text_structure.xml
35.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, po pierwsze, zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w pozycji 8 zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024 i w pkt 2 rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. Dzisiaj rozpatrzymy opinię Komisji Zdrowia i opinię Komisji Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Witam na dzisiejszym posiedzeniu panią minister Hannę Majszczyk – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, panią Hornę-Cieślak Monikę – Rzecznika Praw Dziecka, pana Wojciecha Koniecznego – sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia, panią Katarzynę Nowakowską – podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, a także pana Dariusza Rohde – prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Witam również towarzyszące państwu osoby. Nie widzę uwag do porządku dziennego. Wobec tego zakładam, że go zaakceptowaliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji pkt 1. Bardzo proszę panią minister o przedstawienie wniosku w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024. Bardzo proszę, pani minister.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ZbigniewKuźmiuk">Natomiast jeżeli pani przewodnicząca Skowrońska chce dyskutować z panem Świrskim, to proszę zaprosić pana Świrskiego i z nim dyskutować. Ja w tej sprawie nie mam nic do powiedzenia. Natomiast oczekuję, że będziemy tutaj traktowani poważnie, że nie będziemy zaskakiwani właśnie takimi wrzutkami i przeznaczaniem na media publiczne co i rusz po kilkaset milionów złotych, bo po to tu jesteśmy, żebyśmy pilnowali pieniędzy publicznych. Proszę jeszcze raz pana przewodniczącego o zorganizowanie takiej debaty. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#HannaMajszczyk">Ja poproszę pana dyrektora Kwiatkowskiego z ministerstwa kultury, bo jeżeli chodzi o wysokość tych środków, które powinny być przekazane – odnoszę się już do pytania pani przewodniczącej – to myślę, że ja na chwilę obecną najbardziej aktualnych informacji nie mam. Poproszę więc pana dyrektora, żeby na resztę pytań szczegółowo odpowiedział.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 27 czerwca 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2024 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 425 mln zł z rezerwy celowej z pozycji 8 – Rezerwa na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, rozliczenia programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na uzupełnienie planu wydatków w części 24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w rozdziale 92-104 – Działalność radiowa i telewizyjna, na dotację celową, o której mowa w art. 31 ust. 2 i ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji dla Telewizji Polskiej SA w likwidacji oraz Polskiego Radia w likwidacji i regionalnych rozgłośni Polskiego Radia SA w likwidacji w celu zapewnienia kontynuowania dofinansowania ustawowych zadań związanych z realizacją misji publicznej w 2024 r., określonej w art. 21 ust. 1 ustawy z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji”.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JanuszCichoń">Czy jest sprzeciw? Głosujemy zatem. Kto jest za przyjęciem opinii w zaproponowanej przeze mnie treści? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JanuszCichoń">14 głosów za, 8 głosów przeciw, bez głosów wstrzymujących. Opinia została przyjęta. Komisja przyjęła opinię w sprawie przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji pkt 2 porządku dziennego, czyli do rozpatrywania wykonania budżetu w częściach należących do właściwości komisji sejmowych, innych komisji sejmowych. Jesteśmy już po częściach naszych własnych. Posłowie-członkowie Komisji Finansów Publicznych otrzymali informacje o wykonaniu budżetu, przygotowane przez dysponentów części budżetowych oraz informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli wykonania budżetu w tych częściach budżetowych. Ta informacja jest głównie dla naszych gości, żebyście wiedzieli państwo, że nie musicie literalnie przedstawiać nam tego, co nam przesłaliście, a prosimy o nieco skondensowane wypowiedzi. Jednocześnie informuję, że wszystkie materiały, łącznie z materiałami przygotowanymi przez właściwe resorty i urzędy, informacje NIK o wynikach kontroli są dostępne w wersji elektronicznej na naszych iPadach. Ta informacja jest po raz kolejny dla posłów.