text_structure.xml 39.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofSzymański">Witam posłów oraz zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofSzymański">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofSzymański">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2025 (druk nr 687) w zakresie działania Komisji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofSzymański">Pragnę przypomnieć, że każda poprawka zgłoszona do projektu ustawy budżetowej musi zawierać źródło finansowania, a więc wskazanie pozycji, z której należy przesunąć środki, oraz cel finansowania i uzasadnienie zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrzysztofSzymański">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Moja propozycja jest taka, żeby zacząć od punktów trzeciego i czwartego z powodu obecności poszczególnych przedstawicieli na posiedzeniu Komisji. Punkty trzeci i czwarty. Część 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo. W tym punkcie proszę o zreferowanie wydatków oraz wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych. Od razu proszę też o zreferowanie punktu czwartego. Są to zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 –  Budżety wojewodów ogółem. O zreferowanie tych części proszę przedstawiciela Ministerstwa Finansów, pana dyrektora Adama Orzechowskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrzysztofSzymański">Zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów Wioletta Bruździńska:</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#WiolettaBruździńska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, przedstawię krótką informację o projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 w części 85, w dziale  050 – Rybołówstwo i rybactwo. Tak jak pan przewodniczący prosił, te dwa punkty będą łącznie, razem. Dochody w tym dziale na rok 2025 nie zostały zaplanowane, natomiast wydatki zostały zaplanowane w wysokości 50 236 tys. zł. Na wydatki bieżące zaplanowano kwotę 45 941 tys. zł, na wydatki majątkowe 670 tys. zł oraz na wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej 3625 tys. zł. Wydatki bieżące obejmują głównie wynagrodzenia z pochodnymi oraz pozostałe wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem i działalnością Państwowej Straży Rybackiej. Na wynagrodzenia pracowników Państwowej Straży Rybackiej w grupie osób nieobjętych narożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz na dodatkowe wynagrodzenie roczne zaplanowana została kwota 32 260 tys. zł. Kwota ta dotyczy 351 pracowników Straży. W ramach wydatków bieżących zaplanowano także środki na zadania z zakresu administracji rządowej, wynikające z ustawy o rybactwie śródlądowym, dla marszałków województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, małopolskiego i śląskiego w kwocie 449 tys. zł, które będą przeznaczone na wynagrodzenia i pochodne pracowników wyżej wymienionych urzędów marszałkowskich, realizujących zadania wynikające z ustawy. Wydatki majątkowe obejmują kwotę 670 tys. zł z przeznaczeniem na zadania inwestycyjne Państwowej Straży Rybackiej. Wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej w kwocie 3625 tys. zł przeznaczone są na realizację programu „Fundusze europejskie dla rybactwa na lata 2021-2027”, z tego na dotacje bieżące 3396 tys. zł oraz na zakupy inwestycyjne dla Państwowej Straży Rybackiej 229 tys. zł. Dziękuję bardzo. Proszę o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 85, w dziale 050. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#KrzysztofSzymański">Przystępujemy do omówienia punktu piątego. Jest to część budżetowa 21 –  Gospodarka morska. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji podmiotowych i celowych, środków europejskich na finansowanie programów operacyjnych, programów wieloletnich w układzie zadaniowym. O zreferowanie proszę pana ministra Arkadiusza Marchewkę.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#ArkadiuszMarchewka">W części dotyczącej programów wieloletnich znalazły się takie działania jak budowa falochronu osłonowego w porcie Gdańsk. Chodzi tutaj o terminal regazyfikacyjny FSRU. Zaplanowaliśmy również ponad 30 000 tys., prawie 33 000 tys. zł na działania związane z pogłębieniem ostatniego kilometra toru podejściowego do portu w Elblągu. Jest to budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Mówiliśmy o tym wielokrotnie. Działania te są konsekwentnie realizowane.