text_structure.xml
46.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. Mamy do rozpatrzenia dzisiaj trzy opinie: po pierwsze opinię Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, po drugie opinię Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz po trzecie opinię Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Mam propozycję zmiany kolejności rozpatrywania tych opinii. Zaczęlibyśmy od opinii Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, w drugim punkcie byłaby opinia Komisji Infrastruktury, a w trzecim opinia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Nie słyszę sprzeciwu wobec tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Zanim jednak przystąpimy do realizacji porządku dziennego, chciałbym powitać naszych gości. Po pierwsze witam podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, panią minister Hannę Majszczyk, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury pana ministra Macieja Laska, podsekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych pana ministra Jacka Bartmińskiego i podsekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej pana ministra Konrada Wojnarowskiego. Witam pana Krzysztofa Bujańskiego, pełniącego obowiązki dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, witam wiceprezesa Urzędu Transportu Kolejowego pana Kamila Wildego, zastępcę prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej do spraw żeglugi powietrznej pana Macieja Rodaka, prezesa Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie panią Ewę Kwiatkowską-Szymak i prezesa Krajowego Zasobu Nieruchomości pana Łukasza Bałajewicza. Witam także wszystkie towarzyszące państwu osoby.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji porządku. Na wstępie jednak przypomnę, że członkowie Komisji otrzymali informacje o wykonaniu budżetu przygotowane przez dysponentów części budżetowych i informacje Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli. Materiały przygotowane przez właściwe resorty i urzędy, łącznie z informacjami NIK, są dostępne. Posłowie mają je także w wersji elektronicznej na iPadach.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Tryb rozpatrywania opinii komisji sejmowych jest następujący. Po pierwsze wystąpienie posła referenta komisji branżowej, po drugie wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji, potem wystąpienie przedstawiciela NIK, a następnie pytania posłów, odpowiedzi dysponentów części budżetowych oraz ewentualna dyskusja.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Proszę przedstawiciela Komisji pana posła Marka Sowę o zreferowanie opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Udało się chyba zaskoczyć.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MarekSowa">Oczywiście w tych materiałach dotyczących KZN, które zostały przekazane, nie jest zbyt wiele napisane, ale na pewno dowiedzieli się państwo na ten temat o wiele więcej, analizując wydarzenia z przełomu roku, kiedy to pani minister funduszy i polityki regionalnej dosyć jasno przekazała, co w KZN się dzieje, a właściwie, co się działo pod rządami Prawa i Sprawiedliwości. Niegospodarność, przekraczanie wszelkich norm, naruszanie przepisów Prawa zamówień publicznych, nadmierne wydatki środków na marketing i konferencje, podejmowanie decyzji z przekroczeniem uprawnień, a to dotyczy też rady nadzorczej, 22 samochody. Nie pamiętam, ile osób pracuje w KZN, natomiast mają najem 22 samochodów, więc ta liczba jest też niesłychanie duża.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MarekSowa">Tak paradoksalnie muszę państwu powiedzieć, że generalnie 45 społecznych inicjatyw mieszkaniowych (SIM) działało do końca ubiegłego roku, a wybudowano 45 czy 44 mieszkania przez 5 lat, to na dwa mieszkania przypadał jeden samochód do kontroli i do nadzoru. To tak trochę humorystycznie i obrazowo, ale chcę po prostu powiedzieć, że skala nieprawidłowości jest zgłoszona do prokuratury i oczywiście odpowiednie organy się tym zajmują. W świetle tych informacji trudno przejść nad tym do porządku dziennego. Wiemy też, że jest prowadzona kontrola NIK w tym zakresie, więc będą wnioski.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MarekSowa">Nie chciałbym, żebyśmy świecili oczami, że zaopiniowaliśmy pozytywnie coś, co po prostu musi być ocenione jednoznacznie negatywnie. Ta część budżetu dotycząca KZN jest więc zaopiniowana negatywnie przez obradujące wspólnie Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisję Infrastruktury. Znając ten materiał, uważam, że w naszym wniosku też ta uwaga powinna się znaleźć. Mówię to już jako wiceprzewodniczący i członek Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Proszę koreferenta ze strony Komisji panią poseł Krystynę Sibińską o przedstawienie swojego stanowiska. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#KrystynaSibińska">Przykład KZN, o którym wspomniał mój przedmówca, jest takim ewidentnym przykładem, ale musimy pamiętać o tym, że KZN jest też powiązany z nieudanymi programami mieszkaniowymi, które miały doprowadzić do wybudowania wielu tysięcy mieszkań. To się nie udało. Krajowy Zasób Nieruchomości jest powiązany również ze społecznymi inicjatywami mieszkaniowymi (SIM).