text_structure.xml
26.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#SylwesterTułajew">Witam przybyłych państwa posłów. Jesteśmy już na wizji, jest transmisja online z posiedzenia naszej podkomisji. Witam na naszej podkomisji przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia. Witam panią dyrektor Małgorzatę Majewską, witam panią dyrektor Małgorzatę Cecherz. Witamy panie i dziękujemy za obecność.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#SylwesterTułajew">Dzisiejszy punkt porządku obrad, jest to informacja na temat aktualnego stanu realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności przez Ministra Zdrowia w zakresie harmonogramu naborów konkursów na rok 2024 oraz stanu ich realizacji. Przypominam, że nasze posiedzenie podkomisji ma charakter tak naprawdę taki informacyjny, wręcz edukacyjny. Chcemy bardzo szczegółowo rozpatrywać sprawy z zakresu wykorzystania środków unijnych; w jaki sposób przebiegają konkursy, nabory; w jaki sposób są czynione przygotowania w tym zakresie. Na ostatnim posiedzeniu omawialiśmy sprawy związane z rewizją Krajowego Planu Odbudowy. Mówiliśmy o decyzjach, które zapadły 30 kwietnia. Dzisiaj w sposób szczególny chcemy skupić się na zdrowiu i na tych 17 mld zł, jeżeli się nie mylę, tutaj też proszę o odniesienie się do tego, co również powiem za chwilę, czyli 17 mld zł, które zostaje przeznaczone właśnie na zadania z zakresu zdrowia. Ta rewizja, która miała miejsce 30 kwietnia, to przede wszystkim kwestie związane z przesunięciem terminów realizacji, ale również zmiany w opisach kamieni milowych. Mówimy tutaj przede wszystkim o przesunięciu terminów realizacji. Mamy pięć inwestycji, na które chcemy mocno zwrócić uwagę. Przede wszystkim, a właściwie wyłącznie, jest to część dotacyjna. Nie ma tutaj tej części pożyczkowej. Mamy tutaj samą część dotacyjną.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#SylwesterTułajew">To może tak – ja później pewnie zadam jeszcze jakieś szczegółowe pytania, ale przede wszystkim może skupimy się na tej informacji i bardzo proszę panią dyrektor o przedstawienie informacji, zgodnie z porządkiem dziennym naszych obrad.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MałgorzataMajewska">Odnosząc się do informacji ogólnych, tak, jak najbardziej cztery reformy i pięć inwestycji; nieco ponad 17 mld zł na obszar komponentu D, który jest w całości poświęcony obszarowi ochrony zdrowia i jedna ważna informacja – w tym momencie, na gruncie obecnej decyzji wykonawczej rady Unii Europejskiej, czyli tym najważniejszym dokumencie zobowiązującym stronę polską do określonych działań w zakresie reform i inwestycji, mamy jeszcze część pożyczkową. Natomiast właśnie z uwagi na różne uwarunkowania zaproponowaliśmy w ramach tej rewizji przeniesienie jej do części grantowej, więc, można powiedzieć, w części pożyczkowej formalnie mamy nadzieję, że po akceptacji Komisji Europejskiej, bo również bardzo mocno czekamy na feedback ze strony KE, co do zaproponowanych zmian i akceptacji ustaleń w ramach tych właśnie zmian, gdzie urealniliśmy wiele działań i dostosowaliśmy je do obecnej sytuacji, można powiedzieć też na rynku, bo wiadomo, w kwestiach inwestycji niezwykle istotna jest kwestia inflacji, wzrostu kosztów materiałów budowlanych i właśnie te elementy również zaproponowaliśmy w rewizji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MałgorzataMajewska">Częściowo tylko jedna reforma zostanie formalnie w części pożyczkowej, natomiast wszystkie działania, które będą w ramach inwestycji dla ostatecznych odbiorców wsparcia, będą w formie grantów, więc tutaj dotyczyło to takiej inwestycji na rzecz przenoszenia miejsc z opieki szpitalnej do