text_structure.xml 28 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RyszardPetru">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju, witam wszystkich przybyłych gości i stwierdzam kworum. Nie będę wszystkich wyczytywał ze względu na to, że mamy ograniczenia czasowe i są też inne posiedzenia komisji, tak że proszę wybaczyć, ale będę państwa odczytywał, prosząc o zabranie głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RyszardPetru">W porządku dziennym mamy dzisiaj dwie kwestie – zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na 2024 r. (druk nr 125) w zakresie działania Komisji oraz plan pracy Komisji. Taka właśnie była kolejność w porządku obrad, ale na wniosek posłów, w tym posłów opozycji, prośba była taka, aby zmienić tę kolejność i zacząć szybko od planu pracy Komisji. Taką korektę proponuję. Czy to jest dla państwa OK? Tak? Czyli zaczynamy od planu pracy Komisji, a potem przechodzimy do dyskusji na temat kwestii budżetowych. Nie widzę sprzeciwu, widzę poparcie dla tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RyszardPetru">Wobec niewniesienia uwag do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji protokół uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#RyszardPetru">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Czy mają państwo… Państwu został przekazany taki dokument – plan pracy Komisji. Oczywiście ten plan może ulec zmianie, on nie uwzględnia również wszystkich propozycji, które wpłyną do nas z ministerstw. Czy mają państwo jakieś uwagi do ramowego planu prac Komisji? To jest ten dokument, który państwo posłowie otrzymali i rozumiem, mają na stołach. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do tego planu, który był omawiany w prezydium? Nie widzę uwag, czyli mogę przyjąć założenie, że ten plan został przez Komisję przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#RyszardPetru">Przystępujemy do realizacji drugiego z punktów, czyli dyskusji na temat budżetu w zakresie dotyczącym naszej Komisji. Część budżetowa 20 oraz pkt 2–7 porządku dziennego. O zreferowanie tej części budżetowej poproszę sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, pana Waldemara Sługockiego. Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#WaldemarSługocki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni goście, mam przyjemność, ale także obowiązek przedstawić informację dotyczącą budżetu państwa, części 20 – Gospodarka, zaplanowanego na rok 2024. Szczegółowe informacje dotyczące dochodów i wydatków  części 20 – Gospodarka zostały oczywiście przedstawione w informacji, która została paniom i panom posłom przekazana. Mam nadzieję, że wszyscy państwo mogli się z tą bardzo szczegółową, niezwykle rzetelnie przygotowaną informacją zapoznać. Postaram się w skrócie przedstawić te informacje. Jeżeli będą państwo mieli pytania, bardzo proszę o ich formułowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#WaldemarSługocki">Jeżeli chodzi o dochody budżetowe w części 20 – Gospodarka, zostały zaplanowane w wysokości 46 899 tys. zł. Natomiast wydatki w tejże części, czyli 20 – Gospodarka, zaplanowano w wysokości 996 226 tys. zł. Na realizację projektów z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczono kwotę 33 585 tys. zł, przy czym 28 704 tys. zł to są pieniądze przeznaczone na finansowanie, natomiast 4881 tys. zł to są środki przeznaczone na współfinansowanie projektów realizowanych ze środków budżetu Unii Europejskiej. Natomiast jeżeli chodzi o wydatki krajowe, wyniosą one w 2024 r. 967 522 tys. zł i zostaną przeznaczone na m.in.: po pierwsze, realizację programów wieloletnich, w łącznej kwocie  356 018 tys. zł; po drugie, opłaty składek do organizacji międzynarodowych – w wysokości  206 227 tys. zł; po trzecie koszty administracji i techniczne Ministerstwa Rozwoju i Technologii, ale także koszty obsługi merytorycznej – w wysokości 190 405 tys. zł; na dotację podmiotową i celową dla Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu – środki w wysokości 75 000 zł;  21 099 tys. zł przeznaczymy na utrzymanie i rozwój Platformy Elektronicznego Fakturowania, punkt informacji dla przedsiębiorcy oraz Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej; na dotację podmiotową i celową dla Polskiej Agencji Kosmicznej przeznaczymy 34 773 tys. zł, przy czym chciałbym dodać, że w tej pozycji także znajdzie się realizacja zadań, które zostały zdefiniowane w „Polskiej strategii kosmicznej”; na zadania rzecznika małych i średnich przedsiębiorców planowaliśmy w tejże części 20 