text_structure.xml 25.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2025 z druku sejmowego nr 687 w zakresie: planu finansowego państwowej osoby prawnej z załącznika nr 14, tj. rzecznika finansowego – referat i koreferat moja skromna osoba, Krystyna Skowrońska – a także planu finansowego państwowej osoby prawnej z załącznika nr 14, tj. Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Referat będzie wygłaszał przewodniczący Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, a koreferat pan poseł Jarosław Urbaniak. I jeszcze skromna, drobna poprawka. Referat do planu finansowego rzecznika finansowego również przedstawi rzecznik finansowy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">Zanim przystąpimy do zaopiniowania porządku dziennego, chciałabym w imieniu pań i panów posłów przywitać na naszym posiedzeniu panią Hannę Majszczyk, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – dzień dobry, pani minister –  pana Krystiana Wierciocha – zastępcę przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, pana Ziemowita Bagłajewskiego – zastępcę rzecznika finansowego. Witam państwa razem z osobami towarzyszącymi.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałam zapytać: Czy są uwagi do zaproponowanego porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowych należących do właściwości naszej Komisji. Posłowie członkowie Komisji otrzymali informację o projekcie budżetu w danych częściach, przygotowaną w formie elektronicznej przez dysponentów części budżetowych. Wszystkie materiały są dostępne na państwa iPadach. Rozpatrzenie projektu odbywać się będzie w następujący sposób: wystąpienie przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej, innych urzędów i instytucji państwowych, kolejno wystąpienie posła wyznaczonego przez prezydium Komisji do koreferowania poszczególnych części budżetowych, następnie pytania państwa posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych oraz dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSkowrońska">Uprzejmie proszę przedstawiciela rzecznika finansowego o przedstawienie projektu planu rzecznika finansowego. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#ZiemowitBagłajewski">Rzecznik finansowy jest państwową osobą prawną działającą na podstawie i w trybie przepisów ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i Funduszu Edukacji Finansowej. Prezentowany w dniu dzisiejszym plan finansowy na 2025 r., stanowiący załącznik ujęty w tabeli 67 do ustawy  budżetowej, przewiduje na początek roku środki w wysokości 15 030 tys. zł, spośród których 30 tys. zł zostało zarezerwowane na należności krótkoterminowe oraz zobowiązania w wysokości 9200 tys. zł. Zarówno nasze przychody, jak i koszty zaplanowano w przedłożonym w układzie memoriałowym planie finansowym na poziomie zeszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#ZiemowitBagłajewski">W porównaniu do roku 2024 całość w kwocie 31 000 tys. zł stanowi wzrost o 3 punkty procentowe. Wzrost w roku 2025 r. względem roku poprzedniego spowodowany jest w głównej mierze wzrostem wynagrodzeń osobowych, który wynika z przyjętego przez nas przy sporządzaniu planu założenia tzw. podwyżki inflacyjnej w wysokości 4,1 punktu procentowego, podobnie też jak w przypadku innych państwowych osób prawnych, na skutek czego podwyżka znajdująca się w pozycji wynagrodzenia ulegnie podwyższeniu zgodnie z planem o kwotę 1333 tys. zł. Wskutek wzrostu wynagrodzeń ulegają zwiększeniu również dalsze koszty, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy, obciążający rzecznika finansowego jako pracodawcę, jak również wpłaty na pracownicze plany kapitałowe w wysokości 176 tys. zł, co stanowi wzrost o 35,4 punktu procentowego względem roku poprzedniego z uwagi na zwiększenie zainteresowania pracowników tą formą oszczędzania na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#ZiemowitBagłajewski">Jeżeli chodzi o pozostałe koszty ujęte w naszym planie finansowym – funkcjonowanie biura w wysokości 2405 tys. zł – zostały one utrzymane na poziomie planu finansowego z roku 2024. W tych pozycjach znajdują się zarówno obowiązkowe wydatki, jak i ściśle powiązane z zatrudnieniem, takie jak: odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, świadczenia pracownicze, ich szkolenia czy też wszystkie koszty podróży służbowych pracowników oraz ubezpieczenia majątkowe i obowiązkowe od odpowiedzialności cywilnej.