text_structure.xml
35.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławSuchoń">Witam panie posłanki i panów posłów. Witam ministrów ze współpracownikami. Witam przedstawicieli strony społecznej. W szczególności witam pana Jacka Tomczaka, sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, wraz ze współpracownikami. Bardzo serdecznie witam pana Jacka Bartmińskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, wraz ze współpracownikami. Bardzo serdecznie witam pana Pawła Gancarza, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Równie serdecznie witam pana Macieja Rodaka, zastępcę prezesa ds. żeglugi powietrznej PAŻP, wraz ze współpracownikami. Równie serdecznie witam pana Ignacego Górę, prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, wraz ze współpracownikami. Serdecznie witam pana Krzysztofa Bujańskiego, p.o. dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, wraz ze współpracownikami, panią Elżbietę Milewską, zastępcę dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów, wraz ze współpracownikami oraz pana Michała Klawinowskiego, starszego inspektora kontroli państwowej w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli. Serdecznie witam przedstawicieli strony społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MirosławSuchoń">Zgodnie z przedstawionym porządkiem obrad przedmiotem dzisiejszego posiedzenia będzie: po pierwsze, rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2024 (druk nr 125) w zakresie działania Komisji; po drugie, rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. Szanowni państwo, czy są uwagi do przedstawionego porządku dziennego? Nie widzę uwag. Wobec niezgłoszenia wniosków stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MirosławSuchoń">Przystępujemy do realizacji przedstawionego porządku dziennego. Szanowni państwo, punkt pierwszy w zakresie pierwszej części posiedzenia to rozpatrzenie projektu części budżetowej 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo wraz z podpunktami. Referuje minister rozwoju i technologii. W związku z powyższym poproszę pana Jacka Tomczaka, sekretarza stanu w MRiT, o przedstawienie informacji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MirosławSuchoń">Jeszcze zanim pan minister przedstawi informację, proponuję przyjęcie sposobu procedowania. Otóż w pierwszej kolejności przedstawiciel ministerstwa przedstawi najistotniejsze informacje dotyczące projektu budżetu. W drugiej części będziemy mieli dyskusję, możliwość zadawania pytań przez posłów i przedstawicieli strony społecznej. Następnie przedstawiciel resortu, czy to pan minister, czy to osoba upoważniona, udzieli odpowiedzi i ewentualnie, jeżeli będą poprawki, w punkcie czwartym będziemy głosować nad tymi poprawkami. Przypominam, że wszystkie poprawki muszą zostać zgłoszone na piśmie i dostarczone na piśmie do prezydium.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MirosławSuchoń">Czy są uwagi dotyczące przedstawionego sposobu procedowania? Nie widzę uwag. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MirosławSuchoń">Panie ministrze, bardzo proszę o przedstawienie części budżetowej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JacekTomczak">Szczegółowe informacje dotyczące dochodów i wydatków w części 18 zostały przedstawione w informacji już przekazanej do Komisji. Dochody budżetu w części 18 zaplanowane zostały w wysokości 14 284 tys. zł. Wydatki środków budżetu państwa w części 18 zostały zaplanowane w łącznej wysokości 2533 740 tys. zł. Środki zostaną przeznaczone między innymi na następujące zadania. Na „Program wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego” zaplanowano kwotę 1000 000 tys. zł. Na program „Bezpieczny kredyt 2%” zaplanowano kwotę 941 000 tys. zł. Na refundację premii gwarancyjnych i premii za systematyczne oszczędzanie zaplanowano kwotę 141 460 tys. zł. Na zasilenie Funduszu Termomodernizacji i Remontów utworzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego zaplanowano kwotę 80 000 tys. zł. Dla Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii zaplanowano środki w wysokości 96 737 tys. zł, w tym na utrzymanie inwestycji i statutową działalność zaplanowano 51 937 tys. zł. Na zadania z zakresu geodezji i kartografii zaplanowano 44 800 tys. zł. Na utrzymanie