text_structure.xml 54.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#IzabelaBodnar">Witam serdecznie państwa posłów oraz zgromadzonych gości – panią Małgorzatę Krok, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami; panią Martę Kruszkę, zastępcę dyrektora w Departamencie Ochrony Konkurencji w UOKiK, pana Adama Małyszkę, prezesa zarządu Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów oraz wszystkich pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#IzabelaBodnar">Porządek dzienny posiedzenia brzmi – informacja ministra finansów o działaniach administracji skarbowej mających na celu poprawę obsługi na linii urząd skarbowy – podatnik oraz ograniczenie liczby i czasu kontroli skarbowych. Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Zatem stwierdzam, że podkomisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do realizacji tegoż porządku.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#IzabelaBodnar">Witam pana posła.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#IzabelaBodnar">Proszę w takim razie o zabranie głosu panią minister Małgorzatę Krok.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MałgorzataKrok">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o poprawę obsługi na linii urząd skarbowy –  podatnik, to tak…</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MałgorzataKrok">Zgodnie ze strategią Krajowej Administracji Skarbowej, klientocentryczność jest jednym z kierunków rozwoju, w którym podążamy i w ramach tej klientocentryczności realizujemy czy dążymy do realizacji dwóch priorytetów, czyli zapewnienia nowoczesnej, bezpiecznej i przyjaznej obsługi podatnika, a z drugiej strony automatyzacji i digitalizacji usług, które mają też ułatwić dostęp do usług, które oferuje klientom urząd skarbowy. Działań, które podejmujemy celem realizacji tych priorytetów, jest bardzo wiele. Przygotowałam na dzisiaj takie kompendium-streszczenie. Jeżeli będą jakieś pytania, oczywiście służymy pomocą.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MałgorzataKrok">Po pierwsze, podejmujemy działania w celu poprawy jakości obsługi w urzędach skarbowych w rozumieniu takiego bezpośredniego kontaktu podatnik – urzędnik. Chcielibyśmy, żeby wszyscy urzędnicy, niezależnie od tego, gdzie są, kontaktowali się z klientami w taki sposób, który będzie profesjonalny, będzie dawał wysoką jakość usługi, będzie efektywny, czy będzie zapewniał, że przedsiębiorca, czy podatnik, który przychodzi do urzędu będzie w zasadzie mógł załatwić swoją sprawę od ręki, tak? Czyli przy tym pierwszym kontakcie. Z drugiej strony – żeby urzędnicy komunikowali się w sposób prosty i jasny, żeby ograniczyć ten język urzędniczy na rzecz tego języka, który jest zrozumiały dla większości osób.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MałgorzataKrok">W tym celu została stworzona w pierwszej kolejności taka mapa podróży klienta po urzędzie skarbowym. Ona wizualizuje to, gdzie klient ma styczność z urzędem, czy z urzędnikiem, czy pokazuje te miejsca, które są problematyczne albo które wymagają poprawy. Na podstawie tej mapy podejmowane są celowane działania. Czyli jeżeli widzimy, że np. klient ma problemy z poszukiwaniem informacji, to staramy się uzupełnić informacje, które mamy na stronie, poprawić jakość chatbotów, które oferujemy. Z drugiej strony – jeżeli widzimy, że jest problem z formularzami, to staramy się, zgodnie z takimi założeniami przyjazności dla użytkownika, poprawić te formularze czy te kreatory formularzy. Stąd – ta mapa jest trochę takim kluczowym drogowskazem tego, gdzie są kluczowe problemy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MałgorzataKrok">Skąd wiemy, że coś jest problematyczne albo coś nie jest problematyczne? Prowadzimy szeroko zakrojone badania satysfakcji klienta. To są badania jakościowe, ilościowe, one są też realizowane we współpracy z profesjonalnymi firmami marketingowymi, które te badania prowadzą – które mają doświadczenie. Ale także w naszym zespole mamy bardzo dużo osób, które są doświadczone, szczególnie tutaj, w Departamencie Relacji z Klientami – które nad tymi badaniami czuwają. Co pokazują te wskaźniki? Wskaźniki, które teraz mamy, takie porównanie z lat 2021–2024, pokazują, że np. poziom satysfakcji klientów wzrósł do 93% satysfakcji z kontaktu z urzędem skarbowym. A np. poziom skuteczności pierwszego kontaktu, czyli tego załatwienia sprawy w pierwszym kontakcie z urzędem, wzrósł do blisko 90%, stąd te wyniki są dobre.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MałgorzataKrok">Nadal zostaje nam trochę do poprawy, bo wiemy, że ta część osób, które badamy, to nie są wszyscy, więc to jest tylko jakiś wycinek. Natomiast pokazuje nam, w którą stronę powinniśmy dalej iść. Żeby te nasze badania były bardziej skuteczne, w KAS zostały powołane komórki wsparcia klienta w każdej izbie administracji skarbowej. Te komórki prowadzą wizyty i audyty w urzędach skarbowych. Robią to na podstawie różnych kwestionariuszy, tak, żeby po takiej wizycie albo po takim audycie dać zalecenia albo zadania urzędom, celem poprawy jakości obsługi podatnika. Do pierwszego kwartału 2024 r., czyli do końca ostatniego kwartału, zrealizowano ok. 4 tys. wizyt i one zakończyły się właśnie zaleceniami dla urzędów. Następnie jest oczywiście również weryfikowane to, czy te zalecenia są wykonywane. Te komórki prowadzą różnego rodzaju działania, m.in. prowadzą audyty metodą tajemniczego klienta. Ta metoda została opracowana też we współpracy z doświadczoną agencją badawczą. I te kolejne audyty pokazują, że jakość obsługi klientów wzrasta. Oczywiście te zadania muszą być konsekwentnie realizowane – i są realizowane.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MałgorzataKrok">Poza tymi badaniami komórki wsparcia obsługi klienta prowadzą również szkolenia dla pracowników urzędów skarbowych. Te szkolenia mają na celu właśnie pokazać pracownikom urzędów skarbowych, w jaki sposób najlepiej, najefektywniej obsłużyć klienta. Do tej pory te szkolenia zostały przeprowadzone dla ponad 10 tys. pracowników i chciałam podkreślić, że to były szkolenia stacjonarne, więc 10 tys. osób faktycznie spotkało się z trenerem, żeby dowiedzieć się, jak poprawić swoje działania w kontakcie z przedsiębiorcą, z podatnikiem. Te działania są i będą nadal realizowane.