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#ZiemowitBagłajewski">Średnie wynagrodzenie, jak już wskazałem, uległo podwyższeniu o 4,1 punktu procentowego względem zeszłego roku. Według przyjętych przez nas założeń z ustawy budżetowej średnie miesięczne wynagrodzenie pracownika wyniesie 12 344,52 zł.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#ZiemowitBagłajewski">Cóż, myślę, że w tym momencie to by było wszystko z mojej strony, jeżeli chodzi o zreferowanie tabeli 67. Jeżeli państwo mają do mnie jakieś pytanie, jestem do całkowitej dyspozycji. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#KrystynaSkowrońska">Pozwolę sobie wygłosić opinię jako osoba upoważniona przez prezydium Komisji do tej części budżetu, tj. w zakresie załącznika nr 14 – rzecznika finansowego. Pan rzecznik wskazał, jakie są zadania rzecznika finansowego wynikające z ustawy z 5 sierpnia 2015 r. Chcę powiedzieć, że byłam posłem reprezentującym ten projekt ustawy. Bardzo zależało nam na tym, aby był reprezentant, który w zakresie reklamacji czy działania klientów, podmiotów, które są obowiązane dokonywać wpłat na rzecznika finansowego, były dobrze reprezentowane.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli mówimy o samym budżecie, to przychody na rok 2025, tak jak wskazał pan rzecznik, to łączna kwota 61 000 tys. zł. Z tego największą kwotę przychodów będą stanowiły wpłaty podmiotów rynku finansowego obowiązane stosownie do ustawy,  tj. 59 700 tys. zł. Pozostałe przychody to: odsetki od środków, które są w dyspozycji rzecznika finansowego – 1300 tys. zł, wpłaty z tytułu rozwiązywania sporów pozasądowych w wysokości 100 tys. zł oraz pozostałe przychody. Wskazano, że w roku 2025 łącznie koszty w tym zakresie będą wynosiły 61 000 tys. zł, tak jak przychody.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#KrystynaSkowrońska">Po stronie kosztów wskazano, że największą pozycją są wynagrodzenia, z dynamiką wzrostu – 104,1%. Łączna kwota – 33 848 tys. zł. Drugą największą pozycją są usługi obce pozostające na tym samym poziomie co w roku 2024 – w wysokości 15 331 tys. zł. W projekcie wskazano również, że na koniec roku planowany stan środków pieniężnych – na początku, jak również na końcu roku – pozostanie w tej samej wysokości, bilans otwarcia będzie wynosił 15 030 tys. zł. Wskazano również, iż zatrudnienie w Biurze Rzecznika Finansowego w przeliczeniu na pełne etaty będzie wynosić 215 osób.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#KrystynaSkowrońska">To wszystko. Nie wnoszę uwag do przedstawionego projektu planu finansowego, czyli budżetu rzecznika finansowego na rok 2025, niemniej jednak myślę, że państwo posłowie byliby zainteresowani skutecznością pracy, funkcjonalną oceną pracy rzecznika finansowego. Uprzejmie poprosiłabym, żeby do prezydium Komisji, do sekretariatu Komisji Finansów Publicznych wpłynęła informacja o tym, jak państwo swoją działalnością przyczyniacie się… ile było sporów, jak te spory wyglądały, jak one były rozwiązane i jaki był ostateczny efekt. Bo taki cel sobie stawialiśmy przy powołaniu instytucji – skuteczności działania w ochronie praw klientów instytucji finansowych, które zostały wymienione i które ponoszą koszty na rzecz działania rzecznika finansowego.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#KrystynaSkowrońska">Będę wdzięczna za ocenę funkcjonalną i przekazanie jej do sekretariatu z uwagi na to, że podkomisja planuje ocenić, a przynajmniej zadbać o udzielanie informacji, planuje zajęcie się tematem dotyczącym tego, w jaki sposób wszystkie instytucje zajmujące się ochroną konsumenta funkcjonują obecnie na rynku.