inwestycji oraz statutową działalność Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego zaplanowano środki w wysokości 67 153 tys. zł. Na utrzymanie i statutową działalność ministerstwa zaplanowano wydatki w wysokości 53 165 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JacekTomczak">Część 18 projektu ustawy budżetowej na 2024 r. obejmuje także plan finansowy Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Dysponentem państwowego funduszu celowego jest główny geodeta kraju. Przychody na 2024 r. zaplanowano w wysokości 1320 tys. zł. Koszty realizacji zadań wynoszą 7832 tys. zł. Planowany stan funduszu na koniec 2024 r. wyniesie 8334 tys. zł. Dziękuję za uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MirosławSuchoń">Przechodzimy do realizacji części drugiej w punkcie pierwszym: część budżetowa 26 – Łączność. Bardzo proszę pana ministra Jacka Bartmińskiego o przedstawienie projektu budżetu w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JacekBartmiński">Wydatki w części Łączność zostały natomiast zaplanowane w ogólnej wysokości 8661 tys. zł. Dzielą się one na zadania związane z funkcjonowaniem operatorów pocztowych. To 3181 tys. zł. Będą przekazane w formie dotacji przedmiotowej. Kolejna pozycja wydatków to pokrycie kosztów administracyjnych i technicznych w części przypadającej na ministra właściwego ds. łączności. To kwota 3543 tys. zł. Dodatkowo wydatkiem jest składka do Światowego Związku Pocztowego. To 1913 tys. zł. Zadania wynikające z programów pozamilitarnych przygotowań obronnych to środki w wysokości 24 tys. zł i są to szkolenia.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JacekBartmiński">Wynagrodzenia ogółem w części 26 zaplanowano na kwotę 1984 tys. zł. Dodatkowo w części budżetowej 83 w rezerwach celowych mamy dwie pozycje: 54 i 67. Pozycja 54 to dotacja przedmiotowa dla operatora wyznaczonego do świadczonej publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w wysokości 92 020 tys. zł. Pozycja 67 w części budżetowej 83 to rezerwa na sfinansowanie kosztu netto dla operatora wyznaczonego z tytułu obowiązku świadczenia usług powszechnych, czyli jest to różnica między stratą a dochodem Poczty Polskiej, która jest operatorem wyznaczonym, i są to środki zaplanowane w wysokości 593 000 tys. zł. Zostaną one w całości przeznaczone na pokrycie kosztu netto z tytułu obowiązku świadczenia usług powszechnych powierzonych operatorowi wyznaczonemu. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MirosławSuchoń">Przechodzimy do punktu trzeciego, czyli części budżetowej 39 – Transport. Bardzo proszę pana ministra Pawła Gancarza o przedstawienie informacji. Panie ministrze, jeżeli jest potrzeba, aby daną część budżetową przedstawił jeden z pańskich współpracowników, to proszę o taką informację i oczywiście udzielimy głosu. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PawełGancarz">Wydatki z Krajowego Funduszu Drogowego na inwestycyjne programy drogowe to kwota 20 670 711 tys. zł. To „Program budowy dróg krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)”, „Program budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030” oraz „Program bezpiecznej infrastruktury drogowej na lata 2021–2024”. Wydatki z budżetu państwa z przeznaczeniem na realizację „Programu wzmocnienia krajowej sieci drogowej do 2030 r.” to kwota 5500 000 tys. zł. Wydatki Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to kwota 6998 470 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PawełGancarz">Infrastruktura kolejowa to kwota 24 952 255 tys. zł. To 107,8%, więcej w stosunku do 2023 r. Wydatki te dzielą się na wydatki inwestycyjne na liniach kolejowych, „Krajowy program kolejowy do 2030 r. (z perspektywą do 2032 r.)”. Kwota obejmuje wszystkie źródła finansowania programu, w tym finansowane z budżetu państwa w wysokości 2858 048 tys. zł. Ta pozycja opiewa na kwotę 16 973 015 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PawełGancarz">Kolejny z programów to „Program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2023 r.”