text_structure.xml
9.43 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#GabrielaLenartowicz">Informuję, że porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw z druku nr 760. Informuję, że Sejm na 21 posiedzeniu w dniu 7 listopada, czyli wczoraj, skierował wyżej wymieniony projekt do obu Komisji w celu rozpatrzenia. Jednocześnie marszałek Sejmu na podstawie art. 95b regulaminu Sejmu wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania Komisji do dnia 3 grudnia bieżącego roku. Informuję również, że projekt ustawy ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej, zatem zgodnie z art. 95b ust. 1 regulaminu Sejmu poprawkę na posiedzeniu Komisji może zgłosić grupa co najmniej trzech posłów w formie pisemnej. Poprawki powinny zawierać wynikające z nich konsekwencje dla tekstu projektu. Do poprawki wnioskodawcy dołączają uzasadnienie, które powinno wskazywać potrzeby i cel zmiany. Biuro Legislacyjne również złożyło listę poprawek o charakterze legislacyjnym. Wczoraj z większością z państwa i również ze stroną społeczną uczestniczyliśmy w podkomisji do spraw monitorowania gospodarki odpadami, gdzie odbyło się kolejne już de facto wysłuchanie społeczne stron tego postępowania. Na spotkaniu po raz kolejny Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło nam stan prac legislacyjnych, a także wysłuchaliśmy kilkudziesięciu wystąpień interesariuszy zarówno ze strony branży gospodarki odpadami związanych z kwestią ustawy kaucyjnej, jak również przedstawicieli wprowadzających, przedstawicieli handlu, a także organizacji pozarządowych i przedstawicieli strony samorządowej żywotnie zainteresowanych gospodarką odpadami.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#GabrielaLenartowicz">Większość tego strumienia, który podlega uregulowaniu kaucyjnym, pochodzi z gospodarstw domowych, czyli tej części, która jest gospodarowana przez samorządy. Z uwagi na to, że zarówno w dotychczasowych konsultacjach, które prowadziło Ministerstwo Klimatu i Środowiska, a także tym, co prezentowały strony społeczna, gospodarcza i samorządowa, proponując doszczegółowienie czy kolejne podjęcie przez posłów kolejnych poprawek przed podjęciem decyzji przez posłów w procesie legislacyjnym, wymaga to analizy pod kątem zmieszczenia się w materii ustawowej. Przypomnę, że mamy do czynienia z projektem ustawy zmieniającej ustawę. System kaucyjny w trybie ustawowym wszedł w życie jeszcze we wrześniu ubiegłego roku tuż po jego uchwaleniu, zatem mamy do czynienia wyłącznie z projektem ustawy o zmianie tej ustawy. Jeśli jej nie przygotujemy i nie będzie opublikowana do końca tego roku, to będziemy mieli taką sytuację, że regulacje ustawy wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. Z tego względu należy gruntownie przyjrzeć się tym propozycjom, przeanalizować je i podjąć decyzję zarówno w szybkim tempie, jak i w dość szczegółowy i uważny sposób.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#GabrielaLenartowicz">Jest jeszcze jeden aspekt, na który należy zwrócić uwagę, pochylając się nad propozycjami strony społecznej i posłów, a mianowicie to, że projekt podlega notyfikacji Komisji Europejskiej i stąd też nie możemy w tym trybie wychodzić poza tę materię, co nie znaczy, że w przyszłości nie będzie można modyfikować tego rozwiązania w postaci nowych przedłożeń ustawowych. W związku z tymi okolicznościami chcę zaproponować, żebyśmy w celu uważnego, a jednocześnie sprawnego i szybkiego procedowania tej ustawy z tego względu, że marszałek skierował ten projekt do połączonych dwóch Komisji, więc nie możemy skorzystać z podkomisji do spraw monitorowania gospodarki odpadami, bo to jest podkomisja tylko jednej z tych Komisji, czyli Komisji Środowiska, a żeby rozpatrzyć w sprawnym, pilnym i uważnym trybie wszystkie propozycje, proponuję powołanie podkomisji wyłonionej z naszych dwóch Komisji do rozpatrzenia tego konkretnego projektu. Będziemy mieli wówczas szansę przygotować wyżej wymieniony temat szczegółowo i sprawnie tak, by drugie czytanie mogło się odbyć na następnym posiedzeniu Sejmu. W związku z tym proponuję powołanie podkomisji o większej liczbie członków, bo tak wstępnie uzgodniliśmy z panem Ryszardem Petru, przewodniczącym Komisji Gospodarki. Proponujemy, by była to Komisja 11- osobowa, która przewidywałaby następujący parytet – tu zwracam się do przedstawicieli poszczególnych klubów, żeby uwzględnili propozycję zarówno ze strony Komisji Gospodarki, jak i Komisji Środowiska, żeby w skład podkomisji wchodziło pięć osób z Klubu Prawo i Sprawiedliwość, trzy osoby z Koalicji Obywatelskiej i po jednej osobie z Polska2050, PSL i Lewica. Czy ta propozycja z mojej strony i ze strony przewodniczącego Komisji Gospodarki byłaby do przyjęcia? Pan przewodniczący Sałek.