text_structure.xml 22.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Informuję, że porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, po pierwsze, zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi sprawie zmian w planie finansowym Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych, po drugie, zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa na rok 2024, po trzecie, zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na rok 2024, po czwarte, zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i, po piąte, zaopiniowanie wniosku ministra klimatu i środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, zaopiniowanie także w pkt 6 wniosku ministra klimatu i środowiska w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ostatni punkt 7 to rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o Radzie Fiskalnej. Nie widzę uwag do porządku dziennego. Uznaję zatem, że przyjęliśmy go.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Chciałbym powitać na dzisiejszym posiedzeniu, po pierwsze, pana ministra Stefana Krajewskiego – sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam także pana Lucjana Zwolaka – zastępcę dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, pana Tomasza Nawrockiego – zastępcę prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Witam także pana ministra Karbownika, który był… Jest z nami? Tak. Witam także towarzyszące państwu osoby. Jeśli kogoś nie… Przepraszam, jeszcze jest pani Małgorzata Szafoni – zastępca prezesa zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jeśli kogoś nie przywitałem, przepraszam. Witam również, jak mówiłem, towarzyszące państwu osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do realizacji porządku obrad. W pkt 1 bardzo proszę pana ministra Stefana Krajewskiego o przedstawienie wniosku w sprawie zmian w planie finansowym  Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StefanKrajewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, uprzejmie proszę o wydanie opinii w sprawie zmian w planie finansowym Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 19 grudnia 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję zatem, że Komisja przyjęła opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do pkt 2. Panie ministrze, wniosek w sprawie zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#StefanKrajewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, proszę o wydanie opinii w sprawie zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JanuszCichoń">Proponuję zatem przyjęcie… Ministerstwo Finansów wyraziło pozytywną opinię do tego wniosku? Mamy tę opinię, tak jest. Dziękuję bardzo. Proponuję wobec opinię o następującej treści:</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 19 grudnia 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę sprzeciwu. Uznaje zatem, że ten wniosek został zaopiniowany pozytywnie. Opinia jest pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JanuszCichoń">Pkt 3 porządku obrad to wniosek ministra rolnictwa w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Bardzo proszę, panie ministrze, o przedstawienie tego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#StefanKrajewski">Dziękuję za możliwość przedstawienia tych informacji. Proszę o wydanie opinii w sprawie zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na rok 2024. To są tylko przesunięcia pomiędzy wydatkami. Zwiększenie kosztów związane jest z koniecznością utworzenia odpisów aktualizacyjnych wartość należności, utworzenia rezerw w oparciu o przygotowaną wycenę aktualną, na odprawy emerytalne i rentowe, które ulegają zwiększeniu w związku ze wzrostem wynagrodzeń w 2024 r. oraz zmianą w regulaminie wynagradzania KOWR wskaźnika do wyliczenia odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę, i te koszty również dotyczące części memoriałowej. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 19 grudnia 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 grudnia 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z artykułem 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję zatem, że przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do pkt 4. Kolejny wniosek ministra rolnictwa, który tym razem dotyczy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i jej planu finansowego na rok 2024. Bardzo proszę, panie ministrze, o przedstawienie wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCichoń">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 19 grudnia 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa za rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę głosu sprzeciwu. Uznaję zatem, że opinia w zaproponowanej przeze mnie treści została przyjęta. Trzymamy kciuki za działania wszystkich podmiotów, których plany dzisiaj zmienialiśmy tak, żeby te środki rzeczywiście trafiły do tych, którym są dedykowane, żeby to się odbyło najsprawniej.