text_structure.xml 19.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, po pierwsze, zaopiniowanie wniosku ministra cyfryzacji w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Cyberbezpieczeństwa na rok 2024, po drugie, zaopiniowanie rocznego sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2023. Trzeci punkt to jest zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w pozycji 30 zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Witam na posiedzeniu panią minister Hannę Majszczyk – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana wiceministra, sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji – pana Pawła Olszewskiego. Witam również pana Stefana Krajewskiego – pana ministra, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jest z nami również pan Jakub Szulc – zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, a także pan Michał Widelski – dyrektor generalny Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Witam również wszystkie towarzyszące państwu osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Po tych powitaniach możemy przystąpić do realizacji porządku. O, przepraszam, nie przywitałem jeszcze pana ministra Jerzego Szafranowicza – podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia. Witamy. Przepraszam bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji pkt 1 porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku ministra cyfryzacji w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Cyberbezpieczeństwa na rok 2024. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PawełOlszewski">Jak państwo doskonale wiedzą, Fundusz Cyberbezpieczeństwa i świadczenie teleinformatyczne jest niezwykle istotne dla zatrzymania i funkcjonowania kluczowych obszarów w państwie. Jest dodatkiem dla osób, które pracują w ramach szeroko pojętego cyberbezpieczeństwa w wielu instytucjach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 11 września 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Cyfryzacji z dnia 5 sierpnia 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Cyberbezpieczeństwa na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Cyberbezpieczeństwa przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanuszCichoń">Nie widzę sprzeciwu. Przyjmuję, że przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JakubSzulc">Jeśli chodzi o stronę kosztową, to wzrost kosztów zadań Narodowego Funduszu Zdrowia, wzrost kosztów świadczeń był sfinansowany z wielu źródeł, wśród których należy wymienić: zwiększenie planowanych przychodów z tytułu składki należnej w roku planowania, wzrost środków… zwiększenie planowanych pozostałych przychodów, w tym także przychodów finansowych, oczywiście zmiana wysokości dotacji budżetowej z budżetu państwa w trakcie roku obrachunkowego, uruchomienie funduszu zapasowego, środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, środki z Funduszu Medycznego, z Funduszu Pomocy oraz dotacji podmiotowej, czyli dotacji, która zastąpiła dotychczasowe dotacje celowe, a więc dotację z art. 97 ust. 8a ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JakubSzulc">Po stronie przychodowej, tak jak wspomniałem, wartość przychodów w trakcie roku obrachunkowego uległa zwiększeniu o kwotę 1 713 581 tys. zł, z czego poszczególne pozycje  przychodowe… struktura… Oczywiście znakomita większość to są przychody z tytułu składki należnej brutto w roku planowania na kwotę 141 019 127 tys. zł, co stanowiło 95,15% wszystkich przychodów, 1,55% przychodów to pozostałe przychody w kwocie 2 296 211 tys. zł, 1,40% przychodów to przychody z funduszy celowych w kwocie  2 074 689 tys. zł, 1,18% przychodów to przychody z opłaty cukrowej i alkoholowej kwota  1 743 268 tys. zł, 0,89% to przychody finansowe na kwotę 1 320 752 tys. zł, i 0,45% to przychody wynikające z przepisów o koordynacji na łączną kwotę 668 664 tys. zł. Dotacja podmiotowa, o której mówiłem, w roku 2023 z art. 97 ust. 8a ustawy o świadczeniach stanowiła 0,13% przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia. Odpowiadająca jej kwota to 200 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JakubSzulc">Wszystkie dane, które są uwidocznione w sprawozdaniu finansowym za rok 2023, tak jak powiedziałem, były sprawdzone przez biegłego rewidenta. Finalny wynik finansowy funduszu na koniec roku 2023 w związku ze zmianami, które zostały podjęte w trakcie roku obrachunkowego w łącznej wysokości, objął 16 362 383 tys. zł. Mówimy oczywiście o stracie, czyli fundusz wypracował ujemny wynik finansowy na