budżetu państwa środki w wysokości  17 365 tys. zł; pokrycie kosztów placówek zagranicznych, oczywiście tych, które podlegają ministrowi rozwoju i technologii – na ten cel zapisaliśmy w budżecie państwa  13 688 tys. zł; na wdrażanie polityki zakupowej państwa przeznaczonych zostanie  5985 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#WaldemarSługocki">Natomiast jeżeli chodzi o rezerwy, w rezerwach celowych na rok 2024 zostały zabezpieczone środki na siedem ważnych obszarów. Po pierwsze, sfinansowanie zadań nałożonych ustawą z 16 lipca 2020 r. o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców – przeznaczyliśmy na ten cel kwotę 80 000 tys. zł. Po drugie, zmiany systemowe czy też niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania – tu zapisaliśmy kwotę 584 305 tys. zł, z tego na ustanowienie stanowisk radców handlowych ds. technologicznych w wybranych polskich placówkach dyplomatycznych w ramach procedowanej polityki eksportowej zabezpieczyliśmy kwotę 25 000 tys. zł. Na stworzenie systemu serwisów wykorzystujących dane satelitarne oraz wsparcie rozwoju technologii wykorzystywanych w przemyśle kosmicznym zapisaliśmy kwotę  45 000 tys. zł. 14 305 tys. zł zapisaliśmy dla Polskiej Agencji Kosmicznej, a także na rozwój sieci sensorów oraz na dostarczanie danych obserwacyjnych na potrzeby usług informacyjnych. Na przejście na gospodarkę o zerowej emisji netto zapisaliśmy w budżecie państwa na 2024 r. 500 000 tys. zł, przy czym trzeba mieć świadomość, że jest to program wieloletni, a ta zapisana kwota dotyczy tylko i wyłącznie roku 2024. I wreszcie dodatkowy wkład finansowy Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej – tutaj zapisaliśmy kwotę 423 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#WaldemarSługocki">W części Gospodarka, czyli części 20, projekt ustawy budżetowej na przyszły rok obejmuje także plany finansowe Polskiej Agencji Kosmicznej – tutaj zaplanowano przychody i koszty na poziomie 38 398 tys. zł. Pan prezes Urzędu Dozoru Technicznego, będącego oczywiście państwową osobą prawną, siedzi naprzeciwko mnie – przychody zaplanowano w wysokości 643 268 tys. zł. Natomiast koszty działalności UDT pokrywane są z przychodów i zostały zaplanowane na poziomie 601 247 tys. zł, co znaczy, że wynik finansowy brutto wyniesie 42 021 tys. zł. Zweryfikowany zysk UDT w 30% przeznacza na wpłatę do budżetu. Kolejny wątek – Polskie Centrum Akredytacji z przychodami zaplanowanymi na poziomie 30 400 tys. zł. Koszty działalności Polskiego Centrum Akredytacji oczywiście są pokrywane z przychodów, zostały zaplanowane w wysokości 30 242 tys. zł. Polskie Centrum Akredytacji planuje w przyszłym roku zysk w wysokości 158 tys. zł. Wreszcie ostatni wątek, który chciałbym państwu przedstawić – to Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji z planowanymi przychodami na poziomie  2 287 553 tys. zł. Koszty zostały zaplanowane na poziomie 4 265 151 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#WaldemarSługocki">To tyle w skrócie, panie przewodniczący. Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#RyszardPetru">Otwieram dyskusję i proszę o zwięzłe wypowiedzi, nieprzekraczające trzech minut – ze względu na sprawne procedowanie. Czy są jakieś pytania albo uwagi?</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#RyszardPetru">Nie widzę sprzeciwu, uznaję, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 20 – Gospodarka wraz z pkt 2–7 porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#RyszardPetru">Proszę państwa, przechodzimy do kolejnego punktu. Plan finansowy agencji wykonawczej z zał. nr 11 – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. O zreferowanie tego punktu, projektu planu finansowego, proszę pana Szyszkę, sekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Panie ministrze, proszę o zabranie głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JanSzyszko">W planie finansowym agencji na 2024 r. uwzględniono środki budżetowe zaplanowane w częściach 34 – Rozwój regionalny i 20 – Gospodarka, w rezerwach celowych, a także pozyskiwane przez PARP z innych źródeł, w tym bezpośrednio z Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JanSzyszko">Po pierwsze, w planie finansowym PARP ujęto przychody w wysokości 372 806 tys. zł, to jest o 13,3% niższe od zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2023. Źródłem przychodów będą przede wszystkim dotacje z budżetu państwa w kwocie 260 046 tys. zł, które zostaną przeznaczone na realizację zadań agencji oraz na pokrycie kosztów jej funkcjonowania, z tego 167 737 tys. zł na realizację projektów z udziałem środków unijnych. Pozostałe przychody będą na kwotę 93 569 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JanSzyszko">Po drugie, koszty ujęte w planie wynoszą 387 806 tys. zł i są niższe o 13,6% od zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2023. Zmniejszenie to jest związane głównie ze spadkiem kosztów realizacji zadań ustawowych, w których agencja udziela wsparcia innym podmiotom.