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MałgorzataKrok">Ponadto zostały wprowadzone standardy obsługi klienta – standardy w obsłudze bezpośredniej, elektronicznej, telefonicznej. Tych standardów jest kilka z uwagi na to, że tych metod czy form komunikacji jest też wiele. Te standardy będą aktualizowane i rozwijanie, tak, żeby również nadążały za tym, że zmienia nam się rzeczywistość, mamy coraz więcej narzędzi elektronicznych, coraz więcej sposobów kontaktu z klientem. Wytyczne mają na celu przede wszystkim pokazać osobom mającym kontakt z podatnikiem czy z przedsiębiorcą, w jaki sposób najlepiej się z nim komunikować, jak mówić, czego nie robić – żeby ten kontakt był skuteczny, żeby był przyjazny, żeby przedsiębiorca mógł załatwić to, po co do urzędu przyszedł.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MałgorzataKrok">Jeżeli chodzi o przedsiębiorców, Krajowa Administracja Skarbowa przyjęła także strategię zarządzania relacjami z mikro-, małymi i średnimi przedsiębiorcami na lata 2023–2025. Ta strategia zakłada wdrażanie nowych usług elektronicznych dedykowanych MŚP, ale także ich kompleksową obsługę bezpośrednią z preferencją dla kanałów zdalnych, żeby nie musieli przychodzić do urzędów. Ta strategia zakłada też oczywiście współpracę z innymi ministerstwami, z ZUS, z jednostkami Krajowej Administracji Skarbowej, z izbami, z urzędami skarbowymi i oczywiście z klientami, czyli z tymi osobami, które będą odbiorcami naszych usług. Myślę, że na szczególną uwagę w ramach tej strategii zasługuje coś, co jest teraz na etapie wdrożenia, czyli karta 360 stopni dla przedsiębiorcy. To będzie takie narzędzie, które jest już obecnie dostępne w urzędzie skarbowym, można je zamówić. Natomiast będzie też dostępne podczas wizyty w urzędzie skarbowym i będzie umożliwiało pracownikowi urzędu, który obsługuje danego przedsiębiorcę wgląd w jego sytuację, żeby mu powiedzieć – proszę pana, widzę, że w stanie pana rozliczeń podatkowych, tu, jest taka sytuacja, że coś należy dopłacić, coś należy uzupełnić. Żeby ten przedsiębiorca mógł od razu to załatwić, np. – że pana dane są nieaktualne albo poprosić o aktualizację tych danych. Żeby też zminimalizować konieczność samodzielnych działań podejmowanych przez przedsiębiorcę i weryfikowania tego, ale żeby już przy tym kontakcie mógł wyprostować sprawę albo dowiedzieć się, że jest jakiś problem.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MałgorzataKrok">Mamy oczywiście również działania komunikacyjne i edukacyjne, bo uważamy oczywiście, że system podatkowy jest skomplikowany. W związku z tym trzeba podatników, przedsiębiorców, informować o tym, jakie są zasady, jakie są zmiany w podatkach. W związku z tym Krajowa Administracja Skarbowa, Ministerstwo Finansów są obecne w mediach. O wszystkich rozwiązaniach, które wdrażamy, informujemy przedsiębiorców na stronie internetowej, ale także w mediach społecznościowych. Współpracujemy również za pośrednictwem izby skarbowej z mediami lokalnymi. Organizujemy też webinary dla przedsiębiorców. Były organizowane webinary z zakresu zaświadczeń wydawanych w urzędzie skarbowym, na temat konta organizacji w urzędzie skarbowym. W tym i w przyszłym tygodniu są organizowane webinary dotyczące obsługi zdalnej, ze szczególnym uwzględnieniem jednej linii telefonicznej dla urzędów skarbowych. Ta współpraca cały czas się… Cały czas nad nią pracujemy i chcemy ją rozwijać. Ponadto Krajowa Administracja Skarbowa, oczywiście razem z Ministerstwem Finansów udostępniły podatnikom dedykowane adresy mailowe, na które można zadawać pytania, takie tematyczne – o sprawozdaniach finansowych, o JPK, o kasach on-line, o urzędzie skarbowym. I w następnej kolejności pojawią się również dedykowane narzędzia, które będą służyły do obsługi zapytań związanych z KseF.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MałgorzataKrok">Drugim obszarem, który identyfikujemy, poza obsługą bezpośrednią czy zdalną, rozmową między urzędnikiem i przedsiębiorcą albo spotkaniem, albo właśnie przez telefon, jest forma pisemna. Chcielibyśmy uprościć sposób komunikacji – tutaj głównie ze strony urzędu, która jest kierowana do podatnika. W związku z tym już od 2021 r.  w Ministerstwie Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonują standardy ulgi językowej albo prostego języka, czyli tak naprawdę wytyczne tego, w jaki sposób administracja powinna się komunikować, żeby to, co mówi było zrozumiałe dla odbiorcy. Ten prosty język to też jest kierunek, w którym będziemy podążać. Obecnie aktualizujemy te standardy z uwagi na to, że one obowiązują od jakiegoś czasu, natomiast zostały zidentyfikowane pewne niedoskonałości tych standardów. Są zarzuty związane z tym, że niekiedy ten język jest zbyt prosty, niekiedy nie jest wystarczająco precyzyjny, w związku z tym przedsiębiorcy, szczególnie w sprawach spornych, też mają trudności, żeby ten spór prawny toczyć na odpowiednim poziomie merytorycznym. W związku z tym teraz aktualizujemy te standardy, żeby one również odpowiadały temu, że część spraw wymaga jednak tej wysokiej precyzji języka urzędniczego, trochę bardziej formalnego, z uwagi na to, że posługujemy się tam instytucjami prawnymi i nie możemy tego tak bardzo upraszczać. Po zaktualizowaniu tych standardów będziemy oczywiście je wdrażać przez szkolenia, informowanie urzędników o tym, w jaki sposób to stosować, bo jedną sprawą jest to, że może te standardy były niedoskonałe, drugą sprawą jest to, że rzeczywiście, one są zawsze stosowane przez poszczególnych urzędników, w związku z tym my też chcielibyśmy ich zachęcać, żeby z tych wytycznych czy z tych wskazówek korzystali i stosowali je odpowiednio, też biorąc pod uwagę, kto jest odbiorcą danego pisma.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MałgorzataKrok">Kolejna rzecz to są nowoczesne narzędzia obsługi. Chcielibyśmy zapewnić podatnikom, przedsiębiorcom, możliwość załatwienia jak największej liczby spraw bez konieczności fizycznej wizyty w urzędzie albo jeżeli ta wizyta czy kontakt z urzędnikiem są potrzebne, to żeby ten kontakt mógł być zrealizowany w terminie odpowiednim, czy dogodnym dla podatnika i przedsiębiorcy – stąd jest automatyzacja, digitalizacja dużej części usług świadczonych przez administrację skarbową. Mówimy m.in. o umawianiu wizyt on-line w urzędach skarbowych. W pierwszym kwartale tego roku podatnicy umówili przez usługę „Umów wizytę w urzędzie skarbowym” ponad 1 mln wizyt, a w całym okresie obowiązywania tej funkcjonalności – 13 mln. Ta usługa jest cały czas rozwijana i docelowo będzie nie tylko usługą fizyczną, ale też będzie wizytą wideo – taką wideorozmową. Będzie można się spotkać i tak prawie twarzą w twarz porozmawiać, ale bez wychodzenia z domu. W pierwszej kolejności to na pewno będzie zaoferowane osobom, które potrzebują wsparcia tłumacza na język migowy, natomiast w dalszej kolejności będzie to rozszerzane. Chcielibyśmy wdrożyć to już na przełomie 2024 i 2025 r. Rozważamy również integrację czy w zasadzie przewidujemy integrację tej usługi z e-Urzędem Skarbowym, ale rozważamy również z mObywatelem, żeby rozpropagować możliwość umawiania tej wizyty on-line.