miejsc opieki długoterminowej w szpitalach powiatowych, dlatego też nam zależało, żeby właśnie te wsparcie dla szpitali powiatowych ostatecznie przenieść do części grantowej, ponieważ tam nie było zabezpieczonych w całości środków na tzw. pożyczki bezzwrotne, które są zapewnione odpowiednim rozporządzeniem ministra funduszy i polityki regionalnej. Przechodząc już może do…</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MałgorzataMajewska">Jesteśmy już po jednym naborze w obszarze kadr medycznych. To są takie działania, można powiedzieć, miękkie na rzecz dofinansowania i stypendiów dla studentów kierunków medycznych, żeby ich zachęcić najpierw do wejścia w naukę na kierunkach medycznych, a później zachęcić do pozostania na tych kierunkach, więc ten nabór był ogłoszony w tamtym roku i będziemy jakby finalizować porozumienia z uczelniami medycznymi i też może troszeczkę wyprzedzając, również druga edycja takowego naboru, żeby kolejny rocznik studentów objąć takim wsparciem stypendialnym, też jest planowany w połowie roku.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MałgorzataMajewska">Obecnie trwa konkurs organizowany przez Agencję Badań Medycznych dla jednostek naukowych na realizację zadań o charakterze aplikacyjnym w obszarze biomedycznym. Na stronie Agencji Badań Medycznych mogą oczywiście państwo zapoznać się z całą dokumentacją naborową. Ten konkurs został niedawno ogłoszony. Nabór wniosków jest planowany od 13 czerwca do 12 sierpnia tego roku i taką też informację zawarliśmy państwu w tym materiale tabelarycznym odnośnie stanu realizacji poszczególnych naborów, więc to już jakby się zadziało i rzeczywiście intensywna połowa roku przed nami, ponieważ w najbliższym czasie chcemy ogłosić kilka naborów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MałgorzataMajewska">Pierwszy, od którego zacznę, to jest właśnie ta opieka długoterminowa. To jest nabór w ramach inwestycji D1.2.1 „Rozwój opieki długoterminowej poprzez modernizację infrastruktury podmiotów leczniczych na poziomie powiatowym”. Tak jak mówiłam, ponieważ to jest przenoszenie do części grantowej i to jest bardzo istotne z punktu widzenia charakteru umowy, którą będziemy zawierać z ostatecznymi odbiorcami, tutaj czekamy na ostateczne informacje ze strony KE, ale również rozważamy pewne warunkowe ogłoszenie, jeżeli ta decyzja nie byłaby w najbliższych, można powiedzieć, dniach czy tygodniach, więc tu staramy się jak najpilniej sfinalizować prace, żeby rzeczywiście ogłosić ten nabór. I to jest inwestycja infrastrukturalna, czyli, można powiedzieć, prace infrastrukturalne przebudowy, różne remonty, modernizacje podmiotów leczniczych; doposażenie w zakresie przenoszenia miejsc z opieki szpitalnej w miejsca opieki długoterminowej lub geriatrycznej. Będzie to konkurs skierowany do szpitali powiatowych, gdyż wynika to właśnie z zapisów decyzji wykonawczej Rady UE.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PatrykGabriel">Ja mam pytanie takie uszczegóławiające, bo to jest rzeczywiście kwestia, która… Ja akurat się tym zajmowałem przez cale lata w samorządzie powiatowym, dlatego mam takie pytania konkretne dotyczące tego, bo rzeczywiście opieka długoterminowa, geriatryczna, czy hospicyjna – ta cała kategoria opieki nad naszymi chorymi, seniorami, to jest skomplikowane, ale mam krótkie pytanie: Czy w istniejącym, hipotetycznym szpitalu powiatowym, w którym te funkcje spełniają oddziały wewnętrzne dzisiaj, gdzie Polacy zostawiają swoich rodziców na przykład na święta i później zapominają ich odbierać i różne inne historie znam z praktyki; tam ci ludzie nie powinni być, bo to leczenie właściwie zamienia się w taką opiekę, to jest