text_structure.xml
25.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej. Proszę o wyciszenie rozmów. Rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2024. Kończymy, nawiasem mówiąc, rozpatrywanie opinii komisji. Do rozpatrzenia pozostały nam dwie opinie. Pierwsza to opinia Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, a potem Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Witam naszych gości, dysponentów części budżetowych, które będziemy opiniowali, wraz z osobami towarzyszącymi. Szczególnie ciepło witamy panią minister Majszczyk, z którą się nie rozstajemy od paru ładnych dni. Witamy panią Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, pana Łukasza Krasonia sekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, pana Sebastiana Gajewskiego podsekretarza stanu w MRPiPS. Mocny skład, jak widzę. Witamy panią Monikę Horną-Cieślak rzecznika praw dziecka. Witam także pana Jacka Paziewskiego zastępcę prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, pana Mariusza Jedynaka członka zarządu nadzorującego Pion Administracji i Zamówień Publicznych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, pana Daniela Rutkowskiego zastępcę prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, panią Dorotę Kwiatkowską dyrektor Polskiego Laboratorium Antydopingowego, a także pana Tomasza Maruszewskiego zastępcę prezesa zarządu do spraw finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Jeśli kogoś nie przywitałem, to przepraszam. Czujcie się wszyscy przywitani ciepło na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do rozpatrzenia porządku dziennego. Przypomnę tylko wszystkim, że tryb pracy sprowadza się do wysłuchania wystąpienia posła referenta komisji branżowej, następnie wystąpienia posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych i dyskusji, w ramach której mamy pytania posłów i odpowiedzi dysponentów części budżetowych. Części budżetowe rozpatrujemy w takim trybie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do rozpatrzenia pierwszego punktu, czyli opinii Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Proszę przedstawiciela komisji panią poseł Joannę Frydrych o zreferowanie opinii komisji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">W międzyczasie pojawiła się pani Aleksandra Gajewska sekretarz stanu w MRPiPS. Witam bardzo ciepło panią minister.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Panią Joannę Frydrych proszę o wystąpienie.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JoannaFrydrych">Otóż, szanowni państwo, Komisja Polityki Społecznej i Rodziny na posiedzeniu w dniu 27 grudnia 2023 r. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na 2024 r. w zakresie: po pierwsze, części budżetowej 14 – Rzecznik Praw Dziecka, po drugie, części budżetowej 31 – Praca, po trzecie, w części budżetowej 44 – Zabezpieczenie społeczne, po czwarte, części budżetowej 54 – Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, po piąte, części budżetowej 63 – Rodzina, po szóste, części budżetowej 72 – Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, po siódme, części budżetowej 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych, po ósme, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów 852 – Pomoc społeczna, 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej i 855 – Rodzina oraz zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów z załącznika nr 7, po dziewiąte, programów wieloletnich w układzie zadaniowym, takich jak program na rzecz osób starszych „Aktywni plus” na lata 2021–2025, „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024–2028, „Senior plus” na lata 2021–2025, po dziesiąte, planów finansowych państwowych funduszy celowych, tj. Funduszu Pracy, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Funduszu Solidarnościowego, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Funduszu Emerytur Pomostowych, Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS, Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS oraz Funduszu Administracyjnego KRUS, po jedenaste, planu finansowego państwowej osoby prawnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, po dwunaste, środków z Unii Europejskiej w ramach Funduszy Europejskich na Pomoc Żywnościową 2021–2027.