</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#KrystynaSibińska">Wczoraj też miałam przyjemność uczestniczyć w obradach podkomisji dotyczących właśnie m.in. SIM i KZN. Okazuje się, że na kilkadziesiąt powstałych SIM część nie funkcjonuje. Tam też jest niegospodarność, kupowanie właśnie jakichś aut, wydawanie pieniędzy. Tak naprawdę jest to coś, co nie powinno się wydarzyć. Krajowy Zasób Nieruchomości powstawał z myślą i z taką nadzieją, że grunty spółek Skarbu Państwa i grunty, które są w zasobie Skarbu Państwa, będą wykorzystane pod budownictwo mieszkaniowe. Rzeczywiście, pewna statystyka i weryfikacja tych gruntów została zrobiona. O ile jako takie rozpoznanie, jeśli chodzi o zasoby, jest zrobione, to sama racjonalność funkcjonowania okazała się taka, jakby w ogóle szło to obok celu, dla którego ta instytucja została powołana.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#KrystynaSibińska">Pytałam też o to, jakie są plany zarówno wobec KZN, jak i SIM. Myślę, że stoimy przed dużym problemem, żeby podejść poważnie do kwestii polityki mieszkaniowej w naszym kraju, żeby zaproponować dobrą ofertę dla naszych obywateli, i to w różnym wymiarze. Jestem przekonana, a takie też są obietnice, które padają ze strony Ministerstwa Rozwoju i Technologii, że jest już przygotowany pakiet rozwiązań na ten cel i jesienią będziemy mogli przystąpić do rozpatrywania dobrych pomysłów dotyczących budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#KrystynaSibińska">To, że oceniamy budżet za poprzedni rok, który trochę właśnie… A pamiętamy, że był to też rok wyborczy. O tym będę mówiła w kolejnym punkcie. W wielu obszarach mieliśmy przeznaczanie różnych pieniędzy na promocję polityków ówczesnej partii rządzącej. Pieniądze publiczne były wydawane nie w taki sposób, jak być powinny. Dlatego też mamy mały kłopot właśnie z tym, że oceniając cały budżet, jeśli chodzi o czysto rachunkowe podejście, to możemy powiedzieć, że jest OK, natomiast jeśli chcemy to rozpatrywać odnośnie do zasadności wydawania itd., to musielibyśmy powiedzieć, że w wielu punktach są luki i nieprawidłowości. Być może jest to też powód do tego, żeby podejść do analizy tych dokumentów budżetowych w trochę inny sposób, bo tutaj można powiedzieć, że – powiedzmy – całą działalność, która dotyczy Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, możemy ocenić pozytywnie, ale też pozytywnie w sposób umowny, bardziej właśnie, jeśli chodzi o sprawy techniczne niż merytoryczne.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#KrystynaSibińska">Przychyliłabym się do tego, żeby w naszym sprawozdaniu była uwaga dotycząca KZN. Rzeczywiście musimy wyrazić też duże zaniepokojenie i niejako dać wytyczne dla ministerstwa, że należy zrobić coś z tym problemem. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Proszę przedstawiciela NIK o przedstawienie wyników kontroli w tej części budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#AnnaRybczyńska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, z omawianych dzisiaj pozycji rezerw w ramach kontroli budżetowej przyjrzeliśmy się rozdysponowaniu rezerw celowych w zakresie pozycji 5 i 65. Szczegółowym badaniem objęliśmy kwotę 308 000 tys. zł, nie stwierdzając nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#AnnaRybczyńska">Przechodząc do działów 700 i 710, kontrolę dochodów wojewodów w tegorocznej kontroli wykonania budżetu państwa ograniczono do przeprowadzenia analizy porównawczej danych, a badaniem objęte zostały jedynie prowadzone przez wybranych wojewodów działania windykacyjne na rzecz odzyskania zaległych dochodów. Jedyna nieprawidłowość w tym zakresie dotyczyła działu 710 i została stwierdzona w Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim, w którym nie podejmowano czynności zmierzających do ustalenia majątku i wyegzekwowania zaległości z tytułu kary nałożonej przez organ nadzoru budowlanego. Na dzień 31 grudnia 2023 r. zaległość wyniosła łącznie ponad 270 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#AnnaRybczyńska">W zakresie wydatków nieprawidłowości zidentyfikowano wyłącznie w zakresie działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa. Dotyczyły one nieprawidłowego ujęcia w księgach rachunkowych zobowiązań na łączną kwotę blisko 14 000 tys. zł, co miało wpływ na sprawozdawczość za lata 2022–2023. Nieprawidłowości te wystąpiły w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim oraz Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#AnnaRybczyńska">Omawiane w tym punkcie państwowe fundusze celowe oraz KZN nie podlegały kontroli wykonania budżetu państwa w 2023 r., ale – tak jak już tutaj było powiedziane – prowadzimy obecnie dwie inne kontrole w zakresie KZN. Zakończyły się już czynności kontroli funkcjonowania KZN ze szczególnym uwzględnieniem gospodarowania nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu KZN. Tę kontrolę prowadzi Departament Infrastruktury, ale wyniki nie są ostateczne, bo kontrola jeszcze się nie zakończyła. Natomiast rozpoczęła się kontrola prowadzona przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli we Wrocławiu, która jest w trakcie, w zakresie wykorzystania środków Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam zakończenie omawiania wykonania budżetu we właściwości Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Infrastruktury. Teraz poproszę panią poseł Krystynę Sibińską o zreferowanie opinii Komisji i jednocześnie przedstawienie koreferatu, bo w dwóch rolach pani poseł dzisiaj występuje. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#KrystynaSibińska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, Komisja Infrastruktury obradowała na posiedzeniu w dniu 26 czerwca br. Przedmiotem obrad Komisji Infrastruktury była oczywiście analiza budżetu za ubiegły rok w zakresie kilku części budżetowych. Zapoznawaliśmy się też z analizą NIK. Są to część 18 – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, część 26 – Łączność i część budżetowa 39 – Transport. W ramach tego rozpatrywaliśmy również plany finansowe osób prawnych Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Transportowego Dozoru Technicznego, a także część budżetową 71 – Urząd Transportu Kolejowego, część budżetową 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 10, 54 i 61, część budżetową 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 600 – Transport i łączność oraz w zakresie administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego w części 85.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#KrystynaSibińska">Po przedstawieniu informacji przez odpowiednie instytucje i organy, po dyskusji i po wyjaśnieniach, które zostały złożone przez przedstawicieli ministerstw i urzędów, Komisja stwierdziła, że budżet został wykonany zgodnie z ustawą budżetową, co pozwala na przyjęcie przedłożonego sprawozdania za 2023 r. w omawianych częściach.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#KrystynaSibińska">Aczkolwiek chciałabym też podzielić się tu z państwem kilkoma informacjami, wydaje się, że dosyć istotnymi, dlatego że – tak jak mówiłam przy poprzednim punkcie obrad naszej Komisji – mamy ten kłopot, że rozpatrujemy budżet za 2023 r., co do realizacji którego wszyscy mamy sporo różnych wątpliwości. Dlaczego tak mówię? Między innymi dlatego, że chcę też powiedzieć, że chociaż ta opinia jest pozytywna, to na posiedzeniu Komisji Infrastruktury większość członków Komisji wstrzymywała się od głosu, biorąc pod uwagę właśnie informacje, które uzyskaliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#KrystynaSibińska">Chciałabym kilka słów powiedzieć, bo pojawiły się takie elementy, które są bulwersujące i na które rzeczywiście trzeba w sposób szczególny zwrócić uwagę. Myślę, że potwierdzi to też później przedstawiciel NIK.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#KrystynaSibińska">Trzeba to podkreślić, bo proszę sobie wyobrazić, że na przykład NIK wykazała, że Główny Urząd Nadzoru Budowlanego wydatkował ponad 20 tys. zł na wykonanie makijażu dla głównego inspektora nadzoru budowlanego. Okazuje się, że w ostatnich 3 latach na ten cel zostało przeznaczonych ponad 60 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#KrystynaSibińska">Jeśli chodzi o sprawy, które dotyczą części 39 – Transport, mieliśmy na przykład wydawanie pieniędzy na kampanię informacyjną dotyczącą programu „Bezpłatne autostrady”, chociaż rozpoczęcie tej kampanii nastąpiło dopiero w sierpniu 2023 r., a program działał już od 1 lipca. Czyli ponad miesiąc po wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów autostradami była prowadzona kampania reklamowa, ale sierpień był bliżej października, a więc bliżej wyborów. Myślę, że temu też to służyło. Były także reklamowane inne programy, które rzeczywiście niekoniecznie wymagały tych działań promocyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#KrystynaSibińska">Dlatego mówię o umownej pozytywnej ocenie Komisji, ale pamiętajmy też o tym właśnie, że pojawiały się, pojawiają i myślę, że w każdej dziedzinie możemy znaleźć właśnie takie kwiatki, które bulwersują. Może to nie są jakieś wielkie kwoty, ale sposób wydatkowania publicznych pieniędzy jest po prostu godny napiętnowania. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#JanuszCichoń">Zanim oddam głos przedstawicielowi NIK, chciałbym przywitać jeszcze pana ministra Jacka Tomczaka, sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#JanuszCichoń">A teraz oddaję głos przedstawicielom NIK. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MaciejBrzosko">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jeżeli chodzi o część 18 budżetu państwa – Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, NIK oceniła wykonanie budżetu państwa w 2023 r. w tej części w formie opisowej. Potwierdzę te nieprawidłowości i okoliczności, o których wspominała pani poseł. Postaram się je syntetycznie zaprezentować.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#MaciejBrzosko">Stwierdzone w Ministerstwie Rozwoju i Technologii nieprawidłowości polegały na wydatkowaniu w sposób niecelowy i niegospodarny 5 269 700 zł na realizację kampanii promującej programy „Bezpieczny kredyt 2%” i „Konto mieszkaniowe” bez dokonania uprzedniej analizy potrzeby przeprowadzania tej kampanii. Tymczasem w związku ze złą sytuacją mieszkaniową w Polsce wsparcie wprowadzone od 1 lipca 2023 r. cieszyło się ogromnym zainteresowaniem potencjalnych beneficjentów już na długo przed jego faktycznym uruchomieniem. Nie było potrzeby prowadzenia działań promocyjnych ze strony ministra i wydatkowania na ten cel ponad 5000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#MaciejBrzosko">Naruszenie zasad uczciwej konkurencji w przypadku dwóch postępowań o udzielenie zamówienia publicznego to kolejna nieprawidłowość. Były to postępowania o łącznej wartości 1620 tys. zł brutto na zakup czasu antenowego w stacjach telewizyjnych oraz zapewnienie emisji spotu reklamowego w celu przeprowadzenia kampanii promującej programy „Bezpieczny kredyt 2%” i „Konto mieszkaniowe” w ramach rządowego programu „Pierwsze mieszkanie”. W postępowaniach tych naruszono zasadę uczciwej konkurencji w taki sposób, że zapytania ofertowe skierowano do trzech potencjalnych wykonawców, w tym do dwóch podmiotów, których trzy ogólnopolskie kanały zajmowały trzy pierwsze miejsca w rankingach oglądalności. Zapytania ofertowe o udzielenie zamówienia skierowano także do podmiotu zajmującego dziewiąte miejsce na rynku telewizyjnym, natomiast w tych postępowaniach pominięto podmiot, którego wiodący kanał zajmował czwarte miejsce na rynku telewizyjnym, a jednocześnie był liderem wśród widzów w wieku 16–49 lat, tj. w grupie docelowej kampanii.