text_structure.xml 52 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MirosławSuchoń">Bardzo serdecznie witam panie posłanki i panów posłów. Witam panów ministrów wraz ze współpracownikami, w szczególności pana ministra Ignacego Niemczyckiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, pana ministra Jacka  Bartmińskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, wraz ze współpracownikami, pana ministra Przemysława Koperskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, wraz ze współpracownikami. Witam przedstawicieli instytucji państwowych, w tym panią Agnieszkę First, p.o. dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, pana Macieja Rodaka, zastępcę prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, panią Małgorzatę Kalatę, dyrektora generalnego Urzędu Transportu Kolejowego. Bardzo serdecznie witam panią Elżbietę Milewską, zastępcę dyrektora departamentu w Ministerstwie Finansów, oraz przedstawicieli naszych partnerów społecznych, w szczególności pana Adriana Furgalskiego, prezesa zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Bardzo serdecznie witam państwa na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MirosławSuchoń">Zgodnie z przedstawionym porządkiem przedmiotem posiedzenia będzie rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687) w zakresie działania Komisji. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, rozpatrywanie części budżetowych będzie odbywało się w następującym porządku: w pierwszej kolejności dysponenci części budżetowych przedstawią najistotniejsze informacje dotyczące projektu budżetu w zakresie, za który odpowiadają; następnie głos zabierze poseł koreferent z naszej Komisji, który przedstawi informację i zaproponuje opinię; w dalszej kolejności będziemy prowadzili dyskusję, będą odpowiedzi panów ministrów; na koniec podejmiemy decyzję dotyczącą ewentualnych poprawek zgłoszonych na piśmie i wniosku o zaopiniowanie konkretnych części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MirosławSuchoń">Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego sposobu rozpatrywania? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam, że przyjęliśmy ten sposób procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie części budżetowej 26. Pan minister Jacek Bartmiński, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JacekBartmiński">Wydatki natomiast są zaplanowane w wysokości 1311 127 tys. zł i obejmują cztery pozycje. Pierwsza pozycja dotyczy funkcjonowania operatorów pocztowych. Są to środki przewidziane w formie dotacji na zadania związane z funkcjonowaniem operatorów pocztowych. Druga pozycja to jest pokrycie kosztów administracyjnych i technicznych ministra aktywów państwowych w części, która dotyczy łączności. Trzecia pozycja to składka do organizacji międzynarodowych. To jest Światowy Związek Pocztowy. Poczta Polska jest członkiem Światowego Związku Pocztowego od 1919 r. To jest wysokości 1384 tys. zł. Ostatnia pozycja to zadania wynikające z „Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych”. To jest 28 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JacekBartmiński">Jeśli chodzi o wynagrodzenia, wynagrodzenia w części 26 ogółem to kwota 2103 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JacekBartmiński">Mamy też część budżetową 83, która dotyczy łączności. Są rezerwy celowe w zakresie pozycji…</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#KarolinaPawliczak">Przypomnę ponadto, że Poczta Polska, której zadanie zostało powierzone jako operatorowi wyznaczonemu, którym jest do 2025 r., świadczy usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego na terytorium całego kraju i działania te zapewniają powszechną dostępność do usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Te usługi powszechne „przyczyniły się” zresztą do tej bardzo trudnej sytuacji finansowej operatora.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#KarolinaPawliczak">W związku z tym, tak jak powiedziałam na wstępie, wnioskuję o pozytywne zaakceptowanie niniejszych zmian związanych z finansowaniem spółki. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, zgodnie z przyjętą przez nas zasadą będziemy głosować w formie elektronicznej za pomocą urządzeń do głosowania. Bardzo proszę, aby wszyscy państwo posłowie swoimi legitymacjami uwierzytelnili się w urządzeniu umożliwiającym prowadzenie głosowania. Czy już wszyscy się zalogowali? Szanowni państwo, wobec tego przechodzimy do głosowania. Bardzo proszę o uruchomienie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MirosławSuchoń">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem części budżetowej 26 – Łączność? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy państwo oddali głos? Nie słyszę sprzeciwu. Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MirosławSuchoń">Głosowało 21 członków Komisji. Za – 12, nikt nie był przeciw, wstrzymało się – 9. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała część budżetową 26 – Łączność w projekcie budżetu na 2025 r. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MirosławSuchoń">Widzę, że dotarł do nas z innej komisji pan minister Ignacy Niemczycki, w związku z tym wracamy do części budżetowej 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, która w naszym harmonogramie była wymieniona jako pierwsza. Bardzo proszę pana ministra Niemczyckiego o przedstawienie informacji na temat tej części budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#IgnacyNiemczycki">Chciałbym przedstawić podstawowe informacje dotyczące projektu budżetu części 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo na rok 2025 r. w zakresie budżetu państwa i środków europejskich. Szczegółowe informacje dotyczące dochodów i wydatków części 18 otrzymaliście państwo w informacji przekazanej do Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#IgnacyNiemczycki">Dochody budżetowe w części 18 planujemy w wysokości 6731 tys. zł, natomiast wydatki ze środków budżetu państwa w części 18 planujemy w wysokości 2863 000 tys. zł. Środki krajowe zostaną przeznaczone m.in. na następujące zadania: finansowe zabezpieczenie już wcześniej istniejącego programu „Bezpieczny kredyt 2%”, kwota 1106 000 tys. zł;  „Program wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego”, kwota 1000 000 