text_structure.xml
46.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSibińska">Bardzo serdecznie witam panie posłanki i panów posłów. Serdecznie witam zaproszonych gości: po raz pierwszy w nowej roli na posiedzeniu naszej Komisji pana Stanisława Bukowca, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Pana dyrektora nie ma, ale jest pani dyrektor Agnieszka Krupa, zastępca dyrektora Departamentu Dróg Publicznych; pani Agnieszka Zalewska, główny specjalista w Departamencie Dróg Publicznych MI; pani Renata Leoniak, zastępca dyrektora Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji; pan Adam Jędryszczak – nie ma, ale może się spóźni – naczelnik Wydziału Analiz Strategicznych w Departamencie Porządku Publicznego w MSWiA; pan insp. Robert Koźlak, dyrektor Biura Ruchu Drogowego w Komendzie Głównej Policji; pan insp. Leszek Jankowski, naczelnik Wydziału Opiniodawczo-Analitycznego w Biurze Ruchu Drogowego w Komendzie Głównej Policji; pan Jarosław Florkiewicz, doradca ekonomiczny w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli; jak zawsze towarzyszący nam pan Adrian Furgalski; pan Adrian Pokrywczyński, ekspert Związku Powiatów Polskich. Jeśli kogoś z gości nie przywitałam, to przepraszam, witam według listy obecności. Wszystkich państwa witam bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSibińska">Stwierdzam kworum, więc możemy jako Komisja prowadzić obrady.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSibińska">Zgodnie z przedstawionym porządkiem przedmiotem dzisiejszego posiedzenia będzie rozpatrzenie informacji ministra infrastruktury na temat realizacji „Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej na lata 2021–2024”. Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie widzę, w związku z tym stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSibińska">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Poproszę pana ministra o zabranie głosu i przedstawienie informacji. Wiemy, że jest też przygotowana prezentacja. Według informacji z sekretariatu Komisji prezentacja ta będzie dostępna, będzie państwu posłom przesłana. Mamy tu też materiał papierowy, więc myślę, że później będziemy mogli toczyć dyskusję. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#StanisławBukowiec">Szanowni państwo, działania w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego były i są podejmowane na drogach krajowych poprzez realizację zarówno punktowych zadań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego, jak i kompleksowych działań polegających na rozbudowie całych odcinków tworzących ciągi drogowe. W celu przyspieszenia i zwiększenia zakresu zadań realizowanych w obszarze bezpieczeństwa na drogach w Ministerstwie Infrastruktury został opracowany program dedykowany infrastrukturalnej poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez działania inwestycyjne pod nazwą „Program bezpiecznej infrastruktury drogowej na lata 2021–2024”.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#StanisławBukowiec">Głównym celem tego programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Celami szczegółowymi są: zapewnienie ochrony uczestnikom ruchu drogowego oraz zapewnienie infrastruktury drogowej mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa. Osiągnięcie tych celów w ramach programu zakłada się przez realizację inwestycji drogowych, takich jak m.in. budowa dróg dla pieszych, dla pieszych i rowerów czy dla rowerów, efektywne oświetlenie i doświetlenie przejść dla pieszych, przebudowa skrzyżowań, zadania kompleksowo wpływające na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmujące m.in. poprawę parametrów użytkowych jezdni, likwidację punktów kolizyjnych, korektę łuków poziomych jezdni z jednoczesną budową dróg dla pieszych, doświetleniem przejść dla pieszych czy rozbudowę skrzyżowań.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#StanisławBukowiec">Biorąc pod uwagę priorytet nadany ochronie pieszych na przejściach dla pieszych, w pierwszej kolejności w ramach tego programu realizowane są działania na drogach w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poprawiające bezpieczeństwo, polegające na doświetleniu przejść dla pieszych, które tego wymagają. Jest to działanie komplementarne z wprowadzonymi zmianami ustawowymi oraz działaniami w tym zakresie na realizowanymi drogach samorządowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#StanisławBukowiec">Teraz bardzo poproszę panią dyrektor Krupę o przedstawienie szczegółowego raportu z tego programu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#AgnieszkaKrupa">Program został stworzony i przyjęty z myślą czteroletnią, czyli w zakresie lat 2021–2024. Przeznaczyliśmy na ten program 2,5 mld zł do wydatkowania w cztery lata. Średniorocznie wychodzi 625 mln zł, ale oczywiście nie jest to kwota, która w każdym roku musiała być wydatkowana w takiej wysokości. Zresztą nawet biorąc pod uwagę praktyczne możliwości realizacji inwestycji drogowych, było to niemożliwe, ponieważ program został przyjęty już w ciągu roku kalendarzowego 2021, nie obowiązywał od 1 stycznia. Te zadania oczywiście trzeba było wytypować, wyselekcjonować, przygotować, zatem wydatkowanie tych środków nie jest równomiernie w latach.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#AgnieszkaKrupa">W ramach tego programu postanowiliśmy postawić nacisk głównie na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu. Kolejny cel to była redukcja liczby wypadków i ich skutków na całej sieci dróg krajowych zarządzanych przez generalną dyrekcję.