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#MałgorzataKrok">Mamy oczywiście elektronizację najczęściej załatwianych spraw w e-Urzędzie  Skarbowym – w urzędzie skarbowym, czyli właśnie e-Urząd Skarbowy, z usługą e-PIT, z usługą e-Korespondencja. O tym powiem jeszcze szerzej w dalszej części, natomiast mogę już teraz powiedzieć, że z e-Urzędu Skarbowego korzysta obecnie ponad  14 mln użytkowników, więc naprawdę wiele osób przeniosło się do tej formy on-line. Mamy też przeniesienie obsługi w ogóle poza urząd skarbowy, do kanałów zdalnych. Mamy coś, co się nazywa eMCeK, czyli Multikanałowym Centrum Komunikacji. W ramach tego Multikanałowego Centrum Komunikacji mamy wdrożenie docelowo jednego wspólnego numeru dla wszystkich urzędów skarbowych. Ten projekt jest obecnie w fazie pilotażowej. Jest wprowadzony teraz w sześciu izbach skarbowych – w ramach każdej izby jest jeden wojewódzki numer i w kolejnej fazie będą wdrażane kolejne izby. Ten pomysł jest pewnym usprawnieniem, czy ma być pewnym usprawnieniem, natomiast dostaliśmy już też pewne sygnały od przedsiębiorców, od księgowych, którzy obsługują tych przedsiębiorców – że system wymaga pewnego udoskonalenia, że jeszcze nie odpowiada w pełni na potrzeby, które mają przedsiębiorcy obsługiwani przez księgowych, więc ci księgowi. W związku z tym też pracujemy nad tym, żeby ten system udoskonalić, stąd są te webinaria, będą spotkania, tak, żebyśmy mogli lepiej zrozumieć od strony przedsiębiorców, co zrobić, żeby ten system był dla nich bardziej funkcjonalny. Z drugiej strony oczywiście my też się zastanawiamy, od strony urzędników, jak zrobić, żeby ten system był dla nich jak najbardziej użyteczny, to znaczy, żeby pogodzić interesy tych dwóch grup i żeby zrobić narzędzie, które będzie efektywnie odpowiadało na ich potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#MałgorzataKrok">Mamy też voicebota i chatbota. Jeżeli chodzi o chatbota, to jest nowoczesne rozwiązanie, które staramy się rozwijać, też z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Chatbot Kaspro, obecnie wspiera klientów w obszarze PIT, PCC i podatku od spadków i darowizn. On odpowiada na razie na proste pytania, które nie wymagają szczegółowej analizy. A jeżeli ta bardziej szczegółowa analiza jest potrzebna, wtedy oczywiście konieczna jest już konsultacja albo z konsultantem KIS, albo z urzędnikiem. Natomiast ta usługa też będzie rozwijana, bo jeżeli mamy standardowe pytania, które się pojawiają, to nie ma sensu, żeby podatnik, przedsiębiorca, czekał czy dzwonił, czy szedł do urzędu. Taki chatbot będzie mógł mu pomóc. Ostatnim zdalnym medium, przez które się komunikujemy, jest strona internetowa podatki.gov.pl. Wiemy, że ta strona jest jednym z kluczowych miejsc, gdzie podatnicy i przedsiębiorcy szukają informacji – i też nie jest w swoim najlepszym stadium. Nad tą stroną pracujemy, będziemy ją przebudowywać i rozbudowywać. Nowa architektura tej strony internetowej zostanie przygotowana na podstawie badań UX i konsultacjach ze specjalistami właśnie z dziedziny user experience. W związku z tym ma być przejrzysta, ma być czytelna, ma ułatwiać wyszukiwanie informacji. A z drugiej strony oczywiście będą tam te poradniki, informacje, będą również informacje o zmianach podatkowych, więc planujemy poprawić jakość przekazu informacji przez tę stronę internetową. Na ten moment już na stronie pojawił się kalkulator zaległości podatkowych, który zniknął jakiś czas temu, natomiast od marca jest znowu dostępny na stronie.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#MałgorzataKrok">Specjalną rolę w naszym systemie komunikacji z podatnikami, czy upraszczania, czy poprawy tych relacji, pełni na pewno e-Urząd Skarbowy. On jest tym narzędziem, które umożliwia kontakt z urzędem skarbowym bez wychodzenia z domu,  24 godziny na dobę, w zasadzie z dowolnego miejsca. Z e-Urzędu Skarbowego korzystają podatnicy indywidualni, korzystają organizacje. Umożliwia on składanie pism, przeglądanie złożonych deklaracji, wpłacanie podatków, generowanie raportów o sytuacji podatkowej, przeglądanie i składanie pełnomocnictw. Ma bardzo dużo funkcjonalności. Jeżeli chodzi o składanie pism, są tam kreatory, które upraszczają składanie pism. Ciekawą opcją jest możliwość pozyskiwania zaświadczeń w formie elektronicznej. Te zaświadczenia są tam uzyskiwane bezpłatnie, co też jest takim wyjściem w stronę podatnika. Jest możliwość płatności podatków w formie elektronicznej, teraz dostępne są Blik i Paybynet, natomiast będziemy rozwijać również możliwość płatności kartą, żeby jeszcze ten wachlarz rozszerzyć. Mamy usługę e-Korespondencja, to znaczy umożliwiamy też podatnikom komunikowanie się z urzędem w formie pisemnej, bez konieczności chodzenia na pocztę i z tych doręczeń w ramach usługi e-Korespondencja korzysta już ponad 2 mln użytkowników, więc liczba osób zainteresowanych tą funkcjonalnością też sukcesywnie rośnie. Widzimy duży potencjał w e-Urzędzie Skarbowym, chcielibyśmy rozwijać tam kolejne usługi. Tak jak też zapowiadał w lutym szef Krajowej Administracji Skarbowej, tworzymy aplikację mobilną, żeby każdy podatnik, każdy przedsiębiorca mógł mieć w telefonie informacje o tym, jak wygląda jego sytuacja podatkowa, za jednym kliknięciem, właśnie przez spojrzenie do e-Urzędu Skarbowego. Na kolejne lata również planujemy nowe funkcjonalności – nowe wnioski, nowe formularze. Pracujemy nad tym, żeby to narzędzie było jak najbardziej przyjazne i jak najbardziej funkcjonalne. Również w tym roku po raz pierwszy był udostępniony właśnie przez e-Urząd Skarbowy e-PIT, który jest dostępny dla przedsiębiorców. Ta usługa e-PIT była dotychczas dostępna dla osób fizycznych, natomiast w tym roku pierwszy raz takie pre-wypełnione, oczywiście częściowo, zeznania podatkowe były dostępne także dla przedsiębiorców. One były uzupełnianie o dane, które posiada Krajowa Administracja Skarbowa, więc nie mogły być uzupełnione o wszystkie dane, natomiast uzupełnialiśmy je na tyle, na ile mogliśmy. W ramach wszystkich rozliczeń za 2023 rok przez usługę e-PIT zostało złożonych blisko 14 mln rozliczeń. Natomiast jeżeli chodzi o przedsiębiorców, dostaliśmy  900 tys. formularzy, więc jak na pierwszy raz, to jest dobry wynik.