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#ArkadiuszMarchewka">Kolejny program wieloletni to utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry. Przeznaczymy na to ponad 29 000 tys. zł. Mówiąc wprost, dotyczy to utrzymania parametrów torów wodnych, zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury, co jest niezbędne do zapewnienia odpowiednich warunków żeglugowych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#ArkadiuszMarchewka">Mamy również zaplanowane wydatki w kwocie ponad 15 000 tys. zł na program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w województwie pomorskim. Mówiąc wprost, chodzi tutaj o realizację pirsu, czyli prawie kilometrowego… Żeby najłatwiej to wytłumaczyć, powiem, że jest to coś, co przypomina pomost, ale jest to dużo bardziej skomplikowana konstrukcja, która będzie miała kilometr długości i 5 metrów wysokości od tafli wody. Właśnie tą drogą będą dostarczane największe gabaryty, największe części do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Przez pirs będzie zrealizowanych ponad 200 dostaw. Tyle mamy zaplanowanych. Zakończenie inwestycji planowane jest właśnie na czas rozpoczęcia budowy elektrowni. Kilka tygodni temu podpisaliśmy umowę dotyczącą przygotowania projektu tego elementu infrastruktury towarzyszącej. W przyszłym roku planujemy na to wydać ponad 15 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#ArkadiuszMarchewka">Mamy jeszcze kolejne działanie, które dotyczy finansowania zadań z zakresu ochrony brzegów morskich. Przeznaczymy na to w przyszłym roku 40 250 tys. zł. W ramach działań w zakresie ochrony brzegów morskich środki przeznaczamy na budowę czy stawianie ostróg, budowę opasek brzegowych, uzupełnianie piasku na plażach, czyli mówiąc wprost, uzupełnienie tego, co, można tak powiedzieć, zabiera nam żywioł, sztorm. Są to działania, które są zaplanowane podobnie jak w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#ArkadiuszMarchewka">Chciałbym państwu także powiedzieć, że w roku 2023 zakończył się wieloletni „Program ochrony brzegów morskich”, na który rocznie przeznaczane było 34 000 tys. zł. Był to program dwudziestoletni, funkcjonował przez 20 lat. Mniej więcej chodziło o to, że potrzebny był program wieloletni, dlatego że urzędy morskie, które realizują zadania w tym zakresie, są zobowiązane do tego, żeby na bieżąco reagować. Natomiast przy każdorocznym zatwierdzeniu finansowania potrzebne są procedury przetargowe, administracyjne. Szczerze mówiąc, urzędy morskie dostawały pieniądze dopiero gdzieś w drugim kwartale roku, a najistotniejszy był okres jesienno-zimowy. A więc potrzebny był program wieloletni, który pozwalał na bieżąco reagować i podpisywać wieloletnie umowy. Program skończył się w 2023 r., nie została przygotowana jego kontynuacja. Wobec tego od razu przygotowaliśmy propozycje kontynuowania programu. Zostało to już skierowane do Komitetu Stałego Rady Ministrów. Planujemy przeznaczanie na te działania w okresie kolejnych 10 lat kwoty 50 000 tys. zł, czyli wyższej. Program ten zostanie wpisany do budżetu od przyszłego roku z jedynej przyczyny, jaką jest konieczność uzyskania oceny środowiskowej programu, co trwa kilka miesięcy. Jesteśmy na etapie przygotowywania tego. A zatem w przyszłym roku przeznaczamy 40 000 tys. zł na realizację tych działań. Wtedy będziemy mieli przygotowaną ocenę środowiskową programu dziesięcioletniego, co sprawi, że kwota 50 000 tys. zł będzie już zabezpieczona w każdym roku w ramach programu wieloletniego.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#ArkadiuszMarchewka">Co więcej, po raz drugi w historii, gdyż w tym roku było to po raz pierwszy, mamy wpisane 25 000 tys. zł na wydatki na zadania, które są związane z pracami czerpalnymi, które umożliwiają dostęp do małych portów. Mówiąc wprost, jest to tak zwany program utrzymaniowy, czyli udrażniający tory podejściowe do mniejszych portów. Mam tutaj na myśli: Kołobrzeg, Darłowo, Stepnicę, Nowe Warpno, Dziwnów, Trzebież, Łebę, Ustkę, Władysławowo, Frombork, Tolkmicko. Planujemy wydać na to 25 000 tys. zł. Po raz drugi w roku 2024 jest taka pozycja w budżecie, która dotyczy właśnie działań związanych z udrażnianiem torów podejściowych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#ArkadiuszMarchewka">Kolejny element to urzędy morskie. Na funkcjonowanie urzędów planujemy przeznaczyć 327 927 tys. zł, to jest prawie o 8% więcej niż w roku obecnym.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#ArkadiuszMarchewka">Na uczelnie morskie wydatkujemy 337 131 tys. zł. Są to środki finansowe, które trafią do Politechniki Morskiej w Szczecinie i Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Jest to kwota o 4,2% wyższa niż w roku bieżącym. Pracujemy też nad możliwością znalezienia wsparcia na działania, które są związane z rozwojem dydaktycznym i inwestycyjnym uczelni, ale to będzie na kolejnym etapie. W tym momencie nie będę podawał więcej szczegółów, dlatego że prace są na razie na etapie uzgodnień.