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#AgnieszkaKrupa">Program realizuje generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad. Program jest nadzorowany przez ministra infrastruktury i przez nasz Departament Dróg Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#AgnieszkaKrupa">Pierwsze efekty, które mamy, pokazują, że to działanie rzeczywiście jest skuteczne i że była to słuszna decyzja, nawet biorąc pod uwagę skalę wypadków, które obecnie notujemy na sieci dróg krajowych zarządzanych przez generalną dyrekcję. I tak na przykład w 2019 r. na sieci zarządzanej przez generalną dyrekcję mieliśmy 5,6 tys. wypadków, a w 2023 r. już niecałe 3,4 tys. wypadków.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#AgnieszkaKrupa">W programie duży nacisk postawiony jest na ochronę bezpieczeństwa pieszych. Doświetlamy bardzo dużą liczbę przejść dla pieszych. W zakresie wypadków z udziałem pieszych również nastąpiła znaczna poprawa na sieci dróg krajowych zarządzanych przez generalną dyrekcję. W 2019 r. wypadków z udziałem pieszych było na sieci dróg krajowych 734, natomiast w 2023 r. już tylko 480, więc działania te wskazują na zdecydowaną poprawę w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#AgnieszkaKrupa">Jeżeli chodzi o realizację rzeczową tego programu, w ramach wyznaczonego limitu środków zostały wytypowane 932 najbardziej potrzebne zadania. W okresie od 2021 r. z tych wytypowanych zadań zakończyliśmy już, czyli oddaliśmy do użytkowania, 558 zadań. Z tego prawie 460 jest już całkowicie rozliczonych. To 3,7 tys. przejść dla pieszych, które są doświetlone, dzięki czemu piesi mogą bezpiecznie z nich korzystać, 72 km dróg dla pieszych, 40 km dróg dla rowerów bądź dla pieszych i rowerów i 44 skrzyżowania. W trakcie realizacji jest jeszcze 305 zadań, 25 na etapie przetargu, a 34 w przygotowaniu. Te, które mamy obecnie na etapie przetargu czy przygotowania, to najmniej skomplikowane zadania, które mogą być zrealizowane w trybie szybkim i zakończone do końca tego roku bądź w przyszłym roku w ramach „Programu wzmocnienia krajowej sieci drogowej”.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#AgnieszkaKrupa">Na kilku przykładach chcielibyśmy też pokazać państwu efekty rzeczowe tego, jak sieć zmienia się na skutek realizacji naszych zadań z „Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej”. Na tych dwóch zdjęciach przedstawiliśmy państwu, jak wyglądają doświetlenia przejść dla pieszych i jak to poprawia widoczność pieszego w warunkach nocnych. Następny slajd to porównanie przejścia, które funkcjonuje w warunkach dziennych i w warunkach nocnych po doświetleniu. Wyraźnie widać, że pieszy jest widoczny dla kierującego pojazdem i nie ma tutaj ryzyka, że kierujący pojazdem uderzy w pieszego z powodu niezauważenia go na jezdni.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#AgnieszkaKrupa">Na kolejnych zdjęciach przedstawiliśmy państwu ten sam odcinek drogi, to, jak wyglądał przed naszym zadaniem inwestycyjnym i po wykonaniu zadania inwestycyjnego. Tutaj też wyraźnie widać, że piesi i rowerzyści mają dedykowaną sobie infrastrukturę, oddzieloną od ruchu samochodowego, dzięki czemu ruch pieszych i rowerów może odbywać się w sposób dużo, dużo bardziej komfortowy i bezpieczny niż przed wykonaniem zabiegu inwestycyjnego. Kolejny przykład to poprawa sytuacji na skrzyżowaniu i uporządkowanie ruchu pieszego. Wcześniej skrzyżowanie było dość – powiem eufemistycznie – naturalne. Widać, że droga podporządkowana była bez skanalizowania. Po dokonaniu inwestycji mamy pasy wyznaczone do skrętu, mamy zrobioną infrastrukturę do poruszania się pieszych, więc ten odcinek drogi też jest zdecydowanie bezpieczniejszy dla wszystkich użytkowników, zarówno pojazdów samochodowych, jak i niechronionych uczestników.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#AgnieszkaKrupa">Jeżeli chodzi o realizację finansową, tak jak zaznaczyliśmy na wstępie, na program przeznaczyliśmy 2,5 mld zł. W tym momencie, do końca lipca, wydatkowano 1,6 mld zł z zabezpieczonych 2,5 mld zł. To wydatkowanie rośnie z biegiem każdego roku, oczywiście z uwagi na fakt, że te zadania należało wytypować, przygotować i dopiero wchodziły one w fazę realizacji. Pierwszy rok, 2021 r., był więc rokiem bardzo intensywnej pracy w zakresie zhierarchizowania zadań, opracowania koncepcji dla każdego zadania, uzgadniania każdego zadania i oczywiście kierowania do realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#AgnieszkaKrupa">Na chwilę obecną, a właściwie do końca lipca do wydatkowania pozostało nam 900 mln zł z przeznaczonej kwoty 2,5 mld zł na „Program bezpiecznej infrastruktury drogowej”. Środki te zostały już oczywiście przydzielone do każdego zadania i nie ma tutaj ryzyka, że program nie zostanie zrealizowany w całości. W tym momencie mamy już rozliczony kolejny miesiąc, czyli sierpień. Na bieżąco w trybie dziennym sprawdzamy też, ile środków wydatkujemy na kolejne faktury, które nam schodzą, i na dzień dzisiejszy do wydatkowania z limitu 2,5 mld zł zostało już tylko niecałe 720 mln zł. Standardowo w zakresie inwestycji drogowych ostatnie miesiące każdego roku to czas intensywnego opłacania faktur i płacenia za dotychczas zrealizowane roboty. Do końca tego roku 2,5 mld zł więc absolutnie zostanie wydatkowane i wszystkie zadania zostaną zrealizowane zgodnie z założeniami.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#AgnieszkaKrupa">Na ostatnim slajdzie już tylko procentowo wskazujemy państwu, w jaki sposób rosło wydatkowanie środków na „Program bezpiecznej infrastruktury drogowej”, które jest oczywiście naturalną fazą realizacji inwestycji. 