text_structure.xml 28.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Witam na dzisiejszym posiedzeniu pana ministra, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Czesława Mroczka, witam także panią Katarzynę Nowakowską – podsekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, witam także pana Michała Jarosa – sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, pana Michała Świtalskiego – zastępcę prezesa Agencji Mienia Wojskowego, pana Marcina Mazura – wiceprezesa Polskiej Agencji Kosmicznej, także pana Pawła Jaroszka – członka Zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Witam wszystkie towarzyszące państwu osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Ponieważ nie widziałem sprzeciwu po przedstawieniu porządku obrad, uznaję, że przyjęliśmy porządek obrad. W związku z tym przystępujemy do jego realizacji. W pkt 1 mamy wniosek ministra rozwoju i technologii w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2024. Bardzo proszę o wystąpienie przedstawiciela wnioskodawców. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MichałJaros">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Przedmiotowa zmiana w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2024 związana jest z czterema aspektami: po pierwsze, z planowanym przekazaniem agencji środków w wysokości 250 tys. zł w związku z drugą transzą zaliczki na realizację projektu niekonkurencyjnego pn. „Umiędzynarodowienie MŚP – BRAND HUB” w ramach Programu „Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027”; po drugie, z zawarciem umowy i otrzymaniem zaliczki w 2024 r. na realizacje projektu z zakresu telekomunikacji i nawigacji satelitarnej w wysokości 60 tys. zł; trzecia kwestia to z rozliczeniem końcowym oraz zwrotem do budżetu państwa środków pozostałych po rozliczeniu końcowym projektów realizowanych ze środków Unii Europejskiej oraz niewykorzystanych części dotacji celowych i dotacji podmiotowej w 2023 r. w łącznej wysokości 5842 tys. zł; i czwarta kwestia związana ze zwiększeniem pozostałych dochodów o kwotę 19 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MichałJaros">Kwota przychodów i kosztów ogółem zostaje zwiększona o kwotę 312 tys. zł, tj. do kwoty 72 516 tys. zł. Kwota dochodów i wydatków zostaje zwiększona o kwotę 6171 tys. zł,  tj. do kwoty 91 776 tys. zł. Powyższe zmiany planu finansowego nie spowodują zwiększenia zobowiązań agencji oraz pogorszenia planowanego wyniku finansowego. Proponowane zmiany zyskały pozytywną opinię ministra finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MichałJaros">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zwracam się z wnioskiem o pozytywne zaopiniowanie wnioskowanych zmian. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń, w związku z tym proponuję przyjęcie opinii następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2024 r., rozpatrzyła wniosek ministra rozwoju i technologii z dnia 12 grudnia 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2024 przestawiony we wniosku.”</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Nie widzę sprzeciwu, zatem uznaję, że przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Mamy prośbę ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej w sprawie przesunięcia, zmiany porządku obrad, do której chciałbym się przychylić. Witam także pana ministra Stanisława Wziątka. Nie widzę sprzeciwu, wobec tego bardzo proszę, panie ministrze, o przedstawienie wniosku w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#StanisławWziątek">Panie i panowie posłowie, proszę o przyjęcie informacji dotyczącej zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego. Zmiany nie są związane z takimi kwestiami, które mogłyby się wiązać z pogorszeniem planowanego wyniku finansowego agencji. W zakresie przychodów zmieniamy dochody poprzez zmniejszenie o 25 000 tys. zł, i są to środki, których Ministerstwo Obrony Narodowej nie przekaże agencji, a były zaplanowane na wypłatę świadczeń związanych z odejściem żołnierzy na potencjalną emeryturę. Jest mniejsza liczba chętnych do odejścia. Cieszę się bardzo, że żołnierze chcą służyć w wojsku. Są nam bardzo potrzebni. To spowodowało oszczędności i w związku z tym zmniejszone wpływy do Agencji.