tys. zł; zasilenie Funduszu Termomodernizacji i Remontów utworzonego w BGK i funkcjonującego z sukcesem od dłuższego czasu, kwota 240 660 tys. zł; refundacja premii gwarancyjnych i premii za systematyczne oszczędzanie, kwota 130 000 tys. zł; „Program wsparcia społecznego budownictwa czynszowego”, kwota 121 700 tys. zł; program „Rodzinny kredyt mieszkaniowy”, kwota 6790 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#IgnacyNiemczycki">Jeśli chodzi o Główny Urząd Geodezji i Kartografii, zaplanowano 131 994 tys. zł, w tym 60 000 tys. zł na utrzymanie, inwestycje i statutową działalność, a na zadania z zakresu geodezji i kartografii 44 290 tys. zł, natomiast na utrzymanie inwestycji oraz na statutową działalność Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego planujemy 58 200 tys. zł. Na utrzymanie i statutową działalność samego ministerstwa zaplanowano wydatki w wysokości 56 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#IgnacyNiemczycki">W rezerwach celowych na 2025 r. zabezpieczyliśmy pieniądze na uzupełnienie wydatków na zadania w obszarze mieszkalnictwa. To kwota 2066 000 tys. zł. Środki te mają zostać przeznaczone na zasilenie Rządowego Funduszu Mieszkaniowego w BGK z przeznaczeniem na realizację następujących zadań: istniejącego już wcześniej programu „Bezpieczny kredy 2%”, programu „Kredyt mieszkaniowy” oraz Funduszu Dopłat z przeznaczeniem na program „Społeczne budownictwo czynszowe”, program „Budownictwo socjalne i komunalne”. Dodatkowo w rezerwie zostały zabezpieczone środki na zadania nadzoru budowlanego w obszarze wykonania zastępczego w kwocie 5000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#IgnacyNiemczycki">W części 18 projekt ustawy budżetowej obejmuje także plan finansowy Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Dysponentem tego funduszu jest główny geodeta kraju. Przychody zaplanowano na 1365 tys. zł, natomiast koszty na 4265 tys. zł. Planowany stan funduszu na koniec przyszłego roku wyniesie 14 424 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#IgnacyNiemczycki">Dziękuję państwu za uwagę. Przypominam, że szczegółowe informacje przekazaliśmy w dość obszernej książeczce.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#MagdalenaMałgorzataKołodziejczak">Jak pan minister nam to przedstawił, kwota wydatków to łącznie ze środkami unijnymi 2885 127 tys. zł. Ogromna część tych wydatków to przede wszystkim programy mieszkaniowe. To jest warte podkreślenia i docenienia. Będziemy bardzo mocno kibicować tym wydatkom, ponieważ mają one w dużej mierze pobudzić przede wszystkim budownictwo mieszkaniowe, a także poprawić sytuację naszych mieszkańców, obywateli czekających na przydział czy uzyskanie tytułu do mieszkania. Przypomnę tylko, że ponad 54% mieszkańców w wieku od 25 do 34 lat nie posiada mieszkania, a więc ten cel jest jak najbardziej słuszny. Chciałoby się, żeby pieniędzy było jeszcze więcej, ale wiemy, w jakiej sytuacji jest budżet.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MagdalenaMałgorzataKołodziejczak">Ważną kwestią, którą pan minister też tutaj poruszył, jest rezerwa. To też jest bardzo dobry sygnał, że będziemy wspierali budownictwo mieszkaniowe. Jednocześnie chcę powiedzieć, że w wydatkach przewidzieliśmy również pieniądze na funkcjonowanie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego – pełni on funkcję nadzorczą zarówno nad wojewodami, jak i nad wojewódzkimi inspektorami nadzoru budowlanego, to niezwykle istotne zadanie – a także na Główny Urząd Geodezji i Kartografii, który w dużej mierze odpowiada za realizację polityki państwa w zakresie geodezji i kartografii.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MagdalenaMałgorzataKołodziejczak">Panie i panowie posłowie, wnioskuję o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#KamilWnuk">Niezmiernie cieszę się też, że jest ponad 2000 000 tys. zł w rezerwie budżetowej, natomiast nie jest tu określone fizycznie, na co konkretnie mają być przeznaczone te środki. Są tylko wypisane podpunkty, stąd mam pytanie. Jak to wygląda względem programu kredyt mieszkaniowy? Czy pod tym kryje się jakaś określona kwota, czy ta rezerwa budżetowa jest… Jakie plany ma ministerstwo względem tej rezerwy budżetowej, 2000 000 tys. zł? Czy w tym momencie pan minister jest w stanie troszeczkę bardziej określić, na co te środki mają być przeznaczone? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#MirosławSuchoń">Czy są jeszcze pytania? Nie widzę. Czy w związku z tym jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania?</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MirosławSuchoń">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem części budżetowej 18 w zakresie budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy państwo oddali głos? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#MirosławSuchoń">Głosowało 28 posłów. Za – 16, przeciw – 1, wstrzymało się – 11. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała część 18 budżetu państwa na 2025 r., obejmującą budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MirosławSuchoń">Przechodzimy do kolejnej części budżetowej, części 39 – Transport. Bardzo proszę pana ministra Przemysława Koperskiego, który dzisiaj reprezentuje Ministerstwo Infrastruktury, o przedstawienie informacji na temat tej części budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#PrzemysławKoperski">Jeżeli chodzi o infrastrukturę kolejową, jest to 23 954 847 tys. zł, tj. 112,5% w stosunku do 2024 r., z tego inwestycje na liniach kolejowych w ramach „Krajowego programu kolejowego do 2023 r. (z perspektywą do roku 2032)” – kwota obejmuje wszystkie źródła finansowania – to 15 004 788 tys. zł. W tym finansowanie z budżetu państwa to 3256 979 tys. zł. „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim” to jest 76 959 tys. zł. W programie pod nazwą „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2023 r.” koszty zarządzania infrastrukturą kolejową to 8823 100 tys. zł. To jest finansowane z budżetu państwa oraz z Funduszu Kolejowego. Przy budowie lub przebudowie dworców kolejowych wydatki z budżetu państwa to kwota 50 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#PrzemysławKoperski">Kolejowe przewozy pasażerskie to 3522 416 tys. zł, tj. 135,4% wzrostu w stosunku do 2024 r., w tym dofinansowanie pasażerskich międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów kolejowych wykonywanych w ramach usług publicznych to 2461 590 tys. zł, a dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania przewoźnikom i operatorom kolejowym utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów to 1060 826 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#PrzemysławKoperski">Pozostałe wydatki, w tym utrzymanie i statutowa działalność jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra infrastruktury, to 917 399 tys. zł, tj. 121,3% w stosunku do 2024 r. Planowane wydatki w tej części dotyczą w szczególności zadań z zakresu bezpieczeństwa drogowego (Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego), lotnictwa (Urząd Lotnictwa Cywilnego, uczelnie lotnicze, służby żeglugi powietrznej), a także urzędu ministra właściwego ds. transportu.