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JanSzyszko">Agencja planuje wykazać stratę w wysokości ponad 100 000 tys. zł, która będzie skutkiem rozliczenia wypłat wsparcia ze środków programu „Robogrant”.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JanSzyszko">W planie ujęto też środki w wysokości 2 906 703 tys. zł w poz. IX Środki przyznane innym podmiotom – z przeznaczeniem w szczególności na wypłaty wsparcia dla beneficjentów w projektach konkursowych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JanSzyszko">Tak jak wspominałem na początku, szczegółowa informacja jest ujęta w dokumencie przesłanym do członków Komisji. Jeżeli mają państwo jakieś pytania, oczywiście jesteśmy z przedstawicielem ministerstwa gotowi do odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#RyszardPetru">Teraz prosiłbym państwa. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos albo zadać pytanie? Rozglądam się po sali i nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#RyszardPetru">Tak że przyjmuję, że nie ma sprzeciwu, i uznaję, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt planu finansowego w zał. nr 11 – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#RyszardPetru">W takiej sytuacji przechodzimy do kolejnego punktu. Przechodzimy teraz do części budżetowej 49 – Urząd Zamówień Publicznych. O zreferowanie tej części budżetowej poproszę panią Danutę Głowacką, główną księgową urzędu.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#DanutaGłowacka">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, zaplanowane zostały w wysokości 50 592 tys. zł. Jest to kwota wydatków z budżetu państwa, wydatki z budżetu środków europejskich są w kwocie zero. Limit ten stanowi 97,7% kwoty wydatków ustalonej w nowelizowanej ustawie budżetowej na 2023 r. Zmniejszenie wydatków ogółem w stosunku do znowelizowanej ustawy budżetowej na 2023 r. jest spowodowane zmniejszeniem planowanych wydatków majątkowych z jednoczesnym wzrostem wydatków bieżących, w tym wynagrodzeń osobowych pracowników ze średniorocznym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń na poziomie 120%.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#DanutaGłowacka">Struktura wydatków budżetu państwa przedstawia się następująco: świadczenia na rzecz osób fizycznych – 14 tys. zł, wydatki bieżące – 42 003 tys. zł, wydatki majątkowe – 1930 tys. zł, współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 6645 tys. zł. Największy udział w wydatkach budżetu państwa mają wydatki na wynagrodzenia i pochodne, które stanowią 36 500 tys. zł. Pozostałe większe wydatki to zakup materiałów i usług – 10 600 tys. zł oraz wydatki majątkowe – 1930 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#DanutaGłowacka">Jeżeli chodzi o wynagrodzenia, wydatki na wynagrodzenia w budżecie państwa i w budżecie środków europejskich zostały zaplanowane w wysokości 30 769 tys. zł, co stanowi 60,8% planowanych wydatków z budżetu państwa i z budżetu Unii Europejskiej. Zmiany wynagrodzeń w porównaniu do wydatków w ustawie budżetowej z 2023 r. wynikają z następujących tytułów: wzrostu wynagrodzeń objętych średniorocznym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń w wysokości 120%, wzrostu wynagrodzeń  o 180 tys. zł w związku z zabezpieczeniem środków na niezbędne wydatki wynikające z podwyższenia minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 r. i zwiększenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego naliczonego zgodnie z ustawowo określonymi zasadami.