text_structure.xml
22.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Witam gości, dysponentów środków budżetowych, na czele z panią Hanną Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana Michała Deskura, zastępcę szefa Kancelarii Sejmu, pana Adama Niemczewskiego, szefa Kancelarii Senatu, pana Piotra Ćwika, zastępcę szefa Kancelarii Prezydenta RP, panią Magdalenę Pietrzak, szefową Krajowego Biura Wyborczego, pana generała Mirosława Wiklika, zastępcę szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego i towarzyszące państwu osoby.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Czy są jakieś uwagi odnośnie do porządku obrad? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie. Możemy przystąpić do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Przypomnę, że posłowie otrzymali informacje o projekcie budżetu także w tej części, przygotowane przez dysponentów części budżetowych, w formie elektronicznej. Wszystkie materiały są też dostępne na iPadach. Ponieważ to jest pierwsze dziś posiedzenie, przypomnę, że rozpatrywanie opinii Komisji o projekcie ustawy budżetowej odbywa się w następującym porządku – wystąpienie posła referenta, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych – i tak się składa, że w tej części budżetowej to jest ta sama osoba, pan poseł przewodniczący Jarosław Urbaniak – pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli części budżetowej oraz ewentualna dyskusja. Tak wygląda tryb rozpatrywania poszczególnych części.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszCichoń">Poproszę teraz pana posła Jarosława Urbaniaka o przedstawienie opinii Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych i jednoczesne przedstawienie koreferatu. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JarosławUrbaniak">Kancelaria Prezydenta RP wraz z Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP – dochody jak zwykle niewielkie, niemające znaczenia dla Kancelarii Prezydenta RP, to 695 tys. zł i w tym projekcie są zaplanowane o 0,6% wyższe niż w 2023 r. Wydatki są zaplanowane na poziomie 274 281 tys. zł, czyli o 11,1% wyższe niż w tym roku. W ramach wydatków znajduje się 40 000 tys. zł, jak co roku, na Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. W trakcie dyskusji na posiedzeniu Komisji m.in. rozmawiano o zasadności takiego wyodrębnienia pieniędzy na rewaloryzację zabytków po tylu latach, tylko w jednym mieście. Były głosy, że sytuacja budżetowa państwa i podejście do rewaloryzacji zabytków w skali całego kraju trochę się zmieniło od momentu, gdy ten fundusz powstał.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JarosławUrbaniak">Wydatki bieżące na poziomie 103 159 tys. zł są uzasadnione w pierwszej kolejności organizacjami uroczystości państwowych i obchodami różnych rocznic, w tym m.in. rocznicy wybuchu powstania warszawskiego czy powstania kościuszkowskiego. Osobiście poruszyłem w trakcie dyskusji, która miała miejsce 28 grudnia, czyli dzień po narodowym święcie – rocznicy wybuchu powstania wielkopolskiego – iż od lat pojawia się problem, że budżet Kancelarii Prezydenta RP rośnie od 2016–2017 r. o dodatkowe wydatki związane z kolejnymi rocznicami. W kolejnych budżetach to nie jest to korygowane, tylko dodawane są kolejne pieniądze. Ten wzrost spowodował, że budżet w Kancelarii Prezydenta RP mamy największy w historii. Wracając do tego 28 grudnia, czyli dzień po rocznicy wybuchu powstania wielkopolskiego, kilka lat temu Sejm RP uznał, że to będzie święto narodowe i nim jest. Pan prezydent ograniczył się do wysłania listu na