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#MaciejBrzosko">Kolejną nieprawidłowością było błędne zastosowanie art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy – Prawo zamówień publicznych jako podstawy wyłączenia stosowania przepisów tej ustawy przy zamówieniu dotyczącym zakupu radiowego czasu antenowego na potrzeby emisji spotu dotyczącego kampanii programów „Pierwsze mieszkanie” i „Bezpieczny kredyt 2%”. Tutaj na marginesie tylko wspomnę, że nie kwestionowaliśmy co do zasady samego wyłączenia stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych, natomiast zastosowaną podstawę prawną.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#MaciejBrzosko">Badanie wydatków przeprowadzone w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego wykazało nieprawidłowości w zakresie wydatkowania w 2023 r. kwoty 20 700 zł na wykonanie makijażu dla głównej inspektor nadzoru budowlanego. W ocenie NIK wydatki te nie służyły realizacji celów funkcjonowania wymienionej jednostki budżetowej. Na usługi makijażu GUNB wydatkował łącznie w okresie od września 2021 r. do grudnia 2023 r. ponad 60 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#MaciejBrzosko">Przechodząc do części budżetowej 39 – Transport, powiem, że ocena tej części była pozytywna, natomiast stwierdzone w ramach poniesionych wydatków nieprawidłowości polegały na tym, że niecelowo i niegospodarnie wydatkowano 1695 tys. zł na kampanię promocyjną pod nazwą „Bezpłatne autostrady”. Ocena ta wynikała m.in. z faktu, że zanim wydatkowano środki na ten cel, opinia publiczna była w wystarczający sposób poinformowana o wprowadzonych rozwiązaniach. Ministerstwo bowiem przekazało informację w tym zakresie do 679 dziennikarzy oraz redakcji telewizyjnych, radiowych i internetowych, a szczegółowa informacja pojawiła się również na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury oraz na profilach ministerstwa w portalach społecznościowych już 1 lipca 2023 r. Ponadto rozpoczęcie kampanii medialnej nastąpiło dopiero w sierpniu 2023 r., tj. po ponad miesiącu od wprowadzenia bezpłatnych przejazdów autostradami.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#MaciejBrzosko">Kolejna nieprawidłowość polegała na nierzetelnym poinformowaniu opinii publicznej o wysokości wypłaconych w 2023 r. nagród w MI. Zaniżono kwotę faktycznie wypłaconych nagród. Wynikało to z tego, że w MI przyznawano i wypłacano tzw. wypłaty z oszczędności z utworzonego funduszu nagród. Dlatego poinformowano media tylko o niewielkich kwotach przyznanych nagród. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało media, że w 2023 r. wypłacono jedynie 32 500 zł nagród zamiast faktycznych wydatków na gratyfikacje dla pracowników, które w kontrolowanych przez Departament Infrastruktury NIK częściach budżetowych wyniosły 2 581 800 zł.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#MaciejBrzosko">Najwyższa Izba Kontroli wskazała także, że minister infrastruktury w 2023 r. złożył wnioski o uruchomienie środków z rezerwy ogólnej Rady Ministrów na łączną kwotę 108 219 800 zł. Wnioski te nie dotyczyły spraw nagłych, których wystąpienia nie można było przewidzieć, a które wymagałyby niezwłocznego wsparcia finansowego, a więc nie obejmowały one wydatków na cel, na jaki przeznaczona jest rezerwa ogólna. Środki z rezerwy ogólnej przeznaczono bowiem na pokrycie zmniejszonych wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego w związku z wdrożeniem procedury umożliwiającej czasowe niepobieranie opłat za przejazd autostradą A1 na odcinku Gdańsk–Toruń oraz na działania promocyjno-informacyjne, które dotyczyły wprowadzania przez rząd bezpłatnych przejazdów autostradami państwowymi w łącznej kwocie 105 720 tys. zł, z czego wydatkowano 103 333 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#MaciejBrzosko">Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała również Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Tutaj nieprawidłowości nie stwierdzono.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#MaciejBrzosko">Natomiast jeżeli chodzi jeszcze o część budżetową 85 – Budżety wojewodów i wydatki w zakresie działu 600 – Transport, to w ramach kontroli wykonania budżetu państwa stwierdzono nieprawidłowości w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim. Wydatki na sumę 421 tys. zł w ramach dotacji udzielonej jednostce samorządu terytorialnego dotyczyły faktur wystawionych przed zawarciem umowy dotacji, co było naruszeniem art. 168 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym wykorzystanie dotacji następuje przez zapłatę za zrealizowane zadania, na które dotacja była udzielona. Ponadto dotacji udzielono w kwocie zawyżonej o 582 tys. zł wobec wartości wynikającej z ostatecznego kosztorysu tego zadania.