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#MałgorzataKrok">Z takich informacji, które, wydaje mi się, że są jeszcze istotne, jeżeli chodzi o komunikację z klientem, na początku marca szef Krajowej Administracji Skarbowej odwołał zalecenie dotyczące tzw. pism behawioralnych, czyli tych pism, które przychodziły z urzędów skarbowych, informujących, że podatnik czy przedsiębiorca powinien się zastanowić, czy na pewno rozliczył wszystkie podatki, bo wydaje się, że nie. Te pisma miały… Zamiar był taki, że miały zachęcić podatników, żeby zweryfikowali, czy się prawidłowo rozliczyli, natomiast efekt był taki, że one raczej budziły negatywne emocje, strach i ten odzew ze strony podatników, przedsiębiorców, nie był pozytywny. W związku z tym ta forma komunikacji została na ten moment odwołana.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#MałgorzataKrok">Jeżeli chodzi o ograniczenie kontroli, zacznę może od strategicznych działań, nad którymi pracujemy. Pracujemy nad propozycjami zmian legislacyjnych, które mają na celu ograniczenie kontroli podatkowych, które są prowadzone w urzędach skarbowych na rzecz czynności sprawdzających, weryfikacyjnych czy mniej inwazyjnych form weryfikacji wykonywania obowiązków podatkowych. Celem tych zmian ma być usprawnienie czynności sprawdzających i wprowadzenie takich procedur, które będą mniej wymagające i czasochłonne, też dla podatnika, a z drugiej strony pozwolą na skuteczną weryfikację czy skorygowanie błędów, jeżeli takie występują w wykonywaniu obowiązków podatkowych. Widzimy potrzebę tych mniej sformalizowanych działań, bo wiemy, że to jest bardzo uciążliwe dla przedsiębiorców – kolejne kontrole, które prowadzi u nich urząd.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MałgorzataKrok">Ministerstwo Rozwoju i Technologii też przygotowało projekt, który dotyczył ograniczenia liczby dni kontroli u mikroprzedsiębiorców do sześciu dni w skali roku i my, jako Krajowa Administracja Skarbowa, wypowiedzieliśmy się też pozytywnie w kwestii tej zmiany, zwracając uwagę na konieczność zapewnienia podatnikom czy przedsiębiorcom pewności i przejrzystości tych prowadzonych kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MałgorzataKrok">Na początku roku zostało również skierowane pismo do dyrektorów izb administracji skarbowej, w którym wskazaliśmy, aby restrykcyjnie przestrzegać zasady, kiedy można prowadzić kontrole bez wcześniejszego zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, a kiedy zawiadomienie powinno być wysyłane. I zasadą jest, że ono powinno być wysyłane, natomiast są wyjątkowe przypadki, kiedy można taką kontrolę przeprowadzić bez wcześniejszego zawiadomienia.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#MałgorzataKrok">I na koniec twarde dane, jeżeli chodzi o liczbę kontroli. Jeżeli chodzi o pierwszy kwartał 2024 r., w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim nastąpił spadek liczby kontroli podatkowych o 13%. Jeżeli chodzi o VAT, ten spadek był jeszcze większy, bo było to 19%, a średnia liczba dni czasu trwania kontroli spadła o 19 dni. Wzrosła liczba kontroli celno-skarbowych, natomiast trzeba mieć na względzie, że kontrole  celno-skarbowe są prowadzone wobec tych podmiotów, co do których istnieje podejrzenie, że wystąpiły tam najpoważniejsze nieprawidłowości podatkowe, czyli optymalizacje, karuzele VAT, zorganizowana przestępczość podatkowa. Wszczęcie kontroli karno-skarbowej jest poprzedzone analizą ryzyka i ono nie następuje z uwagi na to, że doszło do jakiegoś drobnego opóźnienia w płatności. To są poważne sprawy związane z ryzykiem uszczuplenia dochodów budżetu Skarbu Państwa. W związku z tym można powiedzieć, że jest pozytywna tendencja, jeżeli chodzi o to, w jaki sposób Krajowa Administracja Skarbowa podchodzi do przedsiębiorców w kontekście kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#MałgorzataKrok">Konkludując, mogę powiedzieć, że to jest dla nas bardzo ważne, bo jak prowadzimy badania, ilu podatników płaci terminowo podatki, to jest średnio 80%, w VAT  do listopada 2023 r. było 94% – to ostatnie dane, które mam. Nam zależy, żeby ta większość podatników, którzy są rzetelnymi podatnikami, rzetelnymi przedsiębiorcami – żeby ich wspierać w wykonywaniu obowiązków podatkowych, a nie ścigać tymi najbardziej dotkliwymi środkami kontroli czy egzekucji. A ci podatnicy, którzy w jakiś sposób faktycznie mogą być uwikłani w poważne nieprawidłowości, do nich mamy inne podejście. Natomiast to wszystko, co robimy dla poprawy relacji, jest dla tej znacznej większości podatników, przedsiębiorców, którzy po prostu są rzetelnymi podatnikami.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MałgorzataKrok">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#IzabelaBodnar">Czy do wypowiedzi pani minister są pytania?</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#IzabelaBodnar">Proszę bardzo, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#KatarzynaKierzekKoperska">Pani minister, mam pytanie odnośnie do CEiDG, dlatego że wiem, że to jest system, który jest obsługiwany chyba przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii albo Ministerstwo Cyfryzacji, nie wiem dokładnie, ale wydaje mi się, że państwo też powinni trzymać nad tym jakąś pieczę. Dlatego że moja interpelacja 207, nie wiem, czy pani minister coś to powie… Chodzi o sytuację, w której w 2022 r., po wejściu w życie przepisów Polskiego Ładu, część przedsiębiorców, mikro- i małych, mogła skorzystać z możliwości przejścia na ryczałt ewidencjonowany. Dokonali wszelkich czynności, po czym wygenerowali, wydrukowali zaświadczenie o tej zmianie i byli przekonani, że już są w systemie CEiDG, przerejestrowani na ryczałt. Nie muszę tu tłumaczyć, że w tym przypadku przestali brać faktury, bo nie musieli i zaczęli opłacać ryczałt. Po złożeniu zeznania rocznego za pierwszy rok podatkowy, okazało się, że urzędy skarbowe zaczynają wysyłać do nich wezwania do korekty podatku, ponieważ ich zgłoszenie nie zostało zarejestrowane w systemie.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#KatarzynaKierzekKoperska">Złożyłam interpelację, powołując się na przepisy ordynacji podatkowej, mówiące o rozstrzyganiu wątpliwości na korzyść podatnika. Pan minister Łoboda pozytywnie przychylił się do tej interpelacji i wysłał do urzędów skarbowych takie pisma, które są jakąś instrukcją dla dyrektorów urzędów skarbowych o tym, jak powinni te sytuacje rozstrzygać. Czyli innymi słowy, jeżeli podatnik uprawdopodobni, że był przekonany, że w tym systemie ryczałtowym już jest, to powinno to być uwzględnione. No i co dalej? Dalej okazuje się tyle, że rzeczywiście część dyrektorów urzędów skarbowych zaakceptowała tę interpelację i te wyjaśnienia pana ministra, a część po prostu się do tego ustosunkowała negatywnie. Nadmienię, że ci podatnicy, którzy są… Nie chcę powiedzieć… Których stać na to, żeby pójść do prawnika, oni te sprawy już zaczęli wygrywać przed sądami administracyjnymi, ale umówmy się, że… Mikroprzedsiębiorcy to często są, nie wiem – sklepikarz, ktoś, kto nie ma takiego rozeznania, że mógłby wygrać taką sprawę przed organem administracji czy przed sądem administracyjnym. I po prostu grzecznie te podatki zaczęli płacić. Nie wiem, jak to jest, że jedne urzędy skarbowe respektują takie zalecenia ministra, a drugie nie. Tym bardziej, że to nie nastąpiło z winy podatnika. To tak naprawdę nastąpiło z winy wadliwego systemu. Dlatego że ten system, on jeszcze każe… Ja 20 lat pracowałam przy tym systemie, ale już nie pamiętam, w którym miejscu to się dzieje, że tam trzeba nacisnąć jeszcze – wyślij. I to jest tak nieczytelne, że wielu podatników nie zdaje sobie po prostu z tego sprawy.