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#ArkadiuszMarchewka">Część dotycząca ratownictwa morskiego obejmuje 70 393 tys. zł, czyli 4% więcej niż w roku bieżącym. Na działalność statutową Ministerstwa Infrastruktury mamy kwotę zbliżoną do roku 2024. Mamy jeszcze o 10% wyższe niż w roku bieżącym środki finansowe na funkcjonowanie Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu i prawie 9% więcej na funkcjonowanie izb morskich, czyli w sumie 3412 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#ArkadiuszMarchewka">Na projekty, które są realizowane z udziałem środków Unii Europejskiej, przeznaczamy 554 877 tys. zł. Wydatki te będą przeznaczone głównie na realizację projektów, które prowadzą urzędy morskie. Dotyczą one ochrony brzegów morskich, bezpieczeństwa morskiego czy też budowy falochronów i wejść do portów. To tyle, jeżeli chodzi o wydatki.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#ArkadiuszMarchewka">Patrząc na dochody budżetu państwa, w części dotyczącej gospodarki morskiej zaplanowaliśmy uzyskać dochody w kwocie 188 710 tys. zł. Największa część wpływów, czyli 163 000 tys. zł są to wpływy, które zostały zaplanowane przez ministerstwo między innymi z dodatkowych opłat za zajęcie wyłącznej strefy ekonomicznej pod wznoszenie oraz wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń. Mówiąc wprost, są to przede wszystkim sprawy związane z morską energetyką wiatrową.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#ArkadiuszMarchewka">I to tyle, jeżeli chodzi o wydatki i dochody w części dotyczącej gospodarki morskiej. W każdym z paragrafów mamy wzrost. Kwota prawie 2 100 000 tys. zł jest kwotą rekordową. Myślę, że jest to powód do zadowolenia, dlatego że wszystkie działania, które mają charakter wieloletni, strategiczny, są realizowane zgodnie z przyjętymi planami. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Po drugie, byliśmy niedawno na inauguracjach roku akademickiego i w Szczecinie, i Gdyni. Uczelnie od lat bardzo się rozwijają, ale mają także swoje potrzeby inwestycyjne, o których mówią też od lat. A więc tutaj moje pytanie do pana ministra, czy państwo nie uwzględniacie postulatów, które na inauguracjach w obecności ministrów uczelnie kierują państwa? Czy zamierzacie dopiero przyglądać się potrzebom inwestycyjnym, które są wiadome od lat, ponieważ wiele ośrodków związanych i z offshorem, i z rozwojem technologicznym jako takim, i ze szkoleniem załóg, i ze współpracą międzynarodową… To się dzieje. Mało tego, potrzebne są jeszcze żaglowce szkoleniowe – mamy świadomość zużywania się materiałów, sprzętu, statków, żaglowców, etc – żebyśmy rzeczywiście mogli rozwijać kadry. Już nie mówię o rozwoju armatorów, żeby mieli gdzie pływać i to jeszcze pod naszą banderą. Stąd moje pytanie, czy państwo w budżecie… Z tego, co widzę, inflacja, owszem, jest tu ujęta, ale nie ma inwestycji, o które uczelnie postulowały przez lata, w tamtym roku, w tym roku. Czy może mylę się i jest to nie tyle gdzieś w tyle głowy, co w jakiejś pozycji, której być może nie dostrzegam, a pan minister zechciałby mi udzielić takiej odpowiedzi? Dziękuję. To tyle z mojej strony na ten moment.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#ArkadiuszMarchewka">Natomiast działania związane z realizacją nowego programu wymagają od nas przygotowania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Poproszę pana dyrektora Pawła Krężela, żeby określił działania, które zostały już zrealizowane. Mogę zapewnić, że w tym roku są zagwarantowane środki finansowe na te działania, tak samo jak i w przyszłym. Nie ma z tym żadnego problemu. Jedyny aspekt, który jest istotny z naszego punktu widzenia, jest taki, że program wieloletni pozwala urzędom morskim podpisywać umowy wieloletnie, czyli działać na bieżąco, to znaczy, wybierać podmiot, z którym współpracują. W momencie, w którym wydarzy się coś, co wymaga interwencji, można na bieżąco reagować. W związku z tym, że program nie został przygotowany na koniec roku 2023, zapewniliśmy środki finansowe w budżecie na zadania bieżące. Są one wyższe niż były do tej pory. Wszystkie działania są realizowane zgodnie z potrzebami, które mają gminy położone nad morzem. Urzędy morskie realizują to zgodnie z planem. Poproszę pana dyrektora, żeby przedstawił harmonogram działań, które zostały podjęte w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PawełKrężel">Krótko. Na wiosnę przygotowaliśmy projekt programu wieloletniego, uzyskaliśmy wpis do wykazu prac Rady Ministrów, wystąpiliśmy do Głównego Dyrektora Ochrony Środowiska i do Głównego Inspektoratu Sanitarnego o określenie zakresu strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. W tej chwili jeszcze czekamy na określenie tego zakresu przed GDOŚ. W tym momencie musimy przeprowadzić strategiczną ocenę oddziaływania programu na środowisko, co jest wymogiem ustawowym, natomiast jego przyjęcie planujemy w przyszłym roku. Planujemy, że ruszy on już od 1 stycznia 2026 r. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#WojciechGąsowski">Szanowni państwo, tylko w ramach uzupełnienia dodam, że rzeczywiście na Uniwersytecie Morskim w Gdyni został powołany zespół, który ma przygotować, po pierwsze, specyfikację dotyczącą potrzeb uczelni w zakresie budowy takiej jednostki. Pierwotne plany zakładały, że będzie możliwość wykorzystania projektu wcześniej realizowanego dla Algierii. Okazało się, że potrzeby są nieco inne. A więc działania uczelni po stronie Uniwersytetu Morskiego w Gdyni zmierzają do tego, żeby faktycznie opracować specyfikację i docelowo przygotować materiał będący dobrą podstawą i dobrym, rzetelnie przygotowanym w tym zakresie materiałem do ewentualnego programu wieloletniego. Chciałbym tylko dodać, że jeżeli mówimy o szacunkowych kosztach jednostki w postaci nowego żaglowca, to mówimy o kwocie rzędu 200 000-250 000 tys. czy nawet 300 000 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#AndrzejŚliwka">I druga kwestia. W państwa projekcie, w planach finansowych, które państwo przedstawiliście, w pozycji dotyczącej wydatków majątkowych Urzędu Morskiego w Gdyni są środki z przeznaczeniem na program wieloletni „Budowa drogi łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Jest tam wskazana kwota 32 000 tys. zł. Wskazane przez państwa plany dotyczące wydatków tej kwoty odnoszą się do budowy kanału żeglugowego, budowy toru wodnego od Zatoki Gdańskiej do kanału żeglugowego, modernizacji wejścia do portu w Elblągu, ale także robót pogłębiarskich na odcinku od P2 do portu w Elblągu. Chciałbym, żeby pan minister udzielił konkretnej odpowiedzi, jeżeli pan minister może, dlatego że skądś kwota ta się wzięła, ile będzie kosztował odcinek osiemsetmetrowy, o którym wielokrotnie rozmawialiśmy. To po pierwsze, a po drugie, chciałbym uzyskać informacje od pana ministra, zapewnienie, żeby nie było już żadnych wątpliwości w tym zakresie, czy planowana inwestycja umożliwi wpływanie statków, które mają długość 100 metrów, szerokość 20 metrów i zanurzenie 4,5 metra do portu morskiego w Elblągu. Bardzo proszę. Dwa merytoryczne, bardzo konkretne pytanie. Jakby pan minister mógłby mi na nie odpowiedzieć? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#ArkadiuszMarchewka">Odpowiadając na drugie pytania, kwota 33 000 tys. zł, w sumie 35 000 tys. zł, dlatego że było tam jeszcze dodatkowe zadanie na realizację prawie ostatniego kilometra toru podejściowego do portu w Elblągu, wynika z szacunków, które są przyjęte w związku z działaniami realizowanymi na wcześniejszej części toru wodnego. Chcę wyraźnie powiedzieć, że ostatni kilometr toru podejściowego do portu w Elblągu jest realizowany dokładnie w tych samych parametrach, które zostały przyjęte przez poprzedni rząd. To co jest realizowane na ostatnim kilometrze, jest dokładnym przedłużeniem tego, co zostało zrealizowane w poprzednich latach w ramach programu przyjętego przez poprzedni rząd. Są to działania, które są realizacją przede wszystkim przejęcia odpowiedzialności za ostatnią część toru podejściowego do portu w Elblągu, dlatego że decyzją dyrektora urzędu morskiego odcinek ten został wpisany jako element infrastruktury, za którą odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni. Pracujemy szczegółowo nad tym, żeby parametry, o których pan poseł mówi, dawały możliwość wpływania dużych jednostek do portu w Elblągu. Jesteśmy w stałych konsultacjach z urzędem morskim, z portem. Myślę, że dużą aktualizację w tym zakresie przedstawimy w najbliższych tygodniach. Jako urząd morski wzięliśmy odpowiedzialność za ostatni kilometr toru podejściowego. Realizowane są działania zgodne z parametrami, które zostały wcześniej przyjęte, a więc nie ma tutaj niczego, co wskazywałoby, że zostały przyjęte inne kryteria niż były pierwotnie zakładane dla całego programu, czyli drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#KrzysztofSzymański">A zatem przechodzimy do punktu szóstego. Jest to część budżetowa 22 – Gospodarka wodna. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji podmiotowych i celowych, środków europejskich na finansowanie programów operacyjnych, programów wieloletnich w układzie zadaniowym. O zreferowanie tej części budżetowej proszę pana ministra Arkadiusza Marchewkę.