text_structure.xml 26 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RyszardPetru">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RyszardPetru">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RyszardPetru">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na przyszły rok  (druk nr 687) w zakresie działania Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#RyszardPetru">Wobec niewniesienia uwag do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji, protokół uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#RyszardPetru">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#RyszardPetru">Część 20 – Gospodarka oraz pkt 2–8 porządku dziennego. O zreferowanie tej części budżetowej poproszę pana Ignacego Niemczyckiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#RyszardPetru">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#IgnacyNiemczycki">Dochody budżetowe całej tej części zaplanowane zostały w wysokości 50 857 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#IgnacyNiemczycki">Wydatki w części 20 – Gospodarka zostały zaplanowane w wysokości 35 867 000 tys. zł. Na realizację projektów z udziałem środków UE przeznaczonych zostanie ponad 87 000 tys. zł. Natomiast wydatki krajowe wyniosą 35 779 652 tys. zł i zostaną przeznaczone m.in. na następujące zadania – i pozwolę sobie skupić się na tych najważniejszych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#IgnacyNiemczycki">Przede wszystkim i to będzie największa część – 34 662 000 tys. zł to jest wykup obligacji wyemitowanych przez PFR na podstawie ustaw o programie tarcz finansowych dla przedsiębiorców. Druga rzecz to jest realizacja programów wieloletnich w łącznej kwocie ponad 496 000 tys. zł. Na opłaty z tytułu składek do organizacji międzynarodowych przeznaczymy ponad 204 000 tys. zł. Koszty administracyjne i techniczne ministerstwa oraz koszty obsługi merytorycznej ministra zaplanowano na poziomie ponad 190 000 tys. zł. Na dotacje podmiotową i celową dla Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu przeznaczymy 75 000 tys. zł. Na dotacje podmiotową i celową dla Polskiej Agencji Kosmicznej POLSA przeznaczymy 52 208 tys. zł, z przeznaczeniem na funkcjonowanie samej agencji, ale też realizację celów wynikających z „Polskiej strategii kosmicznej” i „Krajowego programu kosmicznego na lata 2021–2026”. Co ważne dla przedsiębiorców, na rozwój Platformy Elektronicznego Fakturowania, punkt informacji dla przedsiębiorcy oraz system CEIDG przeznaczone zostanie 26 131 tys. zł. Zadania rzecznika małych i średnich przedsiębiorców to kwota 17 880 tys. zł. Na pokrycie kosztów placówek zagranicznych podległych MRiT będziemy chcieli przeznaczyć 13 951 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#IgnacyNiemczycki">Natomiast w rezerwach celowych na rok 2025 zostały zabezpieczone jeszcze dodatkowe środki. Po pierwsze, całościowo kwota 534 000 tys. zł na realizację zadań kontynuowanych. „Krajowy program kosmiczny na lata 2021– 2026” to jest kwota 29 000 tys. zł. Wzrost poziomu dotacji podmiotowej dla POLSA to jest kwota prawie 6000 tys. zł. I co bardzo ważne, program przejścia na gospodarkę o zerowej emisji netto – kwota 500 000 tys. zł. Dodatkowy wkład Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej – kwota 868 000 tys. zł. Sfinansowanie zadań nałożonych ustawą z dnia 16 lipca 2020 roku o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców, czyli ten program, który jest w ARP, to jest kwota ponad 63 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#IgnacyNiemczycki">Chciałbym też zwrócić uwagę, że w części 20 – Gospodarka projekt budżetowy obejmuje także plany samej Polskiej Agencji Kosmicznej i to są ponad 52 000 tys. zł; Urzędu Dozoru Technicznego, gdzie przychody zaplanowano w wysokości 674 691 tys. zł, natomiast koszty działalności UDT to będzie 668 000 tys. zł, zweryfikowany zysk w wysokości 30% UDT przeznaczy na wpłatę do budżetu. Polskie Centrum Akredytacji planuje przychody na poziomie 32 800 tys. zł; koszty działalności centrum są pokrywane z przychodów i zostały zaplanowane na poziomie 32 759 tys. zł; Centrum planuje w 2024 roku zysk w wysokości 41 tys. zł. Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji – przychody planowane na poziomie 4 791 000 tys. zł; koszty to 3 567 000 tys. zł; tam nie powinniśmy wydawać całości przychodów.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#IgnacyNiemczycki">Szczegółowe informacje dostali państwo w tej książce, którą państwu przekazaliśmy. Dziękuję bardzo i zgodnie z prośbą pana przewodniczącego, pozwoliłem sobie skrótowo.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#RyszardPetru">Teraz otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#RyszardPetru">Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu… W związku z tym uznaję, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 20 – Gospodarka, wraz  z pkt 2–8 porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#RyszardPetru">W związku z tym przechodzimy do kolejnej części. Część budżetowa 65 – Polski Komitet Normalizacyjny. Rozumiem, że zamiast pani prezes… Pani prezes jeszcze jest. To poproszę panią prezes Ewę Zielińską o przedstawienie tego budżetu.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#EwaZielińska">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję bardzo za tę możliwość wcześniejszego przedstawienia budżetu PKN ze względu na inne moje zobowiązania.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#EwaZielińska">Polski Komitet Normalizacyjny realizuje swoje ustawowe zadania związane z organizacją i nadzorowaniem prac normalizacyjnych w kraju, w tym koordynowaniem prac komitetów technicznych, także rozpowszechnianiem polskich norm i innych dokumentów normalizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#EwaZielińska">Na przyszły rok zaplanowaliśmy dochody budżetowe w kwocie 16 332 tys. zł, czyli 119% dochodów zaplanowanych na 2024 rok. Będą to głównie dochody ze sprzedaży norm i innych publikacji normalizacyjnych oraz sprzedaży usług abonamentowych do dostępu do polskich norm.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#EwaZielińska">Jeśli chodzi o wydatki budżetowe, zaplanowane są w kwocie 48 537 tys. zł, z czego na wydatki bieżące zaplanowano 47 644 tys. zł, natomiast na wydatki majątkowe – 800 tys. zł. Ponad 65% wydatków bieżących, czyli 31 056 tys. zł będą stanowiły wynagrodzenia osobowe, pochodne od wynagrodzeń, odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz wypłaty na Pracownicze Plany Kapitałowe.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#EwaZielińska">Pozostałe istotne wydatki PKN to ponad 5 936 tys. zł na współpracę z zagranicą, w przeważającej większości – ponad 5430 tys. zł będą to składki do organizacji międzynarodowych i europejskich, dzięki czemu zainteresowane strony z Polski będą mogły aktywnie uczestniczyć w opracowaniu norm międzynarodowych i europejskich; 4672 tys. zł na informatykę, bez inwestycji – to są wydatki na zapewnienie wsparcia, utrzymanie i rozwój systemów IT oraz infrastruktury IT; 651 tys. zł na prace normalizacyjne, a w zasadzie na pokrywanie i finansowanie kosztów opracowania polskich wersji językowych norm europejskich i międzynarodowych, zgodnie z priorytetami ustalonymi przez Radę Normalizacyjną działającą przy PKN; 162 tys. zł na działalność promocyjną, edukacyjną oraz informacyjną; 217 tys. zł na organizację sprzedaży i dystrybucji norm. Pozostałe wydatki w kwocie ok. 4950 tys. zł to koszty utrzymania oraz inne wydatki administracyjno-gospodarcze, a także wydatki na działalność szkoleniową, szkolenia pracowników i obsługę prawną. Wydatki majątkowe w wysokości 800 tys. zł będą przeznaczone na wymianę przestarzałej infrastruktury sprzętowej IT.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#EwaZielińska">Jeśli chodzi o wynagrodzenia, w 2025 roku przewiduje się zatrudnienie w liczbie  257 etatów pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń i 3 etaty członków kierownictwa. Planowane średnie wynagrodzenie miesięczne, bez uwzględnienia wynagrodzenia kierownictwa, będzie wynosiło 7471, 79 zł.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#EwaZielińska">Bardzo dziękuję za uwagę i proszę o ewentualne pytania.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#RyszardPetru">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#RyszardPetru">Nie widzę. Nie słyszę sprzeciwu, uważam więc, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 65 – Polski Komitet Normalizacyjny.