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#PrzemysławKoperski">Szanowni państwo, w projekcie budżetu państwa na 2025 r. zaplanowano pulę środków przeznaczonych na infrastrukturę transportu lądowego w rekordowej kwocie 16 500 000 tys. zł, co stanowi wzrost w stosunku do roku bieżącego o 3600 000 tys. zł, tj. o 28%. Powyższe zwiększenie finansowania dotyczy w szczególności wydatków na programy kolejowe i drogowe obejmujące: budowę i przebudowę linii kolejowych, utrzymanie i remonty istniejącej infrastruktury kolejowej, utrzymanie sieci drogowej i inwestycje w zakresie przebudowy dróg krajowych, o których wspomniałem wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#PrzemysławKoperski">Jeżeli chodzi o dochody budżetu państwa na 2025 r. w części 39 – Transport, w 2025 r. planuje się uzyskać dochody w wysokości 132 045 tys. zł, co stanowi 106,8% w stosunku do wielkości wynikającej z ustawy budżetowej na 2024 r. Najwyższe wpływy z dochodów w kwocie 97 545 tys. zł zostały zaplanowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad głównie z tytułu kar i odszkodowań wynikających z zawartych umów na wykonywanie robót drogowych i usług oraz zabezpieczenie mienia, dochodów obejmujących wpływy z tytułu udostępniania informacji publicznej, zwroty wydatków z tytułu oświetlenia dróg krajowych od gmin czy zwroty kosztów szkolenia pracowników. Odpowiednio kary i odszkodowania to 55 000 tys. zł, 18 000 tys. zł, jeżeli chodzi o dochody, o których mówiłem w części drugiej.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#PrzemysławKoperski">Ostatnia część to rozliczenie zwrotu z lat ubiegłych. To jest 6500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#PrzemysławKoperski">Jeżeli chodzi o plany finansowe państwowych osób prawnych, bardzo prosiłbym pana wiceprezesa Rodaka o przedstawienie informacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i później panią dyrektor First. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#MaciejRodak">Przychody ogółem wykazane w części A planu finansowego w ujęciu memoriałowym PAŻP stanowią 1733 412 tys. zł, z czego przychody z prowadzonej działalności agencji z tytułu świadczonych usług żeglugi powietrznej, terminalowej oraz pozanawigacyjnych stanowią aż 90% tego przychodu, czyli 1575 800 tys. zł. W pozostałych 10% mieszczą się przede wszystkim przychody finansowe i pozostałe przychody operacyjne z wartości rozpoznanych rachunków w wyniku dofinansowań unijnych oraz dotacja celowa z budżetu państwa w wysokości 65 300 tys. zł, czyli w skali przychodu jest to 0,003%. To są trzy pozycje: z tytułu lotów zwolnionych z opłat bezpośrednich – jak co roku PAŻP nie ma prawa finansować z innych opłat – i dwie pozycje związane z bezzałogowymi statkami powietrznymi. To są zadania zlecane agencji. To dotacja do wyznaczania stref geograficznych do latania bezzałogowcami i dotacja na utrzymanie efektów projektu program operacyjny „Polska cyfrowa”.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#MaciejRodak">Koszty ogółem wykazane w części A planu finansowego w pozycji 3 wynoszą  1631 839 tys. zł, z czego 1548 200 tys. zł to są koszty funkcjonowania agencji, a pozostałe koszty agencji w wysokości 83 600 tys. zł są na koszty operacyjne i pozostałe koszty finansowe.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#MaciejRodak">Plan finansowy PAŻP na przyszły rok został oparty na wstępnych założeniach do planu skuteczności działania na cały tzw. okres referencyjny nr 4 w latach 2025–2029. Budżet zadaniowy PAŻP na przyszły rok jest w całości związany z realizacją zadania 19.4.3:  Rozwój infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#AgnieszkaFirst">Po stronie przychodów zaplanowaliśmy kwotę 86 660 tys. zł i w stosunku do roku obecnego jest to nieznaczny spadek w zakresie prowadzonych badań, ale znaczny wzrost w tej części, w której wykazujemy przychody z najmu powierzchni. Głównie chodzi o najem powierzchni naszej siedziby w Warszawie. Dodatkowo wpływ na tak określony wynik po stronie przychodów mają również kończące się czynności związane z rozbudową terminala LNG w Świnoujściu.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#AgnieszkaFirst">Jeśli chodzi o koszty, zaplanowana kwota na 2025 r. to niemal 92 000 tys. zł. Wzrost w stosunku do roku obecnego to jest ok. 5,5%. Na koszty składają się głównie koszty wynagrodzenia, które na chwilę obecną stanowią niemal 65% wszystkich kosztów. Dodatkowo istotną pozycją w budżecie po stronie kosztów są koszty usług informatycznych. W 2025 r. będziemy musieli zmierzyć się z sytuacją, w której musimy zabezpieczyć po stronie informatycznej zakup nowych programów i systemów tak, by zwiększyć bezpieczeństwo przetwarzanych danych osobowych.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#AgnieszkaFirst">Tradycyjnie, jak co roku, podkreślamy, że głównym celem TDT jest ciągłe utrzymywanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa urządzeń technicznych eksploatowanych przede wszystkim w obszarach kolejowym, portów morskich i żeglugi śródlądowej oraz urządzeń technicznych w transporcie drogowym, kolejowym i wodnym. Ponadto w 2025 r. TDT będzie prowadził działania, których celem jest ciągłe utrzymywanie wysokiego poziomu wiedzy i kompetencji osób odpowiedzialnych za bezpieczne funkcjonowanie urządzeń technicznych, które mogą stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia, ludzkiego mienia i środowiska. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#MirosławSuchoń">Otwieram dyskusję. Pierwsza zgłaszała się pani posłanka Barbara Oliwiecka… Nie, przepraszam, rzeczywiście, jeszcze koreferat, bardzo przepraszam, pan poseł Krzysztof Truskolaski. Bardzo proszę, panie pośle, o przedstawienie koreferatu. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#KrzysztofTruskolaski">Budżet na 2025 r. w zakresie transportu stanowi fundament rozwoju infrastruktury i transportu publicznego. Dzięki środkom z budżetu państwa oraz funduszom europejskim możliwe będzie zrealizowanie kluczowych inwestycji, które wpłyną na poprawę jakości życia obywateli i dalszy rozwój gospodarki. Nie będą realizowane tylko te duże inwestycje, ale również te małe, powiatowe i gminne, z uwagi na to, że jest bardzo duży budżet przeznaczony na „Rządowy fundusz rozwoju dróg”. Nadal mamy również budżet na „Fundusz rozwoju przewozów autobusowych”. To też jest ważne, aby likwidować wykluczenie komunikacyjne w miastach i miasteczkach naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#KrzysztofTruskolaski">Proszę o przyjęcie tej części. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#BartoszZawieja">Jeżeli chodzi o aspekt kolejowy, mam pytanie o to, kiedy będzie możliwość konsultacji w zakresie aktualizacji „Krajowego programu kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032)” chociażby w ujęciu… o zabezpieczenie środków na budowę drugiego co do wielkości w kraju Poznańskiego Węzła Kolejowego.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#BartoszZawieja">Korzystając z okazji, dziękuję za budowę S11 na wielkopolskiej linii Złotniki – Oborniki oraz za prace przygotowawcze Kurnik – Ostrów Wielkopolski. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#RafałWeber">Po drugie, już przechodząc do bardziej szczegółowych pytań, moje pytanie jest związane z „Programem inwestycji dworcowych”. Pierwszy program powstał w 2016 r. Miał być realizowany do 2023 r. W połowie poprzedniego roku przez spółkę PKP SA zostały wytypowane do rewitalizacji kolejne dworce kolejowe. Za pomocą jednej z ustaw przygotowaliśmy podstawę prawną do zapewnienia środków inwestycyjnych na realizację PID 2. Pytanie, czy w 2025 r. są przewidziane środki finansowe w budżecie państwa albo z innego źródła na realizację edycji nr 2 „Programu inwestycji dworcowych”.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#RafałWeber">Kolejne pytanie z dziedziny kolejowej jest takie. Między 2016 r. a 2021 r. wykonaliśmy rewitalizację linii kolejowej L68 na odcinku między stacją Stalowa Wola Rozwadów a Lublinem. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy północnego Podkarpacia mogą szybciej dostać się do stolicy województwa lubelskiego czy przez województwo lubelskie do Warszawy. W międzyczasie prowadziliśmy również prace przygotowawcze nad rewitalizacją drugiej części tej linii kolejowej, czyli od Stalowej Woli Rozwadów na południe przez Nisko, Rudnik nad Sanem, Nową Sarzynę do Przeworska, czyli Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk. Prace projektowe i pozwolenie wykonawcze na rewitalizację albo już zostało uzyskane, albo będzie uzyskane w najbliższym czasie. Żeby gładko przejść do prac budowlanych, są potrzebne środki finansowe też na ten cel. Tutaj jest kolejne pytanie do pana ministra. Czy w przyszłorocznym budżecie w ramach „Krajowego programu kolejowego” albo w ramach innego programu kolejowego są środki finansowe na realizację drugiego odcinka linii kolejowej L68?</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#RafałWeber">Moje trzecie pytanie jest do pani dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego. Kiedy wejdą w życie nowe opłaty za wynajem powierzchni TDT? Czy to już miało miejsce, a w budżecie na przyszły rok widać zwiększenie w porównaniu do 2024 r., czy ten proces jest przed nami i na przykład wejdzie to w życie 1 stycznia nowego roku? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#MarcinHorała">To nie jest moment na merytoryczną dyskusję o tym, dlaczego te zmiany są złe, więc chociaż, skoro taka decyzja była podjęta, apeluję, żeby jak najszybciej dokonać nowelizacji tego programu, bo obecnie działania rządu w sprawie CPK, które są wykonywane, łamią obowiązującą, mającą moc prawną uchwałę rządu, a z tego, co widzę, w budżecie na przyszły rok jest to dalej tak samo zakotwiczone, wpisane bez zmian, więc ten stan łamania będzie dalej kontynuowany.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#TadeuszChrzan">Jeżeli natomiast mówimy o stacji, której nazwę zaraz sobie przypomnę – tam jest zlokalizowany jeden z największych zakładów produkujących dodatki do paliw…, więc ta bocznica i ta stacja są tam bezwzględnie potrzebne, dlatego że dzisiaj cały transport idzie transportem kołowym, co niszczy wszystkie drogi, nie tylko powiatowe, ale również wojewódzkie. Jest więc pytanie o linię kolejową 101 i o stację Surochów. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#MarekSawicki">Druga inwestycja to Międzyrzec Podlaski. W Międzyrzecu Podlaskim zrobiono piękny wiadukt nad torami kolejowymi i, znów, dróg dojazdowych nie ma. Mieszkańcy i samorządy lokalne pytają, co zrobić, gdzie są pieniądze. Drogie Ministerstwo Infrastruktury, przeanalizujcie te wszystkie superpolityczne inwestycje zaplanowane przez Prawo i Sprawiedliwość i dobudujcie do tego resztę infrastruktury, żeby te PiS-owskie pomniki mogły być użytkowane.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#MirosławSuchoń">Pan poseł Krystian zgłosił się do dyskusji. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#MariuszKrystian">Druga kwestia to zabezpieczenie środków finansowych na rozpoczęte już prace budowlane dotyczące remontu linii kolejowej nr 97 Sucha… – Żywiec oraz zabezpieczenie środków finansowych na budowę nowej linii kolejowej Kraków – Myślenice. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#PrzemysławWitek">Powiem panu ministrowi Weberowi, czemu audyt i optymalizacja są ważne. W pełni zgadzam się z panią przewodniczącą. Ma pan rację, że procesy inwestycyjne trwają, ale gdyby wziąć pod uwagę tempo, to na dzisiaj mamy cztery, a do 2030 r. nie będzie 100. Dlatego dajcie szansę, żeby to optymalizować, żeby jeszcze raz to przemyśleć. Pomijam to, że tam brakuje 8000 000 tys. zł do realizacji tego projektu, jeżeli bierze się instrumenty finansowania.