obchody. Uzasadnienie wydatków Kancelarii Prezydenta RP związanych z uroczystościami państwowymi i obchodami różnych rocznic 28 grudnia wyglądało akurat trochę niesmacznie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JarosławUrbaniak">Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych oceniła w głosowaniu budżet Kancelarii Prezydenta RP wraz z Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JarosławUrbaniak">Część 02 – Kancelaria Sejmu. Dochody Kancelarii Sejmu zostały zaplanowane o 2,7% niżej niż w 2023 r. na poziomie 4343 tys. zł. Większość dochodów związana jest z działalnością gastronomiczną Kancelarii Sejmu, w tym planie na 2024 r. jest to 3500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JarosławUrbaniak">Wydatki zostały zaplanowane na poziomie 765 283 tys. zł i są wyższe o 11,6%. W trakcie posiedzenia Komisji budżet Kancelarii Sejmu nie budził większych kontrowersji, z wyjątkiem dość wrażliwego § 4010 Wynagrodzenia osobowe pracowników Kancelarii Sejmu. W projekcie budżetu na 2024 r. zaplanowany wzrost wynagrodzeń dla urzędników Kancelarii Sejmu wyniósł 12,3%. Dla jasności chciałbym przypomnieć, że nie obejmuje to tzw. erki, czyli uposażenia posłów, marszałka i jego zastępców oraz najwyższych stanowisk, czyli szefa Kancelarii Sejmu i jego zastępców. W związku z tym, panie przewodniczący, pozwolę sobie po zakończeniu swojego wystąpienia złożyć poprawkę, która podnosi wielkość § 4010 do obiecanego poziomu, czyli 20% wzrostu wynagrodzenia, tak jak w całej sferze budżetowej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JarosławUrbaniak">Część 03 – Kancelaria Senatu. Dochody, podobnie jak w pozostałych częściach, z wyjątkiem Sejmu, w związku z gastronomią są na poziomie 588 tys. zł i zaplanowane są o 6,9% wyższe niż w roku bieżącym. Wpływy Kancelarii Senatu są bardzo nieregularne i nieprzewidywalne, o niewielkim znaczeniu dla budżetu Kancelarii Senatu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JarosławUrbaniak">Wydatki zaplanowano na poziomie 175 970 tys. zł i są wyższe o 15,7% od tych zaplanowanych na rok bieżący. Wzrost wydatków Kancelarii Senatu, co wzbudziło dość długą dyskusję, jest związany z powrotem po 4 latach pozycji 10 000 tys. zł na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą, które przez ostatnie 4 lata były regularnie przez Prawo i Sprawiedliwość wyrzucane z budżetu Kancelarii Senatu. Przypomnę, gdyż było to podnoszone na posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych, że opieka nad Polonią i Polakami za granicą nie jest złą lub dobrą wolą Senatu, ale taki obowiązek został Senatowi narzucony ustawowo. Przez 4 lata przez likwidację tych pieniędzy Senat nie miał prawa realizacji swojego ustawowego obowiązku, bo by naruszał dyscyplinę finansów publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JarosławUrbaniak">Drugą sprawą, podobnie jak w przypadku Kancelarii Sejmu, była kwestia zaplanowanego wzrostu wynagrodzeń, w taki sam sposób, czyli nieobejmująca ani senatorów, ani marszałka i zastępców, ani najwyższych stanowisk w Kancelarii Senatu, tylko wynagrodzenia pracowników, które podobnie jak w Kancelarii Sejmu, nie zostały zaplanowane na poziomie 20%. W związku z tym, panie przewodniczący, po zakończeniu mojego wystąpienia złożę kolejną poprawkę, która wyrównuje wzrost wynagrodzenia dla zwykłych urzędników Kancelarii Sejmu do obiecanych 20%, tak jak w całej sferze budżetowej.