. Koszty zarządzania infrastrukturą kolejową… W tym zawiera się również finansowanie z budżetu państwa oraz Funduszu Kolejowego i jest to kwota 7929 240 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PawełGancarz">Kolejna jest budowa i przebudowa dworców kolejowych. To już są wydatki stricte z budżetu państwa. Tutaj kwota to 50 000 tys. zł. Kolejna pozycja to kolejowe i autobusowe przewozy pasażerskie. Kwota tego zadania to 3601 728 tys. zł. Jest wyższa o 7,7% w stosunku do 2023 r. Tutaj składowe to dofinansowanie pasażerskich międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów kolejowych wykonywanych w ramach usług publicznych. To kwota 1 885 253 tys. zł. Dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania przewoźnikom i operatorom kolejowym utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów to kwota 716 426 tys. zł. Kwota, którą omawialiśmy na poprzednim posiedzeniu Komisji przy Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej to 1 000 049 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PawełGancarz">Kolejna składowa na cały budżet Ministerstwa Infrastruktury to infrastrukturalne projekty, UE, budżet państwa i budżet środków europejskich, 5 820 829 tys. zł. Tu jest kwota wyższa. To 125,3% kwoty z 2023 r. Zaplanowane środki przeznaczone zostaną na realizację projektów związanych m.in. z krajowymi pasażerskimi przewozami kolejowymi, rozwojem lokalnego transportu zbiorowego, rozwojem infrastruktury portowej, rozwojem dróg gminnych infrastruktury drogowej w miastach na prawach powiatu oraz infrastrukturą lotniczą.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PawełGancarz">Punkt piąty to pozostałe wydatki, w tym na utrzymanie i statutową działalność jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra infrastruktury. Tu jest kwota 768 552 tys. zł. To 143,6% kwoty z 2023 r. Planowane wydatki dotyczą w szczególności zadań z zakresu bezpieczeństwa drogowego, głównego inspektora transportu drogowego oraz sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, lotnictwa, czyli Urzędu Lotnictwa Cywilnego, uczelni lotniczych, służby żeglugi powietrznej, a także urzędu ministra właściwego ds. transportu. To były wydatki.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PawełGancarz">Dochody budżetu państwa na 2024 r. w części dotyczącej transportu, czyli w części 39, w 2024 r. planuje się uzyskać w wysokości 123 630 tys. zł, co stanowi 106,2% w stosunku do wielkości wynikającej z ustawy budżetowej na 2023 r. Najwyższe wpływy z dochodów w kwocie 89 395 tys. zł, tj. 72% dochodów ogółem, zostały zaplanowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, głównie z tytułu kar i odszkodowań wynikających z zawartych umów na wykonanie robót drogowych i usług oraz zabezpieczenie mienia. To m.in. kary za nienależyte lub nieterminowe wykonanie umowy odszkodowania za szkody wyrządzone w infrastrukturze drogowej. To kwota 50 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PawełGancarz">Dochody obejmujące m.in. wpływy z tytułu udostępnienia informacji publicznej, wpływy za media, wynagrodzenie dla płatnika płatek ZUS, zwroty wydatków z tytułu oświetlenia dróg krajowych od gmin, zwroty kosztów szkolenia pracowników to jest kwota 18 000 tys. zł. Rozliczenia zwrotów z lat ubiegłych, rozliczenia za media, rozliczenia z gminami z tytułu podatków: podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, oraz zwrot wydatków za zakup materiałów i usług dotyczących bieżącego utrzymania dróg to jest kwota 6000 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#MaciejRodak">Dochody przyjęte do ustawy budżetowej na 2024 r. obejmują: po pierwsze, przychody własne agencji z tytułu świadczenia usług nawigacji trasowej, czyli zapewnienia obsługi ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej, w wysokości 1064 975 tys. zł; przychody własne agencji z tytułu świadczenia usług dla ruchu lotniczego, dla podejścia do lądowań oraz odejścia po startach, czyli nawigacja terminalowa, w wysokości 239 590 tys. zł; dotację celową z budżetu państwa z tytułu lotów zwolnionych z opłat w wysokości 41 400 tys. zł, z czego 35 015 tys. zł za loty zwolnione według wskazań przyrządów, tzw. loty IFR, oraz 6385 tys. zł z tytułu dotacji za loty z widocznością, tzw. loty VFR; dotację celową z budżetu państwa z tytułu otrzymania efektów programu operacyjnego „Polska cyfrowa” w wysokości 8060 tys. zł oraz dotacje na wydzielanie stref geograficznych dla lotów bezzałogowych w wysokości 700 tys. zł; pozostałe przychody z działalności