text_structure.xml
33.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KacperPłażyński">Myślę, że to niezwykle ważne posiedzenie Komisji z uwagi na to, że użeglowienie Odry to jest jeden z priorytetowych projektów dla rozwoju Polski, również w kontekście innych prac w naszej Komisji, mam nadzieję, że również polskiego rządu, w kontekście realizacji rozwoju Portu Szczecin i Świnoujście o dodatkowe nabrzeże kontenerowe i głębokowodne. To wszystko powinno być w synchronizacji, bo to są inwestycje, które należy łączyć. Odrzańska droga wodna wpłynie nie tylko na pomyślność Szczecina, Świnoujścia i Zachodniopomorskiego, ale ona ma być drogą prowadzącą aż do Czech. To jest wielka szansa rozwojowa dla całej zachodniej strony Rzeczpospolitej. Mam nadzieję, że część tych obaw nie będzie aktualna, chociaż wydaje mi się, że może tak się nie stać, panie ministrze. Wczoraj była Komisja Ochrony Środowiska i Klimatu, na której minister z państwa rządu przedstawiał już takie twarde deklaracje tego, żeby Droga Odrzańska była pod mocnym znakiem zapytania z uwagi na chęć realizacji Parku Narodowego Doliny Odry. Jeżeli taka inwestycja miałaby zostać wyparta przez ten projekt środowiskowy, to obawiam się, że byłoby to ze szkodą dla Polski. Z tym większą uwagą będziemy przysłuchiwać się pana relacji w tej sprawie – czy państwo rzeczywiście jesteście w takim stałym kontakcie z Ministerstwem Klimatu i Środowiska i czy to jest wasze wspólne stanowisko, czy też będziecie państwo podejmować w tym zakresie jeszcze jakieś zmiany stanowiska? W tej chwili oddaję panu głos w tym niezwykle ważnym temacie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszMarchewka">Jeśli chodzi o sprawy związane z dzisiejszym tematem Komisji, czyli rozwojem dróg wodnych i żeglugą śródlądową, to na samym wstępie chcę państwa zapewnić, bo pan przewodniczący wskazał, jakieś wątpliwości, że te działania, które dotyczą tworzenia Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry nie mogą w żaden sposób przyczynić się do tego, aby wpłynęło to negatywnie na żeglugę śródlądową i będziemy bacznie przyglądać się tym sprawom i stać na straży spraw, które są związane z gospodarką morską i żeglugą śródlądową, dlatego że osobiście uważam, że te sprawy z tego punktu widzenia są priorytetowe. To tyle tego wprowadzenia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszMarchewka">Pozwólcie państwo, że na samym początku przedstawię kilka istotnych danych, które są zawarte w rocznikach statystycznych. One dotyczą 2022 r., dlatego że te najnowsze dane są dopiero aktualizowane. Chcę państwu powiedzieć, że na koniec 2022 r. odnotowano funkcjonowanie 567 firm, które zajmowały się pasażerskim lub towarowym transportem wodnym, śródlądowym. W tym zdecydowana większość, bo ponad 400 były to jednoosobowe działalności gospodarcze. Z tytułu przewozu ładunków i pasażerów osiągnięto przychody ok. 600 mln zł. To są dane, które są dwa lata wstecz, dlatego że tylko takimi danymi dysponujemy. Jeśli chodzi o flotę, to w Polsce flota żeglugi śródlądowej jest czwartą flotą pod względem wielkości w Europie. W Polsce prowadzonych jest 20 szkół ponadpodstawowych, które kształcą w zawodach związanych z tą branżą, w tym trzy technika żeglugi śródlądowej. W 2022 r. Odrzańską Drogą Wodną przewieziono ok. 2 mln ton ładunków. Natomiast w tym samym roku Dolną Wisłą przetransportowano ok. 75 tys. ton towarów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ArkadiuszMarchewka">Chcę państwu powiedzieć, że wsparcie żeglugi śródlądowej jest jednym z celów wspólnoty europejskiej. Cel Unii Europejskiej to wzrost transportu przewozu towarów śródlądowymi drogami wodnymi o 25% do 2030 r. i o 50% do 2050 r. Jest to zgodne ze strategią na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności. W konkluzjach Rady, patrzymy tutaj na szczebel unijny, właśnie w sprawie bieżącego rozwoju żeglugi śródlądowej w 2022 r. podkreślono, że transport wodny śródlądowy jest zrównoważony, energooszczędny, bezpieczny i najmniej narażony na zatory. Jednocześnie w