text_structure.xml
20.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KacperPłażyński">W międzyczasie nastąpiła zmiana porządku obrad, o czym państwo wiecie, z uwagi na to, że wpłynęły poprawki do projektu nowelizacji ustawy o obszarach morskich. Dzisiaj będziemy rozpatrywać owe poprawki. Potem przejdziemy do odpowiedzi ministra infrastruktury na dezyderat nr 1 w sprawie przemysłu stoczniowego. Nie słyszę, nie widzę zastrzeżeń do harmonogramu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KacperPłażyński">Szanowni państwo, a więc przechodzimy do realizacji w porządku dziennego. W czasie drugiego czytania zostały zgłoszone dwie poprawki. Wniósł je wczoraj pan poseł Jarosław Wałęsa. Rozumiem, że pan poseł je uzasadni. Tak? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KacperPłażyński">Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KacperPłażyński">Natomiast jeżeli chodzi o Szczecin, to w tym wypadku też dotyczyło to budowy falochronu w Świnoujściu. Jest to część związana z budową terminalu kontenerowego. Najpierw zostały przekazane obligacje z terminem wykorzystania do 2027 r. Później został przyjęty harmonogram realizacji całego przedsięwzięcia z terminem, że ma to zostać zrealizowane do 2029 r. A więc chcemy dostosować termin do harmonogramu przyjętego przy realizacji terminala kontenerowego. Rok różnicy wynika ze spraw związanych z rozliczeniami pieniędzy. W żaden sposób nie wpływa to na zmianę terminu realizacji najważniejszych inwestycji, wręcz odwrotnie. Po prostu jest to dopasowanie wykorzystania środków do realizacji przedsięwzięć, które są w toku.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KacperPłażyński">Sekretarz stanu w MI Arkadiusz Marchewka:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KacperPłażyński">Natomiast w przypadku Szczecina jest trochę odwrotnie, gdyż inwestycje związane z falochronami są stricte związane z realizacją terminala kontenerowego. Ale najpierw przekazano obligacje z terminem realizacji do 2027 r., a następnie w 2023 r. Rada Ministrów przyjęła program wieloletni, który kończy inwestycje w 2029 r. A więc można powiedzieć, że terminy są różne. Musielibyśmy wykorzystać całość środków z obligacji szybciej niż moglibyśmy zrealizować inwestycje. Chodzi o to, żeby dostosować harmonogramy, żeby pieniądze w przypadku Szczecina, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zostały przekazane na realizację inwestycji, falochronu w Świnoujściu, żeby czas został dopasowany dokładnie do tego samego czasu, który dotyczy realizacji terminala kontenerowego. Chodzi przede wszystkim o kolejność podejmowanych działań. Obligacje zostały przekazane w 2020 r. już z terminem 2027 r. Dopiero trzy lata później przyjęto program, którego harmonogram kończył się w 2029 r. A więc chcemy to dopasować tak, żeby mieć jeszcze rok zapasu na rozliczenie całego projektu. Jest to związane tylko z tym. Nie jest przekazywane na żadne inne cele.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KacperPłażyński">Otwieram dyskusję. Proszę, pan przewodniczący Szymański.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#KacperPłażyński">Sekretarz stanu w MI Arkadiusz Marchewka:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#KacperPłażyński">Jeżeli chodzi o sprawy związane z możliwością przekazania środków finansowych na inne inwestycje, z punktu widzenia formalnego nie jest to możliwe, dlatego że obligacje są papierami dłużnymi, które trafiły do spółek, które nimi dysponują. Według obecnych przepisów muszą zostać wykorzystane na część, która dotyczy infrastruktury dostępowej od strony morza, a nie od strony lądu, mówiąc wprost o Drodze Czerwonej. Natomiast chciałbym pana przewodniczącego zapewnić, że w ciągu najbliższych kilku tygodni przedstawimy szczegóły, jeżeli chodzi o procedurę związaną z modernizacją Drogi Czerwonej, a właściwie z jej budową.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#KrzysztofSzymański">Sekretarz stanu w MI Arkadiusz Marchewka:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#KacperPłażyński">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Pan przewodniczący? Czy pan minister przekonał pana?