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#RyszardPetru">Bardzo dziękuję pani za obecność.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#RyszardPetru">Przechodzimy do pkt 10, plan finansowy agencji wykonawczej z zał. nr 11 – Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Czy jest pan minister Jacek Karnowski? Jest ktoś od państwa?</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#RyszardPetru">Zapraszam.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#MarekKalupa">Także skrótowo pozwolę sobie przedstawić plan finansowy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rok 2025.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#MarekKalupa">Zaczynając od strony przychodowej, mamy tutaj kwotę w wysokości 428 184 tys. zł i to są przychody wyższe w stosunku do tych z roku 2024 o 14,9% – prawie o 15%.  Źródłem tych przychodów będą przede wszystkim dotacje z budżetu państwa, z dwóch części – z części 34, czyli z Rozwoju regionalnego i z części 20 – Gospodarka. Ogólna suma dotacji z tych dwóch części to 329 029 tys. zł. Pozostałe przychody to jest realizacja innych zadań i równowartość odpisów amortyzacyjnych, odsetki, zwroty dotacji z lat ubiegłych – to jest kwota 93 531 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#MarekKalupa">Przechodząc do strony kosztowej, tutaj mamy kwotę 435 574 tys. zł i znowu, to jest kwota wyższa, o nieco ponad 40 000 tys. zł – o ponad 12%, od kwoty z budżetu roku 2024. To zwiększenie jest związane oczywiście głównie ze wzrostem kosztów realizacji zadań ustawowych Agencji, która udziela wsparcia innym podmiotom, a także innych kosztów, w tym odpisów aktualizacyjnych, należności oraz odsetek od beneficjentów.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#MarekKalupa">Na koniec 2025 roku plan finansowy PARP przewiduje stratę w wysokości 7390 tys. zł i to będzie strata wynikająca z zasad rozliczania wsparcia ze środków programu  „Robogrant – pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej”.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#MarekKalupa">Oczywiście wiemy doskonale, że PARP jest instytucją, która partycypuje i pośredniczy w przekazywaniu do beneficjentów środków finansowych w wielu programach unijnych i krajowych, dlatego też w ramach budżetu na 2025 rok w pozycji IX. Środki przyznane innym podmiotom w PARP mamy kwotę aż 3 876 709 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#MarekKalupa">To chyba wszystko, jeśli chodzi o tę pozycję.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#RyszardPetru">Jakby pan był uprzejmy jeszcze wytłumaczyć, z czego wynika ta strata i potem pytam…</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#UrszulaSuraj">Kwestia tego wyniku finansowego to jest właśnie kwestia księgowa, czyli ujmowania tych środków w kontach księgowych. Po zrealizowaniu wydatków te konta są odnotowywane w księgach rachunkowych jako koszty wynikowe, a następnie jako strata, która jest odzwierciedlona w wyniku finansowym Agencji. Podobna sytuacja wystąpi także w 2024 roku, więc to bardziej kwestia… Wchodzi nam tu właśnie kwestia rachunkowa i ujęcie tego w księgach.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#RyszardPetru">Zgłaszała się pani poseł Semeniuk-Patkowska.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#OlgaEwaSemeniukPatkowska">Chciałabym się dowiedzieć, czy one będą dalej funkcjonowały i jeżeli nie, to dlaczego i na co te środki finansowe w ramach funkcjonowania biur regionalnych będą przekierowane?</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#JacekKarnowski">Proszę państwa, te biura były, powiedzmy sobie szczerze, mało wydajne i nie ma powodu, żebyśmy je utrzymywali, dlatego są w trakcie likwidacji. Zadania są przejęte przez centralę PARP.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#JacekKarnowski">Pamiętajmy, że PARP niejednokrotnie deleguje także swoje zadania na inne podmioty w ramach konkursów i wtedy te inne podmioty, które są np. utworzone przez marszałków województw – różne agencje, są władzami wprowadzającymi w życie chociażby składanie wniosków, ocenianie wniosków, potem podpisywanie umów z beneficjentami. Tak że nie byłoby żadnego powodu, żeby te biura utrzymywać.