text_structure.xml 9.76 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Witam na naszym posiedzeniu panią minister Hannę Majszczyk – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana Władysława Teofila Bartoszewskiego – sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i panią Edytę Szostak – dyrektor generalną Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam także towarzyszące państwu osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. W punkcie pierwszym jest opinia Komisji Spraw Zagranicznych. Proszę przedstawiciela komisji, panią poseł Joannę Kluzik-Rostkowską o zreferowanie opinii komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do rozpatrzenia opinii Komisji do Spraw Unii Europejskiej i jej części budżetowej. Proszę przedstawiciela komisji, pana posła Andrzeja Grzyba o zreferowanie opinii komisji. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejGrzyb">Jeśli chodzi o wydatki, to 38 849 tys. zł stanowią wydatki bieżące, z tego 28 980 tys. zł to wynagrodzenia i pochodne – tu mamy ten wspomniany przeze mnie wzrost wydatków o 43,6%. Ponadto 8389 tys. zł będzie przeznaczone na zakupy towarów i usług. Wzrost wynagrodzeń, tak jak powiedziałem, jest powodowany kilkoma czynnikami. Po pierwsze, jest to 20% wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej w 2024 r. W części dotyczącej MSZ podobnie, skutki przechodzących decyzji Ministra Finansów, zwiększających wynagrodzenia w 2023 r. przechodzą również na 2024 r. Wzrost pochodnych od wynagrodzeń wynosi 38,4%. W sumie to będzie 125 etatów, więc w wymiarze etatowym będzie to wzrost o 1. Przeciętne wynagrodzenie będzie wynosiło 16 112 zł 67 gr – detalicznie. Obserwujemy tu 42,5% wzrostu wynagrodzeń w stosunku do 2023 r. Wzrastają również wydatki majątkowe. Mimo, iż w liczbach bezwzględnych nie jest to może zbyt imponująca kwota, ale odnotowujemy 5,5 krotny wzrost wydatków majątkowych – z 264 tys. zł do 1458 tys. zł, przede wszystkim na zakupy systemów bezpieczeństwa komputerowego, co jest niezmiernie istotne w związku z nasilającymi się różnymi aktami cyberprzestępczości i na zakup oprogramowania. Jak powiedziałem, w związku z polską prezydencją istnieje konieczność zatrudnienia dodatkowych 9 osób. Odnotowuję również dla porządku, iż w tej części wydatków jest składka na Instytut Bruegla, którą corocznie Polska wnosi, która wynosi 153 747 euro.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejGrzyb">Jeśli chodzi o część 84 – Środki własne Unii Europejskiej, czyli inaczej mówiąc to składka, którą Polska wnosi do budżetu EU. Podstawą prawną do tejże składki polskiej, umownie to określając, bo jest tam pewnego rodzaju struktura, jest decyzja w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej nr 2053 z 14 grudnia 2020 r. To jest kwestia kwot przekazywanych przez Polskę do budżetu ogólnego EU. Wysokość i harmonogram płatności wynikają ze wspomnianych wcześniej regulacji. Wysokość wpłat oparta jest na projekcie budżetu EU na 2024 r – przepraszam, na budżecie. Dlaczego to koryguję? Zapadło już uzgodnienie pomiędzy parlamentem i radą – 11 listopada – co do wysokości budżetu na 2024 r. Ostateczna wysokość wpłat będzie wiadoma po ewentualnych korektach, które mogą nastąpić w ciągu roku. Wynikają one z różnych czynników. Budżet EU z powodu tych korekt przyczyni się do zmiany wysokości polskiej składki w ciągu roku. Łączna składka na 2024 r. będzie wynosiła 34 460 060 tys. zł, co będzie stanowiło 4% budżetu ogólnego, a 0,9% PKB. Jeśli porównamy to z 2023 r., to składka do budżetu stanowiła wtedy 5,2% budżetu i 1,1% PKB. Odnotowujemy tu spadek, mimo wzrostu. Wzrost ten wynosi 4,2% w stosunku do 2023 r. Gdybyśmy popatrzyli na wzrosty i porównali 2024 r. do 2023 r., to 4,2%, a w przypadku 2023 r. i 2022 r. wzrost wynosił 5,2%.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejGrzyb">Poszczególne części składowe polskiego udziału w budżecie EU to 17 587 965 tys. zł z tytułu dochodu narodowego brutto, 5 783 853 tys. zł to składka wynikająca z podstawy podatku VAT, 6 910 373 tys. zł wynika z opłat celnych pobieranych na granicach zewnętrznych EU przez polską administrację celną, a 1 816 550 tys. zł to polski udział w finansowaniu obniżki wkładów opartych na dochodzie narodowym brutto państw, które mają swoje rabaty. Nadal obowiązuje rabatowa polityka. Ostatnia pozycja, która rośnie nam z roku na rok – co należy odnotować i w polityce państwa powinniśmy to bardzo uwzględniać – to 2 361 317 tys. zł z tytułu opakowań z tworzyw sztucznych, które nie są poddawane recyklingowi. Startowaliśmy z poziomu ponad 500 000 tys. zł niższego, jeśli dobrze pamiętam było