text_structure.xml 10.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku ministra infrastruktury w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na rok 2025.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Czy są uwagi do porządku? Nie widzę. Wobec tego stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę pana ministra… A, powinienem przywitać. Witam pana ministra, witam towarzyszące panu ministrowi osoby, witam także pana Mariusza Cichomskiego z MSWiA i pozostałe osoby towarzyszące.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę, panie ministrze, o przedstawienie wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#StanisławBukowiec">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, po pierwsze, dziękuję za tak szybkie wdrożenie i włączenie do programu posiedzenia Komisji wniosku dotyczącego przesunięcia środków w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Skąd taki wniosek?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#StanisławBukowiec">Otóż po naborze wniosków na rok 2025, który przeprowadzili wojewodowie, założony przez nas plan, czyli 1 000 000 tys. zł… To jest kwota, która była najwyższa w stosunku do lat poprzednich, w tamtym roku również był 1 000 000 tys. zł, ale na dopłaty wykorzystane było 943 000 tys. zł. Okazało się, że założona w planie kwota 1 000 000 tys. zł jest niewystarczająca, ponieważ kwota wynikająca ze złożonych wniosków oscyluje w okolicach 55 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#StanisławBukowiec">W związku z tym wojewodowie po przeprowadzeniu naborów sporządzili listy. Na tych listach nie wszyscy operatorzy transportu lokalnego otrzymali w pierwszej turze dofinansowanie.  Zgodnie z przepisami, z procedurą mogli startować w ubieganiu się o rezerwę 50 000 tys. zł. Taka kwota rezerwy została zgodnie z ustawą zagwarantowana. Poszczególni wojewodowie w ramach tej rezerwy również złożyli wnioski, mimo to brakowało ok. 54 000 tys. zł, 55 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#StanisławBukowiec">Stąd nie chcąc pozostawiać samorządów, a przede wszystkim mieszkańców, którzy korzystają z przejazdów autobusowych, szczególnie z terenów, które są miejscami o trudnościach z komunikacją, terenów będących tzw. białymi plamami, jeśli chodzi o mapę komunikacji, nie chcąc zostawiać Polaków, mówiąc kolokwialnie, na lodzie, przygotowaliśmy propozycję przesunięcia w ramach budżetu ministerstwa, dokładnie w ramach budżetu funduszu, kwotę 70 000 tys. zł, po to aby wszyscy, którzy złożyli wnioski i zostali pozytywnie zweryfikowani przez wojewodów, mogli otrzymać dopłaty, mogli otrzymać dofinansowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#StanisławBukowiec">Jeżeli szanowna Komisja, o co proszę, pozytywnie ustosunkuje się do tego wniosku, to, jak wspomniałem, wszystkie podmioty, które złożyły wnioski do poszczególnych wojewodów, wzięły udział w naborze, otrzymają dopłatę, otrzymają dofinansowanie do przewozów w roku 2025. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę, pan przewodniczący Henryk Kowalczyk. Potem pani przewodnicząca Zofia Czernow.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#HenrykKowalczyk">Skoro został zaplanowany taki wydatek w budżecie jako dotacja do funduszu, to uważam, że na tym etapie niecelowe jest zmniejszanie dotacji o 70 000 tys. zł, chociaż oczywiście rozumiem, że łącznie 140 000 tys. zł przechodzące z poprzedniego roku, i tak da 70 000 tys. zł więcej, niż zaplanowany pierwotnie 1 000 000 tys. zł. Moim zdaniem powinno się jeszcze zostawić to 70 000 tys. zł. Nie ma potrzeby, żeby zmniejszać dotację budżetową już na początku roku. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JanuszCichoń">Pani przewodnicząca Zofia Czernow.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#ZofiaCzernow">Panie ministrze, szanowni państwo, w pewnym sensie będę to kontynuować, ale pytanie mam nieco inne. Pamiętamy, że w ustawie okołobudżetowej był specjalny zapis, aby środki, które zostaną niewykorzystane, a w zasadzie od lat one nie były wykorzystywane w całości, pozostały czy służyły finansowaniu przewozów komunikacyjnych, bo jednak takie wykluczenie komunikacyjne nadal występuje w różnych częściach Polski – w niektórych więcej, w niektórych mniej.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#ZofiaCzernow">Docierają do nas informacje, że niektórzy nie otrzymali potwierdzenia dofinansowania przewozów, bo jednak liczba wniosków zwiększa się, bo powiaty czy gminy coraz częściej decydują się skorzystać z tej dotacji, żeby rozwiązywać problemy, które narastają w gminach czy w poszczególnych miejscowościach. Dlatego też chciałam zapytać: Jak dużo jest takich wniosków, które nie uzyskały finansowania? Czy nie należy spodziewać się jeszcze innych, które mogą wpłynąć w tym roku? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę, panie ministrze. Gdyby zechciał się pan ustosunkować i odpowiedzieć na pytania.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#StanisławBukowiec">Odpowiadając na pytanie pani poseł Czernow, jeżeli chodzi o nabór, to ten nabór został przez wojewodów zorganizowany i zakończony na początku grudnia, więc w tym przypadku już nie ma możliwości, żeby spływały dodatkowe wnioski. Chcemy uzupełnić budżet, zwiększyć go o te brakujące środki, dlatego że założony budżet był niewystarczający.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#StanisławBukowiec">Jeszcze raz powtórzę, podmioty, które złożyły wnioski w ramach naboru do wojewodów i pozytywnie przeszły weryfikację, znalazły się na liście, ale z powodu niewystarczających środków nie można było z nimi podpisać umowy, te podmioty będą mogły podpisać takie umowy z wojewodami, jak tylko będziemy mogli przekazać im stosowne środki. Kolejny nabór na kolejny rok będzie organizowany, ale w tej chwili mówimy o roku 2025.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#StanisławBukowiec">Na pytania stricte budżetowe poproszę o odpowiedź pana dyrektora Orzechowskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#AdamOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odnośnie do kwestii wpłaty z budżetu państwa na rzecz funduszu, to pragnę zauważyć, że w budżecie państwa rzeczywiście została utworzona rezerwa celowa, która ma zasilić zarówno fundusz autobusowy, jak i Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. W związku z tym, że mamy nadmiar środków pozostających z roku ubiegłego w funduszu autobusowym, to możemy tę wpłatę z budżetu państwa zmniejszyć już na tym etapie, żeby następnie te środki przekierować dalej do jednostek samorządu terytorialnego, przy czym na rzecz rozwoju Funduszu Dróg Samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#AdamOrzechowski">Jako resort infrastruktury w żaden sposób nie pozbywamy się tych środków. Stan środków na rachunku funduszu autobusowego pozwala nam na zmniejszenie tej wpłaty, a ta wpłata po prostu, zgodnie z utworzoną rezerwą, będzie przekazana na rzecz finansowania dróg samorządowych. Tak jak pani poseł wcześniej wskazała, dzięki przepisom ustawy okołobudżetowej na koniec roku pozostały środki na rachunku funduszu autobusowego, nie zostały nigdzie przekazane. Właśnie dzięki tym przepisom możemy dzisiaj dyskutować i ponownie przeznaczyć niewykorzystane środki na realizację połączeń komunikacyjnych w przewozach autobusowych. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę, jeszcze pan przewodniczący Kowalczyk. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#HenrykKowalczyk">Szkoda, że w uzasadnieniu to nie zostało napisane, bo nie byłoby pewnie tylu pytań. Panie ministrze, mam rozumieć, że te 70 000 tys. zł, które pomniejszy dotację do funduszu przewozów, zasili Fundusz Dróg Samorządowych, tak?</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#AdamOrzechowski">Czyli tak, potwierdzam, to 70 000 tys. zł wraca na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg zgodnie z limitami wydatków, które zostały określone w ustawie powołującej ten fundusz.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#JanuszCichoń">Mamy informację ze strony Ministerstwa Finansów – trochę zmieniła się formuła, także ze względu na zmiany w ustawie o finansach publicznych – że zmiana została uzgodniona, a nie jak dotychczas zaopiniowana pozytywnie przez ministra finansów. Dzisiaj jest uzgadniana ta zmiana, jest takie zastrzeżenie, o którym mówił pan dyrektor, że to uzgodnienie, czyli uruchomienie 70 000 tys. zł, nie jest na tym etapie równoznaczne z przekazaniem 70 000 tys. zł. Dość istotne zastrzeżenie. Ale dziękuję także za to pytanie. Mam nadzieję, że wyjaśniliśmy wszystkie wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#JanuszCichoń">Nie widzę uwag, kolejnych zgłoszeń do dyskusji, wobec tego proponuję przyjęcie opinii następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 8 stycznia 2025 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Infrastruktury z dnia 7 stycznia 2025 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na rok 2025. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 13 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#JanuszCichoń">Nie widzę sprzeciwu wobec takiej opinii, zatem uznaję, że opinia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#JanuszCichoń">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>