niefunkcjonalne, bardzo drogie dla państwa, złe dla tych pacjentów. Szpital nie jest miejscem, w którym ktoś spędza wakacje życia. Raczej powinno się jak najszybciej, w tym kierunku medycyna zresztą zmierza, żeby z tego szpitala wyprowadzać tych pacjentów. Czy taką infrastrukturę, istniejący, mający, powiedzmy, drugiego stopnia specjalizację szpital specjalistyczny powiatowy w drugim poziomie referencyjności, on dzisiaj nie ma ani oddziału geriatrycznego, bo tych oddziałów – ja nie wiem, ze trzy są czy pięć, czy nie wiem, ile w Polsce; mało w każdym razie zdecydowanie za mało – czy on może po prostu stworzyć sobie takie łóżka i dostanie po wygraniu takiego konkursu od NFZ kasę na to, czy my stwarzamy tylko łóżka i miejsca, i infrastrukturę, a dalej radźcie sobie państwo sami?</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PatrykGabriel">Pytam dlatego, że to bywa kłopotliwe, bo sam takie projekty prowadziłem, kiedy na pewnym etapie zanika ta korelacja pomiędzy płatnikiem, NFZ, a ministerstwem czy innymi instytucjami, choćby urzędami marszałkowskimi, które też jakąś pulę pieniędzy, przynajmniej na Pomorzu, przeznaczały na tę kwestię. I mamy później infrastrukturę, i ona jest wykorzystana w jakimś tam stopniu nieodpowiednim dla podniesienia efektywności i dla prawidłowego wykorzystywania środków publicznych. Czy tutaj jest jakby to przemyślane, wplecione, jak to wygląda od strony takiej już praktycznej bardzo?</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MałgorzataMajewska">Oczywiście tutaj kwestia jest właśnie, żeby zbadać, gdzie są możliwości przenoszenia mniej obłożonych łóżek z leczenia szpitalnego, właśnie w tworzenie miejsc opieki długoterminowej, które powinno zadziać się poprzez późniejszy kontrakt z NFZ właśnie na tą opiekę długoterminową. Jest to wyzwaniem, rzeczywiście NFZ nie daje takich promes dla projektów realizujących różne działania infrastrukturalne ze strony czy to polityki spójności, czy też teraz KPO. Natomiast to, co jest jeszcze ważne, ten zakres inwestycji i jak zbadać potrzeby, było realizowane właśnie w ramach reformy D1.2.1, gdzie zrobiliśmy taki przegląd kompleksowy i dane statystyczne, i później właśnie przegląd, jakie oddziały należałoby w pierwszej kolejności przenosić, gdzie jest ten potencjał, również zidentyfikowanie takich białych plam w opiece długoterminowej i wtedy również kontakt z oddziałami wojewódzkimi, żeby zobaczyć, jakie są potencjały, więc takiego wprost zapewnienia w dokumentacji naborowej nie będzie, natomiast właśnie w czasie tej reformy szacowaliśmy, jakie są możliwości związane z działaniami. Oczywiście to później będzie tak wpisane, że odbiorca wsparcia powinien pozyskać ten kontrakt z NFZ i powinien jakby pilnować, żeby rzeczywiście w odpowiednim momencie, kiedy będzie konkurs w ramach oddziału wojewódzkiego, żeby przystąpić do tego naboru. Tutaj tak będziemy się odnosić do tych poziomów referencyjności z sieci szpitali, określając grupę docelową, czyli kto będzie się mógł ubiegać o wsparcie. Tutaj wszelkie informacje już będą zamieszczone na stronie, jak regulamin będzie do publikacji, więc proszę mi też pozwolić, że pewne elementy będę tak dosyć ogólnie mówić, żeby też dla wszystkich w jednym czasie ten regulamin i kryteria wyboru projektów były dostępne.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MałgorzataMajewska">Bardzo podobna inwestycja w sensie rodzajowym będzie w ramach D1.1.1 „Rozwój i modernizacja infrastruktury centrów opieki wysokospecjalistycznej i innych podmiotów leczniczych”, gdyż tu rzeczywiście również tutaj przewidujemy takie prace budowlane, modernizacyjne w ramach szpitali wraz z możliwością ich doposażenia w sprzęt medyczny i też pewnie jak państwo zapewne wiedzą, struktura KPO jest związana – najpierw reforma, później inwestycja.