2024 r. to ostatni rok realizacji „Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej”, ale dla nas nie oznacza to, że program ten będzie rozliczony i zapomniany. Równolegle realizujemy inny program rządowy, który dotyczy utrzymania i poprawy bezpieczeństwa infrastruktury dróg krajowych, „Program wzmocnienia krajowej sieci drogowej”, który od 2025 r. przejmie również część związaną z poprawą bezpieczeństwa. Środki na 2025 r. w ramach „Programu wzmocnienia krajowej sieci drogowej” były przewidziane na poziomie większym niż na 2024 r. Zostały one w takiej wysokości zabezpieczone i od przyszłego roku działania związane z poprawą bezpieczeństwa będą realizowane w ramach „Programu wzmocnienia krajowej sieci drogowej”, a tam, gdzie będzie to uzasadnione, będą realizowane w ramach kompleksowych przybudów i kompleksowych rozbudów dróg krajowych, bo w tym obszarze również widzimy jeszcze duże pole do poprawy w zakresie przepustowości naszej sieci dróg krajowych. W najbliższych latach będziemy skupiać się – oprócz rozbudowy i budowy nowej sieci – na wzmocnieniu tej istniejącej sieci zwykłych dróg krajowych, nie tylko dróg ekspresowych i autostrad.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#AgnieszkaKrupa">Dziękujemy bardzo. W przypadku pytań jesteśmy oczywiście do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#KrystynaSibińska">Pani dyrektor uprzedziła, rzeczywiście jest to ostatni rok obowiązywania programu. Widzimy w tym zestawieniu, że jest niewykorzystana cała pula przeznaczonych środków, aczkolwiek 2024 r. jest już przekroczony. Jest więc pytanie. Rozumiem, że w innych programach też prowadzone są działania dotyczące poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Moje pytanie jest takie. Czy przewidujecie państwo nowy podobny program? Ewentualnie jakie byłyby założenia? Czy sprawy związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego będą realizowane w ramach innych projektów? To jest jedna rzecz.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#KrystynaSibińska">Druga jest taka. Co z projektami, które były przewidziane, a nie zostaną zakończone? Czy one też będą przesunięte? Czy będą realizowane w dalszym ciągu, żeby wykorzystać całą pulę założonych środków? To moje pytanie.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#KrystynaSibińska">Jeśli państwo pozwolicie, teraz oddam głos zarówno posłom, jak i stronie społecznej. Bardzo proszę o zgłaszanie się do głosu i będziemy prowadzić dyskusję. Słucham państwa. Bardzo proszę, pan poseł Witek.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#AdrianFurgalski">Jak zrozumiałem, program pod tą nazwą nie będzie już kontynuowany, natomiast jego elementy wejdą do programu utrzymaniowego. Tutaj jest takie moje pytanie. Czy zadania, które z programu poprawy można dzisiaj realizować, to będzie odzwierciedlenie jeden do jednego, czy będą jakieś zmiany i do tego programu utrzymaniowego zostanie dodany na przykład jakiś inny typ inwestycji, na które będzie można te pieniądze wydać?</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#AdrianFurgalski">Ostatnie pytanie. Była mowa o kwocie na 2025 r., że jest zabezpieczona, ale czy to będzie tylko 2025 r., czy do końca trwania programu utrzymaniowego w każdym roku będzie też wydzielona pula na poprawę bezpieczeństwa? Jaka będzie kwota na 2025 r. i czy już dzisiaj można mieć informację, jak to jest zaprojektowane na kolejne lata? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PaulinaMatysiak">W raporcie możemy przeczytać, że nastąpiła poprawa bezpieczeństwa. Chciałabym dopytać, jak to państwo sprawdzacie. Rozumiem, że miejsca wytypowane czy zgłoszone do realizacji inwestycji charakteryzowały się na przykład dużą liczbą wypadków czy zdarzeń i były niebezpieczne. Rozumiem, że po przebudowie, po modernizacji takich zdarzeń jest mniej. Nie widzimy tych informacji. Myślę, że to byłoby ciekawe i takie informacje, takie dane pewnie zachęcałyby chociażby samorządowców, żeby pewne działania podejmować także z własnych środków na terenach swoich miejscowości, skoro efekty są tak bardzo miarodajne. Było tak, że po modernizacji – na przykład po zainstalowaniu oświetlenia, po przebudowie – liczba zdarzeń spada. Jak to państwo mierzycie? Myślę, że to też jest interesujące. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#JerzyPolaczek">Myślę, że wraz ze środkami, jakie obok tego programu były dedykowane dla samorządów terytorialnych i wojewódzkich, powiatowych i gminnych, łączne nakłady, jeśli chodzi o infrastrukturę sieci dróg samorządowych i dróg krajowych, na pewno były bezprecedensowe. Efektem tego była stała tendencja w ostatnich pięciu, sześciu latach, która przejawiała się po pierwsze w ograniczeniu kosztów społecznych wypadków drogowych. Spadki są tutaj miliardowe: z 58 mld w 2018 r. do, myślę, trzydziestu kilku w ubiegłym roku.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#JerzyPolaczek">Myślę, że w bieżącym roku zastanawiająca jest – myślę, że istnieje tu konieczność pewnego komentarza ze strony pana ministra i współpracowników – tendencja, jeśli chodzi o wzrost ilości wypadków, kolizji drogowych, bardzo znaczący wzrost wypadków z udziałem motocyklistów. Ta tendencja spadkowa załamała się. Widać to i w systemie informacyjnym, który jest w dyspozycji ministra, i w policyjnym systemie ewidencji wypadków i kolizji. Jest pytanie o analizę pierwszego półrocza w świetle kontynuacji tego programu i planów ze strony Ministerstwa Infrastruktury i o to, jakie pilne działania należy podjąć, aby utrzymać tendencję spadkową, której efektów jako obywatele doświadczamy poprzez mniejsze koszty wypadków, oszczędności w systemie ubezpieczeń społecznych, w systemie ochrony służby zdrowia, w o dziesiątki tysięcy mniejszej liczbie postępowań policyjnych, prokuratorskich, w mniejszej liczbie opinii, mniejszych kosztach skutków wypadków.