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#StanisławWziątek">Jeśli chodzi o koszty, to koszty agencji zmniejszają się także o 25 000 tys. zł, ale także koszty funkcjonowania zmniejszono o 15 000 tys. zł w części związanej ze zbyciem nieruchomości i zmniejszeniem kosztów bieżącego funkcjonowania. Wydatki ogółem zmniejszono o 42 000 tys. zł, w tym usługi obce o 15 000 tys. zł, podatki i opłaty o 2000 tys. zł i wydatki na realizację zadań z tytułu dotacji celowej – to, o czym wspominałem – 25 000 tys. zł. Wynik finansowy brutto, który jest nadwyżką przychodów nad kosztami ich uzyskania, uległ zmniejszeniu o 15 000 tys. zł. Ważną kwestią jest także sprawa dotycząca przekazania środków w wysokości 10 000 tys. zł, zmniejszenia tej kwoty na Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych, a to jest związane z faktem, iż nastąpiło zmniejszenie sprzedaży mienia ruchomego. Sprzedaż jest w znacznie mniejszej wielkości niż to, co było zaplanowane, w związku z tym, że część tego mienia została przekazana w formie donacji na Ukrainę.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#StanisławWziątek">Panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie. Proszę o przyjęcie informacji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń, wobec tego proponuję przyjęcie opinii następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2024 r., rozpatrzyła wniosek ministra obrony narodowej z dnia 17 grudnia 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego przedstawione we wniosku.”</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JanuszCichoń">Nie widzę sprzeciwu, zatem uznaję, że Komisja Finansów Publicznych przyjęła opinię w proponowanej przeze mnie treści. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy… Wracamy do pkt 2 porządku obrad. Proszę o przedstawienie wniosku ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na rok 2024. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PawełJaroszek">Jeżeli chodzi o zmianę proponowaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, dotyczy ona zmiany planu Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na rok 2024, która zakłada zwiększenie przychodów funduszu o 500 tys. zł oraz zwiększenie kosztów o tę samą kwotę. Po stronie kosztowej zmianie ulega pozycja – Pozostałe koszty, z kwoty 9801 tys. zł do kwoty 10 301 tys. zł. W kwocie ujęte są wynagrodzenia dla płatników składek z tytułu wykonywania zadań, związanych z ustalaniem prawa i wysokości świadczeń z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz ich wypłatą. Wynagrodzenie to jest ustalane w wysokości 0,1% kwoty prawidłowo wypłaconych świadczeń. Z naszych danych wynika, że w okresie 10 miesięcy bieżącego roku wykonanie w tej pozycji wyniosło 8126 tys. zł i stanowiło 82,9% planu. Wynagrodzenie dla płatników składek w dwóch ostatnich miesiącach roku są zazwyczaj wyższe niż średnia z dziesięciu pierwszych miesięcy, dlatego też prognozujemy, że do końca roku kwota wynagrodzeń dla płatników wyniesie ok. 10 300 tys. zł, stąd właśnie prośba do Wysokiej Komisji o pozytywne zaopiniowanie takiej zmiany.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PawełJaroszek">Tak jak już wspomniałem, źródłem pokrycia zwiększonych kosztów FUS w 2024 r. będą wyższe od planowanych wpłaty z OFE w ramach tzw. suwaka bezpieczeństwa. Przewidujemy, że w całym bieżącym roku będą one wyższe od zaplanowanych o kwotę  ok. 1 900 000 tys. zł. Bardzo dziękuję. Uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie naszego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń, zatem proponuję przyjęcie opinii Komisji następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu  18 grudnia 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 grudnia 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na rok 2024. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przedstawione we wniosku.”</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCichoń">Nie widzę sprzeciwu, zatem uznaję, że opinia została przyjęta. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do kolejnego punktu, pkt 3 porządku obrad. Teraz poproszę przedstawiciela Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o przedstawienie wniosku w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na rok 2024. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń, wobec tego proponuję przyjęcie opinii następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 grudnia 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na rok 2024. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na rok 2024 przedstawione we wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Nie widzę sprzeciwu, zatem uznaję, że Komisja przyjęła opinię w zaproponowanej przeze mnie treści. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do realizacji pkt 5. Tutaj, po pierwsze, chcę poinformować państwa, że marszałek Sejmu w dniu 4 grudnia skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu do Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Marszałek Sejmu wyznaczył termin na przedstawienie sprawozdania do dnia 7 stycznia br. Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu. Poproszę pana ministra Czesława Mroczka o przedstawienie uzasadnienia projektu. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#CzesławMroczek">Szanowni państwo, ustawą z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego wprowadzono środki ograniczające w stosunku do osób i podmiotów, które poprzez swoje zasoby wspierały agresję rosyjską na Ukrainę, jak również w sposób poważny dopuszczały się naruszania praw człowieka lub represji wobec społeczeństwa obywatelskiego i opozycji demokratycznej w Federacji Rosyjskiej i na Białorusi. Te przepisy, czyli tzw. ustawa sankcyjna dawała podstawę do stosowania przepisów sankcyjnych zarówno wprowadzonych przez Unię Europejską, jak również ustanawiała samodzielny krajowy system sankcyjny. Przedkładamy państwu, rząd przedkłada państwu nowelę tych przepisów, dlatego że spośród 15 pakietów sankcyjnych Unii Europejskiej w naszej ustawie wymienione są tylko 4 pakiety i tylko te 4 pakiety sankcyjne mogą być stosowane w Polsce, w związku z tym zachodzi pilna potrzeba aktualizacji, objęcia przepisami, możliwością stosowania w Polsce pozostałych pakietów sankcyjnych. Przy tej okazji oczywiście zebraliśmy doświadczenia, dokonaliśmy analizy stosowania dotychczas ustawy. Oprócz wprowadzenia tych przesłanek, czyli tych działań ograniczających, polegających na mrożeniu aktywów, zakazie wjazdu do kraju i zakazie udziału w zamówieniach publicznych w Polsce, oprócz wprowadzenia tych podstaw wyznaczone zostały organy do stosowania sankcji zarówno w tym porządku administracyjnym, jak i w porządku karnym, a mianowicie tymi podmiotami są Krajowa Administracja Skarbowa i prokuratura. W tym zakresie również doprecyzowujemy kompetencje obu organów.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#CzesławMroczek">Ponadto wyciągamy wnioski z obchodzenia sankcji zarówno unijnych, jak i krajowych. W celu minimalizacji ryzyka obchodzenia sankcji zaproponowaliśmy nowe uregulowania, zgodnie z którymi podmioty dokonujące obrotu z zagranicą będą musiały zapewnić, że towary przemieszczane przez terytorium Federacji Rosyjskiej lub Białorusi będą znajdować się na terenie tych państw wyłącznie w procedurze tranzytu, nie będą przeznaczone do wykorzystania w Rosji lub na Białorusi i nie trafią ostatecznie do żadnego z tych państw.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, dotychczasowe efekty stosowania krajowych przepisów sankcyjnych to 524 aktualne wpisy na krajową listę środków ograniczających, w tym 95 dotyczących podmiotów gospodarczych – 82 z tych podmiotów powiązane są z kapitałem rosyjskim – oraz 429 wpisów dotyczących osób, głównie obywateli Republiki Białoruś – 380 osób, i Federacji Rosyjskiej – 47 osób. Jednocześnie w przypadku 7 podmiotów, wpisanych na krajową listę sankcyjną, minister rozwoju i technologii ustanowił tymczasowy zarząd przymusowy. W tym zakresie też zmieniamy przepisy, wydłużając możliwość stosowania tego zarządu przymusowego z 24 miesięcy do 36 miesięcy. Według danych Krajowej Administracji Skarbowej łączna wartość zamrożonych dotychczas w Polsce aktywów wynosi ponad 1 300 000 tys. euro,  w tym 885 000 tys. euro na podstawie naszych przepisów krajowych, trybu krajowego.