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu odbywa się w następującym porządku. Po pierwsze, wystąpienie posła referenta komisji branżowej, po drugie, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, po trzecie, wystąpienie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli i, po czwarte, pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów, ewentualna dyskusja.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#JanuszCichoń">Nie widzę sprzeciwu wobec propozycji takiego sposobu procedowania. Wobec tego możemy przystąpić do rozpatrzenia pierwszej opinią, jaką jest opinia Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Wobec tego poproszę przedstawiciela komisji – panią poseł Joannę Frydrych, o zreferowanie opinii Komisji. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#JoannaFrydrych">Komisja po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz przeprowadzeniu dyskusji pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w 2023 r. w powyższym zakresie z wyłączeniem części budżetowych 14 – Rzecznik Praw Dziecka, 44 – Zabezpieczenie społeczne, 63 – Rodzina, oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, które Komisja opiniuje negatywnie w związku z zastrzeżeniami występującymi w ocenie Najwyższej Izby Kontroli, dotyczącymi nieprawidłowości w wydatkach środków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#JoannaFrydrych">Ja pokrótce przedstawię, jakich nieprawidłowości dotyczą, jakie są te nieprawidłowości. W części 14 – Rzecznik Praw Dziecka, Najwyższa Izba Kontroli zaopiniowała negatywnie wykonanie budżetu państwa w 2023 r w związku z tym, że w przypadku 22,1% zrealizowanych przez Biuro Rzecznika Praw Dziecka wydatków NIK stwierdziła, że wydatki w wysokości 640 tys. zł zostały poniesione na działania wykraczające poza zadania określone w ustawie z 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka i bez zachowania zasad celowości i oszczędności oraz jawności określonych w ustawie o finansach publicznych oraz zasad oszczędności i przejrzystości określonych w regulaminie organizacyjnym Biura Rzecznika Praw Dziecka. Ponadto w sposób nierzetelny dokonano rozliczenia realizacji umów z 4 osobami, z tytułu których w 2023 r. poniesiono wydatek w wysokości 507,7 tys. zł. Łączna kwota wydatkowana nieprawidłowo to 1 147 700 zł. Stanowi to 5,2% wydatków Biura Rzecznika Praw Dziecka ogółem oraz 23,6% wydatków objętych badaniem przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JoannaFrydrych">Inne stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły między innymi oszacowania wartości przedmiotu zamówienia – chodzi tutaj o druk książki – bez należytej staranności, co stanowiło naruszenie prawa zamówień publicznych, oraz przeprowadzenia dwóch postępowań na organizację konferencji w trybie niekonkurencyjnym z wyłączeniem wewnętrznego regulaminu wydatków mimo braku przesłanek do takiego wyłączenia. Stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości w zakresie ponoszenia wydatków wskazują również, że nadzór i kontrola dysponenta w części 14 nad wykonaniem budżetu były niewystarczające. Ustalono również, że Biuro Rzecznika Praw Dziecka oszacowało wartość zamówienia na wydanie i kolportaż książki Wandy Półtawskiej „By rodzina była Bogiem silna” bez zachowania należytej staranności. Wydatek w wysokości 209,4 tys. zł na publikację został poniesiony na działania wykraczające poza zadania ustawowe Rzecznika Praw Dziecka. Ponadto wszystkie wydrukowane książki, a było ich 26,5 tys. sztuk, Biuro Rzecznika Praw Dziecka przekazało podmiotom trzecim bez zawarcia umów określających cel i zasady dalszej ich dystrybucji, tj. bez zachowania zasady jawności wydatków publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JoannaFrydrych">W związku z organizacją Światowych Dni Młodzieży Biuro poniosło łącznie wydatki w wysokości 631 tys. zł. Wydatki w wysokości 185 tys. zł przeznaczono na działalność informacyjno-promocyjną prowadzoną w ramach