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#JarosławUrbaniak">Oprócz tego jest jeszcze bardzo drobny problem wynikający z niewykonania terminowego prac przy budowie windy w Senacie. W związku z tym złożę drobną poprawkę, która nie budziła kontrowersji na posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych, o przesunięciu 1277 tys. zł, które miały być zapłacone za wykonane prace budowlane, z tego roku na przyszły.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#JarosławUrbaniak">Ostatnia część – Krajowe Biuro Wyborcze. Dochody to 10 tys. zł, podobnie jak w poprzednich działach bez żadnego znaczenia dla budżetu instytucji. Wydatki na poziomie 104 000 tys. zł wzrastają o 13,2%. Tu kontrowersji co do wynagrodzenia nie było, bo wzrasta ono o 22,2% wobec projektu budżetu na 2023 r. i o 20,8% do planowanego wykonania budżetu za 2023 r. Jak zwykle, projekt budżetu KBW był omówiony najbardziej szczegółowo i nie budził żadnych kontrowersji. Zapomniałem powiedzieć, że budżety Kancelarii Sejmu, Senatu, a także KBW uzyskały pozytywną opinię Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, na tym chciałbym skończyć. Mam jeszcze taki półformalny wniosek. Po opadnięciu nerwów chciałbym, aby ten dziwny fragment wypowiedzi szefa IPN, który łączył wybory samorządowe, parlamentarne z budżetem IPN, który nie do końca był zrozumiały… Jak pan przewodniczący zauważył, ten fragment stenogramu z wczorajszego posiedzenia należy dobrze przeczytać i przekazać marszałkowi Sejmu. To było coś bardzo dziwnego – ta wypowiedź szefa IPN, który łączył swój budżet z wynikami wyborów, które są planowane w przyszłym roku. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Pan poseł Trela, a potem pan poseł Henryk Kowalczyk. Przyjmuję zgłoszenia do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Pan poseł Henryk Kowalczyk.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#HenrykKowalczyk">Kolejne pytanie dotyczy Polonii. Przeniesienie 10 000 tys. zł do Kancelarii Senatu na opiekę nad Polonią jest kwotą absolutnie za małą na realną opiekę nad Polonią. Czy obecny rząd rzeczywiście chce przenieść zadania opieki nad Polonią z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, którą de facto później realizował pełnomocnik rządu do spraw Polonii i to była kwota bliższa 100 000 tys. zł, a nie 10 000 tys. zł i to była realna pomoc dla środowisk polonijnych? Czy zatem te 10 000 tys. zł dla Senatu to nie jest tylko symboliczna kwota na Polonię? Proszę powiedzieć, czy z tego budżetu będą realizowane projekty pomocowe dla Polonii, czy tylko utrzymanie urzędników w Kancelarii Senatu, którzy będą dyskutowali o Polonii. Kwoty są nieporównywalne z potrzebami.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#HenrykKowalczyk">Trzecia rzecz – dobrze, że w Kancelarii Sejmu wynagrodzenia urzędników wzrosną o 20%, ale chyba nie będę odosobniony, jeśli powiem, że pracownicy biur poselskich – nie mylić tego z wynagrodzeniami posłów – również są urzędnikami sfery budżetowej. Powinniśmy uwzględnić również wzrost wynagrodzeń w tym przypadku, stosownie korygując ryczałt na prowadzenie biur. Może być to nawet z jasnym zaznaczeniem, że wszyscy są zobowiązani do zwiększenia wynagrodzeń swoich pracowników o 20%, aby nie było wątpliwości, że środki finansowe nie pójdą na inne cele. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCichoń">Pan poseł Jarosław Sachajko.