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">O, jeszcze mamy różnicę ceny, ale to już inna sprawa. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji pkt 7 porządku obrad, czyli rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o Radzie Fiskalnej. Czy mamy przedstawiciela…? Pan minister?  Nie mamy? Proszę? …Który pan minister? Właśnie, ja go widziałem. Poprośmy go, dobrze? Pod nieobecność pana ministra chcę państwa poinformować, że Senat zaproponował w swojej uchwale 16 poprawek. Marszałek Sejmu skierował uchwałę Senatu do Komisji Finansów Publicznych w celu zaopiniowania poprawek Senatu. Proponuję, aby rozpatrywanie poprawek odbywało się w następującym porządku: wystąpienie przedstawiciela Senatu, jeśli mamy go na sali, ale mam wrażenie, że nie ma przedstawiciela Senatu (mamy uchwałę z uzasadnieniem, w związku z tym wszyscy możemy się zorientować czego te poprawki dotyczą), przedstawienie stanowiska rządu, ewentualne uwagi Biura Legislacyjnego, głos za, głos przeciw i głosowanie poprawki, jeśli okaże się to potrzebne. Czy zgadzacie się państwo na taki sposób rozpatrywania poprawek?  Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy wobec tego sposób rozpatrywania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do ich rozpatrzenia. Ja nie mam uchwały Senatu. Bardzo proszę o… O, mam pewnie pod wnioskami. Tak. Dziękuję bardzo. Rada Fiskalna. Przystępujemy do rozpatrywania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#JanuszCichoń">Poprawka 1. Biuro Legislacyjne do poprawki 1.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#JanuszCichoń">Uznaję zatem, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę 1 i 2, które będziemy rozpatrywać łącznie.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#JanuszCichoń">Poprawka 3. Nie widzę zgłoszeń. Jest głos przeciw, tak?</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#JanuszCichoń">12 głosów za, przeciw 10. Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę 3.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#JanuszCichoń">Poprawka 4. Nie widzę zgłoszeń do poprawki 4.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#JanuszCichoń">Uznaję zatem, że pozytywnie zaopiniowaliśmy poprawkę 4. Poprawka 5.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#JacekMarkiewicz">Następnie na przykład art. 15 „Sejm za zgodą Senatu”. Mówimy o Senacie, natomiast czy później… Brak jest konsekwencji na przykład dla marszałka Senatu i dla samego Senatu, gdzie w pewnym momencie mówimy, że coś jest jakby kompetencją Sejmu, a brak jest konsekwencji dla Senatu, tak?</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#JacekMarkiewicz">Jeszcze jeżeli chodzi na przykład o to postępowanie dotyczące odwołania członka Rady, jest jasno określona procedura powołania i to jest bardzo szczegółowo opisane, natomiast znacznie gorzej jest z procedurą odwołania.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#JacekMarkiewicz">Również nie bardzo wiadomo… weźmy art. 15 poprawka 8 lit. a) „Sejm za zgodą Senatu odwołuje członka rady”, natomiast Sejm to nie jest Minister Finansów. Wiadomo, że to jest organ kolegialny i nie wiadomo, kto ma inicjować jakby to postępowanie,  kto ma zacząć powiedzieć, kiedy Sejm powinien się zebrać. To jest jakby kwestia tego odwołania członka rady.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#JacekMarkiewicz">To są takie uwagi zgłoszone na gorąco po prostu po godzinie de facto analizy tych przepisów. To są bardzo skomplikowane przepisy. My to nakładamy na dyrektywę oczywiście i na te wszystkie przepisy, które będą dotyczyły innych krajów unijnych i na szybko oczywiście to jest bardzo duża zmiana merytoryczna, ale jak mówię, wydaje nam się, że sporo konsekwencji tutaj brakuje i niektóre te konsekwencje da się we w miarę prosty sposób uzupełnić, a z niektórymi może być pewien problem i to staramy się zasugerować.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#PawełKarbownik">Natomiast co do tego komentarza w zakresie braku konsekwencji współpracy Sejmu z Senatem, to chciałbym zwrócić uwagę, że w tych rozmowach, które prowadziliśmy od wielu miesięcy, zarówno legislatorzy sejmowi, jak i Senatu wskazywali na fakt, że ustawa nie jest od tego, aby regulować regulaminy Sejmu i Senatu. Jednak zakładamy pewne procedury, które macie państwo w Sejmie i w Senacie, pewną praktykę i kulturę pracy. Z tego więc również wynika być może, jak pan mecenas wskazał, trochę ograniczony czasem charakter tych rekomendacji ustawowych, ale one właśnie mają na celu to, żeby w ramach regulaminu Sejmu i Senatu te procedury dotyczące chociażby właśnie wysłuchań już w dialogu politycznym, w kulturze politycznej wypracować sobie, bo to jest bardzo ważna ustawa, która ustanawia tak naprawdę niezależną instytucje na lata.  