Światowych Dni Młodzieży. Ponadto Biuro Rzecznika Praw Dziecka w 2023 r. przeprowadziło postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na zapewnienie kompleksowej organizacji wyjazdu na Światowe Dni Młodzieży do Lizbony. W wyznaczonym terminie wpłynęła jedna oferta na kwotę 394,9 tys. zł brutto, a po poprawieniu omyłki rachunkowej wychodziło 416, 5 tys. brutto. W ramach umowy wykonawca miał zapewnić transport, to jest 3 autokary, które miały odebrać uczestników wyjazdu ze wskazanych punktów w Krakowie, Warszawie i Łodzi, oraz noclegi, wyżywienie i ubezpieczenie dla 150 osób… Światowych Dni Młodzieży. Trasa miała prowadzić z tych trzech miast do Lizbony przez Lourdes w dniach od 29 lipca do 1 sierpnia 2023 r. i tydzień później Lizbony do Warszawy. Umowa została zrealizowana, a Biuro Rzecznika Praw Dziecka poniosło z jej tytułu wydatek w wysokości 446,5 tys. zł. Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, że wydatek w wysokości 446,5 tys. zł na finansowanie udziału 150 osób w uroczystościach religijnych Światowych Dni Młodzieży w Lizbonie został poniesiony na działania wykraczające poza zadania ustawowe Rzecznika Praw Dziecka i bez zachowania zasad celowości i oszczędności. Ponadto beneficjentów tego dofinansowania wybrano bez zachowania zasady jawności wydatków publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#JoannaFrydrych">Następne naruszenie. Biuro Rzecznika Praw Dziecka zawarło umowę na organizację konferencji w Rzymie i w Warszawie o wartości odpowiednio 13 tys. oraz 24,1 tys., z wyłączeniem stosowania regulaminu wydatków mimo braku przesłanek do takiego wyłączenia. Ponadto wydatek w wysokości 24,1 tys. zł na wynajęcie sali i catering na potrzeby konferencji, w której Rzecznik Praw Dziecka miał wyłącznie patronat honorowy, został poniesiony bez zachowania zasad celowości. Wszystkie zbadane przez Najwyższą Izbę Kontroli umowy, czyli 20 umów z 8 osobami o wartości 1563 tys. zł na świadczenie usług prawnych, z tytułu których w 2023 r. podniesiono wydatek w wysokości 880,6 tys. zł, zostały zawarte bez zachowania trybu konkurencyjnego. W efekcie osoby świadczące takie usługi zatrudnione były w sposób uznaniowy na podstawie tak zwanego wniosku zakupowego, w którym wskazywano tylko nazwisko osoby, z którą ma zostać zawarta umowa. O wyborze i płacy prawników decydował Rzecznik Praw Dziecka.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#JoannaFrydrych">Z tytułu 3 umów zawartych z 2 osobami wybranymi z włączeniem trybu konkurencyjnego na świadczenie usług eksperckich Biuro Rzecznika Praw Dziecka poniosło w 2023 r. wydatki w wysokości 147,6 tys. zł oraz 155,3 tys. zł. W ciągu 4 lat osoby te uzyskały wynagrodzenie z Biura Rzecznika Praw Dziecka o łącznej wysokości odpowiednio 523,2 tys. zł oraz 452,3 tys. zł. Zgodnie z zawartymi umowami jedynym warunkiem wypłaty miesięcznego wynagrodzenia była prawidłowo wystawiona faktura. Umowy nie przewidywały protokołów odbioru, a dowodem zgodności wykonywanych usług z umowami miała być tylko opinia byłego Rzecznika Praw Dziecka. Rozliczenie realizacji tych umów zostało dokonane nierzetelnie.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#JoannaFrydrych">Przejdę teraz do następnego, czyli do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W działalności kontrolowanej przez Najwyższą Izbę Kontroli jednostki stwierdzono nieprawidłowości polegające na nieujawnieniu w księgach rachunkowych funduszu kwot zaangażowania z tytułu umów zawartych w ramach zadań zlecanych i w ramach programów zatwierdzonych przez radę nadzorczą PFRON, co stanowiło naruszenie ustawy o finansach publicznych oraz nieprzeprowadzenia przez księgowego funduszu kontroli wstępnej umów zawartych w powyższym zakresie przez 2 jednostki organizacyjne funduszu. W 14 ze 110 przypadków nie dochowano trzydziestodniowego terminu zatwierdzania przez dysponenta środków rozliczenia dotacji w zakresie rzeczowym i finansowym w ramach programu „Absolwent” oraz „Pomoc obywatelom Ukrainy z pewnością”. W zakresie przychodów funduszu stwierdzono nieprawidłowość polegającą na dopuszczeniu do przedawnienia należności PFRON na kwotę 344,7 tys. zł w 1 z 15 badanych spraw. Najwyższa Izba