text_structure.xml 26.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia to jest rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2024 w zakresie części tekstowej, a w punkcie drugim rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2024 – głosowanie poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Witam gości na dzisiejszym posiedzeniu, po pierwsze panią Hannę Majszczyk, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, ale także pana Marka Gzika, sekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego; pana Wojciecha Koniecznego, sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Pana Wiesława Szczepańskiego nie ma w tej chwili.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Witam także towarzyszące państwu osoby upoważnione do reprezentowania poszczególnych dysponentów części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia wniosków stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego. Proszę panią minister o zreferowanie projektu budżetu w części tekstowej. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#HannaMajszczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w części tekstowej zawarte zostały regulacje określające podstawowe wielkości budżetu państwa na rok 2024 oraz wskaźnik i kwoty, które de facto determinują wielkości kwot wydatków i dochodów zaprezentowane w załącznikach do części tekstowej ustawy budżetowej na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#HannaMajszczyk">I tak, zgodnie z projektem ustawy budżetowej na rok 2024 zakłada się, że dochody budżetu państwa na rok bieżący wynosić będą, jak się prognozuje, 682 375 747 tys. zł, natomiast nieprzekraczalna kwota wydatków jest określona na 866 375 747 tys. zł, co w efekcie daje nam deficyt budżetu państwa na kwotę 184 000 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o budżet środków europejskich, który od lat jest odrębnie prezentowany w ustawie budżetowej zarówno po stronie dochodowej i wydatkowej, jak i wielkości deficytu, to prognozuje się tutaj dochody w wysokości 88 151 660 tys. zł, natomiast limit wydatków w wysokości 120 660 069 tys. zł. W efekcie daje to ujemny wynik budżetu środków europejskich w wysokości 32 508 409 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#HannaMajszczyk">Zgodnie z wymogami określonymi ustawą o finansach publicznych w części tekstowej ustawy budżetowej na rok 2024 wskazany został również limit wydatków, określany w ustawie budżetowej zgodnie z tzw. regułą wydatkową, wynikającą z przepisów art. 112aa ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Limit tych wydatków jest określony na poziomie 1 318 896 451 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#HannaMajszczyk">W części tekstowej ustawy budżetowej zostały również określone wielkości dotyczące planowanych przychodów budżetu państwa na kwotę 868 926 653 tys. zł oraz kwoty planowanych rozchodów budżetu państwa na poziomie 652 418 244 tys. zł. Saldo planowanych przychodów i rozchodów budżetu państwa ustalone zostało na kwotę 216 508 409 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#HannaMajszczyk">W części tekstowej budżetu państwa określa się również zgodnie z wymogami innych ustaw kwoty bazowe wynagrodzeń dla sfery budżetowej, dla nauczycieli, żołnierzy, Służby Celno-Skarbowej. Zgodnie z art. 9 tej ustawy zostały podwyższone kwoty bazowe, które prezentowane są w ustawie budżetowej, dla sfery budżetowej o 20%, a dla nauczycieli o 30%. Natomiast jeżeli chodzi o wynagrodzenia i kwoty bazowe dla tzw. erki, zostały one na poziomie z roku 2023, czyli nie ma praktycznie waloryzacji tych kwot. Jednocześnie, co istotne, jeżeli chodzi o prognozowanie wielkości dotyczących wynagrodzeń, kwot bazowych i jednocześnie średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń, to podwyżki tych kwot bazowych wynagrodzeń zostały de facto w całości przełożone na średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#HannaMajszczyk">Jest to zmiana w stosunku do przedłożenia wcześniejszego projektu budżetu na rok 2024, gdzie planowane podwyżki kwot bazowych były w części tylko przerzucane jak gdyby na te kwoty bazowe. Średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń nie odpowiadał w pełni planowanemu wzrostowi funduszu wynagrodzeń. Jeżeli chodzi o wysokości kwot bazowych, tak jak wskazałam, określa je art. 9 projektu ustawy budżetowej na rok 2024. Kwoty bazowe dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe pozostają bez zmian na poziomie 1789,42 zł, dla członków Krajowej Izby Odwoławczej przy prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wysokości 2136,80 zł, dla żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy w wysokości 2088,77 zł, dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej w wysokości 2332,57 zł. Jednocześnie określona została również w ustawie budżetowej kwota bazowa dla nauczycieli, o czym już wspominałam, w wysokości 5176,20 zł.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#HannaMajszczyk">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2024 w części tekstowej w art. 5 zostały określone limity przyrostu zadłużenia z tytułu zaciągniętych i spłaconych kredytów lub pożyczek oraz emisji i spłaty skarbowych papierów wartościowych. Zgodnie z przywołanym przeze mnie art. 5 ten przyrost zadłużenia nie może przekroczyć kwoty 370 000 000 tys. zł. Przewidziany na rok 2024 poziom poręczenia i gwarancji, które określane są również w ustawie budżetowej, określony został na poziomie 200 000 000 tys. zł. Jednocześnie w art. 7 ustawy ustalono limit łącznych zobowiązań Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych z tytułu ubezpieczeń gwarantowanych przez Skarb Państwa w wysokości 35 000 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#HannaMajszczyk">W części tekstowej, podobnie zresztą jak w latach poprzednich, prezentowane są również upoważnienia dla ministra finansów do dokonywania ze środków budżetu