text_structure.xml 12.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, po pierwsze, rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych, po drugie, rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2025. Dzisiaj rozpatrzymy opinię, po pierwsze, Komisji Edukacji i Nauki oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju – to wspólna opinia tych dwóch komisji – następnie opinię Komisji Gospodarki i Rozwoju do jej działów budżetu i Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Czy są uwagi do porządku? Nie widzę. Zakładam, wobec tego, że go przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Witam na dzisiejszym posiedzeniu pana Jarosława Nenemana – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Michała Jarosa – sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, pana Pawła Urbańczyka – prezesa Urzędu Dozoru Technicznego, pana Grzegorza Wrochnę – prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej, panią Joannę Zembaczyńską-Świątek – zastępcę prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, panią Lucynę Olborską – dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji, pana Krzysztofa Dyla – zastępcę prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, panią Agnieszkę Olszewską –  prezes Urzędu Zamówień Publicznych, panią Edytę Demby-Siwek – prezesa Urzędu Patentowego, pana Marcina Mazura – wiceprezesa Polskiej Agencji Kosmicznej, a także pana Rafała Kępkę – wiceprezesa Głównego Urzędu Miar. Witam wszystkich państwa. Witam także towarzyszące państwu osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do realizacji porządku. Pierwszy punkt porządku. Dzisiaj na posiedzeniu plenarnym odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. W czasie drugiego czytania zgłoszono 9 poprawek. Sejm skierował projekt ustawy wraz z poprawkami w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Proponuję, żebyśmy rozpatrywali poprawki w tradycyjnej formule, czyli: ewentualne uzasadnienie posła zgłaszającego, czy przedstawiciela zgłaszającego, zgłaszających wnioskodawców, ewentualne stanowisko rządu, ewentualne uwagi Biura Legislacyjnego, głos za, głos przeciw i głosowanie poprawki. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. Rozumiem, że nikt nie zgłaszał zastrzeżeń. Tradycyjnie procedujemy w taki sposób, wobec tego przystępujemy do pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Poprawka pierwsza, poprawka zgłoszona przez klub Koalicja Obywatelska.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Czy pani poseł Kierzek-Koperska chce uzasadniać? Jeśli to możliwe, to wszystkie za jednym zamachem.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 1.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Stanowisko rządu? Panie ministrze, poprawka nr 1.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanuszCichoń">Biuro Legislacyjne? Nie widzę. Mamy Biuro Legislacyjne na sali? Mamy. Bez uwag?</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JanuszCichoń">Czy jest głos przeciw? Nie widzę. Uznaję zatem, że przyjęliśmy poprawkę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 2.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Rząd, rozumiem, do wszystkich poprawek…</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 3? Teraz pytam już tylko Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 4? Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JanuszCichoń">Nie widzę głosów sprzeciwu, zatem uznaję, że przyjęliśmy poprawkę nr 4 i 5.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 6.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Wobec tego poprawka nr 7.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCichoń">Nie widzę uwag. Rozpatrzyliśmy. Wcześniej rozpatrzyliśmy też poprawkę nr 8. Została nam poprawka nr 9. Do poprawki nr 9 nie widzę uwag, nie widzę zgłoszeń, nie widzę sprzeciwu, wobec tego uznaję, że pozytywnie zaopiniowaliśmy poprawkę nr 9. Na tym skończyliśmy rozpatrywanie poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCichoń">Musimy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję, żeby sprawozdawcą była pani poseł Kierzek-Koperska. Była do tej pory sprawozdawcą, więc proponuję by pozostała sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji pkt 2. Informacyjnie dla naszych gości: posłowie, członkowie Komisji otrzymali informację o projekcie budżetu we wszystkich częściach, o których dzisiaj będziemy rozmawiać, dostali również dokumenty w wersji elektronicznej, mają je na iPadach. Rozpatrywanie porządku przez Komisję odbywa się w takiej formule, że, po pierwsze, wysłuchamy posła referenta komisji branżowej wyznaczonego przez Komisję, po drugie, wysłuchamy wystąpienia posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, potem ewentualna dyskusja, pytania i odpowiedzi dysponentów poszczególnych części budżetowych. Nie widzę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do rozpatrzenia pierwszej opinii, to jest opinii Komisji Edukacji i Nauki oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju. Bardzo proszę panią Krystynę Szumilas o zreferowanie opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#KrystynaSzumilas">Po zapoznaniu się ze szczegółowymi informacjami dysponentów części budżetowych oraz po przeprowadzonej dyskusji Komisje pozytywnie opiniują projekt budżetu państwa na rok 2025 w powyższym zakresie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">Koreferentem ze strony naszej Komisji jest pani poseł Joanna Frydrych. Bardzo proszę, pani poseł, o przedstawienie swojego stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#JoannaFrydrych">Jeśli chodzi o Główny Urząd Miar, czyli część 64, projekt ustawy budżetowej na 2025 r. przewiduje dochody na poziomie 70 014 tys. zł i są one wyższe o około 1,6% w stosunku do 2024 r. Natomiast wydatki zaplanowano na poziomie 253 527 tys. zł i są one wyższe o 9,25% w stosunku do 2024 r. Jeśli chodzi o wynagrodzenia, to zaplanowano je na poziomie 171 429 tys. zł i są one wyższe o około 10,4%. Zaplanowano tutaj wzrost zatrudnienia z 1652 etatów na 1683 etaty. W tej części budżetu również nie wnoszę uwag do planu finansowego Głównego Urzędu Miar. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń do dyskusji, wobec tego uznaję, że zakończyliśmy omawianie projektu ustawy budżetowej na rok 2025 w zakresie Komisji Edukacji i Nauki oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju. Dziękuję naszym gościom.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Gospodarki i Rozwoju. Proszę przedstawiciela Komisji, panią poseł Katarzynę Kierzek-Koperską, o zreferowanie opinii Komisji. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#KatarzynaKierzekKoperska">Po zapoznaniu się z przedłożonymi materiałami i wysłuchaniu szczegółowych informacji dysponentów poszczególnych części budżetowych, Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2025 w zakresie ww. części budżetowych. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#JanuszCichoń">Teraz bardzo proszę o przestawienie koreferatu. Koreferentem jest ponownie pani poseł Joanna Frydrych. Bardzo proszę o przedstawienie swojego stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#JoannaFrydrych">Ja w tej części również zwrócę uwagę na kilka danych liczbowych, a mianowicie w części 20 – Gospodarka, projekt ustawy budżetowej na 2025 r. przewiduje dochody budżetu państwa na poziomie 50 857 tys. zł, natomiast wydatki budżetu, jeśli chodzi o środki krajowe, to kwota 35 790 708 tys. zł, natomiast wydatki budżetu ze środków europejskich to kwota 76 564 tys. zł. Wynagrodzenia zaplanowano na poziomie 146 002 tys. zł. Jeśli chodzi o dotacje podmiotowe i celowe, otrzymywać ją będą: Polska Agencja Inwestycji i Handlu SA – tutaj nastąpił wzrost dotacji, a wynika on między innymi z rozszerzenia działalności w Ukrainie w związku ze strategiczną rolą Polski w działaniach mających na celu jej odbudowę – druga, Agencja Kosmiczna, tutaj dotacja przeznaczona jest na dofinansowanie bieżącej działalności agencji. Jeśli chodzi o Urząd Zamówień Publicznych, dochody zaplanowano na poziomie 30 018 tys. zł i są one wyższe o 24,6% w stosunku do 2024 r., natomiast wydatki zaplanowano na poziomie 57 877 tys. zł i są one niższe o 9,6% w stosunku do wydatków z 2024 r. Wydatki na wynagrodzenia stanowią tutaj 50,7% planowanych wydatków ogółem i stanowią 29 353 tys. zł, i są wyższe w stosunku do 2024 r. o 13%.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#JoannaFrydrych">Jeśli chodzi o część budżetu 53, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, to dochody zaplanowano na poziomie 168 691 tys. zł. Są one niższe w stosunku do 2024 r. o 5,3%. Natomiast wydatki zaplanowano na poziomie 167 848 tys. zł i są niższe w stosunku do 2024 r. o 3,1%. Wynagrodzenia zaplanowano na poziomie 100 058 tys. zł i są one wyższe o 6,3% w stosunku do 2024 r. Dotację zaplanowano na poziomie 2024 r., jest to kwota 2000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#JoannaFrydrych">Jeśli chodzi o część 83 – Rezerwy celowe, to w planie budżetu utworzono ogólną rezerwę, natomiast w zakresie komisji, którą akurat omawiamy, rezerwa z pozycji 24, to jest rezerwa na inwestycje KPO, finansowana z wykorzystaniem środków pożyczki z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności, w formie wsparcia o charakterze bezzwrotnym. To jest kwota 4681 906 tys. zł. Następna rezerwa to wdrożenie planów współpracy rozwojowej w 2025 r., i tutaj kwota stanowi 34 188 tys. zł. Dotacja z pozycji 51 to dodatkowy wkład finansowy Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej, w której zaplanowano kwotę 868 000 tys. zł. Pozycja 55 to sfinansowanie zadań nałożonych ustawą z 16 lipca 2020 r. o udzieleniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców. To jest kwota 63 104 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#JoannaFrydrych">Podsumowując, w każdej z tych części, które podlegały omawianiu, i są w zakresie Komisji Gospodarki, nie wnoszę uwag do zaplanowanych dochodów i wydatków. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#JanuszCichoń">Zostaje nam jeszcze opinia Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Proszę przedstawiciela Komisji, pana posła Łukasza Osmalaka. Jest pan poseł? Czy jest pan poseł? Nie ma pana posła Osmalaka, wobec tego… A opinię mamy?</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#PawełBliźniuk">Po analizie szczegółowych informacji przedłożonych przez dysponentów części budżetowych oraz po przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2025 w powyższym zakresie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#JanuszCichoń">Czekamy na pana posła Tułajewa, którego próbujemy odszukać i…</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#JanuszCichoń">Wobec tego ogłaszam 5 minut przerwy. Spróbujmy ściągnąć pana posła.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#JanuszCichoń">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Jeszcze raz przypominam tylko o terminie składania poprawek do 19 listopada do godziny 16. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#JanuszCichoń">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>