text_structure.xml
38.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Porządek dzienny tego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2024. Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli będzie potrzeba, sami będziemy… jesteśmy wszyscy zainteresowani szczelnością i żeby tego rodzaju informacje w przestrzeni publicznej się nie pojawiały. Zatem chciałabym powiedzieć, proszę uprzejmie przeczytać i na pewno, jeżeli będzie potrzeba, na posiedzeniu Sejmu czy na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, poprosimy pana ministra my również, aby w pełni wyjaśnił, skąd takie zawirowanie, skąd taka informacja i w jaki sposób przywrócono pełną informację, która nie powodowała tego zamieszania.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">Żałuję tylko, że w tej sprawie wypowiedział się tylko pan minister Domański. Ze strony Narodowego Banku Polskiego nie zauważyłam żadnego komunikatu w tej sprawie. A myślę, że Narodowy Bank Polski… Pan poseł pewnie by też uwierzył, gdyby ze strony Narodowego Banku Polskiego ukazałby się taki komunikat i taka informacja prostująca. Jeżeli chce pan prowadzić dyskusję na ten temat, możemy... Bardzo uprzejmie bym poprosiła, żeby wpłynął taki wniosek do przewodniczącego Komisji, byśmy się nad tym zastanowili. Dzisiaj to jest sprawa ad hoc, nie służąca niczemu, a jedynie podgrzewaniu atmosfery. Żałuję, że dzisiaj pan poseł jest tak mocno pobudzony. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Kto jest za rozszerzeniem porządku obrad o ten punkt, bardzo proszę. Dziękuję. Policzone, tak? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał od głosu? Nie widzę. Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">8 głosów za, 21 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Wniosek nie przeszedł.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy... znaczy wobec tego prosimy teraz pana posła Grzegorza Rusieckiego o zreferowanie, przedstawienie opinii, dotyczące części budżetowej w zakresie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Bardzo proszę, pan poseł Grzegorz Rusiecki.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#GrzegorzRusiecki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka na posiedzeniu w dniu 29 grudnia ubiegłego roku rozpatrzyła rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2024 (druk nr 125) w zakresie części budżetowej 04, czyli Sąd Najwyższy, części budżetowej 05 – Naczelny Sąd Administracyjny, części budżetowej 06 – Trybunał Konstytucyjny, części 08 – Rzecznik Praw Obywatelskich, części 10 – Urząd Ochrony Danych Osobowych, części 13 – Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu, części 15 – Sądy powszechne, części 37 – Sprawiedliwość, części 52 – Krajowa Rada Sądownictwa, a także części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 755 – Wymiar sprawiedliwości, części budżetowej 88 – Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury, części budżetowej 89 – Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, a także zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów, a także dotacji przedmiotowych oraz planów finansowych instytucji gospodarki budżetowej takich, jak Centrum zakupów dla sądownictwa instytucji gospodarki budżetowej oraz Centrum cyberbezpieczeństwa, a także planów finansowych państwowych funduszy celowych, czyli Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej, a także Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#GrzegorzRusiecki">Wysoka Komisjo, Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka, po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz przeprowadzaniu dyskusji, pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2024 w powyższym zakresie, z wyłączeniem części budżetowych 04 – Sąd Najwyższy, 06 – Trybunał Konstytucyjny, 13 – Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu, a także części 52 – Krajowa Rada Sądownictwa, które komisja zaopiniowała negatywnie. Członkowie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka odbyli dość długą dyskusję. W tych zakresach, w ramach tych instytucji i organów konstytucyjnych, co do których opinia jest pozytywna, w zasadzie uwag nie było, natomiast jeżeli chodzi o opinie negatywne, to było one wyrażone między innymi w zakresie działania merytorycznego, ale także finansowego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#GrzegorzRusiecki">Jednocześnie, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wskazuję, że Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka nie wystosowana żadnych formalnych wniosków, dotyczących ewentualnej obniżki budżetu tych instytucji czy organów, które zostały zaopiniowane negatywnie, pozostawiając to w gestii Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#KrystynaSkowrońska">Chcę powiedzieć, że przez bardzo wiele lat obserwowałam i jeśli pamiętam kwotę wydatków na IPN chyba w roku 2015, to ona wynosiła koło 250 mln. Jeżeli można by było, mogę się mylić, ale chciałabym powiedzieć, pokazalibyście państwo 2015 – start, i teraz te 650 mln zł. Budziły moje wątpliwości, nie wiem, pewno również członków Komisji, niektóre wydatki związane z działalnością edukacyjną i wydawaniem gier, filmów i różnych rzeczy, które były w IPN. To jest pierwsze. To do pana prezesa.