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#JerzyPolaczek">To, czego mi brakuje w roku bieżącym, to właśnie odniesienie się do zmiany, którą obserwujemy. Powiedziałbym, że jest ona bardzo niebezpieczna. Przypomnę, iż w ubiegłym roku Polska uzyskała główną nagrodę europejską dla państwa, które poczyniło największe postępy w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Sądzę, że przy kontynuacji i zakończeniu tego programu czy kontynuacji tego programu pod inną nazwą, z tymi samymi środkami, ewentualnie z jakimiś dodatkowymi priorytetami ze strony Ministerstwa Infrastruktury, istnieje pilna potrzeba analizy stanu faktycznego, który ma miejsce na polskiej sieci dróg krajowych i samorządowych co najmniej w pierwszym półroczu tego roku czy w pierwszych trzech kwartałach, po to, aby wyciągnąć z tego wnioski, jeśli chodzi o kwestie legislacyjne, jeśli chodzi o standaryzację wymagań technicznych w zakresie projektowania różnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego, z którego obligatoryjnie powinni korzystać burmistrzowie, wójtowie i prezydenci jako narzędzi do realizowania inwestycji punktowych poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego w jednolity sposób. Przecież takim dobrym przykładem, jak wspomniał pan minister, jest również standaryzacja wymagań projektowych, jeśli chodzi o przejścia dla pieszych, ale to jest jeden z wycinków.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#JerzyPolaczek">Wydaje się jednak, że tutaj jest potrzeba jakiegoś bardzo rzeczowego i dojrzałego komentarza do przyczyn zmiany tendencji, która miała miejsce w ostatnich latach, i tych wzrostów kolizji, wypadków, które przekraczają 10 czy kilkanaście procent. Mamy w Polsce województwa, na przykład dolnośląskie czy pomorskie, gdzie – przynajmniej w pierwszych pięciu, sześciu miesiącach – następował skokowy wzrost liczby zabitych o ponad 60%, jak w województwie dolnośląskim, czy o ponad 50%, jak w województwie pomorskim. To są rzeczy, które wymagają komentarza i współpracy Ministerstwa Infrastruktury z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji i z Policją po to, żeby tym zjawiskom przeciwdziałać, dać na to jakąś państwową odpowiedź i oczywiście utrzymać bardzo wysoki wskaźnik nakładów na cele, które były realizowane przez poprzednie kierownictwo MI, pana ministra Adamczyka, pana ministra Webera, bo efektem tego jest przede wszystkim bardzo znacząca poprawa warunków korzystania z sieci dróg samorządowych i krajowych, ale docelowym efektem tego jest przede wszystkim gigantyczne i bardzo potrzebne z punktu widzenia gospodarczego i społecznego ograniczenie kosztu wypadków drogowych w Polsce. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#RafałWeber">Widzieliśmy zdjęcia, które pokazują, jak wyglądają w tej chwili te przejścia dla pieszych. Są one doświetlone w profesjonalny sposób, w taki sposób, który przyjęła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zgodnie z wytycznymi, które zostały stworzone w Ministerstwie Infrastruktury. To doświetlenie naprawdę poprawia bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Piesi są widoczni nie tylko w momencie przechodzenia przez jezdnię, nie tylko w momencie wchodzenia na jezdnię, ale również w jej otoczeniu, w jej pobliżu, tak że jest to coś, co nie może być przerwane.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#RafałWeber">Cieszy 3,7 tys. doświetleń, natomiast na drogach krajowych jest ok. 11 tys. przejść dla pieszych i uważam, że w kolejnych latach te inwestycje powinny być kontynuowane. To jest mój apel, prośba, aby nie zarzucać doświetleń przejść dla pieszych na drogach krajowych, bo, tak jak tu zresztą padło nie tylko z moich ust, jest to coś, co wpłynęło na dużo wyższy komfort przechodzenia przez jezdnię, ale również na dużo wyższy komfort prowadzenia pojazdów. Kierowca widzi pieszego dużo wcześniej i po prostu może zareagować w odpowiedni sposób, a odzwierciedlenie w statystyce, którą przytoczyła pani dyrektor Agnieszka Krupa, jest tego najlepszym dowodem. Jest więc moja prośba, panie ministrze, aby nie zarzucać doświetleń przejść dla pieszych, bo to bardzo ważna rzecz.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#RafałWeber">Nawiązując zaś do dróg samorządowych, przypomnę, że w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg bodajże w 2021 r. też wyasygnowaliśmy środki finansowe, aby samorządy mogły je pozyskać i później wykorzystać na doświetlenie przejść dla pieszych dla dróg gminnych i powiatowych. Tam też zrealizowanych zostało ponad 4 tys. takich zadań. Myślę, że to też jest praktyka, którą w najbliższej przyszłości warto powielić. To jest kwestia odnosząca się do „Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej”.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#RafałWeber">Teraz kwestia związana z przyszłością. W mojej ocenie pomysł włączenia małych zadań – zadań punktowych takich jak doświetlenie przejść dla pieszych czy budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, zatoczek autobusowych czy separatorów ruchu – do programu utrzymaniowego nie jest do końca trafiona. Program utrzymaniowy ma jednak zupełnie inny cel, zupełnie inny sens. W ramach programu utrzymaniowego realizowane są duże przebudowy, realizowane są zadania kilkunasto-, kilkudziesięciokilometrowe, które też pochłaniają dużą kwotę środków finansowych.