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#KatarzynaKierzekKoperska">Dlatego moje pytanie jest takie – po pierwsze, czy nie należałoby przyjrzeć się temu systemowi, żeby go usprawnić? Po drugie, co zrobić w tej sytuacji, kiedy rzeczywiście podatnicy nie mogą być nierówno traktowani. W zależności od tego, pod jakim są urzędem skarbowym, w jednej sytuacji taki dyrektor przychyla się pozytywnie, a w drugiej – nie. I to jest główne moje pytanie.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#KatarzynaKierzekKoperska">A drugie pytanie, dotyczące kontroli podatkowych… Bo kontrola, to jest kontrola, ale te czynności sprawdzające. Czy one się odbywają na podstawie… Większość podatników jednak jest płatnikami VAT, jeśli mówimy o przedsiębiorcach. Czy one odbywają się w tej chwili na podstawie analiz JPK? Czy te czynności sprawdzające rzeczywiście polegają na tym, że podatnik jest wzywany do organu podatkowego, bądź też te czynności są u niego na miejscu?</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#MałgorzataKrok">A jeżeli chodzi o czynności sprawdzające, pani dyrektor, czy mogę prosić o wsparcie – jak konkretnie wygląda kwestia tych czynności sprawdzających?</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#JoannaWierzchowska">Faktem jest, że czynności nie mają takiej szczególnej formy proceduralnej, jaka jest przewidziana dla kontroli podatkowej i są efektem bieżącej analizy dokonywanej przez urzędników. Przy czym ta analiza jest dosyć szeroka, bo to nie jest tylko kwestia JPK, to są również zauważalne nieprawidłowości wynikające chociażby z analizy poszczególnych deklaracji podatkowych, czy informacji składanych w urzędach skarbowych. Natomiast należy powiedzieć, że niewątpliwie to najpierw jest analiza, a dopiero potem powinno się pojawić… Jeżeli są nadal wątpliwości, bo pamiętajmy o tym, że czynności sprawdzające mogą się w ogóle zakończyć na etapie nieangażowania podatnika, bo stwierdzą… Liczba baz, którymi dysponuje administracja skarbowa, pozwala również zweryfikować pewne wątpliwości nie angażując w to podatnika. Czyli dopiero wezwanie do urzędu czy prośba o złożenie wyjaśnień jest efektem analizy. To nie jest tak, że na jakiś konkretny sygnał, incydentalny, w jednej sprawie, uruchamiana jest procedura czynności sprawdzających.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#JoannaWierzchowska">Nie wiem, czy ta odpowiedź satysfakcjonuje…?</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#JoannaWierzchowska">W lutym tego roku, z Ministerstwa Finansów, z KAS, wyszła informacja… Nawet nie informacja, bardziej ostro powiem – zalecenie, aby kontrole podatkowe u mikroprzedsiębiorców rzeczywiście były wszczynane w ostateczności, czyli wtedy, kiedy rzeczywiście jest prawie pewność, że były nieprawidłowości będące efektem zamierzonych działań. I w tych zaleceniach już również została wprowadzona… Zalecono ograniczenie czasu trwania kontroli także do sześciu dni – tych dopiero projektowanych w ustawie Prawo przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#IzabelaBodnar">Pani poseł, czy to wyczerpuje pani pytanie?</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#IzabelaBodnar">Też pozwoliłabym sobie zadać akurat pytanie dotyczące tych kontroli, jeżeli chodzi o skracanie czasu. Ponieważ ta statystyka, którą państwo podali jest według liczby dni, czyli skracamy liczbę dni kontroli u przedsiębiorcy. Ale ja chciałam zapytać, czy również obserwują państwo pod kątem liczby kontroli? Czy to się też zmniejsza? W liczbach bezwzględnych, prawda? Nie ile dni ta kontrola trwa, tylko czy też liczba kontroli podlega redukcji?</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#MałgorzataKrok">Zależałoby nam na tym, żeby liczba tych pojedynczych zapytań spadła. To, co z naszej strony robimy, to na pewno jest – te ogólne informacje, które publikujemy i które przekazujemy przedsiębiorcom. Natomiast nie ukrywam, że jest duża część tak indywidualnych spraw, w których podatnicy chcą mieć też pewność i chcą mieć ten dokument w postaci interpretacji, że pewnie nasz wpływ na to nie jest aż taki duży, żeby przekonać podatników do tego, żeby nie występowali z wnioskami o interpretację.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#IzabelaBodnar">Tutaj pan poseł też zgłaszał… Chciał dopytać.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#AdamGomoła">Ja też w temacie interpretacji, mianowicie wiemy, to zostało wspomniane, że te interpretacje są pewną bolączką naszego systemu podatkowego. Urzędy skarbowe niejako wchodzą w rolę prawodawcy, można tak powiedzieć, niestety, tak jest, wydając takie interpretacje w momencie, kiedy prawo jest nieścisłe. To oczywiście powoduje zagmatwanie. Moje pytanie – czy jest jakiś proces współpracy między urzędami skarbowymi, a Ministerstwem Finansów w momentach, w których urząd skarbowy zauważa, że jest jakaś luka w prawie bądź też prawo wyklucza się wzajemnie, bądź też nie reguluje jakiegoś aspektu, w którym może poinformować Ministerstwo Finansów, że właśnie taki i taki obszar wymaga nowelizacji, aktualizacji, że coś można poprawić? Czy jest jakaś droga, np. jeden departament w Ministerstwie Finansów, do którego zawsze może się w tej sprawie zgłosić każdy urząd skarbowy w każdym miejscu w Polsce? Właśnie po to, żeby nie tylko sprawa kończyła się na tym, że dany urząd skarbowy w danym mieście wydaje taką interpretację i koniec – tylko, żeby to uregulować. Moje pytanie – czy urzędy skarbowe mają jakiś mechanizm aktywnego włączania się w sygnalizowanie problemów w prawie?