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#JarosławUrbaniak">Druga kwestia. Panie pośle Sachajko, bardzo się cieszę, że pan się zgadza, bo mój wniosek nie dotyczył oceny, tylko rzeczywiście sprawdzenia i przekazania panu marszałkowi tego niezrozumiałego z mojego punktu widzenia stanowiska. Pan dobrze to pamięta, bo był pan wczoraj na posiedzeniu. Także ze strony pana przewodniczącego i wielu osób padły pytania o kwestie połączenia budżetu IPN z wyborami samorządowymi i europejskimi w przyszłym roku. Nie jest to prośba oceny, ale sprawdzenia. Powiedział pan, że warto przeczytać jeszcze raz dokładnie, jak ta wypowiedź brzmiała, i zobaczyć, czy te złe myśli, które nam się nasunęły w związku z tą wypowiedzią, są uzasadnione. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#JanuszCichoń">Jeszcze pani poseł przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#KrystynaSkowrońska">W kontekście pytań stawianych przez państwa posłów dotyczących wynagrodzeń, poprosiłabym, abyśmy po trosze miarkowali. Jeśli mówimy o wynagrodzeniach nauczycieli wyższych o 30%, to do jakiej kwoty porównujemy? Wczoraj porównywaliśmy do sędziów w Trybunale Konstytucyjnym – przypomnę, że to 42 tys. miesięcznie plus nagrody jubileuszowe i inne. Jeśli te 20% czy 30% porównujemy do nauczycieli, to nie mniej niż 1500 zł, nawet dla początkujących. W tym przypadku 20% od kwoty ponad 20 tys. zł to 5 tys. zł miesięcznie. W tym kontekście powinniśmy próbować też prowadzić dyskusję. Pytanie do przedstawiciela Kancelarii Senatu i wypowiedzi, którą jako referent i koreferent miał pan poseł Urbaniak. Pamiętam te wszystkie lata, gdy Kancelaria Senatu, mimo że miała obowiązek opieki nad Polonią i Polakami za granicą, pieniędzy nie otrzymywała. W tym kontekście na pewno członkowie Komisji Spraw Zagranicznych i my również musimy zważyć, jak wyglądają wydatki m.in. u ministra spraw zagranicznych i w Senacie, aby te dwa działania były nakierowane na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą. Kwota 10 000 tys. zł nie jest kwotą dużą w porównaniu do potrzeb.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#KrystynaSkowrońska">Nie chciałabym oceniać Krajowego Biura Wyborczego, bo ma bardzo wysoki wzrost kosztów. Przy KBW wydatki zaplanowane są pod przeprowadzanie kolejnych wyborów – do samorządów i do Parlamentu Europejskiego. Jest też możliwość zasilenia środkami z rezerwy, gdy istnieją dodatkowe potrzeby, więc wszystkie zadania zostaną zrealizowane. Raz jeszcze przypomnę, że Kancelaria Prezydenta RP przez te wszystkie lata nie wypracowała żadnej ustawy związanej m.in. z przeznaczaniem wydatków. Państwo posłowie, którzy są kilka kadencji, doskonale wiedzą, jaka była krytyka w tym zakresie. Mamy obyczaj, może nie najlepszy, po Radzie Państwa, gdy przeznaczano pieniądze potem na Kancelarię Prezydenta RP. To nie najlepsze, posługujemy się obyczajem… Wydatki są bardzo duże. Czy można zaoszczędzić 50 000 tys. zł w Kancelarii Prezydenta RP?</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#JanuszCichoń">Pan poseł przewodniczący Henryk Kowalczyk, bardzo proszę. Później jeszcze pan poseł Kuźmiuk i nie słyszę kolejnych zgłoszeń, więc przejdziemy do odpowiedzi dysponentów.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#HenrykKowalczyk">Ad vocem pani przewodniczącej Skowrońskiej, rzeczywiście porównywanie 2015 r. do 2024 r. jest piękne, jeśli chodzi o wydatki, ale przypomnę, że w tym czasie budżet wzrósł o 130%, czyli więcej niż się podwoił, a płaca minimalna wzrosła o 145%, a więc dużo więcej niż się podwoiła. Myślę, że wzrost wydatków Kancelarii Prezydenta RP o 80% jest i tak nieproporcjonalnie mały w stosunku do pozostałych parametrów budżetowych. Przymierzajmy odpowiednią miarą wszystkie liczby.