tym aspekcie potwierdzono pozytywny wkład transportu wodnego śródlądowego w rozwój gospodarczy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ArkadiuszMarchewka">Jeżeli chodzi o cele rozwoju sektora gospodarki śródlądowej w Polsce, to: po pierwsze, utrzymanie konkurencyjności tego sektora oraz wzmocnienie roli żeglugi w transporcie towarów, po drugie, usprawnienie logistyki ładunków i usprawnienie korzystania ze wszystkich dostępnych form transportu, w tym z tych najbardziej ekologicznych, jak żegluga i kolej. Chcę jeszcze państwu powiedzieć, że przygotowane w tej sprawie dokumenty, m.in. jak plan żeglugowy, są dokumentami strategicznymi z punktu widzenia tych gałęzi gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#ArkadiuszMarchewka">Jeśli chodzi jeszcze o statystyki, to chciałbym państwu przytoczyć, bo wielokrotnie mieliśmy do czynienia z różnymi rozmowami na temat tego, jak wygląda ta sytuacja. Chcę tylko państwu przytoczyć pewne statystyki, które pokazują, że w 2015 r. ładunki, które zostały przetransportowane w transporcie krajowym wyniosły 3,8 mln ton towarów. Od 2015 r. obserwujemy wyraźny spadek tego przewozu. W 2021 r. było to już 1,7 mln ton. W tej diagnozie, która została zawarta w strategicznych dokumentach zostały zidentyfikowane odcinki śródlądowych dróg wodnych, które są wykorzystywane właśnie do regularnego transportu, podkreślam – do regularnego transportu. Pomiędzy 2015 r. a 2021 r. właśnie na tych odcinkach doszło do spadku przewożonych ładunków łącznie o ponad 55%. To tyle tytułem wprowadzenia.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#ArkadiuszMarchewka">Pozwólcie państwo, że przedstawię teraz szczegółowe informacje na temat „Krajowego Planu Żeglugowego”, który ma perspektywę do 2023 r. Chcę państwu powiedzieć, że przyjęcie tego „Krajowego Planu Żeglugowego” mówiąc wprost dotyczyło spełnienia warunków podstawowych, które zostały wskazane przez Unię Europejską w polityce spójności dla perspektywy finansowej Rady w latach 2021–2027 właśnie dla sektora transportu. Celem realizacji tych zaplanowanych działań „Krajowym Planie Żeglugowym” jest, po pierwsze, wsparcie armatorów w modernizacji floty, która jest niskoemisyjna i zeroemisyjna, mamy tutaj na myśli zmiany mechanizmów wsparcia z Funduszu Żeglugi Śródlądowej, taki fundusz jest w dyspozycji Ministerstwa Infrastruktury. Pożądane są tutaj zmiany, które ułatwiają dostęp do środków na modernizację floty. Chodzi tutaj o możliwość refinansowania zakupu lub modernizacji statku, dopłaty do wymiany silników na te, które są niskoemisyjne. Po drugie, chodzi również o wsparcie i cyfryzację sektora obsługi żeglugi śródlądowej. Mamy tutaj na myśli wprowadzenie e-usług w administracji żeglugowej, czy elektronicznej bazy dokumentów, które dotyczą zarówno załóg, jak i statków. Ponadto wprowadzenie możliwości elektronicznego wnioskowania o wydawanie dokumentów, czy umożliwienie cyfrowego poboru należności za korzystanie z dróg wodnych i urządzeń hydrotechnicznych, to jest działanie, które jest realizowane przez Wody Polskie. Po trzecie, chodzi tutaj o rozwój systemu informacji rzecznej RIS, która zapewnia bezpieczeństwo i zwiększa efektywność żeglugi. Planowana jest realizacja projektu pod nazwą „Kompleksowe wdrożenie RIS Odrzańskiej Drogi Wodnej”, czyli rozwijanie tego systemu RIS na Odrzańskiej Drodze Wodnej ze szczególnym uwzględnieniem Wrocławskiego Węzła Wodnego. Ponadto realizacja projektu „RIS COMEX 2”, czyli włączenie krajowego systemu RIS do europejskiego systemu i rozszerzenie zakresu świadczonych usług oraz dostępności na międzynarodowych drogach wodnych. Po czwarte, chodzi również o wsparcie systemu kształcenia przyszłej kadry dla żeglugi śródlądowej i rozwoju kompetencji pracowników, którzy obecnie pracują w sektorze żeglugi śródlądowej. Tutaj mamy na myśli konkretnie organizację warsztatów dla uczniów techników żeglugi śródlądowej, których celem jest właśnie zwiększenie świadomości na temat wyboru ścieżki tej kariery i możliwości rozwoju w tych obszarach. Po piąte, chodzi