text_structure.xml
17.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławSuchoń">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MirosławSuchoń">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r. Przedstawia przewodniczący Komisji. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że przyjęliśmy zaproponowany porządek. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, w związku z art. 150 ust. 1 pkt 1 regulaminu Sejmu marszałek Sejmu zwrócił się do Komisji o sporządzenie i uchwalenie planu pracy Komisji. W oparciu o otrzymane propozycje, a także niezrealizowane tematy z drugiego półrocza prezydium Komisji przedstawia projekt planu pracy. Ten plan pracy został państwu dostarczony w formie wydruku. Jest na nim ok. 30 pozycji. Pragnę zwrócić uwagę, że jest to projekt planu pracy równie intensywny jak ten, który przyjęliśmy w poprzednim półroczu. Pragnę zwrócić uwagę, że to oczywiście zobowiązuje prezydium i przewodniczącego Komisji do zrealizowania wszystkich punktów, oczywiście w ramach możliwości czasowych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MirosławSuchoń">Do przedstawionego projektu planu pracy będą proponowane dwie zmiany. Po pierwsze, ostatnie dwa tematy przekażemy do podkomisji w zakresie transformacji Poczty Polskiej oraz sytuacji PKP Cargo. Szanowni państwo, to są tematy, którymi nasze podkomisje – powołane, przypomnę, zgodnie z naszym życzeniem – powinny zajmować się w trybie ustawicznej kontroli. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku sytuacja, do której doprowadziły poprzednie decyzje, jest bardzo trudna. Wszyscy mamy świadomość, że istotny jest też wymiar społeczny tych dwóch obszarów. Nasze podkomisje – zarówno jedna merytoryczna, jak i druga merytoryczna – pracują w ramach swoich kompetencji w sposób ustawiczny, w związku z tym te dwa tematy przekazalibyśmy do prac w podkomisji. Jako ostatni punkt pojawiłby się temat: inwestycje infrastrukturalne w północnej Polsce. Tu jest jeszcze propozycja pana przewodniczącego Lamczyka, która została zgłoszona chyba wcześniej gdzieś na łączach, co spowodowało, że nie została ujęta, ale będzie również planowane posiedzenie wyjazdowe.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MirosławSuchoń">Czy są uwagi do przedstawionego planu pracy? Już widzę, że są uwagi. Bardzo proszę. Jako pierwszy zgłosił się pan poseł Bartosz Zawieja. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MirosławSuchoń">Zgłasza się, jeżeli dobrze widzę, pan poseł Krystian. Ma rękę wysoko w górze. Tak? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę. Nie wiem, czy widziałem zgłoszenie pana posła Kmity.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#ŁukaszKmita">Jednocześnie wczoraj rozmawiałem z panem ministrem Andrzejem Adamczykiem i jest propozycja, żeby w ramach wyjazdowego posiedzenia odwiedzić także plac budowy części północnej obwodnicy Krakowa. Co prawda będzie ona oczywiście udostępniona do ruchu, ale w tej chwili budowa potężnego węzła trwa i skończy się w 2026 r. Myślę, że udostępnienie północnej obwodnicy Krakowa będzie strategiczne, ale w najbliższych miesiącach będzie też przynosiło sporo problemów. Stąd gorąca prośba o wyjazdowe posiedzenie Komisji Infrastruktury na teren województwa małopolskiego i przyjrzenie się strategicznym budowom kolejowym i drogowym. To pierwszy wniosek.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#ŁukaszKmita">Mój drugi wniosek i gorąca prośba jest już autorska. Mamy informację na temat planu zakupów taboru kolejowego w Polregio oraz Intercity. Mam gorącą prośbę, żebyśmy temat zakupu taboru kolejowego w Polregio potraktowali nieco szerzej. W ostatnim czasie została podjęta przez Polregio decyzja, że ze środków KPO nie uda się kupić elektrycznych składów trakcyjnych. Można powiedzieć, że Polregio staje w dramatycznej sytuacji, w której na przestrzeni najbliższych kilkunastu lat nie będzie miało możliwości obsługi połączeń regionalnych w związku z wiekiem taboru. Średni wiek taboru w Polregio wynosi 40 lat.