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#KrystynaSkowrońska">Rekomenduję Komisji przyjęcie tej części planu finansowego osoby prawnej – rzecznika finansowego – na rok 2025 jako integralnej części ustawy budżetowej. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są pytania, uwagi państwa posłów? Nie widzę. Zatem stwierdzam, że ta część została rozpatrzona przez Komisję Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do pkt 2, tj. planu finansowego państwowej osoby prawnej z załącznika nr 14. Chciałabym, żeby w części dotyczącej Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego informację przedłożył zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, pan Krystian Wiercioch.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#KrystianWiercioch">Komisja Nadzoru Finansowego sprawuje nadzór nad wszystkimi segmentami rynku finansowego, w szczególności nad sektorem bankowym, rynkiem kapitałowym, ubezpieczeniowym, emerytalnym, a także nad instytucjami płatniczymi i biurami usług płatniczych. Koszty funkcjonowania Komisji Nadzoru Finansowego i urzędu obsługującego KNF są pokrywane w głównej mierze przez wpłaty dokonywane przez podmioty nadzorowane w wysokości i na warunkach określonych w poszczególnych ustawach. Komisja nadzoruje bardzo wiele kategorii podmiotów. To są tysiące podmiotów. Są 44 kategorie podmiotów, które nadzorujemy: banki, zakłady ubezpieczeń, fundusze inwestycyjne, domy maklerskie i wiele innych. Prowadzimy również rejestr podmiotów, którym nie są wydawane zezwolenia, natomiast są one rejestrowane.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#KrystianWiercioch">Przechodząc do projektu planu na 2025 r., zaplanowano przychody ogółem w wysokości 724 793 tys. zł, z czego wpłaty od podmiotów nadzorowanych to jest kwota 675 623 tys. zł, natomiast koszty – 680 374 tys. zł, z czego największą pozycją są wynagrodzenia z pochodnymi w kwocie 407 506 tys. zł, również wydatki majątkowe w kwocie 30 000 tys. zł. Jeżeli chodzi o różnicę w stosunku do planu na rok 2024, planowane koszty wzrosną o 65 702 tys. zł. W ramach tego wzrostu największy wzrost planowany jest w stosunku do usług obcych, tj. 30 000 tys. zł, wynagrodzeń – 13 187 tys. zł oraz pochodnych tych wynagrodzeń, a także pozostałych kosztów w wysokości 15 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#KrystianWiercioch">Tak jak powiedziałem, wzrost kosztów planowany jest w wysokości 65 702 tys. zł. Średnie miesięczne wynagrodzenie pracowników na 2025 r., bez dodatkowego wynagrodzenia rocznego, planowane jest w wysokości 16 148 zł na etat. Liczba etatów planowana na rok 2025 to 1537. Liczba ta jest taka sama jak w planie na 2024 r. Jeżeli chodzi o planowane wynagrodzenie, o którym mówiłem, w kwocie 16 148 zł na etat, planowany jest wzrost z poziomu 15 512 zł, czyli wzrost o 4,1%, to jest zgodnie ze wskaźnikiem, który został przekazany do planowania.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o inne przychody, które są osiągane przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego poza wpłatami od podmiotów nadzorowanych, to są to odsetki od nieterminowych wpłat. Ich planowana kwota osiągnie 19 954 tys. zł. Są także odsetki od depozytów u ministra finansów i z tytułu skarbowych papierów wartościowych w wysokości 14 856 tys. zł, a także przychody z tytułu wynajmu nieruchomości w kwocie 5639 tys. zł. Jeżeli chodzi o pozycje kosztowe, to koszty wynagrodzeń ze składkami wzrosły o kwotę 18 335 tys. zł i planowane są w wysokości 407 506 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#KrystianWiercioch">Koszty zakupu usług obcych, po wzroście o 30 000 tys. zł, będą stanowiły kwotę 132 813 tys. zł. Jeżeli chodzi o pozycję zakup usług obcych, to największa kwota jest zaplanowana na utrzymanie i wsparcie systemów informatycznych, które są wykorzystywane przez urząd, a także usługi związane z tworzeniem oprogramowania, koszty związane z realizacją zadań zespołu reagowania na incydenty komputerowe, które występują w urzędzie, a także zakup specjalistycznych usług związanych z przygotowaniem do nadzoru nad kryptowalutami, który wynika z rozporządzenia DORA.