich, szczególnie dla polskich firm, bo one budują PKB, zatrudniają ludzi. Miejmy więc na to szczególną wrażliwość. Myślę, że chciałabym szerzej poruszyć ten temat albo w podkomisji, albo w Komisji, panie przewodniczący. To jeszcze ustalimy. Dziękuję ślicznie.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę, pan poseł Kmita. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#ŁukaszKmita">Szanowni państwo, w ostatnich dniach marszałek przekazał mapę informującą o tym, że w Małopolsce województwo chce uruchomić ponad 55 linii autobusowych. Nowe połączenia mają skomunikować zdecydowaną większość gmin w Małopolsce. Połączenia autobusowych Małopolskich Linii Dowozowych będą komunikowały 110 gmin, więc jest to naprawdę ogromna liczba.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#ŁukaszKmita">Niestety w tym tygodniu zostało przedstawione rozstrzygnięcie przez wojewodę małopolskiego rządowego funduszu przewozów autobusowych. Okazuje się, że wszystkie gminy, powiaty i związki otrzymały dofinansowanie w 100%, natomiast jest realne zagrożenie dlatego, że te linie wojewódzkie, ale tak naprawdę komunikujące gminy i komunikujące powiaty, mogą nie zaistnieć pomimo dużej determinacji ze strony województwa małopolskiego, ponieważ nie ma finansowania. Byłaby to rzecz nad wyraz niedobra, gdyby spójny system transportowy w Małopolsce został zachwiany.</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#ŁukaszKmita">Stąd moja gorąca prośba o to, aby pomyśleć, w jaki sposób województwo małopolskie mogłoby jednak w pełni otrzymać środki na uruchomienie spójnej i kompleksowej komunikacji w ramach Małopolskich Linii Dowozowych, co ciekawe, realizowanych przez Koleje Małopolskie, bo w ramach Spółki „Koleje Małopolskie” działa potężny park taborowy, który realizuje połączenia autobusowe. Stąd gorąca prośba. Myślę, że w ramach pewnych przesunięć uda się tego dokonać w miarę szybko. Szybkie przesunięcia spowodują, że nowe linie, które były planowane, nie zostaną uruchomione od 1 lutego czy od 1 marca, tylko, jestem przekonany, od 1 stycznia. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#MirosławSuchoń">Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę. Jednak są.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę, pan na końcu. Proszę się przedstawić.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#PawełNiemczuk">Mam taką kwestię. W momencie, gdy w 2002 r. koleje wąskotorowe przestały funkcjonować w ramach przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, przekazano je w zarząd różnego szczebla jednostkom samorządowym, przy czym proces porządkowania stanu prawnego, czyli komunalizacji nieruchomości wchodzących w skład kolei wąskotorowych, mimo tego, że trwa już 20 lat z okładem, nie wszędzie się zakończył.</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#PawełNiemczuk">Chciałbym spytać o to, jakie są przyczyny tego stanu rzeczy i czy ministerstwo posiada narzędzia, które mogłyby spowodować przyspieszenie zakończenia tego procesu, ponieważ niejasna i wielokrotnie skomplikowana sytuacja prawna nieruchomości, na których znajdują się niektóre koleje wąskotorowe, bardzo poważnie utrudnia wszelki proces inwestycyjny ze względu na konieczność uzyskiwania wielopiętrowych zgód. Zarządca pt. samorząd i właściciel tudzież użytkownik wieczysty pt. PKP SA stawia także pod znakiem zapytania w niektórych momentach trwałość projektu ze względu na niejasny tytuł prawny obecnych zarządców kolei wąskotorowych do tego majątku. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę, zgłosił się również pan tutaj.</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#ŁukaszŁochowicz">Chciałbym dopytać, czy w ramach instrumentów finansowych, które są planowane na wsparcie kolei wąskotorowych, będą tylko zadania remontowe, modernizacyjne, czy w ramach tego będzie można finansować zadania inwestycyjne, w tym zadania inwestycyjne budowy infrastruktury służącej obsłudze taboru.</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#MirosławSuchoń">Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę, panie ministrze, o ustosunkowanie się do wypowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.85" who="#PiotrMalepszak">Jeśli chodzi o instrumenty finansowe i wątek inwestycyjny w tych instrumentach finansowych, to jest dodatkowa kwestia do poruszenia, bo na razie zakładaliśmy dwa elementy: utrzymanie tej infrastruktury rozumiane jako utrzymywanie w stanie sprawności technicznej umożliwiającej prowadzenie ruchu, ale także utrzymanie odcinków, które dzisiaj są wyłączone z ruchu, a które są możliwe do przywrócenia w ruchu kolejowym na zamkniętej części infrastruktury. Jest zanotowany temat kwestii inwestycyjnych, bo naturalnie rozszerzenie działalności będzie wiązało się z koniecznością nie tylko utrzymania taboru, który jest, ale też być może zainwestowania w nowy tabor, a także obsługi taboru, obsługi warsztatowej i technicznej całego zaplecza funkcjonowania kolei. Stąd niezbędne jest całościowe spojrzenie na przewoźników wąskotorowych, którzy mogą funkcjonować w codziennym ruchu, a co za tym idzie – muszą mieć całą bazę, która umożliwia codzienne czynności operacyjne związane z taborem i utrzymaniem infrastruktury. Temat mam zapisany. Będziemy ten temat uwzględniać w całości prac nad zmianami.</u>
<u xml:id="u-1.86" who="#MirosławSuchoń">Czy są kolejne zgłoszenia? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.87" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, bardzo serdecznie dziękuję za niezwykle interesującą dyskusję. Panu ministrowi dziękuję za konkretne odniesienie się do poruszanych zagadnień, mam wrażenie, szerokie na tyle, na ile jest to możliwe. Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim przedstawicielom kolei wąskotorowych za to, że wzięli udział w dzisiejszym posiedzeniu, i za dyskusję, która miała miejsce.</u>
<u xml:id="u-1.88" who="#MirosławSuchoń">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.89" who="#MirosławSuchoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-1.90" who="#MirosławSuchoń">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.91" who="#MirosławSuchoń">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.92" who="#MirosławSuchoń">Życzę państwu dobrego dnia i przypominam o popołudniowym posiedzeniu Komisji Infrastruktury, na które serdecznie zapraszam.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>