text_structure.xml 12.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje – po pierwsze – zaopiniowanie wniosku… Proszę o wyciszenie rozmów. Po pierwsze, zaopiniujemy wniosek ministra nauki w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki na 2024 r. Po drugie, zaopiniujemy wniosek ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury na 2024 r. W punkcie trzecim przeprowadzimy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zapewnieniu finansowania działań zmierzających do zwiększenia zdolności produkcji amunicji – druk nr 839. To tyle, jeżeli chodzi o porządek. Nie widzę uwag. Zatem uznaję, że przyjęliśmy porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Chciałbym powitać gości na naszym posiedzeniu. Po pierwsze, panią minister kultury i dziedzictwa narodowego Hannę Wróblewską, pana Marcina Kulaska sekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, pana Marka Gzika sekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Witam także pana Andrzeja Hawryluka wiceprezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Witamy też wszystkie towarzyszące państwu osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. W pkt 1 mamy wniosek ministra nauki w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki na 2024 r. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekGzik">Chciałbym podkreślić, że powyższe zmiany zostały pozytywnie zaopiniowane przez ministra finansów. Szczegółowe zmiany w planie Agencji przedstawia załączony do pisma z 21 listopada br. plan finansowy Narodowego Centrum Nauki na 2024 r. Uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie powyższego wniosku. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Zatem uznaję, że przyjęliśmy opinię o zaproponowanej przeze mnie treści.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do drugiego punktu porządku obrad. Proszę o przedstawienie wniosku ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury na 2024 r. Bardzo proszę panią minister o krótkie uzasadnienie wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Nie widzę pytań czy zgłoszeń. Zatem proponuję przyjęcie opinii o następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 26 listopada 2024 r. rozpatrzyła wniosek ministra kultury i dziedzictwa narodowego z dnia 21 listopada 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury na 2024 r. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Funduszu Promocji Kultury przedstawiony we wniosku”. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Uznaję zatem, że Komisja Finansów Publicznych przyjęła opinię o zaproponowanej przeze mnie treści. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do następnego, już trzeciego i ostatniego punktu porządku dziennego. Informuję, że marszałek Sejmu w dniu 19 listopada br. skierował rządowy projekt ustawy o zapewnieniu finansowania działań zmierzających do zwiększenia zdolności produkcji amunicji do Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Zatem przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy z druku nr 839. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców – pana ministra – o uzasadnienie projektu. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MarcinKulasek">Szanowni państwo, projekt powstał dzięki świetnej współpracy Ministerstwa Obrony Narodowej z Ministerstwem Aktywów Państwowych… Dzisiaj Ministerstwo Aktywów Państwowych reprezentują pan Marcin Kubicza dyrektor Departamentu Projektów Strategicznych oraz pan Grzegorz Pazura dyrektor Departamentu Inwestycji Rozwojowych. Ministerstwo Obrony Narodowej reprezentują pan generał Sławomir Kozicki dyrektor Departamentu Budżetowego oraz pan Sławomir Cichocki dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MarcinKulasek">Szanowni państwo, projekt ustawy ma na celu zapewnienie finansowania działań zmierzających do zwiększenia zdolności produkcji amunicji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obejmujących realizację strategicznie ważnych inwestycji dla bezpieczeństwa kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MarcinKulasek">Projekt tworzy ramy do przekazania do Funduszu Inwestycji Kapitałowych środków, które będą przeznaczone na dokapitalizowanie spółek odpowiedzialnych za produkcję amunicji. Fundusz Inwestycji Kapitałowych uzyska ok. 3 mld zł na cel określony w ustawie. Kwota 2 mld zł będzie pochodziła z tegorocznego budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. Środki zostaną przekazane z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej do budżetu Ministerstwa Aktywów Państwowych. Następnie zostaną wpłacone do Funduszu Inwestycji Kapitałowych jeszcze w tym roku. Pozostała część środków zostanie przekazana w postaci skarbowych papierów wartościowych, które aktualnie znajdują się w posiadaniu Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. RARS przekaże je bezpośrednio do Funduszu Inwestycji Kapitałowych w przyszłym roku. Następnie FIK podpisze z wybranymi spółkami umowy inwestycyjne i wniesie otrzymane środki na podwyższenie kapitału spółek. Środki te zostaną wykorzystane na produkcję amunicji. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MaciejWojewódka">Jeśli można, jeszcze jedno zdanie. Otóż wojna na Ukrainie wpisuje się w szeroki kontekst zdarzeń, które w swoim ciągu są zbieżne z historią matematyczną i powodują, że sytuacja geopolityczna na świecie będzie się coraz bardziej pogarszać. W 2021 r. silnie zadłużone Stany Zjednoczone wycofują się militarnie z Afganistanu. Następnie mamy rozpoczęcie wojny hybrydowej przez Białoruś, która ściąga do siebie imigrantów ekonomicznych i siłowo przerzuca ich do państw NATO, w tym do Polski. Kolejny rok to pełnoskalowa agresja militarna Rosji na Ukrainę. Następnie atak – moim zdaniem wyprzedzający – Hamasu na Izrael. Bezpośredni atak Iranu na Izrael, pierwszy w tej sytuacji. Mamy początek rozmieszczania broni jądrowej przez Rosję na Białorusi – już kończę –  oraz wycofanie się Rosji z Traktatu o konwencjonalnych siłach zbrojnych w Europie.  