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#JanuszCichoń">Pan poseł Zbigniew Kuźmiuk, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#ZbigniewKrzysztofKuźmiuk">Druga kwestia podniesiona wcześniej, w sprawie wczorajszego posiedzenia i wypowiedzi szefa IPN. Nie ulega dla mnie najmniejszej wątpliwości, że prezes IPN mówił o tym, że w sytuacji, w której ograniczone zostałyby jego wydatki, miałby pytanie do Komisji, jakiego rodzaju zadań miałby nie realizować. Wśród tych ewentualnie nierealizowanych zadań wymienił nieprowadzenie badań oświadczeń lustracyjnych kandydatów na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów oraz kandydatów do europarlamentu. To było oczywiste. Ponieważ mówimy o tysiącach ludzi, którzy w tych wyborach wystartują, to gigantyczne zadanie. W tym kontekście pytał, czy tego zadania w takim razie miałby nie realizować. Robienie z tego jakiejkolwiek sensacji ma charakter wybitnie polityczny.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PiotrĆwik">O 6482 tys. zł złożyliśmy zwiększenie wynagrodzeń osobowych, zgodnie z założeniami, jakie znalazły się w projekcie budżetu państwa. To wzrost wynagrodzeń o 12,3% i tak to jest ujęte w projekcie budżetu kancelarii. Skoro nawiązywali państwo do tej kwestii, podnosimy jako Kancelaria Prezydenta RP sprawę dodatkowych podwyżek o 7,7%, zgodnie z decyzją rządu z 19 grudnia taka podwyżka docelowa na poziomie 20% będzie dotyczyć wszystkich pracowników sfery budżetowej. Zaplanowanych środków na uzupełnienie podwyżki o 7,7% w budżecie nie mamy ujętych. Gdyby Wysoka Komisja pochyliła się nad tym problemem i zechciała w poszczególnych urzędach te budżety zwiększać, przesuwając środki z założonej rezerwy celowej do budżetów, to prosilibyśmy, aby również Kancelaria Prezydenta RP mogła być w tym działaniu ujęta tak, abyśmy mogli wywiązać się z założenia 20% podwyżki, wynikającej z projektu budżetu i decyzji rządu z 19 grudnia.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o poziom zatrudnienia w Kancelarii Prezydenta RP w 2023 r., to było 365 etatów. Na 2024 r. jest takie samo założenie, czyli nie wzrasta liczba etatów w Kancelarii Prezydenta RP. Średnie wynagrodzenie w 2023 r. wynosiło 9706,13 zł. Gdybyśmy chcieli podać średnie na 2024 r., zgodnie z tym, co mamy w projekcie budżetu, podwyżka o 12,3% i 7,7%, o którym mówiłem… To było wynagrodzenie brutto – 9706,13 zł. Gdybyśmy chcieli wyliczyć to całościowo, czyli 20%, to 12,3% ujęte w budżecie i 7,7% decyzją z 19 grudnia o której wspomniałem…</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o wzrost budżetu Kancelarii Prezydenta RP, to procentowy wzrost na 2024 r. w stosunku do 2023 r. jest planowany na poziomie 11,1% i jest najmniejszym wzrostem procentowym zaplanowanym spośród wszystkich urzędów, które dziś podczas posiedzenia Komisji są omawiane.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o kwestie dotyczące wydatków na szkolenia, w naszym projekcie budżetu jest przewidziane 290 tys. zł. Pani poseł przewodnicząca mówiła chyba o kwocie 2000 tys. zł, jeśli dobrze wyłapałem. Nasze założenie jest na 290 tys. zł. To taki sam poziom, jak w 2023 r., jeśli chodzi o środki przeznaczone na szkolenia.