text_structure.xml
17.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławSuchoń">Witam panie posłanki i panów posłów. Bardzo serdecznie witam zaproszonych gości, w szczególności pana ministra Stanisława Bukowca, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, wraz ze współpracownikami. Witam pana Adama Poleja, specjalistę kontroli państwowej w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli. Witam pana Bartosza Jabłonkę, zastępcę dyrektora Biura Nadzoru Inspekcyjnego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Witam naszych partnerów społecznych, w szczególności pana Macieja Wrońskiego, prezesa Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”, wraz ze współpracownikami. Bardzo serdecznie witam pana Andrzeja Bogdanowicza, dyrektora generalnego w Ogólnopolskim Związku Pracodawców Transportu Drogowego. Witam pana Mieczysława Marosza, dyrektora biura w Polskiej Izbie Gospodarczej Transportu Samochodowego i spedycji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MirosławSuchoń">Zgodnie z przedstawionym porządkiem przedmiotem dzisiejszego posiedzenia będzie rozpatrzenie informacji ministra infrastruktury na temat wdrożenia elektronicznego listu przewozowego w świetle implementacji unijnych regulacji (rozporządzenie eFTI). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Przystępujemy do realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę pana ministra o zabranie głosu i przedstawienie informacji. Szanowni państwo, ministerstwo jak zwykle przygotowało nam kompleksową informację, którą przekazaliśmy państwu posłom już przed posiedzeniem Komisji, tak że mam nadzieję, że to umożliwi nam sprawne procedowanie tego ważnego tematu. Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#StanisławBukowiec">Szanowni państwo, sprawy międzynarodowego transportu drogowego regulują przepisy międzynarodowe przygotowane pod auspicjami Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w Genewie. Podstawowe dokumenty w tym zakresie stanowią Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i protokół podpisania, sporządzone w Genewie 19 maja 1956 r.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#StanisławBukowiec">Do wyżej wymienionej konwencji z 1956 r. sporządzony został protokół dodatkowy dotyczący elektronicznego listu przewozowego sporządzony w Genewie 20 lutego 2008 r. Polska przystąpiła do tego protokołu w 2019 r. W wyniku przeprowadzenia odpowiednich procedur prezydent Rzeczypospolitej Polskiej 23 kwietnia 2019 r. ratyfikował protokół dodatkowy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#StanisławBukowiec">Protokół z 2008 r. określa, że elektroniczny list przewozowy jest wystawiony przy użyciu komunikacji elektronicznej przez przewoźnika, nadawcę inną stronę zainteresowaną wykonaniem umowy przewozu, do której ma zastosowanie konwencja, w tym również dane logicznie związane z komunikacją elektroniczną w postaci załączników lub w inny sposób powiązane z komunikacją elektroniczną w tym samym czasie co jego wystawienie lub w późniejszym czasie tak, aby stały się częścią elektronicznego listu przewozowego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#StanisławBukowiec">Komunikacja elektroniczna w rozumieniu tego protokołu to informacja generowana, wysyłana, odbierana i przechowywana przy użyciu środków elektronicznych, optycznych lub cyfrowych lub powodujących, że przekazywana informacja jest dostępna i może być wykorzystana jako późniejsze źródło odniesienia. Elektroniczny list przewozowy zawiera te same dane co tradycyjny papierowy list przewozowy. Tym samym prawidłowo sporządzony e-CMR pełni funkcję dowodową i wywiera takie same skutki, co poprawnie wypełniony CMR w wersji papierowej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#StanisławBukowiec">Do najważniejszych korzyści płynących z wdrożenia elektronicznego listu przewozowego e-CMR można zaliczyć m.in. około trzy–czterokrotne obniżenie kosztów manipulacyjnych oraz przejrzystość i identyfikację procesów transportowych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#StanisławBukowiec">Do protokołu dodatkowego w sprawie elektronicznego listu przewozowego przystąpiło już wiele państw, w tym Bułgaria, Czechy, Dania, Łotwa, Litwa, Holandia, Słowacja, Hiszpania, Szwajcaria, Francja i Polska, a niedawno także Niemcy. Aktualnie stronami protokołu dodatkowego jest 38 państw.