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, tak jak powiedziałem, przede wszystkim chcemy objąć stosowaniem… umożliwić w Polsce stosowanie kolejnych pakietów sankcyjnych Unii Europejskiej. Doprecyzowujemy przepisy w takim zakresie, w jakim powiedziałem. Chcemy, by te przepisy były sankcyjne i by uniemożliwiać na terenie naszego kraju, w Unii Europejskiej działanie osób i podmiotów, które poprzez swoje możliwości wspierają – osobiste jak i potencjał gospodarczy – wspierają agresję rosyjską na Ukrainie. Proszę o przyjęcie tych przepisów. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#JanuszCichoń">Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu, następnie zadawanie pytań przez posłów, także odpowiedzi wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#JanuszCichoń">Jest zgłoszenie. Bardzo proszę, pan poseł Krajewski. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#JarosławKrajewski">Panie ministrze, szanowni państwo, my oczywiście, jako klub Prawa i Sprawiedliwości, od samego początku wspieraliśmy listę sankcyjną i nałożenie nawet dalej idących sankcji na poziomie Unii Europejskiej, bo nie ukrywajmy tego, że wtedy te sankcje mają sens, jeżeli cała wspólnota europejska prowadzi jednolitą politykę ograniczania środków, które pozyskuje Federacja Rosyjska i Białoruś na prowadzenie wojny przeciwko Ukrainie, a de facto przeciwko całej cywilizacji Zachodu. Oczywiście zgadzamy się z ideą, żeby sankcje były jak najbardziej skuteczne i żeby polskie państwo wiodło prym, jeżeli chodzi o kwestię szczelności prawa w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#JarosławKrajewski">Mam też pytanie do pana ministra o sprawy dotyczące ogólnych kwestii, które pojawiają się w tym projekcie. Po pierwsze, chciałem zapytać: ile podmiotów znajduje się na dzień wczorajszy, czyli 17 grudnia br., na krajowej liście sankcyjnej, w tym również, ile osób fizycznych i ile podmiotów gospodarczych znajduje się obecnie na liście sankcyjnej prowadzonej przez polskie państwo? W uzasadnieniu znalazła się informacja, jeśli chodzi o stan na dzień 8 kwietnia, dlatego myślę, że to też dobrze byłoby przy okazji dzisiejszej dyskusji zaktualizować te dane jak polskie państwo, czy pozyskało również informację na temat konkretnych osób lub konkretnych podmiotów gospodarczych, które zostały wpisane na listę sankcyjną. Również pojawia się tam kwestia związana z listą państw, tutaj możemy określić to jako podejrzewanych o omijanie sankcji nałożonych na Federację Rosyjską i Białoruś, i chciałbym uzyskać informację, czy mamy listę państw, co do których istnieje ryzyko, że biorą udział w obchodzeniu środków ograniczających Federację Rosyjską i Białoruś – bo takie sformułowanie tam się znajduje – i czy taki wykaz państw jest rozwiązaniem na poziomie unijnym czy tylko i wyłącznie w kwestii krajowej? Jeżeli chodzi o szczegółowe rozwiązania, to oczywiście jesteśmy gotowi na procedowanie tego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#JanuszCichoń">Ja ze swej strony chciałbym zapytać: jaka jest skala naruszeń przepisów sankcyjnych? Bo mówimy o pewnych doświadczeniach, chciałbym wiedzieć, jaka jest skala, być może wysokość kar, także wpływów budżetowych z tego tytułu.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#JanuszCichoń">Do głosu zgłosił się jeszcze pan poseł Piotr Strach. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#PiotrPawełStrach">Wiemy, że są plany przekazywania środków, zamrożonych rosyjskich aktywów, państwu ukraińskiemu. To jest w tym momencie w Polsce, jak usłyszeliśmy, prawie 1,5 mld.  Pytanie: czy są plany do tego, aby w jakiś sposób środki przekazać na odbudowę, czy wsparcie Ukrainy? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#JanuszCichoń">Nie widzę więcej zgłoszeń. Bardzo proszę, panie ministrze o ustosunkowanie się do wypowiedzi, ewentualnie wskazanie osób, które mogą nam wyjaśnić podnoszone kwestie.