text_structure.xml 12.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofSzymański">Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofSzymański">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofSzymański">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie informacji na temat niezbędnych zmian systemowych w zakresie uzyskiwania kwalifikacji do prowadzenia żeglugi przybrzeżnej. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofSzymański">Zatem przechodzimy do realizacji porządku dziennego. O przedstawienie informacji proszę pana Wojciecha Gąsowskiego, dyrektora Departamentu Edukacji Morskiej w Ministerstwie Infrastruktury. Informuję, że pan minister Arkadiusz Marchewka jest w drodze, zaraz będzie na miejscu. Uzupełni wypowiedź pana dyrektora. Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#WojciechGąsowski">Jeżeli chodzi o żeglugę przybrzeżną, ani Konwencja STCW, ani dyrektywa jako taka nie wskazują bezpośredniej definicji, za to jest informacja czy wskazanie, że jest to żegluga w sąsiedztwie danego państwa bądź w pobliżu państwa członkowskiego w przypadku dyrektywy, określona czy zdefiniowana przez to państwo. W świetle naszych definicji żegluga przybrzeżna, zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie morskim, są to podróże po akwenie Morza Bałtyckiego i akwenach przyległych do 8 stopnia długości geograficznej wschodniej. A więc właściwie jest to cały Bałtyk aż po Cieśniny Duńskie. Swoją jurysdykcją obejmuje, stosuje się do załóg statków morskich o pojemności brutto poniżej 500 i mocy maszyn głównych poniżej 750 kW. Tutaj warto nadmienić, że do wartości powyżej 750 kW, a szczególnie powyżej 3 tys. kW mają już zastosowanie przepisy czy wymagania kwalifikacyjne dla żeglugi międzynarodowej. Oczywiście pojemność brutto będzie tutaj powyżej 500 ton.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#WojciechGąsowski">Zgodnie z rozporządzeniem, kwalifikacje w żegludze przybrzeżnej mają dwa poziomy działalności, jeżeli chodzi o załogę na poziomie operacyjnym. Tutaj jest dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej, a na poziomie zarządzania dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej. Jeżeli chodzi o kwalifikacje w dziale maszynowym, w zakresie żeglugi przybrzeżnej nie ma wyodrębnionych stanowisk ani kwalifikacji z uwagi na to, o czym przed chwilą wspomniałem. Powyżej 750 kW właściwie mówimy już o uprawnieniach w żegludze międzynarodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#WojciechGąsowski">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o warunki uzyskania dyplomu oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej, oczywiście poza całym pakietem szkoleń podstawowych wymaganych do uzyskania takiego dyplomu mówimy tutaj o świadectwach czy certyfikatach w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, udzielania pierwszej pomocy medycznej czy też o świadectwach radiooperatora GMDSS. Mamy trzy możliwości, trzy ścieżki uzyskania dyplomu oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej. Pierwsza ścieżka to ukończenie studiów w morskiej jednostce edukacyjnej typu A lub typu B lub nauki w jednostce typu C. Po to, żeby rozwinąć, dodam, że jednostka edukacyjna typu A są to uczelnie morskie, jeżeli chodzi o definicje zgodnie z ustawą – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Morska jednostka edukacyjna typu B są to uczelnie inne niż uczelnie morskie. Morska jednostka edukacyjna typu C to szkoły ponadpodstawowe, a typu D to centra kształcenia zawodowego czy ośrodki prowadzące działalność szkoleniową w ramach państw członkowskich czy państw trzecich. A więc mamy wariant pierwszy,  czyli ukończenie studiów MJE typu A, B lub C oczywiście na poziomie operacyjnym. Mamy dodatkowo odbycie dwunastomiesięcznej praktyki pływania. Tutaj oczywiście mówimy także o dziale pokładowym w żegludze przybrzeżnej lub międzynarodowej. Są to zamiennie czy wymiennie stosowane praktyki. Zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej to jest trzeci warunek.