text_structure.xml 10.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RyszardPetru">Witam członków Komisji. Witam pana posła Bartłomieja Wróblewskiego – przedstawiciela wnioskodawców. Witam panią Anitę Sowińską – podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska wraz ze współpracownikami, pana Michała Baranowskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, ze współpracownikami, pana Mariusza Kubzdela – koordynatora do spraw legislacji w Departamencie Legislacyjno-Prawnym ZUS, panią Olgę Tworek – zastępcę dyrektora w Departamencie Transportu Drogowego w Ministerstwie… Proszę państwa, mamy awarię transmisji. Prośba jest taka, żeby wstrzymać się z rozpoczęciem prac. Przepraszam bardzo, więc poczekamy chwilkę. Już można. Witam panią Olgę Tworek – zastępcę dyrektora w Departamencie Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, ze współpracownikami, pana pułkownika Michała Oździńskiego i pana pułkownika… pana podpułkownika Jacka Kaczmarskiego z Ministerstwa Obrony Narodowej, pana Adama Jędryszczaka – naczelnika wydziału w Departamencie Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana Artura Halotę – głównego specjalistę w Departamencie Prawnym w Ministerstwie Sportu i Turystyki, pana Grzegorza Stecia – radcę prawnego w Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz wszystkich pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RyszardPetru">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RyszardPetru">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o ograniczeniu biurokracji, barier prawnych wraz z autopoprawką (druki nr 558 i 558a).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#RyszardPetru">Proponuję przejść do porządku dziennego. Informuję, że Sejm na 23. posiedzeniu w dniu  5 grudnia 24 r. skierował poselski projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych wraz z autopoprawką do Komisji Gospodarki i Rozwoju w celu rozpatrzenia. Będę prosił pana posła Bartłomieja Wróblewskiego o krótkie przypomnienie uzasadnienia projektu, z druków, o których było wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#RyszardPetru">Chcę państwa poinformować, że ustaliliśmy z panem posłem, że mając na uwadze,  iż dzisiaj nie przejdziemy przez całą ustawę, kolejne posiedzenie odbędzie 19 marca. To będzie w dniu posiedzenia Sejmu. Godziny nie chciałbym jeszcze teraz państwu deklarować, bo to jest kwestia dostępności sal. Taką więc deklarację dzisiaj państwu składam. Jeżeli chodzi o stanowisko rządu w sprawie tej ustawy – z tego co mi wiadomo i będę prosił o to przedstawicieli ministerstwa – to ona powinna pojawić się w ciągu dwóch dni. W związku z tym na kolejnym posiedzeniu Komisji, o którym wspomniałem, stanowisko rządu będzie miało miejsce. Dzisiaj proponujemy rozpocząć zarówno debatę ogólną, jak również rozpatrywanie ustawy tak, aby na kolejnym etapie już przy bardziej pełnej sali – jeżeli chodzi o uczestnictwo poselskie, ale również ze stanowiskiem rządu – kontynuować tę pracę. Panie pośle, proszę…. Pan Jerzy Meysztowicz, tak?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AdamAbramowicz">Wracając do obecnego projektu, którym dzisiaj się zajmujemy, w związku z takimi informacjami z rządu, jakie dzisiaj usłyszeliśmy, jednak warto by było zacząć pracować nad tym projektem, bo jak widzimy, mamy dwa konkretne projekty. Mamy ten projekt z druku 558, który jest już po pierwszym czytaniu, czyli mamy konkret w ręku. Drugi konkret to mamy projekt ustawy pana przewodniczącego Petru, który również jest po pierwszym czytaniu. To są dwa konkrety. Skoro rząd nadal jest niekonkretny i nie wiadomo, co się będzie działo z tym projektem rządowym, to zacznijmy pracować nad tym, co mamy w ręku. To więc chyba będzie najbardziej racjonalne podejście do problemów MŚP.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#BartłomiejWróblewski">Pan poseł Meysztowicz mówi o tym, żeby było sześciomiesięczne vacatio legis. W przypadku niektórych tych rozwiązań być może to jest rozsądne, ale nie widzę powodu, żeby we wszystkich przypadkach optować za sześciomiesięcznym vacatio legis. Jeśli będzie taka propozycja, to w przypadku poszczególnych propozycji możemy o tym dyskutować, ale czy to oznacza, że mamy spowalniać ten proces jeszcze o kolejny rok czy o kolejne miesiące, biorąc pod uwagę, że przez rok ten projekt jest mrożony? Szanowni państwo, to państwo jest dla obywateli, a nie obywatele dla państwa. Wolność jest jedną z podstawowych wartości naszej Konstytucji. Wolność jest jedną z podstawowych wartości naszej tradycji. Nadregulacja, nadmierne obciążenie przedsiębiorców i obywateli i biurokracja tę wolność w znaczący sposób ogranicza. Naszym zadaniem jest wzmocnienie tej wolności, przywrócenie wolności w tak wielu obszarach, jak to jest możliwe. Problem deregulacji wbrew tym deklaracjom, które tu nawet padły dzisiaj na Komisji i padają czasami w debatach, to nie jest tylko problem gospodarki, ponieważ przeregulowanie naszego