pozanawigacyjnej w wysokości 9793 tys. zł i pozostałe przychody operacyjne w wysokości 58 426 tys. zł; poza tym przychody finansowe w wysokości 25 468 tys. zł. Podsumowując, przychody ogółem wykazane w części A planu finansowego w pozycji nr 2 wynoszą 1 448 411 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#MaciejRodak">Odnośnie do wydatków przyjęte do ustawy budżetowej na 2024 r. założenia obejmują: koszty funkcjonowania agencji w ogólnej wysokości 1 343 666 tys. zł, z czego zaplanowane koszty amortyzacji w wysokości 167 287 tys. zł; zaplanowane koszty materiałów energii w wysokości 75 196 tys. zł; zaplanowane koszty usług obcych w wysokości 221 207 tys. zł; zaplanowane koszty wynagrodzeń w wysokości 604 100 tys. zł; zaplanowany koszt składek w wysokości 88 695 tys. zł. Zaplanowany poziom wydatków i opłat wynosi 26 734 tys. zł. Pozostałe koszty funkcjonowania są w wysokości 160 446 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MaciejRodak">Pozostałe koszty Agencji, w ogólnej wysokości 84 524 tys. zł, obejmują koszty odsetkowe, prowizje oraz pozostałe koszty o charakterze finansowym w wysokości 70 864 tys. zł, koszty odpisów aktualizujących należności w wysokości 9201 tys. zł oraz pozostałe koszty operacyjne w wysokości 4458 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#MaciejRodak">Podsumowując, koszty ogółem wykazane w części A planu finansowego w pozycji nr 3 wynoszą 1 428 189 tys. zł. Różnica między wykazanymi w części drugiej przychodami oraz wykazanymi w części trzeciej kosztami wynosi 20 222 tys. zł i stanowi planowany wynik brutto agencji. Planowane obciążenia wyniku wykazano w części piątej. Wynoszą 4348 tys. zł, w związku z czym planowany wynik finansowy netto PAŻP na 2024 r. wykazany w części szóstej wynosi 15 874 tys. zł. Budżet zadaniowy PAŻP na 2024 r. w całości związany jest z realizacją zadania 1943: rozwój infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej, a całkowita wysokość budżetu wydatków wynosi 1630 841 tys. zł, z czego koszty finansowania z dotacji to jest 50 160 tys. zł, a koszty finansowane z przychodów własnych agencji to 1 580 681 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#MirosławSuchoń">TDT jest jednostką samofinansującą się, co oznacza, że wszystkie koszty pokrywane są z osiąganych przychodów. Jednostka nie otrzymuje żadnych środków z budżetu państwa. Wzrost planowanych przychodów na 2024 r. w stosunku do zmienianego planu na 2023 r. wynosi 9,1%. Wzrost ten wynika przede wszystkim z przewidywanego wyższego wykonania przychodów z działalności dozorowej, co będzie efektem wzrostu planowanej do wykonania w 2024 r. liczby badań i innych czynności dozoru technicznego.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#MirosławSuchoń">Najwyższy udział w zaplanowanych przychodach mają przychody z działalności dozorowej. Pozostałe przychody to przychody z działalności Wydziału Certyfikacji i Oceny Zgodności, przychody z działalności w zakresie homologacji, przychody z działalności Wydziału Stacji Kontroli Pojazdów oraz pozostałe przychody.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#MirosławSuchoń">Wzrost planowanych kosztów na 2024 r. w stosunku do zmienionego planu na 2023 r. wynosi 9,2% i wynika głównie: ze wzrostu kosztów usług obcych, co spowodowane jest rozszerzonym zakresem działań jednostki oraz wzrostem kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń; ze wzrostu kosztów świadczeń na rzecz osób fizycznych, w tym kosztów zakupu odzieży i sprzętu BHP, szkoleń BHP, odpraw emerytalnych i świadczeń medycyny pracy; ze wzrostu pozostałych kosztów funkcjonowania, co jest efektem wzrostu odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w 2024 r. oraz podwyższania opłacanych przez jednostkę składek na ubezpieczenia.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#MirosławSuchoń">2024 r. będzie dla TDT kontynuacją działań podjętych w latach wcześniejszych. Jednostka ma zamiar realizować przede wszystkim zadania statutowe, ale w miarę możliwości kadrowych również dodatkowe zlecenia. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#BartoszZawieja">Drugie pytanie. Abstrahując od zakresu, który będzie bądź nie będzie realizowany, jeśli chodzi o CPK, przedstawiciele CPK jako spółki złożyli deklarację władzom miasta Poznania w zakresie budowy tunelu pod stacją kolejową Poznań Starołęka. Czy również w tej materii jest coś planowane, jeżeli chodzi o najbliższe wydatki okołobudżetowe w przyszłym roku? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#KrystynaSibińska">Mam natomiast szczegółowe pytanie i prośbę do przedstawicieli ministerstwa. Chciałabym, żebyście państwo uwzględnili w tych korektach – oczywiście w dużej mierze jest to związane z budżetem – elektryfikację linii kolejowej 203, o którą upominamy się już od bardzo dawna. To jest kwestia wykluczenia komunikacyjnego dużej części województwa lubuskiego, ale też dalej, województwa wielkopolskiego i pomorskiego. Są pieniądze wydane przez samorząd województwa na przygotowanie dokumentacji techniczno-ekonomiczno-środowiskowych, więc oby te opracowania nie straciły na ważności. Jest więc moja gorąca prośba o to, żeby w swoich planach uwzględnić właśnie włączenie do planu pracy elektryfikacji linii kolejowej 203.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#KrystynaSibińska">Druga jest droga krajowa 22, łącząca te same województwa, czyli lubuskie, Wielkopolskę, ale też pomorskie. Ona jest ujęta w programach, natomiast chciałabym, żeby to było potraktowane całościowo, od granicy państwa. Są wymienione poszczególne odcinki. Mnie oczywiście najbardziej interesuje województwo lubuskie. Ono jest w części ujęte, ale to nie jest wystarczający zakres. Prosiłabym więc, żeby to też było uwzględnione w ewentualnych korektach.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#KrystynaSibińska">Ja na razie tyle. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#PaulinaMatysiak">Warto podkreślić, że jest bardzo duża potrzeba, żeby kupować tabor. Podam dane Urzędu Transportu Kolejowego, który przedstawił takie informacje, by do 2030 r. zastąpić wszystkie jednostki, które są starsze niż 40 lat. Trzeba zakupić 861 nowych zespołów trakcyjnych. Mówimy tylko o ich zastąpieniu. Nie ma tu mowy o rozwijaniu tych zasobów, a widzimy, że zainteresowanie przewozami pasażerskimi rośnie w zasadzie z miesiąca na miesiąc. Będzie coraz większe. Czy resort dostrzega konieczność tego, żeby inwestować w kolej, w tym przypadku w tabor, także w nasze krajowe środki? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#JakubMajewski">Chciałbym zapytać, czy to znaczy, że pierwotnie środki na media publiczne miały pochodzić z tego, co było przeznaczone dla PKP PLK. Czy w związku z tym, że ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej w tej chwili nie jest procedowana, znaczy to, że środki te zostaną przekazane PKP PLK, czy mogą zostać? A może należałoby napisać „mogą nie zostać przekazane” PKP PLK?</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#MirosławSuchoń">Drugie pytanie dotyczy Transportowego Dozoru Technicznego. Panie dyrektorze, czy w budżecie przewidziane są środki na przeprowadzanie poza Warszawą egzaminów dotyczących uprawnień w zakresie badania pojazdów? Był z tym jakiś problem. Czy w 2024 r. będą przeprowadzane w innych miejscach niż Warszawa? Jeżeli tak, to czy będzie tych egzaminów więcej czy mniej, czy tyle samo? Bardzo prosiłbym o udzielenie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#MirosławSuchoń">Jest jeszcze jedna rzecz. Panie ministrze, nie wiem, czy to jest na to posiedzenie. Chodzi o wspólne kontrole na drogach zarówno służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, jak i służb skarbowych. Takie kontrole miały być prowadzone w kierunku transportowców wykonujących przewóz kabotażowy bez wymaganych zezwoleń, poza przepisami. Mowa tutaj o Inspekcji Transportu Drogowego, o wspólnych kontrolach ITD, służb skarbowych, Państwowej Inspekcji Pracy itd. Czy są w budżecie środki na tego rodzaju kompleksowe kontrole, które są bardzo potrzebne na drogach? Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#MirosławSuchoń">Panie ministrze, panie dyrektorze, państwo prezesi, proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#JakubKapturzak">Drugie pytanie dotyczyło modernizacji z elektryfikacją linii kolejowej nr 203: Krzyż – Tczew. Jest projekt dotyczący modernizacji tej linii kolejowej. Dysponujemy studium w zakresie modernizacji linii nr 203, natomiast dotyczy ono modernizacji od Kostrzyna n. Odrą do Bydgoszczy. To linie nr 203 i 18. Studium realizowane jest w zakresie linii nr 18. Projekt ten zostanie zrealizowany po wskazaniu środków finansowych. Aktualnie znajduje się na liście rezerwowej.