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#RyszardPetru">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś inne pytania w tym dziale?</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#RyszardPetru">Bo jeśli nie, to… Jeżeli nie słyszę sprzeciwu, to chcę zaproponować, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt planu finansowego agencji wykonawczej z zał. nr 11 –  Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Sprzeciwu nie słyszę. W związku z tym uznaję, że tak zostało to przyjęte przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#RyszardPetru">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#RyszardPetru">Przechodzimy do pkt 11, część budżetowa 39 – Urząd Zamówień Publicznych. O zreferowanie tej części budżetowej proszę pana Przemysława Grosfelda, wiceprezesa urzędu.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#PrzemysławGrosfeld">Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, jeżeli chodzi o projekt budżetu na 2025 rok w części 49, to zaplanowane zostały dochody w łącznej kwocie 30 018 tys. zł, to jest 124,6% kwoty dochodów planowanych w ustawie na rok 2024 oraz 107,4% kwoty dochodów w 2023 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#PrzemysławGrosfeld">Na powyższą kwotę składają się dochody z następujących tytułów: dochody z tytułu wpisów od postępowań odwoławczych do Krajowej Izby Odwoławczej w kwocie 30 000 tys. zł, to jest 125% kwoty określonej w ustawie budżetowej w 2024 roku i 108,1% wykonania 2023 roku; oraz kary pieniężne w kwocie 18 tys. zł, to jest 20% kwoty planowanej w 2024 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#PrzemysławGrosfeld">Planowane na 2025 rok wydatki budżetu państwa dla Urzędu Zamówień Publicznych w rozdziale 75001 – Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej i w rozdziale 75212 – Pozostałe wydatki obronne wynoszą ogółem 57 877 tys. zł. Limit ten stanowi 114,4% kwoty wydatków ustalonych w ustawie budżetowej na 2024 rok.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#PrzemysławGrosfeld">Jeżeli chodzi o strukturę wydatków budżetu państwa, to przedstawia się ona następująco. Z tej kwoty ogółem wskazanej przed chwilą, świadczenia na rzecz osób fizycznych to jest 14 tys. zł; wydatki bieżące – 50 106 tys. zł; i wydatki majątkowe – 420 tys. zł; oraz współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 7337 tys. zł. Największy udział wydatków budżetu państwa w rozdziale 75001 mają wydatki na wynagrodzenia i pochodne – które wynoszą 41 000 tys. zł, to jest 70,9% wydatków budżetu państwa. Pozostałe większe wydatki to zakup materiałów i usług – 14 800 tys. zł, co stanowi 25,5% wydatków i wydatki majątkowe – 420 tys. zł. Wydatki na wynagrodzenia z budżetu państwa zaplanowane zostały w kwocie 34 626 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#PrzemysławGrosfeld">Zmiany wynagrodzeń w 2025 roku w porównaniu do wyżej wymienionych wydatków w ustawie budżetowej w 2024 roku wynikają z następujących tytułów: wzrost wynagrodzeń średniorocznym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń w wysokości 105%; wzrost wynagrodzeń w związku z planowanym powołaniem w 2025 roku 10 dodatkowych członków Krajowej Izby Odwoławczej, w związku ze wzrostem liczby postępowań odwoławczych; zwiększenie dodatkowego wynagrodzenia rocznego naliczanego zgodnie z ustawowo określonymi zasadami; i skutki rezerwy celowej na dodatki służby cywilnej; oraz zwiększenie wydatków na współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych w ramach zwiększenia o 5% funduszu wynagrodzeń oraz zwiększonej liczby zadań.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#PrzemysławGrosfeld">W ramach wydatków na wynagrodzenia z budżetu państwa będą finansowane następujące pozycje: wynagrodzenia osobowe pracowników w kwocie 13 986 tys. zł, wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej w kwocie 18 367 tys. zł i dodatkowe wynagrodzenia roczne w kwocie 2273 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#PrzemysławGrosfeld">W wydatkach budżetu państwa na 2025 rok w zakresie programów finansowanych ze środków europejskich Urząd Zamówień Publicznych dysponuje środkami w kwocie 7337 tys. zł, w tym 7204 tys. zł na realizację programu „Pomoc techniczna dla funduszy europejskich 2021–2027” i 133 tys. zł na realizację „Pomocy technicznej PROW 2014 – 2020” i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich 2023–2027.