text_structure.xml
10.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejKosztowniak">Na podstawie listy obecności posłów stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejKosztowniak">Witam państwa bardzo serdecznie – przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Witam grono dyrektorów i naczelników. Tak, dyrektorów i naczelników z Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, dzisiaj mamy dyskutować na temat wykonania budżetu państwa za 2024 r. Gorąco proszę osobę upoważnioną przez pana ministra czy panią minister o przedstawienie tego sprawozdania. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AnnaNapiórkowska">Jeżeli chodzi o szacunkowe dane z wykonania budżetu państwa za 2024 r., to zostały one opublikowane na stronie Ministerstwa Finansów 17 lutego bieżącego roku, natomiast szczegółowe sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej wraz z omówieniem zostanie przekazane do Sejmu zgodnie z ustawą o finansach publicznych do końca maja. W tej chwili trwają… trwa jeszcze proces sporządzania sprawozdań budżetowych i finansowych. Nie dotarły jeszcze do nas szczegółowe materiały (takie opisowe), które w bardziej szczegółowy sposób przedstawiają poszczególne pozycje wykonania budżetu. Natomiast oczywiście w tym sprawozdaniu to wszystko zostanie zawarte i poszczególne resorty również będą przedstawiały szczegółowe materiały właściwym komisjom, które będą rozpatrywały odpowiednie części budżetowe.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AnnaNapiórkowska">Jeśli chodzi o ogólne dane, którymi obecnie dysponujemy, to prezentują się one następująco. Dochody budżetu państwa zostały zrealizowane w kwocie 623,4 mld zł, czyli 99,6% planu. Mówimy oczywiście o planie z nowelizacji ustawy budżetowej. Wydatki wyniosły 834,3 mld zł, czyli 96,3% planu. Deficyt został zrealizowany w kwocie około 211 mld zł, czyli 87,8% planu. Jeżeli chodzi o realizację strony dochodowej, to poprosiłabym panów dyrektor Departamentu Polityki Makroekonomicznej o zaprezentowanie szczegółów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MateuszNajsztub">Dochody budżetu państwa w 2024 roku zostały zaplanowane w znowelizowanej ustawie budżetowej w wysokości 626,1 mld zł. Wykonanie wyniosło 623,4 mld zł, to jest 99,6% planu, i była to kwota niższa o 2,7 mld zł. w stosunku do planowanej. W 2024 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 49,5 mld zł w porównaniu do roku 2023. Dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe w stosunku do 2023 r. o 49,1 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MateuszNajsztub">Warto zwrócić uwagę, analizując wykonanie dochodów w 2024 r., na kilka ważnych aspektów. Po pierwsze, całkowite wpływy sektora finansów publicznych z CIT ogółem, to jest łącznie część wpływów trafiających do budżetu państwa oraz część przekazana do JST, spadły o około 3 mld zł, to jest 3,4% w ujęciu rok do roku. Całkowite wpływy sektora finansów publicznych, czyli budżet państwa i JST w 2024 wzrosły o około 35 mld, to jest 24,3% rok do roku. Warto również zwrócić uwagę, że w 2023 r. samorządy otrzymały z budżetu państwa udziały w wysokości… udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 52,1 mld zł, natomiast w 2024 było to około 81,1 mld zł, w tym 8,2 mld zł jednorazowych dodatkowych udziałów przekazanych w grudniu 2024 r. Łącznie więc, porównując rok do roku samorządy otrzymały o 55,7% więcej udziałów niż w roku poprzednim.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MateuszNajsztub">Wpływ na wykonanie dochodów z PIT miała również wysoka dynamika wynagrodzeń, to jest wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 14,4%, a także wysoka waloryzacja emerytur i rent w marcu 2024, gdzie wskaźnik waloryzacji wyniósł 12,12%. Wzrosły również ze względu na wciąż utrzymujące się wysokie stopy procentowe dochody z podatku Belki o około 1,7 mld zł, to jest 10,3% rok do roku. Z kolei na wykonanie dochodów z VAT największy wpływ miały rozwiązania antyinflacyjne obowiązujące w 2024, czyli tarcza żywnościowa, które działały również w 2023, ponieważ w całym 2023 obowiązywała obniżona stawka VAT na żywność, natomiast w 2024 r. obniżona stawka obowiązywała jedynie w pierwszym kwartale. Tak, w pierwszym kwartale. Dodatkowo na wyższe w porównaniu z 23 r. wykonanie dochodów z VAT nałożyły się przede wszystkim niższe zwroty VAT dokonane przez KAS dla podatników, które w porównaniu z 2023 r. były niższe o 33,6 mld, to jest 15,3%. Największy wpływ tak naprawdę miało wycofanie tarcz antyinflacyjnych, które w dużej mierze realizowały się w postaci wysokich zwrotów w roku poprzednim. Z kolei wpłaty podatników były wyższe o 9,8 mld, to jest 2,1% rok do roku. Dochody VAT w dużej mierze… to znaczy, przede wszystkim wzrosły w wyniku wzrostu spożycia ogółem o 8,6% rok do roku oraz wzrostu spożycia prywatnego o 6,7% w stosunku do 2023 r. Warto również zauważyć, że w porównaniu do 2023 r. sprzedaż detaliczna w ujęciu nominalnym wzrosła o 3,3%.