text_structure.xml 5.98 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju (druk 992).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Witam na dzisiejszym posiedzeniu pana ministra Michała Jarosa – sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Witam również towarzyszące panu ministrowi osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Uznaję zatem, że przyjęliśmy porządek obrad. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Na wstępie informuję, że Marszałek Sejmu skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju do Komisji Finansów do pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do pierwszego czytania. Bardzo proszę pana ministra o uzasadnienie projektu. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MichałJaros">W przedkładanym projekcie ustawy proponuje się dokonanie nowelizacji art. 42 ust. 1 ustawy o systemie instytucji rozwoju, która będzie polegała na nadaniu nowego brzmienia: po pierwsze, wprowadzeniu do wyliczenia przez zaktualizowanie maksymalnego limitu wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym ustawy w latach 2020-2029, który po nowelizacji będzie wynosił 67 482 000 549 zł (obecnie limit ten wynosi 11 700 mln zł) i, po drugie, pkt 6-10, którego celem będzie zaktualizowanie maksymalnych limitów wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym ustawy w latach 2025-2029.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MichałJaros">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, oczekiwanym efektem projektowanej nowelizacji jest zaktualizowanie maksymalnego limitu wydatków budżetu państwa przewidzianego w art. 42 ust. 1 ustawy o systemie instytucji rozwoju, co w konsekwencji umożliwi ministrowi rozwoju i technologii przekazanie PFR środków finansowych na wykup obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa, których wykup przypada w 2025 r., to jest, obligacji  PFR 0325 o nominale 18 500 mln zł (termin wykup obligacji przypada na dzień 31 marca 2025) oraz PFR 0925 o nominale 15 175 mln zł (termin wykupu obligacji przypada na dzień 22 września 2025 w kolejnych latach). Środki finansowe na wykup obligacji w 2025 r. oraz wypłatę odsetek od wyżej wymienionych obligacji zostały zaplanowane w ustawie budżetowej na rok 2025 w części 20 w rozdziale 75704 w paragrafie 297. Myślę, że na tym etapie, szanowny panie przewodniczący, to wystarczy. Jeżeli będą jakieś pytania, to jestem do dyspozycji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#HenrykKowalczyk">Natomiast myślę również, że mamy w tej chwili na bardzo małą skalę, bo w bardzo ograniczonym zakresie, ale również to, w związku z czym czasami się dopominamy o taką podobną tarczę ochronną dla małych i średnich przedsiębiorstw, dla przedsiębiorców choćby na terenach powodziowych. To oczywiście nie wpłynie w skali kraju na zwiększenie bezrobocia czy jakąś zapaść gospodarczą, ale również warto pomyśleć o takich rzeczach, żeby skutki przechodzące zaniechań tego typu nie spowodowały odbicia na gospodarce. Trudno w tej chwili ocenić, czy wzrost bezrobocia, który zanotowaliśmy już w tym roku – 0,4 punktu procentowego,  nie jesteś efektem pewnych zaniechań. Reakcja więc, która później kosztuje – przyznaję –  ale trzeba zbilansować zyski i straty w tej sytuacji i to jest ta reakcja, kosztowna reakcja, w roku 2020, ale dzięki tej reakcji rzeczywiście gospodarka polska nie padła, a wręcz odwrotnie, zamiast być pod koniec gospodarek Unii Europejskiej, jeśli chodzi o wzrost i bezrobocie, była na czele. To rzeczywiście kosztowało, więc żeby również w tym kontekście myśleć o tej ustawie i o tych limitach. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanuszCichoń">Zakończyliśmy pierwsze czytanie. Proponuję przejście do rozpatrzenia projektu ustawy. Nie słyszę sprzeciwu. Wobec tego przystępujemy do rozpatrzenia ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JanuszCichoń">Tytuł ustawy nie budzi emocji. Uznaję zatem, że rozpatrzyliśmy tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Art. 1. Nie widzę zgłoszeń. Biuro Legislacyjne również nie ma uwag. Wobec tego uznaję, że rozpatrzyliśmy art. 1.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Art. 2 tym bardziej emocji nie budzi. Rozpatrzyliśmy art. 2.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JanuszCichoń">Czy do całości ustawy mamy jakiś głos przeciw? Nie słyszę. Wobec tego również uznaję, że zaakceptowaliśmy całość ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JanuszCichoń">Zostało nam jeszcze… Nie ma również potrzeby upoważnienia dla Biura Legislacyjnego, bo wobec braku uwag nie będziemy wprowadzać żadnych korekt i zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JanuszCichoń">Musimy wybrać jeszcze posła sprawozdawcę. Proponuję, żeby pani Joanna Frydrych została sprawozdawcą Komisji, jeśli chodzi o ten projekt. Pani poseł się zgadza. Nie widzę innych propozycji.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Wobec tego uznaję, że Komisja wyznaczyła na sprawozdawcę, wybrała panią Joannę Frydrych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCichoń">Protokół z posiedzenia z załączonym zapisem będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>