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#PiotrĆwik">Projekt budżetu Kancelarii Prezydenta RP, który został państwu przedłożony, jest zaplanowany adekwatnie do potrzeb, w sposób gospodarny i efektywny i uwzględniający potrzeby zarówno w zakresie remontów i inwestycji, jak i wydatków osobowych, co jest związane z podwyżkami, o których mówiłem, ale także działalności bieżącej. Pragnę też zwrócić uwagę na to, że ważnym obszarem naszych działań, jeśli chodzi o Kancelarię Prezydenta RP, jest to, co jest realizowane przez wszystkie kolejne osoby, które w Kancelarii Prezydenta RP pracują, i przez wszystkich prezydentów – czyli utrzymanie tej substancji obiektów zabytkowych. Znaczące środki przeznaczamy na to, aby utrzymać w należytej kondycji budynki kancelarii, a znacząca część z nich to zabytki. Koszty związane z organizacją przetargów na te budynki są istotne. Podobnie, jeśli chodzi o poziom wydatków z budżetu Kancelarii Prezydenta RP. Pamiętajmy, że mamy znaczące wzrosty kosztów energii. To dodatkowe wydatki ponoszone przez Kancelarię Prezydenta RP, zaplanowane na rok następny. Budżet jest zaplanowany zgodnie z zasadami dyscypliny budżetowej i racjonalnego gospodarowania środkami, które będą w dyspozycji Kancelarii Prezydenta RP.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#PiotrĆwik">Chyba odpowiedziałem na wszystkie pytania, które udało mi się wyłapać. Jeśli mogę, panie przewodniczący, chciałbym jeszcze nawiązać do kwestii wydatków na wydarzenia rangi międzynarodowej i rocznice. Jest to znaczący koszt i wzrost po stronie Biura Polityki Międzynarodowej wynika przede wszystkim z dwóch faktów. Poza aktywnościami międzynarodowymi, które są realizowane przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w ramach swoich prerogatyw, czyli polityka międzynarodowa, zaplanowane w 2024 r. są dwa ważne wydarzenia, które mają odbyć się w Polsce. Pierwszym jest szczyt państw Grupy Arraiolos, a drugim Grupy Wyszehradzkiej, który również zostanie zorganizowany przez państwo polskie w 2024 r.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#JanuszCichoń">Kancelaria Sejmu – bardzo proszę pana ministra Michała Deskura o ewentualne odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#JanuszCichoń">Kancelaria Senatu i pan minister Adam Niemczewski. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#JanuszCichoń">Panie przewodniczący, na razie udzieliliśmy głosu naszym dysponentom, potem uruchomię dodatkową rundę pytań, jeśli nie wszyscy będą usatysfakcjonowani odpowiedziami. Teraz pan minister, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#AdamNiemczewski">Czy 10 000 tys. zł to mało czy dużo? To dużo pieniędzy, tylko trzeba wydać je sensownie. Priorytety na wydatki zawsze ustalało Prezydium Senatu. Teraz, dopóki nie będzie ustalonego, zatwierdzonego budżetu, Prezydium Senatu przystąpi do realizacji tego zadania w postaci ustalenia priorytetów, jakie cele będzie realizować, jakie konkursy ogłosi, jak to będzie przebiegało. W kancelarii premiera jest 65 000 tys. zł na ten cel i też się odbywają konkursy. Rozumiem, że są wybrane zadania i będzie tak, jak było w poprzednich latach, gdy Senat dysponował tymi środkami. To było we współpracy z MSZ. Przedstawiciel MSZ w tym uczestniczył tak, aby te środki przypadkiem się nie dublowały w udzielaniu pomocy Polonii i Polakom za granicą. MSZ również udziela tych środków, ale w postaci pomocy socjalnej, i wydaje te pieniądze przez konsulaty. To chyba odpowiedzi na wszystkie pytania, bo dotyczyły tylko tych dwóch spraw.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#JanuszCichoń">Zostało nam jeszcze Krajowe Biuro Wyborcze. Nie było praktycznie pytań, ale jeśli chciałaby pani coś powiedzieć… Nie ma takiej potrzeby.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#JanuszCichoń">Dziękuję bardzo naszym dysponentom. Czy są jeszcze jakieś uzupełniające pytania? Pan przewodniczący Henryk Kowalczyk, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. O godzinie 11.00 spotykamy się na kolejnym posiedzeniu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>