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MałgorzataMajewska">Reforma D1.1.1 jest bardzo szeroka w swoich założeniach w obszarze zdrowia i tutaj już tak na ukończeniu są prace związane z dograniem wszystkich kamieni milowych, które są do zrealizowania w ramach opieki onkologicznej, bo mamy ustawę o krajowej sieci onkologicznej, będą też odpowiednie rozporządzenia do tego wydane, w związku z tym będzie możliwość, bo też chcemy w połowie właśnie roku ogłosić nabór dla tej części inwestycji D1.1.1. Tutaj już nie ma zawężenia do poziomów referencyjności z sieci szpitali. Bardziej jest jakby kwestia celowościowa, w sensie na jaką dziedzinę medycyny tutaj będziemy się kierować.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MałgorzataMajewska">Dla przypomnienia, właśnie w ramach reformy D1.1.1 to jest bardzo duży element właśnie również z naszymi negocjacjami z KE w ramach tej reformy – taki pakiet legislacyjny na rzecz zmian w szpitalach, ale tam jest również właśnie krajowa sieć onkologiczna, krajowa sieć kardiologiczna, więc te elementy są takim naturalnym przejściem później do ogłaszania inwestycji, więc pierwsze elementy z tymi rzeczami, które są już zrealizowane w ramach reformy, kolejne są planowane zgodnie z naszymi propozycjami terminów w rewizji pod koniec roku. W związku z tym, niezwłocznie po tym będą też uruchamiane odpowiednie inwestycje. To à propos inwestycji D1.1.1.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#MałgorzataMajewska">Jeszcze w tym obszarze są działania związane z inwestycją D1.1.2 „Przyspieszenie procesów transformacji cyfrowej ochrony zdrowia poprzez dalszy rozwój usług cyfrowych w ochronie zdrowia”. Tutaj w pierwszej mierze będziemy się skupiać na takim wyborze w trybie niekonkurencyjnym, związanym z zadaniami, które są określone w KPO w zakresie takich rozwiązań centralnych, więc tutaj będziemy kierować działania do zrealizowania przez centrum e-zdrowia i to też na początku pierwszego półrocza chcemy tutaj taki nabór ogłosić. Dalsze nabory dla instytucji centralnych oraz tzw. strumienia regionalnego, gdzie właśnie będzie też możliwość działań związanych z obszarem transformacji cyfrowej, to jest przełom sierpnia i września tego roku.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MałgorzataMajewska">Jeszcze pozwolę sobie w takim, można powiedzieć, twardym obszarze infrastruktury wskazać elementy z obszaru D2.1.1 „Inwestycje związane z modernizacją i doposażeniem obiektów dydaktycznych w związku ze zwiększeniem limitów przyjęć na studia medyczne”. Tutaj ta inwestycja, już nieco o niej mówiłam, jest dwojaka – z jednej strony takie wsparcie miękkie dla studentów kierunków medycznych, ale również zidentyfikowaliśmy przy programowaniu KPO, że infrastruktura uczelni medycznych, kształcących na kierunkach lekarskich wymaga dostosowania, w związku z tym będą również przeznaczone środki na takie dostosowanie. Tutaj zostało to podzielone na kilka tzw. koszyków, czyli to będzie w pierwszej kolejności nabór uczelni medycznych podległych ministrowi zdrowia i później na kolejne uczelnie kształcące na kierunkach medycznych w kolejnych tygodniach będą ogłaszane nabory. Ostatni nabór jest skierowany do uczelni, gdzie czekamy na wyniki kontroli Państwowej Komisji Akredytacyjnej, w związku z tym tutaj nie byliśmy w stanie podać bardziej konkretnego terminu ogłoszenia tego naboru.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MałgorzataMajewska">W późniejszych miesiącach tego roku, również w ramach tej inwestycji D2.1.1, w tych działaniach infrastrukturalnych przewidujemy remonty akademików i bibliotek uczelni. To zakresowo i ilościowo, można powiedzieć, nieco mniejsza inwestycja.