text_structure.xml
24.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje: rozpatrzenie projektu harmonogramu prac komisji sejmowych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa za rok 2023; zaopiniowanie wniosku ministra finansów sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Edukacji Finansowej na 2024 rok, w pkt 3 zaopiniowanie wniosku komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2024 rok, w pkt 4 zaopiniowanie wniosku ministra zdrowia w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Medycznego na 2024 rok i w pkt 5 zaopiniowanie wniosków ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2024.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Nie widzę uwag do porządku dziennego. Przyjmuję, że go przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Witam na dzisiejszym posiedzeniu panią minister Hannę Majszczyk, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Wojciecha Koniecznego sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia, zastępcę komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej, pana Pawła Kryszaka. Nie ma jeszcze z nami pana…</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego, pkt 1.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Przypomnę, że na podstawie art. 106 ust. 5 regulaminu Sejmu prezydium Sejmu określa tryb pracy w komisjach sejmowych nad rozpatrzeniem sprawozdania z wykonania budżetu państwa. Prezydium Sejmu określa tryb na wniosek Komisji Finansów Publicznych, w związku z powyższym prezydium Komisji przedkłada państwu projekt harmonogramu prac komisji sejmowych nad rozpatrzeniem sprawozdania z wykonania budżetu państwa. Macie państwo druki, na których są podane daty z terminami maksymalnymi, których nie możemy przekroczyć w toku prac nad sprawozdaniem z wykonania budżetu. Nie będę go szczegółowo omawiał, bo macie państwo harmonogram przed sobą. Mamy także informację na temat posłów koreferentów, jeśli chodzi o poszczególne części budżetowe, także referentów, jeśli chodzi o naszą Komisję Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Czy macie państwo jakieś uwagi do materiału, do harmonogramu?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Przypominam też, że posłowie chętni do otrzymania sprawozdania z wykonania budżetu w wersji papierowej, cztery grube tomy, mogą zgłaszać się do sekretariatu Komisji po odbiór materiału. Mamy też wszyscy dostęp do wersji elektronicznej, tak że polecam tę drogę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do pkt 2. Proszę panią minister o przedstawienie wniosku ministra finansów w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Edukacji Finansowej na rok 2024. Bardzo proszę, pani minister Hanna Majszczyk.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#HannaMajszczyk">W planie funduszu na rok bieżący nie zostały zaplanowane żadne środki na ewentualną wypłatę kar wskutek w ogóle krótkiego funkcjonowania funduszu, braku rozeznania jak te kwoty mogą się rozkładać w czasie, ile… Wiadomo, że trudno jest zaplanować, czy jakieś wyroki zostaną przegrane czy nie, zawsze jednak, co do zasady, jeżeli kara jest nałożona, to również jest obrona, w zdecydowanej większości przypadków jest jednak wniosek o odrzucenie wniosku strony przeciwnej, co do tego, że kara jest niesłuszna. Dlatego trudno jest z góry założyć czy takie zwroty będą miały miejsce i czy w ogóle będą miały miejsce, a jeżeli już, to w jakiej wysokości. Ponieważ zapadło kilka wyroków, w wyniku których jednak musi nastąpić zwrot kar, i te kwoty przekraczają 11 000 tys. zł – między informacją na dzień 6 czerwca o wysokości tych 11 000 tys. zł w międzyczasie przyszedł wniosek o zwrot kilkunastu tysięcy, w związku z tym zakładamy, że mogą pojawić się do końca roku jakieś jeszcze sytuacje, w wyniku których będzie potrzeba zwrotu kar zgodnie z przepisami ustawy, dlatego zwracamy się z uprzejmą prośbą o zatwierdzenie zmian planu finansowego funduszu o przeznaczenie środków w wysokości 30 000 tys. zł, czyli praktycznie drugie tyle w stosunku do tego, co już dzisiaj wiemy jakie kwoty powinny być zwrócone. Jeżeli oczywiście nie zostaną one wydatkowane na ten cel, bo nie będzie potrzeby zwrotu tych kwot, takie wyroki nie zapadną, to naturalnie środki osiądą w stanie środków na koniec roku. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę głosów sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Edukacji Finansowej na rok 2024.