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o drugą największą pozycję usług obcych, to są to opłaty za administrowanie i czynsze za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe, które planowane są w kwocie 31 942 tys. zł – wzrost o 5,2%. Kolejną pozycją jest zakup usług remontowych w wysokości niecałych 3000 tys. zł. Inne koszty funkcjonowania to kwota 49 910 tys. zł. W tej grupie największą pozycję stanowią składki, które jesteśmy zobowiązani wpłacać do instytucji międzynarodowych w związku z członkostwem Polski w Unii Europejskiej, to jest kwota 32 630 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#KrystianWiercioch">To są podstawowe pozycje. Jeżeli państwo będziecie mieć jakieś dodatkowe pytania, to jestem do państwa dyspozycji. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#KrystynaSkowrońska">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym poinformować, że na ten temat wypowiem się jako członek prezydium, wielokrotnie zresztą referowałam część budżetu Komisji Nadzoru Finansowego.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym poinformować państwa, że na rok 2025 zaplanowano koszty w wysokości 680 374 tys. zł. Ja nie przeliczałam, ale w porównaniu do roku 2024 to jest wartość wyższa o kwotę 66 000 tys. zł – kwota 66 000 tys. zł to jest wzrost kosztów powyżej 10%, a zatem, jeżeli mówimy o kosztach, które rosną…</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#KrystynaSkowrońska">Czy pani poseł Frydrych chciałaby coś przekazać prezydium?</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#KrystynaSkowrońska">A zatem koszty są wyższe o 10%. Państwo wskazujecie, że jedynie płace są elementem, który jest realizowany wskaźnikiem 4,1%. W zakresie kosztów wyjaśnienia wymaga koszt wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie do pana przewodniczącego: Jak kształtują się wynagrodzenia przewodniczącego i jego zastępców w porównaniu do roku 2024? Przypominamy sobie z posiedzeń Komisji Finansów Publicznych, że państwo podwyższali wynagrodzenia przewodniczącego i jego zastępców – myślę, że w przypadku przewodniczącego to było z kwoty 33 tys. zł do kwoty 88 tys. zł miesięcznie. Chciałabym zatem, aby w tym przypadku wskazano, jak będzie się kształtować, jaką państwo przyjęli wysokość wynagrodzenia przewodniczącego i jego zastępców. Ile zatem będzie wynosiło wynagrodzenie miesięczne? Chciałabym,  aby to przekazano nam w kwotach.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#KrystynaSkowrońska">To jest pierwsza rzecz po stronie kosztów. Jest to największa pozycja.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#KrystynaSkowrońska">Po stronie wydatków, które będą wydatkami na zakupy inwestycyjne, zaplanowano kwotę 28 905 tys. zł. Chciałabym, aby wskazano systematycznie, jak w ostatnim okresie i jak funkcjonalnie… Chodzi o to, jakie są to potrzeby – to jest znacząca kwota – po stronie kosztów, które państwo wcześniej zaplanowali, w takim układzie, w jakim państwo wskazali w tym przedłożeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#KrystynaSkowrońska">Po stronie przychodów państwo wskazujecie, że są to opłaty instytucji obowiązanych stosownie do ustawy. Chciałabym zapytać: Ile państwo rokrocznie podwyższacie opłaty? Bo w tym przypadku wskazuje się, że są one znaczne. Przypominam sobie, jak wyglądały one w okresie ostatnich 8 lat. Tam było 200 mln, dzisiaj mamy kwotę przeszło 680 mln zł, a zatem są to znaczące wzrosty kosztów. O innych rzeczach nie będę mówiła. Zatem warto zweryfikować, przypomnieć Komisji, jaki jest stan środków na koniec roku 2024 i stan środków na koniec roku 2025. To są informacje, które jako koreferent chciałam przekazać paniom, panom posłom Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#KrystynaSkowrońska">A teraz rozpoczynamy część dotyczącą dyskusji i zadawania pytań. Zgłosiła się do zabrania głosu pani poseł Zofia Czernow.