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JoannaFrydrych">Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2024 w powyższym zakresie. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#AgnieszkaKłopotek">Może tylko kilka takich informacji, które szczególnie dla mnie mają znaczenie. Mianowicie w części budżetowej 14, czyli RPD, w budżecie zaplanowano kwotę 26 359 tys. zł. Wzrost o 21% w stosunku do budżetu na 2023 r. Środki m.in. przeznaczone są na planowany wzrost zatrudnienia o 6 etatów. Rzecznik praw dziecka pani Monika Horna-Cieślak podkreślała również, jakie zmiany chce wprowadzić w tym roku. Zwróciła uwagę, że bardzo ważne jest m.in. prowadzenie licznych kampanii społecznych skierowanych do dzieci i młodzieży, których do tej pory zabrakło.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#AgnieszkaKłopotek">W części budżetowej 44 – Zabezpieczenie społeczne padło pytanie dotyczące zwiększenia środków finansowych na zespoły orzecznicze do spraw niepełnosprawnych. Otrzymaliśmy informację, że ta kwota ogółem zostanie zwiększona o 228 000 tys. zł, z czego 198 000 tys. zł na realizację ustawy o świadczeniu wspierającym.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#AgnieszkaKłopotek">W części budżetowej 72 – KRUS przychody zaplanowane w 2024 r. wynoszą 27 400 650 tys. zł. Tu taka informacja, że składka ogółem na ubezpieczenie zdrowotne rolników to jest 7,3% ogólnej dotacji, a dotacja uzupełniająca to 22 216 980 tys. zł, co stanowi 92% ogólnej dotacji. Liczba ubezpieczonych ujętych w budżecie to 1 007 000 osób. Średnie świadczenie w 2024 r. wyniesie 1831 zł. – wzrost o 14% rok do roku. Myślę, że bardzo ważna jest też informacja, że pracownicy KRUS mają stosunkowo niskie wynagrodzenia. Na 6,4 tys. etatów ponad połowie należy wyrównywać do minimalnej kwoty – 3490 osobom.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#AgnieszkaKłopotek">Część budżetowa 73 – ZUS. Średnia emerytura w tym momencie to 2024 zł. Ma wynosić około 3 tys. zł. W Polsce mamy obecnie ponad 8 000 000 emerytów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#AgnieszkaKłopotek">Jeszcze informacja dotycząca części 54 – UdSKiOR. W 2024 r. urząd planuje rozpatrzyć w ramach orzecznictwa około 3,5 tys. spraw. Na te zadania w 2024 r. zaplanowano środki finansowe w wysokości 30 600 tys. zł. W 2024 r. planuje się wydać około 19 tys. decyzji w sprawie przyznania pomocy pieniężnej jednorazowej i 3 tys. decyzji w sprawie pomocy pieniężnej okresowej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#AgnieszkaKłopotek">Wszystkie części budżetu zostały przez komisję zaopiniowane pozytywnie. W związku z tym nie wnoszę uwag do sprawozdania. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Czy ktoś z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos? Widzę pana Jarosława Sachajkę zgłaszającego się do głosu. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#ZofiaCzernow">Pierwsza kwestia dotyczy wynagrodzeń dla powiatowych urzędów pracy. Czy w budżecie na rok przyszły, bo nie mogłam tego znaleźć i do tej pory nie ustaliłam… Nikt mi nie potrafi powiedzieć. Czy w budżecie na 2024 r. są środki, które pozwoliłyby zwiększyć wynagrodzenia dla PUP, bo samorządów na to nie stać? Jak wygląda sytuacja w tym zakresie? To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#ZofiaCzernow">Druga sprawa to sytuacja w domach pomocy społecznej. Wynagrodzenia są tam bardzo niskie, co powoduje, że są bardzo duże zmiany w zatrudnieniu. Ludzie nie chcą pracować za tak niskie pieniądze. Chciałam zapytać o tę kwestię, bo ona była podnoszona w ubiegłym roku i wcześniej kilka razy pytałam o to z trybuny sejmowej. Czasami niekoniecznie potrzebne są nawet te pieniądze, ale też tabele wynagrodzeń. Nie ma tych tabel wynagrodzeń, chociaż były obiecane. Domy pomocy społecznej borykają się z wielkimi problemami. Te kwestie nie są uregulowane. Po prostu to jest bardzo ciężka praca i jak nie będzie ludzi, to – nie wiem – sytuacja będzie dramatyczna.