text_structure.xml
8.02 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#SylwesterTułajew">Chciałbym przywitać państwa posłów. Witam serdecznie naszych znamienitych gości. Witam przede wszystkim przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury z panią dyrektor Moniką Michalską – zastępcą dyrektora Departamentu Strategii Transportu w Ministerstwie Infrastruktury. Witam panią dyrektor. Witam serdecznie cały zespół. Witam również przybyłych pozostałych gości. Bardzo cieszymy się z państwa obecności.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#SylwesterTułajew">Dzisiejszy porządek dzienny przewiduje informację na temat aktualnego stanu realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności przez Ministra Infrastruktury w zakresie harmonogramu naborów konkursów na rok 2025 oraz stanu ich realizacji, ze szczególnym uwzględnieniem zakończonego naboru w ramach inwestycji Zero- i Niskoemisyjny Transport Zbiorowy (autobusy) oraz trwającego naboru w ramach inwestycji „Wyposażenie Pojazdów w ERTMS (cyfryzacja transportu)”.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#SylwesterTułajew">Dzisiejsze posiedzenie, tak jak wspomniałem… skupimy się na temacie infrastruktury, na temacie przede wszystkim tych dwóch konkursów, gdzie chcielibyśmy usłyszeć, chcielibyśmy się zapoznać z większymi informacjami na ten temat. Za chwilę dołączą do nas również przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Przypomnę, że nabory dla inwestycji nadzorowanych przez Ministerstwo Infrastruktury są ogłaszane i prowadzone właśnie przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Skupiamy się dzisiaj na tym naborze, który został tak naprawdę już zakończony, bo ten nabór trwał do 21 stycznia 2025 r., ale jako posłowie jesteśmy ciekawi, jak przebiegał ten nabór, kiedy możemy spodziewać się ostatecznych decyzji w tym zakresie, ale również, a może przede wszystkim, jakie były problemy i kłopoty podczas zgłaszania się chętnych, bo były liczne pytania, i czego one dotyczyły? I druga sprawa to jest ten nabór, który trwa. Jest to związane z cyfryzacją transportu. Ten nabór, jak wspomniałem, rozpoczął się i trwa… Może inaczej. Jeszcze wcześniej ta kwota, która jest przeznaczona w tym naborze, to jest kwota ponad 482 mln zł i tutaj również mamy informację o tym, że ten nabór nadal trwa do 28 lutego 2025 r. Już teraz dziękuję za przygotowanie dodatkowej prezentacji. To z całą pewnością bardzo mocno wzbogaci naszą wiedzę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#SylwesterTułajew">Pani dyrektor, oddaję pani głos.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MonikaMichalska">Kolejny konkurs, który był również prowadzony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, dotyczył pasażerskiego taboru kolejowego. Kwota ostatecznie była ponad 3 mld zł i podobnie, jak w przypadku konkursów autobusowych, również jeszcze jesteśmy na etapie zawierania umów z ostatecznymi odbiorcami wsparcia.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MonikaMichalska">Ja w międzyczasie pozwolę sobie przejść do projektów intermodalnych, gdzie nabór wniosków się zakończył i cały czas trwa ocena tych wniosków. Mamy nadzieję, że w marcu zostanie zakończony proces oceny i zostanie przygotowana lista rankingowa. Jesteśmy również po zakończonym naborze na zakup tramwajów. Zostały wybrane 4 projekty. Obecnie trwa proces odwoławczy, więc ostateczna lista w najbliższym czasie powinna się wyklarować.