text_structure.xml
12 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, po pierwsze, zaopiniowanie wniosku prezesa Rady Ministrów w sprawie zmian w planie finansowym Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych na rok 2024 i, po drugie, zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2024.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Czy są uwagi do porządku? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie i przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Proszę bardzo o przedstawienie wniosku przez… A, powinienem przywitać gości. Jest z nami prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, także zastępca prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych i sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Stefan Krajewski. Prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych to pan Michał Kuczmierowski.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Proszę o przedstawienie wniosku w sprawie zmian w planie finansowym Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#GrzegorzPazura">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Stosownie do zapisów art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych przedstawiam wniosek o wydanie pozytywnej opinii w sprawie pierwszej zmiany planu finansowego Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych na rok 2024. Pierwsza zmiana planu finansowego w układzie memoriałowym polega na zmniejszeniu stanu środków obrotowych na początek roku z 367 917 tys. zł, co jest wynikiem zmniejszenia wartości zapasów o kwotę 1 636 939 tys. zł, urealnienia stanu środków pieniężnych o 1 269 022 tys. zł; zwiększenie planowanych przychodów o kwotę 556 704 tys. zł, z tego przychodów ze sprzedaży usług o 20 000 tys. zł, pozostałych przychodów o 536 704 tys. zł, w tym przychodów z Funduszu Przeciwdziałania COVID i Funduszu Pomocy, darowizn rzeczowych i pieniężnych na cele związane z Ukrainą i wpływów związanych ze sprzedażą obligacji otrzymanych przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych od ministra finansów; zwiększenie planowanych kosztów ogółem o 908 085 tys. zł, z tego kosztów realizacji zadań związanych z Funduszem Pomocy, z funduszem COVID oraz kosztów udostępnienia towarów i innych działań związanych z pomocą międzynarodową i utrzymaniem rezerw specjalnych o 532 046 tys. zł, i jak również z tytułu wpływu wpłaty środków pieniężnych do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 376 039 tys. zł, ustalonej z ministrem infrastruktury. Przesunięcia między poszczególnymi pozycjami kosztów to 347 tys. zł z usług obcych na zakup materiałów i energii oraz 10 tys. zł z opłat na rzecz jednostek samorządu terytorialnego na opłaty na rzecz budżetu państwa. Ostatnia zmiana obejmuje zmniejszenie stanu środków obrotowych na koniec roku o 1 388 167 tys. zł wskutek zmniejszenia wartości zapasów o kwotę 1 531 607 tys. zł i zwiększenia środków pieniężnych o 143 440 tys. zł. Powyższa zmiana powoduje zmniejszenie wyniku finansowego Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych brutto i netto o 351 381 tys. zł i generalnie jest związana ze zwrotem środków do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Ta kwota zwrotu, tak jak wcześniej podkreśliłem, została uzgodniona z ministrem infrastruktury zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok. Do zmian planu w Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych związanych z powyższą wpłatą nie stosuje się przepisów art. 21 ust. 6 oraz art. 52 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#GrzegorzPazura">Serdecznie dziękuję za możliwość przedstawienia pierwszej zmiany planu. Uprzejmie proszę o jej pozytywne zaopiniowanie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Czy są jakieś pytania do wniosku? Pani poseł Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Nie widzę więcej pytań, w związku z tym… A, bardzo proszę, pan poseł Kosztowniak. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#AndrzejKosztowniak">Panie dyrektorze, mimo wszystko mam pewne pytania, bo mówimy teraz o przeniesieniu 1 200 tys. zł. To jednak mimo wszystko dużo pieniędzy. Czy jest pan w stanie przybliżyć nam nieco bardziej podział tych środków finansowych, poza tym co jest w załączniku pierwszym i opisem w załączniku pierwszym?</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#GrzegorzPazura">W odniesieniu do kwot i szczegółów tych kwot, to informację może przedstawić w szczegółach przedstawiciel Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę o informację, co do szczegółów sposobów rozdysponowania środków.