Nie chcemy więc przeregulować w pewnym sensie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#JanuszCichoń">17 głosów za, 5 przeciw, 1 wstrzymujący się. Ta grupa poprawek została zatem zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#JanuszCichoń">Kolejna poprawka do zaopiniowania to poprawka 7. Poprawka 7. Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#JanuszCichoń">Wobec tego uznaję, że poprawka 7 została rozpatrzona, to znaczy, zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#JanuszCichoń">Poprawkę 8 rozpatrzyliśmy. Poprawka 9. Nie widzę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#JanuszCichoń">Rozpatrzyliśmy… Zaopiniowaliśmy pozytywnie poprawkę 9 przy braku sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#JanuszCichoń">Poprawka 10. Również bez sprzeciwu. Zaopiniowaliśmy ją pozytywnie. Nie, mamy uzasadnienie, które powinno mam na tym etapie wystarczyć. Przedstawiciel Senatu nie przybył na posiedzenie. Nie ma takiego obowiązku, ale w dobrym duchu byłoby pewnie, gdyby się pojawił.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#JanuszCichoń">Poprawka 11. Mamy uwagę Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#JanuszCichoń">Poprawka 11 wobec tego zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#JanuszCichoń">Poprawka 12. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#JanuszCichoń">Poprawka 12 zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#JanuszCichoń">Poprawka 13. Mamy również uwagę Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#JanuszCichoń">Poprawkę 14 już zaopiniowaliśmy…</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#JanuszCichoń">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Proponuję, aby sprawozdawcą został pan poseł Piotr Lachowicz. Był sprawozdawczą na wcześniejszych etapach prac nad ustawą. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę. Pan poseł oczywiście zgadza się.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#JanuszCichoń">Wobec tego uznaję, że Komisja wybrała pana Piotra Lachowicza na sprawozdawcę Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#JanuszCichoń">Wracamy… Mamy już pana ministra Dorożałę? Jest? Jest. O, widzimy. Witamy pana ministra. Wracamy wobec tego do pkt 5, jeśli dobrze pamiętam, porządku obrad. To jest wniosek właśnie pana ministra – ministra klimatu i środowiska, w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny na rok 2024. Bardzo proszę o przedstawienie tego wniosku. Dziękujemy ekipie… „drużynie G” z Ministerstwa Finansów. Dzięki. Bardzo proszę, panie ministrze. Przepraszam za tę…</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#JanuszCichoń">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 19 grudnia 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 17 grudnia 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#JanuszCichoń">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny przedstawione we wniosku.” Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję zatem, że Komisja przyjęła opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#JanuszCichoń">Teraz, panie ministrze, znowu ma pan głos. Tym razem przedstawiamy wniosek w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2024. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#MikołajDorożała">Pozostałe zmiany planu dotyczą zmiany w limitach kosztów i wydatków NFOŚ dotyczących funkcjonowania organów biura NFOŚ bez zmiany ogólnej kwoty przeznaczonej na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#MikołajDorożała">Proponowane zmiany spełniają warunki wynikające z przepisów art. 52 ustawy o finansach publicznych, zaś minister finansów w piśmie z dnia 17 grudnia wyraził zgodę na ich dokonanie. Proszę o pozytywne zaopiniowanie zmiany w planie finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2024. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#KrystynaSkowrońska">Ostatnie moje pytanie jest takie, jak zadawałam poprzednio. Dziś jest 19 grudnia. Jaką datę państwo zakreślacie na wypłacenie tej kwoty, skoro dokonujecie zmiany w planie finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska dzisiaj na posiedzeniu Komisji, a zatem wszelkiego rodzaju uruchomienia czy decyzje dotyczące uruchomienia środków zostaną podjęte, załóżmy, jutro rano? To są rzeczy niezwykle… Chciałabym jeszcze usłyszeć, dlaczego tak nagle państwo zawiesili wypłaty w programie „Czyste powietrze”? Dzisiaj prosiłabym o odpowiedź pewnie taką krótką na Komisji, bo może nie wszyscy państwo są zainteresowani, ale o udzielenie odpowiedzi na piśmie, bo szereg osób w tej sprawie interweniuje w naszych biurach. Chcielibyśmy im odpowiedzieć, jak to państwo widzicie, żeby Polaków nie zaskakiwać. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#MałgorzataSzafoni">Jeśli chodzi o planowane zmiany w „Czystym powietrzu” i takie kierunki reform, to tylko warto wspomnieć, że jesteśmy aktualnie w procesie szerokich konsultacji programu „Czyste powietrze”. Jesteśmy w konsultacji z samorządem, z organizacjami pozarządowymi. Dzisiaj rano w Funduszu odbyły się konsultacje z wykonawcami, z branżą stanowiącą wykonawców usług i inwestycji w ramach zakresu działania programu. Natomiast kluczowe kierunki reform dotyczą przede wszystkim zwiększenia bezpieczeństwa z perspektywy beneficjentów, czyli między innymi wypłaty zaliczek na konto beneficjenta, a nie, jak do tej pory było, wykonawcy, bo to jest ten punkt, który był jednym z obszarów ryzyk zidentyfikowanych w aktualnej formie programu. Reformy będą dotyczyły również limitu dotacji na poszczególne kategorie kosztów. Tu również były zidentyfikowane różnego rodzaju ryzyka nadużyć. Chcemy te ryzyka wyeliminować poprzez pewne skatalogowanie kosztów i ustalenie pewnych maksymalnych możliwych limitów. Oczywiście będziemy bardzo kształtować określenie standardu energetycznego w wyniku realizacji inwestycji, ale przede wszystkim uproszczenie i przyspieszenie obsługi składanych wniosków. Oczywiście szczegółowo przedstawimy państwu na piśmie, żebyście państwo mogli się zapoznać z takim konkretnym zakresem reformy, ale na pewno „Czyste powietrze” jest cały czas w działaniu, jest na bieżąco obsługiwane i dla płynnej obsługi zawartych już zobowiązań i złożonych wniosków potrzebne jest zabezpieczenie również przepływu pieniądza między nami a wojewódzkimi funduszami, żeby wojewódzkie fundusze mogły na bieżąco wypłacać beneficjentom. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#MagdalenaŁośko">Chciałabym tylko przypomnieć, że jeśli chodzi o przerwę taką – nie wiem, jak to nazwać – techniczną funkcjonowania programu, minister wczoraj na komisji wskazał, że w 2019 również była taka przerwa w funkcjonowaniu programu. To tyle. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#SławomirĆwik">Druga kwestia jest taka, że zakładam, że jeżeli ktoś jakby w dobrej wierze korzysta z „Czystego powietrza”, nie nadużywa tego programu, tylko faktycznie wykorzystuje tę termomodernizację w taki sposób, który przyświecał idei programu, to zakładam, że te zmiany nie dotkną go również w sposób dotkliwy. Prosiłbym ewentualnie o potwierdzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#MałgorzataSzafoni">Jeśli chodzi o komunikację do zainteresowanych programem „Czyste powietrze” jak również beneficjentów „Czystego powietrza”, to jak najbardziej tego rodzaju działanie dla największego programu priorytetowego realizowanego przez Narodowy Fundusz, jak i programu o jednej z największych skal oddziaływania na Polki i Polaków jak najbardziej był poprzedzony przygotowaniem planu komunikacji. Informowaliśmy więc poprzez różnego rodzaju kanały komunikacji, również ściśle współpracując z wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej, które są właśnie na pierwszej linii frontu, jeśli chodzi o beneficjentów, bo to tam beneficjenci i wnioskodawcy zgłaszają się. W pierwszej więc kolejności wojewódzkie fundusze informowały, natomiast my ogólnopolskimi kanałami komunikacji umieszczamy na bieżąco wszelkie komunikaty o tym, co się dzieje w „Czystym powietrzu”, jakie są kolejne kroki i czego można się spodziewać w najbliżej przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#JanuszCichoń">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 19 grudnia 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 18 grudnia 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#JanuszCichoń">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 400q ust. 5 ustawy – Prawo ochrony środowiska, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2024 przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę sprzeciwu. W związku z tyłu uznaję, że Komisja przyjęła opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Ale zanim wypowiem sakramentalne „zamykam posiedzenie”, chciałbym wszystkim państwu, wszystkim członkom Komisji, ale także pracownikom, którzy na co dzień nas wspierają w naszej pracy, życzyć radosnych świąt spędzonych w miłej rodzinnej atmosferze. Do zobaczenia w Nowym Roku.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>