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#JakubKapturzak">Jeżeli chodzi o pytanie pani poseł Matysiak dotyczące taboru, to w zakresie, w jakim jest to odpowiedzialnością ministra ds. transportu, czyli w zakresie zapewnienia taboru dla potrzeby ruchu dalekobieżnego, potrzebę tę zrealizowaliśmy poprzez zapewnienie odpowiedniej równowagi finansowej przewoźnika, z którym zawarliśmy umowę PSC na odpowiednim poziomie. Temu służyła uchwała Rady Ministrów zwiększająca umowę PSC o 5900 000 tys. zł podjęta w bieżącym roku. Zwiększenie zakresu finansowego umowy PSC powinno umożliwić przewoźnikowi PKP Intercity realizację inwestycji zgodnie z przyjętą przez tę spółkę strategią taborową.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#JakubKapturzak">Jeżeli chodzi o tabor dla potrzeby przewozów regionalnych, to odpowiedzialność w tym zakresie jest podzielona pomiędzy przewoźników a organizatorów ruchu wojewódzkiego. W tym zakresie chciałbym zwrócić uwagę, że zapewniliśmy odpowiednią stabilność finansową organizatorów i przewoźników poprzez przekierowanie odpowiednich środków, rekompensując utratę przychodów zarówno z uwagi na COVID, jak i z uwagi na wojnę rosyjsko-ukraińską. Ta kwestia nie jest natomiast odpowiedzialnością ministra właściwego ds. transportu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#KrystynaSibińska">Ja tyle. Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#PawełGancarz">Jedno z pytań dotyczyło DK22. Cały odcinek jest skierowany do realizacji. GDDKiA systematycznie przygotowuje dokumentacje na poszczególne odcinki. Na przykład w województwie pomorskim jest już realizowana rozbudowa, tak że oddział lubuski został zobowiązany do rozbudowy całej DK22. Tak przedstawiają się informacje na temat drogi, o którą państwo pytali.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#PawełGancarz">Było jedno z pytań dotyczące stacji diagnostycznych i diagnostów. Zaledwie w ciągu kilku dni pracy w ministerstwie zdążyłem zauważyć, że jest to problem, który pojawił się już kilkukrotnie. Mamy świadomość tego, że od 2021 r. ten temat intensywnie pojawiał się na obradach Komisji Infrastruktury, ale również w przestrzeni medialnej. Myślę, że mają też państwo świadomość tego, że od 2019 r. rewaloryzacja stawek opłat za usługi diagnostyczne nie miała miejsca, więc jest to temat, którym będzie należało zająć się w najbliższej przyszłości.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#PawełGancarz">Było pytanie dotyczące środków finansowych. Myślę, że odpowiedzi udzieli pan dyrektor departamentu odpowiadającego za budżet.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#PawełGancarz">Było też pytanie dotyczące wspólnych kontroli przeznaczenia środków na ten cel. Informacyjnie powiem, że w ramach prac nad problemem na wschodniej granicy i blokad drogi przez polskich kierowców ciężarówek podjęliśmy kilka działań. Między innymi na jutro zwołany jest pierwszy ministerialny zespół, zarządzeniem ministra infrastruktury z 22 grudnia, w skład którego będą wchodziły m.in. poszczególne służby odpowiadające za fragmenty działań związanych z tym kryzysem. Będą też przedstawiciele poszczególnych ministerstw, którzy mają możliwość oddziaływania na rozwiązanie tego problemu. Jednym z przedmiotów tego zespołu, który jutro będzie miał swoje pierwsze posiedzenie, będzie intensyfikacja działań w ramach posiadanych sił, możliwości, środków w celu wykluczenia tego zjawiska, które jest obserwowane przez polskich transportowców. Jutro więc postaramy się częściowo podjąć postulat pana przewodniczącego i, mam nadzieję, finalnie wdrożyć w życie.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#PawełGancarz">To chyba tyle. Serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#MirosławSuchoń">Poproszę jeszcze pana dyrektora o odpowiedzi na pytania dotyczące egzaminów prowadzonych przez Transportowy Dozór Techniczny.