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#WojciechGąsowski">Druga ścieżka to posiadanie trzydziestosześciomiesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym – żegluga przybrzeżna bądź międzynarodowa jest tutaj tak samo zaliczana jako praktyka – ukończenie szkolenia w morskiej jednostce edukacyjnej typu D i oczywiście zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#WojciechGąsowski">Trzeci wariant to już kwestia żeglugi krajowej, czyli podsiadanie dyplomu szypra drugiej klasy żeglugi, dodatkowa dwudziestoczteromiesięczna praktyka na statku morskim w dziale pokładowym, jak również, tak jak w pozostałych przypadkach, egzamin czy zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#WojciechGąsowski">Do uzyskania dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej – jest to drugi stopień odpowiedzialności – wymagane jest dodatkowo ukończenie 20. roku życia plus zakres podstawowych świadectw przeszkoleń. Tutaj znowu mówimy o radarze i ARPA, z tym że na poziomie zarządzania, ochronie przeciwpożarowej stopień wyższy i udzielaniu pierwszej pomocy medycznej. Dodatkowo tutaj znowu mamy różne warianty, posiadanie dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej – są tu możliwe do zastosowania uprawienia w żegludze międzynarodowej – lub dyplomu oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej oraz dwunastomiesięczna dodatkowa praktyka pływania na morskich statkach lub statkach szkolnych o pojemności brutto powyżej 200, ukończenie szkolenia w morskiej jednostce edukacyjnej typu D na poziomie zarządzania, jak również, oczywiście tak jak i w poprzednich przypadkach, zdanie egzaminu na poziomie zarządzania w żegludze przybrzeżnej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#WojciechGąsowski">Drugi wariant to posiadanie dyplomu szypra pierwszej klasy żeglugi krajowej, dwunastomiesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach morskich handlowych lub szkolnych o pojemności brutto powyżej 200 na stanowisku kapitana oraz zdanie egzaminu na poziomie zarządzania w żegludze przybrzeżnej. Każdy z tych wariantów wymaga finalnie zdania egzaminu, bez którego uzyskanie dyplomu nie będzie możliwe.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#WojciechGąsowski">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o kwestię ośrodków, które prowadzą szkolenia, czyli są uznane w świetle ustawy o bezpieczeństwie morskim przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, obecnie ministra infrastruktury, do prowadzenia szkoleń na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej, uznanie takie posiadają: Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni, Zespół Szkół Morskich im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Świnoujściu, Ośrodek Szkolenia Zawodowego Gospodarki Morskiej w Gdyni, Politechnika Morska w Szczecinie w ramach Akademickiego Centrum Szkoleniowego MUSTC oddział w Kołobrzegu i Szkoła Morska w Gdyni. Na poziomie zarządzania jest mniej jednostek. Są to: Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni, Ośrodek Szkolenia Zawodowego Gospodarki Morskiej w Gdyni, Politechnika Morska w Szczecinie w ramach Akademickiego Centrum Szkoleniowego MUSTC i Szkoła Morska w Gdyni. Pomimo tego, że ośrodki te mają uznanie, to zgodnie z informacją, którą pozyskaliśmy w ramach systemu informacyjno-kontrolnego dla portów morskich PHICS, od 2016 r. w systemie istnieje obowiązek rejestracji wszystkich szkoleń. Według stanu na dzień przygotowywania informacji, szkolenie ukończyło 26 osób, obecnie 66 osób jest zarejestrowanych. Są to studenci Akademii Marynarki Wojennej jako uczestnicy szkolenia. W tym samym okresie, czyli od 2016 r. do chwili obecnej na poziomie zarządzania w dziale pokładowym zarejestrowano 2 szkolenia i przeszkolono 6 kursantów. Liczby te są niewielkie.