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełSałek">Sugestia, że do podkomisji ma być wybranych pięć osób z PiS, a zapominamy o Konfederacji, jest trochę nie na miejscu – mówiąc delikatnie. Oznacza to, że tę sprawę trzeba w jakiś sposób poprawić. Druga sprawa jest taka, że my jako Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, będziemy głosować za powołaniem podkomisji, o czym dowiedzieliśmy się dosłownie przed chwilą. Pragnę zauważyć, że wczoraj na posiedzeniu plenarnym na pierwszym czytaniu opowiadaliście państwo o tym, że prace w konsultacji w Ministerstwie Środowiska trwały blisko rok, a jest to pierwsza ustawa rządowa, która idzie przez Komisję Ochrony Środowiska i te konsultacje trwały tak długo, dlatego że ustawa jest świetnie przygotowana. Okazuje się jednak, że dzisiaj na pięć minut przed rozpoczęciem Komisji dowiadujemy się o tym, że dla druku nr 760 będziemy robić podkomisję. Co innego było mówione wczoraj na posiedzeniu plenarnym. Żeby w tej ważnej merytorycznej sprawie związanej z opakowaniami nie było jakichś zastrzeżeń w stosunku do opozycji, będziemy zgłaszać poprawki. Pani poseł Paluch reprezentuje Komisję Ochrony Środowiska również wspólnie w części związanej z Komisją Gospodarki, jeśli chodzi o Klub Prawo i Sprawiedliwość, więc jeśli tak będzie, to będziemy za, ale proszę o to, żeby uwzględnić również przedstawiciela z Konfederacji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PaulinaHennigKloska">Jeśli chodzi o powołanie podkomisji, to ten reżim mamy w tej chwili bardzo wąski, ponieważ prawo jest skonstruowane tak, że bez przyjęcia tej ustawy system kaucyjny wchodzi w życie dnia 1 stycznia taki, jaki jest, czyli bez uszczelnienia i bez nowelizacji. Gorset czasowy jest bardzo wąski. Jeżeli chcecie państwo powołać podkomisję, to sprawozdanie z podkomisji i Komisji, żebyśmy wyrobili się czasowo, musi zamknąć się tak, żebyśmy na następnym posiedzeniu Sejmu mieli sprawozdanie z pracy Komisji i podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#GabrielaLenartowicz">Po pierwsze, podkomisja może od razu zacząć pracę po powołaniu, a po drugie, po powołaniu podkomisji w drodze wyjątku podkomisja może wysłuchać stron od razu po ukonstytuowaniu się, co wprowadzi porządek do tematu. Co do trybu procedowania, jeszcze od strony formalnej chciałam zapytać panią minister i Biuro Legislacyjne, jaki jest obecnie status, jeśli chodzi o notyfikację zmiany tego projektu? Zdaje się, że nie minął termin, do którego Komisja musiała wypowiedzieć się w sprawie notyfikacji, ale bardzo proszę o szczegółową informację, bo ma ona znaczenie czysto formalne.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#GabrielaLenartowicz">Kto jest za powołaniem nadzwyczajnej podkomisji do spraw rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 760? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Głosowało 58 osób: za było 51 osób, przeciw było 7 osób, wstrzymało się 0 osób.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#GabrielaLenartowicz">Możemy przystąpić do ukonstytuowania i wyboru podkomisji. Jednocześnie proponuję, żeby podkomisja zaraz po zakończeniu obrad komisyjnych ukonstytuowała się i korzystając z obecności gości, wysłuchała wystąpień dotyczących ogólnej materii, jeśli jest potrzeba zabrania głosu ze strony społecznej, bo strona społeczna nie może wypowiadać się na sali plenarnej. Skoro dzisiaj są państwo, którzy nie byli na naszej podkomisji, a chcieliby zabrać głos, to myślę, że to będzie dobre rozpoczęcie prac podkomisji. W tej chwili proszę o zgłaszanie przez poszczególne kluby składu Komisji 11-osobowej, czyli czterech posłów z Klubu PiS, trzech posłów z Koalicji Obywatelskiej i po jednym pośle z Polski2050, PSL, Lewicy i Konfederacji. Proszę przedstawiciela Klubu PiS o zgłaszanie kandydatów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#GabrielaLenartowicz">Kto z państwa jest za takim składem podkomisji? Kto jest przeciw? Czy ktoś się wstrzymał? Dziękuję. Zamykam głosowanie. Głosowało 55 posłów: za było 53 posłów, przeciw było 0 posłów, wstrzymało się 2 posłów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#GabrielaLenartowicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Sałek prosi o głos w kwestiach formalnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>