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#MirosławSuchoń">Nie widzę więcej zgłoszeń w dyskusji. Szanowni państwo, czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części 39 – Transport w zakresie przedstawionym przed chwilą przez zarówno pana ministra, jak i pana prezesa i pana dyrektora? Nie słyszę sprzeciwu, w związku z czym stwierdzam, że Komisja Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała część budżetową 39 – Transport wraz ze wszystkimi załącznikami, które były omawiane w niniejszym punkcie.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#MirosławSuchoń">Przechodzimy do czwartego punktu, części budżetowej 71 – Urząd Transportu Kolejowego. Bardzo proszę pana prezesa Ignacego Górę o przedstawienie informacji.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#IgnacyGóra">Dochody. W projekcie ustawy budżetowej w części 71 – Urząd Transportu Kolejowego zaplanowano dochody budżetowe w wysokości 5270 tys. zł. Tym samym w 2024 r. zakłada się zwiększenie realizacji dochodów o ponad 8% w stosunku do dochodów planowanych na 2023 r.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#IgnacyGóra">Jeżeli chodzi o główne pozycje planowanych dochodów, są to wpływy z opłat za wydawanie jednolitych certyfikatów i świadectw bezpieczeństwa, wpływy z opłat za wnioski o wydanie pozwoleń na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu i wpływy z tytułu przeprowadzania egzaminu na licencję maszynisty albo egzaminu na świadectwo maszynisty.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#IgnacyGóra">Jeżeli chodzi o wydatki, zgodnie z projektem ustawy budżetowej, limit wydatków budżetowych ogółem dla części 71 wynosi 72 255 tys. zł. Wydatki z budżetu państwa bez wydatków na finansowanie i współfinansowanie programów zaplanowano w wysokości 61 396 tys. zł. Wydatki bieżące to wysokość 57 971 tys. zł. Wydatki majątkowe są w wysokości 3345 tys. zł. Na wydatki z tytułu wynagrodzeń osobowych zaplanowano kwotę w wysokości 34 663 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#IgnacyGóra">W ramach limitu na 2024 r. z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich na realizację programów „Pomoc techniczna dla funduszy europejskich”, „Fundusze europejskie na infrastrukturę, klimat, środowisko” oraz „Fundusze europejskie dla rozwoju społecznego” zaplanowano kwotę 10 859 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#IgnacyGóra">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, bardzo proszę o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu UTK na 2024 r. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#MirosławSuchoń">Przechodzimy do punktu piątego, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 600 – Transport i łączność oraz w zakresie zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów z załącznika nr 7. Poproszę panią Elżbietę Milewską, zastępcę dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów, o zreferowanie tej części budżetowej.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#WiolettaBruździńska">W projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. w tym dziale dochody zostały zaplanowane w wysokości 7925 tys. zł, co stanowi ok. 102% dochodów planowanych w ustawie na 2023 r. Pochodzą one głównie z wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych na przejściach granicznych oraz opłat związanych z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#WiolettaBruździńska">Natomiast wydatki zostały zaplanowane w kwocie 1187 879 tys. zł. Stanowi to ok. 119% wydatków zaplanowanych na 2023 r. Wydatki bieżące w wysokości 1 144 841 tys. zł zostaną przeznaczone na sfinansowanie krajowych pasażerskich przewozów autobusowych w kwocie 749 581 tys. zł, kosztów utrzymania przejść granicznych w kwocie 219 481 tys. zł, bieżącej działalności Inspekcji Transportu Drogowego w kwocie 169 667 tys. zł oraz pozostałej działalności w zakresie transportu.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#WiolettaBruździńska">Wydatki majątkowe w wysokości 37 307 tys. zł zostaną przeznaczone na potrzeby przejść granicznych w kwocie 34 773 tys. zł oraz wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego w kwocie 2534 tys. zł. W tym dziale występują również wydatki na współfinansowanie projektu z udziałem Unii Europejskiej w wysokości 5681 tys. zł. Zostaną one przeznaczone na sfinansowanie zadań na przejściach granicznych województwa lubelskiego.