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#PrzemysławWitek">To jest jedna z nielicznych komisji, w której udaje nam się – zwłaszcza w kontekście inwestycji infrastrukturalnych – w miarę dogadywać, więc błagam was, nie psujcie tego, co my chcemy próbować robić lepiej bądź szybciej, bo jak ktoś ma pomysł, żeby robić coś lepiej i szybciej, to jest OK. To naprawdę jest OK. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#KamilWnuk">Mam na przykład w regionie drogę S1 czy drogę, od północy jedyny dojazd do Katowic, DK86. To są sprawy, które mnie interesują i interesują każdego posła w jego regionie. Skupmy się na tym. Nie patrzmy, kto ma jakie barwy polityczne, tylko po prostu działajmy. Komisja Infrastruktury jest od takiej pracy i tego oczekują od nas wyborcy.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#KamilWnuk">Co do inwestycji, o których wspominał na przykład pan Horała, przecież nikt tutaj nie neguje, że nie chcemy tego robić. To wszystko też jest zaprojektowane i zaplanowane, tylko ustalmy, co, kiedy i jak robimy, i pracujmy merytorycznie. Taki jest mój apel do koleżanek i kolegów. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#MirosławSuchoń">Mam natomiast do pana ministra, do państwa trzy zagadnienia. Po pierwsze chcę zwrócić uwagę, że wydatki w dziale Transport w stosunku do 2024 r. rosną o ponad 10%. To jest bardzo duży wzrost. Nie zostało to zauważone w dyskusji, ale mamy wzrost zarówno w zakresie infrastruktury drogowej, jak i infrastruktury kolejowej, co, jeżeli chodzi o drogi, stało się pewną normą, natomiast w zakresie infrastruktury kolejowej wydatki rosną o ponad 12%. To pokazuje, że jako koalicja 15 października widzimy w kolei taki obszar, który był niedoinwestowany, który był niezauważany, a stanowi bardzo duży potencjał do wzrostu. My ten wzrost chcemy realizować, czego wyrazem są inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#MirosławSuchoń">Chcę zauważyć także znaczący wzrost m.in. w zakresie przewozów autobusowych, co oznacza, że to jest kolejny element, który dokładamy, jeżeli chodzi o transport publiczny. Szanowni państwo, oczywiście możemy się znęcać w trakcie dyskusji i mówić, kto co likwidował. Byłem świadkiem, kiedy w latach 2015–2023 było likwidowanych wiele fajnych rzeczy. Na to powstawały być może różne nowe rozwiązania. Czy one były do końca fajne? Jeżeli popatrzymy na przykład na sposób rozdziału środków, gdzie to trafiało do zaprzyjaźnionych grup, to już nie było takie fajne.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#MirosławSuchoń">Z hurraoptymistyczną wersją poprzednich rozwiązań też bym, więc nie przesadzał. Gdzie trzeba to zracjonalizować, znormalizować i doprowadzić do użyteczności dla obywateli i dla naszego państwa, tam stanowczo będziemy to robić. Ten budżet właśnie o tym mówi.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#MirosławSuchoń">Panie ministrze, mam jeszcze pytania. Po pierwsze – to jest mała rzecz, ale wydaje się, że o tym też warto pomyśleć – jeżeli chodzi o wydatki na prowadzenie egzaminów na przykład dla egzaminatorów na prawo jazdy, te wydatki nie są pokrywane przez koszty, co oznacza, że opłaty najprawdopodobniej są tutaj zbyt niskie. Chyba faktycznie jest tak, że one są ustalone na poziomie sprzed wielu, wielu lat. To wydaje się dosyć niefrasobliwe, że pomimo tego, że państwo nie powinno tracić na takich rzeczach, strata jest dosyć spora. Jest więc pytanie, czy ministerstwo zamierza coś z tym zrobić. Zresztą podobnie jest w przypadku innego typu egzaminów. Rozumiem, że to jest zaszłość, że ktoś tutaj miał taki koncept, że państwo za wszystko zapłaci i nie będzie potrzeby żadnych podatków, ale ponosimy koszty na administrację, na operacje z tym związane. Czy w związku z tym jest tu planowana jakaś racjonalizacja?</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#MirosławSuchoń">Drugie pytanie dotyczy egzaminów na prawo jazdy. Otóż swego czasu rząd wprowadził odpis, który rocznie w 2025 r. daje ponad 600 tys. zł zaplanowanych wpływów z budżetu właśnie za opłatę z egzaminów teoretycznych na prawo jazdy, tymczasem koszty, które ma ponieść komisja, to jest ok. 140 tys. zł. Oczywiście nie ma nic złego w tym, żeby te koszty racjonalizować, natomiast mam wrażenie, że poziom kosztów wpływa na jakość pytań. Czy w związku z tym ministerstwo planuje zmiany w zakresie funkcjonowania komisji do spraw pytań? W tej sprawie docierają różne informacje na temat jakości pytań egzaminacyjnych i widzę, że to ma przełożenie i jest też widoczne w budżecie. Rozumiem, że to jest stan zastany, natomiast jest pytanie, czy w tej sprawie będą jakieś zmiany.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#MirosławSuchoń">Ostatnia rzecz, o którą chcę zapytać, to S52. Po wielu latach udawania, że coś dzieje się wokół tej drogi i obietnic na papierze, w zeszłym roku zorganizowany został przetarg na badania geotechniczne. Niestety ten przetarg nie przyniósł satysfakcjonujących rozstrzygnięć. W związku z tym co dalej z drogą S52? Czy w przyszłym roku będzie to realizowane? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#MirosławSuchoń">To wszystko, byłem ostatnim zapisanym mówcą. Bardzo proszę, panie ministrze, o udzielenie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#PrzemysławKoperski">To, na co pan przewodniczący słusznie zwrócił uwagę, to przede wszystkim wzrost środków finansowych. To nie są obietnice na papierze, z którymi – jak sygnalizowali mieszkańcy, samorządowcy zarządzający infrastrukturą – mieliśmy do czynienia wcześniej. To są środki finansowe, które realnie wpłyną na realizację zaplanowanych inwestycji. To są wzrosty sięgające miliardów złotych. Jeżeli chodzi o infrastrukturę drogową, to jest 27 000 000 tys. zł, jeżeli chodzi o kolejową, to blisko 24 000 000 tys. zł, jeżeli chodzi o kolejowe przejazdy pasażerskie, to 3500 000 tys. zł. W każdej z tych kategorii, szanowni państwo, widzimy wzrost.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#PrzemysławKoperski">Chcę również podkreślić – dziękuję za to, że Państwo zwróciliście na to uwagę – że są w końcu odblokowane środki z Unii Europejskiej, z KPO, m.in. linia kolejowa Żywiec – Sucha Beskidzka, która połączy ten obszar z Krakowem. To też są środki europejskie i środki z KPO.