text_structure.xml 7.45 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RyszardPetru">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RyszardPetru">Witam panią Edytę Kosiarz, pełniącą obowiązki wicedyrektor Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RyszardPetru">W dzisiejszym porządku obrad jest przewidziane rozpatrzenie i zaopiniowanie  dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2023 r. (druk nr 483) w zakresie działania Komisji. Dodatkowo w imieniu prezydium Komisji wnoszę o rozszerzenie naszego dzisiejszego porządku obrad o punkt w brzmieniu: zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw innowacyjności i konkurencyjności gospodarki. Wynika to z tego, że pani poseł Mirosława Nykiel uzyskała mandat do Parlamentu Europejskiego. W związku z tym zachodzi konieczność uzupełnienia składu podkomisji stałej. Czy jest zgoda na rozszerzenie porządku obrad? Jest. Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#RyszardPetru">W związku z tym przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Informuję, że marszałek Sejmu 26 czerwca skierował sprawozdanie z działalności NIK za 2023 r. do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w celu rozpatrzenia i przedstawienia opinii w terminie do 26 lipca. Do pozostałych komisji sejmowych skierował sprawozdania w celu rozpatrzenia działań w swoim zakresie oraz przedstawienia uwag i wniosków do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w terminie do 12 lipca. Proszę panią dyrektor o przedstawienie informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#EdytaKosiarz">W minionym roku 2023 Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła w sumie 1873 kontrole jednostkowe, z czego Departament Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji przeprowadził 57 kontroli jednostkowych. Kontrole dotyczyły w sumie 191 tematów kontroli, z czego departament zrealizował kontrolę w 8 tematach. Departament opracował i skierował do Sejmu 11 informacji o wynikach kontroli, w tym 4 informacje o kontroli wykonania budżetu państwa w 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#EdytaKosiarz">Większość tematów mieściła się w zakresie związanym z energetyką i surowcami energetycznymi, natomiast w 2023 r. skierowaliśmy 3 główne informacje z zakresu zainteresowania Komisji. Pierwsza z nich to była informacja o wynikach kontroli efektów wybranych działań państwa podejmowanych w celu łagodzenia skutków epidemii w gospodarce. Była to kontrola jeszcze z planu pracy NIK na 2021 r. Była też informacja o wynikach kontroli wspierania decyzji o istotnym znaczeniu dla gospodarki. To była kontrola z planu pracy na 2022 r. Poza tym była to też informacja o wynikach kontroli realizacji projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych. Była to kontrola planowa z roku 2022. Ktoś może zapytać, dlaczego tak późno były przedkładane informacje o wynikach kontroli. Działo się tak, ponieważ proces kontrolny jest dosyć długi. W związku tym w 2023 r. komisjom sejmowym były przedstawiane efekty końcowe naszej pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#EdytaKosiarz">Oprócz tego skierowaliśmy też informację o wynikach kontroli dotyczących takich tematów, jak wydatki spółek z udziałem Skarbu Państwa i fundacji. To była kontrola z 2022 r. Kolejny temat to realizacja działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa paliwowego w sektorze naftowym – był to rok 2022. Poza tym był to rozwój energetycznej sieci dystrybucyjnej, też z roku 2022. Ostatnia informacja dotyczyła kontroli doraźnej likwidacji Kopalni Węgla Kamiennego Krupiński. Była to kontrola doraźna z 2022 r. Za rok 2023 skierowaliśmy oczywiście informację o wykonaniu budżetu państwa w części 20, 48 i 55 oraz planu finansowego Urzędu Dozoru Technicznego i Polskiej Agencji  Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#EdytaKosiarz">Chciałabym jeszcze zaznaczyć, że na końcowym etapie są już dwie kontrole, które były ujęte w planie pracy na rok 2023. One w swojej istocie dotyczą działań Komisji. Pierwszy temat to wdrażanie gospodarki o obiegu zamkniętym. Ta kontrola jest jeszcze na etapie procesu tworzenia informacji o wynikach kontroli. Drugi temat to efekty działalności systemu instytucji otoczenia biznesu. Tutaj jesteśmy już na końcowych etapach pracy nad informacją. Poza tym jest jeszcze temat sektora kosmicznego i jego rozwoju. Informacja o wynikach kontroli została przedłożona Sejmowi 31 maja 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#EdytaKosiarz">W minionym roku oprócz kontroli budżetowych prezentowaliśmy szczegółowe wyniki trzech kontroli: efektów wybranych działań państwa podejmowanych w celu łagodzenia skutków epidemii w gospodarce, wybranych wydatków spółek z udziałem Skarbu Państwa i fundacji oraz realizacji projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych. Dodatkowo przeprowadziliśmy jeszcze doraźną kontrolę pokrycia krajowego zapotrzebowania na surowce energetyczne. Wyniki tej kontroli doraźnej będą ujęte w informacji o wynikach kontroli, którą obecnie kończymy  już sporządzać.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#EdytaKosiarz">Efektem kontroli, oprócz wniosków pokontrolnych, były też wnioski de lege ferenda. W sumie w 2023 r. były to 83 wnioski w skali NIK. Mój departament skierował 4 takie wnioski. Efektem były też tzw. finansowe ustalenia kontroli. Departament miał ustalenia w wysokości 124 mln zł. Wspomnę tylko krótko, że oczywiście były też kierowane wnioski do organów ścigania. Był jeden wniosek o dyscyplinę finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#EdytaKosiarz">Dodatkowo, jako że w departamencie pracują wysokiej klasy specjaliści, przeprowadzają też audyty międzynarodowe w organizacjach międzynarodowych, takich jak Interpol, Eurocontrol czy OECD. Uczestniczyli również w projektach współpracy bliźniaczej dla Jordanii i Palestyny. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#RyszardPetru">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Rozumiem, że nie ma chętnych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#RyszardPetru">Czy w związku z tym jest sprzeciw wobec przyjęcia pozytywnej opinii o sprawozdaniu z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2023 r. (druk nr 483)? Nie ma. Stwierdzam więc, że Komisja przyjmuje pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#RyszardPetru">W związku z tym dziękuję pani bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#RyszardPetru">Mam tylko prośbę do tej podkomisji, aby zebrała się tuż po zamknięciu naszego posiedzenia Komisji i wybrała przewodniczącego lub przewodniczącą.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#RyszardPetru">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#RyszardPetru">Szanowni państwo, widzimy się dzisiaj o 18:00. Z góry uprzedzam, że mamy dużą ustawę do przerobienia. Dziękuję bardzo. To krótka ustawa, ale duża.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>