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#WiolettaBruździńska">W ramach wydatków zaplanowanych w dziale 600 finansowane są wynagrodzenia pracowników wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego zaplanowane w wysokości 124 638 tys. zł oraz dla osób zajmujących się obsługą przejść granicznych w województwach lubelskim, podkarpackim, podlaskim i warmińsko-mazurskim w wysokości 48 079 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#WiolettaBruździńska">Jeśli chodzi o zadania z zakresu administracji rządowej w tym dziale, dochody w związku z realizacją tych zadań zostały zaplanowane w wysokości 1280 tys. zł, natomiast wydatki w wysokości 755 591 tys. zł. Wydatki zostaną przeznaczone na realizację zadań przez samorząd województwa, tj. głównie na realizację ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, z przeznaczeniem na sfinansowanie ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów wykonujących krajowe autobusowe przewozy pasażerskie oraz dla powiatów na realizację przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#WiolettaBruździńska">Dziękuję bardzo. Proszę o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy w dziale 600.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, czy są jeszcze głosy w dyskusji? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części budżetowej 85 – Budżety wojewodów w zakresie przedstawionym przez panią dyrektor? Nie słyszę. W związku z tym stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała część budżetową 85 przedstawioną przed chwileczką przez panią dyrektor.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#MirosławSuchoń">Szanowni państwo, na tym zakończyliśmy rozpatrywanie projektu budżetu w zakresie działania Komisji Infrastruktury. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię o projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. w omówionych częściach. W zakresie każdej z części jest to opinia pozytywna. Bardzo serdecznie dziękuję za tę pracę.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#MirosławSuchoń">Komisja musi jeszcze wybrać posła, który przedstawi stanowisko Komisji podczas posiedzenia Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby naszą posłanką, która przedstawi informację, była pani przewodnicząca Krystyna Sibińska. Czy są inne propozycje? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw? Też nie słyszę. Wobec niezgłoszenia sprzeciwu, stwierdzam, że stanowisko Komisji Infrastruktury przedstawi pani posłanka Krystyna Sibińska. Dziękuję bardzo pani posłance za to, że wyraziła zgodę na tę zaszczytną funkcję. Głęboko wierzę, że pani przewodnicząca będzie nas doskonale reprezentować podczas tych posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#MirosławSuchoń">Przechodzimy do punktu drugiego dzisiejszego posiedzenia, tj. rozpatrzenia projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia 30 czerwca 2024 r. Szanowni państwo członkowie Komisji otrzymali projekt planu pracy w związku z tym, że marszałek Sejmu w związku z art. 150 ust. 1 pkt 1 regulaminu Sejmu zwrócił się do Komisji o sporządzenie i uchwalenie planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. i w oparciu o nadesłane przez państwa propozycje prezydium Komisji przedstawia projekt planu pracy Komisji. Czy są uwagi do takiego planu pracy? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#ŁukaszKmita">Myślę, że jest to ważne, ponieważ zarówno w Trzeciej Drodze, jak i w części środowisk mówiło się o wykluczeniu komunikacyjnym. Wydaje mi się, że w tym aspekcie warto byłoby, abyśmy po pierwsze, zapoznali członków Komisji z planami transportowymi – są one istotne, bo nakreślają pewne kierunki dotyczące uruchamiania przewozów międzywojewódzkich – jak i zastanowili się nad modyfikacją tego planu.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#ŁukaszKmita">Jeśli byłaby taka wola, bardzo proszę pana przewodniczącego o poddanie pod głosowanie tego wniosku. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#MirosławSuchoń">Nie widzę więcej uwag. Czy w związku z tym jest sprzeciw wobec wniosku o przyjęcie planu pracy w przedstawionym kształcie, oczywiście z uzupełnieniem, o którym mówił pan poseł? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła plan pracy.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#MirosławSuchoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>