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#MaciejBrzosko">Jeżeli chodzi o nieprawidłowość dotyczącą działalności wojewody wielkopolskiego, to nie zablokował on nadmiaru środków w wysokości 2700 tys. zł zaplanowanego na sfinansowanie bezpłatnego transportu wyborców do lokali wyborczych. Natomiast wojewodowie kujawsko-pomorski i zachodniopomorski z opóźnieniem podejmowali decyzje o zablokowaniu niewykorzystanych środków w kwotach 934 900 zł i 901 300 zł na te zadania. Decyzje były podejmowane odpowiednio po 34 i 42 dniach od wystąpienia okoliczności uzasadniających ich dokonanie. Działania te skutkowały brakiem lub ograniczeniem możliwości efektywnego wykorzystania tych środków przez ministra finansów na inne zadania w trakcie roku budżetowego. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym się zapytać uczestniczącego dzisiaj w obradach przedstawiciela, czy do głównego inspektora nadzoru budowlanego wystosowano wniosek o zwrot 60 tys. zł wydanych ze środków publicznych na makijaż. Dlaczego o tym mówię? Proszę państwa, jeżeli ludzie mają chore dzieci, to zbierają na ich leczenie, a pani główna inspektor, jak się chciała przypudrować, to wykorzystała pieniądze publiczne. To powinien być skandal. To powinno dyskwalifikować w ogóle…</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#KrystynaSkowrońska">Osoba, która zadysponowała na swoje potrzeby taki ogromny koszt, powinna te pieniądze zwrócić. Tak uważam, bo rozumiem, że urzędy skarbowe, prowadząc kontrolę podatkową, wykonują niektóre usługi i przedstawiają rachunki. OK, tak wygląda mniej więcej kontrola rzeczywista osób świadczących różne usługi typu fryzjer i może inne, ale w tym przypadku to jest naprawdę skandal. To jest naprawdę wielki skandal. Mówię to na poważnie do pana ministra. Bardzo uprzejmie poproszę o poinformowanie Komisji, a przynajmniej prezydium, na ręce pana przewodniczącego Janusza Cichonia, czy w tym zakresie podjęte będą środki, bo sądzę, że wszyscy członkowie Komisji są zainteresowani takim marnowaniem pieniędzy. To jest wstyd.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#KrystynaSkowrońska">A teraz chciałabym zapytać o rzecz niezwykle ważną. Proszę o wskazanie, ile na wszystkie fundusze, w tym Fundusz Kolejowy, ale i inne, które miały swoje… Jeżeli pan minister nie będzie dysponował informacją, wyrozumiała jestem, aby powiedzieć, ile funduszy związanych z infrastrukturą funkcjonowało w Banku Gospodarstwa Krajowego i jakie saldo tych funduszy było na koniec roku. Dlaczego pytam o fundusze i te wydatki – powiedziałabym – poza budżetem.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#KrystynaSkowrońska">W poprzedniej kadencji poprosiłam, żeby podkomisja do spraw instytucji finansowych zaprosiła przedstawicieli Polskiego Funduszu Rozwoju i BGK, aby wskazali jej, ile zadań budżetowych jest finansowanych przez BGK i PFR. Takich informacji nie otrzymaliśmy. Otrzymujemy cząstkowe informacje, takie jak m.in. w tym sprawozdaniu, jeśli chodzi o Fundusz Kolejowy i Krajowy Fundusz Drogowy. To jest jedno.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#KrystynaSkowrońska">Teraz jeszcze chcielibyśmy wiedzieć, ile funduszy, nad którymi nadzór sprawowało MI, to jest też Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i inne… W jaki sposób i jaka to była łączna kwota w poszczególnych funduszach? Interesujący jest także fundusz rozwoju dróg lokalnych i sposób naboru projektów, a potem realizowania. Ile było projektów? Przynajmniej w województwach w liczbach. W jaki sposób i ile projektów było rozstrzygniętych pozytywnie? Z iloma podmiotami-samorządami zawarto umowy? Mamy tutaj specjalny tryb.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#KrystynaSkowrońska">Raz jeszcze nie przez śmiech, ale na poważnie, pytam o makijażystkę czy o te wydatki na makijaż. Bardzo serdecznie proszę o odpowiedź, bo mamy do czynienia w Orlenie z wydatkami na co? Na implanty, na botoksy i na różne inne rzeczy. Proszę państwa, upiększano się.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze to, o czym mówiła pani poseł Sibińska i o czym mówiła NIK. Powinniśmy pamiętać przy tym, jak próbowano wydawać pieniądze na wszelkiego rodzaju reklamę. To, co powiedzieli przedstawiciele NIK, w jaki sposób próbowano po terminie dotrzeć… Uważamy, że tym sposobem zasilano niektórych, wybierając z listy podmioty, w których kupowano reklamę, aby wzmocnić finansowo te podmioty. Doskonale wiemy i potrafimy sobie to zinterpretować. Raz jeszcze powiem, że dzisiejsze posiedzenie Komisji to będzie posiedzenie pod tytułem „Makijaż plus” z 600 tys. zł dla PiS. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#KrystynaSzumilas">Chciałam zwrócić uwagę Komisji, ale też opinii społecznej, na taki fakt, który wybrzmiał tutaj bardzo dokładnie, a pewnie z takim sposobem działania mamy do czynienia w wielu innych miejscach i w wielu innych ministerstwach w czasie rządów PiS. Otóż z ust przedstawiciela NIK padły dwie liczby – 32 tys. zł i ponad 2000 tys. zł. Dla opinii publicznej pan minister odpowiedzialny, pełniący urząd państwowy, miał informację, że nagrody kosztowały 32 tys. zł, a w rzeczywistości wydał ponad 2000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#KrystynaSzumilas">Mówię o tym, bo to jest kłamstwo wpisane w ten sposób rządzenia. Pytam, jak młody człowiek wychowywany w polskiej szkole ma w przyszłości ufać temu, co się dzieje w przestrzeni publicznej, jeżeli urzędnicy państwowi w ten sposób postępują. Miałam z tym do czynienia, kiedy prowadziliśmy kontrolę w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Od tego momentu, kiedy dotarliśmy do dokumentów i pokazaliśmy pewne rzeczy, zablokowano nam dostęp do jakichkolwiek dokumentów.