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#ArkadiuszMarchewka">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa w części 22 – Gospodarka wodna, mamy zaplanowane wydatki z budżetu o łącznej wartości 1 762 140 tys. zł, co stanowi wzrost wydatków budżetu o prawie 7% w stosunku do ustawy budżetowej przyjętej na obecny rok. Dotacja budżetowa państwa dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wynosi 1 549 000 tys. zł. Jest to prawie 8% więcej w stosunku do roku bieżącego. Na państwowe instytuty badawcze zaplanowaliśmy 114 000 tys. zł. Jest to kwota zbliżona do tego, co zostało zrealizowane w tym roku, większa o 2,5%. Jeżeli chodzi o wydatki zaplanowane na działalność statutową ministerstwa, jest to praktycznie ta sama kwota, jaka została zaplanowana w obecnym roku. Nie ma tutaj planowanych wzrostów.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#ArkadiuszMarchewka">Natomiast w części dotyczącej dochodów, w 2025 r. planuje się uzyskać dochody w wysokości 25 730 tys. zł, co stanowi 101,5% tego, co jest w tym roku. Jest to niewielki wzrost. Wpływy z dochodów zostały zaplanowane w szczególności przez Wody Polskie celem dofinansowania zadań z zakresu gospodarki wodnej, które są realizowane przez jednostki budżetowe zgodnie z ustawą – Prawo wodne. Jeżeli chodzi o część dotyczącą dochodów budżetu państwa w części 22, są one na zbliżonym poziomie, jest on o 1,5% wyższy  niż w obecnym budżecie zaplanowanym na 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#ArkadiuszMarchewka">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, poproszę moich współpracowników, panią dyrektor Tuźnik-Kosno, dyrektor Departamentu Gospodarki Wodnej o przedstawienie bardziej szczegółowych informacji na temat inwestycji, zadań realizowanych w części dotyczącej gospodarki wodnej. Ewentualnie pan dyrektor Orzechowski, dyrektor Departamentu Budżetu.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#AdamOrzechowski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tak jak pan minister wskazał, w gospodarce wodnej mamy wiele inwestycji do realizacji. W materiałach szczegółowo je przedstawiliśmy. Pragnę zwrócić uwagę, że od roku 2023 mamy odrębną linię w budżecie państwa przeznaczoną właśnie na inwestycje Wód Polskich. Wydatki na inwestycje w tym zakresie będziemy ponosić na kompleksową przebudowę portu na lewym brzegu rzeki Narew, rozbudowę wałów oraz tego typu rzeczy. Wszystko w tym zakresie opisaliśmy w materiałach do budżetu. Oprócz środków budżetowych mamy też szereg inwestycji finansowanych ze środków europejskich, a także ze środków Banku Światowego. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#EdytaTuźnikKosno">Panie pośle, oczywiście zdajemy sobie sprawę, jak ważny jest element ochrony i bezpieczeństwa na Żuławach. Właśnie wymienił pan te inwestycje, które w tym momencie już zostały zaplanowane. Oczywiście jeżeli chodzi o kwestię środków, w tym momencie musimy racjonalnie gospodarować. Na tym etapie w budżecie zostały umieszczone określone zadania, natomiast jeżeli jest taka potrzeba, absolutnie odpowiemy na piśmie, doprecyzujemy odpowiedź w zakresie kolejnych inwestycji, tego, jak wyglądają plany dotyczące Żuław. To tyle na tę chwilę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#KrzysztofSzymański">A zatem przechodzimy do punktów siódmego i ósmego. Jest to plan finansowy państwowej osoby prawnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz dotacje podmiotowe z załącznika nr 9. Czy punkty te zreferuje pan minister czy pan prezes?</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#AdamOrzechowski">Całościowe koszty Wód Polskich planowane na przyszły rok to kwota 3 480 000 tys. zł. Są to przede wszystkim koszty funkcjonowania Wód Polskich dotyczące zapewnienia ochrony przeciwpowodziowej, w tym wydatki na utrzymanie i naprawę wałów przeciwpowodziowych, utrzymanie obiektów związanych z gospodarką wodną, w tym śródlądowych dróg wodnych. Poza kosztami dotyczącymi funkcjonowania w planie finansowym Wód Polskich są zaplanowane środki na dofinansowanie zadań z zakresu gospodarki wodnej, realizowanych przez inne jednostki budżetowe na zasadach określonych w art. 253 ustawy –  Prawo wodne.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#AdamOrzechowski">W planie finansowym wyodrębniona została odrębna pula środków na realizację inwestycji. Wydatki na inwestycje w przyszłym roku obejmują kwotę ponad 1 000 000 tys. zł finansowaną z różnych źródeł, w tym z budżetu państwa wysokości 338 000 tys. zł, z budżetu środków unijnych w wysokości 509 000 tys. zł, ze środków pozyskiwanych z funduszy ochrony środowiska w wysokości 89 000 tys. zł, ze środków jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 25 000 tys. zł. Ponadto Wody Polskie w ramach swojego budżetu, właśnie z tytułu uzyskanych własnych środków z prowadzonej działalności, planują przeznaczyć kwotę prawie 40 000 tys. zł na przyszłoroczne inwestycje. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#KrzysztofSzymański">A zatem przystępujemy do punktu dziewiątego. Jest to część budżetowa 69 – Żegluga śródlądowa. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, środków europejskich na finansowanie programów operacyjnych. O zreferowanie tej części budżetowej proszę pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#ArkadiuszMarchewka">Jeżeli chodzi o dochody budżetu państwa, w części 69 planujemy uzyskać dochody w wysokości 810 tys. zł. Plan wzrasta o prawie 16% w stosunku do roku bieżącego. Wpływy zostały zaplanowane przez urzędy żeglugi śródlądowej. Dotyczą one głównie opłat za wydanie świadectw zdolności żeglugowej, świadectw pomiarowych statków, wydanie dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe czy też opłat za wydanie żeglarskich książeczek pracy i dokumentów rejestracyjnych statków.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#ArkadiuszMarchewka">A więc wydatki wynoszą 48 700 tys. zł, a dochody budżetu państwa 810 tys. zł.  Tak to wygląda. Jeżeli chodzi o działania dotyczące kwestii związanych z realizacją inwestycji, to tutaj w ramach środków unijnych w ramach programu „Fundusze europejskie na infrastrukturę, klimat i środowisko” mamy zaplanowany program pod nazwą „Rozbudowa systemu RIS na Odrzańskiej Drodze Wodnej”. Jesteśmy już po podpisaniu umowy z podmiotem, który przygotowuje studium wykonalności inwestycji. Dotyczy ona realizacji RIS, czyli systemu River Information System na kolejnym odcinku Odrzańskiej Drogi Wodnej w południowej części biegu Odry na wysokości Wrocławia. System obejmie między innymi Wrocławski Węzeł Wodny. Dokument ten zostanie przedstawiony w ciągu najbliższych tygodni. Realizacja jest zaplanowana na przyszły rok. Na ten cel w przyszłym roku mamy zaplanowane łącznie 1017 tys. zł. Są to działania, które służą rozbudowie systemu wspierającego żeglugę na Odrze. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#ArkadiuszMarchewka">Natomiast powiem wprost. Panie pośle, po raz kolejny prezentuje pan jakieś zaczepki, mówiąc o tym, kto realizuje jakąś politykę pod wpływem obcego państwa. Ja nie będę się do tego odnosił. Odwołam się tylko do danych, a dane wskazują, że w 2023 r., kiedy był pan przedstawicielem władzy, spadek przewozów ładunków w żegludze śródlądowej w stosunku do roku 2022 wyniósł prawie 20%. W ostatnich latach mieliśmy do czynienia z największą zapaścią towarów przewożonych drogą śródlądową. Sytuacja nie jest jakaś nieznana czy pojawiła się nagle w tym roku, kiedy mamy wskaźniki, że dane nie są takie, jakbyśmy wszyscy chcieli. Jest to wynik wieloletniego braku różnego rodzaju działań. I tak to się w tej chwili kształtuje.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#ArkadiuszMarchewka">Ja tylko mogę powiedzieć i chcę powiedzieć, że uznajemy żeglugę śródlądową jako jeden z najbardziej ekonomicznych, ekologicznych i efektywnych środków transportu. Najważniejsze jest to, żeby na szlakach wodnych było po prostu jak pływać. To znaczy, że nie chodzi o pogłębienie koryta rzeki czy jej uregulowanie, jeżeli nie będzie w niej wody. To jest największym wyzwaniem z punktu widzenia realizacji działań infrastruktury hydrologicznej. Działania, które zostały zaproponowane i zaplanowane na Odrzańskiej Drodze Wodnej i na drodze wodnej dolnej Wisły są działaniami, inwestycjami, które są zaplanowane w krajowym planie żeglugowym. Konsekwentnie będziemy podejmować działania, które będą służyć realizacji tych zadań. Zresztą System Informacji Rzecznej, RIS, o którym wspomniałem, też jest wpisany do krajowego planu żeglugowego, co konsekwentnie realizujemy. Program rozpoczął się w 2013 r., teraz robimy jego drugą edycję, po to, żeby najistotniejszą część Odrzańskiej Drogi Wodnej objąć systemem, który będzie wspomagał żeglugę śródlądową, jak również zaplanować ten system na drodze wodnej dolnej Wisły. Tak wygląda sytuacja.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#ArkadiuszMarchewka">Jeżeli chodzi o przyjęte dokumenty strategiczne w zakresie realizacji dróg śródlądowych najistotniejszych z transportowego punktu widzenia, wszystko w tej sprawie jest aktualne. Są to istotne elementy, które stanowią zaplecze dużych portów morskich, jak Szczecin, Świnoujście czy port w Gdańsku. W tym zakresie wszystko jest aktualne, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#KrzysztofSzymański">A zatem przechodzimy do punktu dziesiątego i części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 4, 8, 56 i 59. O zreferowanie poproszę pana ministra  Arkadiusza Marchewkę.