text_structure.xml 9.17 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, po pierwsze, pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (druk nr 277) i w pkt 2 rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (druk nr 278). Proponuję na starcie zmianę kolejności rozpatrywania punktów porządku dziennego, abyśmy rozpoczęli od ustawy o rachunkowości, rozpatrzenia uchwały Senatu. Nie słyszę sprzeciwu. Nie widzę uwag do porządku, w związku z tym przyjmuję, że zaakceptowaliście państwo porządek w odwróconej kolejności.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Chcę poinformować, że Senat 4 kwietnia 2024 r. przyjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Senat w swojej uchwale zaproponował jedną poprawkę. Marszałek Sejmu skierował uchwałę do Komisji Finansów Publicznych w celu zaopiniowania poprawki Senatu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Czy mamy na sali przedstawiciela Senatu? Nie mamy, a teoretycznie od tego powinniśmy zacząć. Wobec tego formuła, którą przyjmiemy, jest taka, proponuję przedstawienie stanowiska rządu, ewentualne uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego, dotyczące konsekwencji wynikających z poprawki, ewentualne głosy za i przeciw i głosowanie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Czy jest sprzeciw wobec powyższej propozycji sposobu rozpatrywania poprawki? Nie słyszę. Wobec tego przystępujemy do procedowania, do rozpatrzenia poprawki. Wobec braku przedstawiciela Senatu, bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu. Przepraszam, pominąłem na wstępie przywitanie naszych gości. Witam panów ministrów: pana Jarosława Nenemana podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów i pana Juranda Dropa podsekretarza stanu, także w Ministerstwie Finansów. Witam także osoby towarzyszące panom ministrom.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Teraz poproszę pana ministra Juranda Dropa o przedstawienie stanowiska ministra do zgłoszonej przez Senat poprawki.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JurandDrop">Ja, prawdę mówiąc… Omawialiśmy to dosyć długo na komisji w Senacie i popieramy poprawki. Poprawki były uzgodnione z Biurem Legislacyjnym i one tak naprawdę czyściły sam tekst. Nie było żadnych poprawek merytorycznych, więc w pełni je popieramy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Wobec tego przystępujemy do rozpatrzenia poprawki. Czy jest jakiś głos przeciw tej poprawce?</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Przypomnę, że sprawozdawcą na wcześniejszym etapie był pan poseł Rafał Kasprzyk. Proponuję, żeby pozostał sprawozdawcą. Nie sądzę, żeby nie wyrażał zgody. Nie słyszę głosów przeciw. Proponuję, żebyśmy wyznaczyli pana posła na sprawozdawcę Komisji. Nie słyszę sprzeciwu. Zatem Komisja wybrała posła Rafała Kasprzyka na sprawozdawcę Komisji do uchwały Senatu w sprawie zmian w ustawie o rachunkowości.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji pkt 2 porządku dziennego. Informuję państwa, że marszałek Sejmu w dniu 4 kwietnia br. skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych do Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Projekt, nawiasem mówiąc, ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Proponuję przejście do pierwszego czytania. Przypominam, że w ramach pierwszego czytania odbywamy debatę w sprawie ogólnych zasad projektu, następnie możemy zadawać pytania, oczekując także odpowiedzi, jeśli chodzi o wnioskodawcę. No to tyle, jeśli chodzi o tryb.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JanuszCichoń">Wobec tego proszę przedstawiciela wnioskodawców, pana ministra Jarosława Nenemana. Przypomnę, że jest to projekt rządowy. Bardzo proszę o przedstawienie projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JarosławNeneman">Sprawa jest relatywnie łatwa i prosta. Wytłumaczę państwu dlaczego minister finansów zajmuje się ustawą o używaniu tytoniu i wyrobów tytoniowych, mianowicie w tejże ustawie jest… ta ustawa wdrażała europejski system śledzenia ruchu i pochodzenia wyrobów tytoniowych, tzw. Track&amp;Trace, który pozwala na śledzenie jak paczka papierosów przemieszcza się od producenta do konsumenta, jakim łańcuchem. W zamyśle twórców miało to poprawić kontrolę nad legalnym rynkiem papierosów. Ten system, który powinien być w tej części, o której dzisiaj mówimy, wdrożony od 20 maja – choć od dawna już o tym było wiadomo – przewiduje, żeby wszystkie wyroby tytoniowe, w tym wyroby, które nie są wyrobami akcyzowymi, były objęte tymże systemem. W tej chwili w Polsce wyroby akcyzowe mają znak akcyzy i mają taki magiczny numer, i one są całkowicie w systemie, natomiast część wyrobów nie jest wyrobami akcyzowymi, to jest tytoń do żucia i tytoń do nosa, czyli tabaka. One, zgodnie z dyrektywą, powinny być tym objęte. I my właśnie tą drobną zmianą, którą państwu zaproponujemy, wprowadzilibyśmy to do porządku prawnego. Tak jak mówiłem, w przypadku wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem obecnie stosowanym są znaki akcyzy. Jest wyjątek, który dotyczy wyrobów duty-free, więc tych sprzedawanych na wolnych obszarach celnych dla podróżnych udających się poza Unię Europejską. Tam są stosowane zabezpieczenia określone przez ministra finansów. Chcielibyśmy, żeby takie wyroby, takie zabezpieczenia dotyczyły też wyrobów, o których mówiłem, czyli tytoniu do żucia i tytoniu do nosa, czyli tzw. tabaki. I to jest w zasadzie tyle. Zmiana, jak państwo mogą przeczytać, jest bardzo krótka, bardzo techniczna, nie niesie ze sobą konsekwencji finansowych dla Skarbu Państwa, a konsekwencje dla podatników są bardzo minimalne. Proszę państwa o szybkie i sprawne przeprocedowanie tej ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Ale otwieram debatę. Bardzo proszę, czy macie państwo jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JanuszCichoń">Pan poseł jest usatysfakcjonowany odpowiedzią. Nie widzę więcej zgłoszeń. Wobec tego przechodzimy do szczegółowego rozpatrzenia ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JanuszCichoń">Zaczniemy od tytułu. Pytanie: czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę. Wobec tego uznaję, że pozytywnie opiniujemy tytuł.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1, zmiany pierwszej w art. 1. Zaczniemy od zmiany pierwszej.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Czy są jakieś pytania, uwagi? Nie widzę. Uznaję, że przyjmujemy, pozytywnie rozpatrujemy tę zmianę.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Zmiana druga w art. 1? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że ta zmiana także uzyskała pozytywną opinię Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCichoń">Został nam jeszcze art. 2. Czy do art. 2 mamy jakieś uwagi i pytania? Nie widzę. Nie widzę także głosu przeciw. Uznaję, że przyjęliśmy pozytywną opinię, co do art. 2.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCichoń">Zostaje nam całość ustawy. Proponuję głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCichoń">Proponuję upoważnić ewentualnie Biuro Legislacyjne do dokonania zmian o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym i językowym. Biuro Legislacyjne nie zgłaszało żadnych uwag w trakcie, wobec tego myślę, że to jest… Ale uznajmy, że jeśli pojawią się jakieś jeszcze tego typu kwestie, to Biuro Legislacyjne będzie miało takie upoważnienie. Nie słyszę sprzeciwu wobec takiego podejścia i tego upoważnienia. Wobec tego stwierdzam, że Biuro Legislacyjne może dokonać tych zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam ostatecznie, że projekt ustawy został przyjęty przez Komisję. Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym. Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą została pani poseł Krystyna Sibińska.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCichoń">Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#JanuszCichoń">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>