państwa wypłat z tytułu kredytów i pożyczek udzielanych na podstawie umów międzynarodowych rządom innych państw. Na rok 2024 zostało to określone w kwocie nieco niższej niż w roku 2023 – na poziomie 900 000 tys. zł. Było na poziomie 1 000 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#HannaMajszczyk">Zawarte jest również upoważnienie do udzielania ze środków budżetu państwa pożyczek i tutaj ograniczone to zostało do takich jakby klasycznych upoważnień, które od lat przewijają się w ustawach budżetowych dla ministra finansów, czyli w odniesieniu do możliwości udzielenia pożyczek dla Banku Gospodarstwa Krajowego do kwoty  2 000 000 tys. zł, dla Bankowego Funduszu Gwarancyjnego do kwoty 24 000 000 tys. zł, dla jednostek samorządu terytorialnego w ramach postępowania naprawczego lub ostrożnościowego do kwoty 200 000 tys. zł, dla KUKE na gwarantowane przez Skarb Państwa pokrycie dokonywanych przez tę spółkę wydatków do kwoty 1 300 000 tys. zł oraz dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo do kwoty  12 000 000 tys. zł. To są oczywiście limity.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#HannaMajszczyk">W ustawie budżetowej prezentowany jest również limit etatów w Policji. Tutaj w stosunku do roku 2023 w art. 14 ten limit wzrasta o 1,8 tys. etatów.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#HannaMajszczyk">W art. 15 projektu ustawy budżetowej prezentowana jest również kwota rezerwy ogólnej, którą dysponuje prezes Rady Ministrów lub Rada Ministrów w zależności od poziomu wydatków finansowanych z tej rezerwy. W przedłożonym projekcie kwota planowana w rezerwie ogólnej jest określona na poziomie 450 000 tys. zł, czyli jest to kwota znacznie niższa niż była w roku 2023 oraz w latach poprzednich.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#HannaMajszczyk">Jednocześnie w art. 19 i w kolejnych artykułach prezentowane są wielkości związane z różnymi odpisami na rzecz działalności Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. I tak, w art. 19 wysokość odpisu z FUS dla ZUS na działalność tego zakładu ustalona została w kwocie 5 823 065 tys. zł. Z kolei zgodnie z art. 57 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w ustawie budżetowej określona została również kwota na tzw. premię rentową w wysokości 0,4% wydatków na świadczenia z ubezpieczeń emerytalnego, rentowego, chorobowego i wypadkowego przewidzianych w planie finansowym FUS na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#HannaMajszczyk">Kolejne zapisy czy też regulacje dotyczące właśnie różnych odpisów związanych z funkcjonującym systemem ubezpieczeń społecznych to jest art. 21, gdzie zgodnie  z art. 32 ust. 2 ustawy o emeryturach pomostowych wysokość odpisu z Funduszu Emerytur Pomostowych z przeznaczeniem na działalność ZUS, ustalona w ustawie budżetowej na rok 2024, została określona w wysokości 4919 tys. zł. Z kolei zgodnie z art. 49 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników dokonywany jest również odpis na Fundusz Administracyjny, który może wynosić do 3,5% planowanych wydatków Funduszu Emerytalno-Rentowego. W roku 2024 wyniesie 872 891 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#HannaMajszczyk">W art. 25 ustawy określone zostały kwoty wpłat jednostek samorządu terytorialnego, które zostały zaplanowane na rok 2024. One są oczywiście zróżnicowane w zależności od tego, jakich jednostek dotyczą. I tak, dla gmin ta łączna pula wpłat od wszystkich gmin jest określona na poziomie 1 218 029 tys. zł; jeżeli chodzi o powiaty, jest to kwota 2 513 510 tys. zł; dla województw – 1 257 100 tys. zł. Kwoty te wynikają bezpośrednio z algorytmów i przepisów wynikających z ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#HannaMajszczyk">Nie wspomniałam jeszcze o limicie określonym w ustawie w art. 16 w pkt 1, czyli limicie mianowań urzędników w służbie cywilnej, gdzie następuje… Ten limit jest podniesiony w stosunku do roku 2023 do 400 mianowań. Tak jak wspomniałam, w stosunku do roku 2023 jest to wzrost limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej. W roku 2023 był on określony na poziomie 275.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#HannaMajszczyk">To są oczywiście najważniejsze regulacje zawarte w części tekstowej ustawy budżetowej. Jeżeli byłyby jakieś pytania, bo nie wszystkie z tych wymienionych artykułów wskazałam, oczywiście będziemy wyjaśniać i informować, jeśli będzie taka potrzeba i wola Wysokiej Komisji. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu o uwagi do części tekstowej projektu budżetu. Bardzo proszę pana mecenasa.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#WojciechBiałończyk">Jedynie sygnalizujemy konieczność dostosowania przepisu o wejściu w życie do obecnego – że tak powiem – trybu prac nad projektem ustawy budżetowej. Widziałem jednak, że pan przewodniczący zgłosił poprawkę do przepisu o wejściu w życie, więc jeżeli poprawka będzie przyjęta, to również ten problem będzie rozwiązany. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#JanuszCichoń">Rzeczywiście jest poprawka i w trybie głosowań będziemy ją także przyjmować.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#JanuszCichoń">Czy mamy jakieś pytania do części tekstowej? Jeśli nie, to stwierdzam zakończenie omawiania projektu budżetu w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu. Przypomnę, że dostaliśmy przygotowane przez Biuro Analiz Sejmowych zestawienie poprawek do projektu budżetu, załączniki do niektórych poprawek oraz poprawki do części tekstowej.