text_structure.xml
28.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy na rok 2025. Mamy do rozpatrzenia na tym posiedzeniu dwie opinie – opinię Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz opinię Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nie ma, póki co, z nami posła referenta opinii Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wobec tego proponuję zmianę kolejności. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi jako pierwsza. Nie widzę… Ja wiem, ja widzę, że pan poseł jest i dlatego uznałem, że odwrócimy kolejność. Pytanie, czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę, nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Wobec tego uznaję, że przyjęliśmy porządek.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Witam na naszym posiedzeniu, po pierwsze, pana Jacka Czerniaka – sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pana Arkadiusza Marchewkę – sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pana Tomasza Nawrockiego – prezesa ARiMR, pana Jacka Jarząbka – prezesa Wód Polskich, i pana Lucjana Polaka – dyrektora generalnego KOWR. Witam również wszystkie towarzyszące państwu osoby, a także przedstawicieli Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Posłowie Komisji – to informacja dla naszych gości – otrzymali materiały dotyczące części budżetowych, o których będziemy dzisiaj dyskutować. Dostali je również w formie elektronicznej i mają je na iPadach. Rozpatrywanie opinii komisji o projekcie ustawy budżetowej odbywa się w następującym porządku: wystąpienie posła referenta komisji branżowej, po drugie, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych i potem pytania posłów, ewentualne pytania i odpowiedzi przedstawicieli dysponentów i ewentualna dyskusja.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Rozpoczynamy. Zaczynamy od rozpatrzenia opinii Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zgodnie z przyjętym porządkiem. Proszę pana posła Kazimierza Plocke o zreferowanie opinii Komisji. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KazimierzPlocke">Na programy pomocy państwa dla producentów rolnych zaplanowano wydatki, które sfinansują w szczególności, po pierwsze, dopłaty do ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w kwocie 920 000 tys. zł, postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej w kwocie około 81 000 tys. zł, postęp biologiczny w produkcji roślinnej w kwocie 13 400 tys. zł, dopłaty do oprocentowania kredytów klęskowych w kwocie 99 700 tys. zł, dopłaty do oprocentowania kredytów inwestycyjnych w kwocie 191 100 tys. zł, dopłaty do oprocentowania kredytów płynnościowych w kwocie 115 000 tys. zł, koszty zbioru, transportu i utylizacji padłych zwierząt w kwocie 212 000 tys. zł, dopłaty do materiału siewnego w kwocie 65 000 tys. zł, zwalczanie chorób zakaźnych w kwocie 921 800 tys. zł, dopłaty do paliwa rolniczego w kwocie 2 013 000 tys. zł, dofinansowanie do spółek wodnych w kwocie 40 000 tys. zł i dofinansowanie zadań w obszarze rolnictwa, w tym pomoc dla poszkodowanych w związku z wystąpieniem niekorzystnych zjawisk atmosferycznych to jest prawie 2 979 000 tys. zł. Jest to kwota zarezerwowana w rezerwie celowej. W ustawie budżetowej na 2025 r. zaplanowano wydatkowanie z budżetu środków europejskich kwoty 28 200 000 tys. zł, w tym głównie na płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego. Będzie to kwota 15 200 000 tys. zł. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na swoim posiedzeniu rozpatrzyła projekt, przeprowadziła dyskusję i podjęła decyzję o pozytywnym zaopiniowaniu projektu budżetu dla ministra rolnictwa i rozwoju wsi na rok 2025. Dziękuję za uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#KrystynaSkowrońska">I ostatnia rzecz. Wielokrotnie czy kilkukrotnie na Komisji Finansów przesuwaliśmy środki z rezerw budżetowych na finansową pomoc dla kół gospodyń wiejskich. Na stronie 10. mamy taką pozycję otwartą. Nie ma wymienionej kwoty. Zatem poprosiłabym o informację, jaka to jest kwota przewidziana na rok 2025? To są moje pytania w tym zakresie. Niezwykle ważne jeszcze jedno ogólne pytanie w zakresie zwalczania ASF. Jakie państwo podejmujecie strategiczne długofalowe działania w tym zakresie, nie tylko takie zabezpieczenie fitosanitarne dla gospodarstw i te wymogi, które są w tym zakresie wymagane? To jest rzecz niezwykle ważna. Ile środków i kiedy będą przeznaczone, bo państwo zaczęli już wypłacać obszarowe dopłaty bezpośrednie, zaliczkować… jak wygląda realizacja przekazywania środków unijnych tak, abyśmy z budżetu nie musieli wcześniej jakichkolwiek sum przeznaczać na taki wydatek związany z tym działaniem? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#TeresaPamuła">I drugie pytanie. Czy są jakiekolwiek środki na wykupy budynków? Wiem, że większość budynków jest wynajmowana. Czy nie celowy byłby jednak w dalszej perspektywie wykup tych biur, które są wynajmowane przez powiatowe i regionalne oddziały w całej Polsce? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JanuszCichoń">Witam jeszcze przy okazji pana posła, ale także sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pana Stefana Krajewskiego, który przebył na posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Tak, bardzo proszę przedstawicieli dysponentów o ustosunkowanie się do pytań i do głosów w dyskusji. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#StefanKrajewski">Jeśli chodzi o wydatkowanie pieniędzy na FADN, czyli zbieranie tych wszystkich danych od rolników, 42 000 tys. zł. Część pieniędzy jest przeznaczona dla Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, część to są wynagrodzenia dla pracowników wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, którzy realizują ten projekt, ale również są pieniądze przeznaczone dla rolników, którzy są objęci tą tak zwaną pełną księgowością i wykazywaniem tych wszystkich kwestii. Zmienia się również ustawa. Niedługo będzie obowiązywać ustawa FSDF, czyli oprócz tych ekonomicznych będziemy zbierać wartości dotyczące relacji społecznych i środowiskowych. Ten katalog będzie rozszerzony.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#StefanKrajewski">Jeśli chodzi o wynagrodzenia w weterynarii – 5%, taki jest planowany wzrost wynagrodzeń, zgodnie z tym co wcześniej przygotowywaliśmy, zgodnie z założeniami.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#StefanKrajewski">Jeśli chodzi o koła gospodyń wiejskich, przesunięte… tak przesuwaliśmy pieniądze z rezerwy na rok 2024. Jest to kwota 157 000 tys. zł. Na przyszły rok 120 000 tys. zł, tak jak to przyjęliśmy w przepisach. Oczywiście maksymalny poziom dofinansowania… poziom budżetu to 170 000 tys. zł. Mamy nadzieję, że dla wszystkich kół gospodyń wiejskich wystarczy.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#StefanKrajewski">Jeśli chodzi o ASF, na bioasekurację wydane zostało 30 000 tys. zł, na zakaz utrzymywania trzody ponad 8000 tys. zł i oczywiście staramy się reagować na te wszystkie zgłaszane potrzeby, chociaż nie jest to łatwe działanie, bo wiemy, że ta walka z ASF trwa już ponad 10 lat w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#StefanKrajewski">Pani poseł Pamuła pytała o Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Tak, faktycznie musimy w tej chwili nadrobić te zaległości z lat minionych, gdzie były zbierane wnioski i nierozpatrywane. Niedziałające systemy zostały naprawione i teraz nastąpiło przyspieszenie w rozpatrywaniu wniosków zarówno inwestycyjnych, jak i wniosków o płatności obszarowe i te wszystkie rolno-środowiskowo-klimatyczne działania. To wszystko przyspieszyło, ale wiemy, że tych etatów jest mało w porównaniu z ilością tych wszystkich działań i interwencji. W tej chwili planujemy, że to będzie około 320 etatów więcej, co da nam liczbę około 11 300 