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#KrystynaSzumilas">Dzisiaj to wszystko wychodzi na wierzch. Dzisiaj to wszystko widzimy. Myślę, że ci, którzy mają na ustach frazesy o chrześcijańskich wartościach, robią rzeczy, które z tymi chrześcijańskimi wartościami są w totalnej sprzeczności. Chciałam tylko na to zwrócić uwagę, także ku przestrodze i refleksji, panie i panowie z PiS. Kłamać nie wolno.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#JanuszCichoń">Nie widzę zgłoszeń po stronie posłów. Czy ktoś z dysponentów wywoływanych do tablicy chciałby zabrać głos? Pan minister Jacek Tomczak, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam zakończenie omawiania wykonania budżetu we właściwości Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do rozpatrzenia opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Proszę pana posła. Zniknął mi gdzieś pan poseł Artur Łącki. Idzie, tak? Poczekamy chwilę na pana posła. Był tu przed chwilą.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#ArturJarosławŁącki">Po zapoznaniu się z przedłożonymi materiałami i wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz opinii NIK Komisja pozytywnie opiniuje sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. w zakresie wymienionych części. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#JanuszCichoń">Proszę teraz pana posła Tomasza Trelę jako koreferenta ze strony Komisji o przedstawienie koreferatu.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#TomaszTrela">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na posiedzeniu 26 czerwca br. opiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 2023 r. w zakresie części budżetowych 34 – Rozwój regionalny, 85 – Budżety wojewodów ogółem oraz 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, programów wieloletnich w układzie zadaniowym, państwowego funduszu celowego – Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz części budżetowych 82 i 83.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#TomaszTrela">Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zrealizowało dochody w wysokości 35 200 000 tys. zł (środki ze zwrotów dotacji niewykorzystanych w latach poprzednich wraz z odsetkami). Wydatki z zaplanowanych 25 288 000 tys. zł wzrosły do 35 163 000 tys. zł, ale ostatecznie ministerstwo wydało 33 783 000 tys. zł, czyli więcej o ponad 36% niż w 2022 r. Większe wydatki wynikały z przejęcia w 2022 r. nadzoru m.in. nad Krajowym Zasobem Nieruchomości, Fundacją Platforma Przemysłu Przyszłości, Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości czy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Na uwagę zasługuje kwota 393 000 tys. zł, czyli koszt funkcjonowania ministerstwa. Na wynagrodzenia wydano 214 000 tys. zł, z czego 177 000 tys. zł na wynagrodzenia w projektach unijnych. Część tej kwoty podlega refundacji. Przeciętna pensja w resorcie wynosiła 12 828 zł na etat. Dotacje celowe i podmiotowe z budżetu państwa zaplanowano w wysokości 223 000 tys. zł, a zrealizowano w kwocie 193 000 tys. zł (ponad 86% planu).</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#TomaszTrela">Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które zasłynęło ustawianymi konkursami i próbą wyłudzenia milionowych dotacji na rzekome badania, na szczęście udaremnioną, dostało 73 600 tys. zł dotacji. Kolejna instytucja, KZN, dostała blisko 42 000 tys. zł, choć zdołała wybudować raptem jeden blok z 40 mieszkaniami, o czym nie każdy pewnie wie, ale o mobbingu, skandalicznym zachowaniu zarządu wobec pracowników i okazałym budżecie na wynagrodzenia, wynoszącym prawie 9000 tys. zł w 2023 r., wie chyba cała Polska, bo tym wsławiła się ta instytucja. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości dostała 59 800 tys. zł, a Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości – 16 600 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#TomaszTrela">Najwyższa Izba Kontroli miała zastrzeżenia do monitorowania realizacji „Krajowego planu odbudowy i wzmacniania odporności” (KPO). Kontrolerzy wypunktowali nieaktualne i niekompetentne dane wprowadzone do systemu monitorowania KPO, co m.in. uniemożliwiło ustalenie na koniec 2023 r. faktycznych kwot poniesionych wydatków kwalifikowanych i środków zaangażowanych w ramach KPO. Brak sprawozdań z realizacji KPO, niski poziom zaangażowania środków z KPO i opóźnienia w jego realizacji to kolejne zastrzeżenia zgłaszane przez NIK. Bałagan, niekompetencja i wysokie pensje urzędników, czyli państwo Prawa i Sprawiedliwości w całej okazałości.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#TomaszTrela">W części obejmującej subwencje ogólne dla samorządu terytorialnego nie omawiano subwencji oświatowej. Była ona przedmiotem obrad Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Zaplanowana subwencja ogólna w 2023 r. wynosiła prawie 100 000 000 tys. zł, z czego aż 64 000 000 tys. zł stanowiła subwencja oświatowa.