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MałgorzataMajewska">I na koniec konkurs na monoprofilowe centra symulacji medycznej dla szkół kształcących na kierunkach pielęgniarstwo, położnictwo, ratownictwo medyczne i fizjoterapia.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#MałgorzataMajewska">Również, jak wcześniej mówiłam, w połowie tego roku chcemy zrobić drugą edycję działań związanych ze wsparciem miękkim dla studentów kierunków medycznych oraz tego nie było wcześniej ogłoszonego w ramach tych elementów, ale również konkurs na tzw. mentoring dla absolwentów i studentów kierunku pielęgniarstwo, położnictwo i ratownictwo medyczne, czyli to będzie bardziej nabór mający na celu, aby studenci już wchodzący w rynek pracy mieli wsparcie bardziej doświadczonych kolegów w pracy, żeby rzeczywiście zapewnić bardziej płynne wejście w zawód.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#MałgorzataMajewska">Ostatnim elementem inwestycyjnym jest D3.1.1 „Kompleksowy rozwój badań w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu”. Tutaj nabory będą ogłaszane przez Agencję Badań Medycznych, która pełni w całym systemie KPO rolę jednostki wspierającej i tutaj mają państwo informację o kolejnych naborach, które oni proponują ogłosić. Jak mówiłam, pierwszy jest już ogłoszony. W lipcu są planowane nabory na konkurs dla przedsiębiorców na realizację badań w obszarze bezpieczeństwa lekowego, innowacyjnych terapii i leków przyszłości. Tutaj konkurs dla przedsiębiorców na realizację badań w obszarze wyrobów medycznych i rozwiązań diagnostycznych in-vitro; konkurs na tworzenie i rozwój centrów wsparcia badań klinicznych finansowanych w ramach KPO i zwiększenia odporności, i konkurs na rozwój istniejących centrów wsparcia badań klinicznych. Tutaj właśnie te dwa konkursy są skierowane na centra wsparcia badań klinicznych. Z jednej strony część z nich już powstała ze środków krajowych, w związku z tym będzie takie rozróżnienie dla podmiotów, które będą chciały utworzyć nowe, więc to jakby trochę będzie inny zakres wsparcia i dla tych centrów, które już istnieją i chcą jeszcze podjąć działania na rzecz rozwoju obecnych centrów i ich potencjału.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#MałgorzataMajewska">Jak państwo widzą, bardzo szeroki zakres działań, dużo elementów właśnie do ogłoszenia naborów w połowie tego roku. Pozwolę sobie jeszcze raz przypomnieć, że część z tych elementów jest właśnie w rewizji. Dla nas bardzo istotna jest właśnie ta zgoda na przeniesienie tej części pożyczkowej do grantowej, bo tak jak mówiłam, to jest istotne ze względu po prostu na formułę umowy, bo ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju nieco inaczej wskazuje, jak rozliczane są środki, jak przekazywane są przede wszystkim środki do odbiorcy wsparcia ze środków grantowych a ze środków pożyczkowych, więc to nam warunkuje bardzo wiele takich elementów już bardzo technicznych na poziomie rozliczeń. I tutaj elementy związane z pewnymi przeniesieniami terminów w ramach inwestycji i reformy D1.1.1 i później inwestycji D1.1.1, zatem tutaj też bardzo czekamy na ostateczne wyniki rewizji. W pozostałych elementach, również w D1.1.2 mamy nieznaczne zmiany w zakresie rewizji, ale one już tak mocno nie rzutują na ogłoszenie tego pierwszego naboru związanego z centrum e-zdrowia. Z mojej strony to wszystko i chętnie odpowiem na wszelkie pytania.