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#PrzemysławGrosfeld">W 2025 roku Urząd nie posiada środków na wynagrodzenia z budżetu środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#PrzemysławGrosfeld">Tyle z mojej strony.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#RyszardPetru">Czy ktoś z państwa chciałby w tej sprawie zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#RyszardPetru">Nie widzę. Jeżeli nie słyszę sprzeciwu, uznaję że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 49 – Urząd Zamówień Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#RyszardPetru">Teraz przechodzimy do części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. O zreferowanie tej części budżetowej poproszę pana Daniela Mańkowskiego, wiceprezesa UOKiK.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#RyszardPetru">Proszę, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#DanielMańkowski">Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szczegółowe dane dotyczące projektu budżetu na 2025 rok w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawiliśmy Wysokiej Komisji w przekazanych materiałach, dlatego pozwolę sobie tylko króciutko skupić się na najważniejszych zagadnieniach.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#DanielMańkowski">Na rok 2025 dochody budżetu państwa zaplanowane zostały w wysokości  168 691 tys. zł i stanowią 95% dochodów określonych w ustawie budżetowej na rok 2024.  Najwyższy udział w dochodach planowanych w naszej części budżetowej stanowią dochody z tytułu kar pieniężnych nakładanych na podmioty gospodarcze za naruszenie przepisów ustaw będących w zakresie właściwości prezesa urzędu.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#DanielMańkowski">Wydatki budżetowe w części 53 zostały zaplanowane w wysokości 167 848 tys. zł, co stanowi 97% wydatków ujętych w ustawie budżetowej na rok bieżący. Największą grupę wydatków według grup ekonomicznych stanowią oczywiście wydatki bieżące, łącznie ze świadczeniami na rzecz osób fizycznych, wynagrodzeniami wraz z pochodnymi i wypłatami na Pracownicze Plany Kapitałowe, w łącznej wysokości 153 293 tys. zł. Kolejna grupa wydatków to wydatki majątkowe zaplanowane w wysokości 6000 tys. zł, dotacje dla organizacji pozarządowych w wysokości 2000 tys. zł oraz współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej w wysokości ok. 6500 tys. zł. W ramach inwestycji zaplanowaliśmy środki na wydatki związane z bezpieczeństwem oraz teleinformatyką. W Urzędzie trwa projekt modernizacji sieci LAN. Jest to projekt wieloletni, planujemy, że w 2025 roku zostanie on zakończony. Ponadto zaplanowaliśmy wdrożenie systemu monitorowania i zarządzania energią, co ma na celu zwiększyć niezawodność zasilania serwerowni urzędu. W ramach środków finansowych zaplanowanych na wydatki związane ze współfinansowaniem projektów z udziałem środków Unii Europejskiej będziemy kontynuować działalność Europejskiego Centrum Konsumenckiego oraz projekty w ramach „Pomocy technicznej dla funduszy europejskich 2021–2027”. Ponadto realizujemy duży projekt w zakresie tzw. dark patterns, bardzo istotny z punktu widzenia rozwoju Urzędu, także z punktu widzenia konsumentów, mający na celu rozwój przeciwdziałania zwodniczym interfejsom internetowym. W ramach umowy porozumienia zawartej z Komisją Europejską będzie on również kontynuowany. Urząd zgłosił również od ujęcia w rezerwie celowej w poz. 83 środki w wysokości 3174 tys. zł dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, projektu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz projektu ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#DanielMańkowski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pragnę podkreślić, że ten projekt został zaplanowany w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#DanielMańkowski">Dziękując za uwagę, proszę o przyjęcie projektu części 53.