</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#PrzemysławKoperski">Szanowni państwo, chcę również odnieść się do pytań pełnych niepokoju o to, co z programem 100 obwodnic. Program 100 obwodnic jest realizowany i wszystkie obietnice, które kiedyś zostały złożone samorządowcom, zostaną dotrzymane, bo jesteśmy poważnym partnerem. To nie są tylko i wyłącznie czeki bez pokrycia, ale realne środki finansowe, które na ten cel będą wydatkowane. W tym programie, w tym projekcie budżetu znajdziecie państwo te informacje. Z obietnic, które zostały wcześniej złożone, nic nie zostało wycofane.</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#PrzemysławKoperski">Chcę również powiedzieć i odnieść się do pytań ze strony pana przewodniczącego Suchonia o środki finansowe na egzaminy, na te opłaty. Pan minister Bukowiec jest upoważniony do prowadzenia negocjacji w tym zakresie. Mam nadzieję, że uda się wypracować kompromis, ponieważ to dotyczy i, częściowo, samorządów, i firm, i administracji publicznej. Potem pani dyrektor Rychter w kilku słowach powie na ten temat troszeczkę więcej.</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#PrzemysławKoperski">Były jeszcze szczegółowe pytania dotyczące poszczególnych dróg, dróg krajowych, autostrad, dróg ekspresowych. To pan dyrektor Waszkiewicz, a jeżeli chodzi o linie kolejowe, to pan dyrektor Sierpień. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to dyrektorzy, których mam tutaj ze sobą, też chcieliby zabrać głos.</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#JarosławWaszkiewicz">Obwodnica Kalisza znajduje się w zał. 1 do przekazanych państwu informacji, na pozycji 143 na stronie 39. W tym samym duchu autostrada A4 Wrocław – Legnica znajduje się w zał. 2 na stronie 58. To siódmy myślnik od góry w ramach prac przygotowawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#JarosławWaszkiewicz">Jeśli chodzi o obwodnicę Kalisza, nie jest to problem ujęcia tego w programie czy w materiale dla państwa, tylko jest to problem przebiegu obwodnicy Kalisza i wariantów, które są oprotestowywane przez samorządy. Jeśli zaś chodzi o rozbudowę autostrady A4 na odcinku od Krzyżowej do Wrocławia, cały czas jesteśmy jeszcze na etapie prac przygotowawczych, stąd punkt, w jakim znalazła się ta inwestycja. To jest punkt wydatków poświęcony pracom przygotowawczym pod budowę i przebudowę dróg. To 296 000 tys. zł z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#JarosławWaszkiewicz">Jeśli chodzi o DK92 Tarnowo Podgórne, w tym terenie cały czas realizowana jest obecna inwestycja generalnej dyrekcji. Podpisanie umowy jest planowane w 2025 r. W ramach tej inwestycji, która była planowana w tym terenie, generalna dyrekcja nie przewidziała potrzeby budowy wiaduktu, o którym była mowa. Inwestycja jest tak jakby w trakcie. Realizujemy to zamierzenie inwestycyjne, które uzyskało już finansowanie. O dalszych zamierzeniach na tym ciągu będzie można mówić po zakończeniu realizacji tej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#JarosławWaszkiewicz">Jeśli chodzi o drogę ekspresową S52, oczywiście droga ekspresowa S52 pozostaje priorytetem w zakresie prowadzonych prac przygotowawczych mimo napotykanych trudności w wyłonieniu wykonawców czy w budżecie. Środki na prace geologiczne zostaną zapewnione, a reszta jest jakby wynikiem tego, jak działa rynek i jak ograniczony jest potencjał wykonawców prowadzących prace geologiczne, bo to nie jest problem tylko tego terenu, ale również wielu innych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#JarosławWaszkiewicz">Podsumowując „Program budowy 100 obwodnic”, powiem, że w ramach programu dotychczas zakończono budowę czterech zadań. W realizacji mamy 22 zadania, w sumie ponad 166 km. Na etapie przetargu jest 8 zadań, 51 km. Cały czas w przygotowaniu jest 66 zadań na 622 km. Wszystkie je chcemy zrealizować, ale, jak państwo widzą, jeszcze cały czas jesteśmy na dosyć wczesnym etapie realizacji całego programu i do 2030 r., do którego zaplanowany jest ten program i środki na ten program, pozostało jeszcze dużo czasu.</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#JarosławWaszkiewicz">Jeśli chodzi o program „Mosty dla regionów”, to w zasadzie chciałem zwrócić uwagę na jedną rzecz. W Polsce jest deficyt mostów i każdy most, który jest budowany, jest na pewno bardzo potrzebny, a w przypadku „Mostów dla regionów” trzeba zmierzyć się czy też liczyć się z dodatkowym aspektem. To mosty przez duże rzeki. Jeżeli most jest budowany przez dużą rzekę, powinien również umożliwiać realizację działań obronnych czy transportowych, wojskowych. To w związku z tym są tak wysokie parametry tych mostów, aby wydając pieniądze, robić to również w takim celu, który poprawi sytuację w zakresie przemieszczania się wojsk.</u>
          <u xml:id="u-1.76" who="#JarosławWaszkiewicz">To chyba wszystko, jeżeli chodzi o poruszane tematy.</u>
          <u xml:id="u-1.77" who="#PrzemysławSierpień">Jeśli chodzi o „Program inwestycji dworcowych”, jutro będzie posiedzenie Komisji Infrastruktury poświęcone temu tematowi. Środki na PID 2 są zabezpieczone i są zgłoszone do reguły wydatkowej.</u>
          <u xml:id="u-1.78" who="#PrzemysławSierpień">Linia kolejowa nr 68 będzie realizowana w ramach „Funduszy europejskich dla Polski Wschodniej”. Ona również jest ujęta w „Krajowym programie kolejowym”.</u>
          <u xml:id="u-1.79" who="#PrzemysławSierpień">Dokumentacja dla linii kolejowej nr 101 będzie realizowana w ramach projektu dokumentacji dla odcinka Rzeszów – Medyka. Planowany termin podpisania umowy to jest koniec tego roku.</u>
          <u xml:id="u-1.80" who="#PrzemysławSierpień">Linia kolejowa nr 97 jest realizowana ze środków KPO. Umowa z wykonawcą została podpisana w czerwcu tego roku.</u>