</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#MałgorzataKrok">To jest tak, że mamy interpretacje ogólne, więc jeżeli jest kwestia, którą możemy rozstrzygnąć w sposób ogólny, czyli zagadnienie prawne, w którym mamy bardzo podobne, standardowe sytuacje, to jest instytucja interpretacji ogólnej i ona faktycznie działa na zasadzie takiego precedensu, to znaczy każdy może z niej korzystać. Natomiast to też nie jest tak, że jeżeli została wydana interpretacja ogólna, to podatnicy nie czują potrzeby dopytać, czy w przypadku, w którym… W tym ich indywidualnym przypadku na pewno ta interpretacja ogólna będzie miała zastosowanie. My oczywiście ze swojej strony staramy się, aby te interpretacje były na tyle zrozumiałe i jasne, żeby podatnicy nie czuli tej potrzeby, natomiast nie mamy też takiego bezpośredniego przełożenia. Oczywiście ze swojej strony staramy się też uczyć, jak wyglądają przepisy, jak należy je rozumieć, jakie są zmiany. Tego zachowania i tej potrzeby uzyskania interpretacji w indywidualnym przypadku, który jest różny i to też trzeba mieć na względzie, że one często różnią się i szczegół szczegółowi w danej sytuacji jest nierówny, więc tutaj nie mamy na to w pełni wpływu. Jest coś takiego, jak utrwalona linia interpretacyjna, chyba tak się to formalnie nazywa, czyli taka instytucja, że podatnik może się powołać na taką ugruntowaną linię interpretacyjną organów. Czyli jeżeli zostało wydanych kilka interpretacji indywidualnych w podobnych sprawach, podatnik może się na tym oprzeć. W przepisach ordynacji jest coś takiego. Czy to jest często wykorzystywane? Trudno powiedzieć, bo to oczywiście nie jest notowane, bo to jest po prostu stosowane w praktyce. Natomiast mogę powiedzieć z doświadczenia, że często jest to nieuznawane za coś, co daje wystarczającą pewność, więc jeżeli chodzi o liczbę zapytań, ona jest w dużej mierze po prostu po stronie podatników, przedsiębiorców, którzy… Ja też rozumiem, że często mają potrzebę dostać tę interpretację w swojej indywidualnej sprawie. Ale te instytucje są.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#MałgorzataKrok">Oczywiście chcielibyśmy zachęcić do ich używania, zachęcamy, natomiast to pewnie chwilę potrwa zanim podatnicy poczują się też na tyle pewnie i będą mieli na tyle zaufania do organów, do tego, że to prawo nie będzie się zmieniać – że będą chcieli korzystać z tych instytucji.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#MałgorzataKrok">Jeszcze pani dyrektor, tak? W uzupełnieniu.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#AdamGomoła">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#IzabelaBodnar">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#IzabelaBodnar">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#RomanFritz">Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, pani minister, to będą trochę takie pytania przeplatane z komentarzem, notowałem sobie w międzyczasie, podczas pani wystąpienia.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#RomanFritz">Czy dobrze zrozumiałem, że państwo wdrażają coś takiego, jak nauka prostszego w komunikowaniu języka i język migowy? Czy to jest naprawdę istotna kwestia? Pytanie zasadnicze tego naszego dzisiejszego spotkania chyba jest takie – co urzędy skarbowe robią, by ułatwić życie przedsiębiorcom? I chyba odpowiedź jednak tutaj nie padła. Inne pytanie, ale spokrewnione – co jest celem albo inaczej, priorytetem dla państwa pracy? Czy jest to maksymalizacja wpływów do budżetu? Czy też, może bardziej intuicyjnie, zniuansowanie, to znaczy chociażby utrzymanie czy wzrost liczby przedsiębiorstw? I teraz pytanie – czy państwo mają pogląd, dane, jaka jest właśnie liczba zawieszonych, czy zlikwidowanych działalności gospodarczych, z uwzględnieniem pierwszego kwartału bieżącego roku? I jeżeli jest to trend dramatyczny, a przecież takie opinie dochodzą, czy można to jakoś potwierdzić?</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#RomanFritz">Kolejna kwestia, państwo przecież chyba mają świadomość, jak przez Polaków jest postrzegana instytucja urzędu skarbowego. I tutaj jednoznacznie jest to skojarzone właśnie z karami, z kontrolami i z tego typu udrękami. Spokrewniona z tym kolejna rzecz – organizacja pracy urzędów skarbowych. Też dochodzą do nas informacje o odejściach z pracy w urzędach skarbowych – i czy państwo mają problemy z naborem nowego narybku? Czy też jest to bardzo utrudnione? Chciałbym uzyskać też taką informację. I na koniec pani minister pozwoliła sobie zawrzeć taki komentarz i chciałbym dopytać – skąd to przekonanie, że znaczna liczba przedsiębiorców jest postrzegana jako nierzetelni? Myślę, że tutaj jest chyba clou tego całego problemu, bo polscy przedsiębiorcy w moim przekonaniu nie są nierzetelni. Chcą mieć po prostu bardzo proste polskie prawo funkcjonowania i to, tutaj zauważyła chyba pani przewodnicząca, że posiłkujemy się jako przedsiębiorcy wielką liczbą doradztw rachunkowych, księgowych, czy podatkowych – to jest koszt dodatkowy, którego po prostu powinno nie być. Jak to zrobią państwo, żeby przynajmniej ten koszt nam odpadł?</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#RomanFritz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#MałgorzataKrok">Jeżeli chodzi o prosty język, to tak – coś takiego już funkcjonuje i uważamy, że jest to istotne, żeby komunikować się w sposób zrozumiały, żeby podatnik czy przedsiębiorca, który otrzymuje pismo z urzędu skarbowego, wiedział, czego tak naprawdę od niego ten urząd skarbowy wymaga, o czym go informuje. To nie zawsze jest jasne. I tak – to jest stosowane, te wytyczne są, one funkcjonują już od jakiegoś czasu w KAS i ta zmiana, jeżeli chodzi o sposób komunikacji, spotyka się z pozytywnym odbiorem podatników. Nawet mamy badanie dotyczące tego, jak podatnicy postrzegają sposób pisania i redagowania pisma. I te dane pokazują, że podatnicy odnosili się pozytywnie do tych zmian, które zostały wprowadzone.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#MałgorzataKrok">Jeżeli chodzi o język migowy, nie uważam, że to jest w jakikolwiek sposób zabawne. Mamy różnego rodzaju podatników i przedsiębiorców, którzy chcą się komunikować z urzędami i chcielibyśmy wyjść im naprzeciw. Nie jesteśmy w stanie zapewnić, żeby w każdym urzędzie była osoba, która jest w stanie pomóc takiemu podatnikowi, który potrzebuje tego wsparcia i tłumaczenia na język migowy, natomiast technologia wychodzi nam tu naprzeciw i jeżeli będziemy mogli z tej technologii korzystać, to będziemy z niej korzystać, żeby wszystkim ułatwiać dostęp do kontaktu z urzędnikami urzędów skarbowych.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#MałgorzataKrok">Jeżeli chodzi o dane liczbowe dotyczące zamykanych czy zawieszanych działalności gospodarczych, nie mam tych danych ze sobą, ale na pewno w ministerstwie nimi dysponujemy.