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#ZofiaCzernow">Wysoka Komisjo, od kilku lat analizując budżet Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, zwracamy uwagę na bardzo wysoki czynsz, jaki instytucja płaci za wynajem pomieszczeń, głównie przy ulicy Pięknej – nie wiem, może jeszcze przy innej. W zasadzie każdego roku jest pytanie o to, co dalej, jak długo jeszcze tak ogromne kwoty będą przekazywane każdego roku. A tak naprawdę to nie rozwiązuje sytuacji lokalowej tej instytucji, bo z dnia na dzień może stracić, jeżeli… Oczywiście umowa to reguluje, nie będę wchodzić w szczegóły, ale właśnie chodzi mi o to, jakie plany ma w tym zakresie Urząd Komisji Nadzoru Finansowego? Jakie są wskaźniki wzrostu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#KrystynaSkowrońska">Innych głosów nie widzę, a zatem bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o pytania pani przewodniczącej, to pani przewodnicząca życzy sobie odpowiedź na piśmie czy też mam podać odpowiedzi, których jestem w stanie udzielić w chwili obecnej? Bo jeżeli chodzi o dane szczegółowe, to przygotujemy takie dane i przekażemy do państwa, szczególnie jeżeli chodzi o środki finansowe na koniec 2024 r., ewentualnie planowane na koniec 2024 r. Tak samo, jeśli chodzi o to, jak kształtowały się koszty nadzoru w poszczególnych latach. Te dane na pewno byśmy przekazali pisemnie, bo w chwili obecnej nie dysponuję takimi danymi z głowy.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o wysokość wynagrodzenia przewodniczącego i zastępców przewodniczącego, o które pytała pani przewodnicząca, to na rok 2025… Ja tylko przypomnę, że one są regulowane przepisami prawa i na rok 2025, jeżeli chodzi o wynagrodzenie przewodniczącego, została przyjęta kwota 93 021,30 zł, a jeżeli chodzi o wynagrodzenie zastępców – 78 710,30 zł. To jest zgodnie z przepisami.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#KrystianWiercioch">Natomiast, jeżeli chodzi o kwoty wydatków inwestycyjnych, o które pytała pani przewodnicząca, to wydatki inwestycyjne, które ponosi Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, to są głównie wydatki na systemy informatyczne. Wydatki planowane w kwocie prawie 30 000 tys. zł to są wydatki na rozbudowę mocy obliczeniowej, na kwestie hardware’owe, na dostawy serwerów z kartami, które będą wykorzystywane do wykorzystania w urzędzie sztucznej inteligencji, zakup dodatkowych czy nowych licencji i wsparcia związanego z tymi licencjami. Planujemy zakup około 44 serwerów, w tym 10 serwerów do obsługi nowego systemu informatycznego giełdy.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#KrystianWiercioch">Planujemy również rozbudowę licencji systemu CheckPoint. To kwestie cyberochrony: komputerów, urzędu i systemów informatycznych .Planujemy również dostawę wielu innych elementów infrastruktury urzędu, która po prostu z jednej strony starzeje się, z drugiej strony wymagana jest coraz większa wydajność tej infrastruktury, a także konieczność przygotowania się do wykonywania coraz większej liczby zadań, które są nakładane na Komisję Nadzoru Finansowego. Te zadania w większości przypadków wymagają zbudowania systemów informatycznych, których koszty, jak wiemy, znacząco rosną każdego roku.