etatów. Myślę, że to jest ciągle mało, ale staramy się wynagradzać pracowników przez dodatkowe nagrody, które zostały skierowane w tym roku w miesiącach wrześniu i październiku. W listopadzie będzie jeszcze jedna nagroda wypłacona za ten dodatkowy czas poświęcony na rozpatrywanie wniosków. Oczywiście nad każdą możliwością wykupu biur… podchodzimy to tego w sposób bardzo odpowiedzialny i szukamy. Tam, gdzie jest to możliwe i jest to racjonalne oraz uzasadnione, takie wykupy następują. Można by było zapytać, gdybym był złośliwy, czemu przez te 8 lat te biura nie zostały wykupione ostatnio, ale nie jestem złośliwy, więc nie będę pytał o to.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#StefanKrajewski">Były oczywiście jeszcze pytania o kwestie rezerwy, która została określona na kwotę 2 900 000 tys. zł. Ta rezerwa, która była wcześniej traktowana jako Fundusz Gwarancji Rolnictwa, dzisiaj nazywa się dofinansowaniem zadań w obszarze rolnictwa. To oczywiście… wydaje nam się, że ta kwota powinna wystarczyć. Na to, ile wniosków wpłynie, o co pytał pan poseł Kowalczyk, wpływu nie mamy. Do 15 listopada muszą wnioski wpłynąć. 150 000 tys. zł to są pieniądze, które zostały przeznaczone na pomoc rolnikom, których plon został zniszczony i uprawy nie zostały… i rośliny nie zostały zebrane. Dodatkowo oczywiście trwa szacowanie szkód, które polegają na zalaniu zapasów, środków do produkcji. To musi się odbyć i to już się odbywa. Komisje szacują straty. Oczywiście to nie jest działanie ministra rolnictwa, tylko wojewodowie przygotowują i powołują komisje, które szacują te straty. Oczywiście będziemy reagować, ale z tą nadzieją, że tych pieniędzy w rezerwie wystarczy.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#StefanKrajewski">Jeśli chodzi o KRUS, udział składek zebranych w wypłacie rent i emerytur to około 8%. Około 2 000 000 tys. złotych, a wypłata… 23 000 000 tys. zł wypłacane jest w ramach rent i emerytur. Składka zdrowotna. Wpływ ze składki zdrowotnej to około 1 800 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#StefanKrajewski">Mam nadzieję, że odpowiedziałem na wszystkie pytania. Jeśli są jakieś dodatkowe, to bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#TeresaPamuła">Tak jakoś nie odpowiedział mi pan, dlaczego tych 4 dyrektorów jest w tym podkarpackim oddziale. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#StefanKrajewski">Odnosząc się jeszcze do tego pytania uzupełniającego pani poseł Pamuły, widocznie 3 dyrektorów nie dawało rady. Jest czwarty. To jest decyzja dyrektora. Zadań jest rekordowa ilość, ale jest na przykład jeden wiceprezes mniej niż za rządów poprzedniej władzy, jest mniejsze kierownictwo resortu niż za poprzedniej władzy. To jest kwestia zarządzania i podejmowania decyzji. Tak naprawdę rolników to wiele nie interesuje, czy jest 2 zastępców czy jest 3. Ważne, żeby pieniądze popłynęły na czas i żeby nie czekali, tak jak to w ostatnich latach się działo. Wnioski zebrane i nierozpatrywane leżały i czekały, więc dzisiaj nastąpiło przyspieszenie, a decyzję co do zatrudnienia, co do etatyzacji podejmuje kierownictwo agencji. Skoro tak uznało, że potrzebny jest wicedyrektor akurat na Podkarpaciu, widocznie z dużą troską do Podkarpacia obecny rząd podchodzi. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. To jest sprawozdanie… przepraszam, opinia Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Bardzo proszę przedstawiciela Komisji, pana posła Artura Łąckiego, o zreferowanie opinii Komisji. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#ArturŁącki">Panie przewodniczący, szanowni panowie i panie ministrowie, panie i panowie posłanki, Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na posiedzeniu w dniu 17 października 2024 r. rozpatrzyła rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2025 (druk numer 687) w zakresie części budżetowej 21. Część budżetowa 21 – Gospodarka morska. Na rok 2025 zaplanowano wydatki na zadania w obszarze gospodarki morskiej z budżetu państwa, budżetu środków europejskich oraz rezerw celowych w łącznej wysokości 2 060 327 tys. zł, co stanowi wzrost wydatków budżetu państwa o 23,6% w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2024, w tym kwota 1 556 627 tys. zł stanowi wzrost wydatków budżetu państwa o 9,7% do roku 2024. Zaplanowane wydatki przeznaczone będą na programy wieloletnie i zadania realizowane w gospodarce morskiej w kwocie 686 984 tys. I tak budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023–2029 w kwocie 314 032 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#ArturŁącki">Program dotyczy zapewnienia odpowiedniej infrastruktury dostępowej dla głębokowodnych terminali w porcie w Świnoujściu, a tym samym wzmocnienia jego pozycji wśród wiodących portów morskich Morza Bałtyckiego. Program realizowany jest przez Urząd Morski w Szczecinie. W ramach programu planowane są poniższe inwestycje: przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do portu zewnętrznego w Świnoujściu, budowa falochronu dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu, zakup pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i torów Świnoujście-Szczecin. Ponadto budowa falochronu osłonowego w porcie Gdańsk na kwotę 230 650 tys. zł. Program obejmuje budowę nowej infrastruktury w porcie w Gdańsku, w tym falochronu i toru wodnego, zapewniającej funkcjonowanie budowanej jednostce regazyfikacyjnej skroplonego gazu ziemnego w Zatoce Gdańskiej wraz z infrastrukturą niezbędną do jej obsługi. Program realizowany jest przez Urząd Morski w Gdyni. Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – kwota 32 745 tys. zł. Program dotyczy zapewnienia bezpieczeństwa regionu Zalewu Wiślanego oraz umożliwienia wzrostu społeczno-gospodarczego poprzez ustanowienie drogi wodnej umożliwiającej swobodny i całoroczny dostęp statków morskich wszystkich bander do Elbląga jako morskiego portu Unii Europejskiej. Program realizowany jest przez Urząd Morski w Gdyni. Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019–2028 na kwotę 29 300 tys. zł. Program dotyczy utrzymania torów wodnych zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury i rozwoju w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki morskiej. Program realizowany jest przez Urząd Morski w Szczecinie.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#ArturŁącki">Panie przewodniczący… Halo, halo? Czy można uspokoić trochę towarzystwo?</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#ArturŁącki">Urzędy morskie – kwota 327 927 tys., co stanowi 107,6% wzrostu do roku 2024. Wydatki zaplanowane na utrzymanie inwestycji oraz działalność statutową – działalność dwóch urzędów morskich, to jest Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Urzędu Morskiego w Szczecinie, w tym w szczególności dotyczące bezpieczeństwa żeglugi morskiej, ochrony portów morskich i żeglugi morskiej, ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami, korzystania z dróg morskich oraz portów i przystani morskich.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#ArturŁącki">Uczelnie morskie – kwota 327 131 tys. zł, co stanowi 4,2% wzrostu do roku 2024. Wydatki zaplanowane na utrzymanie inwestycji oraz działalność statutową dwóch uczelni morskich, to jest Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz Politechniki Morskiej w Szczecinie, w tym w szczególności na kształtowanie wysoko wykwalifikowanych kadr na potrzeby gospodarki morskiej, między innymi oficerów dla floty handlowej i rybackiej oraz specjalistów w zakresie eksploatacji statków i portów, a także budowę polskiego ośrodka szkoleniowego ratownictwa morskiego w Szczecinie.