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#WojciechGąsowski">Reasumując czy podsumowując statystyki, możemy powiedzieć, że w szkoleniach, jeżeli chodzi o liczbę uczestników w latach 2016-2024, przeszkolono 103 osoby, jeżeli chodzi o żeglugę przybrzeżną. Na podstawie informacji z urzędów morskich w roku 2023 wydano łącznie 23 dyplomy w żegludze przybrzeżnej, w tym cztery dyplomy oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej, są to nowe dyplomy, a pięć dyplomów zostało odnowionych. Jeżeli chodzi o kapitana żeglugi przybrzeżnej, czyli na poziomie zarządzania, było sześć nowych dyplomów, a osiem dyplomów zostało odnowionych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#WojciechGąsowski">Szanowni państwo, zgodnie z informacją, którą przedstawiłem, a także informacjami, które spływają do nas ze strony morskich jednostek edukacyjnych bądź też potencjalnie zainteresowanych uczestników szkolenia, zainteresowanie jest bardzo małe. Stąd też morskie jednostki edukacyjne często z powodów ekonomicznych nie rozpoczynają takiego szkolenia, ale z drugiej strony oczywiście patrząc również na samo zainteresowanie, są to pojedyncze przypadki osób, które byłyby zainteresowane takimi szkoleniami i chciałyby realizować tego typu szkolenia czy to na poziomie operacyjnym, czy to na poziomie zarządzania. W związku z powyższym na dzień dzisiejszy, jeżeli chodzi o konieczność wprowadzenia zmian legislacyjnych w tym zakresie, nie wskazujemy takiej potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#WojciechGąsowski">Natomiast od razu uprzedzam, że oczywiście na bieżąco monitorujemy te kwestie. Zgodnie z decyzją, z zarządzeniem ministra infrastruktury, został powołany zespół do spraw weryfikacji i aktualizacji ramowych programów szkoleń i przeszkoleń dla członków załóg statków morskich. Potrzeba powołania takiego zespołu wynika przede wszystkim z konieczności aktualizacji ramowych programów szkoleń i przeszkoleń. Z kolei taka konieczność pojawiła się po audycie Europejskiej Morskiej Agencji Bezpieczeństwa, która podniosła, że przynajmniej w części szkolenia te mogą nie wypełniać wymagań Konwencji STCW. Jest to jeden z punktów, który się pojawił. Natomiast druga przyczyna to oczywiście zmiana, jeżeli chodzi o zasady wydawania kwalifikacji czy uzyskiwania kwalifikacji w żegludze krajowej. Tym samym zespół jako jedno z zadań posiada w swoim zakresie właśnie analizę programów i możliwości przejścia czy ułatwienia bądź też znalezienia rozwiązań, które maksymalnie pozwoliłyby ułatwić osobom posiadającym kwalifikacje w żegludze krajowej podniesienie tych kwalifikacji do poziomu żeglugi przybrzeżnej i tym samym operowania w pełnym zakresie, w którym żegluga przybrzeżna obowiązuje, czyli właściwie mówiąc najprościej, w zakresie całego basenu Morza Bałtyckiego aż do 8 stopnia  długości geograficznej wschodniej. Przy tym od razu też zwracam uwagę, że wszelkie zmiany czy propozycje zmiany w zakresie programów szkoleń, przeszkoleń oczywiście będą musiały spełniać wymagania minimalne stawiane przez Konwencję STCW i dyrektywę. Właściwie to wszystko, co mogę dodać w tej sprawie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#AdamKantorysiński">Przeglądając przepisy dotyczące żeglugi przybrzeżnej, która jest trochę dziwnym tworem, od dawna nie bardzo funkcjonującym, nasuwa mi się pytanie. Jeżeli mówimy o jakichś ewentualnych zmianach dotyczących żeglugi przybrzeżnej, czy nie warto pomyśleć o szerszej możliwości, dlatego że w tej chwili takiej w ogóle nie ma, dostępu do uprawnień tego typu na ten zakres żeglugi dla szyprów rybołówstwa? Szyprów rybołówstwa jest coraz więcej. Uciekają za granicę. Jest to spora grupa ludzi, którzy w zasadzie w trakcie stopniowej eliminacji rybołówstwa na Bałtyku pozostaje niezagospodarowana. Czy nie warto pomyśleć o rozszerzeniu kadry żeglugi przybrzeżnej, jeżeli takiej potrzebujemy, właśnie o takich ludzi? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#KrzysztofSzymański">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#KrzysztofSzymański">Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>