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji pkt 3. Proszę o przedstawienie wniosku komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2024. Bardzo proszę pana komendanta.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PawełFrysztak">Drodzy państwo, wniosek został przesłany. Przedstawiając i uzasadniając go tak w skrócie, jest to wniosek o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmian planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. Wszyscy dobrze wiemy, że chociaż będziemy starać się planować najbardziej rzetelnie to, życie przynosi różnego rodzaju sytuacje, i ten plan wymaga zmian. Wnioskiem chcemy zwiększyć stan funduszu na początku roku o kwotę 616 tys. zł, tak jak to we wniosku jest zapisane, zwiększenie przychodów o kwotę 228 tys. zł i zwiększenie kosztów o kwotę 844 tys. zł. Wnioskiem chcemy przenieść przychody i koszty między poszczególnymi pozycjami planu. Drodzy państwo, wniosek został pozytywnie rozpatrzony przez ministra finansów i minister finansów wyraził zgodę na zmianę.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PawełFrysztak">W uzasadnieniu, drodzy państwo, chciałbym wskazać, że proponowane zmiany dotyczą wydatków inwestycyjnych i modernizacyjnych. Środki zostaną przeznaczone na dofinansowanie zakupu samochodów pożarniczych i sprzętu specjalistycznego oraz modernizację i budowę obiektów Państwowej Straży Pożarnej, a wydatki bieżące będą przeznaczone na zakup paliwa, materiałów pędnych, odzieży specjalnych, środków ochrony osobistej, sprzętu oraz wyposażenia dla jednostek organizacyjnych, przegląd samochodów, remonty obiektów, będą to też wydatki związane z organizacją szkoleń, na usługi, naprawy i konserwację gaśnic, zakup artykułów biurowych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PawełFrysztak">Drodzy państwo, tyle, jeśli chodzi o uzasadnienie. Bardzo proszę Wysoką Komisję o pozytywne rozpatrzenie i pozytywną opinię naszego wniosku. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń do dyskusji. Zatem proponuję przyjęcie opinii Komisji w sprawie przedłożonego wniosku w brzmieniu: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 12 czerwca 2024 r. rozpatrzyła wniosek Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 3 czerwca 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2024. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 9 i 12 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej…</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę sprzeciwu. Wobec tego przyjęliśmy projekt opinii w przedstawionym brzmieniu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCichoń">Bardzo dziękuję panu komendantowi.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad, pkt 4, tj. wniosek ministra zdrowia w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Medycznego na rok 2024. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie wniosku.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#WojciechKonieczny">Szanowny panie przewodniczący, na podstawie art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, oraz uwzględniając akceptację wyrażoną przez ministra finansów, uprzejmie proszę pana przewodniczącego o opinię Komisji Finansów Publicznych w sprawie planowanej do dokonania w 2024 r. zmiany planu finansowego Funduszu Medycznego. Procedowana obecnie zmiana planu Funduszu Medycznego ma na celu zwiększenie środków na zadania dotyczące finansowania szczepionek do przeprowadzenia zalecanych szczepień ochronnych w ramach programu szczepień ochronnych, o którym mowa w art. 17 ust. 11 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźny u ludzi o kwotę 243 000 tys. zł w podziale na: zakup szczepionki przeciwko HPV – zwiększenie o kwotę 150 000 tys. zł, zakup szczepionki przeciwko COVID-19 – zwiększenie o kwotę 93 000 tys. zł, tj. łącznie do wysokości 394 015 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#WojciechKonieczny">W planie finansowym Funduszu Medycznego na 2024 r. na realizację ww. zadania zabezpieczona jest obecnie kwota 151 015 tys. zł z przeznaczeniem na zakup szczepionek, w związku z realizacją szczepień zalecanych przeciwko ludzkiemu wirusowi brodawczaka (HPV) u dziewcząt i chłopców w wieku 12-13 lat, w celu realizacji określonego w Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020-2030 ograniczenia lub eliminacji czynników ryzyka chorób nowotworowych poprzez profilaktykę pierwotną nowotworów złośliwych. Aktualnie, z uwagi na planowane rozszerzenie grupy dzieci objętych szczepieniami