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące liczby podmiotów umieszczonych na liście krajowej, to ja podałem te dane. Jeszcze raz przypomnę, że w efekcie stosowania krajowych przepisów sankcyjnych mamy aktualnie 524 wpisy, w tym 95 dotyczących podmiotów gospodarczych, reszta to są wpisy dotyczące osób. Stosujemy te przepisy cały czas. Kilkadziesiąt wpisów to jest efekt działania w tym roku. Efektem działania w tym roku jest też właśnie nowela polegająca na tym, że uszczelniamy system, wyciągamy wnioski. Chcemy, żeby system był bardziej skuteczny. Wczoraj podpisałem trzy decyzje dotyczące kolejnych wpisów na listę. Chcę w tej sprawie podziękować wszystkim podmiotom, które dają ministrowi spraw wewnętrznych i Administracji podstawę do działania w tym zakresie, czyli przekazują nam materiał dowodowy, który umożliwia dokonanie wpisu na listę. W szczególności chcę tutaj wymienić Krajową Administrację Skarbową i podziękować za dużą aktywność i skuteczne działanie w tym zakresie, jak również służby specjalne.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o stosowanie środków zarówno w porządku administracyjnym, jak i sankcji karnych, to chciałbym spytać przedstawicieli Krajowej Administracji Skarbowej: czy państwo jesteście przygotowani, żeby podać… Tak, widzę, że pan dyrektor potwierdza i zaraz, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to poprosilibyśmy przedstawicieli Krajowej Administracji Skarbowej o wskazanie tych danych. Natomiast uzyskamy dane z prokuratury, bo w tej chwili ich nie mam, i przekażemy panu przewodniczącemu dane dotyczące stosowania środków karnych w związku z naruszaniem decyzji dotyczących wprowadzonych ograniczeń. Nie mamy na razie możliwości prawnych uruchomienia zamrożonych środków i przeznaczenie ich na wsparcie Ukrainy. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę przedstawiciela Krajowej Administracji Skarbowej o odpowiedź na zadane pytania.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#RobertMichalski">Proszę państwa, w zakresie kar pieniężnych i postępowań możemy wskazać, że prowadziliśmy 54 postępowania. Zakończyło się to 44 decyzjami, w których nałożono kary w wysokości 21 mln zł. Jeżeli chodzi o szefa KAS, szef KAS od kwietnia tego roku złożył  26 wniosków o wpis na listę ministra spraw wewnętrznych i administracji, z tego część główna została już wpisana, de facto w najbliższym czasie, nawet może dzisiaj pan minister będzie wpisywał kolejne podmioty na listę. Kolejne wnioski właściwie codziennie… Co kilka dni składane są kolejne wnioski o wpis na listę sankcyjną, rozumianą w ten sposób.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#RobertMichalski">Jeżeli chodzi o naruszenia, tutaj pan naczelnik Żak przedstawi statystyki.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#JanuszCichoń">Nie widzę więcej zgłoszeń, wobec tego proponuję przystąpić do rozpatrzenia projektu ustawy. Zaczynamy jak zwykle od tytułu. Czy do tytułu mamy jakieś uwagi? Biuro Legislacyjne? Nie ma uwag, zatem rozpatrzyliśmy tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#JanuszCichoń">Art. 1. On jest dość obszerny, zatem proponuję, abyśmy go rozpatrzyli poszczególnymi zmianami. To tak zróbmy.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#JanuszCichoń">Do zmiany nr 1 mamy uwagi? Nie widzę, wobec tego zmiana nr 1 została rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 2? Pamiętajmy, mamy poprawki. Proszę wnioskodawców, i Biuro Legislacyjne także, o to, żeby pilnowali, żebyśmy… Nie widzę uwag do zmiany nr 2, wobec tego uznaję, że została rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 3? Mamy poprawkę do zmiany nr 3. Zaczniemy od poprawki. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#JanuszCichoń">Biuro Legislacyjne, opinię do tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#PrzemysławSadłoń">W odniesieniu do poprawki, to jak najbardziej uważamy ją za zasadną. Natomiast, jeżeli chodzi o zmianę nr 3, bo ta zmiana nr 3 jest rozpatrywana, to jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to jeszcze chciałbym podnieść dodatkowe kwestie. To znaczy…</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#JanuszCichoń">Przepraszam, chciałem też poprosić o głos pana ministra, co do poprawki.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#JanuszCichoń">Teraz Biuro Legislacyjne do całości zmiany nr 3.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#JanuszCichoń">Jeszcze pan dyrektor chciał się odnieść do wypowiedzi Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#JanuszCichoń">Rozumiem, że Biuro Legislacyjne przyjmuje te wyjaśnienia? W gruncie rzeczy nie mamy wyjścia. My także przyjmujemy te wyjaśnienia, ale jeszcze przed nami poprawki o charakterze legislacyjnym. Kolejna. Bardzo proszę pana posła Pawła Bliźniuka.