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#KrystynaSkowrońska">Kolejne pytanie mam do Rzecznika Praw Obywatelskich. Każdego roku mieliśmy uwagi i wątpliwości, że przez ostatnie 8 lat Rzecznik Praw Obywatelskich był pozbawiany... dlatego pytam poszczególnych dysponentów części budżetowych, bo w tej chwili IPN sam przygotowuje projekt budżetu i przedkłada, czyli tak zwane święte krowy, Rzecznik Praw Obywatelskich również sam przedkłada swój projekt budżetu, opracowany w oparciu o wskaźniki, które były wytycznymi. Pytanie, jak ten budżet dla pana ministra... dla Rzecznika Praw Obywatelskich wygląda i czy siedziba będzie remontowana, bo każdorazowo były zmniejszane wydatki na ten cel?</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#KrystynaSkowrońska">W zakresie Trybunału Konstytucyjnego – nie wiem, panie przewodniczący, kto reprezentuje dzisiaj Trybunał Konstytucyjny – moje pytanie jest następujące. W sposób znaczący zwiększają się wydatki na Trybunał Konstytucyjny, z 37,5 mln na 43 mln, o 5,5 mln zł. Z tego wydatki bieżące też znacząco się zwiększają, z 36 do 42 mln. Chciałabym w wydatkach bieżących zapytać, ile państwo w Trybunale Konstytucyjnym ponoszą kosztów na wynajem mieszkania, na wynajem mieszkań? Ile osób z tego korzysta? Ile wynosi wynagrodzenie sędziów Trybunału Konstytucyjnego i jakie samochody zamierzacie państwo zakupić w bieżącym roku? Chcę przypomnieć, że zatrudnienie… Chociaż państwo pozostawiacie w tej samej wysokości 150 osób, niemniej jednak prosiłabym o przypomnienie, ile spraw, ile postanowień, ile wyroków trybunału zostało wydanych w 2023 r. i w latach wcześniejszych, w porównaniu na przykład do 2015 r? O tym, że mamy jakiś kłopot w Trybunale Konstytucyjnym, media piszą. Nie ma zwoływania posiedzeń przez panią prezes. Zatem poprosilibyśmy o wyjaśnienie tej pracy.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#KrystynaSkowrońska">I jeszcze ostatnie moje pytanie – Fundusz Pomocy Postpenitencjarnej. W tym zakresie mamy zaplanowane w ustawie budżetowej między innymi koszty w wysokości 408 mln zł w porównaniu do 356. I teraz w bardzo znaczący sposób były wydawane pieniądze na cele inne, niż przywołane cele Funduszu. Czyli nie na pomoc pokrzywdzonym, ale na inne zadania. Ja nie chcę oceniać tych zadań. Jeżeli będą pytania, to państwo się ustosunkujecie, bo nie wszystkie były związane z celem, które głównie albo bardzo luźno, albo służyły kampanii wyborczej niektórych państwa posłów z określonej opcji politycznej. W tym zakresie chcemy usłyszeć, jak będą wydawane pieniądze i nie będę się pytała ministra finansów, bo to jest też również ta część budżetowa, którą państwo sami planujecie, ale... do ministra, jak będzie wydawany Fundusz Pomocy Postpenitencjarnej? Czy zamierzacie państwo dokonać zmian w porównaniu do lat ubiegłych? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MarekSowa">Chciałbym, żeby były wyjaśnione powody tak znaczącego wzrostu planowanych wydatków w roku 2024. Na koniec jedno pytanie. Ono dotyczy inwestycji. Chciałbym, żeby pan prezes też tutaj trochę powiedział na temat inwestycji w Krakowie Podgórzu, na terenie byłego zakładu... aresztu śledczego. Dlaczego ta inwestycja jest rozbita na dwie części? Wiem, że w roku 2024 planowane wydatki przekraczają 15 mln zł, łącznie mówię, na te dwie inwestycje, ale jaka jest wartość tej inwestycji czy planowane kosztorysy inwestycji i w jakich latach zostanie zrealizowana. Co dokładnie będziecie państwo tam mieli zlokalizowane? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MichałWójcik">A co do pedofila, to proszę sobie przeczytać dokładnie tę sprawę. Tu nie chodziło... tu chodziło zupełnie o coś innego. Chodziło o kwestie zbliżania się jakby do ofiary. To była sprawa czysto rodzinna i jak się ktoś bliżej zapozna z tą sprawą, to dojdzie do wniosku, że to jest cyniczne granie po prostu pewnymi sprawami. Niepotrzebne.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCichoń">I teraz oddajemy wam głos. Bardzo proszę o odpowiedzi na pytania. I bardzo proszę, jako pierwszy...