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#StanisławBukowiec">Proszę państwa, podczas ostatniego spotkania grupy ds. transportu drogowego, które odbyło się w dniach 29–31 października br., potwierdzono uzgodnienie z sesji grupy S.C.1 w październiku 2023 r. przedłużenia mandatu grupy ekspertów ds. wdrożenia elektronicznego listu przewozowego o kolejne dwa lata w celu ukończenia jej prac, w tym przygotowania technicznych specyfikacji dotyczących funkcjonowania listu e-CMR i przedstawienia raportu końcowego na sesji w październiku 2025 r.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#StanisławBukowiec">Sprawa wdrożenia e-CMR jest zbieżna z działaniami związanymi z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 15 lipca 2020 r. w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#StanisławBukowiec">Na wniosek Komisji Europejskiej Ministerstwo Infrastruktury w lutym 2022 r. dokonało notyfikacji przepisów prawa krajowego Komisji Europejskiej na podstawie art. 2 ust. 2 rozporządzenia eFTI.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#StanisławBukowiec">Komisja Europejska do tej pory wydała dwa rozporządzenia delegowane: rozporządzenie z 26 lipca 2024 r. uzupełniające wcześniejsze rozporządzenie przez ustanowienie wspólnego zbioru danych eFTI i podzbiorów danych eFTI oraz rozporządzenie delegowane z 15 lipca tego roku uzupełniające rozporządzenie w drodze zmiany części B załącznika I do tego rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#StanisławBukowiec">Wydanie ich nie oznacza wyjścia w życie, ponieważ cały czas trwa procedura ich uzgodnienia z Parlamentem Europejskim i Radą (UE), które skorzystały z możliwości wydłużenia terminu na przedstawienie opinii do końca listopada br. Rozporządzenie te będą miały zastosowanie od daty wejścia w życie, a wejdą w życie 20. dnia po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Do wydania jest jeszcze pięć rozporządzeń delegowanych/wykonawczych do rozporządzenia eFTI. Oznacza to, że zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia eFTI nadal nie rozpoczął się bieg 30-miesięcznego terminu do obligatoryjnego zapewnienia stosowania eFTI przez organy. Wymienione wyżej projekty podlegają jeszcze przewidzianym w UE procesowi uzgodnień między instytucjami UE.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#StanisławBukowiec">Ponadto procedowany jest w Komisji Europejskiej projekt rozporządzenia wykonawczego ustanawiający wspólne procedury i szczegółowe przepisy regulujące dostęp właściwych organów do elektronicznej informacji dotyczących transportu towarowego oraz przetwarzania przez nich takich informacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE). Trzeba jednak zauważyć, że prace KE w zakresie przyjmowania aktów wykonawczych i delegowanych do rozporządzenia są opóźnione. Jednocześnie należy wskazać, że Ministerstwo Infrastruktury na bieżąco monitoruje postęp w pracach organów unijnych w zakresie przygotowania aktów wykonawczych i delegowanych oraz że na tej podstawie podejmuje decyzje co do konieczności opracowania projektów odpowiednich przepisów krajowych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#StanisławBukowiec">Po przyjęciu przez KE aktów wykonawczych i delegowanych, o których mowa w rozporządzeniu eFTI, zostaną opracowane odpowiednie przepisy krajowe umożliwiające m.in. stosowanie listu przewozowego e-CMR w ramach systemu eFTI. Do zapewnienia funkcjonowania elektronicznego listu przewozowego niezbędne jest wydanie aktów wykonawczych do eFTI, bowiem ustalają one ramy prawne i szczegółowe przepisy dotyczące wymiany danych pomiędzy podmiotami gospodarczymi a organami egzekwowania prawa. W praktyce oznacza to również wymianę danych pomiędzy firmami, które opracowały rozwiązania do usługi e-CMR a platformą europejską. Jest to niezwykle istotne, ponieważ wymaga znajomości wymagań dla zaprojektowania docelowych rozwiązań informatycznych. Brak aktów wykonawczych i delegowanych wydanych przez KE utrudnia i oddala w czasie możliwość wdrożenia w pełni e-CMR.