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#TomaszTrela">Gminy dostawały część wyrównawczą subwencji. Przeznaczono na ten cel ponad 10 000 000 tys. zł, czyli o ponad 9% więcej niż rok wcześniej. Nie widzę tu powodu do chwały dla poprzedniego rządu, bo w wyniku różnych pseudoreform, z Polskim Ładem na czele, samorządy pozbawiono należnych im wpływów z podatków, a rekompensaty, zwłaszcza dla tych po drugiej stronie sporu politycznego, były więcej niż skromne. Łódź w latach 2019–2023 straciła 600 000 tys. zł dochodów. W ramach zadośćuczynienia dostała raptem 155 000 tys. zł. Część równoważąca subwencji ogólnej, zaplanowana w oparciu o wpłaty bogatszych gmin, wynosiła 994 000 tys. zł. Została powiększona o 58 000 tys. zł, które przesunięto z części wyrównawczej subwencji. Ostatecznie rozdysponowano 492 000 tys. zł, pozostałe środki przenosząc do rezerwy ogólnej, która też trafiła do gmin. Dodatkowo trzy miasta na prawach powiatu i jedna gmina dostały blisko 5000 tys. zł tytułem rekompensaty za straty wynikające ze zwolnień podatkowych (podatek od nieruchomości dla podmiotów działających w specjalnych strefach ekonomicznych).</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#TomaszTrela">Część wyrównawczą, rekompensującą niższe dochody podatkowe, dostają też powiaty. W 2023 r. 291 powiatów i 44 miasta na prawach powiatu dostały blisko 3 000 000 tys. zł, czyli o 2% więcej niż przed rokiem. Część równoważąca, pochodząca z wpłat najbogatszych powiatów, wynosiła ponad 1 500 000 tys. zł i została rozdysponowana między 304 powiaty i 66 miast na prawach powiatu. W 2023 r. ta część subwencji była niższa niż w 2022 r. o blisko 14%, na co miały wpływ niższe wpłaty, bo i powiaty zostały pozbawione części dochodów.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#TomaszTrela">Część wyrównawcza dla województw, zaplanowana w kwocie ponad 3 000 000 tys. zł, została przekazana 14 województwom i była o ponad 36% większa niż rok wcześniej. W części regionalnej, pochodzącej z wpłat bogatszych województw, wygospodarowano ponad 1 169 000 tys. zł. Dodatkowo 12 województw otrzymało 320 000 tys. zł na remonty, budowę i przebudowę dróg wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#TomaszTrela">Samorządowe kolegia odwoławcze nie miały zaplanowanych dochodów na 2023 r., ale uzyskały 269 tys. zł dochodu m.in. z nadpłaconych wpisów od skarg kasacyjnych oraz kosztów postępowania sądowego. Na funkcjonowanie 49 kolegiów zaplanowano 160 000 tys. zł. Później zwiększono to do 171 000 tys. zł, a ostatecznie wydano ponad 169 000 tys. zł. Wydatki bieżące stanowiły 167 792 tys. zł, z czego gros to wydatki na wynagrodzenia etatowych i nieetatowych członków kolegiów. Wydatki majątkowe przeznaczono m.in. na sprzęt komputerowy, oprogramowanie, licencje, urządzenia biurowe i samochody.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#TomaszTrela">Opinia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w omawianych częściach realizacji ubiegłorocznego budżetu była pozytywna. Podczas posiedzenia nie było także dyskusji nad żadnym z omawianych punktów. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę teraz przedstawiciela NIK o przedstawienie wyników kontroli wykonania budżetu w tych częściach.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Szanowni państwo, w odniesieniu do części 34 – Rozwój regionalny NIK oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2023 r. w tej części. Stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości nie były brane pod uwagę przy ocenie wykonania budżetu w 2023 r. zgodnie z założeniami NIK. Ocena została sformułowana na podstawie wyników kontroli przeprowadzonej wyłącznie w MFiPR. W toku kontroli stwierdzono, że wydatki poniesiono z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonymi w ustawie o finansach publicznych. Nie stwierdzono niecelowego i niegospodarnego wydatkowania środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Minister sprawował również właściwy nadzór nad wydatkowaniem środków z Unii Europejskiej. Zdaniem NIK działania zarządcze i koordynujące ministra pozwoliły na zakontraktowanie i wykorzystanie dostępnych środków perspektywy finansowej 2014–2020 na zaplanowanym poziomie. W odniesieniu do perspektywy finansowej 2021–2027 minister podejmował czynności w celu zakończenia przygotowań do absorpcji środków UE z tej perspektywy. Rozpoczęto także podpisywanie umów oraz wydatkowanie i certyfikowanie środków. Najwyższa Izba Kontroli wskazała jednak na niski poziom kontraktacji i certyfikacji oraz na zaplanowanie środków w ramach rezerw celowych na bardzo wysokim poziomie, który nie został w większości wykorzystany.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Zgodnie z art. 175 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych minister sprawował skuteczny nadzór i kontrolę nad wykonaniem budżetu w części 34. Najwyższa Izba Kontroli zaopiniowała pozytywnie prawidłowość i rzetelność sporządzania sprawozdań budżetowych oraz wybranych sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Sprawozdania zostały sporządzone prawidłowo i terminowo. Przekazują one prawidłowy obraz dochodów i wydatków, a także należności i zobowiązań. Księgi rachunkowe, stanowiące podstawę do sporządzenia sprawozdań dysponenta głównego części 34, prowadzone były prawidłowo. Tym samym NIK stwierdziła, że przyjęty system kontroli zarządczej zapewniał prawidłowość i rzetelność sporządzania sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Celem kontroli było również określenie stanu przygotowania do absorpcji środków w ramach KPO w części 34. W ocenie NIK minister prowadził działania mające na celu przygotowanie do absorpcji środków w ramach KPO oraz do realizacji inwestycji i reform finansowanych z tego instrumentu. Jednakże nie wpłynęły one na ocenę wykonania budżetu państwa w 2023 r. Najwyższa Izba Kontroli zauważyła, że kluczową rolą instytucji koordynującej KPO, jaką pełnił minister funduszy i polityki regionalnej, jest monitorowanie realizacji KPO głównie pod kątem osiągania mierników. Zawarte w porozumieniach z resortami postanowienia zobowiązujące instytucje odpowiedzialne za reformy i za inwestycje do terminowej realizacji KPO nie wyeliminowały jednak ryzyka braku realizacji mierników, gdyż do końca 2023 r. nadal pozostawały niezrealizowane mierniki w ramach drugiego i trzeciego wniosku o płatność, a kilka z nich miało status zagrożonych.