życia dotyczy wszystkich aspektów – i edukacji, i ochrony Środowiska, i sytuacji, kiedy budujemy dom, nawet Sejmu. Każdy poseł i senator doskonale zdaje sobie sprawę, jak wiele rzeczy jest tutaj przekombinowanych, niewynikających z przepisów, tylko z prawa powielaczowego, tego, że w jednym sekretariacie tak ustalono, i przez kolejne 20 czy 30 lat wszyscy jesteśmy obligowani do respektowania różnego rodzaju obowiązków, które nie mają nawet podstawy w ustawie ani w żadnym innym akcie powszechnie obowiązującym. Deregulacja jest problemem, jest jednym z fundamentalnych problemów naszych społeczeństw. Donald Trump zapowiada największą deregulację w historii Ameryki, bo wierzy, że przyniesie ona wzmocnienie amerykańskiej gospodarki, konkurencyjności amerykańskich firm i w gruncie rzeczy odwołuje się do tego samego, co mnie, posła Gawrona, posła Gażę i nas wszystkich tutaj inspirowało do tego, aby odnowić komisję do spraw deregulacji poprzedniej kadencji i przygotowywać kolejne projekty deregulacyjne, bo również wierzymy, że Polakom będzie się żyło lepiej, że polskim firmom będzie się działać lepiej. Nie zrobimy deregulacji żadnym pakietem, żadną jedną komisją. To jest proces, który musi trwać, który w związku z tym, że obejmuje wszystkie dziedziny życia, nie jest… jakakolwiek akcyjność nie przyniesie efektu. Jeśli więc widzimy, że jest to proces, to nie możemy tego procesu wstrzymywać. Musimy starać się procedować te rzeczy, które w danym momencie są na stole.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#BartłomiejWróblewski">Dziękuję wszystkim tym, którzy również myślą w ten sposób, nawet jeśli wcześniej – powiedzmy – sprawy de regulacyjne ich nie interesowały. W ostatnich jednak tygodniach rzeczy nabrały przyspieszenia. Ja się cieszę, że rząd po roku zdecydował się, żeby iść w tym kierunku. Przez pierwszy rok to się nie udało, ale teraz jest na to szansa. Będą kolejne i będzie bardzo dobrze, jeśli rząd będzie przygotował kolejne propozycje i pakiety. Cieszę się, że również przedsiębiorcy się włączyli i pan Brzoska. Ja mogę tylko zagwarantować, że z naszej strony będzie merytoryczna praca nad kolejnymi propozycjami i kolejnymi pakietami, ale prosimy, żeby to wszystko było wiarygodne, żeby ta praca, która od roku jest tutaj mrożona w Sejmie, nie była dalej mrożona. Nie ma żadnego powodu, żeby tak robić. Cieszę się, że jest ta Komisja. Cieszę się z deklaracji pana przewodniczącego. Myślę, że ona jest ważna, że będziemy dzisiaj nie tylko debatować o sprawach ogólnych. Właściwie ta dyskusja ogólna już się toczy w ramach dyskusji na temat pytania… wniosku formalnego. Mam nadzieję, że poseł Meysztowicz  jednak zostanie przekonany do tego, że blokowanie tej sprawy osłabia wiarygodność większości parlamentarnej, że byłby to przejaw takiego – nie wiem – partyjniactwa, takiego niepotrzebnego w tym obszarze działania, które nam wszystkim szkodzi. Natomiast rozpoczęcie tych prac – nie ma żadnych wątpliwości – zmobilizuje wszystkie inne podmioty, które chcą w tym procesie uczestniczyć, żeby jak najszybciej swoje konkretne propozycje do parlamentu przekazywały. Bardzo więc serdecznie dziękuję i apeluję o to, żeby te prace były kontynuowane. W zeszłym tygodniu Komisja została odwołana. Teraz w tygodniu niesejmowym została zwołana. Jesteśmy tu w bardzo licznym, dobrym i merytorycznym gronie, więc dyskutujmy ogólnie o projekcie, ale przejdźmy również do konkretnego rozpatrywania propozycji. Bardzo serdecznie jeszcze raz dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#RyszardPetru">Proponuję przejść do rozpatrywania ustawy i zgodnie z sugestią rozpocząć. Mam pytanie, czy są uwagi do tytułu ustawy? Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#ŁukaszNykiel">Druga kwestia to jest chociażby później wybór projektu wiodącego przy połączeniu. Trzeba byłoby się zastanowić, czy jest możliwość kompilacji projektu w części rozpatrzonego przez Komisję, czyli druku nr 558 i projektu rządowego, który dopiero będzie rozpatrywany – można powiedzieć – od początku na posiedzeniu Komisji. Konkludując więc, ta kwestia połączenia projektów formalnie jest możliwa, natomiast powiem szczerze, że bardzo rzadko jest praktykowana w Sejmie. Ja w swojej – wydaje mi się – długoletniej praktyce nie odnajduję w tej chwili w pamięci takiej sytuacji, kiedy mieliśmy dokładnie taki case, jaki kroi nam się, mówiąc tak w cudzysłowie, przy rozpatrywaniu tych projektów deregulacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#RyszardPetru">Został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#RyszardPetru">Jesteśmy teraz w art. 1. Może poproszę wnioskodawcę o uzasadnienie art. 1.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#RyszardPetru">Zagłosowało 8… Nie mamy kworum, tak? Kworum to jest 13. Proszę państwa. W związku tym muszę przerwać Komisję, z tym, że deklaruję, że 19 marca, co obiecuję państwu, kontynuujemy pracę tej Komisji zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>