text_structure.xml 13.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Witam na posiedzeniu pana ministra Tomasza Szymańskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, a także panią Urszulę Demkow, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia. Mamy również przedstawicieli innych ministerstw. Witam osoby towarzyszące wymienionym już przeze mnie ministrom.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, po pierwsze, rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 2025 i, po drugie, rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Mam propozycję zamiany kolejności. Zaczniemy od ustawy, a propozycje tematów kontroli Najwyższej Izby Kontroli rozpatrzymy w punkcie drugim. Czy są jakieś uwagi do tej mojej propozycji? Nie. Rozumiem, że została ona zaakceptowana. Tym samym przyjęliśmy porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy wobec tego do realizacji pkt 1. Informuję państwa, że dzisiaj Sejm skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 188) do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Sejm wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania, umożliwiający jego rozpatrzenie na bieżącym posiedzeniu Sejmu. Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Przypomnę, że pierwsze czytanie odbyło się dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Zaczniemy od tytułu ustawy. Czy do tytułu mamy jakieś uwagi? Nie widzę. Wobec tego stwierdzam, że tytuł został rozpatrzony przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do art. 1. Ust. 1 w art. 1. Do ust. 1 uwagę ma Biuro Legislacyjne.  Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#RadosławIłowiecki">Do art. 1 pkt 1 wprawdzie nie mam uwagi, natomiast chciałbym wnioskodawcy zadać pytanie. Art. 1 pkt 1 polega na zastąpieniu w wymienionych przepisach daty  4 marca 2024 r. na datę 30 czerwca 2024 r. Między innymi taka zmiana zostanie dokonana w art. 2 ust. 1 i w ust. 2. Chciałbym zwrócić uwagę, że data 4 marca 2024 r. występuje także w art. 2 ust. 10, który nie został wymieniony w punkcie pierwszym. Bardzo proszę wnioskodawcę o wyjaśnienie, czy brak dokonania takiej zmiany ma uzasadnienie merytoryczne. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JanuszCichoń">Jeszcze?</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Przepraszam, pan przewodniczący Henryk Kowalczyk.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Panie ministrze, co ze zmianami ewentualnie podejścia do tych kwestii, które rozstrzyga ta ustawa?</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JanuszCichoń">Pani poseł Krystyna Sibińska jeszcze.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JanuszCichoń">Chciałem tylko powiedzieć, że rozpatrujemy merytorycznie tę ustawę. Pierwsze czytanie mamy za sobą, przed nami drugie na sali sejmowej. Zachęcam do tych politycznych wątków… do wypowiadania ich na tej sali. Myślę, że zakończmy na tym…</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Kończymy rozpatrywanie zmiany nr 1 do art. 1.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 2. Bardzo proszę. Czy mamy jakieś uwagi? Nie widzę. Wobec tego uznaję, że rozpatrzyliśmy zmianę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do art. 2. W art. 2… Nie wiem, czy zmianami możemy czy artykułami…</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JanuszCichoń">Art. 3. Czy mamy jakieś uwagi? Nie widzę. Art. 3 został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCichoń">Art. 4? Uwaga ze strony Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Rozpatrzyliśmy wobec tego art. 4.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCichoń">Art. 5? Bez uwag. Uznaję, że został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">Proponuję upoważnić Biuro Legislacyjne do dokonania zmian o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym i językowym, jeśli pojawi się jeszcze taka konieczność. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji? Nie widzę. Stwierdzam wobec tego przyjęcie tej delegacji.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#JanuszCichoń">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie całego projektu ustawy. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#JanuszCichoń">Proszę o wynik głosowania. Za – 27, przeciw – 1. Ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#JanuszCichoń">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Proponuję, aby pani poseł Krystyna Sibińska była sprawozdawcą Komisji. Rozumiem, że pani poseł się zgadza. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Nie widzę również sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja wybrała panią poseł Krystynę Sibińską na sprawozdawcę Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#JanuszCichoń">Dziękuję bardzo legislatorom, pani i panu ministrowi. Oczywiście możecie państwo z nami jeszcze zostać. Przechodzimy do pkt 2, czyli plan pracy… Damy państwu chwilę. Tak, dziękuję bardzo. Wracamy do rozpatrzenia propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 2025. Zgodnie z wystąpieniem marszałka Sejmu komisje sejmowe mają w terminie do 9 lutego przekazać Komisji do Spraw Kontroli Państwowej propozycje tematów kontroli do planu pracy NIK na rok 2025. Oznacza to, że sama Komisja Finansów Publicznych nie zleca NIK kontroli, lecz jedynie składa propozycje Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, która zbiorczo przedstawi je prezydium Sejmu, które z kolei prześle je NIK.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#JanuszCichoń">Zwróciłem się do państwa z prośbą o zgłaszanie takich sugestii. Wysyłaliśmy pismo do wszystkich państwa – bez odzewu niestety. Natomiast przyznam, że sam spróbowałem się trochę pochylić nad tymi propozycjami, biorąc pod uwagę debatę, jaką mamy za nami, jeśli chodzi o debatę budżetową, a także kwestie, które na Komisji Finansów Publicznych poruszane były w poprzednim roku. Mam więc kilka takich propozycji i przedstawię je. Jeśli państwo macie również propozycje, za chwilę będziecie mogli je zgłosić.