          <u xml:id="u-1.81" who="#PrzemysławSierpień">Przy odcinku Kraków – Myślenice trwa przygotowanie dokumentacji w ramach programu wieloletniego „Kolej plus”. Dla linii kolejowej 103 jest ona ujęta w ramach większych prac przygotowania wstępnego studium wykonalności dla terenów wokół Krakowa. Termin tego studium to jest październik 2025 r. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.82" who="#RenataRychter">Zarówno w 2023 r., jak i w bieżącym roku komisja działa dosyć prężnie i weryfikuje kilka katalogów pytań na egzaminy państwowe dla kandydatów na kierowców i kierowców. Katalogi są także uzupełniane nowymi pytaniami i pytania cały czas są weryfikowane w innych katalogach, m.in. w katalogu na egzaminy dla instruktorów, na egzaminy dla egzaminatorów, a także dla kierujących tramwajami. Ostatni katalog, bardzo istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa wykonywania transportu drogowego i kierowców zawodowych, to katalog pytań na testy kwalifikacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.83" who="#RenataRychter">Są sporządzane łącznie setki nowych pytań. To, jeśli chodzi o dane z 2024 r. Zapewniamy także w sposób baczny, aby skład komisji nie powodował powstania konfliktu interesów, nawet potencjalnego, jeśli chodzi o osoby wchodzące w skład komisji, osoby nadzorujące pracę komisji i proponujące finalnie treść pytań. Podobnie jest z komisjami, które przeprowadzają egzaminy dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów. Wydatki te planujemy po prostu ze względu na plan prac tych komisji i ze względu na dane z lat ubiegłych, które stanowią także wartość referencyjną do określenia planu działalności.</u>
          <u xml:id="u-1.84" who="#RenataRychter">Jeśli chodzi o dochody z tytułu 1,5% z części teoretycznej egzaminów państwowych, te wpływy wzrosły w porównaniu do planowanych. W tym roku plany były na poziomie 450 tys. zł. Rok przyszły to są plany zwiększone z uwagi na to, że wzrosły opłaty za egzaminy państwowe. Dalsze plany dotyczące zmiany systemu ponoszenia opłat za egzaminy państwowe, za wydawanie dokumentów komunikacyjnych, w tym praw jazdy, wymagają podejścia koncepcyjnego tak, żeby zastanowić się nad limitacją zadań działalności organów jednostek samorządu terytorialnego, które biorą udział w procesie wydawania tych dokumentów, ażeby zapewnić też odpowiednie finansowanie tych zadań, nie zwiększając znacząco tych opłat, żeby także osoby, które są interesariuszami w tym zakresie, nie ponosiły nadmiernych kosztów. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.85" who="#AgnieszkaFirst">Jeśli chodzi o regulacje regulaminu, oczywiście one są w trakcie wykonywania. Ostateczna wersja regulaminu po tych drobnych korektach i zmianach będzie obowiązywała, jak myślę, w przeciągu najbliższych tygodni. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.86" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, czy jest przeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części budżetowej 39 w zakresie Transport?</u>
          <u xml:id="u-1.87" who="#MirosławSuchoń">Bardzo proszę, przechodzimy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem części budżetowej 39 dział – Transport? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy państwo oddali głos? Dziękuję. Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.88" who="#MirosławSuchoń">Głosowało 20 posłów. Za – 15, nikt nie był przeciw, wstrzymało się – 5. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała część budżetową 39 – Transport.</u>
          <u xml:id="u-1.89" who="#MirosławSuchoń">Przechodzimy do części budżetowej 71 – Urząd Transportu Kolejowego. Bardzo proszę, jest z nami pani dyrektor generalna Urzędu Transportu Kolejowego, pani Małgorzata Kalata. Bardzo proszę o przedstawienie informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.90" who="#MałgorzataKalata">Dochody. W projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. w części 71 – Urząd Transportu Kolejowego zaplanowano dochody budżetowe w wysokości 4961 tys. zł. W 2025 r. zakłada się zmniejszenie realizacji dochodów o 5,9% w stosunku do dochodów planowanych na 2024 r. Główne pozycje planowanych dochodów to: wpływy z opłat za wydanie jednolitych certyfikatów i świadectw bezpieczeństwa przewoźnikom kolejowym, autoryzacji i świadectw bezpieczeństwa zarządcom infrastruktury kolejowej oraz świadectw bezpieczeństwa użytkownikom bocznic kolejowych i przedsiębiorcom wykonującym przewozy wyłącznie na bocznicach kolejowych w wysokości 1927 tys. zł; wpływy z tytułu przeprowadzenia egzaminu na licencję maszynisty i egzaminu na świadectwo maszynisty w wysokości 855 tys. zł; wpływy z opłat za wydanie zezwoleń na dopuszczanie do eksploatacji podsystemów strukturalnych i zezwoleń dla pojazdów kolejowych w wysokości 662 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.91" who="#MałgorzataKalata">Wydatki. Zgodnie z projektem ustawy budżetowej na 2025 r. limit wydatków budżetowych ogółem dla części 71 wynosi 95 642 tys. zł. Z tego 77 255 tys. zł pochodzi ze środków budżetu państwa oraz ze środków na finansowanie i współfinansowanie programów i projektów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, a 18 387 tys. zł pochodzi z budżetu środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-1.92" who="#MałgorzataKalata">Wydatki z budżetu państwa bez wydatkowania na finansowanie i współfinansowanie programów zaplanowano w wysokości 66 628 tys. zł. W tym główne pozycje to wydatki bieżące w wysokości 65 379 tys. zł, gdzie nastąpił wzrost o 8% w stosunku do 2024 r., oraz wydatki majątkowe w wysokości 1159 tys. zł. Tutaj nastąpiło zmniejszenie w stosunku do 2024 r. o 65,4%. Na wydatki z tytułu wynagrodzeń osobowych z wyłączeniem wydatków na realizację programów operacyjnych zaplanowano kwotę 39 165 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.93" who="#MałgorzataKalata">W ramach limitu na 2025 r. z budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich na realizację programów „Pomoc techniczna dla funduszy europejskich”, „Fundusze europejskie dla rozwoju społecznego” oraz „Fundusze europejskie na infrastrukturę, klimat i środowisko” zaplanowane kwotę 29 014 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.94" who="#MałgorzataKalata">Panie przewodniczący, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, dziękuję za uwagę. Uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu w części 71 – Urząd Transportu Kolejowego.</u>
          <u xml:id="u-1.95" who="#BarbaraOliwiecka">Wydatki natomiast są w wysokości 95 642 tys. zł. Wzrost kosztów funkcjonowania urzędu z tytułu wynagrodzeń i pochodnych wszystkich grup pracowniczych to jest 1900 tys. zł. Znaczna część wydatków to finansowanie i współfinansowanie programów realizowanych z udziałem środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-1.96" who="#BarbaraOliwiecka">Oczywiście rekomenduję przyjęcie tego projektu budżetu.</u>