również o promocję sektora, czyli m.in. realizację planu promocji żeglugi śródlądowej, która jest finansowana przez fundusz, o którym państwu wspomniałem. Do tej pory zrealizowano różne działania, takie jak: przygotowanie specjalnego poradnika po śródlądowych drogach wodnych, w poprzednim roku zorganizowano RIS week Polska, czy przygotowano broszurę informacyjną kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej. W przygotowaniu jest informator dla żeglarzy i armatorów jachtów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#ArkadiuszMarchewka">Jeśli chodzi o działania inwestycyjne, które zaplanowane są w „Krajowym Planie Żeglugowym do 2030 r.”, to mają się one następująco. Jeśli chodzi o inwestycje na Odrze, to kluczowe dla prowadzenia bezpiecznej żeglugi oraz konieczności zachowania tych obiektów hydrotechnicznych, które są obecnie zachowane w dobrym stanie. To są te obiekty, które są ujęte na liście podstawowej, czyli mamy m.in.: budowanie jazu klapowego w stopniu wodnym Ujście Nysy na 180 kilometrze rzeki Odry wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Po drugie, modernizację śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Opole wraz z przebudową awanportów. Po trzecie, modernizację śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Ujście Nysy wraz z przebudową awanportów oraz obiektów towarzyszących i wspomniane wcześniej kompleksowe wdrożenie RIS Odrzańskiej Drogi Wodnej, czyli tych usług, które służą cyfryzacji. Jeśli chodzi o wartość projektów, na które zostały zaplanowane środki finansowe, to Ministerstwo Infrastruktury w tym dokumencie wskazało wartość wszystkich działań na kwotę 2,4 mld zł., w tym wartość inwestycji jest zaplanowana na 1,9 mld w podziale na projekty priorytetowe 1,2 mld zł i uzupełniające ok. 700 mln zł. Ministerstwo Infrastruktury przystąpiło ostatnio do procesu aktualizacji tego dokumentu, czyli „Krajowego Planu Żeglugowego”, tak aby program w większym stopniu uwzględniał cele środowiskowej ochrony wód. 20 marca dokument skierowano do prekonsultacji społecznych właśnie z ekspertami, czy z osobami, które w tym zakresie mają odpowiednią wiedzę, organizacjami pozarządowymi w celu analizy i ewentualnych aktualizacji tego dokumentu. Do konsultacji projekt wysłano do 57 podmiotów, w tym m.in. do organizacji, które są interesariuszami sektora żeglugi śródlądowej, czy też do pozostałych organizacji trzeciego sektora. Do 6 maja jest termin składania takich propozycji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#ArkadiuszMarchewka">Skupiliśmy się na kwestiach dotyczących bezpośrednio Odry, więc chcę jeszcze państwu powiedzieć, że w kontekście wieloletniego programu, który nazywa się „Zagospodarowanie Odry Środkowej”, obecnie trwa procedura strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Planowane zakończenie tych działań to wrzesień tego roku. Jednocześnie rozpoczęcie procedury legislacyjnej przyjęcia programu wieloletniego przez Radę Ministrów jest w tym przypadku uzależnione oczywiście od wyników prowadzonej procedury oddziaływania na środowisko. Jak wspomniałem, jej zakończenie będzie miało miejsce we wrześniu tego roku. Jeżeli chodzi o wdrożenie tego dokumentu, to przewiduje on budowę dwóch stopni na Odrze na wysokości miejscowości Lubiąż i Ścinawa. Wartość tych przedsięwzięć to ok. 3 mld zł. Tak jak wspomniałem, realizowana jest obecnie procedura przygotowania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Od tego, jakie będą wyniki, najprawdopodobniej we wrześniu, jeśli się nie mylę, jeżeli wszystkie terminy zostaną zachowane zgodnie z planem, to będziemy przedstawiać państwu dalsze informacje w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#ArkadiuszMarchewka">To tyle tytułem wprowadzenia. Razem z zespołem z Ministerstwa Infrastruktury jestem do dyspozycji państwa parlamentarzystów. Dziękuję, to tyle tytułem wprowadzenia.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#ArkadiuszMarchewka">Nie było żadnego przerwania prac inwestycyjnych na Odrze. Nic takiego nie miało miejsca.