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PatrykGabriel">Mam teraz pytanie do tego, co mnie najbardziej zainteresowało jako osobę mieszkającą w Polsce powiatowej i leczącą się w Polsce powiatowej, jak większość z nas zresztą. Pytanie mam następujące: Czy tam, przy tej opiece długoterminowej, geriatrycznej będzie można sfinansować również zakup wyposażenia medycznego, urządzeń, czy tylko to jest na twardą, że tak powiem w cudzysłowie, budowlankę?</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PatrykGabriel">Wie pani, rozmawialiśmy tutaj podczas jednego z poprzednich spotkań o innym fragmencie KPO i tam padła taka propozycja – nie wiem, czy to też w MZ jest przewidywane – żeby na przykład w kwestii zakupu sprzętu, podczas realizacji takiego projektu, potraktować jako efekt moment podpisania umowy, a nie dostawę. Rozmawialiśmy o tramwajach i autobusach, o taborze. Już nie pamiętam, kto nam to mówił, ale generalnie oni pracują z Komisją nad tym, w związku z tym podobnie może być tutaj. Ja sam kupowałem kiedyś tomografy i wiem, że podpisanie umowy, a przywiezienie, to są dwie różne historie, a nam by mogło to bardzo ułatwić, również tym zamawiającym, którzy wygrywają konkursy, bo mogą sobie tak zrobić, że najpierw zrobią budowlankę i będzie efekt, i podpiszą umowę, a wstawią za chwilę. Taki tip; nie mój, tylko z innego ministerstwa. Czyli i zakupy urządzeń wykorzystywanych do realizacji tej reformy plus infrastruktura, i mniej więcej kwiecień 2026 r. dla beneficjentów.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MałgorzataMajewska">W części budowlanej KPO, w części zdrowie, Komisja chce zobaczyć po prostu protokoły odbioru. I protokoły odbioru budynku, zaczętego remontu, i w skrócie sprzętu, więc tutaj będzie to bardzo trudne, żeby tak to rozliczyć, bo każdy wskaźnik i kamień milowy w KPO ma de facto swoją historię, i stoi za pewnymi uwarunkowaniami. Tutaj w ramach obszaru zdrowia i części D dużo elementów jest rozliczanych na podstawie po prostu zrealizowanych projektów, gdyż jest to budowlanka i doposażenie, więc to jest taki, można powiedzieć, najlepszy wskaźnik, żeby zmierzyć to, co się zadzieje. Jak też państwo na przykład zobaczą obszar e-zdrowia, tam jest większa możliwość takich wskaźników jakościowych. Natomiast tutaj w budowlance opieramy się na tych protokołach odbioru i to będziemy musieli właśnie mieć dostarczone przez ostatecznych odbiorców wsparcia, żeby też my, jako Polska, móc się Komisji sprawozdać co do efektów tego programu.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#MałgorzataMajewska">To co ważne – dofinansowanie netto będzie możliwe w 100% z KPO. To pewnie też państwo wiedzą, że tutaj VAT jest niekwalifikowalny, więc po prostu w tej części netto dofinansowanie będzie mogło być 100%, jeżeli wnioskodawca przedstawi we wniosku o dofinansowanie zakres inwestycji, który będzie mógł być w 100% zrealizowany ze środków KPO. Jeżeli coś będzie dodatkowego, to oczywiście ten poziom dofinansowania będzie odpowiednio niższy. Średnia wartość projektu, czy wartości minimalne, maksymalne, to będzie widoczne w dokumentacji naborowej.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#SylwesterTułajew">To co się stało 30 kwietnia, czyli rewizja KPO, tak naprawdę tam zaproponowano ten pakiet legislacyjny, wprowadzający właśnie rozwiązania prawne dotyczące modernizacji, poprawy efektywności szpitali i może tutaj, jeśli moglibyśmy prosić o pewną informację, jak wygląda właśnie ten pakiet, jeżeli chodzi o realizację pakietu legislacyjnego i całości właśnie związanej z tą reformą?