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#ZofiaCzernow">Trzecia kwestia może nie jest z tym związana, ale chodzi mi o zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności. W minionym roku kilka razy walczyłam o to w różnej formie i z trybuny sejmowej, i poprzez interpelacje, i przez bezpośrednie rozmowy. Tak szczerze mówiąc, to taka kolejka w tych zespołach do spraw orzekania o niepełnosprawności niekoniecznie i na pewno nie wynika z tego, że był COVID. Częściowo na pewno tak, ale w dużym stopniu wynika to z tego, że już w maju, w czerwcu itd. w niektórych zespołach nie było w ogóle pieniędzy na zwoływanie komisji i na opłacanie orzeczników i innych osób związanych z funkcjonowaniem komisji. W ubiegłym roku było tak, że były pieniądze w rezerwie, ale bardzo długo minister jej nie uruchamiał i była wielka przerwa w działalności zespołów w większości miast. Chciałam zapytać, czy takiej sytuacji i takiego zagrożenia nie będzie w roku 2024. Prosiłabym, żeby do tej kwestii podejść szczególnie poważnie, bo to jest wielki problem. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#KrystynaSibińska">Czy nie rozważają państwo jeszcze dodatkowego zasilenia budżetu RPD, bo tych spraw rzeczywiście jest bardzo dużo? Myślę, że jest potrzebne to, żeby o problemach dzieci i młodzieży mówić, ale też żeby im zapobiegać i żeby oswajać ten temat w taki sposób, aby te problemy były traktowane też jako choroba. Jeśli jest choroba, to musimy wiedzieć, w jaki sposób możemy ją leczyć i reagować. To jest jeden temat.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#KrystynaSibińska">Drugi temat. Chciałabym się tutaj dopisać do głosu pani przewodniczącej Czernow i dopytać o DPS, ponieważ otrzymujemy bardzo dużo informacji na ten temat. Rzeczywiście DPS są niedoszacowane. To jest też efekt tego, że same samorządy w ostatnich latach były dociążane dodatkowymi zadaniami, a w ślad za tym nie szły żadne pieniądze. Dlatego myślę, że gdyby było dobre rozwiązanie, ale jakieś takie dedykowane, żeby rzeczywiście odczuli to pracownicy DPS, jak też wsparcie samorządów w tym zakresie, to byłoby bardzo dobrze odbierane, bo to jest ciężka praca, konieczna, która też musi być dobrze wynagradzana. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#KrystynaSkowrońska">Sądzę, że są pani znane koszty i obciążenia indywidualnego pobytu, jakie są tam, gdzie dopłaca rodzina. To jest kwota średnio 3,5 tys. zł i więcej miesięcznie, jak rozeznałam temat. W przypadku alimentów zasądzanych przez sąd nawet na dzieci to… Chciałabym, żebyśmy te rzeczy mogli porównać. Przy tej paraleli nie chciałabym w niczym umniejszać alimentów dla dzieci, tylko mówię, jakie jest orzecznictwo sądów. Z tym się wiążą wydatki indywidualne rodzin jako ustawowe i obowiązek alimentacyjny, ale w przypadku braku osób, które są zobowiązane do alimentów, mamy sprawę wydatków samorządów, które muszą pokrywać koszt pobytu pensjonariuszy w DPS.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#KrystynaSkowrońska">Po pierwsze, chciałabym zapytać, czy w tym zakresie rozważa się wsparcie. Myślę, że to dość odległy czas, ale około 20 lat temu wsparcie na rzecz DPS było po części w zakresie personelu pielęgniarskiego i były zupełnie inne rozwiązania. Dzisiaj jako zadanie, które realizują powiat albo te samorządy, które mają DPS, jest to dla nich dużym obciążeniem. One nie mogą do tego dołożyć. Jeżeli w resorcie zdrowia będziemy referowali podwyżki dla pracowników ochrony zdrowia, to pielęgniarki w DPS muszą być wynagradzane ze środków, o których mówiliśmy, czyli z opłaty pensjonariusza, ktokolwiek by taką opłatę ponosił. To jest pytanie otwarte. Tego w budżecie nie przeczytałam, ale rozumiem…</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie i prośbę o udzielenie odpowiedzi na piśmie. Czy państwo rozważają sprawę tego tematu? Jakie będą państwa kolejne kroki w tym zakresie? Zdecydowanie mamy rozbieżność – 3,5 tys. zł przy umieszczeniu w DPS i 1,5 tys. zł dodatku pielęgnacyjnym. Czy ze strony resortu będzie przewidywana jakakolwiek opłata dla pensjonariuszy w DPS czy pomoc w jakiejkolwiek formie wsparcia samorządów i w jakim czasie? Satysfakcjonuje mnie udzielenie odpowiedzi na piśmie.