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#ArkadiuszMarchewka">Dementuję – nie ma to nic wspólnego ze sprawą utworzenia parku narodowego. Jednocześnie podkreślam jeszcze raz, że działania zostały w 100% zakończone i hasło, czy słowo „wygaszanie” dotyczyło już zakończenia robót, czyli po zrealizowanych w 100% pracach. Może można było użyć innego słowa, niż „wygaszanie”, ale ten projekt został w 100% skończony, na co mamy dokumenty. Możemy wysłać informację państwu parlamentarzystom. Możemy przygotować taką informację. To zostało zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#KacperPłażyński">Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Pan poseł Łącki prosi o to, żeby mógł pierwszy zabrać głos, bo musi wyjść. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#KacperPłażyński">Kto z państwa następny? Pan poseł Bogucki, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#ZbigniewBogucki">Często jest nam zarzucane, że mamy jakąś germanofobię. Nie mamy żadnej germanofobii. Prawda jest taka, że zablokowanie tego projektu spowoduje dalszy rozwój portów po naszej zachodniej stronie w momencie, kiedy faktycznie moglibyśmy realizować te interesy u nas w Świnoujściu, w Szczecinie i na Odrze, automatycznie godzimy w interesy niemieckie. Jeszcze raz podkreślę, że nie jest to żadna germanofobia, tylko prosty rachunek, kto na tym zyskuje i kto na tym traci.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#ZbigniewBogucki">Panie ministrze, dopytam jeszcze o te drogi. Jeszcze jako wojewoda wydawałem decyzję o parku narodowym, to było niezwykle trudne, więc wiem, o czym mówię, żeby zbudować ostatni odcinek Świnoujście–Troszyn nie tylko w kontekście turystycznym, ale i parku narodowego. Czy prace zostały podjęte, bo zszedł tam wykonawca? Tak samo, co dzieje się z S6, czyli z drogą łączącą Gdańsk, czy mówiąc szerzej Trójmiasto, ze Szczecinem, bo tam też, jak dobrze pamiętam, 1 marca wykonawca zszedł z budowy? Czy te inwestycje są realizowane i jaki jest postęp prac, bo obie miały być oddane w tym roku – jedna jeszcze przed wakacjami, a druga po wakacjach. Jak to wygląda właśnie w kontekście gospodarki morskiej, bo są to dwa niezwykle ważne tematy. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#KacperPłażyński">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#ArkadiuszMarchewka">Chcę tylko rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. Prawo wodne, które obowiązuje w Polsce wskazuje jasno, że park narodowy nie może obejmować miejsc, czyli w tym wypadku rzeki, tam, gdzie jest klasa powyżej Ia. W tej chwili na odcinku od Szczecina do Ognicy mamy klasę rzeki wskazaną jako Va. To oznacza, że po prostu park narodowy nie może obejmować tego koryta rzeki, co oznacza, że żegluga śródlądowa nie jest w żaden sposób zagrożona i to wynika z prawa wodnego. Tu chcę państwa zapewnić, jeszcze raz podkreślając, że przepisy prawa, które obowiązują w Polsce wskazują jasno, że na tym odcinku, gdzie jest ta wyższa klasa, przytoczę jeszcze raz, że w tym wypadku jest klasa Va, po prostu nie może tam zostać ustanowiony park narodowy. Nie ma zagrożenia dla żeglowności Odry, gdzie ewentualnie będzie znajdował się park narodowy.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#ArkadiuszMarchewka">Oczywiście szczegółowe informacje przedstawimy panu posłowi na piśmie, ale te problemy, które pojawiły się kilka dni temu związane z realizacją przez tego samego wykonawcę dwóch odcinków dróg, czyli na części S3 i obwodnicy Koszalina były spowodowane kwestiami dotyczącymi ustalenia potencjalnego wzrostu kosztów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie monitoruje tę sprawę. Wykonawca wrócił na plac budowy i prace są realizowane. W kontekście tego istotnego obszaru, jakim jest dla nas gospodarka morska, mogę jeszcze dodać, że dzisiaj o godzinie 9:00, można powiedzieć, że wracam świeżo z tego spotkania, trwa zespół oceny przedsięwzięć inwestycyjnych dla zachodniego obejścia drogowego Szczecina. Pan poseł wie, jak ważne dla naszego miasta, dla całego regionu i obszaru metropolitalnego jest to przedsięwzięcie. Dzisiaj trwa wielogodzinne spotkanie dotyczące odbioru dokumentacji projektowych dla pierwszych dwóch odcinków, czyli dwóch z trzech. Tak ta sytuacja wygląda. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#ArkadiuszMarchewka">Natomiast zapytał pan o opóźnienia dotyczące realizacji działań związanych z gospodarką morską. Czy może pan doprecyzować, bo nie wiem, czy dobrze zrozumiałem o co chodzi?</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#ZbigniewBogucki">Panie przewodniczący, jeżeli mogę krótko polemicznie porozmawiać z panem ministrem. Panie ministrze, mam doskonałą świadomość tego, zresztą o tym mówiłem, że w zakresie parku narodowego, w granicach parku narodowego nie będzie Odry. My to wiemy. Tylko mówię również z punktu widzenia swojego doświadczenia jako wojewody. Uzyskanie decyzji środowiskowej na jakiekolwiek prace w otulinie parku narodowego, a Odra będzie bezpośrednio graniczyła z granicami parku narodowego, będzie graniczyło z niemożliwym. To, że dzisiaj Odra nie będzie w granicach parku narodowego z tych powodów, o których pan mówi i ja to wiem, my to wiemy, ale zupełnie inną kwestią, rzeczą jest realizowanie innych inwestycji związanych z żeglownością Odry wtedy, kiedy Odra będzie bezpośrednio graniczyła i bezpośrednio oddziaływała środowiskowo – Odra na park narodowy i park narodowy na Odrę, o tym mówimy, panie ministrze. Jestem absolutnie przekonany, że te inwestycje po prostu będą blokowane z uwagi na kwestie środowiskowe. Doświadczaliśmy tego już wielokrotnie, a tu będziemy mieli absolutną styczność, sąsiedztwo parku narodowego z ewentualnymi na Odrze, które będą w ten sposób blokowane. Sam fakt, że Odra nie będzie w granicach parku niczego tutaj nie zmienia. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#JacekKarnowski">Powiem jeszcze jedno, proszę państwa, tak się oburzamy, że jeżeli powołano by park narodowy na Odrze, to ta sytuacja mogłaby być kłopotem z uzyskaniem jakichkolwiek pozwoleń na Odrze, ale chciałbym przypomnieć, że Wody Polskie były tą instytucją, w której w ogóle nie przyjęło się KPO. Jeżeli w ostatnich latach ktoś chciał uzyskać jakąkolwiek zgodę wykonywania czegokolwiek na drogach wodnych, czy położenia kabla pod ciekiem wodnym, to czekał ponad rok, bo tam KPO się nie przyjęło.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#JacekKarnowski">Druga rzecz, którą chciałbym przypomnieć – to państwo przyjęliście ustawę, która tak łatwo rewaloryzuje finanse prac budowlanych. Strasznie cierpią na tym samorządy i także strasznie cierpi na tym państwo. Nie ma się co dziwić, że mamy budżet na coś w wysokości 1 mld zł, a później wychodzi nam 1,2 mld zł, bo tak łatwo przyjęliście tę ustawę o rewaloryzacji. Na szczęście wróciła ta budowa drogi S6 z powrotem na dobry czas i mamy ją z powrotem, ale za chwilę będzie atakowanie, dlaczego jest rewaloryzacja tego zadania inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#JacekKarnowski">Panie przewodniczący, skłaniałbym się do tego postulatu, że może spotkalibyśmy się z komisją ochrony środowiska i wspólnie porozmawiali o żeglowności na Odrze.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#KacperPłażyński">Pan poseł Hreniak zgłaszał się wcześniej…</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PawełHreniak">Przypomnę, że państwo polskie poczyniło już w tym zakresie pewne działania i to nawet niemałe. Pochodzę z Dolnego Śląska, z Wrocławia, gdzie po latach zakończyliśmy modernizację stopnia wodnego w Malczycach. Dokończyliśmy Wrocławski Węzeł Wodny, który oczywiście w dużej części jest narzędziem ochrony przeciwpowodziowej, ale również narzędziem do prowadzenia żeglugi śródlądowej. W końcu mamy zbiornik w Raciborzu, który może być dostosowany do tego, żeby wspomóc tę żeglugę. W końcu zostało odtworzone Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Rozpoczęły się działania związane z tworzeniem nowych stopni wodnych na dalszych odcinkach Odry. To są wszystkie działania, które odbywały się w ostatnich latach i tylko tą jedną decyzją, w jakimś zakresie mogą być one zmarnowane. Wskazuję Wysokiej Komisji na ogromne zagrożenie wynikające właśnie z decyzji o usytuowaniu w tym miejscu parku narodowego. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#CzesławHoc">Panie ministrze, odnoszę wrażenie, że co innego mówicie półoficjalnie, a półoficjalnie co innego robicie. Z jednej strony Niemcy potwierdzają, że już praktycznie zatrzymujemy budowę i rozbudowę hydrotechnicznych kwestii na Odrze, będziemy robić tam park narodowy, a tymczasem państwo jako ministerstwo klimatu, ministerstwo infrastruktury przemykacie po tym temacie, żeby nic nie powiedzieć jasno. Szczerze mówiąc mógłbym spytać pana ministra, czy pan jest osobiście albo jako reprezentant rządu za tym, żebyśmy zahamowali infrastrukturę hydrotechniczną i w ogóle, rozbudowę i rewitalizację rzeki Odry, czy też jest pan za tym, żebyśmy tworzyli tutaj tylko i wyłącznie walory krajobrazowe i wartości przyrodnicze? To jest też ważne, tylko jeszcze raz podkreślam – Niemcy mają zabudowany cały Ren, Holandia, Francja mają transport wodny wykorzystany w 70%, natomiast my idziemy w takim kierunku, żebyśmy byli zapleczem dla zagranicznych turystów. Natomiast nic, jeśli chodzi o wartości gospodarcze, interes gospodarczy i interes narodowy kraju. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#ArkadiuszMarchewka">Pan poseł mówi o tym, że co innego jest mówione, a co innego jest robione. Nie widzę tutaj żadnych różnic, bo to, co powiedziałem jest dokładnie zgodne z tym, co robimy. Mógłbym powiedzieć, że jest odwrotnie, że przez ostatnie lata dużo mówiono, a wskaźniki, które są oficjalnymi danymi Głównego Urzędu Statystycznego pokazują jasno, że pomimo wielu zapewnień i haseł o wspieraniu rozwoju żeglugi śródlądowej, wielkość ładunków, które zostały przetransportowane właśnie w transporcie krajowym od 2015 r. spadła o ponad 55%, panie pośle. Jeśli chodzi o to, jaka jest różnica między deklaracjami a realnymi działaniami, to myślę, że te dane mówią same za siebie i mogę je panu również przedstawić. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#KacperPłażyński">Pan poseł Bogucki chciał się odnieść.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#ZbigniewBogucki">Znowu, to nie jest żadna germanofobia, tylko Niemcy będą realizować własne interesy gospodarcze. Im my jesteśmy silniejsi na Odrze, im my jesteśmy silniejsi przy Bałtyku, tym bardziej tracą po stronie zachodniej, po stronie niemieckiej. To jest zwykła, oczywista, prosta gra interesów. Tam, gdzie mamy wspólne interesy, to realizujmy je wspólnie, ale tam, gdzie interesy polskie są sprzeczne z interesami niemieckimi, to realizujmy interesy polskie. Nie można mówić, że nie ma żadnego problemu, bo ten problem ewidentnie jest, a jeszcze raz podkreślę, że on wybrzmiał z ust pani minister, ministra konstytucyjnego niemieckiego rządu.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#ZbigniewBogucki">Nie wspominałem o tym, bo to nie wybrzmiało, ale mówimy także o porcie instalacyjnym w Świnoujściu. Odwołam się znowu do swojego doświadczenia jako wojewody, wydawałem dwie decyzje – najpierw na zburzenie starego nabrzeża i budowę nowego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście właśnie w Świnoujściu, inwestycje Orlenu, ale także z inwestorami zagranicznymi, dla elementów instalacji farm wiatrowych. Bez Odrzańskiej Drogi Wodnej to wszystko zostanie tak naprawdę zaduszone. To dzisiaj nie są jakieś nasze przepychanki polityczne, bo bardzo dziękuję za merytoryczny ton i pana ministra, i tego naszego dzisiejszego spotkania, może poza tym wyjątkiem kto, ile i dlaczego zrobił, ale tutaj powinniśmy być, jak jedna pięść. Bez względu na to, czy jesteśmy z tej, czy z innej strony sceny politycznej, tu chodzi o polskie interesy w kontekście kolejnych kilkudziesięciu lat.