</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#KarolNawrocki">Może najpierw sprawy formalne, które padały z jednej strony od pani przewodniczącej Skowrońskiej, ale też od pana posła... Więc średnie wynagrodzenie w Instytucie Pamięci Narodowej... Przypomnę tylko, że w Instytucie Pamięci Narodowej zatrudnionych jest 2,5 tys. pracowników w 11 oddziałach, siedmiu delegaturach. Prowadzimy również Przystanki Historia na całym świecie, na różnych kontynentach przez Europę i przez Stany Zjednoczone. Średnie wynagrodzenie w centrali wynosi 7 947 zł, a w oddziałach 6 652 zł brutto. Nasz budżet przygotowany jest w ten sposób, że koszty poniesione przez centralę to jest 350 mln, na oddziały i delegatury i nasze inne działania w terenie przeznaczonych jest 250 mln zł. Takie pytanie padło, więc na nie jako pierwsze odpowiadam.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#KarolNawrocki">Pani poseł Skowrońska pytała o wzrost – i pan przewodniczący, i pan poseł Sowa – budżetu Instytutu Pamięci Narodowej. Powiedziałbym, że ten wzrost jest wprost proporcjonalny do kompetencji Instytutu Pamięci Narodowej, które powstają w wyniku uchwał i ustaw sejmowych i nowelizacji ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej. Nie możemy się wobec tego, szanowni państwo, dziwić, że w 2015 r. – tak, jak słusznie powiedziała pani poseł Skowrońska – budżet Instytutu Pamięci Narodowej wynosił 249 mln zł, bowiem w roku 2016 przyszła nowelizacja ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej, do wielu zadań archiwalnych, wydawniczych, naukowych i edukacyjnych Instytut Pamięci... lustracyjnych, Instytut Pamięci Narodowej otworzył też, czy zaczął funkcjonować pion upamiętnienia walk i męczeństwa, w wyniku którego w ciągu ostatnich 7 lat powstało 800 upamiętnień w całej Polsce i na całym świecie.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#KarolNawrocki">Więc wzrost kompetencji Instytutu Pamięci Narodowej, zgodnie z wolą ustawodawcy, sprawił, że nasz budżet rośnie. To jest chyba rzecz zupełnie naturalna. W 2016 r. powstało także Biuro Poszukiwań i Identyfikacji Instytutu Pamięci Narodowej. Jak państwo wiecie, poszukujemy ofiar dwóch systemów totalitarnych: niemieckiego narodowego socjalizmu i sowieckiego komunizmu. Ponad 2 tys. osób odnalezionych. Prowadzimy bazę materiału genetycznego na licencji CIA-Codes. To także rok 2016. Wręczyliśmy 200 not identyfikacyjnych. Doprowadziliśmy po 80 latach do pogrzebów naszych bohaterów z okresu II wojny światowej i tego, co wydarzyło się po roku 1945, czyli zalania Polski przez sowietów i przez Polaków z sowietami współpracujących. Więc także ta kompetencja, która pojawiła się w roku 2016, w sposób naturalny zwiększyła budżet Instytutu Pamięci Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#KarolNawrocki">W zeszłym roku przez polski parlament, przez polski Sejm i przez polski Senat szczęśliwie udało się, aby muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL przy ulicy Rakowieckiej, które jest miejscem kaźni w czasie II wojny światowej i żołnierzy podziemia antykomunistycznego po roku 45, stało się częścią Instytutu Pamięci Narodowej. Polski Sejm, i polski Senat wyraził na to zgodę. Stąd wzrost budżetu w tym roku wiąże się z tym, że Instytut Pamięci Narodowej w sposób naturalny prowadzi inwestycję i ma możliwość jej ukończenia w najbliższych 3-4 latach – właśnie w muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#KarolNawrocki">Oczywiście wzrost naszego budżetu wynika także z przyczyn obiektywnych, z naturalnej inflacji i rozporządzeń odnoszących się do naszych prokuratorów. W Instytucie Pamięci Narodowej pracuje100 prokuratorów. Więc raczej jesteśmy wypadkową pewnych działań formalnych, legislacyjnych i inflacyjnych. Stąd wynika wzrost budżetu Instytutu Pamięci Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#KarolNawrocki">Padło pytanie, drodzy państwo, o Kraków pana przewodniczącego Sowy. Jest to budynek przekazany przez Areszt Śledczy w Krakowie Instytutowi Pamięci Narodowej za 0 zł, a więc tę inwestycję prowadzimy za sprawą darowizny na rzecz Instytutu Pamięci Narodowej. W tak ważnym mieście, jak Kraków, i w Małopolsce Instytut Pamięci Narodowej jest obecnie w czterech miejscach, w czterech lokalizacjach, co w sposób naturalny powoduje problemy logistyczne. Pierwszy etap zakończyliśmy. On kosztował 36 mln zł. Inwestycja ma się zakończyć w ciągu 4 najbliższych lat. Będzie kosztować około 110 mln zł, ale trzeba na ten koszt patrzeć w kategorii czy w takim dystansie czterech lat, a więc to jest 4 razy po 25 mln zł. W czasie tego drugiego etapu ukończymy nowy budynek dla archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, a więc do deponowania, digitalizacji, przechowywania, konserwacji dokumentów. Tu również warto wspomnieć – może część z państwa nie wie – że w Instytucie Pamięci Narodowej jest 93 km dokumentów aparatu bezpieczeństwa Polski komunistycznej, ale także niemieckiego aparatu bezpieczeństwa, a więc jest to ogromny zbiór archiwaliów, które odnoszą się do tkanki polskiej tożsamości, do cierpienia polskiego narodu, ale także do życia i funkcjonowania oprawców komunistycznych i niemieckich. Więc to jest 4 razy po 25 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#KarolNawrocki">Ja w sposób szczególny chciałem podziękować za tę dyskusję, drodzy państwo, i za to, że mogę do państwa skierować kilka słów, bo operowanie suchymi liczbami, pewną statystyką, arytmetyką, posługiwanie się językiem matematycznym powoduje, że my w instytucji państwa polskiego z jednej strony, w instytucji, która nie jest częścią administracji rządowej, ale która wykonuje szereg prac dla narodu polskiego, dla państwa polskiego, nie wiemy, jak czytać państwa dyskusję. Mówię o poprzedniej komisji – o Komisji Sprawiedliwości – właśnie w odniesieniu do tych liczb i cyfr.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#KarolNawrocki">Czy w związku z wyborami samorządowymi, z wyborami do Parlamentu Europejskiego próba ograniczenia finansów Instytutu Pamięci Narodowej ma się wiązać z zaniechaniem naszych ustawowych działań wokół dostarczania wyborcom prawdy o kandydatach na posła do Parlamentu Europejskiego i samorządowca? Takie zadanie stoi przed Instytutem Pamięci Narodowej i je wykonujemy z naszego budżetu. Czy mamy nie zakończyć projektów, które państwo polskie prowadzi od 10 lat, Straty...</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#KarolNawrocki">Nie wiem, czy pan nie przeczytał, czy pan nie doczytał... W archiwum Instytutu Pamięci Narodowej rzeczywiście znajduje się pamiętnik Andrzeja Bobkowskiego, a sprawa, której poświęcił pan tyle czasu, wyciągając dyrektora jakiejś szkoły... Ten pamiętnik nie został wydany w Instytucie Pamięci Narodowej, ale jeśli rzeczywiście pan poseł jest zainteresowany wydawnictwem Instytutu Pamięci Narodowej, to powiem, że wydaliśmy 4 tysiące książek. Rzeczywiście. Te książki odnoszą się do aparatu represji Polski komunistycznej. Pokazują bohaterów państwa polskiego i ofiary od Ignacego Daszyńskiego do Romana Dmowskiego, przez Józefa Piłsudskiego i Wincentego Witosa. Nasze publikacje odnoszą się także do miejsc kaźni polskich. Zachęcam do zapoznania się z wydawnictwami Instytutu Pamięci Narodowej. A ta książka, powtórzę, nie została wydana przez Instytut Pamięci Narodowej. Natomiast jak pan dyrektor nie chce dostawać naszych publikacji, które niosą głęboką wartość badawczą, archiwalną, na całym świecie i nie chce korzystać z naszej oferty, to oczywiście nie będziemy na siłę ich wysyłać do szkoły technicznej. Warto tylko, panie pośle, sprawdzić nie tylko biografię Andrzeja Bobkowskiego – istotę jego życia i jego działalności – ale też to, czy książka została wydana przez Instytut Pamięci Narodowej. Natomiast mamy taką serię. To jest seria Literatura i Pamięć. Ona odnosi się do interpretacji klasyki polskiej pamięci, historii, polskiego życia, także w wieku XIX, interpretacji, które korespondują z wiekiem XX i budują tożsamość narodu polskiego. Polecam wszystkim państwu tę serię i wydawnictwa Instytutu Pamięci Narodowej, które opisują prawdę o historii Polski w wieku XX.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#KarolNawrocki">Bardzo dziękuję również za pytanie pani poseł Skowrońskiej. Ono również pojawiło się na Komisji Sprawiedliwości, odnośnie do nowych technologii i edukacji. Rzeczywiście w Instytucie Pamięci Narodowej od dwóch lat działa Biuro Nowych Technologii. Pierwsza fabularna gra historyczna o wojnie polsko-bolszewickiej z roku 1920 zyskała uznanie nie tylko w Polsce. Jest częścią programową nauczania Polaków. Można się w niej wcielić w choćby w pułkownika Jana Kowalewskiego, a więc odnosi się do prawdziwych wydarzeń historycznych, a jest podana w zupełnie nowych technologiach, first-perspective-view, czyli takiej pierwszoplanowej gry fabularnej. Na wschodnim i zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych, na PAX East i PAX West ta gra jako jedyna odnosząca się do prawdy historycznej spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem. Również „Polskie dzieci”… 350 tys. pobrań ze streamu, 675 tysięcy uczestników w pokazach Biura Nowych Technologii na całym świecie.