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#JanuszCichoń">Teraz przejdźmy, wobec tego… Uznaję, przy braku sprzeciwu, że przyjęliśmy poprawkę. Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 3 do zmiany nr 3. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#JanuszCichoń">Opinia Biura Legislacyjnego do tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#JanuszCichoń">Znowu poproszę o opinię Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#JanuszCichoń">Pan dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#JanuszCichoń">Nie widzę sprzeciwu, wobec tego uznaję, że przyjęliśmy poprawkę nr 4 i w związku z tym przyjmuję także, że rozpatrzyliśmy, nie widząc sprzeciwu, całą zmianę nr 3. Wobec tego zmiana nr 3 rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do zmiany nr 4. Bardzo proszę pana posła Pawła Bliźniuka o przedstawienie poprawki do zmiany.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#JanuszCichoń">Opinia Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#JanuszCichoń">Ministerstwo. Pan dyrektor. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#JanuszCichoń">Nie widzę zgłoszeń do dyskusji, jeśli chodzi o tę poprawkę. Zakładam, że poprawkę przyjęliśmy. Nie widzę sprzeciwu, zatem przyjęliśmy poprawkę. Co do całości zmiany nr 4 nie widzę uwag, wobec tego zakładam, że wraz z poprawkami zmiana nr 4 została rozpatrzona. Jeśli nie zobaczę sprzeciwu, zgłoszenia, to przyjmuję, że rozpatrzyliśmy zmianę czwartą. Art. 1 rozpatrzyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do art. 2.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#JanuszCichoń">Art. 2? Nie widzę zgłoszeń do art. 2… A, spróbujmy też zmianami, bo tu mamy trochę tych zmian. Nie ma co prawda poprawek, ale… Co do zmiany nr 1 w art. 2 nie widzę zgłoszeń, więc uznaję, że rozpatrzyliśmy zmianę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#JanuszCichoń">Do zmiany nr 2? Tak że nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że rozpatrzyliśmy zmianę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 3? Nie widzę zgłoszeń. Zmiana nr 3 w art. 2 została rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 4? Nie widzę zgłoszeń, więc także rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 5? Do zmiany nr 5 także nie mamy uwag. Została rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 6? Do zmiany nr 6 też nie widzę zgłoszeń, dlatego uznaję, że ją rozpatrzyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do art. 3, po rozpatrzeniu już art. 2. Art. 3? Nie widzę zgłoszeń. Rozpatrzyliśmy art. 3.</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#JanuszCichoń">Art. 4? Do art. 4 nie widzę także zgłoszeń, wobec tego uznaję, że rozpatrzyliśmy art. 4.</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#JanuszCichoń">Art. 5? Nie widzę zgłoszeń, wobec tego także uznaję, że przyjęliśmy ten artykuł.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#JanuszCichoń">Chciałbym, żebyśmy także, zgodnie z tym, o czym rozmawialiśmy wcześniej, upoważnili Biuro Legislacyjne do dokonania zmian o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym i językowym, stanowiących konsekwencję poprawek przyjętych przez Komisję. Jeśli nie zobaczę sprzeciwu, to uznam, że Komisja upoważnia Biuro Legislacyjne do wprowadzenia zmian o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym i językowym do tego projektu, do sprawozdania. Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#JanuszCichoń">Pozostała nam całość ustawy do przegłosowania. Nie będę przeprowadzał głosowania, jeśli nie zobaczę głosów sprzeciwu. Nie widzę głosu sprzeciwu, wobec tego uznaję, że Komisja przyjęła projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#JanuszCichoń">Musimy wybrać jeszcze posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Pani poseł Krystyna Sibińska?</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#JanuszCichoń">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem przebiegu posiedzenia będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>