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#ArkadiuszMarchewka">Odpowiadając na pytanie pana posła Boguckiego, z naszej strony jako Ministerstwo Infrastruktury i zarząd morskich portów prowadzimy wszystkie działania zgodnie z przyjętymi założeniami. Tak jak powiedziałem wcześniej, mamy już pozwolenie lokalizacyjne na realizację tej inwestycji. Urząd Morski w Szczecinie oprócz tego, że wybrał wczoraj wykonawcę dokumentów, które pozwolą na przygotowanie inwestycji pod względem pogłębienia tego toru wodnego, to zlecił również przetarg na wywiad ferromagnetyczny, czyli sprawdzenia dna morskiego miejsca, w którym będzie realizowany falochron osłaniający port kontenerowy. Te wszystkie działania się toczą. Rzeczywiście generalny inspektor ochrony środowiska, tak wynikało z uzasadnienia, że w związku ze skomplikowanym charakterem sprawy potrzebuje więcej czasu, aby to rozpatrzeć. Myślę i mam taką nadzieję, że do czerwca uda się tę sprawę pozytywnie zamknąć, tak abyśmy mieli komplet tych dokumentów, które są dokumentami środowiskowymi, które potwierdzą decyzję Regionalnego Inspektora Ochrony Środowiska. Tak to wygląda. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MałgorzataMoś">Jeżeli chodzi o takie działania bardziej techniczne, to ustawa o rewitalizacji rzeki Odry wprowadziła nam mechanizm wskazany w art. 190a, obecnie ustawy Prawo wodne, który daje nam możliwość uniemożliwiania korzystania z różnego rodzaju urządzeń, które wprowadzają ścieki do wód lub do ziemi, a np. nie mają pozwoleń wodnoprawnych. Oczywiście podejmowaliśmy te działania dużo wcześniej. Tak naprawdę, to były one już podejmowane od 2021 r. Była to naprawdę katorżnicza praca polegająca na tym, że musieliśmy zidentyfikować, mówiąc kolokwialnie, ten każdy wylot, który znajdował się w okolicach jakiegokolwiek cieku. Dużo z tych urządzeń nie posiadało pozwoleń wodnoprawnych. Trzeba podkreślić też to, że często były to urządzenia, które miały kilkadziesiąt lat, które w ogóle już nie funkcjonowały. Ktoś je po prostu wykonał, kiedyś z nich korzystał, myślę, że od wielu lat z nich nie korzystano, dlatego też nikt nie regulował stanu formalnoprawnego tych urządzeń. Na obszarze całego kraju zidentyfikowaliśmy mniej więcej 5 tys. takich urządzeń, które nie posiadały pozwoleń wodnoprawnych, były czynne lub nieczynne. O ile dobrze pamiętam, to duża część, bo chyba ok. 1,5 tys. urządzeń podlegała różnego rodzaju działaniom formalnoprawnym, czyli np. likwidacji lub legalizacji. Mówiąc ogólnie zamknęliśmy dość dużą część tych urządzeń, bo ok. 1,4 tys. Oczywiście robiliśmy to do momentu wejścia przepisu art. 190a, powiedzmy jako właściciel tego obszaru, na którym one się znajdowały. Od momentu wejścia w życie tego przepisu możemy już bardziej prawnie sankcjonować wykonywanie tego typu uniemożliwiania korzystania z tego typu obiektów. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#KacperPłażyński">Szanowni państwo, mam jeszcze jedno pytanie do pana ministra. Strona druga pana informacji, pozwolę sobie zacytować w kontekście „Krajowego Programu Żeglugowego do 2030 r.”, czyli przyjętego strategicznego dokumentu rządu polskiego. „Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło proces aktualizacji założeń dokumentu, tak aby program uwzględniał również cele środowiskowe i ochronę wód. Na przełomie I i II kwartału planowane jest rozpoczęcie prekonsultacji społecznym z ekspertami oraz organizacjami społecznymi w celu wspólnego wypracowania kierunków zmian.” Też w kontekście tego, co mówiła pani dyrektor, uczulam przedstawicieli rządu i państwa administrację, żeby bardzo zważać na to, z kim wchodzi się we współpracę konsultacyjną. Są podmioty, które cieszą się ogromną renomą, ale, jak popatrzymy w detale, to ta renoma często jest niezasłużona. Pani dyrektor sama wymieniła taką organizację, jak WWF. To chyba jedna z największych działających na naszym kontynencie organizacji pozarządowych. Przypomnę państwu, że ta organizacja przy realizacji Nord Stream 1 przyczyniła się bardzo negatywnie do tego procesu. Na początku walczyła z realizacją Nord Stream 1, wskazując na jego potencjalne niebezpieczne skutki dla środowiska Morza Bałtyckiego, po czym, kiedy Gazprom przekazał 10 mln zł na sztucznie stworzoną organizację pozarządową, w której skład weszły trzy organizacje pozarządowe, takie konsorcjum ekologicznych organizacji pozarządowych, a jedną z nich było właśnie WWF, to po tym, jak otrzymali te 10 mln Euro, WWF przestał protestować wobec Nord Stream 1. Pamiętajmy o tym, że trzeba bardzo zważać na to, co prezentują te organizacje pozarządowe, kto tak naprawdę za nimi się kryje, nawet, jeżeli mówimy o tych największych organizacjach. Można by dłużej wchodzić w te kwestie, ale myślę, że nie o to chodzi.