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#KarolNawrocki">Szanowni państwo, najnowsza gra Instytutu Pamięci Narodowej to gra „Lotnicy”, w której możecie państwo zobaczyć między innymi Annę Leską czy Jadwigę Piłsudską, ale także polskich bohaterów – oczywiście dwie Polki, te panie – ale także polskich bohaterów już bezpośrednio walczących nad niebem Wielkiej Brytanii, jak Jana Zumbacha czy Stanisława Skalskiego. Według badań Instytutu Pamięci Narodowej w największych badaniach opinii publicznej odnoszących się do świadomości historycznej przyszłość pamięci historycznej rozstrzygnie się w miejscach prawdziwej pamięci i w wirtualnej przestrzeni, a Instytut Pamięci Narodowej w Polsce i na świecie jest jedyną instytucją, która może wypełnić wirtualną przestrzeń prawdą historyczną, odnoszącą się do naszych bohaterów, bo ma takie możliwości, umiejętności i sukcesy w Polsce i na całym świecie, stąd odpowiedź na pytanie pani poseł Skowrońskiej. Czy jeszcze na któreś z pytań państwu nie odpowiedziałem? Z chęcią dopowiem.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#MarcinWiącek">A więc, po pierwsze, rzecznik uzyskał bardzo istotną nową kompetencję i, po drugie, bardzo wielu obywateli korzysta z prawa do złożenia skargi do rzecznika, znacznie więcej, coraz więcej, w każdym roku jest to coraz więcej skarg. W związku z tym biuro rzecznika, jak już wspomniałem wcześniej, opiera się na pracownikach. Sytuacja w tej chwili wygląda tak… Ja dokładniej prezentowałem to na posiedzeniu Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Pozwolę sobie nie powtarzać wszystkiego, o czym wówczas mówiłem. W tej chwili sytuacja wygląda tak, że średnie wynagrodzenie pracownika biura Rzecznika Praw Obywatelskich wynosi około 7,1 tys. zł brutto, co oznacza niewiele ponad 5 tys. zł na rękę. Gdy chodzi o pracowników zajmujących się skargami, to obciążenie pracowników to jest około... są pracownicy, którzy mają około 300-500 spraw w ciągu roku.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MarcinWiącek">Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich potrzebuje przede wszystkim osób nie tylko z wykształceniem prawniczym, ale osób również posiadających specjalizacje, posiadających stopnie naukowe, osób posiadających aplikacje prawnicze i dlatego w budżecie, który przedstawiliśmy na podstawie... kilka miesięcy temu, zaproponowaliśmy wzrost o 9,2%, co pozwoliłoby nam na przyznanie pewnych podwyżek wynagrodzeń pracownikom i umożliwiłoby zatrudnienie kilku nowych osób do naszego biura. W związku z czym przedstawiliśmy taki budżet. Natomiast chciałbym podkreślić, że ten budżet, tę propozycję, którą przedstawiliśmy, mogę określić jako taką propozycję pozwalającą na zachowanie biuru Rzecznika Praw Obywatelskich takiego minimum egzystencji. I dlatego, jeżeli Wysoka Komisja, jeżeli panie i panowie posłowie dostrzegają przestrzeń do możliwości jeszcze dalej idącego wzmocnienia finansowego biura Rzecznika Praw Obywatelskich, tak aby organ ten mógł efektywnie pełnić te liczne zadania, jakie nakłada na niego Konstytucja, ustawy i prawo międzynarodowe, to ja bym miał prośbę o rozważenie takiej korekty, ponieważ jeśli do niej by doszło, to my moglibyśmy jeszcze dodatkowo wzmocnić sytuację finansową naszych pracowników, wzmocnić ich bezpieczeństwo finansowe i to, aby ich wynagrodzenia rzeczywiście odpowiadały wynagrodzeniu osób zatrudnionych w instytucjach, mających analogiczną pozycję ustrojową jak biuro Rzecznika Praw Obywatelskich. Moglibyśmy stworzyć nowe etaty, zatrudnić nowych pracowników, po to, aby jeszcze bardziej efektywnie realizować zadania biura rzecznika, moglibyśmy również w sposób płynny zakończyć, ja to za chwilę powiem, remont siedziby biura Rzecznika Praw Obywatelskich, jaka jest na ul. Długiej. Ten remont, który rozpoczął się w 2021 r., planujemy zakończyć w roku obecnym, więc myślę, że to jest kwestia kilku tygodni, gdzie będziemy mieli możliwość już rozpoczęcia pracy na nowo w siedzibie, w biurze przy ul. Długiej. Tam pojawiły się pewne nieprzewidziane wydatki dotyczące tej inwestycji, o których uwzględnienie również byśmy prosili.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#MarcinWiącek">Podsumowując, chciałbym zwrócić uwagę, że biuro Rzecznika Praw Obywatelskich opiera się na ludziach, opiera się na ekspertach, którzy każdego dnia poświęcają swój czas analizie skargi człowieka, który przedstawia Rzecznikowi Praw Obywatelskich swój problem, który prosi o pomoc. Takich skarg jest w tej chwili, w tym roku 80 tys. Rzecznik Praw Obywatelskich ma również wiele innych kompetencji: kompetencje do wnoszenia skarg nadzwyczajnych, kasacji do Sądu Najwyższego. Rzecznik Praw Obywatelskich pełni funkcję krajowego mechanizmu prewencji tortur. Rzecznik Praw Obywatelskich pełni funkcję organu monitorującego wyrażanie konwencji o prawach osób z niepełno sprawnościami. Jest również tak zwanym organem równościowym, działającym na podstawie prawa Unii Europejskiej. Na skutek takiego, a nie innego kształtu budżetu Rzecznika, nie jesteśmy w stanie w sposób rzeczywiście optymalny i efektywny tych funkcji wykonywać z uwagi na to, że nie mamy wystarczającej liczby pracowników. To raz, a dwa, również nie jesteśmy w wystarczający sposób konkurencyjni dla ekspertów i dla prawników.