kwotę 16 362 383 tys. zł, a więc koszty zadań realizowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w trakcie roku 2023 przewyższały o tę kwotę wartość przychodów osiągniętych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, z czego wynik oddziałów wojewódzkich funduszu to kwota 9 000 000 tys. zł… to strata (ujemny wynik finansowy) w wysokości 9 861 506 tys. zł, a wynik finansowy centrali funduszu to kwota 6 500 877 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#KrystynaSkowrońska">Po drugie, państwo podjęli takie działanie. Pan poseł Kuźmiuk opowiada różne rzeczy na okrągło, więc prosiłabym, żeby przynajmniej pamiętał pan i następnym razem nie krytykował. Druga rzecz. Chciałabym poprosić i powiedzieć. W tej kwocie, która jest wprowadzona na te leki nieodpłatne 60 plus i minus 16, jaka to jest kwota i jakie jest ryzyko z tym związane? Jaka była dynamika w roku ubiegłym, bo wprowadzono takie rozwiązanie? Wcześniej było w budżecie w innym… w podobnym stylu, ale trochę inaczej. Tam były leki 75 plus, a tu przeniesiono do funduszu. Kolejną sprawą, która pozostaje ryzykiem przy przyjęciu tego planu i dlatego chciałabym… Dlatego o tym mówię, bo niektórzy państwo poprzednio rządzący mówią, że nie było uwag. Jakie mamy na rok bieżący z przeniesienia i z wykonania planu finansowego w 2023 r. w zakresie ratownictwa medycznego? W tym zakresie przenieśliśmy ratownictwo medyczne… całe finansowanie z budżetu do funduszu. Również koszty są pokryte i są pokazane, ale zwiększenie podstacji i zwiększenie kosztów ma również wpływ na rok 2025. Nie będziemy… Zwyczajowo – pan prezes mówił o audytorze – audytor pokazuje ryzyka w przyszłości. Chcielibyśmy wiedzieć, bo będziemy taką dyskusje w przyszłości prowadzić, jakie ryzyka z realizacji w roku 2023 zostaną przeniesione na rok 2024 i kolejny. Cieszyć może jedynie pokazanie, że zapłacona składka ZUS i KRUS jest większa od kwoty planowanej. To pytanie o przeniesienie ryzyka po takim audycie, bo nie tylko liczbowe, tylko tych zadań, które realizuje się w zakresie wykonywania świadczeń zdrowotnych finansowanych z Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze jedno moje pytanie techniczne. Państwo w tym sprawozdaniu między innymi pokazujecie w takiej formule różnicy, zdecydowanie inaczej niż w innych dokumentach, że na przykład składka jest z minusem i to są kolumny… wykonanie jest wyższe na przykład 141 000 000 tys. zł, plan 137 000 000 tys. zł, więc państwo wykazujecie z minusem. Chcę zapytać, skąd i kiedy przyjęto takie rozwiązanie prezentowania wyników, bo ono jest dla kogoś, kto czyta na co dzień różne sprawozdania, odmiennie przygotowane niż te dotychczasowe?</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze jedno. Kiedy będziecie państwo w stanie poinformować Komisję Finansów i Komisję Zdrowia – Komisja Zdrowia będzie się tym zajmowała – jakie ryzyka z zapłaceniem nadwykonań mogą się pojawiać w bieżącym roku? Dziękuję bardzo. A pytam o to dlatego, żeby koleżeństwo z PIS wiedziało i potem głupot nie opowiadało. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JakubSzulc">Jeśli chodzi o pytanie pani poseł dotyczące dynamiki wydatków na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego 65 plus i 18 minus, o które pytała pani przewodnicząca, to odnotowujemy wysoką dwucyfrową dynamikę rok do roku w zasadzie od początku funkcjonowania tego rozwiązania. W roku 2022 realizacja kosztów leku, specjalnego środka żywieniowego dla pacjentów wtedy 75 plus, bo jak wiemy, mieliśmy zmianę, a więc obniżyliśmy cezurę, bo wcześniej mieliśmy 75 plus i tylko 75 plus, w roku 2022 została wprowadzona zmiana na 18 minus i 65 plus… W związku z tym ta dynamika była również wysoka – 830 000 tys. zł w roku 2022 versus 1 440 000 tys. zł w roku 2023. Na rok 2024 na tę pozycję mamy zaplanowane środki w wysokości  2 181 000 tys. zł, natomiast plan finansowy na rok 2025, który również był już przedmiotem opiniowania przez Wysoką Komisję, zakłada realizację na poziomie 2956 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JakubSzulc">Przechodząc teraz do pytania zasadniczego i najbardziej syntetycznego pani przewodniczącej, należy powiedzieć, że oczywiście na sytuację finansową Narodowego Funduszu Zdrowia ma wpływ wiele zjawisk i wiele czynników, w tym chociażby dynamika przyrostu przypisu składki od osób ubezpieczonych. Natomiast rok 2023 był rokiem absolutnie szczególnym pod tym względem w realizacji planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia. Mianowicie na wynik finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia miały wpływ przede wszystkim, poza głównym oczywiście celem, do jakiego Narodowy Fundusz Zdrowia został powołany i jaki realizuje, czyli refundacja odpłatności za świadczenia opieki zdrowotnej, które są wykonywane przez świadczeniodawców na terenie naszego kraju,… to te zjawiska, które zaistniały w roku 2023… jedno z nich ma charakter powtarzalny i ma bardzo istotny wpływ na plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia – to jest realizacja zapisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w ochronie zdrowia, a w szczególności w tym brzmieniu, jakie tej ustawie zostało nadane w roku 2022 dlatego, że od tamtego czasu rok w rok Narodowy Fundusz Zdrowia z tytułu refundacji czy też rekompensaty wzrostu kosztów poszczególnych świadczeniodawców, w związku z realizacją ustawy o minimalnym wynagrodzeniu ponosi koszty rzędu 15 000 000 tys. złotych rocznie. W roku 2022 było to  18 000 000 tys. zł, w roku 2023 było to 15 000 000 tys. zł, w roku 2024 wszystko wskazuje na to, że realizacja będzie na poziomie 15 800 000 tys. zł–16 000 000 tys. zł. Nie jesteśmy w stanie oczywiście powiedzieć, jak ona będzie wyglądała jeden do jednego w 100%. Musimy również pamiętać, że mamy rozbieżność czasową – desynchronizację z rokiem obrachunkowym dlatego, że ustawa działa od lipca danego roku do 1 lipca roku następnego, a więc my mamy przygotowywane połowiczne rekomendacje, a więc rekomendację, która obowiązuje od lipca tego roku do 30 czerwca roku 2025 i, tak jak powiedziałem, nasze szacunki kosztów realizacji w roku 2024 to blisko 16 000 000 tys. zł. Jak łatwo policzyć, bo musimy pamiętać, Wysoka Komisjo, o jednej rzeczy, która jest szalenie istotna. To nie są koszty, które są podnoszone jednorazowo. To znaczy, jeżeli mamy kosz 15 000 000 tys. zł, czy taki, jaki on faktycznie był, czyli 18 000 000 tys. zł w roku 2022, czyli druga połowa 2022 r, –  pierwsza połowa 2023 r., to ten koszt wchodzi już do wyceny i wartości świadczeń w kolejnych latach. Jeżeli mamy kolejny koszt w kolejnym roku w wysokości około 15 000 000 tys. zł, to on również będzie wchodził do wyceny i wartości kosztów świadczeń w kolejnych latach. Jeżeli więc mielibyśmy przedstawić informację, ile kosztuje realizacja ustawy o minimalnym wynagrodzeniu od 1 lipca 2022 r. i ile będzie kosztowała od 1 lipca 2022 r.  do 1 lipca 2025 r., to jak łatwo policzyć, będzie to około 15 000 000 tys. zł razy  3 plus 15 000 000 tys. zł razy 2, plus 15 000 000 tys. zł razy 1, czyli 90 000 000 tys. zł to jest łączny koszt w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia poniesiony z tytułu realizacji…, który będzie poniesiony przez Narodowy Fundusz Zdrowia z tytułu realizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w ochronie zdrowia… niektórych zawodów w ochronie zdrowia, co stanowi, jeżeli popatrzymy na wartości bieżące planu finansowego NFZ,  około 50% rocznych środków funduszu, którymi fundusz dysponuje w roku 2024 chociażby. To więc jest jedno zjawisko, które ma doniosły wpływ na możliwość zbilansowania w długim okresie strony przychodowej z kosztową w Narodowym Funduszu Zdrowia, bo musimy pamiętać o tym, że dynamika przyrostu przypisu składki w Narodowym Funduszu Zdrowia jest zdecydowanie mniejsza wartościowo niż koszty, które ponosimy wyłącznie z tytułu realizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, gdzie pozostają przecież jeszcze inne pozycje, a więc zwiększenie liczby wykonywanych świadczeń, o co powinniśmy walczyć, wprowadzanie innowacji, nowych rozwiązań technologicznych i refinansowanie, refundowanie nowych technologii medycznych, które się pojawiają. To więc jest pierwsze zjawisko z tych, o które pytała pani poseł, o które pytała pani przewodnicząca, które na pewno warto wymienić.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JakubSzulc">Drugie zjawisko, co widać, jeżeli spojrzymy na dane dotyczące planu finansowego i realizacji zadań przez Narodowy Fundusz Zdrowia w roku 2023 w porównaniu do lat ubiegłych, to, co zwraca szczególną uwagę – mamy skokowy wzrost kosztów w stosunku do roku 2022. Jedną z istotnych pozycji jest tak jak powiedziałem – rekomendacja związana z realizacją ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, natomiast drugą pozycją, o której musimy pamiętać, jest nowelizacja ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty z listopada 2022 r., którą to nowelizacją przeniesiono część zadań dotychczas finansowanych bezpośrednio z budżetu państwa z części 46 ministra zdrowia do planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia. Mówimy o kilku pozycjach takich, jak świadczenia wysokospecjalistyczne, takich, jak leczenie antyretrowirusowe czy w ogóle programy polityki zdrowotnej ministra zdrowia, takich, jak programy pilotażowe ustalane przez ministra zdrowia, a finansowane z Narodowego Funduszu Zdrowia, koszty zakupu szczepionek, czy koszty refundacji leków właśnie 65 plus i 18 minus. Jednostkowo największą pozycją jest pozycja, o którą pytała pani przewodnicząca, a więc koszt finansowania zadań zespołów ratownictwa medycznego, bo to jest wartość dzisiaj 4 500 000 tys. zł. I teraz to, co wydarzyło się w roku 2022, co miało wpływ na rok 2023,  jeśli chodzi o gospodarkę finansową funduszu, to przede wszystkim realizacja wytycznych ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w ochronie zdrowia, tak jak powiedziałem, za przeniesienie części zadań dotychczas finansowych z części 46 budżetu państwa bezpośrednio do finansowania z planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia. Ta wartość w roku 2022 opiewała na kwotę 7 500 000 tys. zł. W tym momencie, jeżeli spojrzelibyśmy do kosztów realizacji tych samych zadań w warunkach roku 2024, to jest to już kwota powyżej 10 000 000 tys. zł i również jest to koszt, który jest ponoszony co roku, a więc jest wbudowany na stałe w plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia. Trzecia pozycja, która była pozycją połączoną z tą pozycją dotyczącą przeniesienia części zadań z budżetu ministra zdrowia do planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia, to możliwość czy też nakaz sfinansowania części środków w funduszu covidowym na kwotę ponad 5 000 000 tys. zł w 2023. W przeciwieństwie do pozostałych pozycji ta pozycja miała charakter jednorazowy. Miała mieć zastosowanie tylko w roku 2023 i nie została wykorzystana w całości. Pozostałe pozycje, tak jak powiedziałem, mają wpływ w dalszym ciągu na plan finansowy i finanse Narodowego Funduszu Zdrowia, który w roku 2023, tak jak Wysoka Komisja miała możliwość zobaczyć, odnotował ujemny wynik finansowy na kwotę 16 000 000 tys. zł, ponad 16 000 000 tys. zł, który jest bezpośrednio związany z realizacją tych właśnie zadań. Kwota ta w całości została sfinansowana… została pokryta z Funduszu Zapasowego Narodowego Funduszu Zdrowia. Odbyło się to na drodze uchwały Rady Narodowego Funduszu Zdrowia z czerwca 2024 r.  Natomiast wartość środków Funduszu Zapasowego na koniec roku 2022 wyniosła 25 900 000 tys. zł… na koniec roku 2023 opiewała na kwotę 25 900 000 tys. zł i w całości ujemny wynik finansowy został pokryty z tego funduszu. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCichoń">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 11 września 2024 r. zapoznała się z rocznym sprawozdaniem z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2023. Komisja Finansów Publicznych na podstawie art. 130 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych pozytywnie opiniuje przedstawione sprawozdanie”.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCichoń">Nie widzę sprzeciwu. Uznaję zatem, że przyjęliśmy opinię w zaproponowanej przeze mnie treści.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji pkt 3 porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w pozycji  30 zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024. Bardzo proszę, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCichoń">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 11 września 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 10 września 2024 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 10 251 tys. zł z rezerwy celowej pozycji 30 – Środki na realizację zadań Funduszu Ochrony Rolnictwa, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty dla wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego na realizację zadania związanego z udzielaniem przez ODR pomocy rolnikom w wypełnianiu wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich (druga transza) z tego na wynagrodzenia osobowe 7329 tys. zł, pochodne 1386 tys. zł oraz pozostałe wydatki bieżące 1536 tys. zł”.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#JanuszCichoń">Nie widzę sprzeciwu. Przyjmuję zatem, że Komisja przyjęła opinię pozytywną w treści przeze mnie proponowanej, jeśli chodzi o przeznaczenie rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024. w części 30.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#JanuszCichoń">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>