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MichałKuczmierowski">Po drugie, około 130 000 tys. zł to są koszty, które ponosimy w ramach otrzymanego wcześniej Funduszu Pomocy Ukrainie. To są różne zadania związane z obsługą, choćby hubu w Jasionce, czy obsługą pomocy wojskowej, która jest przekazywana na rzecz Ukrainy przez różne kraje. To również dotyczy pomocy humanitarnej i działalności logistycznej agencji na rzecz Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MichałKuczmierowski">Kolejny obszar to są koszty, na kwotę mniej więcej 75 000 tys. zł, związane z utrzymywaniem rezerw covidowych i rezerw związanych z wyposażeniem, szczepieniami oraz lekami covidowymi – one są finansowane z funduszu COVID. Około 170 000 tys. zł to są darowizny, które Polska, a właściwie Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych, otrzymała od innych krajów na rzecz Ukrainy, m.in. od: Stanów Zjednoczonych, Norwegii, Portugalii, Kanady. Z tego tytułu utrzymujemy kilka istotnych zadań związanych ze wsparciem Ukrainy. Za te środki między innymi są remontowane w Polsce czołgi Leopard, które trafiają z powrotem na Ukrainę. Tak że tutaj jest szereg zadań, które są właśnie w tej kwocie. Natomiast, tak jak powiedział pan dyrektor Pazura, powodem takiego procedowania jest termin wynikający z ustawy, termin konieczności zwrotu niewykorzystanych środków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, kwoty 376 000 tys. zł, którą jesteśmy przygotowani przesłać dziś do Ministerstwa Infrastruktury. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#JanuszCichoń">Proponuję przyjęcie opinii Komisji w sprawie przedłożonego wniosku. Jeszcze informacja. Oczywiście jest pozytywna opinia ministra finansów do tego wniosku, która została załączona. Przechodzę do opinii: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 15 marca 2024 r. rozpatrzyła wniosek Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 marca 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych na rok 2024. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych na rok 2024 przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#JanuszCichoń">Nie widzę sprzeciwu. Uznaję zatem, że wniosek… opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego. Proszę pana ministra Stefana Krajewskiego o przedstawienie wniosku w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2024. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#StefanKrajewski">Przedłożony projekt zmiany planu finansowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2023 r. obejmuje m.in.: zwiększenie planowanego na 2024 r. limitu kosztów i wydatków w zakresie programu „Pomoc dla producentów kukurydzy” o kwotę 300 000 tys. zł, środki pochodzące z rezerwy celowej budżetu państwa na rok 2024 poz. 18. Dotychczas w planie finansowym agencji na 2024 r. zostały zabezpieczone na ten cel środki w wysokości 400 000 tys. zł. W związku z zakończonym naborem wniosków oszacowano, że łączna wnioskowana kwota pomocy przekroczy kwotę ujętą dotychczas w planie finansowym agencji na 2024 r., tym samym konieczne jest zabezpieczenie dodatkowych środków w wysokości 300 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#StefanKrajewski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Proszę o wydanie opinii w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2024. Bardzo proszę, żeby była to oczywiście opinia pozytywna. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan przewodniczący Henryk Kowalczyk.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#HenrykKowalczyk">Panie ministrze, oczywiście jestem za tym, żeby opinia była pozytywna, zdecydowanie tak, natomiast tylko takie dwie rzeczy, ponieważ poprzednio dyskutowaliśmy o dopłatach do kukurydzy i o zmianach w planie finansowym i wtedy padło stwierdzenie, że 400 000 tys. zł wystarczy. Ja wtedy pytałem, czy brakuje, czy nie. Rozumiem, że teraz, po zakończonym naborze, jest to odpowiednio skalkulowane i jest to 300 000 tys. zł, czyli, że nie będzie redukcji, będą dopłaty – to dobrze, zamykamy kukurydzę na tym poziomie – natomiast moje pytanie jest: jakie dopłaty przewiduje ministerstwo przede wszystkim do pszenicy? Obecnie ceny pszenicy są rzędu 600–700 zł do 1 t. Bez dopłat rzeczywiście rolnicy są w dramatycznej sytuacji czy wychodzić w pole i obsiewać cokolwiek czy nie. Ja pamiętam czasy, kiedy cena pszenicy była 1100 zł i stosowaliśmy dopłaty, tak żeby dla rolnika było to de facto 1400 zł za 1 t. Jak teraz będzie z pszenicą? Jakie są plany i koncepcje dotyczące tego roku?</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Panie ministrze, jeśli zechce się pan odnieść do tej wypowiedzi, to bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#StefanKrajewski">A co do ewentualnego wsparcia do pszenicy, będziemy o tym dyskutować na komisji rolnictwa, gdzie merytorycznie wypracujemy nasze rozwiązania, a ewentualnie o środki będziemy prosić jak zwykle komisję finansów. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">Proponuję zatem przejście do opinii. Proponuję państwu taki tekst opinii: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 15 marca 2024 r. rozpatrzyła wniosek…” – oj, przepraszam, nie ten wniosek wziąłem – „rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 marca 2024 r. dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2024. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian planu finansowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#JanuszCichoń">Nie widzę głosów sprzeciwu. Uznaję, że Komisja przyjęła opinię w przytoczonym przed chwilą brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#JanuszCichoń">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#JanuszCichoń">Przepraszam za ten ekstraordynaryjny sposób zwoływania Komisji. Mam nadzieję, że w przyszłości mniej będzie tego typu sytuacji, że trochę jesteśmy stawiani pod ścianą. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>