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#StanisławBukowiec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#MirosławSuchoń">W związku z tym, że kworum jest wymagane w przypadku głosowania, tutaj nie ma potrzeby badania kworum. Po prostu nie ma faktycznej potrzeby tego typu działalności. Dziękuję bardzo za tę uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#AndrzejAdamczyk">Pan przewodniczący – przepraszam, nie chcę deprecjonować – wyłożył stanowisko według szkoły otwockiej, ale szkoła falenicka, panie przewodniczący, mówi coś zupełnie innego: że to minimum minimorum liczby posłów powinno być obecne na sali. Nie chciałbym stawiać kolejnego wniosku formalnego, który będzie wymagał głosowania. Wówczas to kworum powinno być, żeby móc przegłosować. W związku z tym proszę, aby pan przewodniczący zarządził wysłanie SMS-ów do członków Komisji, aby przyszli na posiedzenie. Drodzy państwo, klub opozycyjny nie będzie wam robił frekwencji na posiedzeniu Komisji. Wybaczcie.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#MirosławSuchoń">W związku z tym, szanując zdanie pana przewodniczącego, bardzo proszę o to, aby przesłać SMS-y do członków Komisji z przypomnieniem, że w sali G12 prowadzimy ważne posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#MałgorzataGrzegorczyk">Szanowni państwo, po pierwsze chciałam podziękować panu ministrowi za podjęcie tematu. e-CMR to sprawa, na którą TLP zwraca uwagę od wielu lat. Dziękujemy za zainteresowanie tematem, za podjęcie go na posiedzeniu sejmowej Komisji, ale w związku z tą informacją, oczywiście zdając sobie sprawę z terminów i z faktu, że temat wynika z przepisów unijnych, mam kilka pytań, jak myślę, prostych, ale porządkujących podejście naszej branży. Przedsiębiorcy, nasi członkowie są bardzo zainteresowani wdrożeniem tego systemu, ponieważ, jak powiedział pan minister, ułatwi on prowadzenie transportu, myślę, że i naszym partnerom, i stronie rządowej.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#MałgorzataGrzegorczyk">Kiedy więc planujecie państwo w ministerstwie podjąć temat i jakiekolwiek działania legislacyjne? Pan minister powiedział, że to będą projekty odpowiednich przepisów. Czy to będą tylko projekty przepisów, które są związane z branżą transportu? Pytam, ponieważ e-CMR to jest transport, ale rozporządzenie unijne dotyczy też innych gałęzi, nie tylko spraw dotyczących transportu, ale też logistyki, załadunku w różnych branżach. Jeżeli podejmiecie państwo pracę, to które to będą ewentualnie branże, jakie ustawy i projekty?</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MałgorzataGrzegorczyk">TLP występowało do Komisji Infrastruktury z obszernym opracowaniem – pracowaliśmy w ramach grupy pracowaliśmy GS1 Polska – gdzie przedstawiliśmy analizę stanu, który był kilka lat przed obecnym stanem. Przedstawiliśmy również propozycje, które można byłoby wykorzystać przynajmniej w dyskusji i w podejmowaniu prac. Mam pytanie: Czy uwzględnicie i będziecie to państwo brali pod uwagę? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#MirosławSuchoń">Dziękuję za obszerną i kompleksową informację. Chcę podkreślić, że to, że ten temat znalazł się w wykazie prac Komisji i jest dzisiaj realizowany, jest efektem współpracy z naszymi partnerami społecznymi. Tego typu inicjatywy, które elektronizują, informatyzują obieg w gospodarce, które informatyzują, elektronizują pewne czynności, powodują, że można to robić skuteczniej, efektywniej. To przyczynia się nie tylko do poprawienia sytuacji firm, ale przede wszystkim do tego, że obieg towarów w gospodarce jest bardziej efektywny, bardziej przyjazny. Oczywiście ma to też wpływ na ograniczanie śladu węglowego, który też jest dla nas niezwykle istotnym zadaniem.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#MirosławSuchoń">Dziękuję więc za podjęcie tego. Dziękuję stronie społecznej za to, że zainspirowała nas do tego, aby ten temat został dzisiaj podniesiony.