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#JanuszCichoń">Proponuję następującą kolejność rozpatrywania poprawek. Po pierwsze poprawki z zestawienia do części tabelarycznej, a potem poprawki do części tekstowej, którą przed chwilą przedstawiała pani minister. Chciałbym, żebyśmy już tradycyjnie rozpatrywanie poprawek odbywali w następującym porządku. Po pierwsze krótkie uzasadnienie posła zgłaszającego, jeśli uzna to za konieczne, bez konieczności uzasadnienia. Przypomnę, że utarł się już zwyczaj, że przedstawiamy numer poprawki, stanowisko rządu w punkcie drugim, ewentualne uwagi przedstawicieli Biura Analiz Sejmowych i Biura Legislacyjnego dotyczące konsekwencji, ewentualnie głos za lub przeciw, przy czym także bez konieczności uzasadniania tego głosu przeciw, i głosowanie nad poprawką.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#JanuszCichoń">Czy do tego trybu mamy jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#JanuszCichoń">Przypominam jednocześnie, że zgodnie z regulaminem Sejmu wnioski mniejszości w brzmieniu odrzuconych poprawek może zgłaszać każdy poseł wnioskodawca poprawki – ustnie po odrzuceniu poprawki i następnie pisemnie do zakończenia dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#JanuszCichoń">Nie słyszę uwag. Wobec tego przystępujemy do głosowania nad poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 1. Nie widzę potrzeby uzasadnienia. Pani minister, opinia…</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#JanuszCichoń">Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 22 głosy za, 14 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 2. Pan poseł Urbaniak nie widzi potrzeby uzasadniania. Pani minister, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#JanuszCichoń">Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 2. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 36 głosów za, brak głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka nr 2 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 3. Też nie widzę potrzeby jej uzasadniania. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 3.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#JanuszCichoń">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 22 głosy za, 14 przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka  nr 3 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 4. Pan poseł Urbaniak bez uzasadnienia. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#JanuszCichoń">Biuro Legislacyjne bez uwag. Głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 4. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 22 głosy za, 14 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka nr 4 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 5. Nie widzę potrzeby uzasadnienia. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#JanuszCichoń">Biuro Legislacyjne bez uwag. Głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#JanuszCichoń">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 22 głosy za, 14 przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka  nr 5 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 6 bez uzasadnienia. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#JanuszCichoń">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 22 głosy za, 14 przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka  nr 6 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 7 bez uzasadnienia. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#JanuszCichoń">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 36 głosów za, brak głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Dziękuję bardzo. Poprawka nr 8 bez uzasadnienia. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#JanuszCichoń">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 36 głosów za, brak głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka nr 8 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 9. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 9. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 36 głosów za, brak głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 10. Bardzo proszę, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#JanuszCichoń">Biuro Legislacyjne bez uwag. Głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#JanuszCichoń">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Poprawka nr 10. Proszę o wyniki. Przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#JanuszCichoń">Głosowało 36 posłów. 35 głosów za, brak głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#JanuszCichoń">To była poprawka nr 10, tak?</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 11. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#JanuszCichoń">Bez uwag Biura Legislacyjnego. Głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#JanuszCichoń">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#JanuszCichoń">Głosowało 36 posłów. 35 głosów za, brak głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka nr 11 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 12. Opinia rządu. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 12. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#JanuszCichoń">Głosowało 36 posłów. 22 głosy za, 14 przeciw, brak głosów wstrzymujących się. Poprawka nr 12 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 13.</u>
          <u xml:id="u-1.76" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 14 bez uzasadnienia. Bardzo proszę, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.77" who="#JanuszCichoń">Biuro Legislacyjne bez uwag. Głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-1.78" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 14. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.79" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 35 głosów za, 1 przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka nr 14 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.80" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 15. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.81" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 15. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.82" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 36 głosów za, brak głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.83" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 16. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.84" who="#JanuszCichoń">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.85" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 14 głosów za, 22 głosy przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka nie przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.86" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 17. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.87" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 17. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.88" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 36 głosów za, brak głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka nr 17 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.89" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 18. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.90" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 18. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.91" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 36 głosów za, brak głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka nr 18 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.92" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 19. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.93" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 19. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.94" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 15 głosów za, 21 przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka nie przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.95" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 20. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.96" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.97" who="#JanuszCichoń">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.98" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 36 głosów za, brak głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka nr 20 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.99" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 21. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.100" who="#JanuszCichoń">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.101" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 22 głosy za, 14 przeciw, 1 głos wstrzymujący się. Poprawka  nr 21 przeszła.</u>
          <u xml:id="u-1.102" who="#JanuszCichoń">Poprawka nr 22. Pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.103" who="#JanuszCichoń">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.104" who="#JanuszCichoń">Głosowało 37 posłów. 36 głosów za, bez głosów sprzeciwu, 1 głos wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-1.105" who="#JanuszCichoń">Na tym skończyliśmy rozpatrywanie poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.106" who="#JanuszCichoń">Nie, przepraszam. Jeszcze poprawka nr 23. Pani minister, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.107" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.108" who="#JanuszCichoń">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.109" who="#JanuszCichoń">Głosowało 36 posłów. 35 głosów za, bez głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-1.110" who="#JanuszCichoń">Teraz już skończyliśmy poprawki…</u>
          <u xml:id="u-1.111" who="#JanuszCichoń">Została jeszcze poprawka do części tekstowej. To jest poprawka, którą sygnalizował pan mecenas z Biura Legislacyjnego. Wejście w życie ustawy z mocą od 1 stycznia, ale z dniem ogłoszenia. Tak ona jest sformułowana. Mają ją państwo.</u>
          <u xml:id="u-1.112" who="#JanuszCichoń">Kto jest za tak sformułowaną poprawką? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.113" who="#JanuszCichoń">Głosowało 30 posłów. 30 głosów za, bez przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-1.114" who="#JanuszCichoń">Zostało nam głosowanie nad przyjęciem sprawozdania o całości.</u>
          <u xml:id="u-1.115" who="#JanuszCichoń">Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o projekcie ustawy budżetowej na rok 2024 wraz z poprawkami przyjętymi w toku wcześniejszych głosowań? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.116" who="#JanuszCichoń">Głosowało 34 posłów. 23 głosy za, brak głosów przeciw, 11 głosów wstrzymujących się. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o projekcie ustawy budżetowej. Bardzo państwu dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.117" who="#JanuszCichoń">Proszę o upoważnienie dla Biura Legislacyjnego oraz ministra finansów do wprowadzenia zmian w części tekstowej, a także poprawek o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym i językowym i w załącznikach, wynikających z przegłosowanych poprawek, a także konsekwencji wynikających z przyjętych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.118" who="#JanuszCichoń">Czy są uwagi do tej propozycji? Wobec niezgłoszenia uwag stwierdzam ich przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.119" who="#JanuszCichoń">Proszę o wyciszenie rozmów. Pozostańmy jeszcze chwilę dosłownie.</u>
          <u xml:id="u-1.120" who="#JanuszCichoń">Pan poseł Sowa. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-1.121" who="#JanuszCichoń">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja wybrała mnie na sprawozdawcę Komisji. Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję państwu za zaufanie.</u>
          <u xml:id="u-1.122" who="#JanuszCichoń">Dziękuję także za wytężoną pracę wszystkim członkom Komisji Finansów Publicznych, ale także dysponentom poszczególnych części, a zwłaszcza pani minister Hannie Majszczyk i towarzyszącym jej osobom. Bardzo dziękujemy.</u>
          <u xml:id="u-1.123" who="#JanuszCichoń">Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Bardzo państwu dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>