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#ŁukaszKmita">Prosiłbym o to, abyśmy wyłączyli Polregio i abyśmy zastanowili się, czy w dłuższej perspektywie z punktu widzenia także stabilności państwa polskiego możliwa będzie realizacja i poszerzenie oferty kolejowych połączeń w regionach, czy też może należy zachęcać samorządy do tworzenia własnych spółek kolejowych. Uważam, że jest to temat strategicznie ważny dla Polski lokalnej, także z punktu widzenia Komisji Infrastruktury. Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MirosławSuchoń">Mam natomiast wielki apel do państwa parlamentarzystów. Te posiedzenia wyjazdowe wymagają od nas wysiłku organizacyjnego. Dosyć wcześnie zaplanujemy termin i bardzo prosiłbym, żeby zaplanować sobie ten termin w kalendarzach, żeby większość z państwa wzięła udział w tych posiedzeniach. Praktyka uczy, że punkt zapisany odpowiednio wcześnie w kalendarzu niestety nie zawsze jest później możliwy do zrealizowania przez państwa, więc wygenerujemy terminarz, plan na tyle wcześnie, na ile się da, ale bardzo prosiłbym, żeby wtedy zgodnie z naszym projektem planu pracy zapisać sobie te dni w kalendarzach i niczego innego już nie planować, bo to jest też pokazanie zaangażowania w pracę Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MirosławSuchoń">Jako kolejna osoba zgłaszał się pan poseł Polaczek. A, przepraszam Polregio. Jedno wyjaśnienie, panie pośle, bo rzeczywiście dużo zrobiliśmy, żeby w sprawie Polregio wyprostować poprzednie błędy poprzedniej władzy. Niestety na ostatnim etapie samorządy wycofały się. To jest poważny problem i to tak naprawdę na koniec doprowadziło do sytuacji, w której jesteśmy. Wszyscy liczymy jednak na to, że uda się ten plan naprawczy zrealizować.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MirosławSuchoń">Pan poseł Jerzy Polaczek, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MirosławSuchoń">Druga uwaga, panie pośle. Jeżeli chodzi o kwestie finansowe samorządów, mówiłem. Pan poseł Polaczek.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#JerzyPolaczek">Nie jestem wnioskodawcą, ale popieram tę propozycję. W lutym mamy informację na temat planu rozbudowy Lotniska Chopina w Warszawie. Chciałbym prosić o to, aby doprecyzować tytuł tej informacji jako informacji na temat harmonogramu rozbudowy Lotniska Chopina w Warszawie wraz z informacją o jego wpływie na zdolności operacyjne lotniska oraz informacją o źródłach jego finansowania. To jest pierwsza uwaga. Proponuję więc, żeby to była informacja na temat harmonogramu rozbudowy Lotniska Chopina w Warszawie wraz z jego wpływem na zdolności operacyjne Lotniska Chopina oraz źródła finansowania tejże rozbudowy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JerzyPolaczek">Druga uwaga też jest szczegółowa, ale myślę, że istotna. Mamy również wizytację w województwie śląskim. Mamy punkt, który został zaproponowany: informacja ministra infrastruktury na temat stanu budowy strategicznych połączeń drogowych w województwie śląskim. To jest kwiecień. Proponuję, żeby wybrzmiało to bardziej precyzyjnie, aby była to informacja na temat stanu przygotowań i budowy strategicznych połączeń drogowych w województwie śląskim, ze szczególnym uwzględnieniem S1 oraz S11.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, jest propozycja zmiany. Szczerze mówiąc, wydaje mi się, że jestem autorem tego punktu, i też uważam, że jest sformułowany w sposób na tyle ogólny, że zawiera wszystko.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MirosławSuchoń">Pragnę przy okazji poinformować, że do tego posiedzenia dojdzie z okolicach pierwszej dekady, być może pierwszej i drugiej dekady lutego. Będzie to posiedzenie wyjazdowe, które będzie odbywało się na Lotnisku Chopina. Bardzo proszę i zachęcam – również pana posła – do tego, żeby brać udział. Myślę, że to będzie niezwykle interesujące posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#MirosławSuchoń">Zgłaszał się również pan poseł Marek Sowa. Już pan rezygnuje? Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#MirosławSuchoń">Zgłasza się również… Przepraszam?</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę, pani posłanka Matysiak.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PaulinaMatysiak">Po pierwsze, chciałabym poprosić, żebyśmy uwzględnili w planie pracy – być może w styczniu albo w lutym, w każdym razie na początku roku – także temat, o którym dyskutowaliśmy wczoraj, czyli informację ministra infrastruktury na temat strategii równoważenia transportu samochodowego i kolejowego jako dwóch podstawowych gałęzi transportu lądowego. Wnioskuję o to, ponieważ we wczorajszym posiedzeniu nie mogła wziąć udziału strona społeczna. Były osoby i były takie sygnały, że nie dostawały zgody albo od pana przewodniczącego, albo od pana ministra. Myślę, że temat jest poważny. Sektor chciałby się wypowiedzieć. Wczoraj wnioskował o to też poseł Adamczyk. Chciałabym, żeby to posiedzenie odbyło się z możliwością udziału strony społecznej. To jest jedna uwaga do planu pracy. To może być kontynuacja tego posiedzenia, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PaulinaMatysiak">Druga rzecz. Na czerwiec zaplanowane jest rozpatrzenie obywatelskiego projektu ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (druk nr 699). Chciałabym dowiedzieć się, dlaczego to posiedzenie jest dopiero w czerwcu i czy nie ma jakiegoś wymogu, żeby taki projekt obywatelski był dyskutowany wcześniej. Być może prawnicy, legislatorzy podpowiedzą nam, jak to wygląda i czy nie można tego przesunąć na wcześniejszy termin. Może w lutym udałoby się nam to przedyskutować.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PaulinaMatysiak">Trzecia rzecz – też chcę pewne sprawy doszczegółowić. Na styczeń mamy zaplanowane posiedzenie, które jest kontynuacją punktu: informacja na temat problemów z pociągami Impuls firmy Newag SA. Materiały przedstawiają: minister infrastruktury, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. W poprzednim posiedzeniu brali udział także przedstawiciele UOKiK i chciałam przypomnieć, że przerwaliśmy to posiedzenie, ponieważ nie było wszystkich zaproszonych. Panie przewodniczący, bardzo proszę, żebyśmy doszczegółowili listę tych, których należy na to posiedzenie zaprosić, żebyśmy nie mieli do czynienia z sytuacją, że to posiedzenie znowu zostanie przerwane, bo przypadkiem coś nie zostało zapisane w planie pracy.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PaulinaMatysiak">Mam nadzieję, że posłowie będą poważnie podchodzili do tego punktu, do planu pracy, który przyjmujemy, bo to, co wydarzyło się w listopadzie, naprawdę mnie zaskoczyło. Było pół roku do tego, żeby zgłosić swoje uwagi do pana przewodniczącego, żeby doszczegółowić listę gości, i to się nie wydarzyło. Posiedzenie Komisji zostało przerwane, mimo że już byliśmy po rozpatrzeniu informacji. Bardzo prosiłabym, żebyśmy wyszczególnili, kto jeszcze ma być, żeby podobna sytuacja nie miała miejsca w styczniu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#MirosławSuchoń">Informuję również państwa, że posiedzenie, o którym rozmawiamy, będzie zwołane najprawdopodobniej w trybie niejawnym, dlatego że materia, z którą mamy do czynienia, jest materią niezwykle wrażliwą. Bardzo też proszę państwa posłów – nie będę tutaj mówił do konkretnych państwa posłów – i uczulam, żeby nie straszyć Polaków przed podróżą koleją. Informowanie różnych mediów, że pociągi mogą być w jakiś sposób niebezpieczne, to po prostu nieprawda. Jestem zbulwersowany tym, że to zwłaszcza posłowie Komisji Infrastruktury. Są posłowie spoza Komisji Infrastruktury, którzy politykę uprawiają na wszelkie możliwe sposoby, nie szanując żadnych świętości, ale posłów Komisji Infrastruktury naprawdę zachęcam do tego, żeby nie straszyli obywateli przed podróżą koleją. To jest nieodpowiedzialne i myślę, że taka refleksja jest niezbędna. To jest naprawdę nieodpowiedzialne.