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MonikaMichalska">I już ostatni konkurs, który jest obecnie prowadzony w inwestycji związanej z cyfryzacją transportu, jest na 480 mln zł i jest związany z zakupem urządzeń dotyczących RTMS. Nabór został na prośbę potencjalnych beneficjentów wydłużony i możliwość składania wniosków jest do 28 lutego bieżącego roku. Konkurs dotyczy właśnie zakupu urządzeń związanych z wyposażeniem według wzorca trzeciego lub wyższego pojazdów kolejowych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MonikaMichalska">Ja może oddałabym głos, jeśli pan przewodniczący pozwoli, pani dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, żeby odpowiedziała na pytania odnośnie taboru kolejowego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#SylwiaCieślakWilk">Jeżeli chodzi o pytanie drugie, jeżeli chodzi o wykonawców taboru, to pan poseł pozwoli – nie chcę nic przekłamać – że prześlę tę informację na piśmie. Słucham? Tak, oczywiście.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#SylwesterTułajew">Rzeczywiście tak jest, że te nabory, które państwo podejmowaliście w ostatnich miesiącach, z całą pewnością – można powiedzieć – to były nabory takie niezwykle poważne, bo rzeczywiście po pierwsze, dotyczyły bardzo ważnej sfery, jeżeli chodzi o opinię publiczną szeroko rozumianą, ale w tym znaczeniu, że były to bardzo mocno takie projekty społeczne. Transport publiczny z całą pewnością do takich się zalicza, czyli kwestia autobusów, tramwajów, pociągów. To jest to jest kwestia niezwykle ważna. Ale przede wszystkim, jak patrzymy na kwoty, i wiemy dokładnie, że to nie są tanie rzeczy i z całą pewnością wymaga wiele wysiłku ze strony zarówno Ministerstwa Infrastruktury, jak i Centrum Unijnych Projektów Transportowych, żeby rzeczywiście wszystko dopiąć i przygotować. Martwi to, że rzeczywiście zarówno pani dyrektor, jak i pani dyrektor podkreślają, że właśnie to wycofywanie się i niepodejmowanie ostatecznej decyzji to w jakiś sposób martwi, ale jest zrozumiałe, że takiego produktu nie można dostarczyć szybko. To jest proces. To jest to jest czas potrzebny na to, żeby coś takiego również skonstruować, zbudować.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#SylwesterTułajew">Pan poseł jeszcze w uzupełnieniu.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MonikaMichalska">W autobusach była podobna sytuacja. Również nie było jednego poziomu dofinansowania. Były zróżnicowane trzy poziomy, o które można było wystąpić. Samorządy również otrzymały 3 jakby procentowe poziomy wsparcia. W tramwajach było najprościej – wszyscy mieli możliwość uzyskania 85% wsparcia. Do 88 sztuk tramwajów mamy możliwość przyznania wsparcia. W związku z tym czwarty projekt złożony przez Kraków ma na ten moment pomniejszony poziom wnioskowanego wsparcia. Natomiast jeśli chodzi o projekty intermodalne, one są objęte poziomem pomocy publicznej. Tam jest możliwość uzyskania wsparcia maksymalnie 50%. Jeśli pani dyrektor mogłaby potwierdzić jeszcze z tym taborem kolejowym. Jeden beneficjent ma mniejszy, a pozostali docelowo powinni mieć maksymalne.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#SylwesterTułajew">Chciałbym więc bardzo serdecznie podziękować państwu z Ministerstwa Infrastruktury przede wszystkim jako ministerstwu, które nadzoruje całość prac właśnie związanych z tematyką, o której dzisiaj rozmawiamy. Dziękuję pani dyrektor i całemu zespołowi za obecność, również wszystkim przedstawicielom – pani dyrektor z Centrum Unijnych Projektów Transportowych za przedstawienie tej informacji. Tak nasza podkomisja stała, która spotyka się właśnie… traktujemy tę podkomisję jako miejsce, w którym możemy dowiedzieć się różnych rzeczy, w którym możemy zapytać o różne rzeczy, możemy wyjaśnić. Jest również transmisja. Powinienem o tym powiedzieć na początku. To jest jednak naturalne. Dużo osób obserwuje i dopytuje o te sprawy. Cieszymy się więc, że dzisiaj mogliśmy uzyskać bardzo szczegółowe profesjonalne informacje na temat spraw, które są zawarte w porządku dziennym, który został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#SylwesterTułajew">Zamykam zatem posiedzenie podkomisji stałej do monitorowania wykorzystania środków unijnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>