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#MałgorzataKrok">I jeżeli chodzi o zmianę obrazu administracji skarbowej, tak – zgadzam się, szczególnie po Polskim Ładzie ten obraz urzędników i urzędów, naszego systemu podatkowego nie jest korzystny. Natomiast tak jak mówiłam, chcemy się komunikować z podatnikami, będziemy im przekazywać informacje różnymi kanałami, chcemy im udostępniać nowe narzędzia, żeby sami mogli korzystać, żeby faktycznie, tak jak też pani poseł mówiła, jest stres związany z tym, że trzeba pójść do tego urzędu albo z nim się skomunikować i pewnie łatwiej jest wejść do internetu i zobaczyć sobie, czy ma się jakieś zaległości, złożyć pismo, które jest już trochę tam przygotowane, bo tam są takie kreatory, które pomagają, więc mam nadzieję, że… I tak też pokazują badania, które prowadziliśmy – ten sposób poprawy komunikacji jest pozytywnie odbierany i ułatwia życie przedsiębiorcom i podatnikom.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#MałgorzataKrok">I jeszcze poproszę tutaj pana Waldemara Kupca o uzupełnienie w kwestii dostępności i przyjazności urzędu.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#WaldemarKupiec">Do pana posła – chciałbym trochę uzupełnić wypowiedź pani minister. Jeżeli chodzi o postrzeganie urzędów skarbowych przez przedsiębiorców, to oczywiście mamy jednostkowe przypadki bardzo złego postrzegania urzędu skarbowego, a nawet drastycznie złego. Natomiast tak jak powiedziała pani minister, prowadzimy regularne badania satysfakcji po wizycie w urzędzie skarbowym i mam przed sobą statystyki bazujące nie na jednym przypadku, tylko na 60 tys. przypadków. Czyli zebraliśmy 60 tys. ankiet od przedsiębiorców na przestrzeni ostatnich trzech lat. I chciałbym tylko podać dwa chyba najbardziej znamienne wskaźniki, które mówią o tym, jak się zmienia postrzeganie urzędów skarbowych przez przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#WaldemarKupiec">Jeżeli chodzi o poziom braku wysiłku, czyli na ile trudna dla przedsiębiorcy była wizyta w urzędzie skarbowym, w 2021 r. 80% przedsiębiorców po wyjściu z urzędu skarbowego powiedziało nam, że to nie była bardzo trudna wizyta i że załatwili tę sprawę w urzędzie skarbowym sprawnie. Czyli wtedy mieliśmy ok. 20% przedsiębiorców niezadowolonych. Wydaje się, że niewiele. Jeżeli spojrzymy na procenty i na złożoność polskiego prawa podatkowego, jednak 20% w liczbach bezwzględnych to jest duża grupa przedsiębiorców, dlatego cały czas nad tym pracujemy i w 2024 r. najnowsze wskaźniki poziomu braku wysiłku wzrosły o 6 pp. na korzyść, czyli już 86% przedsiębiorców opuszczając urząd skarbowy twierdzi, że to nie była bardzo trudna wizyta. Ten poziom… To postrzeganie urzędów skarbowych przez przedsiębiorców zmienia się na korzyść. Chciałbym bardzo wyraźnie to powiedzieć i podziękować też bardzo mocno urzędnikom za ten wysiłek, który włożyli, szczególnie na przestrzeni ostatnich trzech lat, żeby inaczej, pomimo tych wszystkich zawirowań, związanych np. z polskim ładem. Oni pokonali ten problem. Naprawdę chciałbym państwa prosić, żeby to wybrzmiało bardzo mocno u państwa, że urzędnicy – ci urzędnicy na dole, w urzędach skarbowych, dali radę. Mimo tego, co się działo na górze, pomimo tych wszystkich zawirowań prawnych i skomplikowanego prawa, które mamy. Oni naprawdę dają radę.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#WaldemarKupiec">I jeszcze jeden wskaźnik, czyli wskaźnik skuteczności jednej wizyty w urzędzie skarbowym. Kiedy zaczynaliśmy pomiar, 77% przedsiębiorców po opuszczeniu urzędu skarbowego powiedziało, że załatwiło sprawę podczas jednej wizyty, czyli tej wizyty w urzędzie skarbowym. W tym roku ten wskaźnik wynosi już 89%. Czyli o 12 pp. poprawiliśmy efektywność… Tak naprawdę urzędnicy, bo to o nich mówię – urzędnicy na poziomie urzędów skarbowych poprawili swoją efektywność pracy. Czyli zależy im, żeby przedsiębiorca nie przychodził po raz drugi do urzędu skarbowego z tą samą sprawą, jeżeli ona jest prosta i łatwa. I to też wielkie chapeaux bas dla urzędników, bo to jest ogromny wysiłek organizacyjny, dlatego że nie jest im wcale tak łatwo to zrobić, mając na uwadze też to wszystko, o czym powiedział pan poseł, czyli np. wynagrodzenia tych ludzi. Nie jesteśmy bardzo konkurencyjni, jeżeli chodzi o rynek. W niektórych województwach, tak jak pani minister powiedziała, to wynagrodzenie jest przyzwoite, porównując do tego, co można zarobić poza Krajową Administracją Skarbową, ale w wielkich aglomeracjach miejskich nie jesteśmy konkurencyjni i nie jesteśmy w stanie zachęcić najbardziej… Że tak powiem, elitę intelektualną kraju, żeby pracowała w Krajowej Administracji Skarbowej, więc to, co pokazuję tutaj – te wskaźniki, myślę, że urzędnikom należą się wielkie podziękowania za to, że tak duży wysiłek, jednak, mimo wszystko włożyli w to, żeby przedsiębiorcy byli obsługiwani naprawdę efektywnie i skutecznie i nie mieli poczucia straty swojego czasu, nadmiarowego wysiłku i nieefektywności. Naprawdę, 60 tys. osób nie może się mylić. To jest naprawdę duża próba badawcza.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#WaldemarKupiec">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#IzabelaBodnar">Też muszę przyznać, że jest to bardzo imponujące, o czym państwo powiedzieli. Po pierwsze, jak pani minister opowiadała o całym tym kompleksowym programie mającym na celu docelowo poprawę jakości obsługi podatników, polegającym i na szkoleniach, webinarach i na szeregu działań, które wszyscy państwo realizowali, które rzeczywiście skutkują, jak widzimy, podnoszeniem tej satysfakcji. To nas bardzo cieszy i to jest naprawdę bardzo, bardzo pozytywna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#IzabelaBodnar">Jeszcze na sam koniec chciałabym zapytać… Jeżeli jeszcze będą jakieś pytania, to oczywiście dopuszczę do głosu, bo jeszcze mamy chwilkę. Natomiast chciałam jeszcze zapytać o to domniemanie niewinności i to już nie panią minister jako wiceszefową KAS, tylko wiceministra finansów. Czy pomyślimy kiedyś naprawdę poważnie o tym, żeby w Prawie przedsiębiorców – żeby podejść do przedsiębiorców tak samo, jak jest w k.k., czyli jest domniemanie niewinności i dopiero wtedy tak naprawdę możemy zamykać rachunki firmie i wprowadzać już te bardzo drastyczne metody, prawda? Bo bardzo często jest tak, że firmie się najpierw zamyka ten rachunek, potem firma przez ileś lat musi udowadniać, że jest niewinna, okazuje się, że była niewinna, ale już nie ma co zbierać. Firmy już nie ma, pracownicy są pozwalniani i de facto wypada z rynku, i co państwo może zrobić. No, powiedzieć – przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#MałgorzataKrok">Może tak – to nie jest tak, że jest domniemanie winy. Jest tak, że w jakiś sposób trzeba ten interes wyważyć, to znaczy to blokowanie rachunków… Wiem, że są te medialne sprawy, zresztą niedawno jedna z nich się właśnie zamknęła, dotyczące właśnie tego, że urząd skarbowy zajął majątek, a firma padła i potem, po tych 20 latach okazało się, że przedsiębiorca był niewinny. I to są sytuacje, zgadzam się, skandaliczne. Tak nie powinno być. Natomiast gdzieś, w pewnym momencie trzeba wyważyć możliwości działania Krajowej Administracji Skarbowej czy organów skarbowych i prawa podatników. Nie możemy też dopuścić takiej sytuacji, że czekamy 20 lat aż się sprawa skończy i wtedy być może ktoś będzie płacił.