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#AdamOrzechowski">Panie przewodniczący, środki planowane do uruchomienia z rezerw celowych w ramach części budżetowych gospodarka morska, gospodarka wodna, żegluga śródlądowa są w następujących pozycjach w budżecie. Pozycja 4 to przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych. Jest to kwota 786 000 tys. zł na realizację projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły. Są to środki planowane do uruchomienia w przyszłym roku dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz dla Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#AdamOrzechowski">Kolejna pozycja w rezerwach celowych to rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania. Są to środki w wysokości 8600 tys. zł planowane dla Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, związane z przystąpieniem Polski do nowej organizacji międzynarodowej Europejskiego Centrum Średnioterminowych Prognoz Pogody. Dzięki wstąpieniu Polski do tej organizacji Polska będzie miała precyzyjniejsze dane w zakresie metrologii, spraw meteorologicznych. Będziemy mogli lepiej prognozować pogodę. Chciałbym zwrócić uwagę, że jedynie Polska, Białoruś i Rosja nie są jeszcze w tej organizacji. Przez ostatnie lata podejmowano szereg prób, działań, żeby wstąpić do tejże organizacji międzynarodowej. Z uwagi na brak środków nie było takiej możliwości. Budżet przyszłoroczny zakłada kwotę 8600 tys. zł, co właśnie pozwoli kontynuować prace w celu wstąpienia Polski do tej organizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#AdamOrzechowski">Ostatnia pozycja w rezerwach celowych to finansowanie zadań z zakresu ochrony środowiskami i gospodarki wodnej. Jest to co roku planowana rezerwa w kwocie 23 000 tys. zł między innymi dla Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. W ramach tej kwoty są zrealizowane zadania z zakresu gospodarki wodnej. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#KrzysztofSzymański">A zatem przejdziemy do punktów pierwszego i drugiego, które zostały pominięte na samym początku. Część budżetowa 62 – Rybołówstwo. W tym punkcie proszę o zreferowanie dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, dotacji celowych oraz środków europejskich na finansowanie programów operacyjnych. Poproszę o zreferowanie od razu punktu drugiego. Jest to część budżetowa 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 8. O zreferowanie proszę pana ministra Stefana Krajewskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#StefanKrajewski">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, w części 62 – Rybołówstwo na 2025 r. przewiduje się wydatki w kwocie 137 339 tys. zł, co stanowi 1,43% wydatków ogółem, których dysponentem jest minister rolnictwa i rozwoju wsi. W ramach tej części finansowane będą następujące wydatki: działalność Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na pomoc techniczną programu „Fundusze europejskie dla rybactwa w latach 2021-2027” w kwocie 11 940 tys. zł, funkcjonowanie Głównego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego w łącznej kwocie 17 593 tys. zł, z tego na działalność statutową 16 796 tys. zł, realizację projektów z udziałem środków z Unii Europejskiej, to jest programu „Fundusze europejskie dla rybactwa w latach 2021-2027” w kwocie 797 tys. zł, zarybianie polskich obszarów morskich w wysokości 10 005 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#StefanKrajewski">Jeżeli chodzi o wydatki na wynagrodzenia, w części 62 zaplanowano wynagrodzenia osobowe łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym w wysokości 27 520 tys. zł, z tego dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń w wysokości 3766 tys. zł, dla członków korpusu służby cywilnej w wysokości 22 911 tys. zł, dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w wysokości 843 tys. zł. Wydatki na wynagrodzenia zostały zaplanowane dla Głównego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego w Słupsku w kwocie 10 466 tys. zł, w tym dodatkowe wynagrodzenie roczne w kwocie 911 tys. zł, dla urzędu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w kwocie 14 971 tys. zł, w tym dodatkowe wynagrodzenie roczne w kwocie 1192 tys. zł. Projekt ustawy budżetowej na rok 2025 zakłada wzrost wynagrodzeń o 5%, z wyłączeniem osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, oraz wzrost kwoty bazowej członków korpusu służby cywilnej do kwoty 2759 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#StefanKrajewski">Środki europejskie. W ramach budżetu środków europejskich w projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 zaplanowano łącznie 341 086 tys. zł, z tego rybołówstwo to 117 000 tys. zł, rezerwy celowe to 207 000 tys. zł, gospodarka morska to 16 000 tys. zł i budżety wojewodów to 664 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#StefanKrajewski">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa na rybołówstwo