</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#KacperPłażyński">Drodzy państwo, głosujemy. Tak też możemy. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawek, które tak czy siak musimy rozpatrywać łącznie?</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#KacperPłażyński">Posłem sprawozdawcą do tej pory był pan poseł Piotr Głowski. Czy pan poseł Piotr Głowski chce dalej być sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#KacperPłażyński">Drodzy państwo, posiedzenie jeszcze trwa, państwo o tym wiecie. Widzę jakiś nagły ruch i zamieszanie. Dobrze, kto dalej nie chce brać udziału w posiedzeniu, to bardzo bym prosił o opuszczenie sali.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#KacperPłażyński">Przechodzimy do punktu drugiego. Szanowni państwo, panie ministrze, odpowiedź na dezyderat. Bardzo proszę o państwa prezentację tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#KacperPłażyński">Sekretarz stanu w MI Arkadiusz Marchewka:</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#KacperPłażyński">Chcę państwu powiedzieć, że z naszego punktu widzenia jako resortu nadzorującego w sumie trzy spółki związane z przemysłem stoczniowym, gdyż mamy Fundusz Rozwoju Spółek, który jest właścicielem Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia i Stoczni Szczecińskiej Wulkan, realizujemy działania, które wynikają z nadzoru właścicielskiego nad tymi spółkami. Chcę państwu powiedzieć, że sprawy związane z rozwojem przemysłu stoczniowego w części, za którą odpowiadamy, są jednym z naszych priorytetów. Na początku stycznia, przepraszam, w sumie ostatniego dnia ubiegłego roku zostały wyemitowane środki finansowe dedykowane właśnie spółkom stoczniowym, które znajdują się w naszym portfelu, w kwocie 240 mln zł. Pieniądze te planujemy przeznaczyć na inwestycje rozwojowe, między innymi ma budowę nowego parku maszynowego i hal przemysłowych w Stoczni Szczecińskiej Wulkan, ale także na wybudowanie doku dla Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, o którym mówiono od wielu lat, natomiast proces realizacji tego przedsięwzięcia pozostawiał wiele do życzenia. Niemniej chcę państwu powiedzieć o planach, które są najistotniejsze z naszego punktu widzenia.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#KacperPłażyński">Przemysł stoczniowy w związku z inwestycjami, które są realizowane przez spółki będące w nadzorze Ministerstwa Infrastruktury, jest jednym z naszych priorytetów. Działania, które podejmujemy, szczególnie związane z dokapitalizowaniem spółek w celu realizacji prorozwojowych inwestycji wzmacniających rozwój przemysłu stoczniowego, są najlepszym tego przykładem. Realizacja największego na Bałtyku doku dla stoczni remontowej pozwoli na zwiększenie potencjału produkcyjnego i remontowego Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Planujemy zrealizowanie tego przedsięwzięcia do końca 2026 r. Będzie to przełom 2026/2027, dlatego że oczywiście będą jeszcze trwały odbiory, ale jesteśmy na etapie daleko zaawansowanych rozmów wykonawczych po to, żeby mówiąc wprost, naprawić proces i zrealizować ważne przedsięwzięcie.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#KacperPłażyński">W sprawach związanych bezpośrednio z owym zagadnieniem wielokrotnie było wskazywane Aramco. Nie chciałbym odnosić się do możliwości współpracy stricte z jednym koncernem. Nie wiem, z czego wynika, że mam skupiać tak dużą uwagę akurat stricte na Aramco. Nie wiem, może wynika to z działań związanych z przejęciem Lotosu i części rafinerii. Nie wiem, może w momencie, kiedy było to w jakiś sposób ustalane, warto było porozmawiać o jakimś offsecie, że na przykład podmioty, które będą realizowały budowę nowej floty albo remonty, będą korzystały właśnie z zasobów polskich firm stoczniowych, ale nie ja za to odpowiadałem, więc nie będę w żaden sposób mówił o szczegółach.