Kontroli zaopiniowała negatywnie roczne sprawozdanie za 2023 r. z wykonania planu finansowego Funduszu z powodu wydania negatywnej opinii o 2 z 3 sprawozdaniach sporządzonych przez Fundusz. W toku kontroli stwierdzono nieprawidłowość już na etapie tworzenia projektu planu finansowego, polegającą na błędnym sposobie klasyfikowania i ujmowania w ewidencji księgowej kosztów ponoszonych na realizację programu „Samodzielność, aktywność, mobilność osób z niepełnosprawnością” w ramach paragrafu klasyfikacji budżetowej na łączną kwotę 113 505,9 tys. zł, w wyniku czego sprawozdania nie dostarczyły wiarygodnych danych o poniesionych przez fundusz kosztach.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#JoannaFrydrych">Przejdę teraz do kolejnego działu zaopiniowanego przez Komisję negatywnie, czyli części 44 – Zabezpieczenie społeczne. W tym przypadku również bazowaliśmy na wynikach kontroli. Pod uwagę były brane wyniki kontroli Najwyższej Izby Kontroli. W ramach zamówienia publicznego o wartości 156,6 tys. zł udzielonego dla wzmocnienia kampanii informacyjno-edukacyjnej „Rząd blisko seniorów” dokonano niecelowego zakupu powierzchni reklamowej typu bilbord. Kampania realizowana w radiu, telewizji i prasie miała na celu poinformowanie osób starszych – emerytów i rencistów, o działaniach i wsparciu rządu. Nie zaprojektowano efektów kampanii informacyjno-edukacyjnej, z której wynikałaby potrzeba wzmacniania podejmowanych działań, oraz nie opracowano harmonogramu kampanii. Zakup przestrzeni reklamowych w ramach kampanii nie został ujęty w planie zamówień publicznych. Był działaniem dodatkowym, które określono jako niezbędne i pilne. Działanie to dotyczyło tylko wybranych powiatów w trzech województwach, w których planowana była aktywność kierownictwa Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej w ich okręgach wyborczych. Były to województwa: województwo wielkopolskie – 77 adresatów w 8 powiatach, województwo śląskie – 40 adresatów w 4 powiatach, i województwo podkarpackim – 21 adresatów w 3 powiatach. W 2023 r. na realizację programów dotacyjnych dysponent części przeznaczył łącznie 53 639,4 tys. zł. W ramach badanej próby stwierdzono, że w 5 przypadkach dotacje zostały przyznane ofertom, które nie spełniały kryteriów formalnych lub części kryteriów merytorycznych. Mimo to przewodnicząca komisji konkursowej w sposób nieuprawniony skorzystała z możliwości rekomendowania do dofinansowania tych ofert pomimo tego, że z kart ich ocen nie wynikały rozbieżności pomiędzy członkami komisji konkursowej w ocenie spełnienia przez oferenta warunków formalnych udziału w konkursie lub przesłanki merytorycznej. Ponadto w 3 przypadkach przewodnicząca komisji konkursowej podjęła decyzję o rekomendowaniu do dofinansowania 3 ofert z obniżoną przez komisję konkursową liczbą punktów oraz 5 ofert z liczbą punktów poniżej maksymalnej, jednocześnie nie rekomendując do dofinansowania trzech innych ofert, które otrzymały maksymalną liczbę punktów. Stanowiło to naruszenie zasady konkurencyjności.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#JoannaFrydrych">Ostatni dział, który został negatywnie zaopiniowany przez Komisję Polityki Społecznej, to część 63 – Rodzina. Najwyższa Izba Kontroli również negatywnie zaopiniowała wykonanie budżetu. W wyniku kontroli 30,4% wydatków dysponenta trzeciego stopnia stwierdzono, że w sposób niecelowy i niegospodarny wydatkowano 12 486,6 tys. zł na działania informacyjne dedykowane podwyższeniu od stycznia 2024 r. świadczenia wychowawczego, bowiem uzyskanie wyżej wymienionego świadczenia w wyższej wysokości nie wymagało ze strony świadczeniobiorców żadnych działań, a miało następować z urzędu. Minister nie przygotował żadnego planu działań promocyjno-informacyjnych, jak również nie oszacował wysokości środków niezbędnych do ich zrealizowania.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#JoannaFrydrych">Pozostałe nieprawidłowości dotyczyły między innymi braku aktualizacji planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych, niezapewnienia przejrzystości postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego poniżej kwoty 130 tys. zł, braku zatwierdzenia rozliczenia dotacji w terminie oraz nieudokumentowania realizacji umowy przez zleceniobiorcę. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#AgnieszkaMariaKłopotek">Natomiast jeżeli chodzi o wykonanie części budżetu 73 – ZUS, to w roku 2023 w trakcie tego roku wydatki na świadczenia emerytalno-rentowe okazały się w wyższe od szacowanych na etapie prac nad nowelizacją ustawy budżetowej na skutek większej liczby osób pobierających emerytury jak również większej wysokości tego świadczenia. W związku z tym po uzyskaniu zgody ministra finansów oraz pozytywnej opinii sejmowej Komisji Finansów Publicznych zarząd Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w grudniu 2023 r. dokonał zmiany Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, która polegała na zwiększeniu wydatków funduszu na świadczenia emerytalno-rentowe o 838 672 tys. zł oraz zwiększenie przychodów ze składek na tę samą kwotę. Na koniec 2023 r. liczba osób ubezpieczonych w ZUS wynosiła 16 262 tys. i była o 11 tys. mniejsza niż rok wcześniej. Najliczniejszą grupę ubezpieczonych stanowili pracownicy – 71,5%, w dalszej kolejności były osoby prowadzące działalność gospodarczą – 10,8%, i osoby wykonujące pracę na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej – 8,3%. NIK wprawdzie pozytywnie zaopiniowała wykonanie planu budżetu państwa z części 73, jednak zwróciła uwagę, że zbyt dużo wydatków było związanych z przeznaczaniem ich na politykę promocyjną. W związku z tym prezes ZUS został poproszony o przygotowanie szczegółowej informacji w tej sprawie i przedstawienie jej na posiedzeniu komisji. Właściwie to tyle. Tak jak mówiłam, poza tymi 4 działami wszystkie pozostałe Komisja zaopiniowała pozytywnie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#KrystynaSzumilas">Zastanawiam się i prosiłabym panią rzecznik o odpowiedź, w jaki sposób wydanie książki „By rodzina była Bogiem silna” i rozdanie tej książki kuriom biskupim i redakcjom czasopism katolickich przyczyniło się do ochrony praw dziecka? W jaki sposób przyczyniło się do tego, że dzieciom w Polsce przestała się dziać krzywda? W jaki sposób wysłanie grupy osób, nie wiadomo jak wybranej, bo o tym pani poseł mówiła, ale w raporcie NIK czytamy, że nie wiadomo było, jak wybrano te 150 osób, które pojechały na wycieczkę… wybrane przez pana rzecznika praw dziecka, otrzymały tak zwany pakiet pielgrzyma, czyli bezpłatny przejazd, bezpłatne wyżywienie, bezpłatne noclegi. Nie wiemy jak te osoby były wybierane i dlaczego one tam pojechały i jak to się przyczyniło do ochrony praw dziecka? Dzisiaj czytamy – tego nie było w raporcie NIK, więc chciałam zapytać panią minister, bo pewnie pani minister już wie – że Rzecznik Praw Dziecka kupował luksusowe samochody, że te luksusowe samochody były wykorzystywane również dla celów prywatnych, że płacił za posiłki w restauracjach służbową kartą. Przecież to są rzeczy, które się nie mieszczą w głowie.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#KrystynaSzumilas">Mam pytanie do Najwyższej Izby Kontroli, czy po negatywnej decyzji wystąpiliście państwo – nie wiem – do prokuratury, do służb o ukaranie osób odpowiedzialnych za takie działacie. Wiecie państwo, to jest jeszcze o tyle bulwersujące, że niedawno – nie wiem – tydzień czy dwa tygodnie temu ten pan, który kiedyś sprawował funkcję Rzecznika Praw Dziecka i w taki sposób dysponował pieniędzmi, dostał mianowanie na sędziego sądu rejonowego. Ja mam pytanie, czy to jest próba zagwarantowania bezkarności? Tak, bo sędzia przecież ma immunitet. Więc jak to wszystko ma się do praw dziecka i czy będą jakieś konsekwencje? Nie wyobrażam sobie innej oceny tej części budżetu poza negatywną, ale wydaje mi się, że to jest za mało, że tutaj jednak trzeba dużo głębszych działań i pociągnięcia do odpowiedzialności osób odpowiedzialnych za tak lekkomyślne i – nie wiem – skandaliczne wydawanie pieniędzy publicznych. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#KrystynaSkowrońska">Ja jeśli kogokolwiek zapraszam na wycieczkę, to za nią płacę. Światowe Dni Młodzieży nie usprawiedliwiają niczego. Cel nie uświęca środków. W tym zakresie te pieniądze przeznaczone na wyjazd niezgodnie z obowiązującymi przepisami, chociażby był to najszlachetniejszy cel, nie usprawiedliwiają łamania prawa. Nie można tak robić. Ja mam wielką prośbę o podsumowanie, tak abyśmy w sprawozdaniu, bo przewodniczący się zastanawia i Komisja będzie musiała przyjąć projekt uchwały z wykonania budżetu. My musimy to wszystko pokazać. Musimy to wszystko pokazać, bo na to mamy twarde dowody z kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Gdybyśmy… Dzisiaj będziemy za chwilę opiniować część budżetową Zdrowie i Narodowy Fundusz Zdrowia. Proszę zobaczyć, nie tylko okradziono dzieci. Tak naprawdę okradziono, ale jeszcze na inne cele bardzo pożyteczne, ważne, istotne moglibyśmy te pieniądze użyć. Ktokolwiek stanie dzisiaj za panem Mikołajem Pawlakiem, który przyniósł tyle wstydu, będzie takim samym łotrem jak Mikołaj Pawlak.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę uprzejmie jeszcze panią Rzecznik Praw Dziecka o powiedzenie, gdzie i kiedy pani minister zgłosiła wszystkie nieprawidłowości, tak aby wszczęte mogły być postępowania. Wiemy, że ochrona immunitetowa przysługuje sędziemu, ale komisja dyscyplinarna, której nie uznajemy, czy ona o tym wie? Tę komisję dyscyplinarną uznajecie państwo koledzy z PiS i to jest dopiero kradzież. To nie kradzież wiertarki przez kogoś tam, co się zdarzyło. Przypomnijcie sobie wasze billboardy. Przypomnijcie sobie wszystkie akcje. Pan poseł Kowalski również niech sobie przypomni wszystkie rzeczy. Bardzo państwa namawiam. Bardzo państwa namawiam. Zróbcie państwo za własne pieniądze billboardy i pokażcie, jak Pawlak okradł dzieci. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#MonikaHornaCieślak">Sytuacja wyglądała w taki sposób, że od prawie 6 miesięcy jesteśmy na etapie budowania urzędu, który jest w zgliszczach. Nie boję się użyć takiego słowa, ponieważ każdy dzień, który spędzałam w styczniu i w lutym w urzędzie, był dla mnie momentem, kiedy łapałam się za głowę. Łapałam się za głowę, kiedy dowiedziałam się, że były nagrody dla niektórych osób po około 100 tys., a inni pracownicy, którzy byli na pierwszej linii frontu i działali na rzecz dzieci, otrzymywali nagrody w wysokości 400 zł brutto, 600 zł brutto. Mówili mi o tym, że płakali na korytarzu, bo nie było dla nich pieniędzy. Teraz razem z moim zastępcą odbyliśmy 60 indywidualnych rozmów z pracownikami dlatego, że po pierwsze, chciałam ich poznać, ale również chcieliśmy usłyszeć, czego oczekują, jakby chcieli, żeby wyglądał ten urząd. Oprócz tego, jak opowiadali o tej ciężkiej pracy, mówili również o tym, że niektóre osoby przez 4 lata otrzymywały wynagrodzenie na poziomie 3,5 tys. zł. Były osoby, które 17 lat pracują w biurze Rzecznika Praw Dziecka i przez ostatnie lata otrzymały podwyżkę właśnie w wysokości około 500 zł brutto. Kiedy pytaliśmy, ile państwo chcielibyście zarabiać, to mówili „chociaż tyle, żebym mogła utrzymać własną rodzinę, bo kocham tę pracę – ona jest moją pasją i misją, ale nigdy nie było dla mnie pieniędzy”.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#MonikaHornaCieślak">Kiedy słyszy się takie słowa, a potem patrzy się w dokumenty księgowe i widzi się, że Rzecznik Praw Dziecka miał 3 samochody, w tym 2 na stałe które, zostały kupione, a także dodatkowo była potrzeba wynajęcia sportowego samochodu Audi A6, którego wynajem kosztował rocznie 340 tys., to zastanawiam się dlaczego. Bo to pieniądze, chociażby te 340 tys. zł, to są pieniądze, które mogły ratować dzieci. Ja tylko przypomnę, że budżet Rzecznika Praw Dziecka za 2023 r. wynosił 22 mln, co w przeliczeniu daje około 3 zł – mówiłam również o tym – na 1 dziecko, więc to jest tak bardzo mała kwota. Ja teraz mam wyższy budżet, za co bardzo serdecznie dziękuję Ministerstwu Finansów i wszystkim państwu, bo gdyby nie to, nie byłabym w stanie zbudować tego urzędu. Jak budujemy ten urząd? W tym urzędzie był ogromne braki kadrowe. Ja jestem w procesie 21 ciągłych rekrutacji, bo brakuje ludzi do pracy. Jesteśmy na takim etapie, że kiedy chcemy zatrudnić człowieka, to nie mamy komputerów, bo mamy puste magazyny. Ludzie nie mają na czym pracować. Robimy teraz zakup sprzętu w ogóle komputerowego, żeby ludzie mogli pracować, żeby mogli chronić dzieci. Jesteśmy na takim etapie, gdzie nie ma w ogóle odpowiednich krzeseł, żeby ludzie mogli w ogóle pracować. To jest po prostu niepojęte, nie wspominając o tym, że jesteśmy również na takim etapie, w którym, wracając jeszcze do wynagrodzeń, 67% pracowników w konstytucyjnym urzędzie zarabia poniżej 5 tys. na rękę.