to 1 800 000 tys. zł. Jak powiedziałem, ta składka może wzrosnąć z tytułu dodatkowych wydatków EU. Znamy też tę dyskusję, która dotyczy 50 000 000 tys. euro wsparcia dla Ukrainy, w związku z toczącą się wojną. Decyzja w tym zakresie nie została podjęta. Została też rozpoczęta rewizja wieloletnich ram finansowych i projekt Komisji Europejskiej jest z czerwca 2023 r. Oczywiście jest on też związany z pkt 1, a więc ewentualnym wsparciem z budżetu EU dla Ukrainy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejGrzyb">Zawsze najciekawsze jest oczywiście saldo, które wyliczamy sobie między prognozowanymi wpływami zarówno z budżetu EU, jak i Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które wyniosą 77 514 025 tys. zł. Planowana obecnie składka będzie wynosiła 34 460 060 tys. zł. Ponadto mamy jeszcze na ewentualne podwyżki, o których mówiłem wcześniej, z polskiego udziału w składce do budżetu EU, w rezerwach w poz. 8 mamy 2 000 000 tys. zł. Łącznie jak podliczymy zaprogramowane środki w budżecie, łącznie z rezerwą na polską składkę, wynoszą 36 460 060 tys. zł, a łącznie wpływy z budżetu EU i EOG wyniosą 77 514 025 tys. zł. Teoretyczne saldo na koniec roku będzie wynosiło 41 053 965 tys. zł. Oczywiście mówię o teoretycznym saldzie, ponieważ to wszystko będzie się bardzo zmieniało w ciągu roku i zawsze odnotowujemy takie zmiany.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejGrzyb">Zarówno do części 23, jak i części 84 komisja nie wniosła uwag i zaakceptowała te pozycje budżetowe. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MichałJaros">Jeśli chodzi o część 84 – Środki własne Unii Europejskiej, została utworzona w celu dokonywania płatności polskiej składki członkowskiej do budżetu Unii Europejskiej. Wpłata ta wynika z konieczności wypełnienia traktatowego zobowiązania Polski wobec Unii Europejskiej. W ustawie budżetowej na 2024 r. zaplanowano wydatki na składkę z uwzględnieniem wyżej wymienionych skutków budżetu korygującego oraz aktualizacji podstaw zasobów własnych, VAT i dochodu narodowego brutto w łącznej kwocie 34 460 060 tys. zł. W ramach limitu części 84 ujęto: wpłaty obliczone na podstawie dochodu narodowego brutto – 17 587 965 tys. zł, wpłaty obliczone zgodnie z metodologią wynikającą z przepisów Unii Europejskiej na podstawie podatku od towarów i usług – 5 783 850 tys. zł, wpłaty z tytułu udziału w opłatach celnych – 6 910 373 tys. zł, wpłatę z tytułu finansowania obniżki wpłat opartych na dochodzie narodowym brutto – 1 816 555 tys. zł, wpłatę obliczoną na podstawie masy odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddanych recyklingowi – 2 361 317 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MichałJaros">Ponadto, w związku z przedstawionym przez Komisję Europejską w czerwcu 2023 r. projektem rewizji wieloletnich ram finansowych 2021-2027 i planowanymi dodatkowymi wydatkami EU, przede wszystkim związanymi z wojną na Ukrainie, oczekuje się w 2024 r. wzrostu składek państw, w tym Polski, ponad kwotę ujętą w budżecie EU. Dodatkowe środki na pokrycie kosztów zwiększenia składki członkowskiej do budżetu EU, w tym przede wszystkim na skutki ww. rewizji WRF w szacowanej wysokości 2 000 000 tys. zł zostały ujęte w rezerwie celowej.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MichałJaros">Szanowny panie przewodniczący, dodam jeszcze, że 28 grudnia 2023 r. na posiedzeniu Komisji do Spraw Unii Europejskiej ta komisja wydała opinię pozytywną do tych części budżetu – części 23 oraz 84. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#KrystynaSkowrońska">W tym kontekście mam prośbę – te liczby mówią nam wszystko. Warto byłoby, abyśmy na ręce Komisji – wiem że jest przedstawicielka Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zajmująca się tą częścią budżetu w imieniu pana ministra – otrzymali informację jakie środki europejskie w ramach otrzymanych pieniędzy są z jakich programów, jakie środki zostały wstrzymane w ubiegłym roku i nie otrzymywaliśmy ich na poszczególne programy, jak będzie wyglądała prognoza wpływu środków z KPO. To jest dla nas rzeczą niezwykle istotną, jako że wskazano, że pierwsze środki z Krajowego Planu Odbudowy – co prawda z jednego z programu, nie wprost z KPO – wpłynęły do budżetu jeszcze z końcem ubiegłego roku, aby porównać i mieć pełną wiedzę na temat tego, że jesteśmy biorcą netto i jak wygląda prognoza wpływu środków z podziałem na poszczególne programy. Bardzo uprzejmie proszę o taką odpowiedź na piśmie, na adres sekretariatu Komisji. Myślę, że to będzie interesujący materiał dla wszystkich państwa posłów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>