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Mimo że minister zapewnił system informatyczny do gromadzenia wymaganych danych, to nie był on w pełni wykorzystywany do monitorowania realizacji KPO. Ponadto wprowadzone tam dane były niekompletne i nieaktualne, co spowodowało konieczność monitorowania przez instytucję koordynującą realizację KPO za pomocą innych narzędzi. Na koniec 2023 r., jak wspomniał wcześniej pan poseł, brak było możliwości ustalenia m.in. łącznej kwoty wydatków kwalifikowalnych poniesionych w KPO, w tym wydatków kwalifikowalnych poniesionych na poszczególne inwestycje oraz środków zaangażowanych w ramach KPO.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości ministerstwo nie sporządzało sprawozdań Rb-28UE KPO za 2023 r. Najwyższa Izba Kontroli zauważyła również znaczne opóźnienia w przygotowaniu, a w konsekwencji w realizacji KPO. Niski poziom zaangażowania środków z przyznanej alokacji KPO, jak również nadal trwające prace planistyczne i koncepcyjne, w tym planowana kolejna rewizja KPO, sygnalizowały ryzyko niewykorzystania środków w terminie do 31 sierpnia 2026 r.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">W związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości w zakresie KPO izba sformułowała dwa wnioski pokontrolne dotyczące podjęcia działań w celu rzetelnego sprawozdawania i monitorowania stanu realizacji KPO z wykorzystaniem przeznaczonego do tego systemu informatycznego. Minister poinformowała o przyjęciu do realizacji obu wniosków.</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">W odniesieniu do części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego NIK również pozytywnie oceniła wykonanie budżetu w 2023 r. Ocena została sformułowana na podstawie wyników kontroli przeprowadzonej w Ministerstwie Finansów. W zakresie dochodów budżetowych stwierdzono m.in., że kwoty wpłat jednostek samorządu terytorialnego zostały obliczone z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a zaplanowane w ustawie budżetowej kwoty dochodów zostały zrealizowane. Wydatki w części 82 zostały rozdysponowane zgodnie z przepisami, a wszystkie raty i części subwencji były przekazane terminowo. W zbadanej próbie wydatków ponad 18 000 000 tys. zł, stanowiącej 18,8% wydatków zrealizowanych w części 82, nie stwierdzono niecelowego i niegospodarnego wydatkowania środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Najwyższa Izba Kontroli zaopiniowała pozytywnie prawidłowość i rzetelność sporządzania sprawozdań budżetowych oraz wybranych sprawozdań w zakresie operacji finansowych za 2023 r. przez dysponenta części. Także badanie ksiąg rachunkowych nie wykazało nieprawidłowości. Tym samym NIK stwierdziła, że przyjęty system kontroli zarządczej zapewniał prawidłowość i rzetelność prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań budżetowych. W związku z niestwierdzeniem nieprawidłowości NIK nie formułowała wniosków pokontrolnych.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">W odniesieniu do części 83 – Rezerwy celowe NIK skontrolowała pozycje 4, 8, 32, 45, 49 i 57. Pozostałe pozycje rezerw nie były kontrolowane. W odniesieniu do skontrolowanych pozycji rezerw stwierdzono nieprawidłowości w pozycji 4 – Przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych na kwotę 106 444 tys. zł. Następnie w pozycji 8 – Rezerwa na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE stwierdzono nieprawidłowość na kwotę 2500 tys. zł. Została ona stwierdzona w części 85/24 w województwie śląskim. Jeżeli chodzi o rezerwę w pozycji 49, stwierdzono nieprawidłowość w wysokości 242 500 tys. zł w części 20 – Gospodarka. W pozycjach 32, 45 oraz 57 nie stwierdzono nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">W odniesieniu do części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w dziale 400 – Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę nie stwierdzono nieprawidłowości. W dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska stwierdzono, że na koniec 2023 r. zaległości wyniosły 97 500 tys. zł i były wyższe od zaległości na koniec 2022 r. o 45%. Kwoty zaległości na koniec 2023 r. w ponad 98% stanowiły zaległości Inspekcji Ochrony Środowiska. Jeżeli chodzi o wydatki, to zostały przeznaczone prawidłowo przede wszystkim na dofinansowanie działalności IOŚ, na gospodarkę ściekową i ochronę wód oraz na ochronę powietrza atmosferycznego i klimatu. W dziale tym nie wystąpiły zobowiązania wymagalne. Poza jednostkowymi przypadkami opóźnień w blokowaniu planowanych wydatków przez dysponentów części z województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego innych nieprawidłowości w tym obszarze nie stwierdzono. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam zatem zakończenie omawiania wykonania budżetu we właściwości Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#JanuszCichoń">Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#JanuszCichoń">Dziękuję bardzo. O godzinie 16.30 następne posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>