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MateuszNajsztub">Z kolei na wykonanie dochodów z akcyzy największy wpływ miała wprowadzona w 2022 tak zwana mapa drogowa z perspektywą do 2027, która w 2024 obejmowała podwyższenie stawek akcyzy między innymi na alkohol etylowy, piwo, wino, minimalnej stawki akcyzy na papierosy, tytoń do palenia oraz innego wyroby nowatorskie. Warto również wspomnieć, że na wykonanie dochodów z akcyzy 2024 po części wpływ miała również reforma stawek akcyzy, która wejdzie w życie dopiero w 2025 r., ponieważ już w grudniu obserwowaliśmy wysokie wzrosty dochodów z akcyzy.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MateuszNajsztub">Z kolei na wykonanie dochodów z CIT największy wpływ tak naprawdę na tę ujemną dynamikę rok do roku miało rozliczenie roczne podatku za 2023, którego saldo było o 6,7 mld zł niższe w porównaniu do salda rozliczenia rocznego za 2022 r. Warto również zwrócić uwagę, że w przypadku CIT główną rolę odgrywała sytuacja finansowa przedsiębiorstw, które według GUS w pierwszych trzech kwartałach osiągnęły zysk brutto o 17,4% rok do roku niższy. Wynik finansowy netto z kolei wyniósł 132 mld zł i był niższy o 28,6% niż przed rokiem. Z kolei zysk netto był niższy o 37,7 mld zł, to jest 16,9% od uzyskanego w okresie styczeń-wrzesień 2023. Warto również zwrócić uwagę, że o ile wśród przedsiębiorstw niefinansowych ta sytuacja uległa pogorszeniu, to z kolei wśród przedsiębiorstw finansowych wiadomo już z danych KNF, że wynik finansowy banków za 2024 był o 32,8% wyższy, co spowodowane jest między innymi jednymi z najwyższych nominalnych stóp procentowych w Unii Europejskiej. To z kolei spowodowało, że udział sekcji K, czyli pośrednictwo finansowe, w dochodach z CIT, był o wiele wyższy niż w poprzednim roku.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MateuszNajsztub">Warto również zwrócić uwagę na dużo wyższe wpływy niepodatkowe w 2024 r., które w porównaniu do poprzedniego roku należy wiązać z wpłatą z BGK. W 2024 budżet państwa zasiliła wpłata z Banku Gospodarstwa Krajowego w wysokości 1,6 mld zł., natomiast taka pozycja nie wystąpiła w 2023 r. Warto również zwrócić uwagę na niskie wykonanie w 2024 r. dochodów budżetu państwa z tytułu wpłaty z aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, która była niższa o 4,2 mld zł, czyli 22,3% rok do roku. Wynika to przede wszystkim z niższej średniorocznej ceny uprawnień wyrażonej zarówno w euro, a także silniejszej złotówki. Średnioważona więc cena uprawnień wyrażona w złotówkach wyniosła 276,47 zł 2024 r., wobec 374,98 zł w 2023 r., co oznacza, że sama cena sprzedaży tych uprawnień była o 26,3% niższa rok do roku. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#AnnaNapiórkowska">Porównując realizację… poziom wydatków budżetu państwa rok do roku, czyli 2024 do 2023, to dużo wyższe wykonanie rok do roku odnotowano właśnie w części 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych, co ma związek z tym, że od 1 stycznia 2024 r. wzrosło świadczenie Rodzina 800 plus z 500 zł do 800 zł. Ponadto w roku 2024 z budżetu państwa były finansowane wypłaty tak zwanej 13. i 14. emerytury. W listopadzie 2024 ruszyła wypłata świadczeń w ramach nowego programu „Aktywny rodzic”. To spowodowało, że realizacja wydatków w tej części rok do roku była tak istotnie wyższa. Rok do roku wyższe były również wydatki w części 82, czyli subwencje ogólne. Tu było wykonanie wyższe o 20 mld i było związane ze wzrostem w części oświatowej subwencji ogólnej w związku z podwyżkami wynagrodzeń dla nauczycieli i z przekazaniem środków na część rozwojową subwencji ogólnej oraz na podwyżki dla nauczycieli przedszkolnych. Wyższe wydatki rok do roku były również w części 22 – Obrona narodowa. Było to więcej o 18,4 mld. W budżetach wojewodów rok do roku wydatki były wyższe od 12,3, głównie w zakresie świadczeń rodzinnych, Funduszu Alimentacyjnego, zasiłków, a także dla komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej, Inspekcji Sanitarnej i wyższe środki na staże i specjalizacje medyczne. W części 79, czyli obsługa długu Skarbu Państwa, wydatki rok do roku były wyższe o 4,1 mld, a w części 84 – Środki własne Unii, o 2,9, co było spowodowane rozliczeniem w marcu 2024 r. niedopłaty do budżetu unijnego z tytułu dostosowań VAT i dochodu narodowego brutto za lata poprzednie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#AndrzejKosztowniak">Cóż? Myślę, że na dzień dzisiejszy podziękujemy państwu. Mam jeszcze jedną prośbę i pewną sugestię na przyszłość. Pokazujcie nam element po nowelizacji, ale również w stosunku do dokumentu pierwotnego, dobrze? Akurat nowelizację mieliśmy bardzo głęboką po stronie przede wszystkim pożyczania pieniędzy, choć przeglądając informacje, to deficyt mamy na poziomie 211… 210 z groszami. Na tym skończyliśmy. Ok. Moja gorąca prośba o to, żebyście ten dokument systematyzowali tak, że pierwotny, później zmiany i to, co jest już wykonaniem, dobrze?</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#AndrzejKosztowniak">W takim razie bardzo państwu dziękuję. Wszystkiego dobrego. Miłego dnia życzę. Jeszcze raz dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>