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#RafałWeber">Jak zresztą zobaczymy prognozę finansową, która została zawarta w programie utrzymaniowym – program utrzymaniowy został przyjęty przez Radę Ministrów jesienią 2022 r., przygotowaliśmy ten dokument wspólnie z ministrem Andrzejem Adamczykiem – zakłada coraz większe środki finansowe na realizację tych dużych zadań, bo potrzeb, jeżeli chodzi o drogi krajowe, jest bardzo dużo. To ok. 18 tys. km dróg krajowych. Duża część z nich wymaga konkretnej interwencji, czyli właśnie przebudowy, wzmocnienia chociażby do możliwości przewozów pojazdów o nacisku 11,5 tony. W mojej ocenie przekazanie do tego programu również realizacji małych inwestycji punktowych, realizacji typowo BRD, może spowodować, że te mniejsze po prostu nie zostaną zrealizowane, i to zarówno ze względu na środki finansowe… Rozumiem wypowiedź pana ministra tak, że w przyszłym roku zgodnie z programem utrzymaniowym kwota, która będzie do dyspozycji, to kwota 6,5 mld zł – proszę też o potwierdzenie, bo to wynika z programu przyjętego w 2022 r. – i nie będzie zwiększona, czyli nie będzie zwiększona o jakąś pulę, którą można byłoby przeznaczyć na małe zadania, na zadania punktowe, na zadania ściśle koncentrujące się na poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#RafałWeber">To jest ta moja wątpliwość, którą się z państwem dzielę. Uważam, że dedykowanie czy poświęcenie programów odpowiedniej kategorii drogi, czyli „Rządowego programu budowy dróg krajowych do 2030 r.”, w ramach którego realizowane są co do zasady autostrady i drogi ekspresowe, drugiego programu, programu utrzymaniowego, modernizacji i przebudowy dróg krajowych, trzeciego programu, „Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej”, gdzie są małe zadania BRD, to najlepszy sposób na osiąganie celów i najlepszy sposób na osiąganie efektów związanych zarówno z siecią dróg, siecią optymalną i siecią spójną, jak i poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#RafałWeber">Uważam, że ten podział powinien zostać zachowany, czyli „Program bezpiecznej infrastruktury drogowej” winien być kontynuowany w 2025 r. i w latach kolejnych, czy to w perspektywie czteroletniej, jak za nas, czy dłuższej, czy krótszej, do ustalenia. W mojej ocenie program powinien być kontynuowany z osobną pulą środków finansowych przeznaczonych na ten cel i z tego typu zakresem zadań jak do tej pory, czyli: małe zadania punktowe, trafiające w potrzeby pieszych czy generalnie niechronionych uczestników ruchu drogowego. To jest, szanowni państwo, moja ocena i to jest coś, co spotęgowałoby efekt, z którym mamy do czynienia już w tej chwili. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#StanisławBukowiec">Po pierwsze sprawa budżetu. Szanowni państwo, tegoroczny budżet na drogi wynosi 5,5 mld zł. W projekcie budżetu na 2025 r. została zapisana kwota 6,5 mld zł, czyli o 1 mld zł więcej w tym obszarze chcemy przeznaczyć właśnie na drogi, w tym również na program, o którym dzisiaj mówimy, czyli program wzmocnienia bezpieczeństwa w ramach wzmocnienia sieci krajowej. To jest oczywiście projekt i od szanownych państwa posłów zależeć będzie, czy budżet będzie uchwalony w takiej wysokości, ale rzeczywiście będą to dużo wyższe środki.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#StanisławBukowiec">Oczywiście będziemy kontynuować ten program w tym innym schemacie organizacyjnym, panie pośle, bo realizatorzy zostają ci sami. GDDKiA ma w swoich założeniach również przebudowy dróg krajowych, wzmocnienie infrastruktury technicznej, która będzie poprawiała bezpieczeństwo. To wszystko będzie się działo. Oczywiście będziemy też przedstawiali państwu raporty na temat tego, jak to jest realizowane w ciągu roku.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#StanisławBukowiec">Jeżeli mówimy o programach, które mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa, chciałbym wspomnieć o programie „Bezpieczny przejazd”. To program, który wdrożyliśmy w tym roku. Jest związany z modernizacją przejazdów drogowych na skrzyżowaniu z liniami kolejowymi. Po różnych tragicznych zdarzeniach, które miały miejsce – przywołam chociażby tragiczny w skutkach wypadek, zderzenie pociągu z samochodem ciężarowym w Ołtarzewie, gdzie zginął maszynista – chcemy przebudować najbardziej niebezpieczne przejazdy kolejowe, również na drogach samorządowych, tam, gdzie jest takie zagrożenie.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#StanisławBukowiec">Było pytanie o nowe formy czy kontynuacje projektów z poprzednich lat. Na pewno będziemy chcieli wzmocnić i rozbudować system dróg rowerowych. Widzimy, że coraz więcej użytkowników ruchu to rowerzyści, więc na pewno zadania będą realizowane również w tym kierunku.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#StanisławBukowiec">Co do pytania o drogi samorządowe, trwają prace w tym obszarze i myślę, że niebawem pan minister Dariusz Klimczak przedstawi taką propozycję.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#StanisławBukowiec">Pani poseł Matysiak pytała o ewaluację. Dysponujemy statystykami. Przypomnę, że ten program był i jest realizowany tylko na drogach krajowych, więc możemy bazować na statystykach wynikających ze zdarzeń, które miały miejsce na takich drogach. Przekażę państwu statystyki, które mówią o tym, że w porównaniu do 2019 r., kiedy na takich drogach było 5600 wypadków, w 2023 r. Policja odnotowała 3396 wypadków. Liczba osób zabitych w 2019 r. wynosiła 989, w 2023 r. wyniosła 546, czyli widać bardzo duży spadek, również z podziałem na osoby piesze, gdzie jest 212 do 102, i rannych, z 551 do 401. Wyraźnie widać więc, że statystyki, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, są dużo lepsze, oczywiście dalekie od ideału. Po to będziemy chcieli kontynuować ten program, żeby kiedyś móc z satysfakcją stwierdzić, że osiągnęliśmy cel, jakim jest poprawa bezpieczeństwa na drogach.