</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#MałgorzataMajewska">Również tam pośrednio będą związane z ustawą o świadczeniach zmiany w odpowiednim rozporządzeniu oraz elementy związane z takim rozporządzeniem wykonawczym do ustawy o jakości à propos wskaźników jakościowych. Również w ramach tego pakietu będą podejmowane działania zachęcające zarządzających szpitali oraz właścicieli szpitali do takich działań miękkich, szkoleniowych, do dokształcenia się, co do możliwości poprawy sytuacji finansowych działalności szpitala, więc również takie elementy zachęcające. To, można powiedzieć, działania nieco obok samego pakietu legislacyjnego, ale żeby również wesprzeć tutaj zarządzających właśnie takimi działaniami szkoleniowymi.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#PatrykGabriel">Do tego pierwszego – bo to dla mnie, teraz, jak sobie przeczytałem, to nie jest jasne – jest w sieci kardiologicznej podmiot; może w czwartym kwartale rozpocząć, złożyć; będzie rozpoczęcie naboru, a ta trzecia tabelka „nabór w trybie konkurencyjnym dla szpitali” to jest, jak ktoś nie jest w sieci, czy… Jak to czytać?</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#KrzysztofCzarnecki">I teraz zachodzi takie pytanie – czy faktycznie środki finansowe z KPO już są przekazane i można zacząć realizować te programy, czy trwają nadal negocjacje w UE dotyczące zmian zapisów w KPO i kamieni milowych? Bo jeżeli trwają, to może się okazać, że czas realizacji tych wszystkich zadań niestety nie pozwoli na wykorzystanie wszystkich środków finansowych w pełni. Czy te środki finansowe są z puli podstawowej, czy uruchamiane z kredytu uruchamianego z KPO? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#MałgorzataMajewska">Pozostałe elementy i to, co państwu przygotowaliśmy, związane z ogłoszeniem naboru, jest skorelowane właśnie z realizacją reform, które nam pozwolą uruchomić inwestycję, więc część rzeczy, tak jak na przykład w obszarze kadr medycznych, zmiany w rewizji są bardzo kosmetyczne, więc tutaj nie warunkują, że można ogłaszać nabory, więc one będą sukcesywnie ogłaszane. O pożyczkach powiedziałam, o infrastrukturze… Więc tak, najważniejszym elementem jest tutaj ten element przeniesienia inwestycji pożyczkowej do części grantowej, więc to jest jeden z elementów, na które w inwestycjach najmocniej czekamy, no i tutaj również w inwestycji D1.1.1 są pewne elementy związane z przypisaniem danych działań do konkretnych zakresów, ale to już jakby państwu ujmujemy w tej informacji, że odniesienia naborów dotyczących onkologii, kardiologii dla szpitali i to, tak jak mówiłam, jest skorelowane z reformami, w których też zresztą odpowiednie zmiany zgłosiliśmy w KPO.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#SylwesterTułajew">My wrócimy jeszcze do tego z pewnością za kilka miesięcy i będziemy znowu, po raz kolejny analizować, co się udało, jak przebiegły nabory, jak dużo szpitali powiatowych skorzystało z tego programu, bo tutaj jak najbardziej zgadzam się z panem posłem – to jest chyba najważniejszy punkt dotyczący wykorzystania środków z KPO, czyli temat szpitali powiatowych, temat właśnie tworzenia łóżek długoterminowych, geriatrycznych. To jest temat niezwykle istotny i jeszcze raz podkreślam, że właśnie z punktu widzenia oczekiwań społecznych, tak to nazwę, z punktu widzenia ilości naborów właśnie temat jest ważny, aby dyskutować, ale również kwestia tego pakietu legislacyjnego, o który pytałem. Również tego czasu jest bardzo mało na przygotowanie tych dokumentów, na przygotowanie konkretnych rozwiązań poprzez zapisy projektów ustaw, rozporządzeń, więc na to również czekamy.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#SylwesterTułajew">Dziękuje jeszcze raz paniom dyrektorkom za obecność, za przedstawienie tej szczegółowej informacji. Zamykam posiedzenie podkomisji stałej do monitorowania wykorzystania środków unijnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>