o dwa dodatkowe roczniki, konieczne jest zabezpieczenie szczepionek na realizację szczepień drugą dawką u dzieci, które rozpoczęły schemat w 2023 r., oraz na rozpoczęcie kolejnych nowych schematów. Odnośnie zakupu szczepionek przeciw COVID-19 należy wskazać, że dotychczas Rzeczpospolita Polska kontraktowała zakup szczepionek przeciw COVID-19 w ramach unijnego porozumienia o ustanowieniu wspólnego mechanizmu zakupów szczepionek z wyprzedzeniem dotyczącego wczesnego zakupu szczepionek przeciw chorobie COVID-19 wywołanej przez wirusa SARS-CoV-2 na podstawie porozumienia, zawartego pomiędzy Komisją Europejską a państwami członkowskimi, w sprawie uruchomienia wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych. W związku z wyczerpaniem ww. formuły oraz celem zabezpieczenia szczepionek przeciw COVID-19 na najbliższy sezon infekcyjny, zachodzi konieczność pokrycia niniejszych kosztów zakupu w ramach środków Funduszu Medycznego, które zgodne jest z art. 18 ust. 5c ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#WojciechKonieczny">Podsumowując, po analizie wydatków, celem zapewnienia ciągłości finansowania zadania konieczne jest dokonanie zmian w części A planu finansowego Funduszu Medycznego poprzez zwiększenie środków w zadaniu poz. 4.5. o kwotę 240 000 tys. zł. Jednocześnie powyższe działanie powoduje konieczność zwiększenia głównej kwoty kosztów ujętych w części B planu finansowego Funduszu Medycznego przewidzianych na 2024 r. do kwoty łącznej 5 328 039 tys. zł. W tym miejscu należy wskazać, że zwiększenie kosztów na przedmiotowe zadanie zostanie sfinansowane w ramach środków ujętych w planie funduszu i nie będzie wiązało się z koniecznością zasilenia funduszu dodatkowymi środkami, jak też nie zaburzy jego płynności finansowej. Poza wskazanymi powyżej, zmiany planu finansowego wprowadzone zostały również w części B poprzez zwiększenie stanu funduszu na początek roku o kwotę 875 124 tys. zł, która to zmiana stanowi dostosowanie do wykonania stanu funduszu na koniec 2023 r. wynoszącego 7 398 036 tys. zł zgodnie z zapisami księgowymi. Taka zmiana powoduje jednocześnie konieczność zmiany w pozycji „Przychody”, które wynikają ze zwiększenia kwoty planowanych odsetek od środków gromadzonych przez Fundusz Medyczny o 24 765 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#WojciechKonieczny">Przedstawiając powyższe, uprzejmie proszę pana przewodniczącego o pozytywną ocenę przedstawionego projektu zmian planu finansowego Funduszu Medycznego na 2024 r. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Nie widzę…</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#AgnieszkaMariaKłopotek">Biorąc pod uwagę wysoką zachorowalność dzieci i młodzieży, i dorosłych w związku z tym wirusem, i to, że Polska mimo wszystko jest jednak daleko w tyle, jeżeli chodzi o wprowadzanie bezpłatnych szczepionek, bardzo się cieszę, że te dwa roczniki były wprowadzone do tej pory, teraz będą wprowadzone kolejne. Liczę na to, że w kolejnych etapach będą wprowadzane darmowe szczepienia dla kolejnych roczników, że jednak profilaktyka zostanie wprowadzona w Polsce, bo to są nowotwory szeroko rozumiane, nie tylko nowotwory kobiet, ale również dzieci, chłopców, mężczyzn, nowotwory głowy i szyi. Bardzo dziękuję za tę inicjatywę i liczę na więcej. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę, pan poseł.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#JanuszCichoń">Panie ministrze…</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#JanuszCichoń">Nie widzę więcej zgłoszeń. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#JanuszCichoń">Proponuję przyjęcie opinii Komisji w sprawie przedłożonego wniosku w następującym brzmieniu: „Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 12 czerwca 2024 r., rozpatrzyła wniosek Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Medycznego na rok 2024. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Funduszu Medycznego na rok 2024 przedstawiony we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę głosów sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy opinię w proponowanym przeze mnie brzmieniu w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Medycznego na rok 2024.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji pkt 5. Jest już z nami pan minister Stefan Krajewski. Panie ministrze, bardzo proszę o przedstawienie…</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#JanuszCichoń">Przepraszam, panie ministrze, poszedłem…</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#JanuszCichoń">Pani minister, bardzo proszę o przedstawienie wniosku.