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#StanisławBukowiec">Pan poseł, pan minister Polaczek pytał o wzrost wypadków. Według naszych danych i danych Policji jest on jednak zwiększony na drogach samorządowych, na drogach powiatowych i gminnych. Są takie statystyki, że spory wzrost liczby wypadków z ofiarami śmiertelnymi jest na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza terenem zabudowanym. W związku z tym przygotowujemy pewne zmiany w przepisach, które mają zwiększyć sankcje za przekraczanie prędkości, bo to jest główny powód tych wypadków, i w stosownym czasie takie zmiany będą zaprezentowane. Myślę, że zdarzy się to niebawem.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#StanisławBukowiec">Oprócz tego będziemy chcieli zwracać większą uwagę na kierowców młodocianych, dlatego że oni są w grupie osób, które powodują liczne zdarzenia drogowe. Tutaj mamy propozycję obniżenia możliwości zdobycia prawa jazdy do 17 lat, oczywiście pod pewnymi warunkami. Taka 17-letnia osoba będzie mogła przez jakiś czas jeździć, ale obowiązkowo z pasażerem, który ma kilkuletnie doświadczenie, jeśli chodzi o prawo jazdy. Jest wiele innych założeń, które mają przygotować młodych ludzi do poruszania się w ruchu drogowym i zwiększyć bezpieczeństwo.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#StanisławBukowiec">Nie wiem, czy o czymś zapomniałem. Jeśli nie, to jeszcze, pani dyrektor, proszę o uzupełnienie.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#AgnieszkaKrupa">Pierwsze było pytanie o niewykorzystane środki w ramach „Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej”. Nie przewidujemy niewykorzystanych środków. Do końca roku wydamy całą alokację 2,5 mld zł. Te zadania, które – oczywiście biorąc pod uwagę naturalną fazę i cykl realizacyjny – nie zostaną rzeczowo zakończone, będą kontynuowane i nie zostaną przerwane, będą kontynuowane w przyszłym roku w ramach „Programu wzmocnienia krajowej sieci drogowej”.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#AgnieszkaKrupa">Tutaj od razu podam wyjaśnienie do 3,7 tys. przejść dla pieszych, które zostały już doświetlone. To są te przejścia, które zostały już zakończone i finansowo rozliczone, natomiast w ramach „Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej” – w ramach puli 2,5 mld zł – planujemy do końca roku dokończyć doświetlanie ok. 9 tys. przejść. Wszystkich przejść na drogach krajowych mamy ok. 12 tys. i pozostałe też oczywiście są w planach. Niektóre z nich będą doświetlane w ramach kompleksowych rozbudów i przybudów, a te, które nie są objęte kompleksowymi przebudowami i rozbudowami, systematycznie w 2025 i 2026 r. będą kontynuowane w ramach „Programu wzmocnienia krajowej sieci drogowej”, żeby nie zostawiać na sieci drogowej czarnych punktów z tego względu, że zauważyliśmy już, że kierowcy przyzwyczaili się, że na drogach krajowych przejścia dla pieszych są doświetlone. W momencie, kiedy zostawilibyśmy taki czarny, niedoświetlony punkt, kierowca po prostu straciłby już czujność i mogłoby to spowodować zagrożenie dla pieszych.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#AgnieszkaKrupa">Było pytanie o kompleksowe działania na sieci związane z poprawą bezpieczeństwa, m.in. o fotoradary. Tak, absolutnie widzimy potrzebę rozwoju w tym obszarze. Z tego tytułu dla GITD została zabezpieczona pula środków w ramach KPO na nowy projekt fotoradarowy. W tym momencie wszedł już w fazę realizacji. GITD ogłosił przetargi. W ramach środków wygospodarowanych w KPO planujemy zainstalowanie 128 fotoradarów. Są to fotoradary zarówno punktowe, jak i odcinkowe. To również w ramach szerszego pilotażu analiza sytuacji na przejazdach drogowo-kolejowych. Do poprawy bezpieczeństwa staramy się więc podchodzić kompleksowo.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#AgnieszkaKrupa">Było jeszcze pytanie o inne typy inwestycji związanych z poprawą bezpieczeństwa, które mogłyby być robione w ramach „Programu wzmocnienia krajowej sieci drogowej”. W tym momencie nie identyfikujemy innych typów. Co prawda oczywiście w ramach „Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej” ciągle mówimy i główny nacisk kładziemy na przejścia dla pieszych, ale to nie oznacza, że nie realizujemy innych inwestycji. Drogi dla pieszych, drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów, przebudowa skrzyżowań, lewoskręty są realizowane i zadania te nadal będą realizowane. Duża część z tych zadań będzie realizowana w ramach kompleksowych przebudów, żeby nie powodować nadmiernych utrudnień dla społeczeństwa w momencie, gdy mamy w planach rozbudowę czy przebudowę danego odcinka. Chcemy nie tylko poprawić parametry jezdni, ale od razu wyposażyć tę drogę w odpowiednią infrastrukturę dla pieszych, dla rowerów, zrobić lewoskręty, przebudować skrzyżowania.