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#JanuszCichoń">Wobec tego bardzo proszę dysponentów o ustosunkowanie się. Jako pierwszą o zabranie głosu poproszę panią minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk. Bardzo proszę, pani minister.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#MariaKałuska">W zakresie zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności w roku 2024 kwota, jaka została zaplanowana na wynagrodzenia i wsparcie tych zespołów, jest ponad dwukrotnie wyższa niż w roku 2023. Wynosi ponad 460 000 tys. zł. Wzrost ten wynika również z rozwiązań, jakie wprowadziła ustawa o świadczeniu wspierającym. Jest to dofinansowanie wynagrodzeń wojewódzkich urzędów pracy – ponad 197 000 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#SebastianGajewski">Jeśli natomiast idzie o pytanie pani przewodniczącej Krystyny Skowrońskiej, która prosiła o odpowiedź na piśmie, to bardzo się cieszymy z możliwości udzielenia odpowiedzi właśnie w takiej formie, z tego powodu, że chcielibyśmy udzielić wyczerpującej odpowiedzi, a to będzie wymagało także konsultacji i uzgodnienia z panią minister do spraw polityki senioralnej, a także z ministrem zdrowia w zakresie wynagrodzeń pielęgniarek.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#MonikaHornaCieślak">Jeżeli chodzi o to, jak razem z pracownikami mojego biura widziałabym wizję urzędu RPD, to bardzo nam zależy na tym, żeby urząd RPD był realną odpowiedzią na problemy, z którymi dzieci się mierzą. Znam te problemy z racji tego, że przez lata pomagałam dzieciom, ale też znamy je w Biurze Rzecznika Praw Dziecka. Widzimy potrzebę chociażby utworzenia nowych zespołów dotyczących ochrony zdrowia psychicznego dzieci czy bezpieczeństwa dzieci w sieci. Potrzebny jest dział badawczy, żebyśmy mieli realne badania na temat tego, jak wygląda sytuacja dzieci w Polsce, jak i dział legislacyjny, żebyśmy mogli być taką odpowiedzią i taką instytucją, która prosi polityków o to, żeby przyjrzeli się zmianom legislacyjnym, które, jak wynika z doświadczenia RPD, pomogłyby wzmocnić ochronę dzieci w Polsce. Generalnie marzy nam się, żeby powstał osobny dział procesowy, żeby byli adwokaci i radcowie prawni, którzy realnie na sali sądowej zabierają głos w interesie dziecka, żeby chronili to dziecko na sali sądowej.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#MonikaHornaCieślak">Zależy nam również na tym, żeby rozbudować telefon zaufania. Wiemy, jak ogromny jest kryzys zdrowia psychicznego. Każdy telefon zaufania jest na wagę złota. Chcielibyśmy też wypromować ten telefon. Pokazać, że on jest ważny, że on jest potrzebny. Kampanie społeczne. Sygnalizuję też, że na podstawie tzw. ustawy Kamilka z Częstochowy mamy do wdrożenia krajowy plan przeciwdziałania przemocy wobec dzieci. Tam będą zadania dedykowane RPD.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#MonikaHornaCieślak">Dodatkowo, jak jestem w kontakcie z młodymi osobami, to osoby młode mówią o tym, że chciałyby, żeby był rzecznikobus, żeby była wiadomość o tym, że jest RPD, żeby mówić o tym, że prawa dzieci łączą, a nie dzielą. Marzy nam się, żeby w biurze był chociażby nawet na pół etatu zatrudniony psychiatra, który także by nam doradzał w zakresie tego, jak poprawiać kondycję psychiczną dzieci w Polsce. Tak naprawdę dzieciom marzy się zorganizowanie pierwszego kongresu dzieci i młodzieży. Mamy też ważną datę 20 listopada – Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Mamy też oczywiście w planach bardzo dużo szkoleń dla profesjonalistów, ale także otwartych szkoleń dla rodziców, dla nauczycieli, żeby wiedzieli, jak pomagać dzieciom, kiedy znajdują się w jakiejś trudnej sytuacji. Młodzi mówią też, że chcieliby opowiedzieć o swoich pasjach. Marzy im się festiwal pasji.