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#ArturŁącki">Ratownictwo morskie – kwota 71 393 tys. zł, co stanowi 4% wzrostu do roku 2024. Wydatki zaplanowane na utrzymanie oraz inwestycje i działalność statutową Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, w tym zadania związane z poszukiwaniem i ratowaniem życia na morzu oraz zwalczaniem zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#ArturŁącki">Ministerstwo Infrastruktury – 59 979 tys. zł, co stanowi 2,9% wzrostu do roku 2024. Wydatki zaplanowane na utrzymanie inwestycji oraz działalność statutową Ministerstwa Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#ArturŁącki">Zespół Szkół Morskich w Świnoujściu – kwota 17 017 tys. zł, co stanowi 10,9% wzrostu do roku 2024. Wydatki zaplanowane na utrzymanie inwestycji oraz działalność statutową Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu w zakresie kształcenia kadr morskich zgodnie z międzynarodową konwencją STCW.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#ArturŁącki">Izby morskie – 3420 tys. zł, co stanowi wzrost o 8,5% do roku 2024. Wydatki zaplanowane na utrzymanie oraz działalność statutową trzech izb morskich, w szczególności orzekanie w sprawach wypadków morskich, to jest Izby Morskiej przy Sądzie Okręgowym w Gdańsku z siedzibą w Gdyni, Izby Morskiej przy Sądzie Okręgowym w Szczecinie oraz Odwoławczej Izby Morskiej przy Sądzie Okręgowym w Gdańsku z siedzibą w Gdyni.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#ArturŁącki">Wydatki obronne – 924 tys. zł. Wydatki zaplanowane na realizację zadań obronnych ujętych w programie pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczpospolitej Polskiej w latach 2021–2035.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#ArturŁącki">Projekty z udziałem środków Unii Europejskiej realizowane są na łączną kwotę 554 857 tys. zł. Wydatki przeznaczone będą głównie na realizację projektów urzędów morskich dotyczących ochrony brzegów morskich, bezpieczeństwa morskiego, budowy falochronów oraz modernizacji wejść do portów.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#ArturŁącki">Dochody budżetu państwa na rok 2025 w części 21 – Gospodarka morska. W 2025 r. planuję się uzyskać dochody w wysokości 188 790 tys. zł. Najwyższe wpływy z dochodów w kwocie 163 636 tys. zł zostały zaplanowane przez Ministerstwo Infrastruktury między innymi z wpływu z dodatkowych opłat w wysokości 163 000 tys. zł za zajęcie wyłącznej strefy ekonomicznej pod wznoszenie oraz wykorzystanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#ArturŁącki">Szanowni państwo, część 22 – Gospodarka wodna. Wydatki budżetu państwa. Czy mogę wszystko od razu czy nie?</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#ArturŁącki">Dochody budżetu państwa w tym dziale. W części 22 – Gospodarka wodna, w 2025 r. planuję się uzyskać dochody w wysokości 25 731 tys. zł, co stanowi 1,5% więcej w stosunku o roku 2024. Wpływy z dochodów zostały zaplanowane w szczególności przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie celem dofinansowania zadań z zakresu gospodarki wodnej realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe zgodnie z art. 253 ustawy – Prawo wodne.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#ArturŁącki">Dział 62 – Rybołówstwo. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 zaplanowano dochody do realizacji w części 62 – Rybołówstwo, w wysokości 1 000 692 tys. zł, przepraszam, 1692 tys. zł. Planowane dochody dotyczyć będą głównie opłat pobieranych przez Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, w tym opłat za połowy rekreacyjne, opłaty za wydane dzienniki połowowe i dokumenty sprzedaży. Wydatki zaplanowane w tej części budżetowej wynoszą łącznie 137 339 tys. zł i zostały zwiększone o ponad 12% w porównaniu z budżetem za rok 2204. Wydatki zostaną przeznaczone na realizację zadań przez Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego oraz urząd ministra rolnictwa i rozwoju wsi. W tej części jest finansowanie programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na okres 2021–2027 oraz zarybianie polskich obszarów morskich.