          <u xml:id="u-1.97" who="#KrystynaSibińska">Przystępujemy do głosowania, chyba że, jeśli nie usłyszę…</u>
          <u xml:id="u-1.98" who="#KrystynaSibińska">Głosowało 16 osób. Za – 16, nikt nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał od głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.99" who="#KrystynaSibińska">Przechodzimy do kolejnej części, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 39 i 54. Poproszę przedstawiciela ministra finansów. Pani dyrektor Elżbieta Milewska, jak rozumiem, tak? Bardzo proszę o przedstawienie. Proszę też o ciszę. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.100" who="#KrystynaSibińska">Za – 14, nikt nie był przeciw 0, wstrzymała się 1 osoba. Opinia jest przyjęta. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.101" who="#WiolettaBruździńska">Dochody w tym dziale zostały zaplanowane w wysokości 7974 tys. zł i będą pochodziły głównie z wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych na przejściach granicznych oraz z opłat związanych z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, w tym przede wszystkim z opłat za wydawanie zaświadczeń ADR-ów, czyli dokumentów uprawniających do kierowania pojazdem przewożącym towary niebezpieczne w przewozie drogowym.</u>
          <u xml:id="u-1.102" who="#WiolettaBruździńska">Wydatki w tym dziale zostały zaplanowane w kwocie 1214 866 tys. zł i będą przeznaczone na wydatki bieżące w kwocie 1176 952 tys. zł, na wydatki majątkowe w kwocie  37 814 tys. zł oraz na wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków z Unii Europejskiej w kwocie 100 tys. zł. Wydatki bieżące zostaną przeznaczone na sfinansowanie krajowych pasażerskich przewozów autobusowych w kwocie 749 588 tys. zł, kosztów utrzymania przejść granicznych w kwocie 228 071 tys. zł, bieżącej działalności Inspekcji Transportu Drogowego w kwocie 192 406 tys. zł oraz pozostałej działalności w zakresie transportu, w tym głównie na sfinansowanie zadań polegających na wydaniu zaświadczeń i wtórników zaświadczeń ADR.</u>
          <u xml:id="u-1.103" who="#WiolettaBruździńska">Ponadto w związku z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez ministra spraw wewnętrznych i administracji w rezerwie 44 zaplanowane zostały środki w wysokości 20 000 tys. zł na zadania związane z transportem wyborców do lokali wyborczych realizowane przez gminy jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-1.104" who="#WiolettaBruździńska">Wydatki majątkowe w wysokości 37 814 tys. zł zostaną przeznaczone na zadania inwestycyjne, na potrzeby przejść granicznych. Na potrzeby przejść granicznych zaplanowane zostały również środki w rezerwie 22, na budowę modernizacji i wyposażenie przejść granicznych, w kwocie 79 751 tys. zł. W części 85 w dziale 600 mamy również zaplanowane wydatki na potrzeby wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego w kwocie 3501 tys. zł, głównie na środki transportu oraz na inwestycje budowlane.</u>
          <u xml:id="u-1.105" who="#WiolettaBruździńska">Wydatki na współfinansowanie, jak już wcześniej wspomniałam, to jest 100 tys. zł i dotyczy to przejścia granicznego województwa lubelskiego. Wynagrodzenia dotyczą wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego oraz osób zajmujących się obsługą przejść granicznych. Dla pracowników wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego zaplanowane zostały wydatki na wynagrodzenia oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne w wysokości 137 818 tys. zł oraz dla osób zajmujących się obsługą przejść granicznych w województwach lubelskim, podkarpackim, podlaskim i warmińsko-mazurskim w wysokości 52 676 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.106" who="#FranciszekSterczewski">Dochody zaplanowane w projekcie ustawy budżetowej pochodzą głównie z wpływów z najmu z dzierżawy składników majątkowych na przejściach granicznych oraz z opłat związanych z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, w tym przede wszystkim z opłat za wydanie zaświadczeń ADR i dokumentów uprawniających do kierowania pojazdem przewożącym towary niebezpieczne w przewozie drogowym.</u>
          <u xml:id="u-1.107" who="#FranciszekSterczewski">Za to, jeśli chodzi o wydatki, zaplanowane są w wysokości 1214 866 tys. zł, co stanowi 102,27% wydatków z budżetu 2004 r.</u>
          <u xml:id="u-1.108" who="#FranciszekSterczewski">Bardzo proszę o pozytywne przyjęcie tej części uchwały budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-1.109" who="#MirosławSuchoń">Poddaję pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie części 85 – Budżety wojewodów ogółem. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem tej części? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Czy wszyscy państwo oddali głos? Dziękuję, zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenie wyników. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.110" who="#MirosławSuchoń">Głosowało 16 posłów. Za – 15, nikt nie był przeciw, wstrzymało się – 1. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała część budżetową 85 – Budżety wojewodów ogółem.</u>
          <u xml:id="u-1.111" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, zakończyliśmy rozpatrywanie projektu budżetu w zakresie działania Komisji. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię o projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. w omówionych częściach. Nie zaproponowano, nie zgłoszono zdań odrębnych.</u>
          <u xml:id="u-1.112" who="#MirosławSuchoń">W związku z tym Komisja musi jeszcze wybrać posła, który przedstawi stanowisko Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby sprawozdawcą Komisji była pani przewodnicząca Krystyna Sibińska, która jest także członkiem Komisji Finansów Publicznych. Czy ktoś jest sprzeciw? Czy jest inna propozycja? Nie słyszę. W związku z tym stwierdzam, że stanowisko Komisji przedstawi posłanka, pani przewodnicząca Krystyna Sibińska.</u>
          <u xml:id="u-1.113" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-1.114" who="#MirosławSuchoń">Zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pewnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję Państwu, życzę udanego popołudnia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>