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#JanuszCichoń">Pierwsza propozycja, którą ja przedstawiam, to jest racjonalność polityki finansowej w Instytucie Pamięci Narodowej. Podobny wniosek o zbadanie racjonalności gospodarki finansowej i zasobami Lasów Państwowych. Trzeci temat to jest sprawozdanie… czy sprawozdanie finansowe Krajowego Instytutu Mediów przedstawia rzeczywistą sytuację finansowo-majątkową jednostki. Podobne podejście, czyli również analiza sprawozdania finansowego Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego za rok 2023, czy przedstawia to sprawozdanie rzeczywistą sytuację finansowo-majątkową jednostki. Kolejny temat – czy Narodowy Bank Polski podjął właściwie działania, aby zrealizować cele polityki pieniężnej, określone w uchwale Rady Polityki Pieniężnej na rok 2022 w sprawie ustalenia założeń Polityki Pieniężnej na rok 2023. Następnie: skuteczności dochodzenia przez właściwy Urząd Skarbowy należności z tytułu kar pieniężnych wymierzanych na podstawie przepisów ustawy o grach hazardowych, ocena wydatków ponoszonych przez jednostki budżetowe na zabezpieczenie, przechowywanie i likwidację automatów do gier hazardowych. Wreszcie ostatnia moja propozycja: prawidłowość udzielania pomocy z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tarczy antykryzysowej, gwarancje prawne wykorzystania tej pomocy zgodnie z przeznaczeniem oraz prawidłowość rozliczenia pomocy, w szczególności w odniesieniu do procesu zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji. To są moje propozycje.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę, pan przewodniczący Ryszard Petru.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#RyszardPetru">Pkt 2 to kontrola horyzontalna fundacji, stowarzyszeń założonych przez Skarb Państwa, administrację publiczną i przez spółki Skarbu Państwa pod względem efektywności i celowości działania.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#RyszardPetru">Pkt 3 to kontrola nierynkowego finansowania Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#RyszardPetru">Pkt 4 to kontrola PFR w części inwestycyjnej i zasadności transakcji kapitałowych.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#RyszardPetru">Pkt 5 to kontrola w zakresie zysku Narodowego Banku Polskiego za rok poprzedni. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę, pan poseł Przemysław Wipler.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#PrzemysławWipler">Druga kwestia, którą chciałbym zarekomendować, to zbadanie gospodarności wydatków na utrzymanie systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów. To, że mamy tam prawie 20 różnych rozwiązań informatycznych, które mają duże koszty utrzymania, nie współpracują z sobą, że jest duży bałagan w tym zakresie, więc żeby dokonać przeglądu kompleksowego gospodarności w tym zakresie utrzymywania i prowadzenia tych rozwiązań, które w chwili obecnej są wprowadzone.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#PrzemysławWipler">Trzecia kwestia, którą chciałbym zarekomendować za pośrednictwem naszej Komisji Najwyższej Izbie Kontroli, to jest przeprowadzenie kontroli Totalizatora Sportowego w zakresie… przypomnijmy, że uzyskał on monopol w zakresie prowadzenia pewnych aktywności, związanych ze zmianami na rynku hazardowym i on nie korzysta z tego monopolu, co skutkuje dużymi niezrealizowanymi zyskami. Jeżeli ta firma mogła… krótko mówiąc, dostała monopol, z którego nie korzysta…</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę, przewodniczący Henryk Kowalczyk.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#KrystynaSkowrońska">I mam drugi celowany… Zobaczymy, czy może wcześniej się uda, ale informację… żeby przeprowadzono kontrolę w zakresie wydatków na cele reklamowe, sfinansowanych przez Fundusz Sprawiedliwości w latach 2020–2023. Dlaczego o to proszę? Bo na pewno będziemy o to prosić również… Kwota, która została wydana na ten cel, to kwota około 10 mln zł, ale to nie jest jedyna rzecz. Uczestniczą państwo ministrowie, którzy byli w Ministerstwie Sprawiedliwości, ale docierają do nas informacje, że w tym zakresie były finansowane kampanie niektórych kandydatów do Sejmu, a zatem łącznie z dokumentami i z przekazaniem informacji, za co resort sprawiedliwości rzetelnie w tej reklamie płacił. Jeżeli obejmujemy reklamę, to chcielibyśmy znać rodzaj reklamy, mieć dokumenty za wykonaną pracę, pokazane wszystkie materiały w tym zakresie. To są moje dwa tematy, które bym chciała złożyć do Komisji Finansów Publicznych. Będę wdzięczna i mogę dokonać poprawki, że jeżeli chodzi o Fundusz Sprawiedliwości albo PFR i BGK, to żeby objąć również rok 2024. Dziękuję bardzo. Przekazuję wnioski panu przewodniczącemu.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę także pana posła Wiplera o to, żeby przekazał na piśmie te wnioski. Nie mam również nic przeciwko temu, żeby zakres czasowy został rozciągnięty, jeśli chodzi o te wnioski.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#JanuszCichoń">Czy jeszcze mamy jakieś propozycje? Bardzo proszę, pan poseł Michał Wójcik.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#JanuszCichoń">Nie widzę więcej propozycji. Przyjmuję wobec tego, że te zgłoszone dzisiaj przedstawiamy panu marszałkowi, wskazując na to, że to są propozycje pozytywnie zaopiniowane przez Komisję Finansów Publicznych. Nie widzę sprzeciwu. Wobec tego zakończyliśmy rozpatrywanie pkt 2.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#JanuszCichoń">Na tym kończymy dzisiejszego posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo. Pragnę tylko powiedzieć, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#JanuszCichoń">Wyczerpaliśmy porządek i kończymy posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>