planowane na 2025 rok w innych częściach budżetu państwa, poza budżetem ministra rolnictwa i rozwoju wsi oraz budżetami wojewodów, wydatki budżetowe na zadanie związane z rybołówstwem planowane są w części 83 – Rezerwy celowe, w części 19 – Budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe i w części 21 – Gospodarka morska. W części 83 – Rezerwy celowe w pozycji 8 planowane są wydatki na rybołówstwo w kwocie ogółem 88 807 tys. zł z przeznaczeniem na program „Fundusze europejskie dla rybactwa w latach 2021-2027”. Dodatkowo na 2025 r. zostały zaplanowane wydatki budżetu państwa w części 19 – Budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe w kwocie 3076 tys. zł oraz części 21 – Gospodarka morska w kwocie 6927 tys. zł przeznaczeniem na pomoc techniczną programu „Fundusze europejskie dla rybactwa w latach 2021-2027”. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#CzesławHoc">Natomiast teraz do pana ministra. Panie ministrze, chodzi mi o dwa aspekty, armatorów rybołówstwa rekreacyjnego i rybaków przybrzeżnych. Pan minister Marchewka w marcu obiecał, przyrzekł, że rybołówstwo rekreacyjne zostanie potraktowane w jakiś bardzo pozytywny sposób. Praktycznie miałem już informacje od rybaków rekreacyjnych, że są w dobrym kontakcie z panem ministrem, żeby nic nie przeszkadzać, dlatego że jest bardzo dobry dialog. Czy dialog ten jest utrzymany i czy są konkretne efekty pomocy dla armatorów rybołówstwa rekreacyjnego? Przypomnę, że są 93 jednostki. Praktycznie jest możliwość w 93% złomowania jachtów komercyjnych w cenie od 200 tys. do 900 tys. zł za jeden jacht. Jest to pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#CzesławHoc">Drugie pytanie dotyczy rybaków przybrzeżnych. Rybacy przybrzeżni rzeczywiście teraz są w bardzo krytycznej sytuacji, dlatego że według informacji są bardzo nielogiczne przepisy i bardzo nielogiczne postępowania administracji rybołówstwa, jeżeli chodzi o kwoty połowowe. Na przykład jeżeli rybak przybrzeżny ma złowić 2,7 ton śledzia na miesiąc, to są to śmieszne kwoty. Wędką mógłby tyle złowić. Poza tym nie ma możliwości wymiany kwot połowowych. Poza tym są pewne okresy zakazu łowienia, na przykład węgorza od  15 września do 15 marca 2025 r., w okresie, kiedy może być największa możliwość odłowu. Oczywiście są zarzuty dyskryminacji rybaków z Zalewu Wiślanego, rybaków na Bałtyku. Jest kwestia rekompensaty za postojowe, i tak dalej, i tak dalej. Czy macie ten problem w aspekcie waszych aktualnych działań? Czy w jakiś sposób ujmiecie się albo usatysfakcjonujecie rybaków przybrzeżnych? Czy są jakieś konkretne działania w tej kwestii? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#ArturŁącki">Moje pytanie jest takie, dlaczego rybacy na Zatoce Pomorskiej… Czy to prawda –  dlatego że oni tego nie kupują, a mają takie informacje – że nie mogą łowić w sieci skrzelowe z pingerami, a mogą to robić rybacy na Zatoce Gdańskiej, która, jak mi się wydaje, jest bardziej wyjałowiona niż nasza część Bałtyku? Jest to zasadne pytanie, dlatego że jeżeli taka jest prawda, to będę się starał o złożenie poprawki do budżetu w tej kwestii, oczywiście nie w tym czytaniu, panie przewodniczący, dotyczącej jakichś odszkodowań dla rybaków, ponieważ oni po prostu nie mogą pracować, nie mają co łowić. Dziękuję bardzo. Nie musi pan na to dzisiaj odpowiadać, gdyż rozumiem, że nie wie pan o tym. Dlatego myślałem, że będzie pan minister Czerniak. Niemniej proszę o jak najszybszą reakcję na moje pytanie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#StefanKrajewski">Jeżeli chodzi o kwoty połowowe, wiemy, że kwoty są ustalane na forum europejskim. Później staramy się to podzielić tak, żeby dla wszystkich starczyło. Wielkość kwot nie jest elastyczna, nie da się tego zwiększyć, dlatego że jest to odgórnie ustalone. W zakresie tego, o co pytał także pan poseł Łącki, myślę, że bardziej dotyczy to już merytorycznych tematów Komisji. Dzisiaj skupiamy się na budżecie. Przedstawiliśmy tutaj założenia budżetowe. Jeżeli będzie potrzebne zwiększenie na odszkodowania, to na pewno trzeba pochylić się nad tym tematem i szukać takiego rozwiązania. Co do szczegółów, to oczywiście postaramy się odpowiedzieć na piśmie, skąd wynikają ograniczenia. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#KrzysztofSzymański">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem części 62 i części 83 w zakresie pozycji 8? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#KrzysztofSzymański">Pozostało nam wyznaczenie posła upoważnionego do reprezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#KrzysztofSzymański">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#KrzysztofSzymański">Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>