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MarcinWiącek">Więc podsumowując, chciałbym uprzejmie poprosić o rozważenie, jeżeli Wysoka Komisja i państwo posłowie dostrzegają taką możliwość, zwiększenia wydatków biura rzecznika o kwotę – tak, jak my to obliczyliśmy – 6589 tys. zł, w tym wydatki bieżące na kwotę 5389 tys. zł, w tym wynagrodzenia osobowe 4418 tys. zł oraz wydatki majątkowe na kwotę 1200 tys. zł. Jeżeli taka możliwość by powstała, to uważam, że budżet biura Rzecznika Praw Obywatelskich pozwoliłby na zachowanie konkurencyjności, jeżeli chodzi o pracowników, zabezpieczenie sytuacji finansowej osób, które pracują w biurze Rzecznika i pozwoliłby na bardziej efektywne, optymalne funkcjonowanie i realizację kompetencji przypisanych prawem naszej instytucji. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#MarcinWiącek">Jeżeli są jakikolwiek jeszcze pytania państwa posłów, to oczywiście jesteśmy gotowi ustosunkować się do nich.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#ArkadiuszMyrcha">W tej chwili trwa pogłębiony audyt tych wydatków z poprzednich lat, bo budziły kontrowersje tego typu wydatki, jak chociażby zasilanie przez Fundusz Sprawiedliwości działań – dla przykładu powiem – Fundacji Wyszehradzkiej, fundacji, która została powołana do życia dokładnie w tym samym roku, w którym otrzymała finansowanie na organizację eventu, podczas którego występowali politycy PiS-u i Solidarnej Polski. To jest jeden z wielu przykładów, który wymaga sprawdzenia i dokonania rzetelnej oceny rzetelności wydatkowania środków publicznych. Dlatego ten audyt trwa. Będziemy informowali publicznie o jego zakończeniu, a także o planach, w jaki sposób zmienić sposób wydatkowania tych środków z Funduszu Sprawiedliwości, jak włączyć do niego organizacje pozarządowe, tak żeby faktycznie w całości realizować te cele, do których ten Fundusz był utworzony. Oczywiście kiedy ten audyt zostanie zakończony i kiedy zostanie przyjęty plan dalszego działania, to będziemy do dyspozycji zarówno Komisji Finansów Publicznych, jak i Komisji Sprawiedliwości. To tyle z mojej strony. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#ZofiaHoffman">Odpowiadając na pytania szczegółowe, zapytała pani poseł o planowane wynagrodzenie sędziego w 2024 r. Biorąc pod uwagę podstawę ustawową 7005 zł 76 gr płaca sędziego wyniesie 42 034 zł i 56 gr.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#ZofiaHoffman">Jeśli chodzi o samochody, Trybunał nie planuje zakupu samochodów służbowych.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#ZofiaHoffman">Jeśli chodzi o sprawy w Trybunale Konstytucyjnym, to tylko ogólnie powiem, że zadania publiczne Trybunału Konstytucyjnego od dziesiątków lat i sposób ich realizacji nie ulegają zmianie i jakakolwiek próba oceny działalności Trybunału Konstytucyjnego na podstawie kryterium ilościowego nie może być uznana za obiektywną, w szczególności mając na względzie zasadę niezależności Trybunału Konstytucyjnego, wynikającą z art. 173 Konstytucji w połączeniu z zasadą niezawisłości sędziów i podleganiu wyłącznie Konstytucji. O tym mówił art. 195 ust. 1 Konstytucji. Jeśli chodzi o działalność konstytucyjną, to chcę przypomnieć, że Trybunał co roku publikuje informacje o istotnych problemach wynikających z działalności i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego. Jest to opracowanie, które nie tylko podchodzi i opisuje działalność Trybunału od strony statystycznej, ale również przedstawia problemy konstytucyjne, które te orzeczenia poruszają. Informacja roczna z wszystkich lat działalności Trybunału Konstytucyjnego jest zamieszczona na stronie internetowej. Jest oczywiście… Będzie przedmiotem czy jest przedmiotem dyskusji i będzie przedstawiana Sejmowi, jak również Senatowi.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#ZofiaHoffman">Jeśli chodzi konkretnie o dane statystyczne, to przytoczę tylko najważniejsze z nich. Po pierwsze, wpływ spraw Trybunału w 2022 r., jeśli chodzi o kontrolę merytoryczną, to są 133 sprawy, w 2023 – 154 sprawy, jeśli chodzi o kontrolę wstępną, w 2020 r. to było 199 spraw, w 2023 – 329, jeśli chodzi o orzeczenia wydane w 2022 i 2023 r., to na etapie kontroli…to znaczy, jeśli chodzi o kontrolę merytoryczną, czyli mówię o wyrokach i postanowieniach o umorzeniu postępowania, w 2020 r. było ich 91, w 2023 – 103. Kontrola wstępna odpowiednio: rok 2022 to 245 spraw, a w 2023 – 307.