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#MirosławSuchoń">Jeszcze zanim pani poseł, pani poseł chce się odnieść. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#PaulinaMatysiak">Chciałabym także, żebyśmy przegłosowali moje propozycje związane z przeniesieniem chociażby punktu dotyczącego rozpatrywania obywatelskiego projektu ustawy dotyczącego realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, żeby odbyło się to przynajmniej w I kwartale przyszłego roku. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#MirosławSuchoń">Pani poseł Sibińska, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#KrystynaSibińska">Po drugie, odnośnie do punktu, który pani poruszyła, pani poseł, dotyczącego wczorajszego posiedzenia naszej Komisji, które było bardzo dobrym posiedzeniem, mieliśmy okazję zapoznać się z propozycją strategii kompleksowego planu transportowego. To był zupełnie inny charakter posiedzenia, które omawiało założenia tego wszystkiego. Osobiście uważam, że strona społeczna będzie i powinna być zaproszona przy omawianiu poszczególnych segmentów tej strategii. Nie wiem, kogo mielibyśmy zaprosić na wczorajsze posiedzenie, bo to dotyczyło dróg, kolei, rowerów i wszystkich innych elementów transportu. W związku z tym jako Komisja zapoznaliśmy się z bardzo dobrym materiałem przygotowanym przez ministerstwo, ale jest to materiał, że tak powiem, wstępny, którego poszczególne elementy będą realizowane i przedstawiane nam jako Komisji. Wtedy będzie moment, kiedy strona społeczna będzie zapraszana i będzie mogła wypowiedzieć się w swoich dziedzinach. Uważam, że nie ma sensu powtarzać w styczniu czy w lutym podobny temat, ponieważ mieliśmy okazję się z tym zapoznać. Poczekajmy na konkretne elementy tej strategii, które, jestem przekonana, pan minister będzie nam przedstawiał.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę, wcześniej zgłaszał się pan poseł Kasprzyk. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#MirosławSuchoń">Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Proszę nasz sekretariat o dopisanie.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę, pan poseł Marek Sowa.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę, pan poseł Habura.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo…</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#MirosławSuchoń">Poddaję pod rozwagę Komisji wniosek o uzupełnienie porządku obrad o punkt, który został wczoraj zrealizowany. Pani poseł przytoczyła dokładną treść, więc już nie będę powtarzał. Kto jest za tym, żeby uzupełnić plan pracy o ten wniosek? Bardzo proszę o głosowanie. Przypominam, głosujemy przez podniesienie ręki. Bardzo dziękuję. Kto jest za tym, żeby nie uzupełniać? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#MirosławSuchoń">Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#MirosławSuchoń">Poddaję pod rozwagę Komisji drugą propozycję, aby rozpatrzenie projektu dotyczącego CPK przenieść z czerwca na termin lutowy. Jak rozumiem, taka była intencja pani poseł. Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę o to, aby teraz przegłosować ten wniosek. Bardzo proszę. Kto jest za wnioskiem, aby przenieść? Kto jest za tym, aby ten wniosek pozostał zgodnie z zaproponowanym harmonogramem? Bardzo dziękuję. Kto się wstrzymał? Nie widzę. Zamykam głosowanie. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#MirosławSuchoń">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia planu pracy w zaproponowanym brzmieniu wraz z uzupełnieniami, które zostały zgłoszone bez sprzeciwu? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowany plan pracy wraz z uzupełnieniami, które zostały zgłoszone bez sprzeciwu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#MirosławSuchoń">Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>