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#DanutaGłowacka">W ramach wydatków na wynagrodzenia z budżetu państwa i z budżetu środków europejskich będą finansowane następujące pozycje: § 4010 Wynagrodzenia osobowe pracowników – w kwocie 11 600 tys. zł, § 4020 Wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej – 17 279 tys. zł, dodatkowe wynagrodzenia roczne – 1890 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#DanutaGłowacka">Jeżeli chodzi o planowane wydatki budżetu państwa w zakresie programów finansowanych z udziałem środków europejskich, mamy zaplanowaną kwotę 6645 tys. zł, w tym 6474 tys. zł na realizację pomocy technicznej dla funduszy europejskich w latach 2021–2027 i 171 tys. zł na realizację programów wspólnej polityki rolnej. Brak środków na wydatki budżetu środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#DanutaGłowacka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#RyszardPetru">Otwieram dyskusję. Czy są jakieś pytania albo uwagi? Znów patrzę po sali, nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#RyszardPetru">Jeśli nie słyszę sprzeciwu, a nie słyszę, uznaję, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 49 – Urząd Zamówień Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#RyszardPetru">Bardzo dziękuję państwu za obecność i za przedstawienie tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#RyszardPetru">Teraz przechodzimy do części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. O zreferowanie tej części budżetowej poproszę pana prezesa Tomasza Chróstnego.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#TomaszChróstny">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szczegółowe dane dotyczące projektu budżetu na 2024 r. w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozwoliłem sobie przedstawić Wysokiej Komisji w przekazanych materiałach, teraz chciałby się skupić jedynie na najważniejszych zagadnieniach.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#TomaszChróstny">Na rok 2024 dochody budżetu państwa zostały zaplanowane w wysokości  178 219 tys. zł, co stanowi wzrost o 65 502 tys. zł w porównaniu do dochodów określonych w ustawie budżetowej po nowelizacji na 2023 r. Najwyższy udział w dochodach planowanych w naszej części budżetowej stanowią dochody z tytułu kar pieniężnych nakładanych na podmioty gospodarcze za naruszenie przepisów ustaw będących w zakresie właściwości prezesa UOKiK.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#TomaszChróstny">Wydatki budżetowe w części 53 zostały zaplanowane w wysokości 173 306 tys. zł, co stanowi wzrost o kwotę 38 135 tys. zł w porównaniu do ustawy budżetowej po nowelizacji na 2023 r. Na powyższą kwotę składają się wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej o 20%, podwyżka minimalnego wynagrodzenia oraz zwiększone środki na wydatki majątkowe. Największą grupę wydatków, w kwocie 140 343 tys. zł, stanowią wydatki bieżące łącznie ze świadczeniami, w tym wydatki na wynagrodzenia oraz pochodne od wynagrodzeń wraz z PPK w wysokości 112 996 tys. zł. Stanowią one 80,5% tej grupy wydatków.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#TomaszChróstny">W ramach inwestycji zostały zwiększone zaplanowane środki na wydatki związane z cyberbezpieczeństwem oraz teleinformatyką, w tym modernizacją sieci LAN. Ponadto w 2024 r. została zaplanowana inwestycja budowlana pod tytułem „Termomodernizacja budynku UOKiK”. Chodzi o naszą centralę, wybudowaną w 1954 r. Prace będą polegać na modernizacji instalacji centralnego ogrzewania, znacząco zmniejszą straty ciepła na systemie wentylacji budynku, zapewnią odzysk ciepła do celów grzewczych budynku, zmniejszą opłaty z tytułu ogrzewania i zużycia energii elektrycznej w budynku. Realizacja inwestycji jest planowana na lata 2024–2026.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#TomaszChróstny">W projekcie ustawy budżetowej zaplanowaliśmy również środki na wydatki związane z współfinansowaniem projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – w wysokości 5833 tys. zł. W ramach wyżej wskazanych środków będzie kontynuowana działalność Europejskiego Centrum Konsumenckiego oraz projekty w ramach pomocy technicznej dla funduszy europejskich. Ponadto będą realizowane działania w zakresie POL-ICPEN – PRESIDENCY oraz UOKIK_DARK Patterns – SMP w ramach umów grantowych zawartych z Komisją Europejską.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#TomaszChróstny">Na etapie pracy nad projektem budżetu urząd zgłosił do ujęcia w rezerwie celowej w poz. 83 środki w wysokości 5507 tys. zł dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz projektu ustawy o krajowym systemie nadzoru rynku w odniesieniu do produktów objętych unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym – to są nowe kompetencje, przyznane nam na mocy europejskich przepisów.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#TomaszChróstny">Plan wydatków na 2024 r. został sporządzony również w ujęciu zadaniowym. UOKiK realizuje działania w ramach funkcji 6 – Polityka gospodarcza kraju, a konkretnie w ramach zadania 6.5 – Ochrona konkurencji i konsumentów. Celem zadania jest podnoszenie dobrobytu konsumentów przez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania konkurencji.