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#ZbigniewKapiński">Kolejna pozycja i wzrost wydatków to są usługi remontowe. Proszę państwa, to jest sytuacja taka, że ten budynek, w którym mieści się Sąd Najwyższy… można powiedzieć, mija 25 lat od momentu, kiedy… To tak mniej więcej jak ja zacząłem orzekać w sądzie apelacyjnym. To powoduje, patrząc również na sposób konstrukcji tego budynku, konieczność już gruntownych remontów w zakresie chociażby dźwigów osobowych, które permanentnie się psują. Nawet dzisiaj przed świętami część z nich nie działała. Nie ma możliwości, że tak powiem, żeby tę sprawę załatwić mniejszymi kwotami. W związku z tym ta kwota zaplanowana wynika z tego, żeby w sposób kompleksowy przeprowadzić te niezbędne remonty, które zapewnią dalszą prawidłową eksploatację tego budynku.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#ZbigniewKapiński">Chcę również powiedzieć, że w ocenie dotyczącej projektu ustawy budżetowej przedstawionej przewodniczącej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka padło stwierdzenie odnośnie do możliwości ewentualnie obniżenia kwoty przewidzianej na podróże służbowe krajowe z uwagi na możliwość, że tak powiem, jak to napisano, „wobec możliwości spotkań online”. Chcę tylko wyjaśnić, proszę państwa, że te pieniądze to są pieniądze przewidziane na zwrot kosztów podróży sędziów dla sędziów, którzy orzekają w Sądzie Najwyższa, ale mieszkają w różnych częściach kraju. Tak się składa, że mamy Sąd Najwyższy mieszczący się w Warszawie, a sędziowie mieszkają od Gdańska przez Kraków i inne części. To są te pieniądze, które po prostu są zgodnie z zapisem ustawowym zwracane z tytułu dojazdu samochodem czy też pociągiem, w taki sposób, w jaki zostało to udokumentowane. W związku z tym nie ma możliwości w ograniczeniach tej kwoty.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#ZbigniewKapiński">Więc, reasumując, żeby zapewnić właściwe należyte funkcjonowanie Sądu Najwyższego przynajmniej na takim poziomie, bo chcę powiedzieć, że sędziowie robią wszystko – i nie tylko sędziowie, ale również asystenci i wszyscy pracownicy – żeby, można powiedzieć, poziom orzecznictwa, jak również ilość załatwionych spraw była jak na najwyższym poziomie. Myślę, że o tym świadczą te wyniki związane z opanowaniem wpływu ponad 100% mimo, że tak powiem, niepełnej obsady w tym zakresie. Dlatego zwracam się do szanownych państwa posłów o przyjęcie przedłożonego projektu budżetu w takiej postaci, uznając w moim głębokim przekonaniu, że pozwoli on na właściwe funkcjonowanie Sądu Najwyższego w tym bieżącym roku. Bardzo dziękuję państwu za uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#StanisławZdun">Zacząłbym od opinii sporządzonej przez Biuro Analiz Sejmowych. Ta opinia wskazuje, że planowane dochody budżetu państwa nie budzą zasadniczych zastrzeżeń. Trudno mówić o zastrzeżeniach, bo Krajowa Rada Sądownictwa nie osiąga żadnych dochodów. Konkluzja jest taka, że po analizie materiału objaśniającego dysponenta można rekomendować przyjęcie projektu ustawy budżetowej na rok 2024. Rekomendacja Biura Analiz Sejmowych jest więc pozytywna.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#StanisławZdun">Jeśli chodzi o poprzednie lata budżetowe, budżet Krajowej Rady Sądownictwa był przedmiotem kontroli Najwyższej Izby Kontroli i w ostatnich kilku latach wyniki kontroli są pozytywne. Nie było żadnych istotnych uchybień. Trudno mi się również odnieść do negatywnej opinii Komisji Sprawiedliwości. Ona nie zawiera uzasadnienia, więc oprę się tylko na pewnym przebiegu dyskusji. W zasadzie jedyne zastrzeżenia dotyczyły zakupu samochodu „bus”, który w 2024 r. kończy 9 lat. Ja mam takie może trochę retoryczne pytanie, czy w innych instytucjach państwowych – nie wiem – w Kancelarii Sejmu albo Senatu, Rady Ministrów, w Kancelarii Prezydenta użytkowane są samochody powyżej 10 lat? To jest tylko takie pytanie i pewna kwestia do rozważenia przez szanownych posłów. Jeżeli tak, to nie jest to kwestia najistotniejsza w tym budżecie. Chciałbym przypomnieć, że Krajowa Rada Sądownictwa zatrudnia pracowników i wynagrodzenia tych pracowników, mówiąc krótko, muszą być zabezpieczone budżetowo. Ten wzrost wynagrodzeń jest taki, jaki jest przewidziany dla sfery budżetowej, dla sądownictwa, natomiast wzrost innych wydatków osobowych wynika