text_structure.xml 12.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2025. Na tym posiedzeniu rozpatrzymy opinie, po pierwsze, Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych i, po drugie, Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Uznaję, że porządek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Na naszym posiedzeniu witam panią Renatę Mroczek – wiceprezesa Urzędu Regulacji Energetyki, panią Małgorzatę Szafoni – prezesa zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także pana Piotra Wojtachę – wiceprezesa Wyższego Urzędu Górniczego. Witam również towarzyszące państwu osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Informacja dla naszych gości. Posłowie-członkowie Komisji otrzymali informacje o projekcie budżetu również w częściach, o których dzisiaj będziemy rozmawiali. Wszystkie materiały posłowie mają również w formie elektronicznej dostępne na iPadach.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych na Komisji Finansów przebiega w następującym trybie: po pierwsze, wystąpienie posła referenta komisji branżowej, po drugie, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych i następnie pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych i ewentualna dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji porządku. Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych i jej opinia. Bardzo proszę pana posła Mariusza Popielarza o zreferowanie opinii Komisji. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MariuszPopielarz">Komisja Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych na swoim posiedzeniu w dniu  16 października bieżącego roku rozpatrywała rządowy projekt ustawy budżetowej na 2025 r.  w zakresie działania Komisji. W wyniku analizy przedłożonych dokumentów oraz przedłożonej informacji przez przedstawicieli urzędów obecnych na Komisji oraz ministerstwa Komisja pozytywnie zaopiniowała ten projekt bez uwag i poprawek. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanuszCichoń">Otwieram zatem dyskusję. Bardzo proszę. …Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JanuszCichoń">Wobec tego stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na rok 2025 w zakresie Komisji do Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. Wobec tego dziękuję naszym gościom.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Chwila przerwy na omówienie opinii Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Oczywiście dysponentów budżetowych poproszę o pozostanie, gdyby pojawiły się jakieś pytania do tych części budżetowych. Dziękuję panu referentowi.  Oczywiście nie wypraszam państwa. Jeśli chcecie zostać z nami, to będzie nam miło.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Możemy już przystąpić do rozpatrzenia opinii Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Bardzo proszę o zajmowanie miejsc i wyciszenie rozmów albo przeniesienie ich do kuluarów. Pani przewodnicząca…. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska – albo przenosimy się do kuluarów albo zajmujemy miejsce. Bardzo proszę panią poseł Magdalenę Łośko o zreferowanie opinii Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MagdalenaŁośko">Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na posiedzeniu w dniu 17 października 2024 r. rozpatrzyła rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2025 w zakresie części budżetowej 41 – Środowisko, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 32 i 59, części budżetowej budżetowa 85 – Budżety wojewodów, w zakresie działów Leśnictwo, Gospodarka komunalna i Ochrona środowiska, Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz, Naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody oraz w zakresie zadań administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MagdalenaŁośko">Po zapoznaniu się z przedłożonymi materiałami i wysłuchaniu szczegółowych informacji dysponentów poszczególnych części budżetowych, Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2025 w zakresie swojej właściwości.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MagdalenaŁośko">Przechodząc do poszczególnych części, część 41 – Środowisko, budżetu państwa obejmuje wydatki przeznaczone na finansowanie zadań realizowanych przez 31 jednostek budżetowych i 23 państwowe osoby prawne – parki narodowe. Część 41 – Środowisko, prognozowane dochody na 2025 rok wyniosą 178 481 tys. Głównym źródłem dochodów będą wpływy z tytułu opłat za użytkowanie górnicze oraz z tytułu udostępnienia informacji geologicznej. Łącznie będzie to 175 974 tys. Zaplanowane na przyszły rok wydatki w tym zakresie w części 41 wyniosą 767 561 tys. zł, to jest 121% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2024. Podstawową grupą wydatków będą wydatki bieżące jednostek budżetowych oraz dotacje celowe. Kwota wydatków obejmuje również środki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej w wysokości 50 417 tys. zł. Łączne wydatki na wynagrodzenia w jednostkach budżetowych części 41 wyniosą 291 729 tys. Realizowane będą również wydatki budżetu środków europejskich w wysokości 39 527 tys. zł. Zdecydowaną większość tych wydatków stanowić będą środki związane z realizacją projektów objętych programem Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko – program dedykowany na lata 2021-2027. W roku 2025 w części 41 kontynuowany będzie jeden program wieloletni – program rozpoznania geologicznego oceanów, który ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa surowcowego poprzez zwiększenie bazy zasobowej złóż kopalin w wyniku przyszłej eksploatacji zasobów dna oceanicznego. Biorąc pod uwagę działy w części 41 i wydatki w tych działach, warto wspomnieć, że w dziale Oświata i wychowanie zaplanowane wydatki wyniosą 84 603 tys. zł i środki te będą przeznaczone na pokrycie kosztów prowadzenia 11 techników i jednej branżowej szkoły leśnej, głównie na wynagrodzenia z pochodnymi oraz na wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem szkół, w tym wydatki stołówek szkolnych. W dziale Edukacyjna opieka wychowawcza dział obejmuje wydatki na pokrycie kosztów funkcjonowania internatów przy szkołach leśnych. W przyszłym roku wydatki te wyniosą 40 118 tys. zł. Jest to wzrost o 32%. Wzrost wydatków związany jest ze zwiększeniem wynagrodzeń nauczycieli i pracowników administracji internatów. W omawianym dziale zaplanowano również… Nie, przepraszam. W dziale Ogrody botaniczne i zoologiczne zaplanowano – warto również wspomnieć o tym – środki w wysokości 3515 tys. zł na funkcjonowanie nowoutworzonej państwowej jednostki budżetowej – Centralnego Azylu dla Zwierząt. Powstała ona z dniem 1 stycznia 2024 r. na mocy ustawy z dnia 24 listopada 2022 r. o Centralnym Azylu dla Zwierząt.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MagdalenaŁośko">Przechodząc do kolejnych części, część 85 – budżety wojewodów, należy podkreślić, że w dwóch działach – Leśnictwo oraz Ogrody botaniczne i zoologiczne, dochody na 2025 r. nie są planowane, zaś w dziale Gospodarka komunalna i Ochrona środowiska zaplanowane dochody w wysokości 6615 tys. zł będą o 10% wyższy niż w roku 2024.  Głównym ich źródłem będą wpływy z grzywien i kar pieniężnych od osób fizycznych oraz od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych za naruszenie i przekroczenie warunków korzystania ze środowiska. Zaplanowane w dziale Leśnictwo wydatki to głównie dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty. Wydatki te wyniosą 4569 tys. zł. W dziale Gospodarka komunalna wydatki będą o 7% wyższe  niż 2024 i będą one wynosiły 280 381 tys. zł. Poziom wydatków w dziale Ogrody botaniczne i zoologiczne nie ulegnie zmianie. Obejmują one głównie dotacje celowe na zadania związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem parków krajobrazowych. Wynoszą łącznie 21 777 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#HenrykKowalczyk">Drugi to są parki narodowe. Rzeczywiście przewidywany wzrost wynagrodzeń to 5%, natomiast wielokrotnie w ostatnich latach również były podejmowane decyzje o uwolnieniu czy właściwie podniesieniu limitu wydatków na wynagrodzenia w parkach narodowych, bo parki narodowe to nie tylko dotacja, ale w znacznie większej części są to również dochody własne. Czy wtedy przy takim systemie motywacyjnym pozyskiwania dochodów własnych nie warto pomyśleć o zwiększeniu limitu na wynagrodzenia, dlatego że kadra parków narodowych jakościowo, jeśli chodzi o wykształcenie, oczywiście nie odbiega od zatrudnienia w Lasach Państwowych, od kadry w Lasach Państwowych? Zwykle te dwie instytucje porównują się i parki narodowe, jeśli chodzi o wynagrodzenia, są zwykłe gorzej sytuowane niż porównywalni pracownicy Lasów Państwowych. To jest jak gdyby kolejna rzecz. Nie proponuję, żeby nastąpił wzrost dotacji dla parków narodowych, tylko czy zwiększenie limitów na wynagrodzenia poprzez pozyskiwanie środków finansowych… w niektórych parkach jest to bardzo dominująca część przychodów.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#HenrykKowalczyk">I kolejne już tylko takie drobne pytanie, ponieważ w tym roku – nie wiem, czy to są wiadomości sprawdzone, czy nie – były również narzekania na brak systematyczności przekazywania dotacji parków narodowych na Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe i Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. W przyszłym budżecie to jest zaplanowana kwota w wysokości około 6,4 mln zł, ale chodzi o system przekazywania tej dotacji parków na obszarach górskich na rzecz GOPR i TOPR. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#KrystynaSkowrońska">I ostatnia sprawa – regionalne dyrekcje ochrony środowiska. Mamy wydatki zaplanowane w wysokości 247 000 tys. zł. Dynamika 121%. W tym przypadku w kontekście koreferatu zastanawia uwaga dotycząca wynagrodzeń. W obu przypadkach pan poseł Kowalczyk jako minister rolnictwa, jako członek rządu mógł reagować. Poprzednio na Komisji, jeśli sobie przypominam referowanie kolejnych budżetów, takie uwagi nie były podnoszone. Zatem również poprosiłabym o informację, żeby wyrobić sobie opinię na temat tego, jak wygląda wynagrodzenie i zatrudnienie w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska. To są moje wszystkie pytania do części 41.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#KrystynaSkowrońska">Jest jeszcze jeden element. Myślę, że będzie wszystkich interesował. W części 41 zaplanowane zostały wydatki 767 mln zł, w tym na współfinansowanie projektów z Unii Europejskiej – kwota 50 mln zł. Chciałabym zapytać, bo nie mamy tej partycypacji, jakie środki europejskie i na jakie zadania zostaną przeznaczone w tej części budżetu? Chcielibyśmy wiedzieć, ile środków będzie zaangażowanych tak, aby realizować te zadania i jakie będą realizowane w zakresie środowiska? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo. Następne posiedzenie o 13:00.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>