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#KacperPłażyński">Jeżeli chodzi o spółki związane Ministerstwem Infrastruktury, oczekiwania czy możliwości, o których wielokrotnie tutaj mówiono w kontekście firmy Aramco, chcę powiedzieć, że budowa nowych tankowców wykracza poza możliwości spółek, które znajdują się w portfelu Ministerstwa Infrastruktury. Zarówno Stocznia Szczecińska Wulkan, jak i Morska Stocznia Remontowa Gryfia nie posiadają potencjału do tego, żeby budować tankowce. Inwestycjami, które planujemy, chcemy wzmocnić potencjał rozwojowy naszych stoczni, ale są to inwestycje, do których potrzeba zaangażowania dużo silniejszych i większych zasobów, których my jako Ministerstwo Infrastruktury nie posiadamy i nie nadzorujemy. Myślę, że warto byłoby w tej sprawie porozmawiać również z innymi podmiotami, które są nadzorowane przez Skarb Państwa. Ja mogę ze stuprocentową odpowiedzialnością mówić o działaniach, które są podejmowane przez stocznie, które nadzorujemy jako ministerstwo, które nadzoruję ja bezpośrednio jako minister odpowiedzialny za tę część.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#KacperPłażyński">Szczegółowe informacje na temat tego, jak to wygląda, znajdziecie państwo w odpowiedzi na dezyderat. Jeżeli chodzi o sprawy związane z realizowanymi inwestycjami i planowanymi przedsięwzięciami, o których wspomniałem, myślę, że dobrze by było, i będę to też rekomendował panu przewodniczącemu, żebyśmy w ciągu najbliższych kilku tygodni albo w drugim kwartale poświęcili temu tematowi posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, dlatego że chciałbym, żebyście również państwo parlamentarzyści mieli szeroką wiedzę na temat tego, jakie są kondycje stoczni, jak wygląda sytuacja w zakresie inwestycji, które planujemy i w jaki sposób zwiększy się potencjał remontowy i rozwojowy stoczni. Na tym etapie, to tyle.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#KacperPłażyński">Jeżeli będą potrzebne jakieś pytania, to jesteśmy do państwa dyspozycji wraz z panem dyrektorem Porzyckim z Funduszu Rozwoju Spółek, który nadzoruje Morską Stocznię Remontową Gryfia i Stocznię Szczecińską Wulkan, oraz z panem dyrektorem Krężelem, dyrektorem Departamentu Gospodarki Morskiej. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#CzesławHoc">Drugie pytanie. Mamy prezydencję Unii Europejskiej. Napisaliście w sprawozdaniu, że podczas polskiej prezydencji z inicjatywy resortu będzie planowane podpisanie deklaracji ministrów Unii Europejskiej dotyczącej państw członkowskich w aspekcie finansowania. Jakie finansowanie w czasie polskiej prezydencji zamierzacie uzyskać, pozyskać, jakie wytyczne albo jaką strategię obraliście dla polskiej prezydencji w aspekcie wzmocnienia rozwoju przemysłu stoczniowego w Polsce? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#KacperPłażyński">Sekretarz stanu w MI Arkadiusz Marchewka:</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#KacperPłażyński">To Komisja pytała wprost o koncern Aramco. Jakie były powody skupienia się akurat na tym jednym koncernie, nie jestem w stanie oczywiście odpowiedzieć. Natomiast jeżeli koncern widzi możliwość również współpracy i korzystania z usług, które świadczą nasze firmy stoczniowe, oczywiście jesteśmy otwarci na wszelkie przedsięwzięcia, które są dobre dla podmiotów Skarbu Państwa. Dlatego wskazaliśmy możliwości współpracy. Jeżeli będzie wola wykorzystywania naszych firm do realizacji tych usług, będziemy to robić.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#KacperPłażyński">Natomiast o odpowiedź na drugie pytanie bardzo proszę pana dyrektora Krężela, który jest również odpowiedzialny za proces związany z działaniami w związku z prezydencją Polski.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#KacperPłażyński">Dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej Ministerstwa Infrastruktury Paweł Krężel:</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#KacperPłażyński">Natomiast jeżeli chodzi o kwestie, które zostaną poruszone, to też o tym wspominałem na poprzednim posiedzeniu. Są to takie kwestie jak: polityka handlowa, pomoc publiczna, dostęp do finansowania dla stoczni. Są to kwestie, które są regulowane w przepisach unijnych, dlatego muszą być przedmiotem regulacji na poziomie unijnym, czyli zmian w dyrektywach i rozporządzeniach Unii Europejskiej. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#CzesławHoc">Dyrektor departamentu MI Paweł Krężel:</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#KacperPłażyński">Dyrektor departamentu MI Paweł Krężel:</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#KacperPłażyński">Dyrektor departamentu MI Paweł Krężel:</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#KacperPłażyński">Sekretarz stanu w MI Arkadiusz Marchewka:</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#KacperPłażyński">Chcemy być uczestnikiem tego przedsięwzięcia w taki sposób, żeby działania związane z rozwojem przemysłu stoczniowego w Polsce i w Europie mogły nabrać bardziej konkurencyjnych argumentów. Właśnie temu ma służyć rozmowa na poziomie ministrów odpowiedzialnych za gospodarkę morską. Z chęcią przedstawimy wkład, który we współpracy z podmiotami odpowiedzialnymi, we współpracy z armatorami, jak i przemysłem stoczniowym… Możemy nawet zrobić posiedzenie w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#KacperPłażyński">Zgadzam się z tym wszystkim, o czym teraz powiedział pan minister. Jeżeli chodzi o chińską konkurencyjność, kwestie gwarancji bankowych, kredytów, rzeczywiście są w tym bardzo dobrzy. Powiedział pan również o Forum Okrętowym. Przedstawiciele Forum Okrętowego, zdaje się, że chyba także przewodniczący Forum Okrętowego, miesiąc temu byli na posiedzeniu Komisji. Pewnie teraz też nas słuchają. Były tam poruszane bardzo ważne wątki dotyczące kredytowania polskich statków, to znaczy, budowy statków w polskich stoczniach. Była mowa o tym, że BGK nie chce za bardzo angażować się w te sprawy, że oprocentowanie kredytów jest dużo wyższe niż wymagałyby tego przepisy prawa czy to polskiego, czy to europejskiego. W tym zakresie pojawiło się wiele pytań, również ze strony Forum Okrętowego, na które myślałem, że dostanę odpowiedź już w odpowiedzi na dezyderat, skoro pytania te i tak już pokazały się ze strony praktyków biznesu. Niestety, odpowiedzi w zakresie tych spraw w odpowiedzi na dezyderat nie widzę. Na tamtym posiedzeniu było jeszcze kilka pytań. W odpowiedzi na dezyderat w dalszym ciągu nie widzę na nie odpowiedzi. A więc nie wiem, czy wszystko zostało panu ministrowi przekazane. Być może nie został przekazany cały przebieg naszego ostatniego posiedzenia, być może państwo potrzebujecie więcej czasu na przygotowanie odpowiedzi, ale ja nie widzę tutaj pełnej informacji, o którą prosiliśmy w zakresie wątków, które zostały poruszane już miesiąc temu.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#KacperPłażyński">Z uwagi na to, że w maju będzie spotkanie, kongres morski, mam nadzieję – rozumiem, że jest to inicjatywa państwa polskiego – że posłowie z naszej Komisji zostaną zaproszeni, żeby mogli uczestniczyć i patrzeć, co się tam dzieje. Mam nadzieję, że z uwagi na plany spotkania, rozumiem, że na zasadzie Rady Unii Europejskiej, pewnie w składzie ministrów branżowych, którzy się tym zajmują, bądź głównych ministrów… Nie wiem, czy będzie pan minister Marchewka czy będzie pan minister.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#KacperPłażyński">Sekretarz stanu w MI Arkadiusz Marchewka:</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#KacperPłażyński">Sekretarz stanu w MI Arkadiusz Marchewka:</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#KacperPłażyński">Sekretarz stanu w MI Arkadiusz Marchewka:</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#KacperPłażyński">Jeżeli chodzi o drugą stocznię, Wulkan, chcę jasno powiedzieć, że przejęliśmy tę stocznię ze stratą sięgającą ponad 100 mln zł. Chcę powiedzieć jasno. Mówicie państwo o rysowaniu wielkich, ambitnych planów światowych, kiedy najpierw musimy wyprowadzić stocznię ze stumilionowego długu. Robimy to konsekwentnie