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#RyszardPetru">Czy ktoś z państwa chciałby w sprawie tej ważnej instytucji zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#RyszardPetru">Tłumu rąk nie widzę. W związku z tym nie słysząc sprzeciwu, uznaję że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#RyszardPetru">Bardzo panu dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#RyszardPetru">Zostaje nam, rozumiem, w tym momencie część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem – w zakresie działu – 500 – Handel. O zreferowanie tego punktu poproszę panią Aleksandrę Szwemberg, dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów. I chciałem państwu powiedzieć, że to jest ostatni punkt.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#RyszardPetru">Czy jest pani dyrektor?</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#AleksandraSzwemberg">Dochody zostały zaplanowane w kwocie 3607 tys. zł i będą pochodzić głównie z wpływów z grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych oraz z innych wpływów z usług świadczonych przez inspektoraty wojewódzkie.</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#AleksandraSzwemberg">Wydatki związane z działalnością i funkcjonowaniem wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej zaplanowano w kwocie 151 034 tys. zł i na wydatki te składają się wydatki bieżące – 149 539 tys. zł, w tym świadczenia na rzecz osób fizycznych, wynagrodzenia wraz z pochodnymi oraz pozostałe wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem jednostek oraz wydatki majątkowe, przede wszystkim na inwestycje budowlane i zakupy inwestycyjne w tych jednostkach, w kwocie 1495 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#AleksandraSzwemberg">Szczegółowe informacje zostały przekazane w materiale.</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#AleksandraSzwemberg">Bardzo dziękuję i proszę o wyrażenie pozytywnej opinii dla tej części i działu.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#RyszardPetru">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#RyszardPetru">Nie widzę. Jeśli tak, przyjmuję, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 85 – Budżety wojewodów ogółem – w zakresie działu – 500 – Handel, dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2 i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6.</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#RyszardPetru">Okej. W związku z tym teraz, proszę państwa… Dziękuję za sprawne przeprowadzenie tego posiedzenia Komisji. Komisja musi przyjąć opinię dla Komisji Finansów Publicznych oraz wyznaczyć posła upoważnionego do reprezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby tym razem reprezentantką Komisji była pani poseł Katarzyna Kierzek-Koperska.</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#RyszardPetru">Czy pani wyraża zgodę?</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#RyszardPetru">Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-1.76" who="#RyszardPetru">Na szczęście nie widzę. W związku z tym uznaję, że Komisja przyjmuje tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-1.77" who="#RyszardPetru">Proponuję, aby w konkluzji opinii dla Komisji Finansów Publicznych napisać: „Rozpatrując rządowy projekt ustawy budżetowej na 2025 rok, Komisja zapoznała się z przedłożonymi materiałami i wysłuchała informacji dysponentów poszczególnych części budżetowych. Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w zakresie powyższych części i wnosi o ich przyjęcie, upoważniając panią Katarzynę Kierzek-Koperską do przedstawienia niniejszego stanowiska w Komisji Finansów Publicznych”.</u>
          <u xml:id="u-1.78" who="#RyszardPetru">Jeśli nie słyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjmuje opinię dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.79" who="#RyszardPetru">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.80" who="#RyszardPetru">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.81" who="#RyszardPetru">Kolejne posiedzenie mamy o godzinie 13.00 w tym budynku, piętro wyżej. Zapraszam serdecznie. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>