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#ArturŁącki">Budżety województw w odniesieniu do obecnego roku zostały zwiększone o ponad 11% z przeznaczeniem głównie na funkcjonowanie Państwowej Straży Rybackiej i pomocy technicznej Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027. Na finansowanie programów Fundusze Europejskie dla Rybactwa w części 62 – Rybołówstwo, zaplanowano wydatki w kwocie 48 536 tys. zł. Środki finansowe z programu przyczynią się do poprawy odporności i stabilności sektora rybackiego, między innymi przez poprawę konkurencyjności i rentowności podmiotów działających w branżach rybołówstwa, akwakultury i przetwórstwa oraz branż z nimi powiązanych. Wsparcie finansowe udzielone z programu przyniesie także zbiorową korzyść dla lokalnych społeczności, na przykład przez popularyzację produktów rybnych, zróżnicowanie dochodów mieszkańców tradycyjnie utrzymujących się z rybactwa, czy jak w przypadku terenów nadmorskich, wkład programu wpływa na zbilansowanie i poprawę kondycji floty rybackiej.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#ArturŁącki">Dotacja celowa na zarybianie polskich obszarów morskich została zaplanowana w kwocie 10 005 tys. zł. Planowane na 2025 r. zarybienie obejmą dorzecza Odry i Wisły.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#ArturŁącki">Powyższe wydatki zostaną uzupełnione wydatkami zaplanowanymi na Rybołówstwo w części 83 – Rezerwy celowe, w kwocie 88 807 tys. zł z przeznaczeniem na współfinansowanie programów Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027. Środki z rezerw celowych zostały zwiększone dwukrotnie w porównaniu z rokiem 2024. Ponadto w projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 zaplanowano środki europejskie na program Fundusze Europejskie dla Rybactwa w łącznej kwocie 341 086 tys. zł. W porównaniu do 2024 r. zostały zwiększone w przyszłorocznym budżecie o ponad 125 000 tys. zł. Należy zauważyć, że budżet programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027 to kwota ponad 3 100 000 tys. zł, czyli blisko 732 000 tys. euro.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#ArturŁącki">Część 69 – Żegluga śródlądowa. Wydatki budżetu państwa na rok 2025 w obszarze Żegluga śródlądowa w łącznej wysokości 48 723 tys. zł, co stanowi wzrost o 10,8% w porównaniu do budżetu za rok 2024.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#ArturŁącki">I to byłoby na tyle. Chciałbym również powiedzieć, że Komisja bez…</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#JerzyMaterna">Budowa i obudowa melioracji to bardzo ważny element w systemie prawidłowego funkcjonowania gospodarki rolnej i leśnej. W Polsce, przypomnę, brakuje od 5 do 8 mld m3 wody. Polska z 62 mld m3 wody opadowej zatrzymuje tylko 6% wody przy średniej unijnej 15%. Realizacja tych planów jest krytycznie potrzebna, niezbędna. Bez realizacji nie uda się zapobiec i uchronić przed gwałtownymi zmianami pogody. Udało się zrealizować zbiornik w Raciborzu. Miałem tę satysfakcję jako sekretarz stanu zdiagnozować sytuację, uzgodnić z Bankiem Światowym i zmienić wykonawcę. To był rok 2016. Udało się. W 2020 zbiornik w Raciborzu zapobiegł powodzi. Również teraz w sierpniu ochronił Opole czy Wrocław.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#JerzyMaterna">Podaję to jako przykład, że musimy to zrealizować. Retencja na Odrze na odcinku 400 km spowoduje, że powstanie dodatkowy zbiornik w ilości 900 mln m3. Przypomnę, że zbudowany zbiornik w Raciborzu to zaledwie 180 mln m3 i ile pomógł? Dlatego o tym mówię na tej Komisji Finansów. To jest odpowiednia Komisja, żeby członkowie wiedzieli o tym. Trzeba przygotować program wieloletni, zapewnić w budżecie co roku przynajmniej kilka miliardów złotych. Czas, aby zapobiec skutkom suszy i powodzi. Co roku państwo z tego tytułu traci kilka miliardów złotych. Potrzeba około 140 000 000 tys. zł, w tym 40 000 000 tys. zł na zbiorniki. Powtarzam, sytuacja jest dzisiaj taka, że nie budujemy, tylko odtwarzany. Powtarzam moje pytanie, co dalej z inwestycjami? Czy rząd wyciągnie wnioski i odbuduje inwestycje na Odrze. Zablokowane jest dzisiaj 71 z 74. Budowa stopnia w Siarzewie na Wiśle. Czy powstanie plan wieloletni, tak jak chociażby plan wieloletni ochrony brzegów morskich? Oczywiście o innym wymiarze finansowym. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie, może już drobne. Na stronie 58 w tym projekcie budżetu wskazane są środki na współfinansowanie projektów… programów Funduszy Europejskich dla Podkarpacia 2021–2027. Kwota taka malutka – 52 tys. zł i w jeszcze jednym z projektów jest również niewielka kwota 121 tys. zł. To są przecież bardzo niewielkie pieniądze. Na co one idą?</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#KrystynaSkowrońska">W zakresie konstatacji pana Marka Sowy w zakresie przygotowania ustawy między innymi powołującej gospodarstwo Wody Polskie okazało się, że to działania… powołano Wody Polskie, przekształcono… Jeden z takich ośrodków, jeden z oddziałów między innymi utworzono w Rzeszowie, ale niestety RZGW czasami robiło więcej niż oddział Wód Polskich. Zatem panie przewodniczący, również do pana, bo my ten budżet przyjmiemy, a plany są skrojone na dzisiaj tak, jak pozwala znaleźć na zabezpieczenie najpilniejszych potrzeb, o czym powiedział pan poseł Łącki, mający referat, bardzo precyzyjnie, ale żebyśmy na ten temat my jako Komisja Finansów Publicznych – bo potem jesteśmy opiniującymi wydatki – abyśmy mogli porozmawiać, bo sytuacje trudne pogodowo mogą się powtarzać, abyśmy wiedzieli, jaka jest strategia naprawienia tego wszystkiego, czego jeszcze potrzebujemy. Zbiornik Racibórz nie rozwiązał wszystkich spraw. Pamiętamy wszyscy, jak pracowaliśmy nad tą inwestycją i ile razy jako inwestycję wieloletnią omawialiśmy ją na posiedzeniu między innymi Komisji Finansów Publicznych. Proszę pana przewodniczącego Janusza Cichonia, aby w kontakcie z ministrami i Komisją Ochrony Środowiska w tym zakresie można było rozmawiać zakresie zabezpieczenia przeciwpowodziowego w kraju i tej strategii. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#JerzyMaterna">Jeśli chodzi o Polskie Wody, to powstały dopiero 2018 r. i dobrze, że to wszystko jest w jednych rękach. Oczywiście nie jest doskonale nigdy coś, co powstaje w trudach, ale jest to wszystko zarządzane w jednych rękach. Dzisiaj nie ma takich anomalii, że jedno województwo budowało wały na Wiśle niższe, a drugie wyższe i potem była po prostu powódź, bo każde województwo sobie działało…, bo tak to było do 2018 r. Dzisiaj trzeba tylko poprawiać pewne rzeczy, które może nam nie wyszły, ale proszę nie zarzucać, że my nie chcieliśmy robić tego wszystkiego. Dzisiaj trzeba stworzyć plan wieloletni i realizować to, bo będziemy… Pieniądze muszą się znaleźć na odtwarzanie. A dlaczego się nie znajdą na to, żeby po prostu zrealizować konkretne zbiorniki? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#JanuszCichoń">Panie ministrze, bardzo proszę, czas dla dysponentów na odpowiedzi i ustosunkowanie się do wypowiedzi posłów. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#ArkadiuszMarchewka">Chciałbym jeszcze powiedzieć… odpowiedzieć na pytanie pani przewodniczącej Skowrońskiej na temat tego programu dotyczącego funduszy europejskich dla Podkarpacia. Ta kwota 52 tys. zł jest przeznaczona na wydatki bieżące, natomiast wydatki majątkowe i inwestycyjne w sumie po zsumowaniu wynoszą 3040 tys. zł. Jest do lista zadań, którą przekażę pani przewodniczącej. Myślę, że również poproszę pana prezesa i przedstawicieli Wód Polskich – panią dyrektor Departamentu Gospodarki Wodnej, o przedstawienie może szczegółów w tej sprawie, jeśli pani przewodnicząca zechce. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#JanuszCichoń">Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>