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MonikaHornaCieślak">Bardzo bym państwa prosiła o przychylność, żeby zwiększyć budżet RPD do 31 000 tys. zł. byłabym bardzo wdzięczna za taką życzliwość, jak też i – nie ukrywam – za wrażliwość, jeżeli chodzi o sytuację dzieci, aby konstytucyjny urząd realnie mógł pomagać dzieciom i chronić dzieci. Jeżeli państwo z przychylnością spojrzeliby na moją prośbę dotyczącą jeszcze zwiększenia finansowania do 31 000 tys. zł, to będę bardzo państwu wdzięczna. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy dyskusję w tym punkcie. Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na rok 2024 w części będącej we właściwości Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#JanuszCichoń">Przystąpimy do następnego punktu, czyli rozpatrzenia opinii Komisji Zdrowia, ale dam szansę państwu, którzy już być z nami nie muszą, na opuszczenie sali. Minuta przerwy. Nikogo oczywiście nie wyganiam. Będzie nam bardzo miło, jeśli państwo z nami zostaną na dłużej. Entuzjazmu nie widzę, jeśli chodzi o tę propozycję. Minuta na to, żeby państwo się z nami pożegnali.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#JanuszCichoń">Proszę o zajmowanie miejsc. Proszę o wyciszenie rozmów. Zgodnie z zapowiedzią przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Zdrowia. Proszę przedstawiciela Komisji Zdrowia panią poseł Krystynę Skowrońską o zreferowanie opinii komisji. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#KrystynaSkowrońska">Chcę zaznaczyć, że ta opinia pozytywna była jednomyślna. Tyle chciałabym powiedzieć jako poseł, który jest posłem referującym z ramienia Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#KrystynaSkowrońska">Niemniej jednak chciałabym zwrócić państwa uwagę na to, że ogólne wydatki na zdrowie to kwota 192 112 808 tys. zł, tj. 116% ogółu wydatków na zdrowie. Najważniejszym elementem są koszty Narodowego Funduszu Zdrowia, które w roku 2024 będą wynosiły 156 500 000 tys. zł. Wzrost ogółem o 9%, tak jak został zaplanowany. Niemniej jednak w części budżetowej, której dysponentem jest minister zdrowia, wydatki wzrastają do 27 362 000 tys. zł i wynoszą one – ta ich dynamika – 193%. Warto również zwrócić uwagę, że w części budżetowej 46 – Zdrowie te wydatki, których dysponentem jest minister zdrowia, o czym mówiłam wcześniej, a które wynoszą ponad 27 300 000 tys. zł, są o 13 200 000 tys. zł wyższe niż takie, które były zaplanowane na rok 2022.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#KrystynaSkowrońska">Minister zdrowia zaplanował 8 700 000 tys. zł dotacji do NFZ. Na szkolenia specjalizacyjne – 5 800 000 tys. zł. Wydatki na szkolnictwo wyższe i naukę – 3 100 000 tys. zł. Koszty finansowania inwestycji i programów wieloletnich zwiększyły się do poziomu 962 000 tys. zł i są one dwukrotnie wyższe niż w roku 2023. Wydatki pozostałe na inwestycje budowlane i zakupy – 850 000 tys. zł. I dotacje, o czym mówiłam, na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego u świadczeniodawców – kwota 400 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#KrystynaSkowrońska">Istotnym zagadnieniem, na które chciałam zwrócić uwagę Wysokiej Komisji… Mówię cały czas o wydatkach. W części 46 mamy m.in. zwiększenie wydatków na dotację podmiotową, o której mówiłam wcześniej. Żeby się nie powtarzać, chcę zaznaczyć i zwrócić uwagę państwa, że będą funkcjonowały inwestycje i programy wieloletnie, które są finansowane z budżetu państwa. Ogółem wszystkie inwestycje w 2024 r. przewidywane są w wysokości 844 000 tys. zł. Wskazałam, że są one wyższe o około 390 000 tys. zł w stosunku do roku poprzedniego. Jak zakłada harmonogram realizacji inwestycji, wsparcie z budżetu… Ogółem wszystkie inwestycje, które są realizowane, są na kwotę łączną 4 700 000 tys. zł. Udział budżetu