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o pytanie pani poseł Zofii Czernow, to czynsz za wynajem nieruchomości na Pięknej, jeżeli chodzi o plan na 2025 r., to jest kwota około 21 000 tys. zł, włącznie z opłatami eksploatacyjnymi. Tak jak mówiłem na poprzednich posiedzeniach Komisji, jako Urząd Komisji Nadzoru Finansowego umowę mamy zawartą na 10 lat. Umowa nie zawiera możliwości jej rozwiązania z naszej strony. Było to analizowane i przez Prokuratorię Generalną, i przez nas. W przypadku zaprzestania płatności z tytułu umowy, bo to jest jedyna możliwość w pewnym sensie rozwiązania tej umowy, urząd byłby zobowiązany zapłacić koszty z tytułu umowy, karę umowną w wysokości 12-miesięcznych płatności za wynajem i opłaty eksploatacyjne, czyli około 21 000 tys. zł, i prawdopodobnie w sądzie bylibyśmy zobowiązani do zapłacenia kary umownej z tytułu przedwczesnego rozwiązania umowy. Ta umowa została zawarta na czas oznaczony 10 lat i nie mamy możliwości jej rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o pytanie, co dalej…</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#KrystianWiercioch">Jeżeli chodzi o decyzję co do wynajmu powierzchni biurowych albo zapewnienia miejsca pracy dla pracowników, to są analizowane różne dostępne możliwości. Na dzień dzisiejszy nie podjęliśmy jeszcze decyzji, w którą stronę pójdzie ta decyzja, to znaczy czy pozostaniemy na Pięknej 20, czy będziemy wynajmować pomieszczenia w innych lokalizacjach, czy też częściowo będziemy pracować w pomieszczeniach, które posiadamy na Jasnej. Według stanu na dzisiaj analizy wszystkich możliwych scenariuszy są prowadzone, rozważane są za i przeciw poszczególnym scenariuszom, wstępnie planujemy, że decyzja będzie podjęta w trzecim kwartale przyszłego roku, jeżeli chodzi o to, co dalej.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#KrystianWiercioch">Pani poseł pytała o wskaźnik wzrostu ceny za wynajem lokalizacji na Pięknej. Zgodnie z umową koszt jest zwiększany każdego roku w zależności od wysokości inflacji w strefie euro. Według stanu na dzisiaj, jeżeli chodzi o płatności, których dokonujemy, kwota za metr kwadratowy jest konkurencyjna, jeżeli chodzi o potencjalny wynajem innych nieruchomości podobnej klasy. W chwili obecnej umowa jest bardzo konkurencyjna.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#KrystianWiercioch">Wydaje mi się, że to są chyba wszystkie pytania. Tak jak powiedziałem, jeżeli chodzi o szczegółowe kwestie dotyczące liczb, czyli kształtowania się kosztów nadzoru w poszczególnych latach, to my to przygotujemy i prześlemy pisemnie. Tak samo, jeśli chodzi o to pytanie pani przewodniczącej o wysokość, rozumiem, środków finansowych, jakie posiada urząd – czy na koniec poprzedniego roku czy też, jakie są planowane.  Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#KrystynaSkowrońska">Moje pierwsze pytanie dotyczyło wynagradzania kierownictwa Komisji Nadzoru Finansowego. W czerwcu ubiegłego roku – poprosimy o podstawę prawną, bo to budziło wątpliwości – podwyższono wynagrodzenie przewodniczącego z 33 tys. zł do 88 tys. zł, odpowiednio dla wiceprzewodniczących. Jeżeli mamy wskaźnik wzrostu wynagrodzeń 4,1%,  to ten wskaźnik wzrostu wynagrodzenia przewodniczącego z kwoty 88 tys. zł do 93 tys. zł wynosi 5,7%, a zatem chciałabym powiedzieć, że średnio państwo wskazali, że będzie 4,1% do wolumenu wypłat, ale rozumiemy, że personalnie ten rozkład będzie różny. Czyli kontrolujący mogą mieć mniejszy wzrost wynagrodzenia, a kierownictwo może mieć większy. Chcemy się po prostu upewnić w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#KrystynaSkowrońska">Sprawa dotycząca wynajmu lokalu, o którym mówiła pani poseł Czernow, budziła kiedyś bardzo duże wątpliwości. Gdybyśmy w rachunku ciągnionym pokazali, ile państwo już zapłacili, rezygnując kiedyś z Jasnej i z miejsca, w którym się mieścił Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, to są to znaczące kwoty.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze chciałabym kalkulację składki przekazywanej na nadzór razem z poprzednimi latami, wskazując przynajmniej ten okres 8 czy 10 lat, wtedy będziemy widzieć, jak wyglądają koszty.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę innych pytań. W związku ze zrealizowaniem porządku dziennego, prosząc o udzielenie odpowiedzi i przesłanie do sekretariatu Komisji Finansów Publicznych, zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>