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MonikaHornaCieślak">To są naprawdę sytuacje, które nigdy nie powinny mieć miejsca. Raport NIK i kontrola NIK jest, jak państwo wiecie, kontrolą wyrywkową. Kiedy patrzyłam na kolejne dokumenty, które miałam, to okazywało się i właśnie nam wychodziło, że chociażby są obiady, które są po prostu analizowane, które po prostu nam się pokazały jako kupowane. A jak to wyszło? W taki sposób, że powiedziałam w księgowości, że idę kupić… że idę zjeść obiad, a otrzymałam w odpowiedzi informację:</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#MonikaHornaCieślak">„Niech pani weźmie fakturę na biuro.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MonikaHornaCieślak">Jak rozumiem, to jest niedopuszczalne. Taksówki, paliwo – to są rzeczy kompletnie niedopuszczalne. Jesteśmy więc na takim etapie, że budujemy urząd. Jest to budowa, do której ja oczywiście jestem gotowa wraz z moim zespołom, który również jest tutaj ze mną, za co bardzo im dziękuję. To jednak nigdy nie powinno się wydarzyć, a wydarzyło się. Mówię to jako osoba, która, tak jak powiedziałam na początku, od 16 lat zajmuje się ochroną dzieci. W życiu bym nie pomyślała, że konstytucyjny urząd może być w tak fatalnym stanie. Wiedziałam, że jest źle, bo w środowisku prawno-dziecięcym znamy się i rozmawiamy, ale skala jest ogromna. Jednocześnie również chciałam wskazać, że wszystkimi tymi rzeczami, o których mówimy, bo mamy jeszcze inne bardzo czerwone gwiazdki, które nam się palą, musi się po prostu zająć prokuratura. Nie wyobrażam sobie tego inaczej jako karnistka, bo jestem adwokatką, jestem karnistką, i nie wyobrażam sobie inaczej niż, żeby zajęła się tym prokuratura. Ja jako adwokatka, również jako osoba, która pełni określony urząd publiczny… te wszystkie informacje zgodnie z prawem należy przekazać do prokuratury. Jeszcze raz więc dziękuję Ministerstwu Finansów. Dziękuję również Komisji, która opiniowała budżet na ten 2024 r., bo naprawdę nie dałabym rady, nie dałabym rady ratować dzieci. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#JanuszCichoń">Wobec tego stwierdzam zakończenie omawianego wykonania budżetu we właściwości Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Zdrowia. Proszę przedstawiciela Komisji, panią poseł Krystynę Skowrońską o zreferowanie opinii Komisji i jednocześnie o przedstawienie koreferatu, bo pani poseł jest również koreferentem z ramienia naszej Komisji. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja pozytywnie zaopiniowała to sprawozdanie, o czym mówiłam. Zwróciła uwagę i ma zastrzeżenia w zakresie niskiego finansowania budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia. W 2023 r. było to tylko 200 mln zł w porównaniu do 2022 r., kiedy to było 5,87 mld zł. Narodowy Fundusz Zdrowia realizował zadania, które wcześniej były realizowane z budżetu państwa. To była refundacja recept dla osób poniżej 18 roku. życia i powyżej 65. Przeniesiono do budżetu państwa w ubiegłym roku ratownictwo medyczne, ale również inne zadania. Łącznie przeniesiono z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia wydatki ogółem na kwotę 14,5 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#KrystynaSkowrońska">Szczególnie krytyczne, a zatem negatywne stanowisko Komisji było w zakresie wykonania budżetu funduszu celowego, czyli Funduszu Medycznego, ze względu na niski poziom wykorzystania środków w roku 2023 i pozostałości nierozdysponowanych na koncie w wysokości 7 mld zł. Zatem w tym zakresie Komisja sformułowała opinię i przedkłada tę opinię Komisji Zdrowia dla Komisji Finansów Publicznych. Opinia została… Rozpatrywano ją wczoraj i myślę, że w tym przypadku po takiej dyskusji, kiedy mówimy i kiedy po 13 grudnia i w tym roku zostały podjęte dobre decyzję przez resort zdrowia i przez Narodowy Fundusz Zdrowia w zakresie zapłacenia nadwykonań, można powiedzieć, że w tej