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#MałgorzataKrok">A jeżeli chodzi o jakieś zmiany legislacyjne, to oczywiście jeżeli takie projekty się pojawią, będziemy je opiniować.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#IzabelaBodnar">Czy jeszcze są jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#IzabelaBodnar">Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#AdamMałyszko">Adam Małyszko, Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów.</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#AdamMałyszko">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, pani minister, jestem chyba jedynym przedsiębiorcą, który dzisiaj tutaj gości. To znaczy, że chyba tak źle nie jest z tą komunikacją między przedsiębiorcami, a urzędami skarbowymi. Potwierdzam to swoją trzydziestopięcioletnią praktyką jako przedsiębiorca, że w ostatnich latach… To nie jest ostatni rok, tylko w ostatnich latach rzeczywiście te relacje między petentem, a urzędem skarbowym zdecydowanie się poprawiły. Cieszę się również, że ten prosty język wprowadzony do komunikacji może pomóc. Bo czasami po prostu niezrozumienie powoduje, że… Emocje i później rzeczywiście ten klient będzie w tych 16, czy 20% niezadowolonych. Bo to są tylko ludzie. Jedna strona nie zrozumie, druga strona nie zrozumie tematu i na pewno tak się zadzieje.</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#AdamMałyszko">Chcę tutaj przy okazji, korzystając z tego, że pani powiedziała, że niepłatne są w tej chwili zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach – że są darmową usługą, którą można zdalnie przeprowadzić. Zgadzam się, fajnie, natomiast w przypadku spółek z o. o., czyli prawa handlowego, trzeba mieć pieczęć kwalifikowaną. Ona już kosztuje. Jeżeli rzadko się korzysta z tego, to jest koszt, tak? Natomiast można również złożyć wniosek, czy założyć konto organizacji i wtenczas ma się dostęp jako osoba fizyczna. Natomiast nie ma wniosku formalnego. Po prostu nie ma czegoś takiego, jak formalny wniosek, który można złożyć, wiemy, co tam wpisać. Tak podpowiadam przy okazji tego, że pani powiedziała, że jest to darmowo. Po prostu nie wiemy, co tam wpisać. No, trzeba złożyć wniosek, to dobrze byłoby, żeby był formularz – uprościłby właśnie tę komunikację, o której mówimy.</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#AdamMałyszko">W mojej ocenie ta komunikacja między petentem a urzędem skarbowym, na poziomie urzędu skarbowego, jest bardzo dobra. Ja zresztą w ogóle nie wiem, co to jest urząd skarbowy, bo moje służby tak działają, że chyba w ogóle 15, czy 20 lat temu mieliśmy jakąś kontrolę. Tak że jest JPK, jest zakup kontrolowany, który… Mieliśmy okazję też gościć takiego pana, który przyszedł w dresach i chciał coś tam kupić, i sprawdzał, czy jest paragon. I to są dobre działania, popieramy, bo my, jako nasza branża, mamy ogromny problem z szarą strefą, która obejmuje ok. 70-80%. Nie płacą VAT, nie płacą rachunków – wiadomo.</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#AdamMałyszko">Odnośnie do VAT – tu prosiłbym o poprawienie komunikacji między przynajmniej naszą organizacją, już nie mówię, że wszystkimi organizacjami, a Ministerstwem Finansów. Króciutko, jeżeli pani przewodnicząca pozwoli. W 2017 r. w związku z wcześniejszym wyrokiem TSUE odnośnie do VAT marża, duński wyrok, C-471/15, zwróciliśmy się do ministerstwa z prośbą, żeby rozważyło, czy ewentualnie przedsiębiorcy demontujący pojazdy nie mogliby korzystać z VAT marża przy sprzedaży części, ponieważ w innych krajach ta procedura już została po tym wyroku wdrożona. Nie mieliśmy odpowiedzi przez rok. W 2018 r. ponowiliśmy prośbę. Nie mieliśmy żadnej odpowiedzi, pomimo że minister osobiście zapewniał, że takiej odpowiedzi udzieli. W 2020 r. zwróciliśmy się do rzecznika, żeby nam pomóc. Do dzisiaj nie mamy, przedsiębiorcy, odpowiedzi w tej kwestii. I teraz, 26 marca 2024 r., zwróciliśmy się, również do ministerstwa, kolejny, trzeci raz. No, poprawmy tę komunikację. Nie oczekuję, że wprowadzą państwo VAT marża od części, ja oczekuję odpowiedzi – dialogu, dlaczego w innych krajach to może być, a u nas np. nie może być. Czy my musimy skarżyć do Komisji Europejskiej i potem będą państwo na nas patrzeć jak na donosiciela? Nie, chcemy rozmawiać na tej płaszczyźnie gospodarczej tutaj, w kraju, a nie wychodzić za granicę.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#AdamMałyszko">I to są takie moje spostrzeżenia jako przedsiębiorcy. Powtórzę jeszcze raz – mamy w wielu obszarach dużo więcej problemów. Tu pan poseł pytał, dlaczego te firmy padają. Nie dlatego, że jest zła obsługa urzędu skarbowego. Po prostu sytuacja gospodarcza jest tak dynamiczna, mamy w tej chwili spowolnienie w różnych branżach i obserwujemy to, że niestety, koszty energii, koszty działalności, minimalna płaca – to są czynniki, które powodują, że firmy zamykają działalność gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#AdamMałyszko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#IzabelaBodnar">Pani minister, bardzo króciutko i będziemy powoli zbliżać się do końca, bo mamy zaraz głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#MałgorzataKrok">Jeżeli chodzi o tę spółkę z o. o. i to zaświadczenie, rozumiem, że wniosek o to, żeby ustanowić osobę upoważnioną…</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#MałgorzataKrok">Jeżeli chodzi o pismo dotyczące VAT, ja wspomnę osobom, do których pewnie to pismo trafiło, bo ono nie trafiło do mnie.</u>
          <u xml:id="u-1.76" who="#MałgorzataKrok">I w uzupełnieniu kwestii dotyczącej zawieszeń działalności gospodarczej, dostałam informację, że odnotowaliśmy również… Mamy zawieszenia tutaj?</u>
          <u xml:id="u-1.77" who="#IzabelaBodnar">W takim razie dziękuję serdecznie. Zamykam dyskusję oraz posiedzenie podkomisji stałej do spraw przedsiębiorczości. Dziękuję państwu serdecznie za obecność, za tę żywą, merytoryczną dyskusję i zapraszam na kolejne posiedzenia podkomisji. Dziękuję  serdecznie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>