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#TomaszChróstny">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiając najistotniejsze zadania budżetu urzędu na 2024 r., pragnę podkreślić, że został zaplanowany w sposób celowy i w sposób oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Dziękując za uwagę, proszę o przyjęcie projektu części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na 2024 r. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#RyszardPetru">Otwieram dyskusję. Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#TomaszChróstny">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przede wszystkim mówimy o karach, które mają swoje potwierdzenie w wyrokach sądów. To nie są kary, które są nakładane… W sytuacji gdy przedsiębiorcy się odwołują od tych kar, wówczas po etapach sądowych – weryfikacji sądowej, gdy decyzje są prawomocne, kary są wpłacane przez przedsiębiorców. W ciągu ostatnich trzech lat suma wpłaconych kar wyniosła ok. 500 000 tys. zł i stąd wraz z poprawą efektywności w utrzymywaniu decyzji organu w sądzie również dokonaliśmy przeszacowania w górę tych planowanych dochodów. To jest również ta prognoza, wynikająca z tego, jak widzimy te decyzje, które były nakładane historycznie, ale też z ostatnich lat, kiedy mniej więcej się spodziewamy, że będą uprawomocnione. W ramach też tej szerszej informacji, żeby dać taki pogląd, w tym roku suma kar wpłaconych dotychczas wyniosła 192 000 tys. zł, z czego największymi płatnikami są – to są kary, które wówczas stanowią dochód budżetu państwa – Jerónimo Martins Polska – 115 000 tys. zł, UPC Polska – prawie 29 000 tys. zł i Polkomtel – 20 500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#TomaszChróstny">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#RyszardPetru">Czy ktoś z państwa jeszcze ma pytania. Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#RyszardPetru">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, a sprzeciwu nie słyszę, Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#RyszardPetru">Dziękuję państwu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#EwaZielińska">W ramach realizacji tych zadań zaplanowano dochody budżetowe w kwocie  13 690 tys. zł, to jest 109% dochodów zrealizowanych – czy realizowanych jeszcze – w 2023 r. Będą to głównie dochody z tytułu sprzedaży norm i innych publikacji normalizacyjnych – 9987 tys. zł oraz sprzedaży usług abonamentowych do dostępu do Polskich Norm – 2841 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#EwaZielińska">Jeśli chodzi o wydatki budżetowe, zaplanowano je w kwocie 46 772 tys. zł, z czego na wydatki bieżące zaplanowano 46 281 tys. zł, na wydatki majątkowe – 400 tys. zł. Ponad 63% w planie wydatków bieżących, to jest 29 492 tys. zł, będą stanowiły wynagrodzenia osobowe oraz pochodne od wynagrodzeń. Kwota zaplanowana w budżecie obejmuje planowany wzrost wynagrodzeń o 20%. Pozostałe istotne wydatki PKN  to 5701 tys. zł zaplanowane na współpracę z zagranicą, z czego większość, ponad  5000 tys. zł, to składki do międzynarodowych i europejskich organizacji normalizacyjnych, dzięki którym zainteresowane strony z Polski mogą aktywnie uczestniczyć w opracowywaniu norm międzynarodowych i europejskich. 4905 tys. zł zaplanowano na informatykę, bez inwestycji, na działalność związaną ze wsparciem i utrzymaniem systemów IT oraz infrastruktury IT, w tym także na zakup wsparcia dla oprogramowania licencjonowanego i zakup sprzętu. 886 tys. zł zaplanowano na działalność promocyjną, edukacyjną oraz informacyjną. 529 tys. zł zaplanowano na prace normalizacyjne, a w zasadzie na prace związane z pokrywaniem kosztów opracowania polskich wersji językowych norm europejskich i międzynarodowych, zgodnie z priorytetami prac ustalonymi przez Radę Normalizacyjną działającą przy PKN. Pozostałe wydatki, w kwocie 4768 tys. zł, to koszty utrzymania oraz inne wydatki administracyjno-gospodarcze, także wydatki na działalność szkoleniową oraz wydatki związane z organizacją dystrybucji norm. Wydatki majątkowe w wysokości 400 tys. zł będą przeznaczone na wymianę przestarzałej infrastruktury sprzętowej IT.