części pozytywnie opiniujemy, bo to, jaki wpływ po 13 grudnia można było mieć na wydatki w zakresie ochrony zdrowia… one były sensownie, rozsądnie i rzetelnie wydawane. Możemy tylko trochę się cieszyć, że chociaż jest mało pieniędzy, to do takich patologii, jak przed chwilą przy relacjonowania poszczególnych komisji Rzecznika Praw Dziecka w funduszu nie dochodziło. Zatem morale jest zdecydowanie wyższe, pomimo że problemy w zakresie ochrony zdrowia są. Te problemy w zakresie ochrony zdrowia będziemy rozwiązywać. Panie ministrze, życzę… dziękuję za sprawozdanie. Uczestniczył pan w posiedzeniu razem z zespołem współpracowników. Chciałabym podziękować za to sprawozdanie. Część rzeczy i uwagi, które podnosimy, nie są zawinione przez rząd koalicji 15 października. Co będzie możliwe, mam nadzieję, że państwo zrobicie. Od strony statystycznej ta prezentacja jest, myślę, zasadna. Najwyższa Izba Kontroli w podobnym tonie się wypowiadała, ale mam nadzieję, że również w tym zakresie, jeżeli dzisiaj państwo będą zabierać głos, to będzie podobny… Chciałabym powiedzieć tak, że jesteśmy niezadowoleni. Zawsze wolelibyśmy mieć więcej pieniędzy na ochronę zdrowia, ale do takich patologii mimo naszych… nie dochodziło. Zatem morale w ochronie zdrowia było większe niż u Rzecznika Praw Dziecka.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, skończyłam referowanie. Krótko.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#JanuszCichoń">Najwyższa Izba Kontroli oceniła w formie opisowej wykonanie budżetu państwa w 2023 r. w części 46 oraz negatywnie wykonanie planu finansowego Funduszu Medycznego na 2023 r. Wprawdzie wykonując budżet w 2023 r. w części 46, minister zdrowia zrealizował wydatki w granicach kwot określonych w planie finansowym, niemniej skala i liczba stwierdzonych w trakcie kontroli nieprawidłowości dotyczących udzielania i rozliczania dotacji, wydatkowania środków oraz przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówień publicznych w ocenie NIK świadczą o niewystarczającym sprawowaniu nadzoru i kontroli nad całością gospodarki finansowej. W 2023 r. czyli ponad 3 lata od utworzenia Funduszu Medycznego, stopień zaawansowania realizacji zadań w ramach 2 subfunduszy infrastruktury strategicznej i modernizacji podmiotów leczniczych wynosił 1% planu tych subfunduszy. Do końca 2023 r. w ramach tych subfunduszy sfinansowano jedynie zakup pojedynczych sztuk wyrobów medycznych, zamiast oczekiwanych zmian infrastruktury strategicznej ochrony zdrowia wpływającej na jakość i dostępność oraz bezpieczeństwo udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#JanuszCichoń">W 2023 r. zrealizowano działania w ramach subfunduszy rozwoju polityki i terapeutyczno-innowacyjnego, jednakże nadal faktycznym wykonawcą większości zadań był Narodowy Fundusz Zdrowia. Powyższe oznacza, że w dalszym ciągu pozostaje aktualna ocena NIK sformułowana w poprzednich latach, która wskazywała słabość instytucjonalną Ministerstwa Zdrowia dotyczącą realizacji zadań w ramach Funduszu Medycznego. Konsekwencją powyższych zaniechań było zamrożenie ponad 7 mld zł, które w 2023 r. nie trafiły do systemu ochrony zdrowia. Podejmowane przez ministra działania były nieskuteczne i pozostawały bez znaczącego wpływu na rozwój ochrony zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#JanuszCichoń">Szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli ponownie poddaje pod rozważenie podjęcie stosownych działań legislacyjnych, zmierzających do likwidacji Funduszu Medycznego. Ustawa o Funduszu Medycznym nie kreuje nowego źródła przychodów publicznych, a środki przekazywane do tego funduszu są w większości środkami budżetu państwa – 99,9% przychodów Funduszu Medycznego stanowią wpłaty przekazywane przez ministra zdrowia oraz odsetki od tych wpłat. W ocenie Najwyższej Izby Kontroli wydatki budżetu państwa powinny mieć odzwierciedlenie w rzeczywistej realizacji zadań publicznych w danym roku budżetowym, a nie polegać jedynie na przesuwaniu środków z budżetu państwa do państwowych funduszy celowych. Dziękuję państwu za uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#JanuszCichoń">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>