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#AgnieszkaKrupa">Mierzenie efektów… Oczywiście oprócz efektów, które przedstawialiśmy całościowo, na poszczególnych inwestycjach sprawdzamy, jak sytuacja poprawiła się w danym punkcie czy odcinku. Na dzisiaj nie mamy przygotowanego niczego takiego, ale z pamięci możemy wskazać, że na przykład w poprzednich latach, jak była modernizowana DK2 pomiędzy Warszawą a Siedlcami, zostało tam zamontowane mnóstwo wysepek, które znacznie uspokoiły ruch, i dało się zaobserwować, że przed tą modernizacją wypadki, które miały miejsce na tej drodze, były dość ciężkie w skutkach z tego względu, że kierowcy rozwijali bardzo dużą prędkość, natomiast po modernizacji, po uspokojeniu tego ruchu, wypadki czy zdarzenia nadal miały miejsce, ale nie były już wypadkami śmiertelnymi, były to tylko drobne kolizje z tego względu, że ten ruch został znacznie uspokojony. Taka analiza konkretnej sytuacji również jest więc przez nas brana pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#AgnieszkaKrupa">To chyba wszystko. Chcielibyśmy też uspokoić, że to, że w ramach „Programu wzmocnienia krajowej sieci drogowej” będziemy realizować zadania związane z poprawą bezpieczeństwa, nie znaczy, że ten obszar zostanie zaniechany. Tak jak powiedział pan minister, realizuje to ten sam zespół ludzki, zarówno w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jak i w Ministerstwie Infrastruktury. Na dziś, chociaż mamy dwa programy, do wszystkich zadań na sieci dróg krajowych podchodzimy kompleksowo i staramy się, żeby efekty w ramach obydwu programów były jak najlepsze. Od przyszłego roku te same cele będziemy realizowali w ramach jednego programu, ale ze środkami większymi niż w tym roku. Na kolejne lata w ramach „Programu wzmocnienia krajowej sieci drogowej” są zapisane coraz wyższe środki, aby działania te były intensyfikowane w zakresie nie tylko poprawy bezpieczeństwa, ale też lepszego utrzymania sieci drogowej, która na skutek oddawania nowych dróg ekspresowych co roku nam przyrasta. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#RafałWeber">Mam pytanie, bo nie mogę odtworzyć tego w pamięci. Czy Ministerstwo Infrastruktury jest zobowiązane do przygotowania sprawozdania z wykonania „Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej” w pierwszych trzech miesiącach po zakończeniu tego programu i przedstawienia Radzie Ministrów, czy nie ma takiego obowiązku? Będę prosił o informację.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#RafałWeber">Jeżeli chodzi o finanse, jest tak, jak mówiłem. Jeżeli w przyszłym roku budżet GDDKiA to 6,5 mld zł, to taki budżet został przewidziany w „Programie wzmocnienia krajowej sieci drogowej do 2030 r.” i to po prostu kontynuacja tego, co zostało uchwalone w 2022 r.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#RafałWeber">W tym budżecie czy w zasadzie w tym programie w tabeli nr 3 jest podział, na co te środki zostaną wydane. 2999 mln zł to inwestycje, w tym prace przygotowawcze do „Rządowego programu dróg krajowych”, prace przygotowawcze do programu 100 obwodnic, w tym część na utrzymanie oddziałów generalnej dyrekcji. Jest też tutaj wzmianka o bieżącym utrzymaniu. Jest pytanie, czy ta tabela będzie aktualizowana i czy zostaną w tej tabeli zawarte również punktowe zadania związane z bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#KrzysztofHabura">Stąd jak najbardziej wskazana jest przebudowa tych skrzyżowań na dwupoziomowe. Wiem, że ten program jest i będzie realizowany. Moje pytanie dotyczy alokacji, bo kiedyś ten program był zapoczątkowany. Na to było chyba 840 mln zł, co nie jest zbyt dużą kwotą, ale jest. Do kiedy planujecie państwo przyjmować wnioski? To pewnie będą wnioski kierowane przez gestorów dróg, bo wiem, że tutaj ma być wspólne finansowanie: PLK razem z właścicielami czy zarządcami danej drogi. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#JerzyPolaczek">Zupełnie na marginesie sam jestem ciekawy, czy kiedyś premier Donald Tusk zadzwonił przynajmniej do ministra infrastruktury i poprosił o jakąś szczegółową relację, dotyczą na przykład statystyk w województwie pomorskim, bo to jest jedno z tych dwóch najbardziej „dotkniętych” tą zmianą w 2024 r.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#JerzyPolaczek">Dziękując za tę odpowiedź, zachęcam Ministerstwo Infrastruktury do pilnych działań legislacyjnych. Mniej więcej znam kierunkowe propozycje zmian. Mówię tutaj w szczególności o podstawach prawnych dotyczących możliwości czasowego odebrania prawa jazdy po przekroczeniu o 50 km/k prędkości dopuszczalnej czy o rozwiązaniach, o których wspominał pan minister, czyli o przygotowaniu młodych kierowców, ale nie tylko. Na chwilę obecną natomiast takich inicjatyw, poselskich czy rządowych, nie mamy.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#JerzyPolaczek">Ostatnia uwaga to pilna, jak myślę, potrzeba przekazania takich komunikatów do zarządców dróg powiatowych czy zarządców dróg miejskich w te miejsca, gdzie wypadkowość gwałtownie wzrosła, bo to jest, myślę, jedna z oczywistych przesłanek do aktywnych działań komendantów powiatowych czy miejskich w strukturach samorządowych tam, gdzie wypadkowość uległa największemu załamaniu. To jest jednak poza domeną kompetencji Sejmu. O tym i o ewentualnych efektach decyduje państwo. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#AndrzejAdamczyk">Wiemy, jak dzieje się w życiu. W którymś momencie ta kwota może zostać rozcieńczona. Jeżeli mamy osobno realizowany program, to ten program musi zostać zrealizowany, środki muszą zostać wydatkowane na konkretny cel, bo w ramach programu utrzymaniowego, jeżeli nie wydamy na program podwyższenia bezpieczeństwa na drogach, chociażby na doświetlenie przejść dla pieszych, to te pieniądze zostaną wydane na inne cele. Czy nie warto jednak utrzymać autonomię tego programu i – odnosząc się do tej ładnej nazwy – tę szufladkę uczynić nie zakładką programu utrzymaniowego? Ta szufladka to jest szuflada „Program bezpiecznej infrastruktury drogowej”. Panie ministrze, warto o tym porozmawiać, bo życie niestety niesie rozwiązania, a my nie jesteśmy już małymi chłopcami, przepraszam, dziewczynkami, i wiemy, jak to się w życiu dzieje. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#StanisławBukowiec">Pan minister Weber – później zresztą to się powielało – pytał o realizację i kontynuację tego programu. Proszę państwa, tak jak wspomniałem wcześniej, program będzie realizowany w ramach środków, które są zapisane w planie wzmocnienia sieci. W tym roku, w tej chwili realizujemy 350 zadań i to są zadania na kwotę ponad 26 mld zł. Powiem tak. Czasem oczywiście lepiej mieć program i go przeprowadzić, rozliczyć, zamknąć, ale często bywa tak, bo przecież mamy to doświadczenie, że realizując różne duże inwestycje, mamy również oszczędności na niektórych inwestycjach i wtedy w łatwy sposób można przesunąć środki i zrealizować ważne zadanie poprawiające bezpieczeństwo, przebudować jakieś skrzyżowanie, wybudować lewoskręty czy prawoskręty, zrobić przejścia dla pieszych.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#StanisławBukowiec">Tak jak wspomniałem, program na pewno będzie realizowany. Mamy na to środki. To nie będzie tak – a w tle taką słyszę uwagę – że zniknie sprawa, bo będzie włączona do dużego programu utrzymaniowego. Nie. Proszę państwa, bardzo proszę. Będziemy zdawać raporty z tego, jakie zadania będą realizowane. Będziemy się z tego rozliczać i będziecie mieli państwo wgląd do tego, co dzieje się na naszych drogach.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#StanisławBukowiec">Pan poseł Habura pytał o skrzyżowanie dróg z liniami kolejowymi. Z tego, co wiem, jeśli chodzi o te statystyki i niebezpieczne skrzyżowanie, Pabianice są bardzo wysoko i są brane pod uwagę. Nabór trwa i można zgłaszać do 5 lutego 2025 r., więc myślę, że zarządca drogi powinien bardzo szybko zainteresować się tym programem.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#StanisławBukowiec">Nie ma pana posła, pana ministra Polaczka, ale przyjmuję uwagę odnośnie do wzrostu wypadków. Zresztą już planowaliśmy i planujemy, aby najbliższe posiedzenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego było poświęcone m.in. ocenie wzrostu zagrożeń i wypadków na drogach i zastosowaniu odpowiednich narzędzi. Pani dyrektor mówiła o fotoradarach, które są w tej chwili w realizacji. Myślę, że one również przyczynią się do tego, aby było bardziej bezpiecznie. Pracujemy nad zmianami prawnymi, które mają poprawić bezpieczeństwo. Rzeczywiście jest tu mowa o przekroczeniu o 50 km/h na drogach poza obszarem zabudowanym, jest mowa o młodocianych, ale chcemy również poprawić skuteczność ściągania nałożonych kar z tytułu wykroczenia za przekroczenie prędkości. Mówimy o fotoradarach, bo obecne przepisy prawa rzeczywiście nie dają możliwości skutecznych na tyle, aby osiągnąć cel w 100%. Ważną rzeczą jest również to, co robi sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: kampanie społeczne, edukacyjne, dużo różnych inicjatyw, które mają przygotować szczególnie dzieci i młodzież do bycia uczestnikami ruchu drogowego.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#StanisławBukowiec">Dziękuję. Jeszcze może pani dyrektor uzupełni.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#AgnieszkaKrupa">Było pytanie o to, czy tabelka finansowa z programu wzmocnień będzie aktualizowana. Nie ma takiej potrzeby. Zgodnie z zapisami programu, panie ministrze, jest tam wskazane, że tabelka ma charakter poglądowy, natomiast wszystkie zadania w zakresie poprawy bezpieczeństwa są zadaniami inwestycyjnymi. W związku z tym inwestycje mieszczą się w tym wierszu, gdzie rok do roku odnotowujemy znaczny wzrost przewidzianego limitu, więc wszystkie zadania związane z poprawą bezpieczeństwa będą realizowane w ramach tego wiersza inwestycji, gdzie w 2024 r. jest wskazana kwota 2,1 mld zł, natomiast w 2025 r. prawie 3 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#AgnieszkaKrupa">Było jeszcze pytanie o to, czy nie warto byłoby zrobić odrębnej szufladki. Wydaje nam się, że nie zawsze jest to najlepszy sposób na zarządzanie finansami. W ramach naszych wieloletnich doświadczeń w Ministerstwie Infrastruktury – tak jak powiedział pan minister – bardzo często odnotowujemy w ciągu roku oszczędności na bardziej wartościowych zadaniach, związanych na przykład z przebudowami. Często mniejsze zadania związane z poprawą bezpieczeństwa są zadaniami, które można zrobić w ciągu trzech, czterech miesięcy, więc mogą być zaplanowane, wdrożone i rozliczone w ciągu jednego roku.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#AgnieszkaKrupa">W momencie, kiedy na przykład w maju czy w czerwcu pojawią nam się oszczędności na zadaniu związanym z przebudową, w ciągu tego samego roku można te środki alokować na mniejsze zadania, na przykład z doświetleniem przejścia czy nawet z realizacją chodnika, jeżeli odpowiednio wcześniej zrobimy sobie dokumentację i prace przygotowawcze. W generalnej dyrekcji dzieje się to od wielu lat.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#AgnieszkaKrupa">Zadania zawsze mamy przygotowywane z zapasem tak, żeby można było skierować je do realizacji wtedy, kiedy te środki się pojawią. Od wielu lat zarządzamy środkami elastycznie, żeby przynosiły jak największe efekty. W kolejnych latach na pewno tak samo będziemy zarządzać środkami, aby zrobić jak największą ilość zadań, żeby sieć nam się poprawiała nie tylko pod względem bezpieczeństwa, ale także pod względem przepustowości, bo niestety ruch pojazdów ciężarowych rośnie nam nie tylko na drogach ekspresowych i autostradach, ale też na zwykłych drogach krajowych. Bardzo ważna jest więc poprawa przepustowości tych dróg i uzupełnienie jej o drogi dla pieszych i rowerów. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#KrystynaSibińska">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#KrystynaSibińska">Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>