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#KacperPłażyński">Dlatego też, panie ministrze, jeżeli jest pan teraz przygotowany, zakładam, że nie, bo to dość szczegółowa informacja, o przekazanie Komisji tego, z kim państwo zamierzacie zrealizować te konsultacje z ekspertami i organizacjami pozarządowymi. Dokładnie, kto z imienia i nazwiska i jaką organizację reprezentuje.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#KacperPłażyński">W punkcie pierwszym nie widzę już głosów.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#KacperPłażyński">Kiedy będzie pan minister Koperski?</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#EdytaTuźnikKosno">Natomiast należy wskazać, że w ustawie brak jest inwestycji, które przyczyniają się do samooczyszczenia rzeki. Stąd jest propozycja legislacyjna do ustalenia katalogu tych działań. Chyba należy podkreślić, że na obecną chwilę, ustawa nie spełniła zakładanych w niej celów, ponieważ intencją ustawy była kwestia zapobieżenia katastrofie ekologicznej z okresu lato 2022 r. Niestety dalej istnieje stałe ryzyko zakwitu złotej algi i wystąpienia innych zdarzeń negatywnie wpływających na cały ekosystem rzeki Odry. Oczywiście wynika to z tego, że przepisy ustawy w dalszym ciągu nie doprowadziły do wyeliminowania najważniejszych przyczyn funkcjonowania i bytności złotej algi. Oczywiście mówimy przede wszystkim o kwestii zasolenia, niskiego poziomu wód, dostępności biogenów, występowania miejsc zastoju. W związku z powyższym zakłada się właśnie wprowadzenie zmian do ustawy, tak aby spełniła swoje pierwotne założenia i faktycznie pozwoliła, aby znacząca była poprawa jakości wód rzeki Odry. Oczywiście niestety trwa to odpowiedni okres i niestety są to działania bardzo krótkie. Inwestycje, które zostały zaplanowane, będą realizowane przynajmniej do 2029 r.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#EdytaTuźnikKosno">Proponowane jest jeszcze rozwiązanie odstąpienia od Inspekcji Wodnej. W ustawie była kwestia wydzielonej formacji. Patrząc na kwestie przepisów o Państwowej Inspekcji Wodnej, wydaje nam się bardziej skutecznym, bardzo mocne wzmocnienie działań kontroli gospodarowania wodami po to, żeby absolutnie dużo więcej było czynności kontrolnych i żeby bardziej diagnozować, oczywiście kwestia karania też jest istotna, ale ta diagnoza byłaby w tym momencie byłaby chyba najistotniejsza. Są podejmowane działania nad zapewnieniem wsparcia rzeki Odry przez wzmocnienie jej potencjału do samooczyszczenia. Jest to propozycja konkretnego katalogu działań renaturalizacyjnych. Mamy nadzieję, że te działania w konsekwencji poprawią po prostu stan i jakość wody w rzece Odrze. To tak pokrótce.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#EdytaTuźnikKosno">Jeżeli chodzi o kwestie, tak jak było tutaj już wcześniej powiedziane, informacja zawiera te wszystkie działania, które zostały już wykonane w tak krótkim okresie. Jeżeli byłyby potrzebne dodatkowe szczegółowe informacje, to oczywiście jesteśmy do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#EdytaTuźnikKosno">Jeżeli chodzi o kwestie tych dwóch stopni, to pan minister już udzielił odpowiedzi. Faktycznie jest to po prostu na etapie oceny oddziaływania na środowisko.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#KacperPłażyński">Dziękuję bardzo za spotkanie paniom dyrektor, państwu z ministerstw, panom kapitanom i państwu posłom. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>