państwa – 3 800 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#KrystynaSkowrońska">Z rzeczy, które wydają się również ważne, żeby w tej części powiedzieć, że inwestycje, które są na budowę szpitali klinicznych i instytutów badawczych nadzorowanych przez Ministerstwo Zdrowia… Wydatki na rok 2024 – 261 000 tys. zł w porównaniu do 126 000 tys. zł wydatków planowanych na rok 2023. Ogółem wartość kosztorysowa realizowanych inwestycji to kwota 562 000 tys. zł. Wsparcie z budżetu państwa dla tych inwestycji – 532 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#KrystynaSkowrońska">W budżetach wojewodów na ochronę zdrowia mamy m.in. wydatki bieżące na Państwową Inspekcję Sanitarną, na medyczne staże specjalizacyjne w wysokości 825 000 tys. zł, na dyspozytornie medyczne 247 000 tys. zł, na Państwową Inspekcję Farmaceutyczną z przeznaczeniem na bieżące funkcjonowanie wojewódzkich inspektorów sanitarnych.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#KrystynaSkowrońska">Chcę powiedzieć, że dochody w tej części budżetowej to 266 000 tys. zł. Chciałabym raz jeszcze porównać je do ogólnych wydatków, które wynoszą 170 000 000 tys. zł. Chcę powiedzieć, z czego jesteśmy zadowoleni. Po części jest to budżet przedłożony przez poprzedni rząd. Nowością jest dodanie środków w wysokości 3 000 000 tys. zł jako deklaracji złożonej na… To będzie na leczenie specjalistyczne dla dzieci, m.in. na onkologię dziecięcą. W budżecie ujęta jest także kwota 500 000 tys. zł na przyjęty przez Sejm program in vitro finansowany z budżetu państwa. Warto pamiętać, że te wydatki przekraczają lekko 6% PKB, niemniej jednak taki wskaźnik jest skonstruowany w oparciu o PKB 2 lata wstecz, a zatem nie jest to wskaźnik do roku bieżącego, jak to na posiedzeniu Komisji realizowaliśmy w przypadku wydatków na wojsko. Ten wskaźnik jest inaczej skonstruowany.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#KrystynaSkowrońska">Chcę również powiedzieć, że RPP miał opinię pozytywną. Wydatki, które zostały zaplanowane przez rzecznika wyniosą 26 700 tys. zł. Będą one miały dynamikę 150%. Będą wyższe w porównaniu do roku poprzedniego o prawie 9000 tys. zł w związku z realizowanym zakresem zadań i obowiązków nałożonych na RPP.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#KrystynaSkowrońska">Wnoszę zatem, tak jak w przypadku przedkładanej opinii Komisji Zdrowia, o pozytywne zaopiniowanie tych części budżetowych. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#JanuszCichoń">Witam. W międzyczasie pojawił się na naszym posiedzeniu pan minister Wojciech Konieczny, sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#JanuszCichoń">Po tak wyczerpującym referacie i koreferacie nie ma pytań.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#WojciechKonieczny">Mogę powiedzieć, że niewątpliwie informacje, które docierają i te uczelnie, które już znamy i kontrolujemy, świadczą o tym, że rzeczywiście poziom nauczania na niektórych uczelniach jest odbiegający od standardów, które są oczekiwane od uczelni medycznych czy od uczelni kształcących lekarzy. Ta ocena pewnie będzie dość krytyczna, ale jednocześnie należy pamiętać, że lekarzy brakuje, a sama idea zwiększenia naboru na studia i doprowadzenia do tego, żeby w ten sposób zwiększyć liczbę lekarzy w Polsce, jest właściwa. Dlatego będziemy się przyglądać krytycznie, ale również mając z tyłu głowy to, że intencja przyświecająca decyzji o tym, żeby w Polsce było więcej studentów medycyny, jest właściwa.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#WojciechKonieczny">Tak mogę odpowiedzieć, jeszcze raz wracając do tego, co mówiłem na początku, że te uczelnie nie zostały powołane przez MZ. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na rok 2024 we właściwości Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam to posiedzenie. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#JanuszCichoń">Przypominam, że o godzinie 19.30 czeka nas kolejne posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>