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#HannaMajszczyk">Odnosząc się do pierwszego wniosku, o którym wspomniał pan przewodniczący, czyli zmiany przeznaczenia rezerwy z poz. 49 „Utrzymanie rezultatów niektórych projektów realizowanych przy udziale środków z Unii Europejskim, w tym systemy informatyczne, a także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych oraz 2000 tys. zł na nauczanie języka śląskiego. W odniesieniu do tej rezerwy wnosimy o pozytywną opinię Wysokiej Komisji, co do przekwalifikowania środków w wysokości 3000 tys. zł, które byłyby przeznaczone na zwiększenie wynagrodzeń z tytułu ich wypłat dla osób odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych, a także na wypłatę nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych i odpraw w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, dla pracowników jednostek organizacyjnych stanowiących wyodrębnioną część budżetową, w których średnioroczne zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza 50 osób. Co do zasady na te cele w ustawie budżetowej na rok 2024 była zaplanowana rezerwa z poz. 21 w wysokości 7008 tys. zł, i ta rezerwa jest już wyczerpana. Tak naprawdę zostało tam kilkadziesiąt tysięcy złotych, a wniosków mamy na ponad 800 tys. zł, już na prawie 1000 tys. zł. Z naszego rozeznania, i z rozmów z dysponentami, będą one jeszcze napływały. W kwocie 3000 tys. zł 2000 tys. zł stanowi odtworzenie poziomu rezerwy z roku ubiegłego i 1000 tys. zł na obecnie procedowane wnioski. Tak jak powiedziałam, będą one przeznaczone na cele, które pierwotnie były realizowane z rezerwy w poz. 21. Ten sam cel przyświecałby środkom, które, jeżeli będzie pozytywna opinia Wysokiej Komisji, byłyby przekwalifikowane z poz. 49. Przekwalifikowanie 3000 tys. zł z poz. 49 rezerw celowych nie spowoduje zakłóceń w realizacji celów, dla których została zaplanowana rezerwa w ustawie budżetowej, ponieważ już po prawie połowie roku możemy powiedzieć, że niektórzy dysponenci nie zawnioskowali o pełne kwoty środków na cele, na które rezerwa została dla nich zaplanowana. 3000 tys. zł takich oszczędności z całą pewnością już się na ten moment pojawiło w rezerwie, więc nie będzie żadnego tutaj uszczuplenia innych celów, które miałyby być realizowane z rezerwy. Rezerwa jest zaplanowana w wysokości ponad 820 000 tys. zł, z tego jeszcze w stanie rezerwy jest ponad 660 000 tys. zł. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#JanuszCichoń">Rozumiem, że dyskusja dotyczy trzech tak naprawdę zmian w rezerwach: w rezerwie w poz. 49 i dwóch zmian w rezerwie w poz. 30…</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#HannaMajszczyk">Kolejna zmiana, kolejny wniosek dotyczy również prośby o pozytywną opinię dotyczącą przekwalifikowania rezerwy celowej, w tym przypadku rezerwy z poz. 30 „Środki na realizację zadań Funduszu Ochrony Rolnictwa”. W pierwszym przypadku to przekwalifikowanie dotyczyłoby 49 060 tys. zł środków pochodzących właśnie z tej rezerwy. Środki zostałyby przeznaczone dla wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego na realizację zadania związanego z udzielaniem pomocy rolnikom w wypełnianiu wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich. Dofinansowanie wojewódzkich ośrodków miało miejsce również w roku ubiegłym, właśnie na bezpłatną, darmową pomoc, ponad standard, który generalnie jest zakładany w wojewódzkich ośrodkach doradztwa. W rezerwie jest zaplanowanych 100 000 tys. zł. Dotychczas rezerwa jeszcze w ogóle nie została uruchomiona.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#HannaMajszczyk">Drugi wniosek, o zmianę przeznaczenia również rezerwy środków pochodzących z poz. 30, dotyczy kwoty 8500 tys. zł z przeznaczeniem dla Państwowego Instytutu Weterynaryjnego w Puławach w kwocie 5500 tys. zł na realizację zadania pn. „Zwierzęta wolno żyjące jako rezerwuar zakaźnych i inwazyjnych czynników chorobotwórczych groźnych dla zdrowia ludzi i zwierząt gospodarskich” i w kwocie 3000 tys. zł na realizację zadania pn. „Zwierzęta wolno żyjące jako źródło skażeń chemicznych istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów i oceny skażenia środowiska”. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku dotyczącym przeklasyfikowania rezerwy celowej z poz. 30 zgodnie z zapewnieniem ministra rolnictwa nie spowoduje to zakłóceń w realizacji celów, dla których rezerwa została zaplanowana. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#ZbigniewKuźmiuk">Nie kwestionując celów, które pani minister przedstawiła, one są niezwykle ważne z punktu widzenia interesów rolników i polskiego rolnictwa, to chcę zapytać, w sytuacji, kiedy cały fundusz w poz. 30 miał 100 000 tys. zł, teraz przeniesienie wyniesie łącznie 58 000 tys. zł, tak jak policzyłem, zostaje 42 000 tys. zł, więc jest pytanie: czy 42 000 tys. zł wystarczy na realizację celów, na które rezerwa została ustanowiona? Rozumiem, że to raczej pytanie do ministra rolnictwa, nie…</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#JanuszCichoń">Czy pan minister? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#JanuszCichoń">Nie widzę więcej zgłoszeń do dyskusji, wobec tego proponuję, po pierwsze, przyjęcie opinii w sprawie przeznaczenia rezerwy celowej w poz. 49 o następującej treści: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 12 czerwca 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 11 czerwca 2024 r., dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 3000 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 49 „Utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z Unii Europejskiej, w tym systemy informatyczne, a także środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych, oraz 2000 tys. zł na nauczanie języka śląskiego zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia ww. kwoty na zwiększenie wynagrodzeń z tytułu ich wypłat dla osób odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych, a także na wypłatę nagród jubileuszowych, odpłat emerytalnych i odpraw w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe dla pracowników jednostek organizacyjnych stanowiących wyodrębnioną część budżetową, których średnioroczne zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza 50 osób, wraz z pochodnymi od wynagrodzeń”.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#JanuszCichoń">To jest pierwsza z opinii. Nie słyszę sprzeciwu, wobec tego przyjęliśmy opinię w sprawie zmian przeznaczenia rezerwy celowej w poz. 49.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#JanuszCichoń">Mamy dwie opinie w sprawie rezerwy w poz. 30. Proponuję treść pierwszej opinii: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 12 czerwca 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 11 czerwca 2024 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 49 060 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 30 „Środki na realizację zadań Funduszu Ochrony Rolnictwa” zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia ww. kwoty dla wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego na realizacje zadania, związanego z udzielaniem przez ośrodki doradztwa rolniczego, pomocy rolnikom w wypełnianiu wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich, z tego na wynagrodzenia osobowe 36 061 tys. zł oraz pochodne od wynagrodzeń – 6911 tys. zł, oraz pozostałe wydatki bieżące w wysokości 6088 tys. zł”.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę głosów sprzeciwu. Uznaję, że Komisja przyjęła opinię tej treści.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#JanuszCichoń">Kolejna opinia. Przejdę od razu do propozycji jej brzmienia: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 12 czerwca 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 11 czerwca 2024 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 8500 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 30 „Środki na realizację zadań Funduszu Ochrony Rolnictwa” zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia ww. kwoty dla Państwowego Instytutu Weterynaryjnego – Państwowego Instytutu Badawczego w Puławach, z tego 5500 tys. zł na realizację zadania pn. „Zwierzęta wolno żyjące, jako rezerwuar zakaźnych i inwazyjnych czynników chorobotwórczych groźnych dla zdrowia ludzi i zwierząt gospodarskich” oraz 3000 tys. zł na realizację zadania pn. „Zwierzęta wolno żyjące jako źródło skażeń chemicznych istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów i oceny skażenia środowiska”.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę głosów sprzeciwu. Przyjęliśmy opinię o proponowanej treści.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#JanuszCichoń">Informuję, że protokół posiedzenia, z załączonym pełnym zapisem jego przepisu, będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>