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#EwaZielińska">Jeśli chodzi o wynagrodzenia, w 2024 r. w PKN przewidujemy zatrudnienie w liczbie 262 etatów pracowników objętych mnożnikowym systemem wynagrodzenia i 3 etaty kierownictwa, czyli w sumie 265 etatów. Planowane średnie wynagrodzenie miesięczne, bez uwzględnienia wynagrodzeń kierownictwa, będzie wynosiło 6979,96 zł. Bardzo dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#RyszardPetru">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa ma jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#RyszardPetru">Nie słyszę sprzeciwu, uznaję więc, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 65 – Polski Komitet Normalizacyjny.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#RyszardPetru">Bardzo państwu dziękuję, wszystkiego najlepszego w nowym roku.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#RyszardPetru">Przechodzimy do części ostatniej, części 85 – Budżety wojewodów ogółem – w zakresie działu – 500 – Handel: dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2 i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6. O zreferowanie tego punktu poproszę panią Aleksandrę Szwemberg, dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#AleksandraSzwemberg">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w projekcie ustawy budżetowej w budżetach wojewodów w dziale 500 – Handel zostały zaplanowane dochody w kwocie 3017 tys. zł. Dochody te będą pochodzić głównie z grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych i innych jednostek organizacyjnych oraz z wpływów z usług świadczonych przez wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej. Dochody w tym dziale zostały zaplanowane we wszystkich województwach, załącznik ze szczegółowymi danymi został przekazany do Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#AleksandraSzwemberg">Natomiast wydatki związane z działalnością i funkcjonowaniem 16 wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej zaplanowano w kwocie 140 519 tys. zł, co oznacza wzrost o 33,7% w stosunku do wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2023 po nowelizacji. Wydatki będą realizowane w następujących grupach: wydatki bieżące w kwocie 139 967 tys. zł, z tego świadczenia na rzecz osób fizycznych – 254 tys. zł, wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla członków służby cywilnej i pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń – 126 336 tys. zł oraz pozostałe wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem jednostek – 13 377 tys. zł. Wydatki majątkowe są przeznaczone na inwestycje budowlane oraz zakupy inwestycyjne, m.in. wymianę dźwigu osobowego, zakup samochodów służbowych, w wysokości 552 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#AleksandraSzwemberg">Bardzo dziękuję i proszę o pozytywną opinię dla budżetu w tej części.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#RyszardPetru">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa ma pytania albo uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#RyszardPetru">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, a sprzeciwu nie słyszę, uznaję, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 85 – Budżety wojewodów ogółem – w zakresie działu – 500 – Handel: dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2 i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#RyszardPetru">Proszę państwa, de facto wyczerpaliśmy przedmiot dzisiejszych obrad i Komisja musi przyjąć opinię dla Komisji Finansów Publicznych oraz wyznaczyć posła upoważnionego do prezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, by reprezentantem stanowiska Komisji w Komisji Finansów Publicznych była pani poseł Izabela Bodnar. Czy pani się zgadza?</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#RyszardPetru">Proponuję, by w konkluzji opinii dla Komisji Finansów Publicznych napisać, że rozpatrując rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2024, Komisja zapoznała się z różnymi materiałami i wysłuchała informacji dysponentów poszczególnych części budżetowych. Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w zakresie powyższych części i wnosi o jej przyjęcie, upoważniając jednocześnie posłankę Izabelę Bodnar do przedstawienia niniejszego stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#RyszardPetru">Rozumiem, że państwo się zgadzają. Sprzeciwu w tej kwestii nie słyszę. Chciałem też przypomnieć, że przyjęliśmy plan pracy na najbliższe pół roku.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#RyszardPetru">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#RyszardPetru">Zamykam posiedzenie. Wszystkiego najlepszego w nowym roku.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>