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#MirosławSuchoń">Panie ministrze, mam pytanie o konkret. Prace rzeczywiście trwają i wyraźnie widać, że cieszą się zainteresowaniem różnych państw, z którymi mamy intensywną wymianę handlową, natomiast pytanie jest o konkretyzację. Kiedy będzie ten moment? Kiedy będzie można wdrożyć to do polskiego prawa?</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#MirosławSuchoń">Panie ministrze, drugie pytanie jest takie. Jeżeli nastąpi ten moment, że wszystkie działania po stronie naszych partnerów europejskich zostaną wykonane skutecznie, to ile czasu będziemy potrzebowali na to, żeby skutecznie wdrożyć te przepisy także w Polsce?</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#MirosławSuchoń">Jeżeli nie ma innych pytań, to na tym etapie oddam głos panu ministrowi. Bardzo proszę, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#StanisławBukowiec">Jeśli można, oddam jeszcze głos pani dyrektor Oldze Tworek, która doprecyzuje sprawy proceduralne.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#OlgaTworek">Planujemy pewne nasze propozycje w najbliższym czasie skonsultować również ze środowiskiem przewoźników. Taka informacja z pewnością zostanie państwu przekazana, jak przypuszczam, wraz z zaproszeniem na spotkanie, na którym będziemy mogli bardziej szczegółowo omówić wszystkie aspekty związane z wdrożeniem tego rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#OlgaTworek">Mam też prośbę do pani mecenas, à propos tego opracowania, o którym wspominała. Czy można byłoby jeszcze raz przesłać to opracowanie do naszej wiadomości, żebyśmy mieli pewność, że to jest dokładnie ten dokument, o którym mówi pani mecenas?</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MirosławSuchoń">Czy są inne pytania? Bardzo proszę, pan poseł Weber.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#RafałWeber">Chodzi o elektroniczny system kontroli zezwoleń drogowych, czyli o system, który wszedł w życie 1 listopada br., czyli kilka dni temu. Rozumiem, że on funkcjonuje. Założenie było takie, żeby przesunąć ten czas o dwa miesiące z 1 stycznia przyszłego roku na 1 listopada tego roku. Rozumiem, że ten system funkcjonuje, że kontrole te odbywają się, że inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego są do tego przygotowani, takie kontrole na drogach realizują i że sam system w ramach SENT również działa w sposób niezakłócony. Panie ministrze, proszę o informacje w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#MirosławSuchoń">Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#StanisławBukowiec">Chciałem jeszcze doprecyzować, że przed wejściem tego systemu GITD przeprowadziła system szkoleń, webinaria dla przewoźników, żeby przygotować i odpowiedzieć na wszystkie wątpliwości przewoźników. Pod koniec października odbyło się również posiedzenie polsko-ukraińskiej komisji mieszanej z udziałem wiceministra transportu Ukrainy. Wiele pytań padających w trakcie posiedzenia tej komisji było związanych właśnie z systemem SENT. Nie ukrywam, że gros przewoźników z krajów trzecich stanowią właśnie przewoźnicy ukraińscy, którzy dopytywali, byli zainteresowani tym, jak ten system działa. Myślę, że na tyle, na ile potrafiliśmy, rozwialiśmy wszelkie wątpliwości i poinformowaliśmy o tym, jak te procedury funkcjonują.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#StanisławBukowiec">Tutaj składam podziękowanie dla Inspekcji Transportu Drogowego nie tylko za codzienną działalność, ale również za to przygotowanie i przeszkolenie przewoźników z innych krajów, żeby wypełniali oni dokumenty w sposób prawidłowy.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#MirosławSuchoń">Czy są inne pytania do pana ministra? Nie widzę. Szanowni państwo, zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#MirosławSuchoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#MirosławSuchoń">Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Życzę państwu udanego wieczoru.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>