i systematycznie. Jestem przekonany, że w ciągu najbliższych tygodni przedstawimy takie informacje, które będą pozwalały powiedzieć, że stocznia jest w końcu w rękach fachowców. Na terenie stoczni funkcjonuje kilkadziesiąt firm, które mają realizację kontraktów związanych z offshorem, remontami statków, realizację konstrukcji stalowych. Tak działają te przedsiębiorstwa. Na miejscu świadczą usługi dla lokalnego rynku. Możliwości produkcyjne stoczni w przypadku stoczni szczecińskiej obecnie są wykorzystane praktycznie w 100%. Po to realizujemy inwestycje między innymi w budowę hal, w budowę infrastruktury do automatyzacji procesów produkcyjnych, cięcia blachy, żeby jeszcze zwiększać jej potencjał.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#KacperPłażyński">Sekretarz stanu w MI Arkadiusz Marchewka:</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#KacperPłażyński">Prokurent, dyrektor Biura Administracji i Nadzoru Inwestycyjnego Funduszu Rozwoju Spółek SA Paweł Porzycki:</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#KacperPłażyński">Drugi punkt odnośnie do tego, o czym mówił pan dyrektor Krężel. Chciałbym tylko zwrócić uwagę odnośnie do strategii, którą będziemy prezentować czy ministerstwo będzie prezentować. Otóż temat konkurencyjności polskiego przemysłu stoczniowego wykracza bardzo daleko poza problematykę związaną z działalnością przedsiębiorstw stoczniowych. Mówimy tutaj o takich elementach jak dostęp do taniej energii, dlatego że przecież produkcja stoczniowa jest działalnością o wysokim zapotrzebowaniu na energię. Jest to kwestia polityki socjalnej i wszystkich regulacji związanych z możliwością transferu siły roboczej, która będzie wspierać przemysł stoczniowy. Jest to kwestia uzyskania preferencyjnych warunków przy finansowaniu projektów, ale w taki sposób, żeby uniknąć zarzutów o stosowaniu nieuzasadnionej pomocy publicznej. A zatem chcę tylko powiedzieć tyle, że program, który jest do opracowania, zdecydowanie wykracza poza problematykę samych przedsiębiorstw stoczniowych. Jest dużo bardziej złożony, jest programem globalnym. Po to, żeby Europa mogła być konkurencyjna, musi zdecydowanie zmienić strukturę kosztową wytwarzanej produkcji stoczniowej.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#KacperPłażyński">Dobrze. Drodzy państwo, przechodzimy do wniosku formalnego pana posła Wałęsy.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#KacperPłażyński">Kto jest za tym, żeby zamknąć dyskusję? (7). Kto jest przeciw? (6).</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#KacperPłażyński">Dobrze. Zamykamy dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#KacperPłażyński">Szanowni państwo, przechodzimy do wniosku – zdaje się, że mój wniosek był pierwszy, panie pośle – żeby uznać odpowiedź na dezyderat za niezadawalającą i ponowić dezyderat.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#KacperPłażyński">Kto jest za? (6). Kto jest przeciw? (7).</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#KacperPłażyński">Kto jest za tym, żeby przyjąć wyjaśnienia w odpowiedzi na dezyderat? (7). Kto jest przeciw? (6).</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#KacperPłażyński">Dobrze. Odpowiedź na dezyderat została przyjęta, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#KacperPłażyński">Dobrze. Szanowni państwo, bardzo dziękuję państwu za spotkanie. Natomiast panie ministrze, to, że przyjęliśmy odpowiedź na dezyderat, nie zmienia faktu, że będziemy wracać do tej sprawy, szczególnie w kontekście majowego spotkania. Już teraz proszę pana ministra o przygotowanie się w tym zakresie, o przedstawienie informacji. Ile pan minister potrzebuje czasu, kiedy państwo myślicie, że będziecie gotowi do przedstawienia tej informacji?</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#KacperPłażyński">Sekretarz stanu w MI Arkadiusz Marchewka:</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#KacperPłażyński">Sekretarz stanu w MI Arkadiusz Marchewka:</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>