I – oczywiście – ostatnia informacja o zmianie doktryny nuklearnej Rosji, która głosi, że nie tylko w sytuacji zagrożenia państwa, ale także w sytuacji zagrożenia atakiem NATO Rosja może użyć broni nuklearnej. Tak, że podejmowanie działań w kierunku zwiększania zdolności polskich sił zbrojnych jest w mojej ocenie jak najbardziej słuszne. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#GrzegorzPazura">Prawdopodobnie w innych ustawach mogą być inne limity, ale to może wynikać z innej specyfiki działań. Jak mówię, te rozwiązania były skonsultowane z Ministerstwem Finansów i zostały przyjęte na poziomie Rady Ministrów, więc są rozwiązaniami uzgodnionymi na poziomie rządowym. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PrzemysławWipler">I drugie. Jeżeli panowie mówią, że skutki będą od roku do 3 lat, to znaczy, że te pieniądze dostaną tylko podmioty, które nie tylko mają decyzję środowiskową i pozwolenie budowalne, ale wręcz wstępnie zakontraktowane maszyny, bo kontraktacja maszyn do produkcji amunicji też trwa. Gdyby ktoś teraz zapłacił za maszyny, to czas uruchomienia wszystkiego, ten cały proces to jest 16-18 miesięcy. Bardzo ograniczona jest liczba podmiotów, które teoretycznie mogą stanąć do takiego przetargu, do takiej umowy inwestycyjnej. Czy mają je państwo zidentyfikowane? Powinni państwo mieć, bo to nie są cukierki w sklepie. Ile jest takich podmiotów, które teoretycznie mogą stanąć do próby podpisania takiej umowy inwestycyjnej? Jakie to są podmioty? Naprawdę to nie jest wiedza tajemna. Firm, które są tak bardzo doinwestowane jest bardzo, bardzo mało. Tak naprawdę mówimy o tym, że pieniądze mają pójść do konkretnych podmiotów. Czy przynajmniej teoretycznie mają państwo zidentyfikowane te podmioty? Dziękuję. I jeszcze jedna kwestia. Rozumiem, że to są pieniądze na inwestycje. A jak szacują państwo koszt wyprodukowania jednego pocisku kalibru 155 mm po przeprowadzonej inwestycji? W jakich mniej więcej widełkach ta cena kształtuje się obecnie na rynku? To też nie jest wiedza tajemna. Chciałbym usłyszeć, jak wygląda państwa świadomość w tym zakresie. Pytam o zakup jednego pocisku o kalibrze 155 mm. Nota bene liczba 150 tys. sztuk, to jest liczba, która w chwili obecnej jest mniej więcej zużywana miesięcznie podczas wojny na Ukrainie przez jedną ze stron. Chcę, żebyśmy mieli świadomość, jakie są potrzeby, a ile mamy produkować.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Proponuję przystąpić do rozpatrzenia projektu ustawy. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Wobec tego rozpoczynamy szczegółowe rozpatrywanie projektu ustawy. Zacznijmy tradycyjnie od tytułu, który budzi zastrzeżenia po stronie Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do art. 1. Do art. 1 nie widzę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCichoń">Zatem uznaję, że art. 1 rozpatrzyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCichoń">Art. 2. Tutaj mamy poprawkę. Bardzo proszę pana posła Bliźniuka o jej przedstawienie.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Przyjęliśmy poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCichoń">Wobec tego mamy art. 2 z poprawką. Mamy jeszcze uwagę Biura Legislacyjnego.  Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">Rozumiem, że po tych uwagach Biura Legislacyjnego i po poprawce uznajemy, że art. 2 został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#JanuszCichoń">Art. 3. Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#JanuszCichoń">Art. 3 został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#JanuszCichoń">Art. 4. Jest uwaga ze strony Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#JanuszCichoń">Uznaję zatem, że art. 4 został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#JanuszCichoń">Art. 5. Bardzo proszę. Tu też Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#JanuszCichoń">Uznaję zatem, że po tej wymianie uwag z Biurem Legislacyjnym rozpatrzyliśmy art. 5.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#JanuszCichoń">Art. 6. Nie ma uwag do art. 6. Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#JanuszCichoń">Uznaję zatem, że art. 6 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#JanuszCichoń">Art. 7. Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#JanuszCichoń">Art. 7 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#JanuszCichoń">Czy do całości… Może jeszcze jedna uwaga, zanim będzie ewentualne głosowanie.  Tradycyjnie już proponuję, żeby upoważnić Biuro Legislacyjne do dokonania zmian o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym i językowym, stanowiących konsekwencje poprawek przyjętych w trakcie procedowania. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#JanuszCichoń">Wobec tego przyjęliśmy tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#JanuszCichoń">Mamy całość ustawy. Czy jest głos przeciw? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że przyjęliśmy projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#JanuszCichoń">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą do tego projektu została pani poseł Krystyna Sibińska. Oczywiście, pani poseł się zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#JanuszCichoń">Wobec tego uznajemy, że Komisja wybrała posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#JanuszCichoń">Zamykam posiedzenie. Protokół będzie do wglądu w sekretariacie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>