wprost z wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Wynagrodzenia, diety członków Krajowej Rady Sądownictwa powiązane są z wynagrodzeniem sędziów. Jak państwu wiadomo, wskutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego powróciliśmy do powiązania wynagrodzenia sędziowskiego ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce narodowej za drugi kwartał roku poprzedzającego i to przekłada się na wzrost wydatków Krajowej Rady Sądownictwa. Ten wzrost wynosi 12,3%. Przypominam również, że Krajowa Rada Sądownictwa jest konstytucyjnym organem, więc konieczne jest zapewnienie jego funkcjonowania bez względu na jego skład. Krajowa Rada Sądownictwa te zadania, które są przewidziane Konstytucją i ustawami, p[o prostu musi wypełniać. Jeżeli są jakieś pytania, to chętnie odpowiem. Dziękuję bardzo za umożliwienie mi wypowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#MarekWójcik">Jeszcze jeden wątek horyzontalny, bo państwo rozpatrujecie na swoich posiedzeniach kwestie dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego na relacje zadań zleconych nie tylko w tym obszarze, nad którym dzisiaj państwo obradujecie, ale we wszystkich. Ja chcę państwa prosić o pewną refleksję a panią minister – może nie teraz – o wyjaśnienie. Drodzy państwo, cieszymy się, że w administracji rządowej w przyszłym roku, przepraszam, w tym roku będzie podwyżka dwudziestoprocentowa. To bardzo dobrze, bo ci ludzie na to zasługują, ale kształtując dotacje celowe dla samorządów terytorialnych, głównie bierze się pod uwagę koszty płac. Ja państwu powiem, o ile rosną dotacje dla samorządów. Dla gmin o 6,8% – 6,8% rok do roku między rokiem 2024 i 2023.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#JanuszCichoń">Pytania uzupełniające. Tylko apel do tych, którzy się do tych pytań zgłosili, żeby wzięli pod uwagę, że mamy niewiele czasu. O 16.00 zaczynamy następne posiedzenie Komisji. Jeszcze w tej chwili przyjmuję zgłoszenia. Mam na liście pana Jarosława Urbaniaka, panią Katarzynę Kierzek-Koperską. Czy ktoś jeszcze się zgłasza? Pani Krystyna Skowrońska, pan Kuźmiuk i pan Wójcik – pan poseł Wójcik i pan poseł Zbigniew Kuźmiuk. To by było na tyle. Zamykam listę, jeśli chodzi o wypowiedzi poselskie. Bardzo proszę o krótkie pytania. Jarosław Urbaniak.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#MichałWójcik">Druga rzecz to jest ten event w Krakowie. Rzeczywiście to są środki, które zostały wygrane w ramach konkursu przez Fundację Wyszehradzką. NIK stwierdziła, że część z tych środków zostanie nierzetelnie wydana. Po postępowaniu administracyjnym ta fundacja te środki zwróciła. Nic mi nie wiadomo… Część środków. Nic mi nie wiadomo na temat zawiadomień do prokuratury.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#KrystynaSkowrońska">A teraz w KRS, w tym neo-KRS również mamy wątpliwości. Ja pytałam o zakup samochodu. Ile ten samochód miał kosztować i gdzie państwo mielibyście jeździć tym samochodem w KRS, w neo-KRS? W neo-KRS.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#KrystynaSkowrońska">I mam pytanie do pana ministra jedno generalnie od 8 lat. Reformy pana ministra Ziobry i ich efekt – wydłużenie czasu rozpatrywania spraw w sądach. Mam ogromny apel i ogromną prośbę – myślę – w imieniu nas wszystkich posłów o podjęcie takich działań, aby nastąpiło rzeczywiste skrócenie czasu, a nie takie wymyślone i na konferencjach relacjonowane z dobrym humorem pana ministra, a z oczekiwaniem na rozstrzygnięcie spraw w sądach. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#ArkadiuszMyrcha">Odnosząc się tylko do wypowiedzi pana posła Wójcika, jeśli chodzi o te zawiadomienia do prokuratury, to pragnę przypomnieć, że sama Najwyższa Izba Kontroli złożyła 5 zawiadomień w sprawie fundacji Ex Bono, o której pewnie pan słyszał, fundacji z Opolszczyzny, szeroko powiązanej z pana posła partyjnymi kolegami. Ostatnio mieliśmy również aresztowanie głównego wykonawcy, który realizował zlecenie finansowane z Funduszu Sprawiedliwości. Przypomnę, że słynny ksiądz Michał Olszewski, były egzorcysta, otrzymał z Funduszu Sprawiedliwości ponad 40 mln zł na budowę ośrodka pod Warszawą, nie na pomoc postpenitencjarną, nie na cele związane z Funduszem, jak wszystko na to wskazuje, a główny wykonawca tej inwestycji został ostatnio aresztowany, tak więc ta sprawa, między nimi ta sprawa, będzie wymagała dalszych wyjaśnień. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam, zakończyliśmy omawianie…</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#JanuszCichoń">Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu…</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>